Прескочи до съдържание

дневник Великолепната Исландия


Божо

Препоръчани мнения

Искам да споделя с останалите пътешественици скромен опит от обиколката ни преди месец на Исландия, новият номер едно в списъка ми с посетени държави. 

 

Преди десет години имахме гостенка от "Каучсърфинг", Летисия от Барселона. Тя беше обиколила половината свят, беше живяла, на какви ли не уникални места, правеше впечатление на ценител на пътешествията, чието мнение може да бъде взето под внимание. На въпроса ми за любима дестинация, без да се замисли отговори - Исландия. Доста бях озадачен от този отговор, като в същото време той рязко прикова вниманието ми към този остров. Тогава бяхме още малки и с половинката нямахме възможност за такива пътешествия, нямаше и ниско тарифни полети, така че Исландия си остана като един далечен план. 

 

Преди година Рейкявик беше обявен за домакин на европейското първенство по спортна табла през 2017 и аз като един бързо развиващ се играч в този спорт, веднага взех решението - сега или никога. За съжаление останалите колеги от националния отбор не споделиха ентусиазма ми и решиха да пропуснат това отборно състезание, което беше точно в средата на сезона на големите турнири, с високи наградни фондове. Както и да е, поне имахме представител в индивидуалното състезание, придружен от прекрасната си половинка, която винаги е на линия за екзотични пътешествия :-)

 

Ще опиша пътешествието в телеграфен стил, тъй като има толкова много неща и места за описване, че един литературен прочит ще лиши от стойност желанието ми да бъда полезен на хората, които планират да пътуват в тази посока.

 

ДЕН 1

София-Лутън с "Уизеър", цената на двупосочния билет беше около 40 евро

От летището в Лутън взехме кола под наем и посетихме близкия Кембридж. Макар и личните ми предпочитания да остават на страната на Оксфорд, Кембридж си заслужава един ден, университетите и колежите са изключително впечатляващи.

Последва и разходка в Лутън с домакина ни от "Каучсърфинг". 

 

ДЕН 2

Ранен полет Лутън-Кефлавик с "Изиджет", цената на двупосочния билет беше около 95 евро. След излитането наблюдавахме изгрева. Невероятно преживяване.

Когато Исландия се появи на хоризонта, видимостта беше добра и със задоволство установих, че времето прекарано в изучаване на местата, както пред картата, така и през сателитите, не е минало напразно и веднага разпознах кое къде е от южната страна.

При пристигането на летището се сблъскахме с малък проблем - колата под наем. Предната вечер не успях да взема колата и остана да го направим на самото летище. В крайна сметка взехме колата от някаква неизвестна за мен фирма, която обаче се оказа, че е част от Sixt. Цената беше 250 евро за две седмици, като в тази цена имаше ограничение от 2600 км, нямаше допълнителни застраховки и трябваше да имаме самоучастие от 1600 евро, което според тях беше само за глоби и гориво. Ние си имаме годишна застраховка от друг застраховател, а момичето на гишето се смили и ни взе самоучастие само 300 евро, което беше много мило от негова страна :-)

Първата кола, която ни дадоха издаваше странен шум и ги накарахме да я прегледат, майсторът директно каза да ни дават друга. Извод, винаги следете за шумове още на паркинга. В Исландия цари истинска психоза със супер скъпи застраховки, за какво ли не. Пълната застраховка за 2 седмици беше около 1000 евро, разбира се, предпочетохме да се осланяме на наличната годишна. Срещу 160 евро се сдобихме с неограничен брой километри и това беше добре, защото тези 2600 не стигнаха доникъде, а цената на допълнителен километър беше ... 0,74 евро или 1,45 лв. Луди хора!

 

Така, след загубени три часа, започна и същинското пътешествие. Невена, нашият верен джи-пи-ес, която знае всичко, веднага си влезе в ролята и ни подкара към местата, които бяха определени за посещаване в първия ден. Ще пиша имената им на латиница, колкото и да ми е неприятно, тъй като много от тях са непроизносими :D И така, по ред на номерата:
Grænavatn - малко спретнато езеро по пътя

Krysuvi - първите малки гейзери, с бълбукаща кал и миризма на варени яйца
Skátalaug - минерална локва в средата на нищото. Ураганният вятър и ниските температури направиха използването и невъзможно

Kleifarvatn - много красиво голямо езеро, оградено от планини и скали

"Бонус" - това е евтината верига супермаркети, още първия ден се запознахме лично. Цените са прилични, имат и хубави сладоледи :-)

Рейкявик - успяхме да направим и кратка разходка в центъра и да попаднем в следработно задръстване.

