Прескочи до съдържание

Първият български самолет произведен след повече от 100 г прекъсване


Еmilia

Препоръчани мнения

Приятел ми изпрати линк към тези снимки. Не мога да не ги споделя с вас

https://photos.google.com/share/AF1QipOQQwyrbWt4HUX-2Ef1ggFyYU0DzOhIqiEtFhU8vHLJdf-4hlPGhNEG_Qn1t4rNHg?key=dFVxZTQzUWRyd2JWSXZLMXhLWGRlSmRjbWp1bEdn

  • Харесвам 12
Връзка към мнение

Явно е необходима корекция на заглавието. Излиза, че сто години не сме направили нито един самолет. Нека бъдем по-точни, а?

Между 1926 и 1958 година в България са произведени над 600 моторни самолета в трите авиационни завода, които сме имали - ДАР - Божурище, "Български Капрони" - Казанлък и ДСФ - Ловеч. Моля, не зачерквайте българските конструкции, някои от които са на световно ниво и на челно място в класовете си. Нека си спомним за най-забележителните машини:

 

ДАР-У1 - пръв модел, разработен от български конструктори, на базата на немския DFW C.V.

 

ДАР-1 и ДАР-1А - първа конструкция в България на инж. Херман Винтер - много добър самолет за първоначално обучение, използван до средата на 40-те години. Доказал се с прелитането под Стамболовия мост във Велико Търново на 24.05.1932 година и навъртането на 127 свързани лупинга от известния наш летец Петко Попганчев.

 

ДАР-3 "Гарван"- самолет, за който немците, докарали закупените на старо от нас Не-51 са питали с основание: "Защо купувате самолети от нас, като можете да произвеждате машини като тези?"

 

ДАР-8 "Славей" - сочен за най-красивият самолет българска конструкция, дело на инж. Кирил Петков.

 

ДАР-9 "Синигер" - самолет за първоначално обучение, използван до средата на 50-те години в България и Югославия.

 

ДАР-10Ф - щурмови самолет с характеристики, превъзхождащи аналогичния му Ju-87 - легендарната "Щука".

 

КБ-11 "Фазан" - разузнавателен и коректировъчен самолет, използван активно в периода на Втората световна война. Част от машините са предадени като репарации на Югославия и летят до средата на 50-те години.

 

Лаз-7 - най-успешната и тиражирана българска конструкция на инж. Цветан Лазаров. Самолет за първоначално обучение и лек нощен бомбардировач и разузнавач. Произведен в 160 броя, използван в аероклубовете на ДОСО и във ВВС до края на 60-те години.

 

ЗАК-1 (известен като Лаз-7М) - развитие на предишната машина с нов двигател М-11ФР, подобрена аеродинамика и конструкция. Произведени 150 бр.

 

И други, и други...

 

Безмоторници - УП-1, УР, "Ястреб", "Бисер","Бисер - Ламинар", "Комета" - последният с три различни модификации, произвеждан серийно до 1970 година, с върхови постижения в своя клас и аеродинамическо качество 20!

 

И много единични конструкции на ентусиасти в занаятчийски условия, но все пак успели да видят небе.

 

Ако някой се интересува за подробностите, може да хвърли едно око на следните книги:

 

"Забравена слава" - Иван Бориславов

"Самолетостроенето в България" - Кирил Кърлов, Найден Дичев

"Самолетостроенето в България" - Димитър Недялков

"Мъже и криле" - Цветан Цаков

 

Обширна инфoрмация можете да намерите и тук:

 

www.airwar.ru

Редактирано от Palio
  • Харесвам 7
Връзка към мнение

Заглавието не е мое :)

 

 

обучение за пилот на тази машина - 35 часа
медицински изисквания - като за шофьор на лек автомобил
цена - в зависимост от поисканите екстри от 88 000 до 150 000 евро
предплащане 60% 4 месеца преди получаване
сертифицирана и всички документи за полети по цялото земно кълбо

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.