Прескочи до съдържание

Иран класически маршрут (Техеран – Шираз – Персеполис – Исфахан) в 4 дни


Valle

Препоръчани мнения

 Класически маршрут на Иран (Техеран – Шираз – Персеполис – Исфахан) в 4 дни

 

Дълго време не бях решил как да прекарам 6-те почивни дни в началото на месец май (01 – 06 май). Прехвърлях карти и атласи и търсех нещо сравнително близко, но нямаше такава дестинация в Европа, която да ме въодушеви и екзалтира. И вместо на запад, погледнах на изток, където няколко перли. Не решението не бе тривиално за Турция Израел или Кипър, нито за някоя от петролните емирства в Персийския залив. Пак там ще е, но на северното крайбрежие – в древна Персия или днешна Ислямска република Иран. 3 седмици преди 1-ви май реших и си купих двупосочен билет Истанбул – Техеран. Следната информация в телеграфен стил дава нагледна представа за едно стегнато пътуване, което някои хора биха определили на границата на мазохизма, което постигна набелязаните цели на едно напълно самостоятелно организирано пътуване.

Малко споменаван факт: част от земите на днешна България за първи път са включени в пределите на голяма империя (Персийската империя на Ахемедините) на при походите на Дарий I срещу скитите в северното Причерноморие. След това заемите на днешна Тракия са използвани като тилова база във войните срещу гърците. 

 

Програма:

1 – ви май – автобус до Истанбул. Метро от Отогар до летище Ататюрк. Излитане с Atlasjet.

 

2-май – пристигане в 2:00 на летище Имам Хомейни.  Снимка: паркинга на северната автогара до площад Аржентина. Ориентация: точно на север от Техеран е планината.

post-167-0-88871600-1399532160_thumb.jpg

 

Разглеждане на Техеран – северния бизнес район около площад Аржентина и северната автогара, двореца, базара, площад Азади с музея за кристали и етажът за панорамен поглед към столицата. За площад Азади: да не се объркате и да слезете на спирка Азади! Площад Азади си е съвсем отделна спирка на метрото.

Снимка: поглед от кулата на площад Азади:

post-167-0-57542500-1399532241_thumb.jpg

 

Потегляне в 17:00 към Шираз от южна автогара – нощен преход.

3 май – пристигане в град Шираз. Уговаряне на частен трансфер с таксиджия до Персеполис (55 км северно от Шираз), посещение на Персеполис + гробниците на персийските владетели вкопани в скалите при Naqsh  -e - Rostam. Връщане в Шираз, посещение на крепостта, джамията, комплекса Портите на корана. Леко объркване след излизане от базара поради наличието на двете улици с край на името Занд (да се четат целите надписи).

 

4 май – автобусен преход до Исфахан. Разглеждане на централната търговска улица, мост на де факто пресъхналата река и първи впечатления от Масджид Имам;

 

5 май – Исфахан – посещение на Масджид Шах, базарите и отново на Масджид Имам. Нощен преход с редовна автобусна линия Исфахан – летище Имам Хомейни в Техеран.

 

6 май – пристигане в 2:00 на летище Имам Хомейни (ИКА), полет за Истанбул в 5:15, пристигане в Истанбул в 7:15, автобус Истанбул София 12:00 – 21:00

 

Обобщение до тук: 1 нощ в полет, 2 нощи в хотели (1 в Шираз и 1 в Исфахан) и 2 нощи в автобусни преходи  (Техеран – Шираз и Исфахан – летище Имам Хомейни до Техеран).

 

Особености при организацията на пътуването:

 

Виза (50 евро) – изборът ни бе да си я извадим от посолството на ИР Иран в София. Причина: авиокомпания Atlasjet предлага безплатен трансфер от летището до северната автогара до площад Аржентина. Бусчето е малко( за около 10 човека) и тръгва до 1 час след кацане на самолета в Техеран. То е не се отличава особено много и трябва внимателно да се вглеждате, за да го откриете. Не искахме да го изпуснем, а спътникът ми имаше възможност да отдели част от скъпоценното си време за визови формалности. Визата я получихме в рамките на 24 часа от подаване на документите.

 

Техеран: пътуване с метро. Метрото е добро и лесно за ориентация. Има 3 действащи линии (зелената линия всъщност е градска железница). От площад Аржентина следва да се стигне до спирка Mossala. Ние мислехме, че синята линия на метрото е функционираща и отидохме в район, където следваше да открием спирка на синята линия, но не – тя е все още в строеж. Запътихме се по друг по заобиколен път към метростанция Mossala.

 

Т.е. искам да кажа, че не знам как се стига на пряко от площад Аржентина до метростанция Mossala.

