Прескочи до съдържание

дневник Саудитска Арабия - първи стъпки


Mary

Препоръчани мнения

Добавям към написаното за Джеда снимките на брошура от туристически офис. На нея са отбелязани разни места, предполагам има и такива, които липсват на моята карта. 
 

16079B3A-5A00-441B-A317-DA0EE8096DEC.jpeg

 

C2E403A6-8377-4D9B-A220-73FBE730723C.jpeg

 

DD3C2DF2-D0C1-4274-84FD-3037112F68E9.jpeg

  • Харесвам 28
  • Благодаря 2
  • Браво 2
Връзка към мнение

Малко общи приказки, преди да продължа със следващата посетена гробница.

 

Някога процъфтяващ международен търговски център, археологическият обект Хегра (известен също като Мадаин Салех) е оставен практически необезпокояван почти 2000 години. Ще забележите, че изсечените в скалите конструкции в Хегра изглеждат подобни на известната Петра, която е на няколкостотин километра на север в Йордания. Хегра е вторият град в Набатейското кралство.

 

Набатеите са може би една от най-загадъчните и интригуващи цивилизации.

Набатеите били обитаващи пустинята номади, превърнали се в майстори търговци, контролиращи търговските пътища на тамян и подправки през Арабия и Йордания до Средиземно море, Египет, Сирия и Месопотамия. Кервани, теглени от камили, натоварени с купища ароматни зърна от черен пипер, корен от джинджифил, захар и памук, минавали през Хегра, провинциален град на южната граница на кралството. Набатеите също станали доставчици на ароматни вещества, като тамян и смирна, които били високо ценени в религиозните церемонии.

Набатеите просперират от 4-ти век пр. н. е. до 1-ви век сл. н. е., когато разширяващата се Римска империя анексира и поглъща техния огромен участък от земя, който включва съвременна Йордания, Синайския полуостров в Египет и части от Саудитска Арабия, Израел и Сирия. Постепенно набатейската идентичност е напълно изгубена.

Предизвикателството при опознаването на набатейците е, че те са оставили малко история от първа ръка - нямаме книги или източници, написани от тях, които да ни разказват за начина, по който са живели и са се покланяли на своите богове.

Подобно на Петра, Хегра е голям комплекс, превърнал се в некропол: повечето от останалите структури, които могат да се видят днес, са гробници.

 

Хегра съдържа 111 издълбани гробници, много по-малко от над 600-те в набатейската столица Петра. Но гробниците в Хегра често са в много по-добро състояние. Класическата гръцка и римска архитектура очевидно е повлияла на строителството и много гробници включват колони с капител, които държат триъгълен фронтон над вратата или антаблемент, широк като гробница. Набатейска „корона“, състояща се от два комплекта от пет стълби, лежи в най-горната част на фасадата, чакайки да транспортира душата до небето. Сфинксове, орли и грифони с разперени крила – важни символи в гръцкия, римския, египетския и персийския свят – заплашително се реят над входовете на гробницата, за да ги предпазят от натрапници. Други се пазят от маски, подобни на Медуза, със змии, извиващи се като коси.

 

Плашещи надписи, често срещани в много от гробниците в Хегра, но рядко срещани в Петра, са гравирани на някои фасади и предупреждават за глоби и божествено наказание за нарушаване или опит за тайно заемане на гробницата, като например: „Нека господарят на света прокълне всеки, който смути тази гробница или я отвори“, гласи  един от надпите, „...и допълнително проклятие върху всеки, който промени надписите на върха на гробницата.“

 

Някои гробници в Хегра са последните места за почивка на високопоставени офицери и техните семейства, но историите зад много от тези гробници остават неизвестни.

 

 

Втора спирка - Tomb of Lihyan, son of Kuza

 

IMG_2221.JPG

 

IMG_2228.JPG

 

Най-голямата гробница на Хегра, с размери около 21м. височина, е монолитната гробница на Лихян, син на Куза, наричана Каср ал-Фарид, което означава „Самотният замък“ на английски, поради отдалеченото й положение спрямо другите гробници, макар да е вметнато замък в името, това си е гробница. Остава недовършена, с груби, незагладени следи от длето по долната му третина по неясни причини. Има надписи вътре, които я обозначават за конкретно семейство. Тя е добре известна и емблематична гробница в Мадаин Салих.

Твърди се, че структурата е издигната през 1-ви век и е несравнима, когато става дума за древен дизайн и архитектура. Освен това това е била и първият саудитски обект, обявен от ЮНЕСКО за обект на световното наследство.

 

Отдалеч погледната наистина изглежда самотна:

 

IMG_2252.JPG

 

Навсякъде има служители, които следят за реда:

 

IMG_2226-1.JPG

 

На тази гробница не даваха дори да се доближиш твърде много, но е разбираемо - хора не липсваха:

 

IMG_2250.JPG

 

На горната снимка се вижда къде спира автобуса, а тези, които плащат по-скъпи турове, ги карат и по-близо. Излишно е да се дават повече пари за нещо, което виждаш еднакво, а ходиш 100 метра повече. Виждате е екскурзоводката отново с беседата на арабски. Всички екскурзоводки бяха плътно пакетирени с дрехи - не се виждаше нищо от тях, но е похвално, че са назначени много жени да работят там.

 

Слънцето грееше над гробницата, та се позавъртяхме да намерим точната позиция за снимки и мисля така е най-добре и ясно си личи на снимката незавършената долна част:

 

IMG_2263.JPG

 

Освен с гробниците непрекъснато се любувахме и на околните пейзажи:

 

IMG_2267.JPG

 

IMG_2269.JPG

 

Следва...

