Прескочи до съдържание

Въпрос за новите задгранични паспорти


Препоръчани мнения

Извинявам се, ако темата е засегната вече някъде из форума. Не намерих инфото, затова отварям нова.

 

Чух по новините, че предстои издаване на нови лични документи от 2019г., като ще има опция да избираме за задграничните да са 5 или 10 годишни + някакви допълнителни биометрични данни и т.н. Днес отворих сайта на МВР с надеждата, че ще намеря това, което ме интересува, но там няма официална информация това да се случва някога, нито пък срокове от кога ще започнат процедурите. 

 

Някой има ли идея гласувано ли е това вече, прието ли е като закон, от началото на годината ли ще може да се възползваме от издаването на новият вид паспорти или както прочетох в друг сайт, чак от края на 2019? Някъде чета, че няма да има разлика в цената, а на друго място пише, че 10 годишните ще са по-скъпи?! :scratch_one-s_head:

 

Притесненията ми произлизат от това, че може да ми се наложи да пътувам Декември, а паспорта ми изтича Февруари. Мислех да подам заявка за подновяване преди пътуването ми, за да съм спокойна и да не предизвиквам подозрителни погледи, но в случай, че новата процедура стартира от началото на годината, ще е по-добре да си изчакам да му дойде времето, за да си издам направо от новия вид. В чуденка съм какви да ги върша 😀

 

Връзка към мнение

Аз го следя изкъсо, ама всички медии препредават само една неясна информация. Тепърва обществена поръчка ще правят и т.н. Кой знае реално кога точно ще се случи.

Връзка към мнение

По план от януари-февруари тръгва издаването на новите лични карти (с вграден електронен подпис и т.н.), така че очаквам да поотложат старта на новите паспорти, за да не си навличат прекалено много технически проблеми на главата.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 5 минути , Goal & Boss каза:

По план от януари-февруари тръгва издаването на новите лични карти (с вграден електронен подпис и т.н.), така че очаквам да поотложат старта на новите паспорти, за да не си навличат прекалено много технически проблеми на главата.

О. много ти благодаря за тази информация! Личната ми карта току-що изтече и трябва да я подновя. Разбира се, опашките в посолството са за след няколко месеца, така че просто ще изчакам търпеливо. Не знам каква технология се използва и как това ще засегне издаването им в чужбина... 

Връзка към мнение
преди 3 минути , Гост каза:

О. много ти благодаря за тази информация! Личната ми карта току-що изтече и трябва да я подновя. Разбира се, опашките в посолството са за след няколко месеца, така че просто ще изчакам търпеливо. Не знам каква технология се използва и как това ще засегне издаването им в чужбина... 

Мисля, че ги правят в България.

Моя паспорт е издаден в България и оттам с куриер до посолството в Бразилия. Там не правели. Преди десетина години в същото посолство издадоха временен паспорт (наглед същия като постоянен, само дето пишеше временен). Тогава нямаше биометрични данни в паспорта обаче.

Връзка към мнение
преди 11 минути , neuromancer каза:

Мисля, че ги правят в България.

Моя паспорт е издаден в България и оттам с куриер до посолството в Бразилия. Там не правели. Преди десетина години в същото посолство издадоха временен паспорт (наглед същия като постоянен, само дето пишеше временен). Тогава нямаше биометрични данни в паспорта обаче.

Прав си, че в България ги правят.  Имах предвид снемането на данните - ако изисква някакви по-специални машинки, дали веднага ще ги осигурят. Тук времето, което отнема, е 3-4 месеца за чакане на опашка - има електронна система за записване, и още 2-3 месеца за доставка. Цената отделно е неприятна - в смисъл много по-скъпа от България. Отделно за да отида до Централен Лондон, ми струва едни неприятни £20. Но нямам планирано пътуване в делничен ден в обозримото бъдеще до България, иначе винаги там си ги сменям. Сега съм лежерна, защото имам още два документа, но си има глоба, ако не я сменя, та... 

