Прескочи до съдържание

Скоростните влакове в Европа и по света


Препоръчани мнения

Бележка на Георги: Дискусията започна под една оферта за пътуване с влак, но смятам е интересна тема за бързите скоростни влакове да се отдели :)

 

Всъщност e доста спорно дали TGV е най-бързият влак. Търговската му скорост е по-ниска отколкото на влаковете Siemens, движещи се в Испания и Германия. Но французите обичат да се тупат в гърдите колко са велики и преди няколко години направиха най-бързия прототип - AGV (наследник на TGV), което доста се различава от серийното AGV. Рекордът им беше с рекламно-манипулативна цел и ето, че Основателят се е хванал. Случката ми напомня за наскорошната реклама на икономичния Boeing.

Връзка към коментар

 Рекордът им беше с рекламно-манипулативна цел и ето, че Основателят се е хванал. 

 

Ъъъ? Основателя, пък и автора на темата никъде не са споменавали кой е най-бързият влак, просто добро предложение за пътуване между Швейцария и Париж :)

Връзка към коментар

Всъщност e доста спорно дали TGV е най-бързият влак. Търговската му скорост е по-ниска отколкото на влаковете Siemens, движещи се в Испания и Германия. Но французите обичат да се тупат в гърдите колко са велики и преди няколко години направиха най-бързия прототип - AGV (наследник на TGV), което доста се различава от серийното AGV. Рекордът им беше с рекламно-манипулативна цел и ето, че Основателят се е хванал. Случката ми напомня за наскорошната реклама на икономичния Boeing.

 

Дай повече информация къде са по-бързите влакове. То иначе си е верно, че беше най-бързия навремето и сигурно са се развили влаковете, ама не съм се интересувал. То и в Швейцария има едни отсечки, дето карат с 200, пък не е нещо специално, ама френска им работа - маркетинг.

Връзка към коментар

До колкото знам, най-бързите в публична употреба, а не прототипи, като абсолютна скорост в момента са в Китай - със сигурност Маглева в Шанхай, но и нормалните между градовете. И то не, че са някакво технологично чудо, просто кривата на разходите на ток спрямо скоростта е логаритмична, и в един момент става адски неефективно да се пътува толкова бързо...на китайците съответно не им пречи. 

 

Ако не се лъжа, веднага след тях са японците. TGV, ICE, Thalys и подобните идват чак след това...

 

Ох, чак сега видях пак първия пост, че споменава най-бързия влак в Европа. Не съм на фокус днес, май още не съм се събудил...

Връзка към коментар

Така де, за Европа говорим. Ето какво намерих в нета:

Според този сайт TGV все още е номер едно:

http://www.raileurope.co.uk/Home/Corporate/RELBlog/tabid/2290/EntryId/146/5-fastest-trains-in-Europe.aspx

 

Според тази карта, която изглежда релевантна, понеже нещата са по отсечки, отсечката Париж-Страсбург (част от Париж-Цюрих) е класирана 310-350 км/ч, което е пак най-бързото в Европа:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:High_Speed_Railroad_Map_of_Europe_2013.svg

 

Остава само да си купим билети :-)

Връзка към коментар

Основателю, извинявай за грешката! Заблудих се, че ти си пуснал темата.

 

Относно скоростта, най-бързият наземен транспорт е Siemens/ThysenKrupp Transrapid (MAGLEV). Съществува само една такава отсечка в света - от центъра до летището на Шанхай. Максимална скорост - 581km/h, търговска - 431km/h. Поради късия маршрут средната скорост е едва 251 km/h.

 

В отговор на първото място на съседите си, французите решиха да подобрят рекорда с конвенционален влак. Така на 03.04.2007 специално създаден за целта прототип на AGV на тестова отсечка с повишено захранващо напрежение постигнаха 574.8 km/h. Съвсем замалко не успяха да победят Maglev, но все пак тестовото AGV е най-бързото превозно средство стъпващо на земята. 

 

Други рекордьори:

- Най-бърз влак в серийно производство - Siemens Velaro - 404km/h. 

- Най-бърз локомотив - Siemens ES64U4 (Taurus) - 357km/h

- Най-бърз парен локомотив - Mallard (UK) - 202,58km/h. Рекордът е поставен през 1938 г.

- Най-висока средна скорост на редовен влак - CRH (China), понастоящем намалена след катастрофа. На второ място е TGV Champagne-Ardenne (2007 г), 279.4 km/h.