 

  • Харесвам 37
  • Браво 8
Връзка към мнение

Каср ал-Бинт - Qasr Al Bint (قصر البنت)  - Дворецът на дъщерята или девойката

 

IMG_2284.JPG

 

IMG_2282.JPG

 

Този комплекс от 31 гробници не са нито най-големите, нито най-украсените, но като цяло те формират най-забележителната и най-представителна група в Madâin Sâlih. Датират от година 0 до 58 г. сл. н. е.

 

Тук е и най-голямата фасада на гробницата в Mada'in Saleh, с височина 16 m. Тя дава името си на групата от съседни гробници. Порталът е повдигнат над земята. Над вратата плоча с надпис показва, че датира от около 31 г. сл. н. е. Обект на Юнеско е.

 

IMG_2289.JPG

 

Някои от гробниците в комплекса показват интересни декоративни елементи като маски на плашещи чудовища, орли, човешки лица и други малки изваяни животни.

 

IMG_2325.JPG

 

IMG_2348.JPG

 

IMG_2315.JPG

 

IMG_2335.JPG

 

 

Ето как изглежда вътрешната гробница.

 

IMG_2339.JPG

 

И друг вид има - вертикални:

 

IMG_2330.JPG

 

Не, те не са погребвали мъртвите си в изправено положение. Това са ниши, които мъртвите могат да използват в живота си след смъртта.

 

Официално е разрешено влизането в някои гробници, както и официално не е разрешено да се обиколи целия комплекс - да кажем като полукръг се оглежда и после те връщат обратно.

 

IMG_2357.JPG

 

IMG_2359.JPG

 

Огледахме това, което е разрешено и се отправихме към поредния автобус:

 

IMG_2367.JPG

 

Следва...

  • Харесвам 36
  • Браво 6
Връзка към мнение

Jabal Ithlib

Ето ни и на последния обект от тази обиколка.

 

IMG_2386.JPG

 

IMG_2373.JPG

 

Jabal Ithlib е великолепна, естествена планина и културен обект. В исторически план това е било място за поклонение на набатеите.

 

Това е едно различно място, което се откроява сред всички невероятни гробници в Хегра. Разположен на североизток от всички останали гробници, това е религиозен обект, посветен на набатейския бог Душара. Тук има висок 40 метра тесен проход между две скали, който образува естествен проход и е бил от изключително значение за древните набатейци. Нишите в близките скали са използвани за молитвени зали, а по скалните стени и входовете има множество изсичания.

 

IMG_2406.JPG

 

IMG_2403.JPG

 

Това е едно от най-интересните скални образувания на Hegra. Изглежда като планина, разполовена на две. Плюс пещера във формата на кутия на входа.

Малко светлина влиза вътре през тесните подобни на процепи проходи, което прави мястото още по-мистериозно.

 

IMG_2393.JPG

 

 

Най-забележителното нещо на Jabal Ithlib е „Diwan“, което е голяма стая, издълбана в скалите на планината, която прилича на трапезария или триклиниум. Исторически се смята, че е била важна стая за събирания като кралски банкети и политически срещи и също така има отворен фронт, който вероятно е бил предназначен за външни или публични наблюдатели.

 

IMG_2390.JPG

 

Освен това има невероятни скални образувания и умопомрачителен пейзаж на околните планините, което привлича туристи от цял свят.

 

IMG_2377.JPG

 

IMG_2379.JPG

 

IMG_2412.JPG

 

Хеликоптери кръжат непрекъснато за туристически разходки. За съжаление даже не бяхме проверили какви са цените.

Сега ги погледнах, дано се възползва някой - 995 с.риала.

 

IMG_2383.JPG

 

Не се задържахме много тук - колкото да изчакаме и да се снимаме на процепа.

Качихме се на поредния автобус и ни оставиха на мястото, откъдето тръгват автобусите за посетителския център.

Насочват посетителите първо към магазина, който е с доста високи цени и после към автобуса.

 

IMG_2448.JPG

 

Пътували сме около половин час до посетителския център, където трябваше да изчакаме да стане време за следващия ни тур.

Междувременно отидохме да питаме разни неща в него, похапнахме фурми, черпиха ни кафе, дадоха ни и нет, уточнихме подробности за този и следващия ден.

 

IMG_2460.JPG        IMG_2078.JPG

 

Пауза за кафе с фурми и продължавам със следващия тур.

 

Следва...

 

  • Харесвам 32
  • Благодаря 1
  • Браво 5
Връзка към мнение

Дадан - Dadan

 

IMG_2415.JPG

 

Билетите ни бяха за 15,30ч. Вече имахме опит, че трябва да сме по-рано на стоянката на атобуса. В случая изискването беше за 30 минути по-рано. Този път ни возиха с малък автобус - предполагам групите са по-малки. Турът е Dadan/Jabal Ikmah. Първо ще разкажа за Дадан.

 

За начало давам някои общи факти за това място, които съм събрала от различни източници.

 

Сред най-значимите открития в АлУла е град Дадан, столицата на кралствата Дадан и Лихян. Градът, който е изграден от камък и е разположен в оазиса на долината, датиран е от края на 9-ми и началото на 8-ми век пр. н. е. (Кралство Дадан) и 5-2 век пр. н. е. (Кралство Лихян).

 

Дадан е бил столицата на кралствата Лихян и Дадан. Тези цивилизации са процъфтявали преди 2000 години. Лихианското кралство е било сред най-големите за времето си и се е разпростирало от Медина на юг до Акаба на север.

В исторически план градът е имал голямо значение по отношение на търговията, тъй като е бил разположен на основен търговски път. Дадан контролира един от най-важните търговски пътища и е бил важна връзка между южния регион на Арабския полуостров и Персия, Египет и Месопотамия. Като център на толкова търговски път, градът е повлиян от културите на другите земи. Това може да се види в статуите, начина, по който са построени сградите и гробниците. Езикът, говорен от хората на Дадан, има своя собствена писменост, наречена „дедантик“, и е адаптирана от писмеността, известна като минайска, която е донесена от хора, пътуващи до града.

