Прескочи до съдържание

София


cck

Препоръчани мнения

преди 16 минути , ven62 каза:

Не искам да рискувам пак да се загубя

 

преди 9 минути , Яничка каза:

Начи аз толкова пъти, колкото съм се губила из софийските метростанции, не съм се губила в странство 😉

А как точно се губите?   Не можете да намерите входа/изхода, не можете да се ориентирате на коя станция да се качите/слезете, от коя страна на перона да хванете влак, или ? :rolleyes:

Връзка към коментар
преди 10 минути , Граф Вронски каза:

Да, като цяло е доста заблуждаващо, тъй като действителност е една линия (отсечка, която не е прекъсната).
Сложилиса следните понятия линия (лъч) и маршрут. 
Ето тук са линиите (червена и синя): https://www.metropolitan.bg/razshiryavane/istoriya-razvitie-metro/generalna-sxema 
Ето тук са маршрутите: https://www.metropolitan.bg/shema/dejstvashto-metro (един маршрут може да бъде базиран на една или на две линии). според мен те трябва да съществуват, че хората тотално се объркват с линии.
 

 

Дефиниция за маршрут:

График, програма на пътуване за определяне на пътя, времето за изминаването му и престоя.

Източник: http://rechnik.info/маршрут

 

Няма нужда градската управа, или там който е, да ми прави маршрути.

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 27 минути , Фичо каза:

 

А как точно се губите?   Не можете да намерите входа/изхода, не можете да се ориентирате на коя станция да се качите/слезете, от коя страна на перона да хванете влак, или ? :rolleyes:

@Фичо, поне два пъти съм се оплаквал (в оплаквателната тема) за особеностите (това е най-дипломатичното изразно средство на което съм способен в момента) на българското метро.

Винаги са ме дразнели няколко неща (с другите кусури посвикнах, а и наистина не го ползвам често):

1. Картата за безконтактно преминаване (тази дето се пълни с 10 или 20 преминавания) никога не уцелвам къде да я сложа, че да ми светне зелено и да премина.

2. Тъкмо съм се справил, но вече сериозно притеснил, щото околните ме мислят за слабоумен и се засилвам и се шибвам в съседното пропускателно коридорче. От притеснението съм забравил, че по цял свят се минава отляво, само при нас отдясно. Още повече се притеснявам "Ама нали ми светна зелено". Е-е, накрая се сещам, че трябва да мина от другата страна. През това време жена ми се е напишкала от смях (обикновено сме заедно и тя по пътя почти винаги ме инструктира)

Даже бях снимал амстердамското метро за да илюстрирам колко семпло е направено и наистина няма как да се объркаш.

3. На български указателните текстове са два пъти по-големи от тези на английски/латиница. Защо? Вероятно сме доста по-кьорави от чужденците или те имат по-малка нужда да се ориентират или …  Ако причината е, че %но българите са много повече от чужденците - ами да го направят наистина процентно съотношението и чужденците да си носят лупи.

...

Ще излезе като заяждане ако продължа … А и нищо чудно да премина границата за политически изказвания.

Приеми го, че съм силно предубеден … и малко смотан.

:wink:

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
преди 5 минути , ven62 каза:

по цял свят се минава отляво, само при нас отдясно.

А, да, това е голяма тъпня, и аз често се бъркам и се блъскам безрезултатно в съседния коридор.  :grin:

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Мен ме дразни като си купя карта за 4 лв, всеки път , като се наложи отново да вляза в метрото, да я давам на служителката на гишето да я чекира( или както там се нарича). Ако я няма в момента и бързам, трябва да минавам отдолу. На билетчето пише валидно 30 минути. Но от летището до края са повече от 30мин. Какво се случва, ако те проверят. И друго ме е яд , че не мога от автомат да си купя карта , а само билет. Пътувам почти само с метро, много ми е удобно, но и аз на нови станции първите пъти излизам от друго място.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
Преди 1 час, clevermary каза:

Мен ме дразни като си купя карта за 4 лв, всеки път , като се наложи отново да вляза в метрото, да я давам на служителката на гишето да я чекира( или както там се нарича). Ако я няма в момента и бързам, трябва да минавам отдолу. На билетчето пише валидно 30 минути. Но от летището до края са повече от 30мин. Какво се случва, ако те проверят. И друго ме е яд , че не мога от автомат да си купя карта , а само билет. Пътувам почти само с метро, много ми е удобно, но и аз на нови станции първите пъти излизам от друго място.

