Прескочи до съдържание

Uber върви към смяна на бизнес модела


Препоръчани мнения

Живота на хората казваш.... Странно, че го споменаваш. Виж какви резултати върна едно много бързо търсене в мрежата за фатални инциденти, дължащи се на софтуерни бъгове... 

 

 

Е и? Начинът са сравнение на надежността на дадена система с друга е не да проброиш колко бъгове има, а да сравниш през един относително дълъг период, коя от системите създава повече критични бъгове с фатален резулатат.

 

Ако приемеш хората за софтуер, би трябвало да се ужасиш с колко много бъгове работят. Достатъчно е да излезеш на улицата с кола и реално всяка минута може да преброиш по няколко бъга. Повечето от тези бъгове не са фатални, но част от тях редовно докарват до годишно над 1 милион души загинали в целия свят. С по строг полицейски контрол и по добро обучение на шофьорите може да предотвратиш част от бъговете, но в нито една държава в света не са успяли да премахнат до приемливи нива бъговете на хората.

 

В същото време има много системи управлявани от компютър, които се справят доста добре с надежността. Компютрите, банкоматите и пос терминалите на повечето банки например, не спират за повече от средно 4-5 часа годишно, което е 99,94% надежност, но ако примем, че и тези спирания не са фатални, защото не изчезват пари от сметки и не се губят данни, може да приемем че надежността на банковите системи е близо 100%. Не казвам, че  е100%, защото все пак от време на време се случва на някой да му откраднат пари онлайн, но несравнимо по малко и често от колкото да откраднат кеш.

 

Ако автономните коли намалят жертвите на ПТП в света от малко над 1 милион души годишно, на например 10 000 годишно, аз не мисля, че трябва да вадим тези 10 000 жертви като аргумент срещу автономните автомобили. 100%-но надеждни системи няма! Въпросът е коя система е най-надеждна?

 

Що се отнася до зависимостта ни от техниката, този влак е отдавна заминал! Достатъчно е да се случи някаква авария траеща по дълго от 24 часа в електропреносната мрежа и човечеството ще се върне в средновековието. Това което ни трябва обаче е не по малко техника, а повече децентрализирано работеща техника. Интернет например е такава техника, защото няма централа, която ако унищожиш ще спре интернета на цял свят.

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение

При положение, че една камара производители напоследък бяха хванати в умишлена измама със софтуера в колите, не ми ясно какво изобщо обсъждаме :)

Да не говорим, че няма софтуер, който да не може да бъде хакнат ;)

 

И въобще... KISS ;)

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

При положение, че една камара производители напоследък бяха хванати в умишлена измама със софтуера в колите, не ми ясно какво изобщо обсъждаме :)

Да не говорим, че няма софтуер, който да не може да бъде хакнат ;)

 

И въобще... KISS ;)

 

Къде си държиш парите? Ако е в банка не мислиш ли, че може да я хакнат и да останеш без стотинка? ;)

 

Измама със софтуера може да направиш, когато искаш да скриеш нещо, което средно статистическият потребител трудно може да измери? Когато става дума за умрели хора по пътищата, не мисля, че на автомобилните производители ще им е лесно да скрият труповете ;)

Връзка към мнение

Къде си държиш парите? Ако е в банка не мислиш ли, че може да я хакнат и да останеш без стотинка? ;)

 

Измама със софтуера може да направиш, когато искаш да скриеш нещо, което средно статистическият потребител трудно може да измери? Когато става дума за умрели хора по пътищата, не мисля, че на автомобилните производители ще им е лесно да скрият труповете ;)

 

За да (продължим да) водим този разговор, трябва да имаме известни (сериозни) познания по физика, RTOS, автомобилостроене, психология, социология, философия и законодателство. Аз не се чувствам подготвен, да ти кажа :)

Връзка към мнение

Като стана дума за надеждност на автоматизираните системи в сравнение с тези управлявани от човек е добре да видим колко инциденти има с влакове или метро, които са управлявани от човек или от компютър.