 

Дадан  се спомената за първи път в Книгата на Езекиил (27:20) в Еврейската Библия, написана през 6 век пр. н. е. Градът е описан като туптящото сърце на царството и търговски партньор на град Тир (в съвременен Ливан) по пътя на тамяна, свързващ Леванта с Оман и Йемен, където се е произвеждал и все още се произвежда най-добрият тамян. 

Археолозите са открили цял укрепен град, заровен под пясъка, а влиянията от други култури са очевидни в техните статуи, украса на техните сгради и гробници. Гробниците на Дадан са били разкопани в планината, издигаща се до укрепения град. Тези гробници обикновено са по-малки и по-прости от тези на набатеите. Състоят се от квадратни ниши, изсечени в скалата. Според тяхната религия душите на мъртвите ще достигнат рая по-бързо, ако бъдат погребани в планините, вярване, което се споделя по същото време и от ликийците в съвременна Турция.

Някои от тези гробници имат името на починалия, издълбано в основата, но повечето изобщо нямат никакви разграничителни знаци. Изключенията са две гробници на около 50 метра над земята. Всяка от тези две гробници е украсена със стилизиран лъв, който е голям колкото отвора на гробницата. Символичната асоциация на лъвове със сила и мощ показва, че двамата души, погребани тук, трябва да са били богати и могъщи, но има нещо странно във факта, че само тези две гробници носят тази емблема - или, някакви фигури изобщо.

Надпис в основата на тези гробници показва, че двамата погребани тук са минейци, хора от Йемен. Тази подробност предполага възможността малък контингент от минейски търговци да е живял в Дадан и двама от тях са възнамерявали да отбележат своята идентичност, като украсят гробниците си според традициите си. Ако това е било тяхното намерение, те са успели, тъй като повече от две хиляди години по-късно те все още се отличават от останалите.

 

Откритията на скулптурни предмети чрез археологически разкопки в Дадан предполагат, че в района може да е съществувало скулптурно училище или работилница. Няколко статуи са в реален размер или по-големи, като някои са с височина до 2,7 метра. Всички те са подобни на външен вид, изобразяващи мъже със силни крайници, изразени кореми и широки рамене, със стиснати ръце, левия крак напред и строг поглед. Изследователите не знаят точно кого представляват статуите, но вероятно са били издълбани за членове на обществото с висок статус.

 

Посрещането в комплекса както винаги беше тържествено.

Случихме се с група американци, водени от екскурзовод от Узбекистан.

 

IMG_2464.JPG

 

IMG_2467.JPG

 

Има направени кътчета за отдих:

 

IMG_2469.JPG

 

 

Екскурзовадът ни показа фигура, на скоро открита скулптура, която все още не била описана даже.

 

До преди година-две районът и бил със свободен достъп и всеки е може да отиде и дори да се изкачи по стъпалата чак до гробниците.

Сега за съжаление се гледат от далече, а за да се видят лъвовете дават бинокли. С телефон не може и да се снимат добре тези лъвове, а ние фотоапарати не носехме, та ще се задоволите със снимка от експоззицията в залата за посрещане. 

 

От такова разстояние се гледат гробниците сега:

 

IMG_2471.JPG

 

IMG_2489.JPG

 

Пробвах да изрежа снимката, но качеството рязко спада и лъвчетата са само на фантазия...

 

IMG_2489-1.JPG

 

Ето тук ги снимах при разказа на екскурзовода в залата за посрещане:

 

IMG_2475.JPG

 

След огледа с бинокъл, отново се качихме на автобусчето и ни заведе в района, където са били жилища и други сгради и където и в момента се извършват археологически разкопки.

 

IMG_2509.JPG

 

IMG_2500.JPG

 

Екскулзоводът ни беше много въодушевен и разказваше с огромно удоволствие за района:

 

IMG_2526.JPG

 

Ето и фигурата, която наскоро бяха открили:

 

IMG_2532.JPG

 

Районът на Дадан е видимо заобиколен от оазиси:

 

IMG_2528.JPG

 

IMG_2507.JPG

 

IMG_2537.JPG


Следва...

  • Харесвам 30
  • Браво 3
Връзка към мнение

Jabal Ikmah

 

IMG_2558.JPG

 

Скалите около тази планина са пълни с толкова много изсечени надписи, че районът става известен като „отворената библиотека“ на Саудитска Арабия. 

Джабал Икмах, е планина на около пет километра северно от Ал-Ула, но това, което я прави наистина изключителна, са хилядите древни надписи, издълбани в скалите. Причината, поради която толкова много древни хора са решили да оставят своя отпечатък тук, е неизвестна. Това, което се знае е, че близкият град Дадан е бил основен регионален център през 6 век пр. н. е., привличайки търговци и учени от далече. Най-старите надписи в Джабал Икма са около 644 г. пр.н.е 

Езиците, представени в тези надписи са: арамейски, даданитски, сафаитски, тамудски, минайски и набатейски, всички тези езици, предхождали и в крайна сметка повлияли на арабския. Всички тези писмености и езици са дешифрирани, което увеличава историческото значение на това място. Тази планина наистина свидетелства за бурната история, която се развива в този регион през хилядолетията. Темите, представени в надписите, варират от имена на хора с малко или никаква допълнителна информация до подробни описания на религиозни ритуали, търговски сделки и транскрипции на местни закони. Споменават се и няколко географски имена, включително Badr, Tha'al и Mahja, което свидетелства за решаващата роля, която град Dadan играе по този търговски път.

