Прескочи до съдържание

Катастрофите на Балкан


FlyTraveler

Препоръчани мнения

Експерт.

 

http://airgroup2000.com/gallery/albums/userpics/10044/intro_-_1.JPG

 

Ето ги всички части - много са интересни:

 

http://www.airgroup2000.com/forum/viewtopic.php?t=227130

 

Извинявам се за оф-топика, но ми се видяха много интересни тези публикации за катастрофите на българските самолети през годините, играх си да ги изчета. Някои от тях си ги спомням, от дете се интересувах от самолети. Спомянм си, че и бюрото на Балкан в центъра на Варна някои го наричаха все още ТАБСО... Имаше и една 154-ка, която бяха отвлекли и казали на пилота да отлкони към Виена, та спряха тока в цяла Варна за около час, докато пилотите са кръжали наоколо, за да заблудят похитителите, че летят за Виена. Като кацнаха във Варна (при напълно тъмни сгради на летището), специален отряд ги застреля и двамата на място...

 

Много катастрофи обаче... на едно място споменава, че през 1971 г. само има 3 фатални катастрофи с български граждански самолети. На друго място споменава, че от типа Ил-18 са изгубени 4 самолета (хайде за този при излитане от Братислава се вини словашкият диспечер). Отделно двете 154-ки в Либия и Сирия, две 134-ки в България, един Як-40 (там си има няколко фактора - бързане при излитане и претоварен самолет), два Ан-14... Това не са ли страшно много катастрофи като статистика в сравнение с други европейски държави по това време (при положение, че не е въвлечен самолет с конструктивни дефекти, както примерно е бил английският Комет)?

Връзка към мнение

На 10 януари 1984 загина нашата съседка, стюардеса на 23 години само няколко дни след като се беше омъжила... Трябваше да направи само този рейс и излизаше в отпуск, за да замине на сватбено пътешествие.... Беше единствено дете.


Катастрофата имаше връзка със самолета на Тодор Живков и някакви грешни маневри.


  


Връзка към мнение

Не помня годината, но тогава загина Паша Христова и мисля оркестър София. Оцеляха Борис Гуджунов и редица други БГ изпълнители. Причината като, че ли пак с "Бай" Тошо беше свързана.

Връзка към мнение

 

На 10 януари 1984 загина нашата съседка, стюардеса на 23 години само няколко дни след като се беше омъжила... Трябваше да направи само този рейс и излизаше в отпуск, за да замине на сватбено пътешествие.... Беше единствено дете.

Катастрофата имаше връзка със самолета на Тодор Живков и някакви грешни маневри.

  

 

Да, това е 134-ката, която пристига от Берлин и при кацане вдига спойлерите още във въздуха, по принцип автоматично се вдигат, когато предният колесник докосне пистата, но поради използване на некачественна течност за размразяване става късо съединение и се подава погрешна команда на спойлерите да се вдигнат.

 

Със самолета на бай Тошо беше свързана друга катастрофа - през 1988 г. на Як-40, който бърза да излети преди да затворят летището заради самолета на Живков, излита от средата на пистата с повече от допустимото багаж и нито може да вдигне, нито има място да спре...

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Има някои изключително балъшки грешки - при катастрофата на Ан-24 вместо след излитане първо да вдигнат колесника и чак като набере височина и скорост задкрилките, първо вдигат задкрилките и после се сещат да вдигнат колесника, когато вече е късно?????

 

154-ката, която пада в Либия пък не могат да кацнат в Бенгази заради лошо време, после тръгват към резервното летище (Тобрук), но забравят да вдигнат колесника (което им изяжда много гориво), търсят Тобрук на 200 км. откъдето всъщност е, от летището в Тобрук им изстрелват сигнални ракети, за да им покажат къде е (от 200 км не могат да ги видят), пълна дезориентация относно къде се намират и естественно горивото свършва преди да са кацнали...

