Прескочи до съдържание

Конкорд / Concorde


vorbis

Препоръчани мнения

  • 3 месеца по-късно ...

Айде, почвайте да събирате $5000 за билетче  ;)

Richard Branson reveals prototype for supersonic passenger aircraft

 

3599.jpg?w=1225&q=55&auto=format&usm=12&

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 5
Връзка към мнение
  • 1 месец по-късно ...
  • 2 години по-късно ...

На 2 март 1969 свръхзвуковият пътнически самолет, дело на общата работа на британската BAC (по-късно BAE и BAE Systems) и френската Sud Aviation (по-късно Aerospatiale и Airbus). Самолетът има 4 двигателя Ролс-Ройс/Снекма. Развива скорост 2.05 Mach (скоростта на звука). Полетът трае само 28 минути и е изпълнен от прототип със сериен номер 001. Самолетът излита в 15:38 местно време от летището в Тулуза.

Поръчки за машината е имало от американската Pan Am, австралийската Qantas, редом с British Overseas Airlines Company (BOAC) и Air France. Още преди да е започнал да лети, самолетът разполага с поръчки за 100 бройки. По-късно повечето клиенти се отказват и остават само BOAC и Air France. Произведени са общо 20 броя - тестовите 001 и 002, 2 броя (серийни номера 101 и 102) летят съвсем за кратко. Останалите от 201 до 216 са поделени между британците и французите. Самолетът вътре е доста тесен - разполага само с по 4 доста тесни седалки на ред и всичките седалки са бизнес класа. Разбира се, нямат нищо общо с кюбикълите, които минават за бизнес седалки днес - не стават не легло, не стават напълно хоризонтални, ... Седалките на BOAC са от черна кожа, а на французите - от бяла. BOAC си кръщава машините от G-BOAA натам, вкл G-BOAC. Французите нямат особена последватлност. Само 1 самолет е загубен - този, който катастрофира в Париж, след излитане от летище CDG, отивайки към JFK.  Историята е ясна - МД10-30 на Continental AIrlines оставя на пистата парче метал от единия си двигател. Никой не прави инспекция на пистата и конкордът тръгва да излита след МД-то. Металното парче срязва една от гумите на конкорда, парче каучук удра резервоарите и ги пробива. Изтичащото гориво се запалва от двигателя и всики 100 души + 9 членен екипаж и 3 души на земята губят живота си. Малко след това конкордите са приземени за постоянно. Днес всичките са в музеи по света - Франция, УК, Германия, САЩ, Барбадос, ...

Интересен факт - а/к Singapore Airlines за кратко наема един от френските конкорди на мокър лизинг. Други оператори няма.

image.thumb.png.e55bc5f73b45b641c870de9bedec18aa.png

 

image.thumb.png.aa619ee0d45291d307e1b5177079a39e.png

 

image.png.46faab4b98a7855ae599d0b3e843513f.png

 

image.png.b25589b19b71c44272f3f9c922a4f999.png

 

image.thumb.png.79cc1f8c477e1bd17b10be7bfe6dbbcd.png

 

image.thumb.png.20472cd96eee77bf969d49d47147b59a.png

 

image.thumb.png.1d2f1fdd9c2e5f82351bb7f69f44891e.png

 

След първия полет:

image.thumb.png.6b4e03e440ccf44e04ed0ce3e3909481.png

 

image.thumb.png.46d205660f403e37592a8db4aa854458.png

 

Забавно видео на един британец, който снима самолета в полет, само 4 седмици преди окончателно да го приземят на 26 ноември 2003:

Римейк на същото видео е направен 15 години по-късно:

 

  • Харесвам 15
  • Браво 6
Връзка към мнение

Само на мен ли така ми се струва или миналото на пътническата авиация е много по-интересно, отколкото прекалено практичното и скучно настояще и до колкото ни е известно близко бъдеще, като имаме в предвид и логичния край на А380.

