Прескочи до съдържание

Метрото в Пекин и влаковете в Китай


Препоръчани мнения

Метрото не работи през нощта. Такситата не са скъпи, но не знаят въобще английски. Помоли в хотела да ти напишат на китайски за къде пътуваш, или дори да ти извикат такси.

За влаковете при спалните вагони винаги избирай долното легло (съвсем малко по-скъпо). Предимствата са , че багажа го оставяш под леглото и можеш да ползваш голяма част от масичката. Втора опция - най-горното, да не ти минават през краката, ако си на средната лежанка.Когато бях отгоре , раницата си я държах при мен, а нощем я ползвах за възглавница. В тези вагони обикновено се спи. Но китайците с влизането си започват да ядат и не си лягат никак рано. Обикновено сядат на долната палуба и когато не спят. Аз си разхвърлях дрехи по цялото легло и се опъвах близо да масата, показвайки им, че тази няма да я бъде. Те са доста нахални и не се съобразяват с нищо, но това си е твое пространство, за което си платил.

Да знаеш, че във влаковете масово се яде (не във високоскоростните) и си взимай нещо за из път.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
ruwenzogy, колко легла са в купе? Аз от интернет видях, че са 4 - 2 долни и 2 горни... Това са средната лежанка не го разбрах - да не би леглата да са на 3 нива?

 

За ХК има октопус кард, които излизат според интернет най-икономични и практични. Някой да има лични впечатления?

Връзка към коментар

ruwenzogy, колко легла са в купе? Аз от интернет видях, че са 4 - 2 долни и 2 горни... Това са средната лежанка не го разбрах - да не би леглата да са на 3 нива?

 

За ХК има октопус кард, които излизат според интернет най-икономични и практични. Някой да има лични впечатления?

 

Три са в 'hard sleeper', две са в 'soft sleeper', доколкото успях да разбера от толкова много четене... Абе писна ми от ровене вече. Ако не друго, поне разбрах, че нищо не мога да обиколя за толкова малко време. Накрая ще отида напосоки в някоя хижа в дълбоката провинция и ще си откарам там 10 дни в медитация сред природата, без да му мисля за нищо :)  

 

ruwenzogy, а къде можеш да седиш, ако си на втора/трета пауба? Или трябва да нахалстваш и ти? =)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

За ХК има октопус кард, които излизат според интернет най-икономични и практични. Някой да има лични впечатления?

 

Прекрасен вариант са тези карти.

1 Не търсиш дребни в метрото и не се налага да се редиш на опашка за билети.Поставяш я на дъното на чантата и прокарваш само чантата над скенера без да ровиш в нея.

2 В автобуса билета се плаща на шофьора, но ресто няма - парите се пускат пред него в метална каса. Отново спестява  нерви + отстъпката в цената.

3 С тези карти може да се пазарува и в някой супермаркети и магазинчета - нещо като дебитна клубна карта + отстъпка. Можеш да я зареждаш в същите тези магазини.

4 Накрая връщаш пластиката и ти връщат определена сума.

 

Имам спомен, че бяха няколко разновидности, но не съм сигурна.

 

Заслужава си да се ползва дори престоя ти са е само  3-4 дни

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Аз говоря за хард слипъра - там са 6 легла. В софт слипъра са 4. Цената е почти двойна, а разликата не особено голяма (нали все пак пътуваме бекпекърски). Веднага се свършват по-евтините билети, а за софт

може да си има и докрая. 95% от китайците пътуват нощем в хард слийп

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Мейдж, стига с тази затънтена провинция. В някое забутано село можеш да прекараш 10 дни и в Родопите. Там отиваш да видиш друга култура, друга цивилизация и изключителна природа (на много места).

Така, че реши къде точно ще прекараш десетте си дни и се организирай. Аз на тагадък за 32 дни видях толкова малко, но това е. Колкото повече, по-добре, а може и още...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Няколко бързи въпроса:

 

- Метрото в Пекин денонощно ли е? 

 

- Как се ползват градските автобуси в Пекин и другите градове? Най-вече по отношение на билетите - откъде се купуват, може ли от шофьора и т.н.? 

 

- Има ли някакви периодични карти за градския транспорт в Пекин (примерно едноседмични)? 

 

И един супер малоумен въпрос (не сочете глупака с пръст :)):

 

- Къде се оставя багажа в тези спални вагони, че съм си малко параноик и все му треперя, че някой ще отмъкне нещата, докато си дремуцам блажено... ?!? 

