Прескочи до съдържание

Недостиг на пилоти в световен мащаб


akair

Препоръчани мнения

Не един и 2-ма експерти казват, че недостигът на пилоти в световен план ще се засилва, защото авиационният сектор продължава да расте, а тренировъчните центрове не успяват да обучат достатъчно пилоти, достатъчно бързо. Наскоро бяхме свидетели на недостига на пилоти в Ryanair, който доведе до 2% отменени полети, няколко стотин хиляди засегнати пасажери и размнени остри реплики с конкурентите от Norwegian, при които отидоха много от напусналите пилоти.

А тези дни се задава нова турболенция, но от другата страна на Атлантика. Администрацията на американския президент е изготивла executive order, който вече е и подписан и който предвижда 1000-1500 уволнили се от армията пилоти (retired) да бъдат привикани обратно, защото има недостиг от 2300 пилоти във военновъздушните сили. Повечето от тези пилоти работят в гражданската авиация и изпълняват търговски полети. Още е спорно това до какви състресения ще доведе в сектора - отменени полети, изнервени пасажери, ...

Повече информация тук: https://www.usatoday.com/story/news/politics/2017/10/20/air-force-recall-many-1-000-retired-pilots-address-serious-shortage/785344001/

 

По-интересното е до какво ще доведе този недостиг в световен мащаб - увеличаване на заплатите на пилотите (и цените на билетите), за да не си сменят работодателя? А може би ще доведе до промяна на законодателството, която да улесни наемането на пилоти от всички страни във всички страни - нещо като футболистите? Може би част от а/к ще се приземят за постоянно, защото няма да издържат на конкуренцията в търсене на пилоти (напр. ако бавят заплати, ...)? Намаляване на качеството на пилотите, за сметка на количеството (това наистина не би било добре)?

Може би е добре да имаме тази тема и да следим как се развива ситуацията.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение

Една от реакциите на авиокомпаниите може да е поръчка на самолети с по голям капацитет. Вероятно не е случайно, че Уиз ер поръчва вече само А321. При А320 на един пилот се падат максимум по 90 пътника, докато при А321 на един пилот се падат по 115 пътника. Само със смяна на самолетите Уиз ер може да увеличи с 28% заплатите на пилотите без да им се увеличват разходите на една седалка. От друга точка погледнато авикомпанията може да увеличи с 28% превозваните пътници без да има нужда да наема нови пилоти.

  • Харесвам 6
  • Замислям се 2
Връзка към мнение
преди 4 часа, akair каза:

А може би ще доведе до промяна на законодателството, която да улесни наемането на пилоти от всички страни във всички страни - нещо като футболистите?.... Намаляване на качеството на пилотите, за сметка на количеството (това наистина не би било добре)?

Като нищо...

 

Вчера гледах едни доклади - в друг бизнес, но пак във връзка с конкурентоспособността на компаниите - за различнията в трудовата ставка на висококвалифицирани специалисти между Великобритания, Китай и Индия. За повечето хора разликата е очевидна по презумпция, но на практика тя е шокираща. Шокираща... Заплатите са най-големият разход в развитите общества и съответно критичен показател за финансовите резултати за всяка компания. 

 

Чудя се кога ще започнат да дълбаят в тази посока.

Връзка към мнение
7 hours ago, Фил said:

Да пускат вече безпилотните самолети и да свършва тая мъка :biggrin:

Това е мечтата на МОЛ.

Когато това стане, дори AlItalia ще излезе на печалба :lol:

 

Що се отнася до по-големите самолети - това е по-сложно и не е еднозначно - това може би ще обрече "по-тънките" маршрути да отпаднат, защото няма да бъдат икономически ефективни... Отделна тема е, че не всяко летище поддържа всеки тип самолет - за Лутън коментираха (в лайнърса), че с писта от 7000 фута, А321 няма да може да лети към Америка, без рестрикции.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Писта се удължава, има и други хватки...

БА летят от Лондон Сити до Америка с А319. Пистата на Сити е къса да излети максимално зареден, затова каца за презареждане в Шанън, където през това време пътниците минават имиграционен контрол за САЩ и при кацането в Ню Йорк излизат директно през изхода за вътрешни полети. Явно има желаещи.