 

Ето един инцидент от Испания, където влакът дерайлира, заради пропуск на машиниста да намали скоростта преди завоя:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ewHNYOVup9Q

 

Аз лично до сега не съм чел за сериозен инцидент с много жертви с автоматизирано метро или влак, а такива вече има в значителна част от големите градове в света. Вървят си тихо и мирно, без значителна част от пътниците дори да разберат, че няма машинист ;)

Връзка към мнение

За да (продължим да) водим този разговор, трябва да имаме известни (сериозни) познания ... Аз не се чувствам подготвен, да ти кажа :)

 

То затова и всички революции вадят хората извън зоната им на комфорт, слънце :) Теоретично - а и на практика - машината греши по-малко. Ако се търси умишлена интервенция от човек - тогава вече става мазало :)

 

Аз сякаш нямам мнение по въпроса. Все още. Бях безкрайно страстен шофьор. С годините страстта поутихна, предпочитам да ме возят, но не бих заменила с нищо усещането са шофиране по хълмовете на Уелс или Андалусия. Гадно избирателна съм на тема хубави пътища  :biggrin: (Ама пък мисля тази кола дава опция и да си я шофираш).

 

От друга страна като трябва да клепеш с часове в трафик - както милиарди по света - удоволствието рязко клони към нула. Сякаш и аз клоня да имам опция да снимам през прозореца, докато колата ми ме вози. Дано не съм достатъчно дърта да го видя  :)

Редактирано от Гост
Връзка към мнение

Другият плашещ факт от цялото това автоматизиране е, че хората прекалено много започват да се уповават на него и губят навиците си, губят бдителността си и когато софтуерният проблем се прояви, той просто "избухва в лицата им", защото те разитат на неговата безгрешност и не взимат навременни мерки. 

И аз сам се замислял за същото... :rolleyes: 

Най-прост и безобиден пример -  парктрониците и камерите по колите, които асистират паркирането - безспорно е технология, която помага и улеснява шофьорите, само че съм забелязал, че в резултат на това умението да паркираш самосотятелно закърнява и ако парктрониците или камерките нещо изключат, или ако шофьорът кара друга кола, която няма такива екстри, настава драма с паркирането ...  :rolleyes: 

А то вече немалко коли и сами паркират ...

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 3
Връзка към мнение

И аз сам се замислял за същото... :rolleyes: 

Най-прост и безобиден пример -  парктрониците и камерите по колите, които асистират паркирането - безспорно е технология, която помага и улеснява шофьорите, само че съм забелязал, че в резултат на това умението да паркираш самосотятелно закърнява и ако парктрониците или камерките нещо изключат, или ако шофьорът кара друга кола, която няма такива екстри, настава драма с паркирането ...  :rolleyes: 

А то вече немалко коли и сами паркират ...

 

По същата логика болшинството от хората ще умрат от глад на един необитаем остров или в джунглата, защото не могат нито да ловуват, нито да запалят огън без кибрит или запалка и т.н. ;)

 

Нормално е благодарение на технологията едни умения да закърняват или да се забравят, а на тяхно място да идват други умения, като боравене със смартфон, таблет или компютър ;)

 

1406823034971_wps_1_10_Aug_2013_Siblings

Връзка към мнение

Една автоматична кола хич не би била зле, когато си пил, или жената/децата трябва да отидат някъде, пък ти не можеш да ги закараш. То точно в тези случаи се ползва такси де (или Uber). При положение, че може да се кара и ръчно, и софтуера може да се обновява за изчистване на грешки, не виждам пречка да си купя такава когато мога да си я позволя.

В този ред на мисли, ми е странно точно Uber да се занимават с това. Освен ако не смятат да използват момента когато автономните коли още са много скъпи, непопулярни и хората не могат да си ги позволят.

Връзка към мнение

По същата логика болшинството от хората ще умрат от глад на един необитаем остров или в джунглата, защото не могат нито да ловуват, нито да запалят огън без кибрит или запалка и т.н. ;)

Да, и това, уви! 