 

След като се нагледахме и заредихме хладилника, пристигнахме при човека от "Каучсърфинг", който се беше съгласил да ни вземе за три от планираните пет нощувки в Рейкявик. Около 60 годишен, типичен исландец, оказа се счетоводител и беше изключително зает в този период.

 

ДЕН 3

Този ден беше запазен за Златния кръг, след което имахме уговорена вечеря с две исландски семейства.

Златният кръг е много приятен за обиколка, навсякъде има тълпи от китайци, което е добре, защото служат като пътепоказатели и няма как да бъде изпусната отбивка от пътя с добра гледка :-)

Þingvellir - национален парк, в който има красиво езеро, в края на което може да се види границата между Европа и Северна Америка. Твърди се, че тектонските плочи се раздалечават с 2 см на година, не мога да се наема да потвърдя или да отрека. Мястото е много интересно, а като капак, там е бил и първият исландски парламент, който се е провеждал на открито.

Strokkur - гейзерът изригва на всеки 7-8 минути, като обичайната височина на фонтана е 15-20 метра, но се случва да стигне и до 40 метра, при по-голяма активност. В търговския център на паркинга беше поместен перфектният магазин за сувенири, в който, уви, цените бяха поне три пъти над разумно допустимите.

Gullfoss - след Игуасу не мислех, че мога да бъда впечатлен от водопад, е, до момента, в който видях този, спускащ се под различен ъгъл в тесен живописен каньон, а от другата страна гледка с планините, покрити от ледници. Незабравимо!

Kerið - кратер на вулкан, запълнен от великолепно езеро, с кристални зелени води. Единствената природна забележителност, за която платихме входна такса. В Исландия всичко е много скъпо, добре че поне природните атракции (засега) са безплатни.

Денят завърши с вечеря в страхотния дом на едно от приятелските семейства, които бяха наши клиенти в България (занимаваме се с организиране на пътувания из България за чужденци). С тези хора пътувахме един ден тук, но доста си допаднахме взаимно и поддържахме връзка през изминалите две години. Тяхната възраст беше около 70, но по никакъв начин не им личи, пътуват много, живеят си живота и са много забавни, нещо което не мога да твърдя за голяма част от исландците, с които общувахме там.

 

ДЕН 4

Дойде и денят, в който трябваше да започне моят победен поход към европейската титла. Но това щеше да стане чак в 22:00, а преди това посетихме националния стадион на Исландия, където се срещнахме с наш сънародник, треньор по футбол там. Само да вметна, че миналата година, поради стечение на обстоятелствата, имахме билети за трите мача на Исландия в груповата фаза на европейското първенство по футбол във Франция и оттогава имаме симпатия към отбора им и най-вече към феновете им, които преди и след мача изглежда като хора, на които напълно им е омръзнал животът, но вътре на стадиона се преобразяват и създават прекрасна атмосфера. В същия този ден Исландия играеше и решителна квалификация в Истанбул, като победа и късмет в останалите мачове им гарантираше директно класиране за световното в Русия догодина. Е, имаха го късмета, а самите те биха с 3:0 в Турция. 

Моят жребий не беше благосклонен, паднах се още в първия кръг с голямата звезда на Норвегия (норвежците станаха европейски шампиони отборно). За съжаление стартирах със загуба, което намали значително шансовете ми за успешно представяне, но пък на хоризонта изгря нова алтернатива - при ранно отпадане на следващия ден, това означаваше ден и половина пътуване допълнително.

 

ДЕН 5

Във втория кръг се справих с един от националите на Англия (световни шампиони през 2016 и финалисти на европейското първенство през 2016, пети на световното първенство през 2017 в Грузия, където за пръв път и България се яви с национален отбор и завършихме шести). В третия кръг отново тежък жребий - трябваше да играя срещу най-добрия в немски отбор (те останаха втори след Норвегия). Човекът изигра феноменален мач, коефициентът му на игра беше 1,87 и за мен не остана нищо друго, освен да стягам багажа и да тръгваме да обикаляме. 