 

ВАЖНО: автобуси за Шираз заминават само от южната автогара. От северната автогара има автобуси до Исфахан.

 

post-167-0-74238300-1399531882_thumb.jpg

 

Метро: има вагончета отредени само за жени. Да не вземе някой левент да се обърка!

 

Хотели: сложно е! … поради изолацията на страната от международните разплащания. Ситуацията се усложнява допълнително от слабото познаване на английски език. В Гуугъл Ърт намирах интересуващия ме район (най  - често между автогарата и центъра със забележителности)  и проверявах дали там има хотели. Ако има хотели кликвах върху знака за хотел с надеждата, че в появилото се балонче ще има уеб – сайт с координатите на хотела. Някои хотели имат уеб – сайтове, други са само с телефон. Това което направих е следното:

  • С уеб – сайт влизам в писмена кореспонденция с хотела, като обяснявам кой съм и какво искам. Така бе с Arg hotel, Takhti ave, Shiraz,   www.arghotel.ir . Цена за 1 нощ, стая за 2-ма: 1,620,000 реала (810,000 реала на човек);
  • Ако е само телефон, звъня от София и се опитвам да се разбера с насрещната страна. Така бе с хотела с Исфахан  - Totia hotel (произнася се Тутия), на улица  Masjed Sayyed, (между кръстовище “Takhti” &  булевард Ayatollah Tayeb), телефони: 0098 311 223 75 25 и 0098 311 223 75 35 . Цена за 1 нощ за 2-ма: общо 700,000 реала ( 350,000 на човек);

Транспорт между градовете: на автогарите има викачи (глашатаи) на съответната автобусна компания. Като Ви видят кажете за кой град сте – ще попаднете в ръцете на съответния викач, който ще Ви заведе до съответния офис, в който се помещава фирмата, за която той работи.

Исфахан: автобусите от юг (Шираз) пристигат на южната автогара(Заянди Руд терминал), а автобусите за Техеран заминават от северната автогара (Каве терминал).

 

Директен автобус: Исфахан – летище Имам Хомейни. Много удобно. Автобусна компания:  www.hamsafarico.ir (Хам сафари за по-накратко). Офисът им се намира на автобусен терминал Каве, точно в най-северния ъгъл в частта на поредицата офиси на други автобусни компании. Офисът гледа навън към паркинга, а не е вътре в сградата на терминала. До Каве терминал се стига лесно с жълтите автобуси, които вървят по централния булевард, пресичащ града по средата в посока север. Цена: 5000 реала (може и да е 4000, ама не ни се занимаваше в блъсканицата с ресто).

 

Посещение на Персеполис:  автобусът от Техеран пристига рано сутринта (05 – 06 часа) в Шираз. От автогарата няколко човека казват, че оттам няма транспорт до Персеполис. От гишето за информация ми казват някакво място в самия град, доколкото се ориентирах това е терминал Модарес  за околните градчета. По принцип трябва да се стигне до градчето Маврдещт, в чиито покрайнини е Персеполис. От Маврдещт пак трябва да се търси някакъв транспорт до Персеполис за няколко километра, тъй като на влизане в това градче видяхме местната терминал (с няколко бусчета в много лошо състояние), който е в самото начало на градчето.

 

Няма време да се търсим евтин локален транспорт. Наемаме таксиджия за 700 000 реала (38 лв.)+ бакшиш накрая 50 000 реала = 750 000 реала (41 лв.) Изминатата дистанция е към 120 км (60 отиване и още толкова връщане). Персеполис се разглежда за около 3 часа, после става и горещо. Снимка от таксито:

post-167-0-63692200-1399532739_thumb.jpg

 

Цена на билети за забележителности: между 100 000 и 150 000 реала (5,5 – 8,25 лв.). За местни цената е 20 000  реала (1 лв.) Това е! – От 5 до 7 пъти разлика. Официални цени.

 

Пари: реали. Приемат се без проблеми и скъсани и залепени банкноти.

 

Банкнотите са с голяма деноминация. Масовата практика е да изпускат едната нула. Пример казват Ви, че стока Х струва 10 000 (ten thousand). Всъщност цената е 100 000, но явно ги затруднява да кажат one hundred thousand.

 

Храна: посочване с пръсти за желаното ястие. Няма меню на английски в 99,98% от случите. За едно хубаво ядене с безалкохолна напита пригответе стотачка (100 000). Нали си знаете - Алкохолни напитки няма!

 

СЪВЕТ: научете арабските цифри. Все е от помощ: ٠‎(0),  ١(1),‎  ٢(2),‎  ٣(3),   ٤(4),‎  ٥(5),   ٦ (6), ‎  ٧(7),   ٨ ( 8),‎  ٩ (9). Четворката и шестицата ги пишат и по малко по-различен начин.