 

Разбира се, не изключвам някой перко с възможности (въобще нямам предвид един конкретно) един ден да революционизира всичко само не знам колко време ще отнеме това и дали ще ни харесва повече. 

 

Много добро попадение с клипчетата, много точно представят ситуацията, и аз имам едно метално самолетче А380, което не знам защо преди време ми хрумна да си купя след един полет, но явно може и да е имало защо.   

 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 9 часа, akair каза:

 

image.png.b25589b19b71c44272f3f9c922a4f999.png

 

image.thumb.png.79cc1f8c477e1bd17b10be7bfe6dbbcd.png

 

image.thumb.png.46d205660f403e37592a8db4aa854458.png

 

Забавно видео на един британец, който снима самолета в полет, само 4 седмици преди окончателно да го приземят на 26 ноември 2003:

 

 

Не знаех, че излита на режим на двигателите afterburner и, че изобщо има такъв режим, въпреки, че е логично за свръхзвуков самолет...

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Аз два пъти се провалям с посещението на музея на Конкор на Барбадос 😞 Първият път имаше някаква частна програма, а миналата година ми казаха, че музеят е затворен от месеци 😞 Някой има ли идея къде е най-атрактивният музей на Конкорд? В Париж на едно от летищата до колкото знам има изложен един екземляр и в някакъв музей на авиацията в Германия.

1 hour ago, Adventurer said:

Само на мен ли така ми се струва или миналото на пътническата авиация е много по-интересно, отколкото прекалено практичното и скучно настояще и до колкото ни е известно близко бъдеще, като имаме в предвид и логичния край на А380.

 

Миналото е интересно и вълнуващо, но е било само са избрани късметлии с дебел портфейл...90-те години имаше вариант да летя с Конкорд до САЩ, но като разбрах колко струва билета бързо ми се изпари всякакво желание да избера тази опция 😞 Скоро също толкова екзотично ще е летенето до космоса, но дълго време малко хора ще могат да си го позволят...

Връзка към мнение
преди 2 часа, Topfly каза:

Аз два пъти се провалям с посещението на музея на Конкор на Барбадос 😞 Първият път имаше някаква частна програма, а миналата година ми казаха, че музеят е затворен от месеци 😞 Някой има ли идея къде е най-атрактивният музей на Конкорд? В Париж на едно от летищата до колкото знам има изложен един екземляр и в някакъв музей на авиацията в Германия.

 

Точно за същото бях почнал за ровя ... :smile3:

Where to See Concorde    

 

Locations of Concorde Planes  

 

А как му завиждам на Домосед за полета с тая птичка ... :yes::rolleyes:

P.S. Eeeeeeeeeee, ми то имало един на Орли :ohmy:, ама кой да знае :dash1:

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 3
Връзка към мнение
преди 2 часа, Topfly каза:

😞 Скоро също толкова екзотично ще е летенето до космоса, но дълго време малко хора ще могат да си го позволят...

Впрочем - по това време, когато се е създавал Конкорд, PanAm са записвали пътници за полети до луната през ...2000г. :smile3:

  • Харесвам 4
  • Замислям се 1
Връзка към мнение

Интересното е, програмата е струвала 7.3 млрд паунда в днешни пари, а всеки юнит - около 150 млн паунда в днешни пари. Това е колкото 2 броя А320. Големите машини от Боинг и Еърбъс струват няколко стотин милиона.

Аз не смятам, че днес авиацията е по-малко интересна от преди. Иновациите в индустрията продължават - фюзелаж от композитни материали за самолет за 300 човека е немислима мечта през 60-те. Самолетен двигател със "скоростна кутия" също. Днес и двете са факт.

В музея в Сиатъл има един Конкорд - разрешена е разходка вътре, но има пластмасови екрани, които да празят салона от сядащи туристи.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
12 minutes ago, akair said:

Интересното е, програмата е струвала 7.3 млрд паунда в днешни пари, а всеки юнит - около 150 млн паунда в днешни пари. Това е колкото 2 броя А320. Големите машини от Боинг и Еърбъс струват няколко стотин милиона.