И предполагам, че когато технологиите (неизбежно) се развият дотам, че почти всички коли ще се движат автономно и почти всички хора ще са загубили умението да шофират и знанието да си запалят огън (даже и да имат запалка), а храната ще се приготвя от изцяло автоматизирани готварски печки, то тогава ръчното управление на "ретро"-автомобили с кормило, педали и скоростен лост, както и разходка в планината с печене на пържолки и картофки на жар ще бъдат скъпоплатени, луксозни забавления за богаташи.  :rolleyes: 

Така че да им се порадваме, докато все още са сравнително достъпни!  :)  ;)

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Една автоматична кола хич не би била зле, когато си пил, или жената/децата трябва да отидат някъде, пък ти не можеш да ги закараш. То точно в тези случаи се ползва такси де (или Uber). При положение, че може да се кара и ръчно, и софтуера може да се обновява за изчистване на грешки, не виждам пречка да си купя такава когато мога да си я позволя.

В този ред на мисли, ми е странно точно Uber да се занимават с това. Освен ако не смятат да използват момента когато автономните коли още са много скъпи, непопулярни и хората не могат да си ги позволят.

 

Идеята на Uber е да ползваш техните автономни коли за всичко, без да имаш нужда от собствена кола. Ако трябва да отидеш просто до работното място си поръчваш един смарт, ако трябва да отидеш със сейството на почивка, може да си поръчаш голяма кола. Важното е, че ще плащаш за колата само докато я ползваш. Така с много по малко коли и много по гъвкаво ще могат да се обслужват нуждите на хората, вместо всеки да има собствена кола.

Автономните коли, основно са технология, а не хардуер, така че едва ли биха били много по скъпи от традиционните автомобили, но шерването на автомобилите ще ги направи много по евтини, защото една и съща кола ще може да се ползва от повече хора.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Всъщност, поне за себе си, бих предпочел да се возя в кола управлявана от софтуер, зад друга управлявана от софтуер, от колкото да държа волана аз и да не знам оня отпред пиян ли е, тъп ли е, надрусан ли е. 

 

Според мен това е грешна логика. Ще се опитам да обясня защо мисля така. Ако се чувстваш уверен в собствените възможности, а това на първо място означава да бъдеш 100% концентриран по време на шофиране, не би оставил съдбата си в ръцете на външен фактор. Не бих могъл да си представя, че стоя на шофьорското място, до мен е седнала съпругата ми, а на задната седалка е моя син, а аз вместо да управлявам автомобила до крайната дестинация, оставям това да стори софтуер. Нямам проблем с компютрите, нека да стане ясно. Ще го кажа по друг начин. Най-трудното нещо за мен е да седна като пътник в автомобил. Единственият шофьор на когото имам доверие е брат ми. При всеки друг се чувствам безкрайно напрегнат и като цяло избягвам подобно преживяване. Дали компютър или друг шофьор, за мен е все едно. Предпочитам аз да съм зад волана. Обичам да държа съдбата на любимите си хора в свои ръце. Сигурно звучи самоуверено, но това съм аз...

 

 

 

За удоволствието от шофирането ще си останат пистите, може и да има тук-там някой стар планински участък също. И това го казвам като човек, който обича да шофира. 

 

Едно от най-любимите ми неща е шофирането. На практика карам кола от четиригодишен. Сега погледнах датата на издаване на първото ми свидетелство за управление. 09.02.1989 г. Активен шофьор съм от тази дата. Започнах със "седмица", после минах през "петица", за да дойдат западните автомобили. За всичките тези години и хиляди километри шофиране нямам нито един инцидент. Знам, звучи нереално, но е факт. Имам констатирани няколко нарушения на правилата - превишена скорост, неправилно изпреварване и това е. Не се чувствам застрахован, може би съм късметлия. Истината е, че за мен лично шофирането на първо място е отговорност. Концентрирам се на 100% в мига, в който седна зад волана и нито за миг не разсейвам съзнанието си със странични неща...

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Duke, дори да допуснем, че ти си абсолютно безгрешен, изряден и отговорен шофьор, за което нямам причина да се съмнявам въобще, не пропускай че ти си просто част от система с още доста хора, всеки от тях, който може да не е на твоето ниво. Абстрахираме се от това, че има неща в шофирането, които автоматиката ги прави по-добре от хората. Както споменах ти не можеш да тръгнеш по-добре от тракшън контрола, не можеш да спреш по-добре от ABS-а.