 

Между другото, френските железници имат и високоскоростна low cost услуга "OUIGO".

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Добавям връзки към няколко снимки на Taurus - единственият рекордьор, стъпвал в България:

http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-117-92.html

http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-117-73.html

http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-search-0-27.html

http://www.railwaymodeling.com/gallery/displayimage-261-2.html

Хем е бърз, хем е красавец :)

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Смятам, че не е зле да си развием тема за скоростните влакове :) Имал съм честта да се возя и на шанхайския Maglev, и на нормалните китайски бързи влакове. В Европа съм бил на ICE и Thalys.

 

Като цяло първото ми такова пътуване беше с Thalys, бях ги гледал как профучават до колите, които се движат със 120 по магистралата, интересно е същото да се наблюдава от вътре :) Като усещане бих казал, че скоростта въобще не се забелязва и усеща, ако някъде не я пише, ще си помислите че се движите с максимум 100 км/ч. 

 

Някой ден се надявам да стигна и до японските Shinkansen, в главата ми се върти нещо от рода, че средното закъснение на всички влакове за година е 18 секунди?!?! Тия японци...

Връзка към коментар

Лично аз харесвам италианските "Frecciarossa". Немските "ICE" също са впечатляващи, но както и друг път сме коментирали, тяхната скорост е ограничена по технически причини свързани с трасето. Френското "TGV" сякаш остаря морално и вече не впечатлява по същия начин, както беше в началото на 90-те. Италианците, поне за мен, водят европейското първенство - качество, дизайн и скорост над 300 км/ч...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Преди 3-4 години пътувах с немските ICE от Хамбург до Карлруе, в определени моменти скоростта беше 350-360 км/ч, даже я бях снимал с телефона, ама не знам къде съм забутал снимките :P

Връзка към коментар

Проблемът на високоскоростните влакове, е че се нуждаят от високоскоростни трасета. Освен идеално състояние на железния път, те трябва да имат само криви с много големи радиуси. Разбира се, това прави цената им изключително висока. Затова отдавна инженерите се опитват да повишат скоростта по конвенционалните линии. Основният им проблем са острите криви, които причиняват центробежни сили в преминаващия влак. Затова още през 30-те години на 20-ти век американци, впоследствие и французи са опитали да направят вагони, които накланяйки се към вътрешната страна на завоя да компенсират центробежните сили. Първият успешен опит е едва през 1978. Испанският производител Talgo направил цял влак със специално окачване. Логично, по-разумно е да се разработи цял влак със специално окачване, отколкото несинхронизирани помежду си вагони и локомотив.

Днес много държави в Европа използват влакове с накланящи се кошове (Tilting trains). Може би най-успешната и разпространена серия е Pendolino на заводите Fiat, наскоро купени от френската Alstom. Използват се във Великобритания, Италия, Финландия, Чехия. Немци и французи нямат успешна собствена разработка на високоскоростен tilting train.

Tilting trains са подходящо решение за България заради сложния ни релеф и късите разстояния. Проблемът е, че настоящото състояние на железопътната инфраструктура не позволява движението им. Широко рекламираните жп инфраструктурни проекти в южна България трябваше да допускат 160km/h за обикновени влакове и поне 200km/h за влакове с накланящи се кошове. Както можете да се сетите, дори първото условие не е изпълнено най-вече заради глупостта и мързела на възложителите. Но никой не го е еня, защото така или иначе нямаме пътнически оператор с бърз подвижен състав. Товарните влакове нормативно са ограничени на 100km/h.

 

Снимки на Pendolino:

UK: http://www.old-dalby.com/images/Pendolino6.jpg

Чехия: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Pendolino_CD_15.6.2006.JPG/800px-Pendolino_CD_15.6.2006.JPG

Редактирано от Ilian359
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

В Испания AVE подържа 270 км.

 

Миналата седмица племенникът ми пътува от БарЦИлона до Кордоба и докладва скорост от 300 км/ч. 

 

Аз имам само един опит с подобен влак в чужбина - Flying Scotsman на GNER преди години на острова - от Лондон до Лийдс - 220 км/ч. 

Понеже англичаните нямат по-бръз влак, се измъкват с обяснението, че Англия е малка държава и не им е необходим. 