Аз не смятам, че днес авиацията е по-малко интересна от преди. Иновациите в индустрията продължават - фюзелаж от композитни материали за самолет за 300 човека е немислима мечта през 60-те. Самолетен двигател със "скоростна кутия" също. Днес и двете са факт.

В музея в Сиатъл има един Конкорд - разрешена е разходка вътре, но има пластмасови екрани, които да празят салона от сядащи туристи.

От гледна точка на пътника новостите не са чак толкова осезаеми. Вървим към стандартизация на самолет с два реактивни двигателя и движещ се със скорост около 900 км/ч. Всичко останало върви към доизживяване. Това, че самолетите са по леки и харчат по малко се усеща единствено от цените на самолетните билети.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

То в един момент да се лети с Конкорд стана безсмислено и за тези с дебелите портфейли. Дали да се тъпчеш 3 часа на седалки като в нискотарифна компания или да седнеш като човек, да вечеряш, да се наспиш в истинско легло и да пристигнеш свеж на сутринта за по-малко пари...

Единици са тези, които трябва да са на много места за кратко време, ама за единици не е рентабилно да държиш флота скъпи машини...

Връзка към мнение

Всъщоност в последните 10-ина години компаниите изключително много се занимават с иновации и трансформации на кабината, най-вече в примиум салоните. В миналото седалките са се изчерпвали със свръх (oversized) фотьойли от специална кожа. Салоните днес разполагат с баня, високоскоростен Интернет, легла, матраци, ...

Иновациите са около нас. Просто трябва да ги видим 🙂

 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
10 minutes ago, akair said:

 Салоните днес разполагат с баня, високоскоростен Интернет, легла, матраци, ...

Иновациите са около нас. Просто трябва да ги видим 🙂

 

Сигурно е така, но в икономичната класа нищо не се усеща от тези “иновации“ . Единствената осезаема промяна е демократизиране на летенето, като все повече хора могат да си позволят да пътуват със самолет. Що се отнася до комфорта, там има по скоро отстъпване. Премахнаха безплатния кетъриг, седалките са по на гъсто, а “демократизирането“ на летенето качи в самолетите и хора за които душа и дезодоранта не са добре познати понятия...

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

То е малко нелогично да въвеждат най-новите технологии в най-ниския ценови клас. Първо тънки седалки, подреждане на два етажа, правостоящи и така....

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
2 minutes ago, neuromancer said:

То е малко нелогично да въвеждат най-новите технологии в най-ниския ценови клас. Първо тънки седалки, подреждане на два етажа, правостоящи и така....

Този ценови клас вероятно представлява 98-99% от всички продадени седалки...Какво правят в премиум сегмента е интересно, няма няма голяма релевантност за развитието на индустрията като цяло.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Доколкото съм чел по-голямата част от печалбите на една компания идва от премиум местата, въпреки че са доста по-малко като бройка.

Връзка към мнение
1 minute ago, neuromancer said:

Доколкото съм чел по-голямата част от печалбите на една компания идва от премиум местата, въпреки че са доста по-малко като бройка.

При традиционните авиокомпании е така, но те са все по малка част от пазара като цяло. При НТА де факто няма премиум седалки.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

значи трябва да почакаме високите технологии да поевтинеят дотолкова, че Райън да могат д си ги позволят за билетите по 10-20 евро

 

ПП преди 15тина години когато си избирах система за фотоапарат разликата между Канон и Никон беше, че Канон въвеждаха новите технологии в средния клас, а Никон във високия (тогава това беше стабилизацията). Тогава избрах Канон. По-късно нещата  поевтиняха и започнаха да ги слагат и в ниския клас.

Връзка към мнение
Преди 1 час, Topfly каза:

“демократизирането“ на летенето качи в самолетите и хора за които душа и дезодоранта не са добре познати понятия...