 

Ти си караш с 90 в твоята лента, всички сте с колани, но от другата страна има идиот, който изпреварва без видимост. Не мислиш ли, че в тоя случай най-доброто, което може да се случи на теб и любимите ти хора в колата е да има автоматична система в неговата кола, която да му забрани опита за изпреварване, защото е засекла че насреща има друга кола? Автоматична система, която е настроена да има ограничения като твоя стил на шофиране, а не позволява неограничен контрол на всеки австралопитек седнал зад волана. 

 

Иначе като се возиш на автобус, бил той от градски транспорт или междуградски, пак доверяваш живота си в ръцете на други хора. И днес имаме пример за катастрофирал автобус от градски транспорт във Варна, преди 10-ина дни един влезна в парка в София след като шофьора му получи инфаркт. За самолетите пък всъщност се доверяваш на пилота, който пък както коментирахме, в днешно време се доверява много на същата тази автоматика. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Най-трудното нещо за мен е да седна като пътник в автомобил. Единственият шофьор на когото имам доверие е брат ми. При всеки друг се чувствам безкрайно напрегнат и като цяло избягвам подобно преживяване. Дали компютър или друг шофьор, за мен е все едно. Предпочитам аз да съм зад волана. Обичам да държа съдбата на любимите си хора в свои ръце. Сигурно звучи самоуверено, но това съм аз...

 

 

Това, че ти държиш изцяло съдбата на любимите ти хора в собствените си ръце, когато караш автомобил е пълна илюзия.

В Източна Европа шансът през живота ти да загинеш от автомобилна катастрофа е около 1%, а да пострадаш е 3-4%. Така погледнато 95-96% е шансът да си “късметлия“ и да нямаш тежък инцидент с кола.

 

Колкото и да се концентрираш на пътя обаче не винаги може да избегнеш всички ситуации. Един личен пример. Карам си аз по магистрала Тракия към морето и изпреварвам колона от 5-6 коли пред мен с около 130 км/ч. Колоната се движеше с около 110 км/ч. От един паркинг до пътя тръгна ТИР, който обаче беше още далече от магистралата, но първият в колоната се уплаши от ТИР-а и реши да смени платното точно докато го изпреварварвах и му бях в мъртвата зона на огледалото. Следва страничен удар, но за щастие освен щети в колата и уплаха, нямаше сериозни последствия. След това се оказа, че шофьорът е младок без никакъв опит, който беше взел на заем колата.

Доста се чудех след това, как можех да избегна ситуацията и да предвидя реакцията на шофьорът блъснал се в мен, но и до ден днешен не бих предвидил, че ще се уплаши от един ТИР, който все още се намираше в зоната на паркинга.

 

Друг пример. Скоро едни познати карат по натоварена магистрала. Пред тях на една кола се откъсва бронята и пада на пътя. Шофьорът за щастие бързо реагира и заобикаля през аварийното платно бронята, като в същия момент натиска и спирачката. Следващият след него чак тогава забелязва бронята и вместо да мине през нея избира и той да мине през аварийната, но понеже предната кола вече е намалила се блъска тях, като моите познати излитат в канавката и колата се обръща. За щастие и при тях инцидента мина само с леки наранявания.

 

Докато не беше построена магистрала Тракия до Бургас, едни други познати претърпяха челен удар, заради един джигит идваш от Бургас, но за щастие отново без сериони наранявания.

 

Радвай се, че до сега си имал късмет, но не си мисли, че на пътя съдбата ти е изцяло в твоите ръце!