 

Моята цена: 850 лв. (автобусен билет С-И-С, самолетен билет И – Т  - И, виза, всякакви вътрешни разходи в Иран и Турция (дюнери, метро), в т.ч. магнити, сладки и подаръци). Изводи:

  1. Иран: по – скоро да се счита за леснодостъпна low – cost дестинация;
  2. Да се дистанцира магеланеца от пропагандния имидж на страната, създаден в миналото покрай бруталните събития от революцията през 1978 - 1979 и войната с Ирак 1980 – 1988 ;
  3. Местата, които посетихме са спокойни, хората културни, както приляга на наследниците на такава велика цивилизация;
  4. Английския език масово не се знае. Обясненията са трудни, но с добро желание за разбирателство и всичко се постига без допълнително оскъпяване в болшинството случаи;
  5. Имам впечатлението, че на обикновения иранец може да се вярва. Няма го този натиск, който се упражнява върху туристите в Египет и Мароко. Тези впечатления следват се опишат отделно в пътепис.

 

post-167-0-29514400-1399531806_thumb.jpg

 

Снимки: аз и Стефан Павлов (новорегистриран магеланец)

Редактирано от Valley
  • Харесвам 24
Връзка към мнение

Непременно трябва да се опишат в пътепис.Благодаря много за полезното инфо.Доста хора са отправели взор към страната на имамите.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Страхотно пътешествие и организация в рамките на 4 дни, просто христоматийнно! Много ценя и способността ти да предаваш кратко, точно и ясно важните неща!

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

След първите редове в главата ми нахлуха 10тина въпроса относно организация и бюджетиране, но ти на всичко си отговорил. Евала!

 

Един допълнителен въпрос - според теб имам ли шанс да отида с половинката си, която има отрицателно чувство за ориентация? Виждам, че в метрото ще сме разделени, защото ще е в отделен вагон. Освен там, други проблеми смяташ ли, че ще имаме?

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
Публикувано: (редактирано)

Здравей GentleMan Basta ,

за метрото няма проблем ти и твоята половинка да сте във всички останали вагончета, където няма проблем за смесването на двата пола. Вагончетата за жени са само ако, самите жени не желаят да има мъже около тях. Т.е. изборът е изцяло на твоята половинка в кое вагонче да се качи. Ограниченията са само за теб, да не се качваш във вагончетата определени само за жени.

 

Само не ви знам дали иамте формални съпружески отношения - провери си семейния статус, тъй като  при издаване на виза се изисква да се покаже някаква законна връзка (такъв е визовият формуляр).

 

Аз не мога да потвърдя на 100%, че може да има / или да липсва проблем, заради неизяснен семеен статус между пътувщи заедно мъж и жена.

 

Ето една тема за по-активно споделяне на личен опит  от други пътуващи, какво те знаят или са чували от свои близки и приятели. 

Редактирано от Valley
  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Въпрос - В нощните автобуси може ли да се спи, има ли проблем с намирането на билети и колко струват твоите дестинации ?

  • Харесвам 2
Връзка към мнение
Публикувано: (редактирано)

Въпрос - В нощните автобуси може ли да се спи, има ли проблем с намирането на билети и колко струват твоите дестинации ?

Ами то си е малко индивидуално - аз мога да спя в доста неудобни условия. Но все пак ето нещо, което съм изпуснал:

Класите на автобусите са 2  - normal  & VIP. Разликата е в лукса - седалките във V.I.P. са по - широки и удобни, дават повечко десерти и плодов сок. В нормалните автобуси всичко е ОК, ама дадоха празна чашка и ние не зацепихме, че има място откъдето се налива вода.

 

Ти като се появиш на терминала, както бях писал, агентите (глашатаите) на транспортните компании или сами ще дойдат да си предложат услугите си или ти ще ги чуеш как викат потенцилани клиенти за съответния град. Ако се качиш сам директно в залата с офисите за продажби на билети и не знаеш фарси не знам как ще се оправиш. Има табла, има информация, но езиковата бариера е пречка. Ние се оставихме в ръцете на глашатаите.

 

Примерно, ми идва на акъла да научиш как се изписват съответните градове и да се опиташ да се ориентираш по таблата. И в крайна сметка пак опираш до разговор на лош английски и билети написани само на фарси и с арабски цифри.

 

Колко струват:

Нашият преход от Техеран до Шираз бе с клас "нормал" на цена 560 000 реала за 13 часа нощен преход;

Шираз - Исфахан (VIP) - 250 000 реала. Тук маршрута е живописен - прекосява се планината Загрос с нейните голи и ерозирали скални склонове. Много ми напомни за областта в Източно Мароко на границата между Атласките планини и същинската пустиня Сахара.