Отправихме се директно към западния полуостров Snæfellsnes, където намерихме едно място за спане, което беше на самия бряг на океана. Кутийка с двойно легло и обща баня, но с включено нещо като закуска - 63 евро (за двамата). 

Да са живи и здрави регулаторните органи на Европейския съюз, че се пребориха за отмяна на роуминга. Съвсем друго е да обикаля човек, колкото си иска и когато реши да замръкне, да може да си намери място за нощувка с бързия интернет на домашния си мобилен оператор :-) Исландия не е член на ЕС, но влиза в същите договорни отношения, също както и Швейцария и Великобритания, така че входящите обаждания са безплатни, както и интернет връзката.

 

ДЕН 6

Направихме пълна обиколка на вулкана Snæfellsjökull, посещавайки следните места по пътя:

Londrangar - панорамна платформа на брега, от която се открива гледка към живописни скали и в двете посоки

Saxhóll - кратер на вулкан, за изкачването му е инсталирана интересна метална стълба, която прави стръмното изкачване безпроблемно.

Водопадът Kirkjufellsfoss, на фона на планината Kirkjufell - това беше основната цел за този ден, за съжаление времето беше мъгливо и снимките не се получиха особено сполучливо, но мястото наистина е уникално.

Stykkisholmur - крайбрежно градче, от което тръгват фериботите за Западните фиорди. Бяхме изпуснали последния и тъй като все още се бояхме от черните пътища, заради неяснотите със застраховките на автомобила, решихме да се върнем и да прекараме нощта в Боргарнес. Там си резервирахме стая в хостел, с обща баня и без закуска, цената беше 64 евро (за двамата).

 

ДЕН 7

Този ден започна с кратка разходка по крайбрежието на Боргарнес, след което се отправихме на дълго пътуване към крайната точка на Западните фиорди - Исафиордур:

Grábrók - комплекс от средно големи кратери, покрити с растения с най-разнообразни цветове. Едно от най-красивите места по маршрута. Невена (джи-пи-ес-ът ни не беше информиран за това място, добре че бяха китайците :-)

Малко след това пътят ни се отдели на север, минавайки през изключително красива планина, осеяна с малки водопади (тогава все още ни правеха впечатление)

Точно преди да стъпим на Западните фиорди, най-после дойде време и за малка минерална локва, в случая облагородена с подредени камъни. Мястото се казва Guðrúnarlaug, а точно над малкия басейн се спускат водите на водопад. Има и красива каменна постройка, в която човек може да се преоблече и да си държи дрехите на сухо, предвид постоянните валежи. Оттам до Исафиордур се пътува през седем фиорда, красиво е и величествено. Самият град е наполовина построен на изкуствени платформи в самата вода на фиорда. Нощувката беше в една мизерна къща за гости, с обща баня, цената беше 90 евро.

 

ДЕН 8

Тъй като стотици километри от пътищата по Западните фиорди са неасфалтирани, а вечерта трябваше да сме много далече, избрахме да се върнем по същия път. За разлика от предния ден, когато беше мъгливо и дъждовно, през този ден беше слънчево и така имахме възможност да наблюдаваме маршрута при напълно различно осветление. Има няколко места, от които има страхотни панорами към другите части на Западните фиорди. Спокойно може да се прекара една седмица в този район, има много красоти за посещаване, включително и такива, до които се стига с няколкодневен преход, поради липса на каквито и да е пътища.

В този ден се престрашихме да им изпробваме черните пътища и въпреки непрекъснатите удари на камъни в калниците, не сбъркахме, тъй като пътят към северозапада минава все покрай морето и има поредица от невероятно гледки. В този ден успяхме да посетим и един водопад, който се казва Kolufossar и се намира в каньона Kolugljúfur. Пътят до мястото е в доста лошо състояние, трябва да се кара много внимателно. Тази вечер имахме домакини от "Каучсърфинг" в Sauðárkrokur, интересно семейство, исландец и германка, с малката им дъщеря и двете им кучета. Това беше първият ден с добра видимост вечерта и не беше изненадващо, когато мацката ни сигнализира, че в небето може да се наблюдава северното сияние. Метнахме се на колата и след няколко километра се насладихме, от първия опит, на танцуващо сияние, с почти всички цветове, в това число и бяло. Преживяване за цял живот...