 

И още един от серията малоумни: 

 

- Къде се седи, когато не се спи? Тези легла изглеждат доста неудобни за седене? Ами ако си легло трети етаж? 

 

 

Така... По-добре късно, отколкото никога...Започваме:

 

Метрото в Пекин, за мое огромно недоумение, не е денонощно, нещо повече - различните линии "отварят" и "затварят" по различно време, като не са синхронизирани помежду си. Ще дам пример: за да се прибера до университета си, ако съм се разходил до едно от популярните места със заведения, барове и прочее, аз трябва да се возя на линия 13, линия 10 и линия 6. Линия 13 работи до 23:30, но пък линия 10 е едва до 22:30 (а тя е сред най-важните и натоварени в града). Та трябва да си правя сметка, дали не ми се прибира с такси, случайно... Последни влакове (както вече разбрахме - само при някои линии на метрото) се хващат към 23:40, първите пък са от около 5:00 за някои линии и след 5:30 за други. Цената на билета за метрото е 2 юана - най-евтиното в Китай. Билетите за метрото (които всъщност представляват карти за многократна употреба), както и картите за градската мрежа (които са комбинирани - наземен транспорт + метро; за тях ще стане въпрос малко по-долу) се продават на гишета във всяка метростанция. Билети за метрото се продават и на автомати в метростанцията. Тук не е Виена, купувайте си билет само непосредствено преди пътуване! Предварително не се купуват никакви билети! На влизане чекирате билета, на излизане турникетът ви го "гълта". 

 

Градските автобуси в Пекин се ползват горе-долу в същия часови диапазон. Билети се купуват вътре в превозното средство. В някои от автобусите има хора, които продават билети (те седят до определена врата, която е обозначена за качване на пътници - там всички се редят на опашка, качват се един по един и не се плашете - почти всички са с карти и се чекират, та не се бавят, но ако някой си няма карта, отговорното лице му продава билет); има и други автобуси, при които всички се качват на първата врата и пускат в една урна банкноти и монети от по един юан - дори не се налага някой да ви дава в замяна някаква хартийка, наречена "билет" :D Билетите са с цена от 1 до 2 юана при някои автобуси (цената се обуславя от дистанцията, която ще пропътувате), а при други просто имаме фиксирана цена от един юан. Няма нищо сложно, ако имате още питания по въпроса, давайте.

 

Карти има. Не са периодични, а са за колкото си поискате време. Важат комбинирано за метро, автобуси и тролейбуси. Процедурата е следната: плащате 20 юана депозит, сpещу които ви се издава карта. След това я зареждате с желаната от вас сума (лично аз не обичам да зареждам често картата си и си слагам по 100 юана, но все пак живея тук, а вие сте за кратко!). Пазите си касовата бележка и ако не си искате картата за спомен, на тръгване от Пекин я връщате на същите тези гишета с представяне на съответната бележка, а те ви връщат депозита от 20 юана :)

Картите пестят време и пари. Повярвайте ми, китайците не са малко народ, и понякога доста ще си чакате на опашка за билети в метрото. С карта пътуванията в метрото остават на цена от 2 юана, но пътуванията с автобусите падат на цена 0.4 юана :)

 

В другите градове транспортът е по-скъп в сравнение с Пекин. Запознат съм слабо с тях. Пътувал съм единствено в градската мрежа на Сиан и на Далиен, за Тиендзин, където също съм ходил, вече нямам спомен. В Сиан и в Далиен метрото е много малко и не играе особено съществена роля, така че на него не съм се возил, но чух, че в Далиен цената стига до 8 юана в зависимост от дистанцията (между другото, същата цена чух и за Шанхай, но там дори не съм ходил). Автобусите в Сиан бяха на принципа на пекинските, при които всички се качват на първата врата и пускат юаните в "касичката", ако нямат карта. Мисля че и в Далиен беше така, но спомените ми сякаш са поизбледнели вече. Там също има карти, но картите не дават отстъпка при пътуване. А и не зная къде се издават картите. Помня, че можеше да си ги зареждаш в банката, но аз не съм правил това, не ми е трябвало.

 

 

 

 

Сега моята страст, влаковете:

 

Чувал съм, че има специален вагон за багаж, където можеш да си оставиш нещата срещу някаква сума (в Китай няма нищо безплатно, да знаете).

