Прескочи до съдържание

Особености при наем на кемпер в Австралия


Препоръчани мнения

Темата е посветена на техническите особености при наемане на кемпер в Австралия. Мисля, че живот и здраве ще съм първия във форума с подобен споделен опит (конкретно в Австралия), но колкото повече чета съм убеден, че няма да съм последния 🙂 Докато с колите под наем имам доста опит, то с кемперите съм кръгна нула. 

 

Няма да навлизам тук в подробности относно различните модели, първо нямам нито опита, нито знанията за това, пуснах една друга тема, която дава отговор на доста новобрански въпроси:

 

 

Темата тук ще е основно за практически неща по наема и какво е това, което ги отличава от нормалния наем на кола. Макар и да се фокусирам основно на Австралия, мисля че повечето особености са приложими и за Нова Зеландия - фирмите на пазара са едни и същи, но просто не съм отделил времето да сравня дали е така. 

 

Кои са основните играчи на пазара в наемите на кемпери?

 

Първоначално може да се шашнете от многообразиието и да се загубите измежду различните брандове. Най-малкото не е като да сравните Мерцедес със Шкода, или Europcar с Goldcar, изведнъж се появяват един тон съвсем непознати марки и не може да се ориентирате коя в кой клас е. Нещата стават много по-лесни, когато разберете, че всъщност повечето марки са собственост на 2 големи фирми, които просто прехвърлят моделите от премиум към бюджетния клас в зависимост от възрастта им. 

 

Apollo Camperhttps://www.apollocamper.com/

 

Премиум клас: Apollo (до 3 години възраст)

Среден клас: Cheapa Campa (3 -6 години възраст)

Бюджетен клас: Hippie campers (> 6 години възраст)

 

THL: https://www.maui-rentals.com/au/

 

Премиум клас: Maui (до 2 години възраст)

Среден клас: Britz (2 - 5 години възраст)

Бюджетен клас: Mighty (> 5 години възраст)

 

Wicked campers: https://www.wickedcampers.com.au/

 

Тези нямат класове, но са бекпекър ориентирани. Достатъчно е да кажа, че повечето им машини са изрисувани със спрей, а тези с по-агресивните надписи дори са забранени в определени къмпинзи. 

 

image.png

 

Има доста ревюта за това, че кемперите им са стари, зле поддържани, тракащи...ама като цяло работят криво-ляво, а цената е непобедима. Все пак имайте предвид в какво се забърквате, и ако като нас искате да пресечете пустинята може би трябва да се избере с една идея по-рентабилно превозно средство 🙂 За хигиената няма да отварям дума, всеки си има собствените граници там. 

 

Jucy: https://www.jucy.com.au/

 

Тези са с една идея по-добре от wicked campers - и като имидж, и като цени, но също са ориентирани към бекпекърската тълпа. Дават под наем и нормални коли. За съжаление не съм ги проучил подробно, защото нямат офиси в градовете, които ни интересуват за взимане и връщане. 

 

Има и много, много други фирми, но споменатите са тези, които ще срещнете на повечето места. Ние вероятно ще наемем от Maui, което е премиум марката на по-добрия от двата големи бранда по три причини:

  • имат много добро промо в момента, с реална 25% отстъпка и без еднопосочна такса точно за градовете, които ни интересуват - сваля цените им до нивото на Apollo
  • предпочитам пресичайки пустинята да не се замислям при най-малкото скърцане дали не съм направил грешните спестявания
  • понеже ни е първо кемпер приключение искам да е с една идея по-луксозно с цел да не се окаже, че някаква тъпотия от рода на кофти възглавници или износени чаршафи да ни откаже въобще от концепцията

 

Но това са мои аргументи за това конкретно пътуване. При други условия, например ако имах някакъв кемпер опит и не бяха нужни толкова много км в дивото, може би щях да избера някой от средните класове - струват ми се доста добър баланс между условия и цени. 

 

Кои сайтове да търсим?