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

А как е комфорта за пътниците при накланящите се влакове? Защото завоите са си толкова остри, но скоростта е висока, колкото и окачването да е омекотено, физиката ще се опита да те залепи на прозореца. Интересно ми е дали се усеща по-различно?

Връзка към коментар

физиката ще се опита да те залепи на прозореца. 

 

По-скоро не. Накланянето навътре неутрализира центробежните сили, би трябвало да не се усети изобщо. Нещо като завой на самолет. 

Връзка към коментар

Би трябвало така да накланя, че сумарно центробежната сила и тежестта да са към пода (който е наклонен).

В Англия са зле, там линиите им са стари, имат сума ти различни оператори (частни), цените високи, при горещо лято проблеми с линиите, есента като нападат листата пак...

Връзка към коментар

Да, образовах се, другаде ми беше акъла. http://en.wikipedia.org/wiki/Tilting_train

 

Оказва се всъщност, че тези влакове могат напълно да елиминират силите, до степен на хората да им става дискомфортно от това, че са в завой и очакват някакво притискане към стената, а него го няма. Проблем е било и морската болест, защото вагончетата не са реагирали моментално или преди завоя и се е получавало малко клатене. 

Връзка към коментар

В Испания AVE подържа 270 км.

Както и влаковете "Феророса" в Италия.Със сигурност м/у Рим и Флоренция се движи с 270-280 км/ч.Вътре във вагоните имат монитори които показват скоростта и къде в момента се намира влака.Мисля си обаче ,че това кой влак е най-бърз е малко безмислен.По важното е за кои влакове билетите са достъпни за магеланци:-))!!!,защото билета Рим-Флоренция-Рим  с " "Феророса" е 2 пъти по скъп от самолетния билет на Уиз София-Рим-София:-)

Връзка към коментар

В Испания не съм имал проблем с накланянето , а и трасетата за тия влакове са съвсем други. Там си имат отделни гари често като летищата извън града и прочие...

Скороста я даваха на мониторите и видях , че между Мадрид и Кордоба го закова на 270 и оттам , ни надолу ни нагоре .... като професионален тираджия -:)

Редактирано от stenk
Връзка към коментар

В Испания не съм имал проблем с накланянето , а и трасетата за тия влакове са съвсем други. Там си имат отделни гари често като летищата извън града и прочие...

Скороста я даваха на мониторите и видях , че между Мадрид и Кордоба го закова на 270 и оттам , ни надолу ни нагоре .... като професионален тираджия - :)

Е, то гарата ако е извън града, половината от удобството си заминава :stink:

Редактирано от Oshko
Връзка към коментар

А как е комфорта за пътниците при накланящите се влакове? 

Не усещаш че пътуваш, докато не погледнеш през прозореца и не се стреснеш от ъгъла спрямо земната повърхност :) Може спокойно да си оставиш чашка кафе на масичката пред теб. Тя нито ще се обърне, нито ще изпадне от масичката.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Проблемът на високоскоростните влакове, е че се нуждаят от високоскоростни трасета. Освен идеално състояние на железния път, те трябва да имат само криви с много големи радиуси. Разбира се, това прави цената им изключително висока.

 

...А кривите от своя страна имат нужда да бъдат развити върху подходящ терен :) Тоест не навсякъде подобни решения биха били възможни изобщо...освен ако цялото трасе не се качи на конструкция или пък се направят огромни изкопи и насипи, което пък би оскъпило проекта до небето.

Накланящите се вагони, чисто физически обяснено, завъртат координатната система така, че личното тегло на пасажера да се появи като проекция в посока, обратна на центробежната сила и да я погаси/намали. Неслучайно пътищата също ги правят с наклон „навътре“ в кривите. Релсите обаче поради много причини няма как да ги оформят по този начин, затова са се захванали с подвижния състав :)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

...А кривите от своя страна имат нужда да бъдат развити върху подходящ терен :) Тоест не навсякъде подобни решения биха били възможни изобщо...освен ако цялото трасе не се качи на конструкция или пък се направят огромни изкопи и насипи, което пък би оскъпило проекта до небето.

Точно така. Цената е много по-висока от строеж на автомагистрала. Вижте на снимката как магистралата може да заобиколи хълмчето, но тренът не може:

 

HighSpeedRail.jpg

 

А ако релсите се наклонят прекомерно влаковете просто ще изпадат при ниска скорост.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.