Обратния полет е без стоп, защото от Ню Йорк може да излети пълен.

  • Харесвам 4
Връзка към мнение
преди 22 часа, Гост каза:

Заплатите са най-големият разход в развитите общества и съответно критичен показател за финансовите резултати за всяка компания. 

Чудя се кога ще започнат да дълбаят в тази посока.

Дълбането е почнало и то се нарича Четрвърта индустриална революция цък До 15-20 години се очаква да изчезнат до  30-60% от сегашните работни места.

 

Професията шофьор (пилот, ватман, машинист и т.н.) е въпрос на време да изчезне напълно. Вече почти не се строи ново метро в света, което да не е автоматизирано, а при колите и автобусите е въпрос на няколко години докато се появят първите серийни бройки. Дроновете за сега заплашват основно работните места във ВВС и доставките на стоки при последната миля“, но създаването на първите големи карго дронове също не е въпрос на много далечно бъдеще.

  • Харесвам 2
Връзка към мнение

@Topfly, склонна да се съглася,  макар че не съм убедена за цитирания процент. Разлика от 30% е огромна цифра. Просто компаниите може да не искат да чакат толкова години, за да получават добри финансови резултати или някъде за някои от тях изпозването на евтин човешки труд би било по-изгодно от революционни индустриални продукти :) 

Връзка към мнение
преди 28 минути , Гост каза:

@Topfly, склонна да се съглася,  макар че не съм убедена за цитирания процент. Разлика от 30% е огромна цифра. Просто компаниите може да не искат да чакат толкова години, за да получават добри финансови резултати или някъде за някои от тях изпозването на евтин човешки труд би било по-изгодно от революционни индустриални продукти :) 

Разликата е голяма, защото при подобни прогнози има голяма доза несигурност. Още не се знае къде ще са границите на възможностите на новите технологии и как ще реагират на това хората и законодателството. ГМО е добър пример за това, как законодателството и хората съзнателно магат да спрат развитието на една нова технология.

Ако говорим за производството трендът от последните няколко години изобщо не е в посока евтината работна ръка, а в посока създаване на високо автоматизирани производства близо до големите пазари. При услугите също трендът е в посока на автоматизиране и създаване на високоплатени работни места. Повечето магеланци преди 10-15 години не ползваха директно чужди финансови, травел и т.н. услуги, но днес все повече магеланци ползват автоматизирани услуги като Revolut card, Transferwisе, Booking.com, Skyscanner и т.н., като с това създават високоплатени работни места във Великобритания, САЩ и т.н., но същевременно намаляват търсенето на такива услуги в България и водят до съкращаване на много ниско квалифицирани работни места в тази сфера.

Връзка към мнение

Интересна новина в която се казва, че въздушният трафик в региона на България се очаква да се утрои, а учебните центрове за пилот в България са 9.

 

Недостиг на пилоти в българските авиокомпании

http://m.btvnovinite.bg/article/bulgaria/nedostig-na-piloti-v-balgarskite-aviokompanii.html

 

Връзка към мнение
преди 17 минути , Topfly каза:

Повечето магеланци преди 10-15 години не ползваха директно чужди финансови, травел и т.н. услуги, но днес все повече магеланци ползват автоматизирани услуги като Revolut card, Transferwisе, Booking.com, Skyscanner и т.н., като с това създават високоплатени работни места във Великобритания, САЩ и т.н., но същевременно намаляват търсенето на такива услуги в България и водят до съкращаване на много ниско квалифицирани работни места в тази сфера.

От друга страна пък тези компании аутсорсват, вкл. в България, разни свои дейности като колцентрове, изработване на софтуер и др, така че нещата не са чисто еднопосочни.

  • Харесвам 3
Връзка към мнение
преди 7 минути , Фил каза:

От друга страна пък тези компании аутсорсват, вкл. в България, разни свои дейности като колцентрове, изработване на софтуер и др, така че нещата не са чисто еднопосочни.

Така е, но като абсолютна бройка тези хора не са много в света. Един човек в кол центъра на Букинг може да замести 100 служителя на фронт офис в една травел агенция. Аутсорсването на високо квалифицирани работни места в повечето случаи не е само поради желание за по ниски разходи, а поради липса на такива кадри на място.

