Прескочи до съдържание

Златните години на авиацията


Георги

Препоръчани мнения

Много хора казват, че 70-те и 80-те са били златните години на авиацията, от към качествено обслужване, удобни седалки, самия полет е бил преживяване и приключение. В днешно време се ръчкаме само като сардини и се блъскаме като говеда преди качване в самолета. 

 

Не споделям много романтиката по тия времена, защото тя си е идвала и със съответната цена, а не както днес да се цакаме кое е по-евтино - 30лв до Малмьо или 2лв до Будапеща. Както и да е, попадна ми тази статия с доста снимки от 747 през 70-те, стори ми се интересна:

 

http://sploid.gizmodo.com/traveling-in-a-boeing-747-in-the-1970s-was-pretty-damn-1504637666

 

Май имаме и доста хора тук, които са летяли в ония времена, дано може да разкажат нещо :)

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

През 70-те имам смътни спомени като дете от вътрешни полети на Ан-24, Ту-134 и Ту-154 (през 1979 спомените са ми вече доста ясни). За мен си бяха голямо преживяване тези полети, въпреки, че едва ли са били по-добри от сегашните. През 1985 вече имах международен полет на едно турне до Виена с един Ил-18 чартър, тези два полета си останаха и единственните за мен на този модел, изключително шумен, на по-шумен не съм се качвал.

 

В моят живот "златната ера" беше през 90-те, тогава открих дългите полети и болшинството самолети, на които съм летял през ранните си 20 - никога няма да забравя първият 747 на British Airways през 1994 (Монтреал-Лондон и обратно). А320 сега е ежедневие, но през 1993 си беше направо преживяване. Локхийд 1011 (по-широк от 747) го хванах през 1992 г. точно преди да го пенсионират. Като цяло обслужването на почти всички основни авиолинии беше по-добро, не летеше чак толкова сульо и пульо, като нямам спомени да са били много скъпи билетите - намираха се транс-атлантически за по 500-600 долара за основните авиолинии и за по-малко ако се вземе чартър. Намираха се още 727 в обръщение - спомням си един полет на Делта от JFK до Форт Лоудердейл и един на Иберия от Мадрид до Сантиаго де Компостела. Първият ми полет на 777 от Париж до Лос Анжелиз (Air France) през 1999 също беше преживяване (за пръв път виждах индивидуални монитори в икономична класа). А 330 и А340 през 1997 си бяха още нови и си спомням любопитството при първите ми полети.

 

Евтини билети си намирах от wholesale agencies - агенции, които купуват блокове седалки с отстъпка от авиолиниите и после ги продават по-евтино от тях. Ако се купуваше с кредитна карта чарджеха сумата, която би взела авиолинията, а веднага разписваха чек за разликата. Докарваха докъм 20-30% по-евтини билети. Става дума за преди да могат изобщо да се купуват билети по нета. Операторите постоянно стояха с head set (слушалки и микрофон) на телефона като купуваха от авиолиниите и продаваха на клиенти. По телефона ставаше резервацията, но плащането и издаването на билета на място.

 

Сега като се замисля , от 2000 г. насам почти не съм летял на нищо ново, ако изключим А380, Як 42, Dash-6 и едномоторни Чесни.

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Аз имам доста скромен опит с големи самолети,но никога няма да забравя първият ми полет с голям лайнер-далечната 1976г!Полета беше с ДС-10 на Суис от Цюрих до Лагос(Нигерия).Шока беше налице още в първите минути след кацането от София на летището в Швейцария.А влизането в търбуха на огромния ДС-10 през ръкав направо ни УБИ!!Нито бяхме чували за ръкави,нито за по-големи самолети по големи от Ту-134,нито бяхме виждали "кино" в самолет:-).Аз получих подарък ,самолет МИГ-21 и самолет ДС-10 производство на фирмата МАЧБОКС+2 вида детски книжки.

Друг голям самолет на който съм летял и ми се стори много тих беше един ДС-8 на Ибериа.Полет Лагос-Мадрид.

Следващият голям самолет е един А 340-200 които са на изчезване.Полета беше Мюнхен-Йоханесбург.Африканците си обслужваха добре,ядене и пиене на корем!!!Кой колкото можеи да поеме.