 

При разбиването на 154-ката в Сирия пилотите забравили на летището в София куфарчето с картите на летищата по маршрута, та са го карали "на око" като се е получила усложнена метеорологична ситуация????

 

Разбирам, че е лесно да се критикува пред компютъра, но пилотите би трябвало да са високо тренирани професионалисти, които да спазват инструкциите до запетаята...

 

Чудя се сега каква ли и е подготовката и нивото на нашите пилоти (тези, които летят за български а/к), като си спомян само как в началото на 90-те на JES Air главният им пилот правеше 11 часов полет от София до Отава и след това още почти толкова наобратно, само и само да си вземе после някакви свободни дни, което е против всякакви правила...

Редактирано от FlyTraveler
  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Български самолетни катастрофи

Списък на самолетните катастрофи с български граждански самолети за периода 1952-2013 г. Загинали - 540, оцелели -246.

Списък на самолетните катастрофи с български граждански самолети

1952 22 ноември ТАБСО LZ-TUE София (SOF/LBSF) - Горна Оряховица (GOZ/LBGO) Лисунов Ли-2 П 26 4 30 0 Екипажът не е направил задължителния 15-километров кръг за набиране на необходимата височина от 1500 m за преминаване на Стара планина. В условията на снеговалеж и за да пестят гориво и време продължават директно 35 km ESE от гр. Етрополе, 20 m под вр. Вежен (2198 m)

1966 24 ноември ТАБСО [[1]] LZ-BEN Братислава (BTS/LZIB) - Прага (PRG/LKPR) Илюшин Ил-18 В 74 8 82 0 Диспечерска грешка и неправилни указания при излитане 8 km след края на пистата на летище Братислава

1968 03 септември БГА Балкан LZ-BEG Дрезден (DRS/EDDC) - Бургас (BOJ/LBBG) Илюшин Ил-18 Е 82 7 47 42 Нарушен радарен контрол на летище Бургас вследствие удар от мълния на магистрален електропровод и загуба на визуална видимост на екипажа със земята вследствие бурята при кацане. Карнобат, м. Погребите

1971 18 януари Bul Air LZ-BED [[2]] Париж (LBG/LFPB) - Цюрих (ZRH/LSZH) Илюшин Ил-18 Д 39 8 45 2 Неспазване на полетната инструкция при лоша видимост и загуба на контрол В близост до летище Цюрих-Клотен, встрани от пистата

1971 17 септември   LZ-7005 Кърджали - София(SOF/LBSF) Антонов Ан 14 A 8 4 11 1 В условия на лоша видимост самолетът се води от земята. "Точката" на радара се припокрива от друг комерсиален полет. РП не разчита показанията на радара и дава грешни указания, мислейки, че данните се отнасят за LZ-7005 пл. Рила, вр. "Св. Дух", м. "Алиница", с. Мала Църква

1971 21 декември БГА Балкан LZ-BES, [[3]] София (SOF/LBSF) - Дар ел-Бейда (ALG/DAAG) Илюшин Ил-18 В 62 11 28 45 Силни променливи пулсации на вятъра в момента на излитането довеждат до пропадане и разбиване на самолета В близост до летище Враждебна, в края на пистата

1972 04 ноември, 20:02ч. БГА Балкан LZ-ILA Бургас (BOJ/LBBG) - София (SOF/LBSF) Илюшин Ил-14 П 31 4 35 0 Поради гъста мъгла под допустимия минимум от 1500 m самолетът е пренасочен към Пловдив. Разчетът за преминаване на далечната приводна станция е подаден от капитана 10 мин. по-късно. РП поема самолета с грешна информация от разчета, без да си е изяснил въздушната обстановка, на каква височина е самолетът и откъде точно подхожда към летището. Разрешил е визуален подход 1200 m. При спускане за подхода, самолетът се удря в хълм на пл. Родопи Северните склонове на Родопите, южно с. Црънча (Пазарджишко)

