Прескочи до съдържание

Екстремни полети - лични истории


chandni

Препоръчани мнения

W6 4377 днес при кацане в Копенхаген при облачно време и слаб дъжд, бяхме вече на нивото на покривите на хангарите, че дори и под него ("пианото" се виждаше съвсем като на длан) , когато пилотът изведнъж форсира двигателите и прекрати кацането... За пръв път ми се случи такова нещо... В последствие капитанът се извини за отмененото кацане и go around-а и съобщи, че на пистата имало превозно средство, което наложило маневрата. 

Редактирано от neuromancer
променен номер на полета по молба на автора
  • Шок 7
  • Замислям се 1
Връзка към мнение
2 hours ago, chandni said:

W6 4377 днес при кацане в Копенхаген при облачно време и слаб дъжд, бяхме вече на нивото на покривите на хангарите, че дори и под него ("пианото" се виждаше съвсем като на длан) , когато пилотът изведнъж форсира двигателите и прекрати кацането... За пръв път ми се случи такова нещо... В последствие капитанът се извини за отмененото кацане и go around-а и съобщи, че на пистата имало превозно средство, което наложило маневрата. 

Случват се такива неща. Преди около месец ми се случи същото на кацане в Мюнхен, но с голям А330. Сериозна част от пасажерите бяха видимо смутени. Стюардесата имаше желязна реакция - веднага каза, че капитанът ще даде повече инфо, но след 10 минути ще кацнем. Капитанът се включи с нещо от рода на "Щеше да ни трябва повече от дължината на пистата, отколкото препоръчват нашите процедури". На втория опит беше гробна тишина в салона....

  • Харесвам 3
  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Връзка към мнение
преди 1 час, akair каза:

Случват се такива неща. Преди около месец ми се случи същото на кацане в Мюнхен, но с голям А330. Сериозна част от пасажерите бяха видимо смутени. Стюардесата имаше желязна реакция - веднага каза, че капитанът ще даде повече инфо, но след 10 минути ще кацнем. Капитанът се включи с нещо от рода на "Щеше да ни трябва повече от дължината на пистата, отколкото препоръчват нашите процедури". На втория опит беше гробна тишина в салона....

Последното изречение искрено ме усмихна :) Макар че ако бях на този полет едва ли щеше да ми е смешно...

 

Да споделя отново - май веднъж мрънках тук... - най-големият ми (вероятно) до този момент самолетен ужас (изключвам разни ужасни турболенции), и дано остане най-големия: полет на сина ми с Ryanair Милано - Грьонинген. Над Европа буря, пълзяща от Англия - с милион предупреждения. Независимо от тях самолетът излита  - очевидно хората си имат процедури, но... Бурята беше жестока, и нахлуваща жестоко в Холандия. Аз стоя в един тъп офис на 1000 км, вперила поглед във fligh radar - който в един момент спря да предава информация сякаш, не помня, и буквално пукаща се ужас. Синът ми разказваше после - два захода, два провала, пътниците само са гледали как долу на земята са се накачулили с телефони да им снимат акробатиките... На третият път са успели. След това са затворили летището. Случват се такива неща, затова наистина най-важното е броят на излитанията да е равен на броя на контролираните :) кацания. 

 

Радвам се, че всичко е било наред. 

Редактирано от Гост
Връзка към мнение
Дани Магелани

И аз преживях ужас при кацането на самолета ни късна вечер на Бали.

Почти бяхме кацнали, когато пилотът го издигна рязко и започна едно къжене - един час.

Филмирах се. Реших, че има повреда в колесника, защото няколко пъти изстърга нещо. 

Представих си, че съзнателно се изразходва горивото, че долу ни чакат пожарни. А бе филм!:lol:

Кацнахме без проблем. Оказа се, че е имало буря.

А това е остров. Пистата вероятно не е като на континенталните летища. 

И може би няма условия за кацане при нулева видимост.

Но тогава реагирах емоционално. Достраша ме.

А и всички мълчаха ужасени.

На въпроса ми, стюардесата отговори, че времето е лошо.

Оказа се вярно.

Пилотът не каза нищо.