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Георги, не е важно дали човешката реакция е по-съвършена или реакцията на компютър. Идеята на моето мнение беше различна. Според мен, шофирането е изключителна отговорна човешка дейност. Ако всеки шофьор подхожда отговорно сядайки зад волана, критичните ситуации на пътя ще бъдат ограничени до минимум. За огромно съжаление хората сме различни. Един обича високите скорости, друг си пада по "надхитряне" на останалите участници в движението в градски условия, трети шофира от дъжд на вятър и е също толкова опасен за останалите и т.н. Идеята ми беше, че лично за себе си предпочитам да поема всички описани от теб рискове свързани с останалите участници в движението, но да знам, че контролирам с ръцете, краката и съзнанието си пътната обстановка. Отново подчертавам, че за почти тридесетгодишен шофьорски стаж нямам нито един пътен инцидент. Странно, но за първи път моя лична кола беше ударена на паркинга пред блока. Още по-странно е това, че става дума за последната ми засега кола и става дума за три инцидента случили се с нея на паркинга, на едно и също място което ползвам от над двадесет години. За мен това беше знак да сменя обичайното си място за паркиране и да имам едно наум, че късметът е до време. И все пак, не мога да се возя когато друг шофира. Съвсем пък не си представям как ще седна в автомобил управляван от компютър. Очевидно е въпрос на психологическа нагласа, защото подобни проблеми нямам в самолет или друго превозно средства. Ела ме виж обаче как се возя в такси в София...

Връзка към мнение

Duke, разбирам те идеално. Точно и за това си мисля, че проблема не е толкова в това дали технологията някой ден ще се справи или не, а дали можем да я приемем да се справи или не. Чувството да се оставиш в ръцете на техниката наистина е чувство на безпомощност. Ако срещу теб кара някой в насрещното е доста по-силен инстинкта ти да си под контрол и да завъртиш волана, от колкото да разчиташ, че някой сензор, радар и т.н. вграден в колата ти ще си свърши работата и ще завие колата ти сам, въпреки, че може да е по-съвършено технически средство от твоите очи и ръце. 

 

Но си мисля, че и тази психологическа пречка не е непреодолима и е въпрос на време. Вече до голяма степен сме приели технологии като споменатите по-горе тракшъни, ABS-и, автоматично спиране при приближаване на предния, круиз контрол. 

Връзка към мнение

Един личен пример. Карам си аз по магистрала Тракия към морето и изпреварвам колона от 5-6 коли пред мен с около 130 км/ч. Колоната се движеше с около 110 км/ч. От един паркинг до пътя тръгна ТИР, който обаче беше още далече от магистралата, но първият в колоната се уплаши от ТИР-а и реши да смени платното точно докато го изпреварварвах и му бях в мъртвата зона на огледалото. Следва страничен удар, но за щастие освен щети в колата и уплаха, нямаше сериозни последствия. След това се оказа, че шофьорът е младок без никакъв опит, който беше взел на заем колата.

 

Съжалявам, че трябва да го кажа, но си бил длъжен да предвидиш ситуацията! Подобна ситуация е често срещана при движение по магистрала. Няма как да ти докажа, че съм преживявал подобно нещо не веднъж и два пъти. Истината е, че когато предприемаш изпреварване на колона, дори и по магистрала, е нужно да наблюдаваш какво се случва в перспектива на пътя. Това е шофьорски инстинкт, придобива се с годините. Аз щях да намаля в мига, в който видя ТИР-а, а нямаше да преценявам дали той е далеч или не от магистралата. Моят принцип при шофиране е "пази се от останалите участници в движението и не се опитвай да предвиждаш техните реакции ако имаш възможност да ги елиминираш като фактор по време на движението". Другият пример пък дори не смятам да коментирам...

 

 

 

Радвай се, че до сега си имал късмет, но не си мисли, че на пътя съдбата ти е изцяло в твоите ръце!

 

Да, радвам се и наистина считам, че имам късмет, но също така съм абсолютно сигурен, че допринасям за този късмет със своите действия зад волана...

Връзка към мнение

Съжалявам, че трябва да го кажа, но си бил длъжен да предвидиш ситуацията! Подобна ситуация е често срещана при движение по магистрала. Няма как да ти докажа, че съм преживявал подобно нещо не веднъж и два пъти. Истината е, че когато предприемаш изпреварване на колона, дори и по магистрала, е нужно да наблюдаваш какво се случва в перспектива на пътя. Това е шофьорски инстинкт, придобива се с годините. Аз щях да намаля в мига, в който видя ТИР-а, а нямаше да преценявам дали той е далеч или не от магистралата. Моят принцип при шофиране е "пази се от останалите участници в движението и не се опитвай да предвиждаш техните реакции ако имаш възможност да ги елиминираш като фактор по време на движението". Другият пример пък дори не смятам да коментирам...