1973 03 март БГА Балкан LZ-BEМ, [[4]] София (SOF/LBSF) - Москва (SVO/UUEE) Илюшин Ил-18 В 17 8 25 0 След първия заход при лоши метеорологични условия, пилотите са забравили да включат отново системата против обледеняване. Самолетът се разбива след "срив на потока" В близост до летище "Шереметиево", встрани от пистата

1975 22 ноември БГА Балкан LZ-ANA София (SOF/LBSF) - Варна (VAR/LBWN) Антонов АН-24 В 42 3 3 42 Нарушена излетна конфигурация. Прибрана крилна механизация вместо колесник В близост до летище Враждебна, в коритото на р. Искър

1977 02 декември БГА Балкан и Libyan Arab Airlines LZ-BТN, [[5]] Джеда (JED/OEJN) - Бенгази (BEN/HLLB) Туполев Ту-154 А 159 6 59 106 Поради лоша видимост, екипажът прави втори заход за кацане, но с пуснат колесник. Поради голямото челно съпротивление двигателите консумират по-голямо количество гориво. Горивото свършва на 500 m от пистата и двигателите угасват В близост до летище Бенгази, в началото на пистата

1978 16 март БГА Балкан LZ-TUB, [[6]] София (SOF/LBSF) - Варшава (WAW/EPWA) Туполев Ту-134 66 7 73 0 Пожар вследствие късо съединение и разпадане на всички ел. системи за управление Врачански балкан, около с. Тлачене и с. Габаре

1978 23 март БГА Балкан LZ-BТВ, [[7]] Дамаск (DAM/OSDI) Туполев Ту-154 В1 0 4 4 0 Неправилна настройка на барометричното налягане за летището на висотомерите при кацане 18 km NE от Дамаск 1978 22 юли Ambulance LZ-7004 [[8]], [[9]], [[10]], [[11]], [[12]], [[13]] София (SOF/LBSF) - Хасково (Узунджово) Антонов Ан-14 A     4 0 Поради лоша видимост екипажът снижава под допустимата височина. Удря се в същия хребет, където се разбива и LZ-7005, но от обратната страна пл. Рила, м. Орлови скали, с. Бели Искър (Самоковско)

1984 10 Януари БГА Балкан LZ-TUR, [[14]] Берлин (SXF/EDDB) София (SOF/LBSF) Туполев Tу-134 А 45 5 50 0 Срив на потока при кацане. Интерцепторите се отварят от самосебе си вследствие късо съединение, причинено от наслаги на некачествена противообледенителна течност с. Кривина - 4 km от летище Враждебна

1988 02 август БГА Балкан LZ-DOC София (SOF/LBSF) - Варна (VAR/LBWN) Яковлев Як-40 33 4 29 8 Поради забавяне на полетите самолетът е позициониран по средата на пистата с цел да се спести време и да не се забави излитането на BG-Air Force 1. Конфигурацията му за излитане не е спазена - стабилизаторът е на положение "кацане". Не му стига разстояние за издигане. Поради това излитането е прекратено, но поради претоварването му (излетна маса над допустимата), спира чак в коритото на реката В близост до летище Враждебна, в коритото на р. Искър

Редактирано от Костов
  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Със самолета на бай Тошо беше свързана друга катастрофа - през 1988 г. на Як-40, който бърза да излети преди да затворят летището заради самолета на Живков, излита от средата на пистата с повече от допустимото багаж и нито може да вдигне, нито има място да спре...

Спомям си тази катастрофа, точно бяхме с баща ми в командировка, беше ме взел с него до Варна или Бургас, не помня и тогава разбрахме, той познаваше пилотите, не че са били близки, но колеги. Ние също бяхме с Як40. Тогава много спекулации/варианти се изговориха, моето мнение се оформи за пилотска грешка. Мисля, че не може да виним Тодор Живков за това, че пилотът е излетял от средата, това си е негово решение и отговорност, друг е въпросът, че такова излитане 'от средата' е било доста стандартно за ЯК40 по принцип.