 

преди 10 минути , Goal & Boss каза:

Имай си едно на ум, защото както пишеха и говореха 2019 година, вече виждам и 2020. Тук има повече по темата.

Значи няма какво да ги чакам... Благодаря!

 

 

Редактирано от Гост
Връзка към мнение

Сега в момента същите  машинки като в РПУ-то ги има и в посолството. Ако ги сменят, може би ще мине време да ги разпространят, де да знам..

Абе в Лондон е друга работа, аз специално се обаждах да си уредя среща, че иначе не е ясно щеше ли да  има някой да ме обслужи. Освен това до Лондон уж би трябвало да има дипломатическа поща и да ги пращат по нея. До Бразилия ми казаха, че я има веднъж годишно я не, та да си платя куриер...

Така като гледам сигурно ще се проточи работата. Извинявам се на iliana_t за спама.

Връзка към мнение
  • 2 седмици по-късно ...

Попаднах на нещо, което е ново за мен. Може би ще е от полза за някого: https://e-services.mfa.bg/

 

През системата за ЕУ на МВнР български граждани, които живеят извън пределите на Република България и искат да подновят личните си документи могат да подадат електронно заявление и да заплатят по електронен път за тази услуга, като получаването на готовите документи се осъществява в заявена от тях консулска служба (но не на територията на Република България) при избрани от тях условия за доставка (дипломатическа поща или бърза доставка чрез куриерска услуга). Системата ще ви спести време и средства за едно отиване/връщане/ до консулската служба за подаване на заявление. 

През системата за ЕУ МВнР може да се подава електронно заяление за издаване на:

  • Лична карта
  • Паспорт
  • СУМПС
  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 15 минути , Goal & Boss каза:

Системата ще ви спести време и средства за едно отиване/връщане/ до консулската служба за подаване на заявление. 

...което никак не е малко, но за съжаление системата не работи - поне в UK.

 

Електронното заявление работи - дотолкова, доколкото да си попълниш всички данни, да си генерираш код на документа, и... с него да се наредиш на огромната електронна опашка. В момента си резервирах час за смяна на лична карта за 14 март.

 

Не отричам напредъка - който вероятно спестява време и усилия по времена физическото подаване на документи, но е далече от поставените цели. Дано за смяна на паспорта ми - май 2020 г., - дистанционната система наистина да сработи, както е предвидена. 

Връзка към мнение

Те наскоро я пуснаха обществената поръчка, ще следва обжалвания, ходене по съдилища, ... - много е вероятно издаването на нови ЛК и паспорти да бъде отместено с около година във времето.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

@Гост Забеляза ли едно важно изискване, как успя да го заобиколиш?

  • Да притежавате валидно удостоверение за електронен подпис с видимо ЕГН, издадено от български доставчик;

Интересно, щом живея постоянно в чужбина как очакват да имам електронен подпис от БГ доставчик?!

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
Преди 1 час, vorbis каза:

@Гост Забеляза ли едно важно изискване, как успя да го заобиколиш?

  • Да притежавате валидно удостоверение за електронен подпис с видимо ЕГН, издадено от български доставчик;

Интересно, щом живея постоянно в чужбина как очакват да имам електронен подпис от БГ доставчик?!

ми аз имах преди, ама го зарязах

веднъж на три години (възможно най-лесния вариант) трябва да се подновява, присъствено

ама ако веднъж на три години не си ходиш до България няма как, пък и сигурно не ти трябва...

Връзка към мнение
Преди 1 час, vorbis каза:

Интересно, щом живея постоянно в чужбина как очакват да имам електронен подпис от БГ доставчик?!

Какъв е проблемът...? Всеки живеещ зад граница рано или късно се прибира до България, а ваденето на електронен подпис отнема по-малко от половин час. Ползвам електронен подпис от B-Trust и като изключим ходенето до офиса при подписването на договора и вземането на устройството (всичко за 30 минути) очите им не съм виждала от тогава. И плащането, и подновяването на електронния подпис ги правя онлайн, че даже плащам с Diners-a 🙂

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 1 час, vorbis каза:

@Гост Забеляза ли едно важно изискване, как успя да го заобиколиш?