Ами щом купуваш карта за 4лв,вземи я онлайн от сайта през телефона и ще я чекираш с телефона на машинките,без да си зависима от служителка. Другото което е в плюс от това,че като я купиш с мастеркард и регистрираш картата,след покупката ти праща код за безплатна карта ,за следващо пътуване,което прави две карти за 4лв общо,за по цял ден и за цялата гр.мрежа 🙂

Да допълня,че това упражнение работи многократно,необходимо е единствено всеки път да триеш регистрираната карта и да я регистрираш отново ,някъде назад в темата сме го коментирали това

  • Харесвам 11
Връзка към коментар
преди 2 часа, Фичо каза:

А, да, това е голяма тъпня, и аз често се бъркам и се блъскам безрезултатно в съседния коридор.  :grin:

 

преди 2 часа, ven62 каза:

по цял свят се минава отляво, само при нас отдясно

Аз пък единствено за това не протестирам 😄 Левичар съм 🙂 Даже късно разбрах от какво точно приятели, живеещи в чужбина, се изнервят 😄 

  • Харесвам 2
  • Смея се 4
Връзка към коментар

Метрото в София е проектирано, строено и управлявано от абсолютно неграмотни хора, да кажем че имам идея какви проучвания са правени на терените, както и какви компромиси след това при изграждането и до какви проблеми е довело това... и ще спра до тук, за да не се занимавам с неграмотните мутри в политиката. При всички положение обаче това не ограничава функционалността и ефективността му, което е и най-важното, защото от тези наистина всичко може да се очаква.

 

Коментарите за валидаторите и табелите са ми сферата на несериозното, все пак ако човек малко се поогледа ще види, че на практика всичко е ясно обозначено, а често и доста логично. Но аз съм от тези, които винаги показват на други къде, как и какво се прави и то на всякъде по света, така че да кажем, че винаги ще има и объркани по разни причини хора и да спрем дотук.

 

Иначе сигурно сте забелязали, че в Софийския градски транспорт има едни нови сини валидатори в тестов режим, очаква се, когато той приключи, да има единна система за таксуване във всички видове транспорт, различни билети за време и разстояние, както и възможност за плащане с банкова карта и максимален дневен лимит с цената на еднодневната карта... stay tuned.   

  • Харесвам 6
  • Смея се 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Adventurer каза:

Коментарите за валидаторите и табелите са ми сферата на несериозното, все пак ако човек малко се поогледа ще види, че на практика всичко е ясно обозначено, а често и доста логично. Но аз съм от тези, които винаги показват на други къде, как и какво се прави и то на всякъде по света, така че да кажем, че винаги ще има и объркани по разни причини хора и да спрем дотук.

 

Иначе сигурно сте забелязали, че в Софийския градски транспорт има едни нови сини валидатори в тестов режим, очаква се, когато той приключи, да има единна система за таксуване във всички видове транспорт, различни билети за време и разстояние, както и възможност за плащане с банкова карта и максимален дневен лимит с цената на еднодневната карта... stay tuned.

Възможно е и да е така. Каква е логиката валидаторите в метрото да са от тази страна?

 

Проблемът е, че дигитализацията в транспорта трябва да я свършат хора с аналогово мислене. Всичи недоволни са в много голяма степен прави да са недоволни, защото това, което изтъкват са го видели да функционира някъде другаде. Т.е. от аналоговите хора се иска да взаимстват идеята. Имаш ли представа от колко време се говори в София за електронен билет? От около 10 години!