 

ДЕН 9

Първо отидохме да снимане остров Drangey, трябва да се има предвид, че пътят е лош, с много дупки. Там планирахме да се изплицикаме в минералния извор Grettislaug, но вече имаше много хора и решихме да не губим време. Следващото място по трасето беше Glaumbær - музей, състоящ се от няколко традиционни къщи с трева по покрива, която хората използват за естествена изолация. Оттам отидохме до не много популярния водопад Reykjafoss, където точно до реката, на метри от горния пад на водопада, се намира минералният извор Skagafjarðarvegur. Мястото за паркиране не е особено близо, така че си носете бански и кърпи. Когато температурата на въздуха е малко над нулата, в локвата е страхотно, но излизането и обличането е един процес, който трябва да се преживее, за да се разбере :D Мислехме да спим в Акурейри, но понеже времето беше лошо, а програмата на следващия ден - доста тежка, минахме транзит и нощувахме в къща за гости Storu-Laugar, единственото място, в което нощувахме, което си заслужаваше парите (90 евро с някакво намаление). Големи стаи, собствена баня, собствен минерален мини басейн, който също беше изпробван, въпреки проливния дъжд :D

 

ДЕН 10

Мястото за настаняване беше отдалечено само на 14 км от Водопада на боговете (Goðafoss). Страхотен водопад, който може да се види от двете страни на реката. Следващата спирка беше езерото Myvatn, а там, повярвайте, има много места за посещаване. Започнахме с псевдо кратерите Skútustaðargígar, след това отидохме до парка Dimmuborgir, който изглежда так, все едно банда тролове не са се прибрали преди изгрев слънце и групово са се вкаменили (с малко повече фантазия, разбира се). Следващата спирка беше вулканът Hverfjall. Изкачването му е като истински лунен пейзаж, а обиколката по ръба е около час. Заслужава си, от едната страна за фон служат планините, които бяха покрити със сняг в горните си части, а от другата езерото, което само по себе си е забележителност.  Тук се намира и вторият най-известен голям природен басейн, който се казва Mývatn Nature Baths. Значително по-евтин от Синята лагуна, входната такса е "само" 32 евро. Ние бяхме решили да наблегнем на малки минерални локви и извори и тези големите не представляваха интерес. Но със сигурност са красиви, водата е ярко синя, като западното крайбрежие на Лефкада и Закинтос през септември :-)

Настаняването в този район е скъпо, но поради дългия списък с места за посещаване, нямахме избор и останахме в Reykjahlíð, където платихме 110 евро за двойна стая с обща баня (уЖъс и безумие, като знам как се изкарват тези пари тук...) Хората бяха много мили и ни изпраха една торба дрехи. срещу скромната сума от 30 лв. Ако щеш...

 

ДЕН 11

Grjotagja - мини пещера с топъл извор в нея. Не се препоръчва да се влиза във водата, поради високата температура на някои места, което води до опасност от изгаряния

Námafjall - голям комплекс от малки гейзери и кални ями, вонята на сяра е чудовищна.

Viti - кратер с красиво езеро в него - тук беше вече студено и имаше сняг. И много, много кал...

Krafla - парк с полета от лава (прилича на кадри от Властелинът на пръстените), гейзери и скали

Dettifoss - най-пълноводният водопад в Европа (все пак е на "нашата" тектонска плоча :-) 

Selfoss - още един огромен водопад. Приближаването му е опасно и се осъществява на собствен риск, тъй като няма пътеки и се стига до ръба на каньона, в който тече  реката.