 

Може и да има някакъв висш пилотаж, но за доста ръчкане не съм го открил. Може да ползвате https://www.motorhomerepublic.com/ за общо търсене между всички марки, а като си харесате нещо, вече да го търсите направо в сайта на фирмата. Разлика в цените не намерих, а винаги е по-добре при тази ситуация да резервирате от извора. Има и други брокери обединяващи в една търсачка всичките фирми, но интерфейсът им е много подобен, което ме кара да си мисля, че ползват една и съща система. 

 

Както казах, разлика в цената няма, ако има някакви австралийски румбота за наем на кемпери - не ги знам 🙂

 

Търсене само на седмична база

 

Ейй, пишман станах докато им хвана пинизите. Значи, ако искате да постигнете дори базов резултат за сравнение ви препоръчвам да търсите на седмична база. Ако ви трябва за 5 дни - търсете за 7. Ако ви трябва за 10 - търсете за 14. Да, вероятно може да се наложи да платите дни, които няма да ползвате, но само така гарантирате, че ще ви излезнат всички предложения - след това може да сравните и да слезете на по-микро ниво да видите дали нещо може да се оптимизира в цената. 

 

За да дам конкретен пример какво имам предвид, търсих наем 8 дни. Maui не ми изкарваха никакви резултати, а Apollo ми изкарваха, но някаква странна разбивка на цената от типа на:

 

7 дни х 100 долара = 700 долара

1 ден по 700 долара = 700 долара

Общо: 1400 долара

 

Написано по този начин е очевидно какво се случва - цените им са само седмични, а като търсиш за 8 дни едната фирма просто казва, че няма наличност, а другата натоварва седмичния наем в остатъчните дни. Ако бях търсил за 9 дни, Аполо щяха да ми напишат: 

 

7 дни по 100 долара = 700 долара

2 дни по 350 долара = 700 долара

Общо: 1400 долара

 

Е на мен ми отне малко време за да го хвана това, главно защото цените не са по 100 долара кръгло, та математиката не беше толкова очевидна на пръв поглед 🙂

 

Поуката е - търсете винаги кратно на 7 дни, независимо колко ви е дълъг престоя. 

 

Друга особеност - часът на наемане няма значение. Може да наемете в 4 следобяд, а да върнете в 10 сутринта - ще бъдат таксувани целите дни. При колите под наем часът на взимане и връщане има значение, а тук няма. 

 

Цените са фиксирани от понеделник до неделя

Т.е. фирмите залагат една и съща цена за дните от седмицата. Тази седмица от понеделник до неделя цената ще е $100, за другата може да е $80. Ако наемът ви започва от средата на седмицата ще ви се начисли цената от текущата седмица. В моят пример, ако намете от сряда за 7 дни ще ви таксуват $700, независимо че от следващия понеделник дневната цена уж пада. 

 

Няма какво да се направи по въпроса, както казах наемите са кратни на 7 дни и няма как да разделите 4 дни през първата и 3 през втората седмица. Просто да го имате предвид. 

 

Хм, всъщност има какво да се направи. Ако искате да наемете от вторник до събота например и предишната седмица е по-евтина, може да наемете от неделя и два дни да не си го вземете. Ако фирмата е достатъчно гъвкава ще ви позволи, просто няма да ви върне пари за неизползваните дни. 

 

Особености по допълнителната застраховка

 

Вечната тема при наемите на коли не подминава и кемперите. Нещата са общо взето подобни - цената включва базова застраховка с много голямо самоучастие - от $2000 за най-хипарските машини, до $7500 за по-луксозните. Ясно е, че такава сума не може да я рискуваме, за това трябва да имате мощен лимит по кредитната карта и да застраховате външно или да купите допълнителна застраховка от доставчика. 

 

Много груба ориентировъчна представа - застраховките от доставчика струват около $50 на ден и свялят самоучастието до 0. От външните застраховки, успях да открия само https://www.rentalcover.com/ , които застраховат кемпери за българи и ми излезнаха по около $30 на ден. 