Имам и полет на Б-747-400 на Луфтханза от ЙХБ-ФРА ,ако го сравнявам с А 340-200 на африканците ,всичко му бе по зле.И по неудобни седалки,и по малко ядене ,да не говорим за лимита на алкохола:-)

Имам и полет на ДС-9,малък е ,но ако се случи да литна и на ДС-11 ще направя Голям шлем със самолетите на МаКДоналд Дъглас:-))

И нещо любопитно.Тъста ми:-))има снимка в самолет ТУ-104 на Аерофлот .Полет София- Ленинград  1963/64 г и твърди ,че в самолета са им сервирали "Сталичная" и черен хайвер.Склонен съм да му вярвам.

  • Харесвам 5
Връзка към мнение

Аз имам доста скромен опит с големи самолети,но никога няма да забравя първият ми полет с голям лайнер-далечната 1976г!Полета беше с ДС-10 на Суис от Цюрих до Лагос(Нигерия).Шока беше налице още в първите минути след кацането от София на летището в Швейцария.А влизането в търбуха на огромния ДС-10 през ръкав направо ни УБИ!!Нито бяхме чували за ръкави,нито за по-големи самолети по големи от Ту-134,нито бяхме виждали "кино" в самолет:-).Аз получих подарък ,самолет МИГ-21 и самолет ДС-10 производство на фирмата МАЧБОКС+2 вида детски книжки.

Друг голям самолет на който съм летял и ми се стори много тих беше един ДС-8 на Ибериа.Полет Лагос-Мадрид.

Следващият голям самолет е един А 340-200 които са на изчезване.Полета беше Мюнхен-Йоханесбург.Африканците си обслужваха добре,ядене и пиене на корем!!!Кой колкото можеи да поеме.

Имам и полет на Б-747-400 на Луфтханза от ЙХБ-ФРА ,ако го сравнявам с А 340-200 на африканците ,всичко му бе по зле.И по неудобни седалки,и по малко ядене ,да не говорим за лимита на алкохола:-)

Имам и полет на ДС-9,малък е ,но ако се случи да литна и на ДС-11 ще направя Голям шлем със самолетите на МаКДоналд Дъглас:-))

И нещо любопитно.Тъста ми:-))има снимка в самолет ТУ-104 на Аерофлот .Полет София- Ленинград  1963/64 г и твърди ,че в самолета са им сервирали "Сталичная" и черен хайвер.Склонен съм да му вярвам.

За DC-8 и DC-10 мога само да ти завиждам... Първият съм го виждал само товарен на куриерски фирми и със сменени двигатели (high bypass turbofans) по разни летища през 90-те. Вторият беше все още в употреба в някои авиолинии, с които съм летял, но за съжаление никога не съм случвал на него. DC-8 си е направо все едно си летял на 707, даже е по-рядък... Блазе ти...

Връзка към мнение

За DC-8 и DC-10 мога само да ти завиждам... Първият съм го виждал само товарен на куриерски фирми и със сменени двигатели (high bypass turbofans) по разни летища през 90-те. Вторият беше все още в употреба в някои авиолинии, с които съм летял, но за съжаление никога не съм случвал на него. DC-8 си е направо все едно си летял на 707, даже е по-рядък... Блазе ти...

Споменът ми от ДС-8 ,е тишината!Дали времето е било подходящо,дали нещо друго,но дългият полет до Мадрид (около 6ч) не го усетихме.Пътувахме през деня ,много ясно и слънчево и имах чувство ,е мога с ръка до докосна пясъка на Сахара.Много ярък спомен са ми оставили дюните покрай атлантическото крайбрежие на Западна Сахара и Мароко,както и оазисите.

А за ДС-10,освен първоначалният шок от големина,обслужване ,другото беше когато спряхме за презареждане в Акра(Гана).По това време нямаше тероризъм(поне не със самолетите на Суис) и за 1 час ни разрешиха да се излезем от самолета и да се поразтъпчем по пистата!!!:-))И имам снимка пред огромния двигател на самолета.Даже си я пазя:-))

За подаръците които получих тогава-сега няма такова нещо.Един -единствен път голямата ми дъщеря получи подарък-игра за 3ч полет Франкфурт-Лисабон.А за полети до Рим,до Мюнхен се минава за децата я с марципан(Луфтханза) я с бисквитки(Алиталия).Даже веднъж една стюардеса на Уиз се скара на малката :-))Полет Бергамо-София.Самолета беше "фул" 180 човека с бохчи и ръчен "багаж"...и от тогава УИЗ ги забравихме.