Освен писания има и рисунки на човешки фигури, животни и ежедневни инструменти. Стилизирани изображения на хора обикновено се рисуват в като изпълнение на някаква дейност, като лов, пастирство или земеделие. Що се отнася до животните, в допълнение към предвидимите изображения на камили, има също елени, овце, кози и видимо мускулест бик. Също така могат да бъдат разпознати различни инструменти, включително земеделски, ловни и музикални инструменти. 

 

Посещението на това великолепно място с неговите надписи е поглед към миналото. Гледайки скалното изкуство, можете да откриете какво е било важно в ежедневния живот на хората в Даданитската, Лихянитската и други цивилизации на АлУла.


Доста след като древните хора на АлУла са писали на това място, изследователи и историци посещават Джабал Икмах, за да проучат неговите вековни надписи и отпечатъци. Сега всеки може да го посети и да усети силата на това място.

 

До преди 1-2 години и тук е можело да се идва свободно. Сега се идва само с тур и екскурзовод.

 

Автобусчето след посещението на Дадан ни доведе направо тук. Разбира се, официално ни посрещнаха:

 

IMG_2544.JPG

 

Отново почерпка със сок, вода, сушени плодове, както и оформен кът за отдих:

 

IMG_2545.JPG

 

От мястото за посрещане до скалите ни водиха с тези коли:

 

IMG_2546.JPG

 

Разстоянието не е голямо, но въпреки това не ни оставиха да ходим пеша, може би това ще е важно в по-топлите месеци.

Внушителен вид имат скалите там:

 

IMG_2553.JPG

 

И надписите са наистина навсякъде:

 

IMG_2583.JPG

 

IMG_2569.JPG

 

IMG_2566.JPG

 

Накъдето и да вдигнеш поглед, виждаш нещо написано или нарисувано.

 

IMG_2572.JPG

 

IMG_2576.JPG

 

IMG_2581.JPG

 

И тук екскурзоводката разказваше различни неща, но тази май беше единствената, която не беше много ентусиазирана в разказа.

Може би защото бяхме последната група за деня. Като цяло мястото, в което те разхождат не е голямо, бързо се вижда и единствено снимките отнемат повече време.

Накрая пак ни натовариха на електичките и ни заведоха при автобуса, който ни върна при посетителския център.

 

IMG_2590.JPG

 

Както знаете, ние нямахме кола, та трябваше да си потърсим и транспорт от там. За него в следващата част.

 

Следва...

  • Харесвам 20
  • Благодаря 1
  • Браво 3
Връзка към мнение

Както вече написах в първия пост, има автобус хоп-он, хоп-оф, който е на разположение на туристите и е безплатен.

Слагам отново разписанието: Hop-on-Hop-off-Bus-Plan.pdf

Слагам и една снимка на разписание, което ни показаха на място - дадоха ни да си го снимаме, няма брошура:

 

IMG_2461.JPG

 

Качихме се на автобуса и ни остави на това място.

От там тръгват електромобили, които возят отново безплатно приблизително до тук.

 

IMG_2595.JPG

 

IMG_2598.JPG

 

След това се разходихме по главната улица в Стария град.

 

AlUla Old Town

 

Реално старият град е лабиринт от полу-разрушени кирпичени къщи и постройки, но главната е реновирана, отворени са магазинчета и заведения, пешеходна е и много приятна за разходка.  Показвам малко снимки:

 

IMG_2624.JPG

 

IMG_2603.JPG

 

IMG_2627.JPG

 

IMG_2648.JPG

 

IMG_2659.JPG

 

Чистотата тук е на някакво неземно ниво - непрекъснато се чисти, а тоалетните са най-чистите, които съм виждала - обществени и безплатни.

 

IMG_2609.JPG

 

Има доста симпатични магазинчета:

 

IMG_2630.JPG

 

IMG_2639.JPG

 

IMG_2640.JPG

 

И заведения:

 

IMG_2613.JPG

 

IMG_2652.JPG

 

IMG_2635.JPG

 

IMG_2655.JPG

 

IMG_2679.JPG

 

IMG_2681.JPG

 

Не сме навлизали в дебрите на останките от стария град, но те са навсякъде:

 

IMG_2665.JPG

 

IMG_2660.JPG

 

IMG_2675.JPG

 

IMG_2670.JPG

 

Стигнахме до края на градчето, след посетителския център, където ни очакваше поредната изненада - безпилотно автобусче, безплатно разбира се:

 

IMG_2691.JPG

 

Вътре имаше жена, която си ровеше в телефона, но държи нещо като спешно управление вероятно.

 

IMG_2688.JPG

 

Както бяхме вече на края на силите си, ни дойде екстра да ни повозят до тук.

Като слезнахме там, ни обясниха, че трябва да си повикаме такси, Убер или някакъв транспорт до града, понеже не можело да се стигне пеша!

Подложихме на съмнение това твърдение и тръгнахме пеша в почти тъмното вече.

Бяхме питали собственика на апартамента за препоръчани заведения и видяхме, че са в началото на града от нашата посока, затова се отправихме към един от ресторантите. Изминахме преспокойно тези около 700 метра и седнахме да си пробваме късмета с яденето тук - AlUla Palace Restaurant & Kitchen.

Бих казала, че беше забавно да си поръчаме нещо за ядене. Имаше меню с картинки, но и то не ни помогна в комуникацията със собственика. Той не издържа и извика един младеж, който поназнайваше английски, та си поръчахме да ядем. 

Аз лично не получих това, които беше на картинката, но го отдавам на липсата на някои продукти в ресторанта вероятно, защото нямаше супа, нямаше салата и т.н.