Никога обаче не ми се е налагало да го ползвам. Като цяло при пътуванията си с влак не съм мъкнал много багаж, но дори и да имало такива случаи, аз пак съм го оставял в купето при себе си (някакси му се намира място, особено ако купетата са с легла само на два етажа). Никога не са ми крали багаж. Но пък веднъж някакъв кондуктор ме плесна по задника, даже вече не помня причината (ако изобщо официалната причина е била истинският му мотив да направи това). Обикновено оставям раницата и ценните си вещи до себе си, на леглото, от вътрешната страна.

 

Когато не се спи, се седи на най-долното легло. Това е общоприетото място за седене. Неписано правило е, че там можеш да седнеш, дори да не е твоето легло. Сиреч, ако си на третия етаж, спокойно слизай и сядай, може да изиграете едни карти със съседа ти от първия етаж, нали не ти трябва китайски, за да играеш карти? (Аз не умея да играя карти, не са ми интересни, та не съм много сигурен дали минава номерът, ако с отстрещната страна не може да се разбирате на един език.) Но ако си на "първия етаж", не забравяй, че си се съгласил да споделяш леглото си със "съседите от горните етажи"!

 

 

 

Това от мен на първо четене, давайте още въпроси, ако имате

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

 Но ако си на "първия етаж", не забравяй, че си се съгласил да споделяш леглото си със "съседите от горните етажи"!

 

Абе предположих, че е така, защото реално за останалите 4 легла в купето има само две кирливи столчета в коридора... Малко неприятно, ако решиш да се разхвърляш или пък да се изтегнеш от рано, но се преживява. Виж, съседите от горния етаж да си домъкнат приятелите от съседното купе, които да си се разпльокат на леглото ти, чак да си придърпват възглавницата, вече не го приемам за нормално!!! :Х

Връзка към коментар

 Виж, съседите от горния етаж да си домъкнат приятелите от съседното купе, които да си се разпльокат на леглото ти, чак да си придърпват възглавницата, вече не го приемам за нормално!!! :Х

Е явно са контактни и общителни хората :biggrin:

Връзка към коментар

Е няма ли някакъв фиксиран час - примерно 21.00 при който леглата се спускат и всеки си заема мястото освен ако не си го поканил ?

Щом в Индия има регламент и се спазва стриктно сигурно ще има нещо подобно и в Китай.

Иначе ясно , че ако ти се иска да полегнеш към 17 следобед няма как да стане :)

 

П.С. Къде метрото е денонощно ???

Редактирано от stenk
Връзка към коментар

Иначе ясно , че ако ти се иска да полегнеш към 17 следобед няма как да стане :)

А, не на  мен тия.  :) Имахме 2 дневни прехода и си спахме на долните легла без въобще да ни пука. Нашите купета бяха с 4 легла, може би по-висока категория и долните две са по-скъпи от горните, не случайно. Та като си ги плащам си ги и ползвам по предназначение.  ;)

А това с плесването по задника... поне готин ли беше кондуктора.  :P

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ние метро така и не ползвахме, не се наложи, само таксита. Обаче мина известно време докато осъзнаем, че те взимат само на дълги разстояния, обичайно до гари и летища. На по-късите се ползват рикши.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ние метро така и не ползвахме, не се наложи, само таксита. Обаче мина известно време докато осъзнаем, че те взимат само на дълги разстояния, обичайно до гари и летища. На по-късите се ползват рикши.

 

За къде говориш?

Връзка към коментар

А, не на  мен тия.  :) Имахме 2 дневни прехода и си спахме на долните легла без въобще да ни пука. Нашите купета бяха с 4 легла, може би по-висока категория и долните две са по-скъпи от горните, не случайно. Та като си ги плащам си ги и ползвам по предназначение.  ;)

А това с плесването по задника... поне готин ли беше кондуктора.  :P

Готините китайци не са ли кът?!?

Връзка към коментар

Е няма ли някакъв фиксиран час - примерно 21.00 при който леглата се спускат и всеки си заема мястото освен ако не си го поканил ?

Щом в Индия има регламент и се спазва стриктно сигурно ще има нещо подобно и в Китай.

Иначе ясно , че ако ти се иска да полегнеш към 17 следобед няма как да стане :)

 

П.С. Къде метрото е денонощно ???

В 22:00 се гасят лампите и тогава им се налага да си лягат... 

 

А по въпроса за метрото, караш ме да се замисля, не знам. Наистина, има ли някъде денонощно по света?

Моето недоумение в случая с Пекин е най-вече поради факта, че затваря твърде рано, а не че е денонощно. Щото тукашните нямат нужда от такова. Китайците не си падат по нощен живот, ама никак даже.