 

Някъде по-назад в темата съм писал, че когато преди около 10 години вкараха употребявани мотриси за трамваи 10 от Чехия, те си дойдоха с тамошните валидатори, които отбелязваха дата и час на влизане и за кратко се използваха. И вместо да взаимстват идеята за билет с валидност час или два, както има почти навсякъде, аналоговите хора свалиха тези валидатори и върнаха средновековните перфоратори, на които можеш да си перфорираш главата при рязко спиране. Затова по аналоговите хора трябва да има бой по канчетата, докато се разкарат или докато се научат да работят.

 

  • Харесвам 2
  • Шок 1
Връзка към коментар

Метрото в София е много качествен транспорт, но е пълно с дребни оперативни абсурди, които не съм виждал никъде по света и не ми го побира как са ги измислили. И това са ми наблюденията само от 3-4 месеца активно ползване.

Не можеш да си купиш билети предварително. Всеки билет е с валидност от някакви минути и това е. Май на каса могат да го нулират, ама не съм сигурен дали няма да им бъгне системата. Колкото и да бързаш, трябва да си предвидиш 10-60 секунди за купуване на билет всеки път. Естествено, билетите са различни от тези за трамвая.

Прочутите валидатори отляво

На станциите със странични перони в Надежда билет, купен от машинката пред единия перон не важи за турникета на другия перон.

На трансферната станция Сердика има по-тесни ескалатори спрямо всяка друга станция. За сметка на това стълбището до тях е безкрайно широко.

Имена на станции, които не съвпадат с никакво наименование на обект на повърхността - Витоша и Европейски съюз, скоро и Мизия и Театрална (масово хората на моите години или по-младите не знаят къде е Театър "София", камо ли другите сцени в района). Пардон, станции със странни имена има из бившия Съветски съюз.

И когато човек горе-долу е разбрал, че трябва на станция Сердика да вземе метрото за последната станция Витоша, изведнъж трябва да избере между метродиаметър Люлин-Младост или Надежда-Лозенец, както казват табелите.

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
преди 55 минути , Zaro каза:

Възможно е и да е така. Каква е логиката валидаторите в метрото да са от тази страна?

 

Проблемът е, че дигитализацията в транспорта трябва да я свършат хора с аналогово мислене. Всичи недоволни са в много голяма степен прави да са недоволни, защото това, което изтъкват са го видели да функционира някъде другаде. Т.е. от аналоговите хора се иска да взаимстват идеята. Имаш ли представа от колко време се говори в София за електронен билет? От около 10 години!

 

Някъде по-назад в темата съм писал, че когато преди около 10 години вкараха употребявани мотриси за трамваи 10 от Чехия, те си дойдоха с тамошните валидатори, които отбелязваха дата и час на влизане и за кратко се използваха. И вместо да взаимстват идеята за билет с валидност час или два, както има почти навсякъде, аналоговите хора свалиха тези валидатори и върнаха средновековните перфоратори, на които можеш да си перфорираш главата при рязко спиране. Затова по аналоговите хора трябва да има бой по канчетата, докато се разкарат или докато се научат да работят.

 

Имах предвид, че е логично с един поглед да разбереш от къде трябва да минеш и от къде всъщност няма как да стане, а от коя страна са валидаторите на мен лично ми е все тая и не ме интересува достатъчно за да се занимавам защо това е така. Има много по-сериозни проблеми, с които бих се занимавал от колкото точно с този, които не смятам за проблем въобще.  

 

Някъде другаде или всъщност на много места сме видели да функционират цели държави, както и общества, които са се развили до степен да осигурят това функциониране. Защо това не се е случило у нас в много отношения е въпрос на много дълъг разговор, но все пак казвал съм и друг път, че държавите не разтат по дърветата, а се правят от хората с всичките им действия/бездействия и в тази игра невинни и расли на зелена поляна няма. Общото ни ниво като общество рефлектира и върху всичко останало дали ще е футбол, транспорт, туризъм или каквото друго се сетиш проблемите са си все същите, на чуждия опит само се възхищаваме от далече, но когато се наложи да спазваме правила на мнозинството им е по-удобно да не важат за тях и резултатите са такива, каквито са.        