То и айрян уж нямаше, пък се оказа, че има - просто трябва да го видиш сам и да си го отмъкнеш от витрината. Това ядохме - пиле с ориз в различни варианти + хляб:

 

page2.jpg

 

Пилето беше вкусно, но мноооого ориз и това са половин порции, представям си целите порции какви са - сигурно ги носят в легени, че това си беше тава и то не малка.

По време на вечерята ни, започна молитвата в джамиите. Собственикът смъкна решетката на ресторанта и всички отидоха някъде да се молят. Останахме туристите в ресторанта и почакахме да свърши молитвата, че да можем да платим. Нямаше проблем ние да си ядем - никой не ни каза нищо, не ни погледна накриво или с неудоволствие.

 

След ресторанта тръгнахме пеша към апартамента ни и случайно се натъкнахме на работеща сладкарница - точно на този ъгъл е, но не виждам да е отбелязана в Гугъл.

Невероятни сладкиши опитахме там - в повечето имаше някакъв крем и не бяха толкова сладки/захарни, колкото очаквахме. Ето какво си накупихме за вкъщи:

 

page1.jpg

 

Доволно преяли и вече уморени, се затъркаляхме до апартамента и се строполихме по леглата.

 

Следва...

 

  • Харесвам 32
  • Благодаря 2
  • Браво 2
Връзка към мнение

Докато избирахме какво да разглеждаме в Ал Ула, за втория ден се спряхме на разходка в Оазиса - Oasis Heritage Trail. Цена 35с.риала.

Реално мястото може да се посети и безплатно, но ние първо не знаехме, второ - искахме да планираме предварително.

Сега бих пропуснала този тур, въпреки че беше хубав, но бих си избрала нещо от Adventure секцията, която ние пренебрегнахме.

 

Oasis Heritage Trail

 

Сравнително приятна разходка в още не много горещото време през февруари. В топлите месеци съвсем няма да е приятна. Разбирам защо на местните им е много приятна тази разходка, а за нас беше леко досадна - просто ние живеем в зеленина и не ни прави впечатление, докато за тях е съвсем различно с всичките пустини наоколо.

Началото е тук. Има паркинг, но ние както няколко пъти вече споменах сме без кола. Отидохме пеша до там, даже малко по-рано от часът ни, че не бяхме сигурни дали ще намерим лесно мястото за тура, който дори на картата не е отбелязан, а има само координати.

Ето така изглежда:

 

IMG_2726.JPG

 

И там текат ремонтни и оформителни дейности.

Очакваше ни бус, който да ни превози:

 

IMG_2732.JPG

 

Забави са малко с тръгването, че изчаквахме местни посетители.

Отведе ни до мястото за официално просрещане, разбира се:

 

IMG_2735.JPG

 

IMG_2737.JPG

 

Нищо, че сме в полеви условия, пак бяха налични почерпките, а служителите ни очакваха:

 

IMG_2739.JPG

 

Началото е през останки от вилните селища на жителите на Стария град.

Повечето жители навремето са имали по две къщи - една в града и една лятна къща в Оазиса - "Summer Homes", направени от кал и дървета.

През зимата са живеели в града на топло, а лятото са изкарвали в Оазиса на прохлада и в грижа за реколтата.

 

IMG_2741.JPG

 

Бонус към обиколката ни беше урок по правене на изделие от кал(кирпичена тухла), което се изпалзва за въстановяване на района.

 

IMG_2743.JPG

 

Местните, заедно с децата си се втунаха да правят тухли, ние подходихме скептично и направихме една тухла общо. Ама най-хубавата беше нашата.

Да си поровим в калта и да си припомним детските години. Към сухата пръст се прибавя вода, а после и слама:

 

IMG_2755.JPG

 

После се поставя във форма/кофраж, заглажда се и ето го готовото изделие, която трябва да изсъхне, за да може да се ползва:

 

IMG_2757.JPG

 

След урока, вече продължихме по пътеките на Оазиса.

 

IMG_2752.JPG

 

IMG_2760.JPG

 

Нинава се през различни градини с насаждения:

 

IMG_2762.JPG

 

IMG_2765.JPG

 

IMG_2769.JPG

 

IMG_2773.JPG

 

Покрай джамията:

 

IMG_2783.JPG

 

Покрай извор, който в момента беше пресъхнал:

 

IMG_2788.JPG

 

Нагледахме и овцете:

 

IMG_2796.JPG

 

В далечината се виждаше и замъкът в стария град:

 

IMG_2804.JPG

 

Накрая стигнахме и до зоната за отдих:

 

IMG_2825.JPG

 

Там турът приключва. Аз набързо показах, но реално си отнема около два часа, с разказите на екскурзовода.

Накрая ни очакваше пак буса, за да ни върне в началната точка. Само един от нас се възползва - Диан, който отиде да освободи апартамента, а останалите пресякохме улицата и отидохме в стария град, да търсим кафе.

Някъде от това място можете безплатно да влезете в Оазиса и да се разходите колкото искате, без да губите много време. Приблизително там приключи и нашият тур.

Ние по тази уличка тръгнахме за стария град.

 

IMG_2830.JPG

 

В Стария град текат ремонти на много места и след време ще е още по-красиво:

 

IMG_2832.JPG

 

В Саутиска Арабия явно е много модерно да си пие кафе в Dunkin' Donuts. Ние го пропуснахме де, но непрекъснато виждахме хора, които носят кафе от него.

 

IMG_2836.JPG

 

Нашият избор беше Wacafe с изнесени маси на площадчето, където с удоволствие наблюдавахме хората и скалите насреща.

 

IMG_2838.JPG

 

IMG_2841.JPG

 

Изчакахме Диан да се върне и продължихме към следващата набелязана цел.

 

Следва...