  • Да притежавате валидно удостоверение за електронен подпис с видимо ЕГН, издадено от български доставчик;

Интересно, щом живея постоянно в чужбина как очакват да имам електронен подпис от БГ доставчик?!

Абсолютна глупост е това с елестронния подпис. Параграф 22! 

 

Живея в чужбина. За да ползвам каквато и да е услуга на бг администрация онлайн (чиято цел е да ми улесни живота и да ми спести време и пари за прбиране в Бг) ми трябва този електронен подпис, който не мога да издам, ако не живея в България. На всичкото отгоре цената му надвишава в пъти цената на административната услуга, която ми трябва.

 

живял съм къде ли не, най-много в Белгия и Франция и никога не ми е трябвало нищо подобно за онлайн административни услуги. Нали всички имаме ЕГН - не може ли с него да се идентифицираме (плюс потребителско име, парола и таен въпрос примерно)? Пак определени фирми се гушат от гражданите за една абсолютно ненужна услуга, което крайно ме дразни. Или да я вградят в личните документи на всички граждани безплатно (както е в Белгия), или да я махнат изобщо. 

 

Иначе и за паспортите, в работата ми съм срещал паспорти от цял свят, много са редки 5-годишните паспорти. Май само Малави и още една страна съм срещал такива. Масово по целия свят свят валидността е 10 години. Там време беше.

 

 

преди 8 минути , chandni каза:

Какъв е проблемът...? Всеки живеещ зад граница рано или късно се прибира до България, а ваденето на електронен подпис отнема по-малко от половин час. Ползвам електронен подпис от B-Trust и като изключим ходенето до офиса при подписването на договора и вземането на устройството (всичко за 30 минути) очите им не съм виждала от тогава. И плащането, и подновяването на електронния подпис ги правя онлайн, че даже плащам с Diners-a 🙂

Като се прибирам на ваканция и почивка искам да се видя с близки и приятели, а не да ходя по офиси и фирми. Често се прибирам по Коледа, или август или за уикенда. 

 

Отделно пак казвам, не съм чувал подобно изобретение другаде по света - едновременно сложно, времеемко, скъпо и неефикасно.

Редактирано от Kaloyan89
  • Харесвам 6
  • Браво 1
Връзка към мнение
преди 1 час, vorbis каза:

@Гост Забеляза ли едно важно изискване, как успя да го заобиколиш?

  • Да притежавате валидно удостоверение за електронен подпис с видимо ЕГН, издадено от български доставчик;

Интересно, щом живея постоянно в чужбина как очакват да имам електронен подпис от БГ доставчик?!

Нищо не съм заобиколила... Само за резервация на час се използва. Сайтът дори има проблем да ми изпрати електронно потвърждение, та и час се оказва че нямам - засега. Явно се използва само част от тази система. Пълноценно - за момента забрави! Което е Параграф 22 - ама здраве да е.

 

преди 7 минути , chandni каза:

Какъв е проблемът...? Всеки живеещ зад граница рано или късно се прибира до България, а ваденето на електронен подпис отнема по-малко от половин час. 🙂

Проблемът - поне за мен - е работното време на институциите и възможностите на пътуващите... 

Връзка към мнение
преди 17 минути , Kaloyan89 каза:

 ми трябва този електронен подпис, който не мога да издам, ако не живея в България.

 Не е така, по-горе писах. Трябва да го направиш в България, но не е нужно да живееш там. Става за половин час, в работен ден, разбира се.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Идеята е, че трябва да съм в България в момента на издаването. Какво им пречи име, парола, таен въпрос, сканирано копие на лична карта, онлайн формуляр, онлайн плащане (въпреки че съм против идеята да плащам за достъп до административни услуги, за които така или иначе плащам на съответната администрация)? Защо трябва да съм там лично и на място? Хората банкови сметки откриват онлайн, а ние се занимаваме с висене по офиси за две кирливи заявления/удостоверения. И плащаме трицифрени суми за това. 