Връзка към коментар

Абе предположих, че е така, защото реално за останалите 4 легла в купето има само две кирливи столчета в коридора... Малко неприятно, ако решиш да се разхвърляш или пък да се изтегнеш от рано, но се преживява. Виж, съседите от горния етаж да си домъкнат приятелите от съседното купе, които да си се разпльокат на леглото ти, чак да си придърпват възглавницата, вече не го приемам за нормално!!! :Х

Имах една преподавателка тук, която обичаше да казва: "Ако проумеете колко голямо е китайското население, то вие имате предпоставките да си обясните и повечето от нашите проблеми..." 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А по въпроса за метрото, караш ме да се замисля, не знам. Наистина, има ли някъде денонощно по света?

 

Ню Йорк. Не случайно е известен като града, който никога не спи :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Теди е права. Долната койка е по-скъпа и когато успявахме да си купим билети за нея (първи свършват) си я ползвахме абсолютно само ние. Разхвърлях си двете раници и аз се опъвах да си чета или пиша нещо и никакви китайци не сядаха около мен. Не знам дали е прието да ползват чуждо място , но при нас не им позволихме, а имахме около 15 пътувания с влак (повечето нощни). Те са доста нахални, но не на нас тези номера...

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

За къде говориш?

За по-големите градове. По едно време ни беше писнало от опити да хванем такси. Когато пристигнахме в Ханджоу взехме автобус до центъра и после се опитахме да се предвижим до хостела с такси. Никой не искаше да ни качва. Накрая една китайка ни помогна. Тя спря такси, здраво се накара на шофьора и той ни взе. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Много странно. Никога не съм имал подобен проблем. В Пекин и за 20 метра те взимат, а в Сиан, Тиендзин и Далиен също съм пътувал на неголеми разстяния. В Сиан единствено отказваха да взимат следобедите около 4, тогава се сменят водачите, или нещо такова. Разбира се, случвало се е и да ми откажат, но е било от мързел, а не друго.

Връзка към коментар

По рано от 10 дни не може. Желателно е, точно на 10-я ден, защото по-търсените (основно спалните 2 клас) 

за няколко часа се свършват. Естествено, че може и по-късно да си ги купиш, стига да ги има.

Нашите първи билети ни ги купи човек от Пекин, който ни изпрати и поканата за визата.

Здравей! Ако говорите за влакове, билетите се пускат 20 (ДВАДЕСЕТ) дни предварително в интернет. Десет дни предварително се пускат по гишетата навън. Което по празници като китайската Нова година означава, че и да се наредите на опашка 11 дни предварително и сте първи на което и да било гише, просто няма да намерите билети.. Защото освен че се пускат 20 дни предварително в нета, 1-2 дни преди да ги пуснат на гише, почват да ги предлагат предварително и по телефона.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Има си китайски сайт на държавните железници, само за местни жители като мен :D - www.12306.cn

 

А иначе най-добрите два сайта за билети (самолетни и влакови) и хотелски резервации са: 

http://english.ctrip.com/

http://www.elong.net/

 

Във втория май няма влакови, де. Но в първия си има. Купувам си само самолетните билети от тези сайтове и не мога да кажа повече за тях, освен че си намерих и разни хотели при трипченцата ми из Китай, броещи се на пръстите на едната ръчичка.

Редактирано от 魏叔叔
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Нас в един от нощните влакове ни сложиха като деца на детски лагер да спиме. Малко преди 10, стюардесата мина и каза "слииип" и ни тресна вратата, поококорихме се малко, но нали сме на тяхен терен и дума не обелихме.Пък и сеседите по легло бяха изпълнителни. За сметка на това сутринта в 7, пуснаха по радио точката една събуждаща музика, но тя една нежна флейтичка, та аз пак затворих очи. Но това ни се случи само във влака от Сиан за Шанхай, в другия ни нощен влак Шанхай - Пекин, беше малко анархия. Нито ни сложиха да спим, нито ни и събуждиха сутрин с музика, а само с ранно оповестяване, че наближаваме спирката (или поне аз това си мислех, че съобщават)

 

Имахме и нощен спящ автобус. Взехме го от Zuhai за Янгшуо. Малко се бях притеснила дали ще ни събудят и дали няма да се озовем в Гуйлин, но шофьорът вечерта към 9-10 мина с един лист и попита всеки за къде е и си записа. Сутринта в 6 се развика с пълно, бодро гърло и заразтропа по леглата, крещейки Янгшуо и дойде до всеки от нас да ни подръчка.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.