Няколко дюзи, пръскащи дезодорант, разположени по периметъра на вратата на самолета и voila - и проблемът решен, и иновацията налице! :smile:

Една от големите иновации, които май се очаква да навлязат скоро, е премахването на илюминаторите и евентуално - замяната им с течнокристални екрани.

А лично моят фаворит сред желанията за иновации е самолетното ремарке.

Редактирано от Goal & Boss
  • Харесвам 1
Връзка към мнение
3 minutes ago, neuromancer said:

значи трябва да почакаме високите технологии да поевтинеят дотолкова, че Райън да могат д си ги позволят за билетите по 10-20 евро

Платено WIFI може да се появи, но баня, матраци и т.н. едва ли ще има, ако изобщо това може да се води за висока технология 😉

Връзка към мнение

е, някакви умни материи има, дето щели направят седалките 1мм дебели

това вече може - сигурно ще може да набутат 2-3 реда повече 🙂

Връзка към мнение
преди 2 минути , Topfly каза:

Платено WIFI може да се появи, но баня, матраци и т.н. едва ли ще има, ако изобщо това може да се води за висока технология 😉

E ти какво искаш...? Да те изкарат сапунисан от банята, за да седнеш и да си закопчаеш колана, че дошло време за кацане ли...? 🙂 На 2 - 3-часови полети каква баня, какви матраци...? Те ако има как ще натъпчат по 12 седалки на ред!

  • Смея се 1
Връзка към мнение

Пътят от:

2 hours ago, Topfly said:

От гледна точка на пътника новостите не са чак толкова осезаеми.

през

1 hour ago, Topfly said:

Сигурно е така, но в икономичната класа нищо не се усеща от тези “иновации“

и

18 minutes ago, Topfly said:

Какво правят в премиум сегмента е интересно, няма няма голяма релевантност за развитието на индустрията като цяло.

също

9 minutes ago, Topfly said:

При традиционните авиокомпании е така, но те са все по малка част от пазара като цяло. При НТА де факто няма премиум седалки.

е дълъг.

Истината е, че явно иновации има, премиум пасажерите са неразделна част от модела на много а/к по света, премиум седалки има и при НТА (Spirit, Frontier, Air Aisa, ...), a Wi-Fi има дори за пасажерите в не-премиум класите (United Private Screening, Delta), безплатен Интернет - за клиентите на JetBlue и Norwegian (на къси полети в Европа),... Тази "игра" с "местенето на прожектора" от нещо голямо и общо към нещо все по-малко можем да я играем до безкрай, но за никого няма да е от полза. Да, факт е, че НТА, които оперират полети от България, в голямата си част нямат премиум седалки и безжичен интернет.... 🙂

Но това по-скоро няма пряка връзка с Конкорд.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

За мен лично е много по-интересно, когато различни конкуриращи се компании имат различни стратегии и произвеждат напълно различни самолети, а в резултат ти можеш да избираш между напълно различен "експириънс".

 

При положение обаче, че не съществува достатъчно голям пазар за всички стратегии, а един бизнес модел се оказва достатъчно рентабилен, нещата отиват към стандартизация на самолетите.  

 

От там нататък можем, разбира се, да си говорим колкото искаме за всякакви иновации от инженерна гледна точка или свързани с комфорта на борда, но си мисля, все пак, че това са неща от напълно различен мащаб. Не е същото да имаш възможност да летиш със свръхзвуков самолет и това в самолета ти да има някаква "висока технология" като например баня (докато все още има), а цените им съвсем спокойно може дори и да са съпоставими. Сега ако някой стриктно предпочита "високите технологии", нямам нищо против, но аз лично точно тези по-скоро бих си ги ползвал вкъщи, в хотела или салона.   

 

С други думи фокусът сега не е върху типа на самолета, а върху това което е вътре в него като екстри, което пък в най-масовия също е доста стандартизирано на места или пък върви на там.

 

 

$0.02 🙂

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.