 

Иначе билетите с почасова валидност или на разстояние за мен лично са най-неприятно нещо като пътуващ, защото ме карат да се занимавам с неща, от които не се интересувам, но това си мое виждане, ще го има и това у нас. За добре функциониращи системи смятам, тази в Истанбул, където си купуваш една карта, пълниш я с пари и отстъпките сами се калкулират при използване в даден интервал, а за съвременен вариант въведената система с банкови карти и дневен/седмичен лимит в Англия. Всякакво друго многообразие от всевъзможни тарифи и билети не ме интересуват и не бих се занимавал да се чудя къде какъв билет и за колко време трябва да си купя, не ми пречи да съществуват, разбира се, за тези които ги използват, аз просто не съм един от тях.     

 

"Боя по канчетата" не става само думи все пак, трябват и дела, а за да се случат те трябва на достатъчно хора да им уврат собствените канчета за много неща до тогава ще си е все така... кучетата си лаят, керванът си върви.

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 14 часа, домосед каза:

Не са лъчове, а са диаметри. Затова се губиш 😉

Много термини от математиката...

С риск да обидя по-голямата част от населението, но понятия като "лъч", "диаметър", … им звучат като нещо от висшата математика.

И в тази връзка предлагам на софийския метрополитен да въведе понятието "вектор". Гарантирам поне удвояване на двете ни линии (спoред тях 3 т.е. min. 6)

 

-------

Ето нещо актуално (от преди 30-40 мин.) Станцията на Орлов мост. Следите от премахнатите стари валидатори. Нали днес се открива и част от тази станция. Толкова ли не можеха да сменят плочките или поне да замажат дупките.

 

IMG_20200826_085016.jpg.8aaffe7c0b53cdd94f67718da6276e2f.jpg

 

Извинявам се, че не е на фокус, но тичах да не ме хване разярената тълпа от задръстването, което предизвиках при валидирането си на … новите валидатори.

 

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Това с билетите с почасова валидност и разстояние хич не е удобно за хора, непознаващи града. В Краков  купувахме някакви билети за някакви минути без да знаем точно така ли е. Нямаше и кой да питаме. Имаше и билети с намаление, каквито купихме за децата. После се оказа, че май не са за чужденци. ТАка и не разбрахме.

Да споделя за Варна. Впечатление отпреди 2 седмици. Качвам се в тролея,има голяма машина да си купиш билет. Може с монети, банкноти с карта. Видях после, че има и на спирката. Свършвам си работата и отново се качвам на същия № тролей. Там се качваш само от първата врата и даваш на шофьора парите. Пътувах и с автобус. ТАм си минаваше контрольорката между хората. А тук все още не можеш да си купиш билет от водача, щото се пазим взаимно. Нещо ми убягва логиката.

Връзка към коментар
преди 2 часа, clevermary каза:

Това с билетите с почасова валидност и разстояние хич не е удобно за хора, непознаващи града. В Краков  купувахме някакви билети за някакви минути без да знаем точно така ли е. Нямаше и кой да питаме. Имаше и билети с намаление, каквито купихме за децата. После се оказа, че май не са за чужденци. ТАка и не разбрахме.

Да споделя за Варна. Впечатление отпреди 2 седмици. Качвам се в тролея,има голяма машина да си купиш билет. Може с монети, банкноти с карта. Видях после, че има и на спирката. Свършвам си работата и отново се качвам на същия № тролей. Там се качваш само от първата врата и даваш на шофьора парите. Пътувах и с автобус. ТАм си минаваше контрольорката между хората. А тук все още не можеш да си купиш билет от водача, щото се пазим взаимно. Нещо ми убягва логиката.