 

Имайте предвид, че както и при колите много често за гуми и стъкла трябва да се добави още една застраховка. Специфичното при кемперите е и това, че застраховките им рядко покриват преобръщане (rollover incident)???? Доста се зачудих на тази практика, но явно има смисъл да е така - и това е нещо, което ако желаете може да застраховате допълнително. 

 

image.png

 

Ако няма да застраховате или ако ползвате външна застраховка имайте предвид, че масово има тарикатлъци от рода на такса кредитна карта от 1-2%. Както и това, че определени фирми директно теглят сумата за самоучастието (вместо да я блокират) и я връщат, ако всичко е ок. 2% от $7500 + каквато такса може да си измисли банката ви за връщане на сума в картата си става сума, която никак не е за пренебрегване. 

 

 

Попитах специално дали ако резервирам за 14 дни, платя си наема за 14, но върна колата по-рано на 11-ия ден ще ми върнат пари от застраховката, но Maui ми казаха, че зависи от клонът, в който ще върна, ако са благосклонни. Като цяло положението е кръв-повръщам-пари-не-връщам.

 

В моя конкретен случай силно клоня към застраховката от $45, която е по-скъпа от външната на rentalcover, но разликата не е достатъчно голяма да оправдае неудобството и допълнителните разходи на външната. 

 

Изисквания за шофьорската книжка и за възраст

 

Повечето сериозни фирми имат изискване да сте поне на 21. Някои имат допълнителни такси, ако сте между 21 и 25 години. Други имат ограничения за мин. 25, ако наемате по-големи машини, но по-малките може и на 21. Фирми като wickedcampers нямат такива изисквания - то на тях целия им пазар са 18-25 годишни. 

 

При търсене на оферти задължително си пишете от коя държава сте, защото цените за местни и чужденци варират. Да не се окаже, че сте резервирали тарифа за местен, а на място да ви искат много повече пари. 

 

Еднопосочен наем - много по-приемлив, от колкото при колите под наем

 

Това което ме насочи към кемперите се оказа, че изненадващо имат много по-добри условия за еднопосочен наем. Всъщност не е чак толкова изненадващо, много хора правят еднопосочни преходи, предполагам че големи такива при колите са по-скоро рядкост. За моя маршрут (Adelaide - Darwin) фирмите за коли под наем или имаха ограничение от 100км на ден (а това са 3200км без отбивки) или директно си имаха еднопосочна такса от $1300. С две думи - ако искате еднопосочен наем на дълга дистанция, кемпер може би ще е единствената разумна опция. 

 

Още нещо характерно за еднопосочните наеми - цените могат да варират в зависимост от посоката. Така че ако не ви пука дали Adelaide - Darwin или Darwin - Adelaide, проверете и двете, защото разликите може да са значителни и най-вероятно по-ниската цена се определя от това, в коя посока има по-малко трафик в даден период от годината. 

 

Офертите за релокиране

 

Фирмите обикновено си имат в сайтовете секция за релокиране, която обикновено включва много примамливи на пръв поглед предложения (1$ на ден, а понякога и бюджет за гориво), когато фирмата има нужда дадена машина да е в един град, а тя се е оказала в друг. Например:

 

https://www.imoova.com/

https://www.apollocamper.com/reloc.aspx

 

Тези оферти си имат съответните неудобства:

 

- Излизат обикновено дни или в най-добрия случай седмици преди нуждата от релокиране - не може да правите дългосрочно планиране около такива оферти

- Не ви позволяват да се мотаете много много. Общо взето искат да карате по 10 часа на ден за да стигнете в уречения ден, ако са щедри могат да отпуснат ден-два за шматкане. 

- Често имат ограничение в километрите - не ви позволяват много, много да се шматкате извън най-бързия маршрут. 

- Четох случаи на променени условия по офертата ден-два преди да започне наема. Изведнъж се оказва, че кемперът им трябва по-бързо в крайната точка или трябва да се тръгне 3 дни по-късно и т.н. 