 

Доста по малък шофьорски опит имам от теб, но ТИР-а освен че беше още в паркинга, беше и много далеч от нас, а аз изпреварвах последната кола в колоната. Новакът който се блъсна в мен просто искаше да се презастрахова и в същото време не си провери има ли някой в мъртвата зона, а мигач даде чак когато бях до него. Проблем беше и относителната ни малка разлика в скоростите, поради която относително дълго време му бях в мъртвата зона.

 

Според мен ако бях карал по бързо и агресивно, тогава за по кратко време бих бил в мъртвата зона на колите, които изпреварвам и вероятно щеше да ми се размине инцидента. Не мисля че намаляване на скоростта щеше да е по добра стратегия, но за такива неща никой не те подготвя на шофьорските курсове. Те се учат само от практиката, а за да имаш голяма практика се изисква време и пак достигаме до там, че болшинството от шофьорите са опасни или поради малкия опит или поради неспазването на правилата. При автономните автономните автомобили, такива проблеми, няма да има :) Всички ще са еднакво добре подготвени от първия ден :)

Според мен и психологически ще е по лесно да ги приемеш, ако знаеш, че всички участници в движението абсолютно стриктно спазват правилата и никой няма да се държи неадекватно на пътя :)

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение

 

 

Според мен ако бях карал по бързо и агресивно, тогава за по кратко време бих бил в мъртвата зона на колите, които изпреварвам и вероятно щеше да ми се размине инцидента. Не мисля че намаляване на скоростта щеше да е по добра стратегия, но за такива неща никой не те подготвя на шофьорските курсове.

 

Да, другата опция е била да натиснеш газта. Ще ти кажа защо считам ситуацията за напълно предвидима. На запад от Калотина, където и ти живееш, има неписано правило при движение по магистрала. Независимо дали става дума за ТИР или за лек автомобил, длъжен си да минеш една лента вляво ако забележиш, че някой от тях се включва в магистралата от отбивка за бензиностанция, паркинг или вход на магистралата. Сигурен съм, че знаеш за какво иде реч, в Унгария правилото се спазва. Защо припомням това правило? Мисля че вече сам си се досетил. Ситуацията при теб е била аналогична и затова казвам, че е следвало да предвидиш подобна реакция. В случая е ставало дума за неадекватна реакция на млад водач, но същото ми се е случвало и на италианска магистрала при скорост от около 140 км/ч. Освен всичко това, участъкът беше доста натоварен и стеснен. Става дума за един планински район след Флоренция в посока Рим. В конкретния случай отнех газта и единственото ми притеснение беше дали този зад мен ще се усети навреме, но все пак спазваше достатъчна дистанция и всичко беше ОК. Как да се сърдя на италианското старче, което навлезе в моята лента виждайки пред себе си кола, която излиза от отбивка? Както казах, ситуацията е повече свързана с инстинктивни действия, които се натрупват през годините. Нямам идея подобни ситуации как биха били решени от софтуер, но знам как ще се почувствам аз ако съм в колата и гледам безучастно случващото се. Вярвай ми, първата ми реакция след това ще бъде да изключа автопилота и да взема нещата в ръцете си...

Връзка към мнение

Duke, това за пускане на ТИР-а е ясно, но в нашия случай цялата колона която изпреварвах, въпреки нашият инцидент, задмина ТИР-а и той чак тогава се включи в движението, защото беше много бавен. Шансът ТИР-ът да засече този който се блъсна в мен беше нулев. Никога не се опитвам да притеснявам другите участници в движението, но в случая другият шофьор се опита да се презастрахова срещу несъществуваща опасност и може би заради мойта неопитност, но не успях да го предвидя :(

 

По принцип трябва да имаш някакво доверие в другите шофьори и не може постоянно да очакваш от тях неадекватна реакция.


Нямам идея подобни ситуации как биха били решени от софтуер, но знам как ще се почувствам аз ако съм в колата и гледам безучастно случващото се. Вярвай ми, първата ми реакция след това ще бъде да изключа автопилота и да взема нещата в ръцете си...

