Прескочи до съдържание

Solar Impulse


Doctor Who

Препоръчани мнения

Уникалният Солар Импулс е захранван само от слънцето.

https://www.vesti.bg/tehnologii/zahranvan-samo-ot-slynceto-6073604

 

Снимки: https://www.vesti.bg/galerii/foto/unikalniiat-solar-impuls-zahranvan-samo-ot-slynceto-4596

 

Двама швейцарци - Андре Боршберг и Бертран Пикард, направиха невъзможното възможно и станаха първите хора в история на човечеството, осъществили околосветска обиколка със захранван от възобновяеми източници самолет.

Захранваният само от слънчева енергия самолет Солар импулс-2 обиколи Земята през 2015 – 2016 г. Обиколката им продължи 16 месеца, включваше 17 етапа с общо разстояние от около 42 хиляди километра, преминаване през четири континента, три морета и два океана.

 

Идеята за Солар импулс идва на Бертранд Пикард след първото околосветско пътешествие с балон, което осъществява заедно с Брайън Джоунс през 1999 г. След като осъзнава, че липсата на гориво е можела да провали неговото приключение, той си обещава да обиколи отново света, без да използва никакво гориво и замърсяващи емисии.

През 2002 г. Пикард отива в САЩ, за да се запознае на място с изследванията, свързани със слънчева енергия, както и да обсъди идеите си със специалисти по авиация. Всички го окуражават да предприеме предизвикателството да обиколи земята със самолет, пилотиран от човек и използващ само слънчева енергия.

След това Бертранд Пикард разговаря с учен от Конфедералния технологичен институт в Лозана (ЕПФЛ), където се съгласяват да проведат проучване за осъществимостта на такъв полет. След като успява да привлече към управлението на проекта инженера и военен пилот Андре Боршберг, Пикард обявява официалното начало на Солар импулс на 28 ноември 2003 г.

След няколко успешни дневни полета на Солар импулс 1 (HB-SIA), екипът на проекта се изправя пред най-голямото изпитание в историята на авиацията: първият нощен полет, осъществен с енергия, добита само от слънцето.

Намерението носи и едно силно послание: новите технологии са изключително важни за намаляването на зависимостта на хората от изкопаемите горива и за опазването на околната среда.

За да бъде успешен, планираният на 7 и 8 юли 2010 г. полет трябва да продължи поне 24 часа. Андре Боршберг успява да лети със самолета в продължение на 26 часа, а полетът е следен от няколко милиона души на живо в интернет.

Пред 2012 г. Солар импулс 1 (HB-SIA) постига немислимото дотогава, като каца на друг континент. Разделен на седем дистанции с обща дължина 6 000 км, първият в света напълно захранван от слънчева енергия междуконтинентален полет е осъществен от редуващите се в едноместната кабина Бертранд Пикард и Андре Боршберг.

По покана на краля на Мароко Мохамед VI и с домакинството на Мароканската агенция за слънчева енергия (МАСЕН), Солар импулс 1 (HB-SIA) си проправя път през мароканската пустиня, рекламирайки амбициите на кралството за амбициозна слънчева програма: строителство на най-голямата в света термо-слънчева енергийна централа.

Официалното представяне на Солар импулс 2 (СИ2) е през март 2014 г., а година по-късно започва околосветския му полет.

За да се осъществи начинанието, са използвани разработки на Kokam за увеличение на енергийната преносимост в литиево-полимерните батерии, както и иновативно лепило на Solvay химическа стабилност.

Тези иновации позволяват генерираната в повече енергия да се съхранява и използва през нощта, без да се повишава теглото на самолета, както и да се повиши броят на циклите за зареждане и разреждане на батериите, правейки ги по-качествени. Стабилизирани със заземителна изолираща пяна с 40% по-малко пори, разработена от Covestro, батериите работят в контролирана температурна среда, без да се допускат температури под -20°C. Пяната се използва и в пилотската кабина, предпазвайки пилотите от екстремалните температури заради липсата на климатична инсталация.

Солар импулс 2 си набавя енергия от слънцето през деня чрез 17 248 соларни панела на крилете си и се движи през нощта със съхранената енергия.

Соларните клетки на SunPower, които са дебели само 135 микрона (колкото човешки косъм) са покрити с УВ-защита и водонепропусклив слой, предоставен от фирма Solvay. Въпреки това те съставят комплект, който предлага най-доброто съотношение тегло – качество на пазара. С 22,7% ефективност, те са по-ефективни от стандартните панели използвани в домакинствата (разполагащи с 6% ефективност).

Повечето термомотори работят при 30% ефективност, докато Солар импулс 2 (СИ2) използва иновативни електрическите мотори, които достигат 97% ефективност. Това е постигнато чрез срязване на моторните магнити на парчета и прецизното им поставяне, за да се намалят едновременно теглото и загубата на енергия.

Специално разработена смазочна течност от Solvey намалява триенето в двигателите. Ако един мотор откаже, интелигентната технология на Omega разпределя енергията между останалите мотори, така че да се запази балансът на самолета.

Размахът на крилете на Солар импулс 2 е колкото този на Боинг 747, но слънчевият самолет тежи едва 2 300 кг, което е колкото един редови седан. Ултра лекият дизайн се базира на композитен материал, разработен за производството на яхти, както и на карбонови влакна от Decision, които за първи път в историята могат да се произвеждат в серийно производство.

Самолетът е изработен от карбонови „сандвич“ панели, които са разработени чрез сътрудничество между Конфедералния технологичен институт в Лозана и иновативната старт-ъп компания North TPT.

"Слънчев импулс-2" кацна в Кайро, на крачка от края на околосветската си обиколка

Самолет, задвижван от слънцето, почти обиколи света

Започна най-трудният етап в околосветската обиколка на соларния самолет

Редактирано от Таньо
  • Харесвам 3
  • Браво 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.