  • Харесвам 30
  • Благодаря 1
  • Браво 3
Връзка към мнение

Elephant Rock

 

IMG_2869.JPG

 

Работно време - отваря в 16ч. и затваря в полунощ.

За разлика от богато украсените, ръчно издълбани фасади на близките набатейски гробници на Хегра, „стволът“ и „тялото“ на този монолит от червен пясъчник са оформени от природни сили – милиони години на вятърна и водната ерозия.
Известен като Слонската скала - Jabal Al-Fil - е естествено скално образувание, което прилича на слон.

Разположена на близо 11 км на север от Ал Ула, Слонската скала е висока 52 метра скална структура. Има огромна пролука в центъра, така че цялата скала е разделена на две части. Едната част (задната страна) изглежда подобна на тялото на слона, докато другата част (т.е. предната страна) прилича на положен на земята хобот.

 

От Стария град в Ал Ула отидохме до паркинга преди него и си извикахме Убер до Слонската скала. Цена 24 с.риала.

Пътят в по-голямата си част е асфалтиран, но последната част и черен път. Попаднахме на свестен шофьор, който не само ни закара точно до скалата, но и там въртя два пъти, че да ни остави на точния вход. 

Паркингът е еко:

 

IMG_2846.JPG

 

IMG_2847.JPG

 

Ние бяхме отишли преди 16ч. и се чудехме къде да скрием поне главите си, че да са на сянка. Вътре не пускаха. Имаше наоколо дошли с разни коли, които си правеха кръгчета из пустинята:

 

IMG_2849.JPG

 

Докато чакахме да стане 16ч. и да започнат да пускат, се пробвахме и през двата входа да минем. Този, който изглежда като официален вход, всъщност е за ВИП или платени резервации - през него не пускат обикновените хора нито да влязат, нито да излязат.

 

IMG_2908.JPG

 

Ето едни Вип-ове:

 

IMG_2889.JPG

 

Другият вход е през паркинга - там влизат всички - пешеходци като нас или дошли с коли, като всички останали. Докато чакахме на паркинга, правехме снимки през оградата:

 

IMG_2854.JPG

 

Щом стана 16ч. ние влезнахме, макар другите все още да не ги пускаха. Така имахме няколко минути да снимаме без никакви хора.

 

IMG_2860.JPG

 

В заградения около скалата район има няколко заведения, както и информация - това беше единственото място, където срещнахме нелюбезен и некомпетентен персонал - отдавам го на това, че прекъснахме процеса на лакиране на дамата.

 

Пред скалата са направени седянки, където можете да седнете и да се насладите на гледката, залеза или просто на обстановката:

 

IMG_2897.JPG

 

Когато взе да става пренаселено, ние си тръгнахме.

 

IMG_2911.JPG

 

Проблем се оказа, че там няма никаква връзка с Убер, няма и таксита. На въпроса ни към "информаторката" къде е спирката на автобуса, тя категорично заяви, че там автобус няма. Докато се разправях с нея, автобус дойде, на което тя каза, че камо дошлите с него, могат да го ползват навръщане. Ние с каквото сме дошли - с това да си тръгнем?!

Разбира се, подложихме на съмнение тези думи, а и нямахме друг вариант, освен да се запътим към автобуса - отново минавайки през паркинга.

Момчето в автобуса не не пита нищо - просто отвори вратата да се качим, изчака си часът на тръгване и тръгна.

 

IMG_2912.JPG

 

Закара ни до Посетителския център, откъдето се прехвърлихме на друг автобус до Стария град и вече по познатия ни начин - електромобил, малко пеша, безпилотен автобус и после ни поканиха в друг бус, та спестихме последното ходене пеша към следващия ресторант.

В този ден имаше много хора из Стария град - даже имаше и жива музика пред едно заведение, но нямахме време за такива екстри.

 

IMG_2919.JPG

 

IMG_2929.JPG

 

IMG_2932.JPG

 

IMG_2939.JPG

 

Оказа се, че по малшрута на безпилотното бусче, върви и двуетажен автобус/че:

 

IMG_2933.JPG

 

Ето и последния бус, който ни предложиха да ползваме, макар шофьорът да имаше някакво разногласие с шефа си.

 

IMG_2941.JPG

 

Да кажа, че сме много доволни от различните начини за придвижване в околията - спестиха ни пари и направиха пътуването по-приключенско.

 

По път за ресторанта, влязохме в една пекарна - Bin Eid Bakeries - купихме разни неща от там. Аз лично купих за децата кукис - бели и шоколадови, та едното ми дете каза, че това били най-вкусните кукис, които е яло. Дали е така не знам, че не ги опитах.

 

Ресторантът - Heritage Garden - отново беше препоръчан от собственика на апартамента ни. Следващ път не бих му се доверила за избор - и двата ресторанта не бяха нищо особено. Този беше по-различен. Помещението е разделено на сепарета, които са с врата - никой да не гледа вътре, а сервитьорът дойде с почукване на вратата, не влезе вътре и само подаваше ястията ни през вратата - явно остатък от старите правила за ядене по ресторантите.

 

IMG_2953.JPG

 

IMG_2954.JPG

 

Това, което аз опитах не беше нищо особено - скара, която ставаше и Баба Гануш, който беше най-гадния, който съм опитвала...

 

page-1.jpg

 

Доста почакахме за поръчката, за получаването на храната също, а ние нямахме толкова свободно време.

Пеша отидохме до апартамента, за да си вземем раниците. Вече бяхме и под напрежение дали ще открием Убер, който да ни закара до летището.

Добре е, че поне един се отзова и срещу 46 с.риала ни остави на летището, където ни посрещнаха с музика:

 

IMG_2968.JPG

 

А самолетът нямаше търпение да ни заведе в Рияд:

 

IMG_2970.JPG

 

Следва...