За Варна, ако си купиш билет от Големите машини, то можеш да го ползваш един час, на всеки номер автобус или тролей с едно, две... прекачвания. Като се прекачваш трябва да валидираш билета на едни малки устройства, монтирани на няколко места. Билета е валиден, дори да сте го валидирали в 59 минута от означения час при закупуваненто му. Удобно е за пътниците, пътуват няколко спирки, слизат, свършват си работата накъде, и се прибират със същия билет. Това, че в някое превозно средство има кондуктор или шофьор, които продават билети, не е задължително да купиш от тях.

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, rdd каза:

За Варна, ако си купиш билет от Големите машини, то можеш да го ползваш един час, на всеки номер автобус или тролей с едно, две... прекачвания. Като се прекачваш трябва да валидираш билета на едни малки устройства, монтирани на няколко места. Билета е валиден, дори да сте го валидирали в 59 минута от означения час при закупуваненто му. Удобно е за пътниците, пътуват няколко спирки, слизат, свършват си работата накъде, и се прибират със същия билет. Това, че в някое превозно средство има кондуктор или шофьор, които продават билети, не е задължително да купиш от тях.

 

Не знаех тези подробности. Видях, че се валидира и го направих , ама от любопитство. Др. седмица пак ще ходя, вече ще знам.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 7 часа, clevermary каза:

Това с билетите с почасова валидност и разстояние хич не е удобно за хора, непознаващи града.

Аз пък съм на обратното мнение. Час и половина - два часа (каквато е масовата практика с билетите за еднократно пътуване на много места) е повече от достатъчно време да се придвижиш с градски транспорт в който и да е град между две дори и крайно отдалечени точки.

И вместо да се маеш как да си купиш билет за всяко отделно пътуване, да оставим настрана финансовата страна, един такъв билет ти дава възможност за максимално бърза смяна на линии на метро и автобуси.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Тестерите, много несериозно от ваша страна, няма снимки. Тук включвам и себе си. По навик се прибрах пеша вместо да изпробвам Свети Патриарх Евтимий - Театрална.

Ето още 2 странности в софийското метро:

- преводът на английски на имената на станциите - някои са преведени, други са с транскрипция, напр.   Orlov most, Sveti Patriah Evtimiy

- сега може да е оправено вече, но на Сердика и на СУ следващите влакове към летището и  Бизнес парк се показваха разменено.

И една снимка от предпазната стена, май имаше по-смислено име, но не се сещам за него, на спирка Стадион Васил Левски

 

20200826_182256.jpg

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 17 часа, rdd каза:

За Варна, ако си купиш билет от Големите машини, то можеш да го ползваш един час, на всеки номер автобус или тролей с едно, две... прекачвания. Като се прекачваш трябва да валидираш билета на едни малки устройства, монтирани на няколко места. Билета е валиден, дори да сте го валидирали в 59 минута от означения час при закупуваненто му. Удобно е за пътниците, пътуват няколко спирки, слизат, свършват си работата накъде, и се прибират със същия билет. Това, че в някое превозно средство има кондуктор или шофьор, които продават билети, не е задължително да купиш от тях.

 

Във Варна пуснаха ли електронните табла (напр. на летището, където, между другото, от една спирка се качваш в двете посоки и трябва да питаш шофоьора закъде пътува, поне така беше предните години)?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Childish каза:

Във Варна пуснаха ли електронните табла (напр. на летището, където, между другото, от една спирка се качваш в двете посоки и трябва да питаш шофоьора закъде пътува, поне така беше предните години)?

Преди година, две пуснаха на летището, като пътувах в началото на тази годината вече не работеше, но и когато работеше, пак не ставаше ясно посока центъра или Аспарухово пътува. Все пак има нововъведение, макар и нетехническо 🙂

- жената, която продава билети излиза от автобуса и на висок глас обявява за къде пътува 😁

  • Смея се 8
Връзка към коментар

Снощи батерията умря геройски след като обикалянето и не успях да кача снимките, пък и на тестера му се доспа 😄
 

Станция "Хаджи Димитър":

 

20200826_222359.jpg.f1e5d91531d5083e90f6e3fd788d8c25.jpg

 

Станция "Театрална":

 