 

Ако всички коли са автономни, проблемът ще се решава много просто, като си комуникират една с друга и се разберат кой къде да се движи. Докато е смесено движението автономната кола пак е с предимство, защото има сенсори от всички страни и може да реагира много по бързо от човек при екстремна ситуация. Ето как Тесла на автономен режим избягва инцидент, като моя.

 

https://www.youtube.com/watch?v=9I5rraWJq6E

Редактирано от Topfly
Връзка към мнение

Баща се шегува със сина си, който не знае за съществуването на функция за автономно каране в Тесла ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=x30iJZW7wRQ

Връзка към мнение

...Нека първо да пуснат една GPS система, която не прави грешки и да ме предупреждава, че зад завоя в насрещното идва автомобил, пък после да си пускат автономните автомобили.

Проблемите с тези автомобили са цяла плеяда - сигурност, канали за комуникация, реакции в критични ситуации ... Един автономен автомобил, може да се превърне в перфектното оръжие. Леко му модифицирам кода, така че ако види еди кой си, да се забие в него. Как предотвратяваме такива случаи?  

Глобалната позиционираща система си е доста точна... Но никой не може да пребори физиката - вълните се отразяват от метала (напр. металните сгради), което причинява интерференции и "обърква" получателя. Отделно системата е еднопосочна... А хакнати коли вече има... Най-забавното е, че това отново е в града на автономните коли на Uber, където работи Chris Valasek:

Легендата разказва, че двамата се видели на по бира, говорили си колко било хубаво да имат няколко коли за хакване, опитали си късмета с 3-4 страници предложение до ДАРПА за по-малко от 1 млн. долара... и ги получили :)

Добрата новина е, че Uber са го назначили за Technical lead, което е шанс колите им да станата относително защитени от хакване  :)  :

http://www.securityweek.com/uber-hires-car-hackers-charlie-miller-chris-valasek

http://chris.illmatics.com/about.html

 

А ако не беше този съмнителен, поради многото си бъгове софтуер, на колко народ с пейсмейкъри отдавна трябваше да сме им яли житото...

А за AF447 - не мисля, че софтуерът е виновен, че някой някъде е разрешил полет, на който само 1 от 3-ма пилоти е минал тренинг за стабилизиране на самолета на голяма височина, при загуба на подемна сила на крилото. Също не е софтуерна грешка погазването на основни правила - като например да си капитан на полета и PF, да напуснеш кабината и да не дадеш точни и ясни указания на кой от другите пилоти какви отговорности делегираш.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

аз пък се чудя на няколко неща...първо ще направят напълно автономна кола но аз обичам да карам мотоциклет него как ще го направят автономен ? и другото което ме сърби и не го чешам е пускат автономни автомобили но дядо Пешо няма пари да смени стария Московец и си пере с него ..... та автономната кола ще се опита да се предпази от него ама дядо Пешо няма сензори които ако тръгне да изпреварва ще му кажат че отсреща идва кола дето е изчислила че даден завой може да го вземе с 100 и понеже на дядо Пешо бръкмата сензори няма не я отчита че е на платното .....иначе определено съм за автоматизиране на колите и не само на тях защото ежедневно карайки мотоциклет всяко едно излизане с него ми побелява поне по един косъм от някой седнал зад волана и гледащ в звездите...ако имаше такава система за контрол може би и вчерашната трагедия нямаше да се случи защото на водача влезнал в насрешното карайки на покушение с 140 нямаше да му го позволи колата но ...има прекалено много АКО в това цялото нещо и докато то не стане факт можем само да гадаем при определени ситуации какво би се случило и как е програмиран дадения автомобил

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

E, системата със сигурност работи и без всички коли да са автоматизирани, има си сума ти камери по колите, не се разчита, че те ще си подават информация за местополoжението. Има и пешеходци, диви животни, аварии...

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

 Най-трудното нещо за мен е да седна като пътник в автомобил. Единственият шофьор на когото имам доверие е брат ми. 

Да разбирам, че никога не си пътувал на автостоп?  :rolleyes:

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.