Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Във форума има доста теми как да резервираме полет, хотел или автомобил под наем през този или онзи сайт, които носят общото название ОТА (Online Travel Agency). Напоследък обаче този бранш се окрупни доста със сливания и на практика има няколко големи играча, които държат голямо портфолио от разлини сайтове:

 

1. Еxpedia Inc - създадена е от Microsoft през 1999, впоследствие се отделя като самостоятелна компания и напоследък купи доста от конкурентите си. Държи около 2/3 от пазара в САЩ и е глобален лидер.Нейни услуги/марки/сайтове:

  • Expedia
  • Orbitz
  • Travelocity
  • Hotels.com
  • CheapTickets
  • Venere
  • ebookers
  • trivago

 

2. Priceline Group  - priceline.com e създаден през 1997

  • Booking
  • Agoda
  • KAYAK
  • Priceline
  • Rentalcars
  • Rocketmiles
  • Opentable
  • Swoodoo

 

3. eDreams ODIGEO - eDreams e създаден в САЩ през 1999, но е най-голямата ОТА в Европа и номер 4 в света

  • eDreams
  • Opodo
  • GO Voyages
  • Travellink
  • Liligo

 

4. Lastminute.com group - швейцарска компания, до преди няколко месеца беше Bravofly Rumbo Group. Стартира през 2004 с Volаgratis.it

  • Bravofly
  • Rumbo
  • Volаgratis
  • Viajar
  • Viaggiare.it
  • Lastminute.com
  • Jetcost

 

5. Tripadvisor Inc - до 2011 собственост на Expedia, сега e отделна компaния. Продажбата на услуги свързани с пътуванията не в основата и, но напоследък започват да го правят активно

  • Tripadvisor
  • Jetster
  • Oyster
  • Seatguru
  • Gateguru
  • Tingo
  • Viator

 

Списъкът на сайтовете не е изчерпателен, а и съм се фокусирал основно върху Северна Америка и Европа.

В Северна Америка на практика надбягването е от само два коня - Еxpedia и Priceline от тази година, след като Expedia купи Orbitz и Travelocity в началото на годината.

В Европа пазара е доста по фрагментиран - освен двата големи играча eDreams им диша във врата, а напоследък и Bravofly, които купиха Lastminute.com и ще го използват за водещ бранд има още и Skyscanner (те имат офис и в БГ btw), Tripsta, регионалните Hotel.de, Unister.de, Atrapalo.es, Promovacances.fr, Travelrepublic.co.uk и доста други. Скоро окрупняването ще започне и в Европа

От друга страна lowcost авиокомпаниите се опитват да добавят услуги като хотел, пакетни почивки, коли под наем, трансфери - къде със собствени сили, къде през някой от големите в бранша. 

Добавят се нови услуги - резервация на ресторанти, споделено пътуване (и Uber може да се намерче OTA  :rolleyes: ), сериозно се набляга на пазаруването през мобилни устройства и метатърсачките.

  • Харесвам 11
Връзка към мнение

Не знам до колко е добре това за потребителя. Големите играчи се купуват взаимно, а това води до понижаване на конкуренцията, съответно на качеството и повишаване на цените. Да не говорим, че няма да се учудя, ако някои от тях договарят картелни цени... Да не говорим, че традиционните туристически агенции едва смогват, много фалират и затварят, Във форума, където сме любители на самостоятелното пътуване това не е голям проблем, но за стотици и хиляди хора не само у нас е драматично - губят се работни места, фалират фирми...

Аз съм склонен да платя 5-10 евро повече за самолетен билет, ако знам, че сайта е български например, че печалбата е за българска фирма и  се излива в българската икономика, че данъците отиват за българското здравеопазване, образование, сигурност или пътища и чистота, а не на някой карибски остров с 0 процента ставка и всичко в нечий джоб. 