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към мнение

При нас също cabin crew реагира на секундата. Главният стюард веднага се включи по интеркома, обяснявайки, че няма никакъв технически проблем, но заради препятствие на пистата се налага минаване на втори заход, след това и капитанът се включи с изявление, че е имало превозно средство на пистата, но самият факт, че си бил толкова близо до пистата, подготвил си се за touch down и изведнъж усещаш full thrust-а на двигателите, беше леко стряскащ. 

  • Харесвам 6
Връзка към мнение

На нас ни се случи в Тенерифе с Раян точно преди кацане набрахме височина. Капитанът се включи веднага и каза, че ще направим още един кръг поради мъглата и вятъра. Явно в последния момент имаше нещо непредвидено. Не видях явна уплаха в никого и не се уплаших много. Но ние 2008 кацнахме аварийно с 1 двигател.

  • Харесвам 4
  • Смея се 1
Връзка към мнение

Звеното за разследване на авационни събития, което е част от ГВА, си публикува докладите на сайта на МТИТС. Можете да ги прегледате и да видите, че подобни неща се случват и на летището в София. Един от случаите, за които се сещам, е малък румънски хвърчилет на ТАРОМ стига до пистата и пита "кулата" за разрешение да се нареди за излитане. От кулата на летището му казват да изчака полет на Луфти да кацне и след това може да се нареди. Пилотът казва "ОК, ОК", тръст и... се нарежда :) Пилотите в немския самолет го виждат и се вдигат за go around. Можете да се досетите за реакцията на служителите в кулата - има транскрипт на разменените съобщения...

А някъде из Интернет се въртеше почти като анекдот историята на товарен полет на някакво относително малко летище в Африка. Летището има 2 паралелни писти, от които по документи R (дясната) е затворена за ремонт. На кацане пилотите искат разрешение от Подхода за кацане по L. Онези им дават разрешение за кацане по R.  Следва кратка дискусия отворена ли е или е затворена. На финала кацат по R, самолетът отнася складирани дървени касетки и други боклуци по пистата. За щастие на пилотите нищо им няма, но машината е отписана...

Само за сведение - има  а/к, които си правят (или поне правеха) тренингите за touch & go с пасажери на борда...:nono:

Обективно погледнато, в 10 от 10 случая е по-добре пилотите да направят go around, вместо да тестват колко бързо превозните средства могат да се разкарат от пистата или коя от машините е по-здрава и издръжлива, или каква точно част от пистата ще им трябва, за да кацнат и да намалят достатъчно, за да могат безопасно да излязат по пътеката за рулиране :)

  • Харесвам 8
  • Смея се 1
Връзка към мнение

По този повод се сетих за Занзибар, писал съм го тук вече май. Имаше друг самолет на пистата, минахме на втори кръг, оня не се маха, повъртяхме се 10 минути и накрая си кацнахме СЛЕД него, т.е. прескочихме го, той беше закъсал в началото точно.

  • Харесвам 3
  • Шок 5
  • Смея се 2
Връзка към мнение

Аз имах личен инциден по време на едно кацане в Сингапур. Самолетът беше почнал да снишава и аз реших преди да кацнем да отида на тоалетна. Почвам аз да пикая и в този момент влязохме в най-голямата турбуленция през която съм минавал. Подскачам 10-15 сантиметра, блъскам се с тялото, главата и ръцете в стените и огледалото и в същото време пикая.:lol: 30-40% в тоалетната, 60-70% до тоалетната :lol: Едвам се оправих и като излязох от тоалетната стюрдесата ми кресна бързо да сядам и да си закопчавам колана :)

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
  • Смея се 18
Връзка към мнение
  • 3 седмици по-късно ...

След 31 години в пилотската кабина - 13 във военната и остналите в ГА четенето на горните коментари и мнения предизвикват у мен усмивки и виждане на нещата по по-различен начин.  Минаването на втори кръг за кацане или go arоund е стандартна процедура, която се отработва многократно на симулатора. Причините са много и екипажът трябва да вземе решение как ще действа до т.н. ВВР - височина за вземане на решение. Тя зависи от МТО условията, състояние на полосата, квалификацията на екипажа и оборудването на летището и самолета.  