Връзка към мнение

Ето и може би единствената книга по темата - Цветан Цаков - "Черна книга за жертвите на българската авиация. Кн. 1. Катастрофите, мъртвите и виновните". Авторът се е опитал да направи собствено разследване на случаите, въз основа на наличната тогава /1994 година/ информация около катастрофите. Да, книгата изобилства от авторски интерпретации и обосновани или не чак дотам изводи, но все пак е някакъв извор на информация /дотогава и такъв нямаше/.

 

Мисля, че в същата книга се отчиташе нереализираният проект за "тунел" на коритото на река Искър около летище София, с цел да се избегне наличието на ров, в който попадат и се разрушават две машини /LZ-ANA и LZ-DOK/ след като са преминали края на пистата. Ако това е било направено, е можело да се избегнат голяма част от жертвите при тези инциденти. В подобен ров в Цюрих е попаднал и LZ-BED, което обстоятелство също е било сериозна причина за толкова трагичния изход.

 

Статиите на Ангел Борисов са публикувани в 2009 година и хвърлят доста светлина около някои от случаите: например LZ-TUR, за който дотогава основна версия беше, че причината е личностна несъвместимост между командира Георги Доганов и проверяващия го Кирил Велинов; LZ-BES, за който основната версия беше за неправилно свързване на въжетата за управление на вертикалното кормило след ремонт и пропуснато облитане на самолета. Определено статиите на Борисов дават светлина върху случая LZ-TUB, за който причините официално бяха "неустановени", а се подочуваше за откъсване на задната част на фюзелажа на въпросния Ту-134 с все двигателите... Лично аз съм ги изчел няколко пъти и продължават да са ми много интересни. Затова може би не се включих в дискусията относно качествата на експерт на г-н Борисов, защото от моята камбанария съм убеден в тях, каквото и да е казал по телевизията във връзка с 9M-MRO /не съм го гледал и не мога да го коментирам/.

 

В линка със скановете на статиите липсва последната от поредицата - случаят с LZ-SFG на "Ер София" в Лажес, Азорски острови - недостатъчен горивен запас и неправилно разчетена схема за реда на работа на разходните горивни резервоари, в следствие на което при излитането и набора на височина горивните помпи остават на сухо и поради това спират двигателите на машината.

 

Наскоро в последните си няколко броя списание "Аеро" публикува серия от статии, свързани с тероризма и отвличанията в БГА "Балкан". Пак в същото списание в шест броя през 2012 година беше публикувана обширна монография за службата на Ил-18 в БГА - там също има информация за инцидентите с този тип самолети в "Балкан".

 

Темата е за катастрофи /инциденти със смъртни случаи/, но мога да спомена и две случки, при които екипажите оцеляват /полетите са карго/, но машините биват загубени - LZ-BAA през 1975 година в Куфра, Либия и LZ-BEP през 1984 година в Сана, Йемен.

 

Ха, току-що попаднах на нещо интересно - оказва се, че каръкът е гонел LZ-BTN още от самото начало:

 

http://www.planelogger.com/Aircraft/View?Registration=LZ-BTN&DeliveryDate=30.05.77

 

Излиза, че първоначално е бил доставен на Египет и е бил един от осемте Ту-154, с които руснаците са тръгнали да пробиват пазара там - машините са били във вариант със западни седалки и авионика. Обаче след катастрофата на SU-AXB, останалите самолети са върнати в СССР. След това е похвърчал малко при руснаците и са го пратили при братския унгарски народ. Обаче половин година по-късно машината пак каца в Съюза - нещо не са я харесали и те. И след пет месеца хвъркатото се е появило при нас с първоначална регистрация LZ-BTM. Следва още половин година служба с борден номер СССР-85054 и пак при нас, този път като LZ-BTN, /ВТМ вече е друг/, за да свърши курса в либийските пясъци. Не й е провървяло на тая машина още от началото, май...