Връзка към мнение
преди 3 часа, Фил каза:

От друга страна пък тези компании аутсорсват, вкл. в България, разни свои дейности като колцентрове, изработване на софтуер и др, така че нещата не са чисто еднопосочни.

Точно така. 

 

преди 2 часа, Topfly каза:

Така е, но като абсолютна бройка тези хора не са много в света. Един човек в кол центъра на Букинг може да замести 100 служителя на фронт офис в една травел агенция. Аутсорсването на високо квалифицирани работни места в повечето случаи не е само поради желание за по ниски разходи, а поради липса на такива кадри на място.

Тук не бих се съгласила с теб - аутсорсването на високо квалифицирани работни места във всички случаи е само поради желание за по ниски разходи. Много се коментира тук разликата в обслужването на IT support-а на British Airways в Индия, които предизикаха огромен хаос и огромни разходи за компанията и дали е правилна тази стратегия...

 

преди 3 часа, Topfly каза:

Ако говорим за производството трендът от последните няколко години изобщо не е в посока евтината работна ръка, а в посока създаване на високо автоматизирани производства близо до големите пазари. 

Тук съвсем не бих се съгласила с теб - точно за производството отливът е ярък. Занимавам се с това пряко и имам цифри от световни доклади на съответните производители. В последните 10 години затворените производства във Великобритания са масови - за сметка на отворени в Китай, а в момента Индия е основна цел - и специално районът на Pune като технологичен център, например. Може и да е временен преход към високо-технологични линии, но трендът към ниски разходи е решаващ за конкурентоспособността. 

 

Та не бих се учудила, ако и пилотите станат обект на подбор от тези дестинации... 

Връзка към мнение

Нека все пак се придържаме към недостига на пилоти и избягваме разводняването на темата с кол центрове и местене на производства и услуги тук и там...

 

Що се отнася до полетите с рестрикции (и цитираните BA001 и BA002) това създава различно предизвикателство - повишава себестойността на полета, защото добавя допълнителни такси за обслужване на пътниците на междинното летище (ако минават там паспортен и митнически контрол). Но дали е възможно недостигът на пилоти да стане толкова сериозен, че тези допълнителни разходи да бъдат оправдани? 

Връзка към мнение

да хванат да намалят малко цената на обучението или да го прехвърлят някаква част към бъдещия работодател и ще намерят достатъчно пилоти пък и ще ги имат сигурни за определен период от време

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
На 10/24/2017 в 7:36, Topfly каза:

Една от реакциите на авиокомпаниите може да е поръчка на самолети с по голям капацитет. Вероятно не е случайно, че Уиз ер поръчва вече само А321. При А320 на един пилот се падат максимум по 90 пътника, докато при А321 на един пилот се падат по 115 пътника. Само със смяна на самолетите Уиз ер може да увеличи с 28% заплатите на пилотите без да им се увеличват разходите на една седалка. От друга точка погледнато авикомпанията може да увеличи с 28% превозваните пътници без да има нужда да наема нови пилоти.

Сметки, без кръчмаря Забравяш, че А321 струва 20 милиона повече от А320. Освен това последна открита база на Уиз Ер изобщо, във Варна, на дали щеше да е рентабилна с по-големия самолет. И това не е единственият пример, при който А321 идва твърде голям.

Връзка към мнение
На 10/24/2017 в 15:39, akair каза:

Това е мечтата на МОЛ.

Когато това стане, дори AlItalia ще излезе на печалба :lol:

 

Що се отнася до по-големите самолети - това е по-сложно и не е еднозначно - това може би ще обрече "по-тънките" маршрути да отпаднат, защото няма да бъдат икономически ефективни... Отделна тема е, че не всяко летище поддържа всеки тип самолет - за Лутън коментираха (в лайнърса), че с писта от 7000 фута, А321 няма да може да лети към Америка, без рестрикции.

Аз наистина съвсем съм изостанал. Откога А319 и А321 имат ETOPS clearance от 3 часа ли колко беше там, за да могат да пресичат Атлантика?

Връзка към мнение
1 hour ago, FlyTraveler said:

Аз наистина съвсем съм изостанал. Откога А319 и А321 имат ETOPS clearance от 3 часа ли колко беше там, за да могат да пресичат Атлантика?