20200826_221316.jpg.41cdf4efc903be4dc29111bf74571f9c.jpg

 

20200826_221326.jpg.4ac0cb109bbb936199e1b64ecd375ca3.jpg

 

20200826_221420.jpg.143cddd7b11ceef5f35e2e35a1cda915.jpg

 

20200826_221547.jpg.b530a8edec66827367a8c0d61a818bc8.jpg

 

20200826_221729.jpg.356d5aa271c01990d57b46a3a50f97cc.jpg

 

 

Станция "Орлов мост":

 

20200826_220817.jpg.e115b0315905b202d661fedc975cf631.jpg

 

20200826_220849.jpg.c554b2a8d00ad4c694be759da7752a63.jpg

 

20200826_220852.jpg.2d668d808f4343fedb834271be20e467.jpg

 

Станция "Св. Патриарх Евтимий":

20200826_232000.jpg.10dadf79871f833dd95a4b874611ca18.jpg

 

20200826_232002.jpg.77264891dbc41abc7047789dfa3be417.jpg

 

20200826_232038.jpg.4cfc90bb8bf84b28984d3dde2ada747c.jpg

 

 

Станция "Национален дворец на културата II": 

 

20200826_230515.jpg.c4d74c1d1d83542c5054c1868da1a249.jpg

 

20200826_230652.jpg.b386acc029abdffb071ff560fffe45a8.jpg

 

20200826_230739.jpg.b1d9ca414ebfe4b7f8bd429c4ac855a5.jpg

 

20200826_231103.jpg.c028810d0076c97a959dbf73c7009b2c.jpg

 

20200826_230718.jpg.d22a935e352b398d7554e6f9d36cc3db.jpg

 

Станция "Медицински университет":

20200826_225342.jpg.3383e03addeaf51cf6321c82700b5e56.jpg

 

20200826_225427.jpg.a71881c558f4b0f96bd6a5862f161f6a.jpg

 

 

20200826_225532.jpg.0857484532137135bce4b49a86972ba6.jpg

 

20200826_225427.jpg.a71881c558f4b0f96bd6a5862f161f6a.jpg

 

20200826_225427.jpg.a71881c558f4b0f96bd6a5862f161f6a.jpg

 

20200826_225503.jpg.e2279e9fb722667166cc097dda65fa4d.jpg

 

Станция "Бул. България":

20200826_224919.jpg.646b53087aa584ccdeec4b6ff7d25c65.jpg

 

20200826_224929.jpg.09bf5b30f788cc3faede744f127ea6fd.jpg

 

Станция "Красно село":
20200826_224134.jpg.23429bf879b90f087f17e01e0f3b6d13.jpg

 

20200826_224110.jpg.21be2d2662ede91f3d97143d400005f8.jpg



Бонус, който забелезях, е че на входовете (преди да влезнеш надолу) има табла, които показват кога идва влакът. Така ще можеш да знаеш дали да усилиш крачката. 

 

 

 

  • Харесвам 21
  • Браво 13
Връзка към коментар
преди 6 минути , Граф Вронски каза:

Снощи батерията умря геройски след като обикалянето и не успях да кача снимките, пък и на тестера му се доспа 😄

 

Да не излезе че само хейтя.

Красиви са новите ни станции.

  • Харесвам 12
  • Браво 1
Връзка към коментар

То цялото ни метро е с красиви станции. Предполагам, защото са тематични, особено най - новите. @Граф Вронски благодаря ти за подробните снимки. Май станция "Театрална " не е кръстена на театъра в съседство, а просто е използвана близостта, за да изрази предаността на софиянци към това изкуство. Специални благодарности на екипите от проектанти и архитекти:clapping:.

И още по - специални благодарности на поддръжката, защото това е единственото обществено нещо в града, което си остава чисто в годините, независимо от усилията, които полагаме да го "побългарим " . Всъщност и най - новите трамваи са си чистички.

Променя ли се българина или просто старотиите и всеки ден да ги лъскаш не им се отразява ?

  • Харесвам 11
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.