Та Георги е прав,тогава имаше някаква "класа",лустро у пътниците.Не всеки можеше да пътува(поради една и друга причина)

  • Харесвам 5
Връзка към мнение

Аз съм доста по малък и немога да имам спомени от този период. Но се замислих над нещо.

Да кажем че един транс-атлантически полет е струвал 600 $ през 1990.

.Корегирано с инфлацията това е е около 1070 долара през 2013.

По това време БВП на човек от населението(GDP Per Capita) в България е бил 1377 $ (според данни на Световната Банка).

Това означава че средно човек трябва да работи повече от половин година само за билета за през-океански полет.

 

През 2013 година БВП на човек от населението в България е около 6986 $.

Взех произволен полет на България ЕР София- Ню Йорк от 9 Април до 22 Април. --> 1393  BGN =964$.

И така в днешно време средно статистически един Българин трябва да работи около 50 дни. или по малко от 2 месеца.

Това са безкрайно относително сметки, но извода поне за мен е че летенето е по достъпно за по голям кръг от хора в момента.

 

Има обаче друга тревожна тенденция или поне в западните дъжави а именно намаляването на броя на пилотите. Примерно в САЩ броя на пилотите от 1980 е намалял от 827 хиляди според FAA до 617 хиляди през 2012 година. Чувал съм че това се дължи на пре-регулация на личната авиация и като цяло намаляла способност на хората да поемат рискове.

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Аз съм доста по малък и немога да имам спомени от този период. Но се замислих над нещо.

Да кажем че един транс-атлантически полет е струвал 600 $ през 1990.

.Корегирано с инфлацията това е е около 1070 долара през 2013.

По това време БВП на човек от населението(GDP Per Capita) в България е бил 1377 $ (според данни на Световната Банка).

Това означава че средно човек трябва да работи повече от половин година само за билета за през-океански полет.

 

През 2013 година БВП на човек от населението в България е около 6986 $.

Взех произволен полет на България ЕР София- Ню Йорк от 9 Април до 22 Април. --> 1393  BGN =964$.

И така в днешно време средно статистически един Българин трябва да работи около 50 дни. или по малко от 2 месеца.

Това са безкрайно относително сметки, но извода поне за мен е че летенето е по достъпно за по голям кръг от хора в момента.

 

Има обаче друга тревожна тенденция или поне в западните дъжави а именно намаляването на броя на пилотите. Примерно в САЩ броя на пилотите от 1980 е намалял от 827 хиляди според FAA до 617 хиляди през 2012 година. Чувал съм че това се дължи на пре-регулация на личната авиация и като цяло намаляла способност на хората да поемат рискове.

Е,абсолютно прав си за цените и за възможностите за летене!Преди 30г ,ако не те спираха изходни и входни визи,те спираха цени на билети.Затова и по-горе споменах ,че пътуващите тогава бяха тъй да се каже "от сой":-))

Нямаше тогава маслиносъбирачи(без да обиждам хората),нямаше джебчии връщащи се от гастрол в Лондон,нямаше изискани дами с 3 думи английски пътували до "ФИРМЕНИТЕ"аут-лет моловете извън Милано:-))

А що се отнася до липсата на пилоти,не е заболяване на Западния свят .Преди 2-3 дена Аерофлот официално съобщи са недостиг на пилоти.Руснаците с много бързи темпове подменят парка си(за 2014г ще получат към 30 нови самолета от семейството А-320),и на специализиране руски авио сайтове тече реклама (търсим пилоти за А-321)

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Единствената причина, която ме кара да искам да съм бил роден през 60-те е летенето. Винаги съм си представял как съм роден 60-та година примерно в Лондон или Ню Йорк и 78-ма правя първи полет с Pan Am 747-100 JFK-LHR или обратно и взимам обратният полет в British Airways Logheet L-1011. Да не говорим за култовите по онова време полети на Concorde между LHR и JFK и супер многото полети на DC-10.

 

Дядо ми ми е разказвал подобна история на тази, която Еминко разказа за полета на Swiss с DC-10 до Нигерия. Фактически погледнато, като малък, май именно точно дядо ми ми е повлиял до голяма степен, за да се интересувам от летене и да съм запален по летенето.