Оттам отидохме директно в Fáskrúðsfjörður, където имахме домакини от "Каучсърфинг", симпатична литовско-френска двойка и уникалното им коте-бебе Стормюрчо. Литовката беше на работа до късно, затова ни предостави в ръцете на франсето (двамата са се запознали в Азербайджан и са се загаджили в Грузия), а той ни заведе в съседното село на концерт. По пътя видяхме второто ни северно сияние, а концертът беше истинско социално преживяване, бандите бяха рок и пънк, предимно ирландци и една местна тинейджърска група, а посетителите бяха предимно рибари и семействата им, хората седяха по масите и слушаха в захлас ритмите, които биха предизвикали мощно пого във всяка друга точка от земното кълбо :D

 

ДЕН 12

В този ден нямахме определена програма, а просто трябваше да се спуснем по пътя , който следва Източните фиорди. Тази област е значително по-малко популярна, но на нас ни хареса много повече от Западните фиорди. Може би над 40 пъти спирахме да снимаме. Зад всеки завой дебнеше ново чудо. В края на деня, по време на залеза, който беше ослепителен, влязохме в тунел и аз споделих, че съм силно притеснен..., какво ли ни чака като излезем. Еми, гледка на океан вляво и огромни ледници вдясно, окъпани в светлината на залязващото слънце. Отвратителна гадост :D Спахме  в едно мизерно място срещу стотина евро. Но пък беше на брега на океана, а от терасата се виждаше цялата планина с ледниците. Няма по-добро място за хотелче.

 

ДЕН 13

Съкровището в леденото езеро...

Такова нещо не бях виждал досега. Не само че в лагуната (Jokulsarlon) беше пълно с ледени блокове, но такива имаше и по брега на океана.  Изключително красиво място, ако трябва да отлича едно място в Исландия, сигурно ще избера това езеро.

След това отидохме и до малката лагуна Fjallsárlón, където симпатична полякиня от "Каучсърфинг" ни беше поканила на кафе и горещ шоколад. Оказа се, че тя работи в център, в който основно се занимават с организирани плавания с надуваеми лодки в езерото, между ледените блокове. Мацката ни покани да се присъединим към групата в последната лодка за деня и ние не чакахме втора покана. Ледникът се дърпа навътре с няколко десетки метра всяка година и след 500 години се очаква да изчезне. Което трябва да наведе на някои размисли...

Разходката с лодка беше страхотна и беше перфектният завършек на деня. За съжаление не остана време за Черния водопад и националния парк Skaftafell, но това е чудесна причина за планирането на още едно пътешествие до Исландия. Оказа се обаче, че лодката не беше последният акорд за деня, защото при настаняването в хотела (110 евро), на рецепцията ни попитаха дали да ни се обадят по телефона, тъй като се очаква северно сияние. Е, обадиха се след полунощ и така се насладихме на сияние от единия край на хоризонта до другия. Не беше много ярко, но пък активността продължи поне час.

ДЕН 14

Денят започна с посещение на малкия, но изключително живописен водопад Stjórnarfoss. Следващата спирка беше каньонът Fjaðrárgljúfur. Стигнахме и до Вик и скалите Reynisdrangar, които могат да се наблюдават и от двете страни на полуострова. Много интересна беше и скалата Reynishverd, която има форма на тръбите на орган. Оттам отидохме до Dyrholaey, откъдето има страхотни гледки във всички посоки. Следващата атракция беше водопадът Skógafoss, където имаше ярка дъга точно отпред и станаха страхотни снимки. Водопадът се намира точно в подножието на небезизвестния вулкан Eyjafjallajökull, чието мощно изригване през 2010 предизвика шок и ужас сред авиокомпании и пътници из цяла Европа. Последната спирка за деня беше водопадът Seljalandsfoss, зад който може да се минава по пътека. Бяхме изчислили времето така, че да сме там точно по време на залеза, но за съжаление се събраха облаци точно на неподходящото място и от залеза нищо не остана. За сметка на това посетихме и втория водопад в района, Gljúfrafoss, който е сред скалите и почти отникъде не се вижда. Разбира се, покатерихме се по скалите и го видяхме :-) Оттам директно на летището, където си взехме голяма, но мизерна стая срещу 60 евро, само на няколко минути от паркинга на автомобилите под наем. В крайна сметка внимателното шофиране даде резултат и не откриха никакви нови щети по колата.