 

И още нещо - последно за днес, че май много дълго стана. Ето един линк, където можете да видите какво е излязло изпод златните ръце на един мой приятел - многократен носител на призови места от състезания по моделизъм - Валентин Петров. Навремето това беше човекът, който ни поведе да възстановяваме експонатите в Музея на авиацията в Пловдив, или както казваше той: "Авиомоделизъм в мащаб 1:1". LZ-TUE - машината, която среща връх Вежен през 1952 година:

 

http://model.airgroup2000.com/viewtopic.php?f=17&t=942

Редактирано от Palio
  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Веско Пантелеев - Ешкенази написа преди 2 часа на страницата си на Фейсбук:

"Полетa ни FB 461 не изчезна, но след 2 часа кръжене кацна oбратно в София с повреда в колесник."

Връзка към мнение
  • 5 години по-късно ...

Къде мога да намеря списък с имената на загиналите при самолетната катасрофа на връх Вежен 22 ноември 1952? Моя чичо загива там.

На 22 ноември 1952 г. самолет Ли-2, летящ по линията София – Горна Оряховица – Варна, катастрофира при връх Вежен. Загиват 30 души.

Авиокомпания ТАБСО

Регистрация LZ-TUE

Дестинация София (SOF/LBSF) – Горна Оряховица (GOZ/LBGO)

Самолет  Лисунов Ли-2 П

Пътници  26

Екипаж      4

Връзка към мнение
  • 2 години по-късно ...
На 13.03.2014 г. в 22:21, Костов каза:

1972 04 ноември, 20:02ч. БГА Балкан LZ-ILA Бургас (BOJ/LBBG) - София (SOF/LBSF) Илюшин Ил-14 П 31 4 35 0

Тия дни разрових един албум от море 1970, на което нашите са ме водили със самолет (до Бургас), и с огромно задоволство разпознах по интериора и четириъгълните прозорци, че имам записан полет и с Ил-14. Обаче ... начаса се прояви страничен ефект на неудовлетворение, защото никъде не личи на кой точно Ил-14 от флота на Балкан съм летял. Ако е бил LZ-ILA, бих обогатил и колекцията си Впоследствие катастрофирали самолети. Но няма никакъв начин да се разбере.

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
преди 3 часа, домосед каза:

с огромно задоволство разпознах по интериора и четириъгълните прозорци, че имам записан полет и с Ил-14.

Аз също като дете по същата отсечка имам полет с Ил-14, но естествено въобще не знам на кой точно от тях...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 7 часа, Duke каза:

Аз също като дете по същата отсечка имам полет с Ил-14, но естествено въобще не знам на кой точно от тях...

Същата неизвестност, впрочем, важи и за други полети от детството ми, които не са пълноценно заведени в тефтерите. По вътрешни линии съм летял със сигурност с Ан-24, Ту-134 и Ту-154, а Балкан са губили при катастрофи машини и от трите модела.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 11 часа, домосед каза:

Тия дни разрових един албум от море 1970, на което нашите са ме водили със самолет (до Бургас), и с огромно задоволство разпознах по интериора и четириъгълните прозорци, че имам записан полет и с Ил-14. Обаче ... начаса се прояви страничен ефект на неудовлетворение, защото никъде не личи на кой точно Ил-14 от флота на Балкан съм летял. Ако е бил LZ-ILA, бих обогатил и колекцията си Впоследствие катастрофирали самолети. Но няма никакъв начин да се разбере.

 

преди 58 минути , домосед каза:

Същата неизвестност, впрочем, важи и за други полети от детството ми, които не са пълноценно заведени в тефтерите. По вътрешни линии съм летял със сигурност с Ан-24, Ту-134 и Ту-154, а Балкан са губили при катастрофи машини и от трите модела.