Исфахан - летище Имам Хомейни (VIP) - 220 000 реала;

Редактирано от Valley
  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Въпрос - В нощните автобуси може ли да се спи, има ли проблем с намирането на билети и колко струват твоите дестинации ?

Късния автобус от Шираз до Исфахан  по удобство конкурираше нощния от КЛ до Сингапур, но дали защото возилото беше по-тясно и по-високо или поради тесните и неравни пътища, доста се клатушкаше. Специално в Шираз билети купихме от турагенцията в хостела, комисионната беше около 1$, а и автогарата е извънграда.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Късния автобус от Шираз до Исфахан  по удобство конкурираше нощния от КЛ до Сингапур, но дали защото возилото беше по-тясно и по-високо или поради тесните и неравни пътища, доста се клатушкаше. Специално в Шираз билети купихме от турагенцията в хостела, комисионната беше около 1$, а и автогарата е извънграда.

Ние бяхме се позиционирани в хотел (Arg hotel, 50 щ.д. за нощ за двама)) до северния вход на базара, на 2 преки от реката, която разделя основната част от града (южната, основната част) и северните квартали. Оттам по моста и улицата вървяща паралелно по северния бряг на реката стигнахме до терминала за 15 минути пеша. Има още 2 терминала за локални транспорти, но до тях не съм стигал и не съм се интересувал точно къде се намират (само Модарес знам къде да я търся). 

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

... а, да забравих и купените картички влизат в разходите.

О, много ти благодаря много, освен парите, имаш и бири от мен

Връзка към мнение

О, много ти благодаря много, освен парите, имаш и бири от мен

Охо, тук май се развива нерегламентирана търговска дейност. А регистрация по ДДС имате ли? Че на Жоро след революцията, само едни данъчни му липсват във форума... :rolleyes:

Редактирано от wilks
  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Охо, тук май се развива нерегламентирана търговска дейност. А регистрация по ДДС имате ли? Че на Жоро след революцията, само едни данъчни му липсват във форума... :rolleyes:

 

Ама какви данъци, какви пет реала.  Този тип разходи данък върху разходите не ги лови, ами разни дългове възникнали поради факта, че "мълчанието е злато" се погасяват. Демек имаме само разходи, нулеви приходи, чиста материална загуба....

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Шираз - Исфахан (VIP) - 250 000 реала. Тук маршрута е живописен - прекосява се планината Загрос с нейните голи и ерозирали скални склонове. Много ми напомни за областта в Източно Мароко на границата между Атласките планини и същинската пустиня Сахара.

 

Тъкмо си мислех дали нещо на мен ми се привиждат стари спомени, когато прочетох, че намираш прилика с Антиатлас и Мароко. Значи сме поне двама или трима, ако добавя и съпругът ми. Споделям впечатленията ти за хората, написала съм една трета от пътеписа вече.

Връзка към мнение
  • 2 месеца по-късно ...

Виза (50 евро) – изборът ни бе да си я извадим от посолството на ИР Иран в София. Причина: авиокомпания Atlasjet предлага безплатен трансфер от летището до северната автогара до площад Аржентина. Бусчето е малко( за около 10 човека) и тръгва до 1 час след кацане на самолета в Техеран. То е не се отличава особено много и трябва внимателно да се вглеждате, за да го откриете. Не искахме да го изпуснем, а спътникът ми имаше възможност да отдели част от скъпоценното си време за визови формалности. Визата я получихме в рамките на 24 часа от подаване на документите.

 

Би ли споделил какви документи подадохте в иранското посолство, защото на мен по телефона ми обясниха, че трябвало да стане чрез местна туристическа агенция, която подава документите в тяхното МВнР, което от своя страна при одобрение праща информация до посолството в София. Или иначе казано - по този път ли минахте или отидохте директно в посолството и там подадохте молба за виза?

Връзка към мнение

О, такива неща нямаше преди 4 месеца. Само попълнен визов формуляр, копие от двупосочния билет, 2 снимки и маршрута ни в Иран. Добре е да покажеш някаква кореспонденция по - емейл с местен хотел за нощувките. Работата става само с е-мейли, понеже световните сайтове не работят с ирански клиенти заради ембаргото. 

Всъщност, самия аз не съм подавал никакви документи, а това го направи един неактивен магеланец stal21p - колегата от университета, с когото бяхме заедно в началото на май.

Бланката за виза мога да ти я пратя, ако ми пратиш личния си е-мейл (на лични съобщения).

 

На летището си има табели, които те насочват за ваиза при пристигане.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.