 

Особено в последните 10-тина години, летенето в голямата си част се е превърнало в нещо толкова обикновено, все едно се возиш на автобус. Нищо особено като обслужване, пълни самолети със абсолютно всякакъв тип хора, неудобни седалки, повече от отвратителна храна сервирана в пластмасова посуда, въобще, сега е много по-лесно човек да се придвижи от точка А до точка Б, без да влага огромен финансов ресурс, но пък за сметка на това, романтиката на летенето е изчезнала май безвъзвратно.

За мен, златните години на летенето определено са били между 70-те до към средата на 90-те.

Редактирано от djgeorgie
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Аз не съм летяла чак в тия златни години, а в края на 90 и на мен спомените са ми доста прозаични - както спомена по горе Заро, че на борда на Балкан се пушеше, а на борда на презокеанските  се сервираше много, ама много алкохол.

 

Да, храната беше по-добра, но аз честно казано не страдам много по това. За мен е по-важно че сега е много по-лесно и достъпно да се лети.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

романтиката на летенето е изчезнала май безвъзвратно.

За мен, златните години на летенето определено са били между 70-те до към средата на 90-те.

 

Е, то по същество летенето не е за изпитване на романтика, ами за пристигане от точка А до точка Б.

Златни са годините на всяко прохождащо изобретение - така е било и с колите. Къде ти днес романтиката на Т модела на Форд, сред някакви си Бугати, Майбах и Ферари. 

 

Иначе и аз съм си мечтал да съм роден в Англия в 60-те, ама по други причини - истински футбол и истинска музика.  :lol:

  • Харесвам 6
Връзка към мнение

Aз нямам много с какво да се похваля, първият ми голям полет беше 98-ма София-Ню Йорк в бизнес с 767, не ме впечатли специално(нямам идея защо, би трябвало да ме е впечатлил, но не помня такива емоции), преди това бях летял само с руски самолети 154, ан24 и много много як40, баща ми работеше на такъв. Разказвал ми е как е летял 77-ма до Ню Йорк с 747, било е много впечатляващо, дори за него, още повече извън самолетната тема, това 77-ма както си бил само в БГ, изведнъж Ню Йорк :maninlove:

А дядо ми е бил пилот на малки самолети и щурман на по-големи през втората световна, сваляли са го 3 пъти, и от него също съм слушал интересни разкази.

  • Харесвам 8
Връзка към мнение

Aз нямам много с какво да се похваля, първият ми голям полет беше 98-ма София-Ню Йорк в бизнес с 767, не ме впечатли специално(нямам идея защо, би трябвало да ме е впечатлил, но не помня такива емоции), преди това бях летял само с руски самолети 154, ан24 и много много як40, баща ми работеше на такъв. Разказвал ми е как е летял 77-ма до Ню Йорк с 747, било е много впечатляващо, дори за него, още повече извън самолетната тема, това 77-ма както си бил само в БГ, изведнъж Ню Йорк :maninlove:

А дядо ми е бил пилот на малки самолети и щурман на по-големи през втората световна, сваляли са го 3 пъти, и от него също съм слушал интересни разкази.

 

То това с историите на дядо ти си е направо за отделна тема :)

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

През 80-те в самолетите на „Балкан“ можеше да се пуши. Беше забранено само по време на излитане и кацане :)

Не само. И в тези на Balkan Holidays също. Особено англичаните като дръпнеха по 2 Астики (през 90-те във всички български влакове и самолети се сервираше единствено Астика, изглежда някакъв договор), и на секундата палеха  :lol:

А аз съм пушил в тоалетната на чешките, ама не щото беше забранено в салона, ами се криех от наще :ph34r:  :D

 

Да не говорим в кафето на Т1 на 2 етаж на заминаващи, или на пристигащи, как се пушеше спокойно до към 2003-та :(

Редактирано от wilks
Връзка към мнение

Относно пушенето си спомням, че през 1995 г. се пушеше в 767 на Балкан на транс-атлантически. Най-големият куриоз в това отношение беше, че се пушеше на борда на Иберия (А340) на полет от Монтреал през 1999 г. (после спряха да летят до там). Като цяло на всички авиолинии кацащи в страната беше забранено да се пуши още от началото на 90-те. Изключението бяха Балкан и до някъква степен Еър Франс (те имаха място за около 4-5 пушача прави до задната тоалетна оградено със завеси), но това беше само до 1997 някъде. Иберия направо ме разбиха като ме попитаха на чек-ин дали искам пушачи или непушачи седалка.