  • Харесвам 30
  • Браво 2
Връзка към мнение

Навреме кацнахме в Рияд, бързо излезнахме и от летището.

Имаше табели накъде е паркингът за Убер, последвахме ги и се озовахме навън.

Бързо ни взеха поръчката и зачакахме колата на стоянката за Убер.

 

IMG_2976.JPG

 

По едно време Диан казва, че колата е там, но е спряла отстрани. Намерихме я, новичка с любезен шофьор и ... приключението започна.

Чичото-шофьор не можеше да си включи приложението и не можем да тръгнем. Рови, рови, чука, утря по телефона - не става и не става. Дума на английски не отбира. С ръце и крака се опитахме да му покажем, че вероятно защото не е отишъл на стоянката, ни дава че не ни е качил. И ни напред, ни назад. Званя чичото на негов приятел за съпорт, но и той не помогна. Някаква кола зад нас започна да свири, че не може да излезе, чичото се притесни сериозно. Започнахме да се пулим в телефона му, който е настроен на арабски и за съжаление нищо не разбираме. Такъв смях ме напушваше, но се въздържах, че обстановката беше взривоопасна.

Договорихме се да ни закара за 80 с.риала, без да се активира приложението - то беше пат. Постигнали съгласие, тръгваме. Пробва Диан да анулира поръчката - може, ама ни иска 6 риала за да го направи. Да, ама ние не искаме да ги плащаме - просто нямаме никаква вина в случая. Оставихме така нещата с надеждата чичото да анулира и да не дължим такса. Докато се борим ние със системата и неговия телефон, седналия отпред Маклер трябваше да навигира. Той обаче си снима навън и ни говори каква чудесна нощна обиколка правим, как било по-хубаво от Дубай и т.н. Вече започнах да се смея с глас!

Пътувахме поне половин час и стигнахме с общи усилия до хотела. Обаче пред нас още си стои дилемата - поръчката не е анулирана и не може и шофьорът да я анулираме. Реших да му взема телефона на чичото и да го рестартирам - само се надявахме да си знае пина за отключване, че щяхме да изпаднем в ново приключение. Рестартирах аз, подадох му телефона и той бързо вкара пин, а ние си отдъхнахме. Остана и да се разберем с преводача, че да канселира той поръчката. Бая се озорихме, но накрая той я канселира. Доволни слязохме, но за кратко се зарадвахме - въпреки, че той канселира, пак ни дойде такса от 6 риала за плащане. Каква беше тази мистерия не разбрахме. Вече беше един след полунощ и спряхме да размишлавяме, а директно се насочихме към банята и леглата.

В цялата дандания не съм направила една снимка нито на колата, нито на шашнатия човечец, който накрая каза, че това му е първия и последния курс - прибира се и не иска да знае за никакъв Убер.

На сутринта трима от нас поеха на разходка из Рияд. Решихме да отидем да видим Al Masmak Palace Museum и близката до него Централна джамия.

Излезнахме на булеварда и поръчахме Убер - вози ни за 29 риала.

 

IMG_3039.JPG

 

След като слезнахме от Убера срещнахме двама интересни мъже, снимала съм единия(с негово разрешение), после се снимахме и с двамата.

 

IMG_2993.JPG     IMG_2990.JPG

 

Не предполагахме, че след малко ще срещнем още доста такива мъже.

 

IMG_3013.JPG

 

IMG_3015.JPG

 

Снимаха някакъв танц на площада пред джамията, което ни попречи да влезем в нея, не ни поканиха и да се снимаме в клипа, та погледахме малко отдалече и тръгнахме по нащите си цели.

 

IMG_3020.JPG

 

IMG_3024.JPG

 

Стигнахме до замъка:

 

IMG_3046.JPG

 

Вътре има безплатен музей, който паказва начина на живот и исторически факти за Саудитска Арабия. Впечатлиха ме шарените врати, които бяха изложени:

 

page1.jpg

 

Имаше и други интересни неща в музея. След това се разходихме по площада и трябваше вече да се прибираме към хотела, за да освободим стаите.

 

IMG_3032.JPG     IMG_3136.JPG

 

По път видяхме разни интересни сгради:

 

IMG_3126.JPG

 

И красиви коли:

 

IMG_3191.JPG

 

Убера навръщане ни струваше 26 риала и ни остави на Kingdom Centre. Обиколихме го от всички посоки, направихме си много снимки и после към хотела:

 

page2.jpg

 

Освободихме стаите и тръгнахме за последната забележителност в програмата ни.

 

Следва...

 

  • Харесвам 25
  • Браво 2
Връзка към мнение

Edge of the World

 

IMG_3424-1.JPG

 

Топ-атракцията в района на Рияд за мен е Edge of the World (Jebel Fihrayn).

Когато ние планирахме пътуването от официалния сайт можеше да се направи резервация за 250 риала, но нямаше места за нашите дати. Сега не я открих тази възможност, дори пише, че е затворено.

На място ни казаха, че наистина ще затварят някакъв път, но има много предложение за тур до там, разбира се на по-високи цени.

Ние резервирахме през Виатур, които използват Riyadh Trips и  Desert Tours, за които не намерих информация в нета.

Можете да си потърсите и други варианти - има доста предложения в нета. Понеже има два подхода към мястото, със сигурност от този, от който ние дойдохме не може да се мине с обикновена кола под наем, даже и джип да е - направили са големи ровове, за да спрат явно пътникопотока. Шофьорът ни каза, че и от другата страна не е възможно извън тези петък и събота, но дали е така не се наемам да твърдя без да съм видяла с очите си.

 

Взехме си багажа от хотела, седнахме цялата групичка да опитаме и риядското кафе, след което се разделихме и трима от нас поеха за Края на света, а един в негова си посока - той имаше резервирана още една нощувка, каквато не останалите нямахме.