Айде, ако имам фирми, и ежедневно подписвам по 20 документа както и да е. Но за моето ползване е напълно безсмислено. 

Във Франция с име и парола имам достъп до данъчна информация (включително онлайн подаване на данъчна декларация, плащане на данъци и такси), здравноосигурителен статус, всевъзможни свидетелства и удостоверения - напълно безплатно. Само при първоначалното създаване на акаунта е малко по-сложно, но се прави откъщи. В Белгия по същия начин, но те имат чипове в личните карти и ползват тях. Пак безплатно (освен ако няма такса за издаване на документа, която така или иначе се дължи). Та това ми е мнението, дано я махнат тази глупост по най-бързия начин тези, които искат да "намалят административната тежест на гражданите" и да създават "електронна администрация".  Само се гушат фирмите от тая работа. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 17 минути , Kaloyan89 каза:


Във Франция с име и парола имам достъп до данъчна информация (включително онлайн подаване на данъчна декларация, плащане на данъци и такси), здравноосигурителен статус, всевъзможни свидетелства и удостоверения - напълно безплатно. Само при първоначалното създаване на акаунта е малко по-сложно, но се прави откъщи. В Белгия по същия начин, но те имат чипове в личните карти и ползват тях. Пак безплатно (освен ако няма такса за издаване на документа, която така или иначе се дължи). Та това ми е мнението, дано я махнат тази глупост по най-бързия начин тези, които искат да "намалят административната тежест на гражданите" и да създават "електронна администрация".  Само се гушат фирмите от тая работа. 

В България също има такова нещо, нарича се ПИК, безплатно е и ако го притежаваш нямаш нужда от електронен подпис (специално за услугите нс НАП). 😉

Връзка към мнение
преди 3 минути , tonik каза:

В България също има такова нещо, нарича се ПИК, безплатно е и ако го притежаваш нямаш нужда от електронен подпис (специално за услугите нс НАП). 😉

...Което също не може да се извади дистанционно... 

Връзка към мнение
преди 3 часа, Kaloyan89 каза:

Само се гушат фирмите от тая работа.

Самите фирми не са какви да е, а са регистрирани на Каймановите острови, на Бахамите и т.н. 😉

 

Както и да е, важното е, че вече обявиха, че новите лични карти ще имат вграден електронен подпис, по желание на собственика.

 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Скоро Revolut ще започнат да откриват банкови сметки и да пращат карти на клиенти по целия свят от всички националности, независимо от тяхното местожителство, като единственото условие е да притежават електронен подпис, издаден от британски доставчик. Процедурата е бърза, лесна и безболезнена. Извършва се в Лондон и отнема половин час в работен ден. На кой не му се ходи на разходка в Лондон?! Освен за отрикриването на сметка в Revolut, гражданите, живеещи постоянно в България, ще могат да използват британския електронен подпис при комуникацията с NHS, DVLA, TFL, Job Centre, Local Council и други важни институции. 😀 За целта отиващите на почивка във Великобритания трябва да отидат лично до офис на издател на електронен подпис и да заплатят таксата. Важи 3 години и след това трябва да се направи същата процедура. 😀

 

Надявам се схванахте идеята и хумора ми.

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към мнение

Да, досега вадиха карти без електронен подпис, а сега вече "за да ни улеснят живота" трябва ходене до Лондон, съответните разходи, губене на време по офиси, плащане на такса, която тотално обезсмисля révolut и идеята им за по-евтино банкиране. 

 

Или става въпрос за граждани извън ЕС, каквито не сме, и тази практика не ни касае. Може би след брекзита. 

 

Не е релевантен примера. Нашата администрация изисква ел.подпис за собствените си граждани (от които над милион в чужбина), а английска банка изисква за граждани извън ЕС.

 

спирам да разводнявам темата за пспортите. Ако ги направят 10-годишни ще е супер. 

Редактирано от Kaloyan89
Връзка към мнение
  • 1 месец по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.