 

ДЕН 15

След като кацнахме Лутън, мислехме да се видим с приятели или да вземем кола и пак да пообиколим, но на място решихме, че сме достатъчно изморени и пренаситени с уникални красоти и останахме цял ден на летището. Вече в София, веднага бяхме информирани от шофьора в таксито за тайните на живота, вселената и всичко останало, което означаваше, че сме си вкъщи. Аз обичам много да се прибирам у дома от поредното пътешествие, но честно си признавам, можех да изкарам още някоя и друга седмица в Исландия...

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Харесвам 26
  • Браво 7
Връзка към мнение

Супер план и програма. Ама дай и някоя снимка, че вътрешния ми глас само крещеше "снимкииии", докато чета. А пък и след като задоволиш мерака, на тези на които телеграфния стил ще им е от полза, няма лошо и литературен да пуснеш :)

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Със снимки или без, момчето ни е спретнало чудесна програма за Исландия!Хиляди благодарности от един мечтател!

Какви сте късметлии-три пъти северно сияние!

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
Преди 1 час, Фил каза:

Присъдинявам се към апела за снимки  
В коя дисциплина се състезаваш?

Каза човекът - професионална табла.

  • Харесвам 4
Връзка към мнение
преди 1 час, AlexandraKo каза:

Каза човекът - професионална табла.

Оффф, верно че е казал.
Явно пак съм получил пристъп на дислексия и прочетох не "спортна табла", а "спортна стрелба".

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
Боян Димитров

 

На 16/11/2017 в 6:41, Божо каза:

Цената беше 250 евро за две седмици, като в тази цена имаше ограничение от 2600 км, нямаше допълнителни застраховки и трябваше да имаме самоучастие от 1600 евро, което според тях беше само за глоби и гориво. Ние си имаме годишна застраховка от друг застраховател

 

 

Здрасти,

 

Аз се присъединявам с въпрос. Каква е схемата със застраховките. Как така си имате годишна застраховка от друг застраховател и тя важи за произволна кола под наем? Или аз нещо не съм разбрал?

Връзка към мнение
преди 13 часа, Боян Димитров каза:

 

 

Здрасти,

 

Аз се присъединявам с въпрос. Каква е схемата със застраховките. Как така си имате годишна застраховка от друг застраховател и тя важи за произволна кола под наем? Или аз нещо не съм разбрал?

 

Здравей,

 

Това е един от сайтовете, в които може да се направи годишна застраховка, разгледай го - https://www.worldwideinsure.com/WWquote.php

Гледам, че са извадили Исландия от списъка. Не се изненадвам, тъй като там, ако не се внимава, могат да се нанасят постоянни повреди на колите, поради естеството на терена и многото черни пътища. Застраховката се прави на името на шофьора, при щети наемателят си плаща всичко и се праща протоколът на годишния застраховател. Наемодателят на колата няма нищо общо, така че той си блокира самоучастието и след това си тегли от картата, ако има щети. Това е на теория, досега не ни се е случвало да връщаме кола с щети. Но от познат пътешественик съм чувал, че си е възстановявал разходите, затова и ние се спряхме на този вариант. 

 

Поздрави!

 

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

ДЕН 1

1.JPG

 

ДЕН 2

2.JPG

 

ДЕН 3

3.JPG

 

ДЕН 4

4.JPG

 

ДЕН 5

5.JPG

 

ДЕН 6

6.JPG

 

ДЕН 7

7.JPG

 

ДЕН 8

8.JPG

 

ДЕН 9

9.JPG

 

ДЕН 10 

10.JPG

 

ДЕН 11

11.JPG

 

ДЕН 12

12.JPG

 

ДЕН 13

13.JPG

 

ДЕН 14

14.JPG

Редактирано от Божо
  • Харесвам 24
  • Благодаря 1
  • Браво 5
Връзка към мнение
  • 3 години по-късно ...
На 16.11.2017 г. в 8:32, Георги каза:

Супер план и програма. Ама дай и някоя снимка, че вътрешния ми глас само крещеше "снимкииии", докато чета. А пък и след като задоволиш мерака, на тези на които телеграфния стил ще им е от полза, няма лошо и литературен да пуснеш :)

Макар и с "малко" закъснение, ето и кратък снимков обзор на исландското пътешествие 🙂

 

 

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.