 

Мястото, от което щяха да ни вземат за тур беше това. Отидохме малко по-рано, че видяхме супермаркет в близо и искахме да купим някои неща.

В уречения час се събрахме за 2-3 коли хора, разпределиха ни в джиповете и тръгнахме към Edge of the World.

По пътя видяхме камили:

 

IMG_3198.JPG

 

IMG_3206.JPG

 

 

 

 

 

До Edge of the World сме пътували около час и половина с две спирки - едната в нищото, но беше време за молитва и шофьорът ни искаше да се моли:

 

IMG_3213.JPG

 

 А другата спирка беше до една пещера - The Hidden Cave, където не видях нищо интересно, вътре беше голям задух и набързо излезнах на свеж вятър. Втората от следващите снимки е на осветена сол в пещерата:

 

IMG_3224.JPG       IMG_3221.JPG

 

И колкото повече приближавахме, толкова по-лунен ставаше пейзажът:

 

IMG_3231.JPG

 

А когато джипът спря и погледнахме навън, направо ахнахме - неземен пейзаж, високи скали и мараня за допълнителна мистичност.

 

IMG_3289.JPG

 

IMG_3320.JPG

 

IMG_3250.JPG

 

IMG_3274.JPG

 

Тази скала изглежда ужасяващо от сттрани, но е с лесен достъп от две посоки. На следващата снимка се вижда пътеката от нашата страна:

 

IMG_3271.JPG

 

IMG_3282.JPG

 

На горната снимка се вижда подхода от другата посока и изкачването до скалата.

Специални умения не са нужни, изкачването не е голямо, просто трябват удобни обувки, макар да видяхме и дами с токчета.

 

Горе на скалата се чака за снимки - много народ има, всеки иска да постигне най-добрият кадър, някои по няколко пъти се редят и минава доста време.

 

IMG_3331.JPG

 

Докато се снимаме неусетно дойде време и за залеза. Не беше нищо особено в този ден, но пак беше приятно да го видим на това място.

 

IMG_3409.JPG

 

IMG_3438.JPG

 

Някои турове предлагат вечеря точно срещу скалите и гледка към залеза:

 

IMG_3448.JPG

 

Тези, които ние бяхме избрали предлагат вечеря на тяхно си място, което не е до скалите, но е в шатра и е доста по-удобно(и топло в този сезон) за вечеря:

 

IMG_3451.JPG

 

IMG_3453.JPG

 

Предлагаха чай, кафе, вода и някакви безалкохолни за пиене, а вечерята беше пиле, ориз и зеленчуци.

 

IMG_3458.JPG

 

IMG_3460.JPG

 

Турът ни трябваше да свърши в 22,30, поради което се отказахме от последна нощувка в хотел, предвид че полетът ни беше в 6 сутринта.

Оставиха ни на мястото от което ни взеха, докупихме още някакви неща от магазина, изядохме по една шаурма и си поръчахме Убер до летището.

На летището се озовахме около 22,30. Само аз от трима ни успях да се чекирам. Това не ми помогна де.

Пробвахме на отворено гише на Търкиш да чекираме другите двама, но отказаха, понеже обработват друг полет.

Намерихме си места за сядане и започна дългото чакане. Реално има салон, в който може да се влезе, стига да успееш да влезеш в самото летище.

Аз имах бордни карти и пробвах, но ... не може. Да станело утре, пък тогава да заповядам.

Добре, разбрахме, че няма да ядем цяла нощ, но поне можеше да се смеем и забавляваме, докато чакаме да отворят гишето за нашия полет.

Аз и след полунощ пробвах да вляза на летището, но пак не стана - обслужващите ми казаха - 4 часа преди полета. Имайте го предвид, ако и вие като нас си правите подобни сметки.

Около 2,30 - 3 часа вече се отправихме към гишетата за чекиране и съответно навътре в летището.

 

IMG_3493.JPG

 

Салонът ни очакваше:

 

IMG_3478.JPG

 

Хванахме хем вечерята, хем закуската докато чакаме.

Към нас се присъедини и четвъртия ни спътник, дружно направихме разбор кой какво видял, ял, спал и т.н. и неусетно стана време за полета ни към Истанбул.

 

IMG_3488.JPG

 

Нямаше много народ в самолета, ширих се на три седалки, даже си поспах добре, за разлика от полета към София, който беше препълнен - цял оркестър имаше около мен, даже и контрабас седеше на моето редче.

 

Довиждане, Рияд и здравей, Истанбул!

 

IMG_3497.JPG

 

IMG_3547.JPG

 

С това приключвам писанието ми за това кратко, но интензивно пътуване до Саудитска Арабия.

Оставам на разположение за въпроси, когато и вие тръгнете в тази посока.

Надявам се, че тук ще намирети полезни неща, за да организиране вашите трипове по най-добрия-начин!

 

Благодаря на моите спътници @Dian, @izida и @makler за незабравимото пътуване! Сигурна съм, че като четем написаното след време, пак ще изпитваме същото удоволствие, както по време на пътуването! :wub:

 

Край!

 

  • Харесвам 33
  • Благодаря 8
  • Браво 6
Връзка към мнение
  • 5 месеца по-късно ...
преди 2 минути , Здравко Ангел каза:

Ей, целия план ни сътвори! Много благодарности! Ще следваме стъпка по стъпка. 🙂

Обичам да съм полезна. :wink:

  • Харесвам 5
  • Благодаря 2
  • Браво 1
Връзка към мнение
  • 3 седмици по-късно ...

Браво @Mary, не знаех за темата! 🙂

Супер информация и снимки! Благодаря! ☺️ 

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.