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Всъщност битката няма да е една ОТА срещу друга или ОТА срещу "офлайн" агенция, а Агенции срещу Авиокомпании. Ot няколко години а/к се опитват да махнат посредниците, независимо онлайн или офлайн са със всякакви похвати - премахване на комисионната към агента, скриване на по-ниски тарифи само на собствения сайт, участие в програмите за мили само през тях, невъзможност да се добавят разни услуги - тук нискотарифните са първи, но щом и Луфтханза го направиха. Освен спънките свързани със собствения им бизнес АК се опитват да подядат дела с допълнителните услуги. Самите ОТА като цяло имат много нисък марж от полетите (резервационната такса) и се опитват да компенсират с другите услуги.

Другата битка на АК е с GDS системите (Amadeus, Sabre итн). Те са скъпи, бавни, ползват остарели протоколи и технологии. Имаше опит преди време да се създаде отворен стандарт базиран на XML, ама нещо работата не сполучи. Low cost директно са избягнали GDS-ите, традиционните ще ги последват по един или друг начин.

 

Всъщност пазара се променя - пътуването престава да бъде просто продаване на на билет на най-добра цена или нощувка в хотел 4* с добра цена и локация, а в преживяване. Авиокомпаниите  добавят допълнителни услуги от простото продаване на място за конкретна дата на конкретна цена - при което са ограничени от GDS. Хотелите  се избират според ревюто им в Tripadvisor, a не (само) по цена. Потребителите генерират съдържание и то става все по значимо в продажбата на туристически услуги. Търсенето вече не се ограничава просото до дати, часове, дестинации - то е сложно.

А кой най-добре разбира от търсене? Правилен отговор -  Google :) Но как Google ще стане конкурент на ОТА, те продават само реклама? Това е тяхната стратегия - вместо да отвориш Booking или Expedia и да търсиш полет или хотел, просто пишеш къде искаш да идеш и получаваш релевантни резултати. А хотела вместо да плаща комисион на Booking плаща за реклама на Google и сам си поема резервациите. получаваш резултати за потребителско съдържание, мнения, актуални промоции и какво ли не. Те неслучайно придобиха ITA. Бъдещето на туристическите услуги е в търсенето. За това и всеки от големите има по 1-2-3 метатърсачки в портфолиото си - за да насочват клиентите към техните сайтове за резервации.

В крайна сметка би трябвало да спечелим ние, потребителите. Офлайн агенциите ще изчезнат в един момент или ще се превърнат в бутикови компании, ангажирани с ровене по метатърсачките и социалните сайтове - за тези, които ги мързи или нямат време да си планират пътуването. А тур агентите ще идат да работят за Google - това ще е поредната професия, която ще изчезне с цифровизацията, пардон - компютризацията  -_-

  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Другата битка на АК е с GDS системите (Amadeus, Sabre итн). Те са скъпи, бавни, ползват остарели протоколи и технологии. Имаше опит преди време да се създаде отворен стандарт базиран на XML, ама нещо работата не сполучи. ..........-

Възможно ли е на това да се дължат и т.нар. "грешки" с пропусната такса гориво и сътветно при едно модернизиране на GDS-системите тези "грешки" да изчезнат или поне да бъдат силно ограничени?

Редактирано от Фичо
Връзка към мнение

Към горните може да се добави и Travix, съдържатели на всичките flugladen, budgetair, vayama, cheaptickets (без .com)

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

А къде се категоризират Dertour, TUI и т.н. Те вече не са офлайн. Няколко пъти буквам вече хотел от тях онлайн, защото цената им е доста по-ниска от букинг, експедиа и т.н. рядко има попадения, но все пак за мен си струва човек да ги проверява и тях.


Интерфейса на eDreams страшно прилича на Boоking, сигурно ли е, че нямат нищо общо?

Връзка към мнение

Те са онлайн сайтове на реална тур.агенция, докато другите са изцяло онлайн.

Връзка към мнение

Възможно ли е на това да се дължат и т.нар. "грешки" с пропусната такса гориво и сътветно при едно модернизиране на GDS-системите тези "грешки" да изчезнат или поне да бъдат силно ограничени?

 

Да, абсолютно. Кога за последно си видял "грешка" в сайта на Уиз или Ryanair, които не са вързани към GDS системите? :)

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.