  • Харесвам 16
  • Браво 1
Връзка към мнение
преди 9 минути , дядо Пепи каза:

След 31 години в пилотската кабина - 13 във военната и остналите в ГА четенето на горните коментари и мнения предизвикват у мен усмивки и виждане на нещата по по-различен начин.  Минаването на втори кръг за кацане или go arоund е стандартна процедура, която се отработва многократно на симулатора. Причините са много и екипажът трябва да вземе решение как ще действа до т.н. ВВР - височина за вземане на решение. Тя зависи от МТО условията, състояние на полосата, квалификацията на екипажа и оборудването на летището и самолета.  

 

Браво! Много сериозен старж, а и вероятно имаш много интересни истории за авиацията :) Ще се радвам да се включиш и в темата: Как се става пилот на самолет?

Връзка към мнение

До момента съм имал само едно отказано кацане с голям пътнически самолет. Полет на SkyEurope (без малко да кажа "Бог да ги прости", нали фалираха) от Прага до Варна. Съвсем нов 737 NG. При кацането стюардесата обяви, че видимоста е много лоша във Варна и, че пилота ще вземе решение дали да кацне в последния момент. И наистина съвсем малко преди да стигнем до пистата, PF даде тяга, започна да набира височина и прибра колесника. Явно е нямало смисъл от go-around, направо ни закара в Бъргас, където постояхме около 40 мин. в самолета, след което се върнахме във Варна, като този път си кацна от раз.

Имал съм два по-интересни случая с малки едномоторни самолети в Африка. Първият беше при кацане на пистата на частната концесия Селенкей до парка Амбосели в Кения. Cessna 208 Grand Caravan беше самолета, не е съвсем от най-малките - едномоторен но с турбо-витлов двигател и събира около  12-14 пътника.  Седнал съм точно зад пилота и през рамото му виждам почти всичко каквото и той. Една снимка само за да ви покажа местоположението ми:

 

10931644_10204554835484828_4156384171027724072_o.jpg

 

 

Тръгва да каца, виждам пистата (една утъпкана просека в саваната), забелязвам, че пилота нещо си слага едната ръка над очите и се взира напред. В последния момент разбирам какво е гледал - стадо зебри изведнъж изскачат на пистата, а ние сме секунди преди touch down (гледал ги е накъде ще тръгнат). Вдига веднага, прави стръмен завой, спуска се ниско, форсира двигателя за повече шум и прави много нисък бръснещ полет над пистата за да изплаши зебрите. Това все едно съм на някакъв Спитфайър от Втората световна война. Пак вдига, остър завой, след който си кацна. Имам цялата случка заснета на видео, ще го потърся, ще го кача на Youtube и ще ви го покажа.

 

Ето снимка на самолета след кацането:

 

1294470_10201125224146688_1117553575_o.jpg

 


Друг път, пак на същия тип самолет излитаме от пистата Ол Киомбо в резервата Масай Мара, пак в Кения. Пак съм седнал зад пилотите (този път бяха двама). Съвсем малко след излитането средно-голяма птица се удари в предното стъкло. Страшно бързо стана и всички (включително и пилотите се стреснаха). Дойде някъде отгоре, иначе витлото щеше да я насече преди удара, рикошира и се удари във водещия ръб на крилото. Пилотите поогледаха крилото отвътре и си продължиха за Найроби. Една снимка от този полет (нямам видео от случката, за съжаление):

 

1008674_10200970653202511_1158235067_o.jpg

 

 

1149655_10200970794166035_707892484_o.jpg

 

 

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 11
Връзка към мнение
На 9.10.2017 г. в 15:02, Topfly каза:

Едвам се оправих и като излязох от тоалетната стюрдесата ми кресна бързо да сядам и да си закопчавам колана :)

...и ципа :D

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към мнение
На 10/9/2017 в 15:02, Topfly каза:

 ...и в същото време пикая.:lol: 30-40% в тоалетната, 60-70% до тоалетната.:)

Пак добре, че не си правил нещо друго, че щеше да осереш и тоалетната и себе си и после да чакаш всички пътници да напуснат самолета, за да излезеш... :) Сигурно е имало и такива случаи...

Редактирано от FlyTraveler
  • Смея се 6
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.