Не съм казвала, но пак повтарям... Не иска да летя на самолети, с които ти си летял... :black_eye: Бих платила за книга "Самолетите на @домосед"... :girl_crazy:

  • Смея се 1
Връзка към мнение
преди 11 часа, домосед каза:

Същата неизвестност, впрочем, важи и за други полети от детството ми, които не са пълноценно заведени в тефтерите. По вътрешни линии съм летял със сигурност с Ан-24, Ту-134 и Ту-154, а Балкан са губили при катастрофи машини и от трите модела.

Освен пълен комплект от изброените, аз имам и полет до Бургас или Варна с Як-40, който също е в списъка на катастрофирали машини...

преди 10 часа, chandni каза:

 

Не съм казвала, но пак повтарям... Не иска да летя на самолети, с които ти си летял... :black_eye: Бих платила за книга "Самолетите на @домосед"... :girl_crazy:

Ако знаеш колко готино беше, когато малко преди излитане стюардесата мине по пътеката с тава с лукчета обвити в хартийки с логото на БГА "Балкан"...

  • Харесвам 4
Връзка към мнение
Преди 1 час, Duke каза:

Освен пълен комплект от изброените, аз имам и полет до Бургас или Варна с Як-40, който също е в списъка на катастрофирали машини...

И аз така. На море ходехме само със самолет. Винаги избирахме полетите да са по възможност с някой Туполев, защото другите много клатеха, бяха малки и шумни и полетите бяха по-продължителни. Поне това са моите спомени за тях.

 

Аз помня не лукчета, а едни кисели бонбони, които много обичах. И раздаваха нескафе на възрастните, което за времето си беше лукс. 

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 24 минути , desislavna каза:

 Винаги избирахме полетите да са по възможност с някой Туполев

Според мен обаче, технически това не беше възможно. Буквално в автобуса на пистата разбирахме каква машина обслужва полета. За мен именно тази неизвестност до последно беше най-голямото удоволствие. Хубаво е, че през годините успях да се кача на абсолютно всяка от наличните машини в авиопарка на БГА "Балкан", включително имам и полет до морето с Ил-18...

преди 11 минути , iMari каза:

А от къде е този интерес дали сте летели с някой от катастрофиралите самолети?

А, не, това си е личен приоритет на @домосед 😛 

Връзка към мнение

Бледи са ми спомените, но имам такива как майка ми питаше на някакво гише май на летището и най-много се радвахме на ТУ-154.

Разбира се, възможно и да не съм разбрала добре в тази детска възраст.

Връзка към мнение
преди 16 часа, домосед каза:

Същата неизвестност, впрочем, важи и за други полети от детството ми, които не са пълноценно заведени в тефтерите. По вътрешни линии съм летял със сигурност с Ан-24, Ту-134 и Ту-154, а Балкан са губили при катастрофи машини и от трите модела.

 

преди 4 часа, Duke каза:

Освен пълен комплект от изброените, аз имам и полет до Бургас или Варна с Як-40, който също е в списъка на катастрофирали машини...

Така като ви чета, ще излезе че не сте летели с Ил-18 :wink:, а Балкан има 3 фатални кастрофи с този модел, плюс още две по времето на ТАБСО и БулЕър

Връзка към мнение
Преди 1 час, Фил каза:

 

Така като ви чета, ще излезе че не сте летели с Ил-18 :wink:, а Балкан има 3 фатални кастрофи с този модел, плюс още две по времето на ТАБСО и БулЕър

Напротив, аз съм летял с Ил-18, по-горе съм писал. Беше ми мечта като дете, защото ми беше писнало от малките Ан-24 и исках да "се возя" на четиримоторен... 😉

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
преди 4 часа, Duke каза:

аз съм летял с Ил-18, по-горе съм писал. Беше ми мечта като дете,

На мене още ми е действаща детска мечта да летя с Ил-18

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 7 минути , домосед каза:

На мене още ми е действаща детска мечта да летя с Ил-18

Имам спомен, че салона изглеждаше много луксозен и биеше дори тези на Ту-тата. Но, най-запомнящо за мен беше последователното стартиране на двигателите, мисля, че стартираха по двойки...

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.