 

Иначе на няколко пъти съм ползвал тоалетната за пушене на дъгли полети (един сингапурец ме беше светнал - на колене над тоалетната чиния, като дима се изпуска вътре и се флашва та вакумът да го засмуче), добре, че не са ме хванали... Като цяло голяма неприятност си е пушенето при пътуване - дълги полети, летища, всеки път се мисли хотела да има балкон и пр. Откакто отказах цигарите ми отпаднаха много грижи :)

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Явно най-силното впечатление от тия години е баш с цигарите :) На един приятел баща му беше правил някакви детайли за пепелници за Балкан, или нещо подобно, трябва да го питам пак каква му беше връзката. Иначе спомен от тия времена си е вечно осветената задраскана цигара до лампичката за коланите в повечето самолети до ден днешен. 

 

Бях забелязал, че в нови самолети тая лампичка е заменена със изключете електронните устройства, сега както е тръгнало и тя ще е минало след време :)

Връзка към мнение

Всъщност, в наше време остана ли авиокомпания за пушачи?

 

Не, поне извън третия свят. Супер сериозен риск за безопасността е. А дори и в третия свят, вероятно се позволява само там, където се лети заедно с кафезите с кокошки в кабината и т.н. 

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

домосед имаше един пътепис за Антарктида, как руските или украински пилоти пушат в кабината, ако си спомням добре :-)

Връзка към мнение

 Супер сериозен риск за безопасността е.

Това е логично, а има ли някакви известни случаи на сериозни инциденти, свързани с пушене на цигари в самолет, когато това беше още разрешено?

Редактирано от Фичо
Връзка към мнение

Това е логично, а има ли някакви известни случаи на сериозни инциденти, свързани с пушене на цигари в самолет, когато това беше още разрешено?

То сериозни инциденти с Кока-Кола или Фанта няма, ама ей на - забранени са  :lol:

Не търси винаги логика навсякъде. Или там, където никой не вижда логика, някой решава, че такава има, и твори безумия.  :rolleyes:

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

То сериозни инциденти с Кока-Кола или Фанта няма, ама ей на - забранени са  :lol:

Не търси винаги логика навсякъде. Или там, където никой не вижда логика, някой решава, че такава има, и твори безумия.  :rolleyes:

 

Не те разбрах дали това мнение е, че няма логика в забраната за пушене на борда? Най-големия кошмар е пушек и дим, да не говорим за пожар, в самолета няма къде да избягаш, а обикновено пламъците поглъщат кислорода за секунди. 

 

За Фичо:

http://en.wikipedia.org/wiki/Varig_Flight_820

http://en.wikipedia.org/wiki/CAAC_Flight_2311

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

От тези години имам смътни спомени от самолет, когато бях на 3 години и са ме водили в София, а така също и на връщане към Русе. Показваха ми планински връх и се разхождах между седалките. Определено беше на връщане, защото се смрачаваше. Самолетчето беше малко, но за марка и модел нищо не мога да кажа. Помня също автобуса към летище Щръклево и че полетът беше отложен за следващия ден, а на връщане вероятно съм спал.

 

Баща ми, Бог да го прости, разказваше, че през 60-те години на ХХ век е имало полет Русе - Варна, който е продължавал 40 минути. Така са си изкарвали по една почивка, като са хващали в петък следобед самолет към Варна и са се прибирали в неделя вечерта.

 

Третото ми пътуване през тези години беше когато бях на 6 години пред 1978 г. от Оренбург за Москва с ТУ-154. Него вече го помня по-добре, особено кацането на Домодедово. Следващото ми летене беше чак през 2007 г. с Боинг-737. Оттогава съм по-редовен откъм полети.

Редактирано от NikolaiRG
  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Аз съм пътувал с Ил-18 на ЛОТ от София до Варшава някъде началото на 80-те, помня само, че беше много шумно, нищо повече. Пак в тези години мисля, че имаше самолетна линия Пловдив-Бургас/Варна, както и хеликоптерна линия Пловдив-София. За съжаление не съм ползвал нито една от двете :(

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.