 

С две думи, фирмата не ви предоставя почти безплатен кемпер за да си направите супер пътешествие, фирмата чисто и просто си търси шофьор, който поема ангажимент да им превози собствеността. Ако случайно предложението съвпада с вашите интереси - чудесно и ще получите кемпер почти безплатно, но в моя случай изискванията бяха диаметрално противоположени спрямо желанията ми. 

 

Почистване при връщане

 

Фирмите предлагат услугата да им зарежеш кемпера при връщане с празен резервоар, празна газова бутилка и в "приемливо състояние"(каквото и да означава това) и тази услуга струва към $150 - не е малка сума. За резервоара ясно, ще го заредя на бензиностанция, мисля че на много от тях зареждат газови бутилки също. Ама с почистването не съм сигурен - все пак това си е малко или много жилищно помещение и си иска дълбоко почистване, къде ще търся да го почиствам баш в последния ден не знам. 

 

Това ми е още малко мътно и на мен, ще докладвам и допълвам като разбера.

 

Свободно къмпингуване в Австралия

 

Може и да зависи от щат до щат, но като цяло съвсем свободното "ей тук ще набия спирачката, защото най ме кефи" не е възможно. Със сигурност не и през пустинята, където може да си мислите, че сте в ничия земя в дивото, но всъщност сте в ранчото с размер на Белгия на някой фермер. Терминът freedom camping аз по друг начин го разбирам, но там означава къмпингуване на определените места. 

 

Има все пак ужасно много къмпинги, изцяло безплатни такива, минимално платени и без персонал, където оставяш препоръчаната сума в кутия, базови към системата на националните паркове, които са платени минимално, добре оборудвани и съответно по-скъпи, та направо до луксозни с ресторанти, басейни, увеселения за деца и т.н. 

 

За да имате право да пренощувате на базовите къмпинги без ток, персонал и т.н., трябва МПС-то да е certified self-contained. Това са кемперите с баня и тоалетна, не знам дали има други условия за тях, но фирмите си отбелязват в сайтовете кои от предложенията им са certified self-contained. 

 

https://www.campermate.com.au/maps е може би най-пълната карта за къмпинги из цяла Австралия, включваща местоположение, снимки, ревюта, с две думи - всичко необходимо. Общо взето задължително приложение. 

 

Еми май е това. Надявам се практическата информация да е от полза. 

 

 

  • Харесвам 7
  • Браво 1
Връзка към мнение
  • 4 седмици по-късно ...
На 17.01.2020 г. в 21:26, Георги каза:

THL: https://www.maui-rentals.com/au/

 

Премиум клас: Maui (до 2 години възраст)

Среден клас: Britz (2 - 5 години възраст)

Бюджетен клас: Mighty (> 5 години възраст)

Тези юнаци доста си играят с цените, подобно на самолетните билети. Само че имат екстра на уебсайта, чрез която можеш да си запазиш примерна оферта за седмица напред. И аз така правя от началото на януари, до сега цената е паднала с повече от 200 долара, а покрай вируса може и още да падне. На теория пише, че всичко е subject to availability, но при положение, че цените падат не вярвам изведнъж да им изчезнат всички кемпери. 

 

Т.е. според мен, ако има време до пътуването ви, си заслужава за няколко седмици да ги следиш и да си правиш резервации за застраховка. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
На 17.01.2020 г. в 21:26, Георги каза:

Ама с почистването не съм сигурен - все пак това си е малко или много жилищно помещение и си иска дълбоко почистване, къде ще търся да го почиствам баш в последния ден не знам.

Не мисля, че очакват да правиш почистване на вътрешността на кемпера. По-скоро визират външната чистота - да го изпръскате на някоя автомивка, за да може да се направи оглед за драскотини и други щети - все пак ще карате през пустош, където предполагам ще се вдига много пушилка... И на нас в Намибия ни искаха да върнем truck-a измит - нещо, което за никой друг рент-а-кар не е било изискване, но беше разбираемо - едно е да караш 3 дни по асфалтираните пътища в Италия или Германия, съвсем друго е две седмици из пустинята и по черните пътища в Намибия.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.