От 10-ина години: А32S ETOPS

Все пак Hawaiian ще летят с А321 НЕО от континенталните САЩ до Hawaii, което си е полед от почти 5 часа. Не съм сигурен, но си мисля, че изискването за ЕТОПС за полети над Атлантика е доста под 180 минути. Струва ми се, че е 90-120, но не съм сигурен.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение
преди 4 часа, tch каза:

Сметки, без кръчмаря Забравяш, че А321 струва 20 милиона повече от А320. Освен това последна открита база на Уиз Ер изобщо, във Варна, на дали щеше да е рентабилна с по-големия самолет. И това не е единственият пример, при който А321 идва твърде голям.

Пиши едно писъмце до Уиз ер и им помогни да си направят по добре сметките ;)

Погледни до какви летища летят Ryanair и Wizz air! До голяма част от тях преди 10-15 години е имало само минимален или нулев граждански трафик. При ниски цени и полети 1-2 пъти седмично до дадена дестинация, дори Варна може да стане успешна база. От 124 поръчани самолета на Уиз ер 110 са от A321neo с 240 седалки. Благодарение на допълнителните аварийни изходи и новото препроектиране на кабината Airbus успяха да вкарат още 10 седалки в А321neo. Спрямо оригиналната версия на А321 Уиз ер ще получат допълнително 20 седалки или близо 9% повече.

 

Това е първият екземпляр на А321neo с допълнителен авариен изход и възможност за слагане на 240 седалки

 

airbus-a321neo-acf-elso-peldany-final-as

 

39315-airbus-a321neo-acf-uj-ajtokiosztas

 

 

Връзка към мнение
На 10/24/2017 в 4:15, akair каза:

По-интересното е до какво ще доведе този недостиг в световен мащаб ... Намаляване на качеството на пилотите, за сметка на количеството (това наистина не би било добре)?

В момента много талантливи и мотивирани хора не могат да стант пилоти заради непосилно високата цена на обучението. Ако субсидираните бройки се увеличат, количеството ще се увеличи заедно с качеството. Ама за целта някой трябва да се бръкне, найвече авиокомпаниите.

Връзка към мнение
5 hours ago, Ilian359 said:

В момента много талантливи и мотивирани хора не могат да стант пилоти заради непосилно високата цена на обучението. Ако субсидираните бройки се увеличат, количеството ще се увеличи заедно с качеството. Ама за целта някой трябва да се бръкне, найвече авиокомпаниите.

Това е интересна насока, макар и двояка - ако някой е наистина мотивиран и талантлив, ще направи и невъзможното, за да влезне в кадетската програма на Луфти, Ер Франс или някой от другите оператори, които имат такива програми. От друга страна, част от тези, които остават извън тези програми, са годни да станат пилоти. И при проявата на недостатък на пилоти, има логика а/к да споделят риска с тях по някакъв начин и да им помогнат да станат пилоти. Това не е задължително да доведе до понижение на качеството. Със сигурност ще доведе до промяна на съотношението на поетите рискове. :)

 

Нека не ограничаваме дискусията до конкретен модел самолет или а/к. Защото отвъд историята на Виз и решението за А320 срещу А321, стои същият проблем пред Делта, Юнайтед и АА за широкофюзелажен срещу 757 по определени маршрути, А32S/737 срещу регионален Ембраер 170+ / CRJ 700/900/1000 или Ембраер 170+/CRJ 700+ срещу витлов АТР/Даш/ Ембраер 145- и не на последно място - АТР/Даш/Ембраер 145- срещу някоя Cessna Caravan/Beachcraft1900. Подобна е ситуацията и в Япония, Китай и Австралия.

 

Що се отнася до конкретния  модел - дали това не е "доработка" за НТА, защото има снимки на A321neo без промяна на вратите:

37871971112_c5ef221170_c.jpg

 

4641759.jpg

Редактирано от akair
  • Харесвам 2
Връзка към мнение

Според мен проблемът с пилотите е по скоро психологически. До преди 15-20 години от една страна беше много трудно да си намериш работа като пилот, а от друга страна общественото мнение смяташе, че пилотите са “свръхчовеци“, които извършват много “рискова“ професия. Децата като малки много искат да станат пилоти, космонавти или пожарникари, но като пораснат родителите ги насочват към по "лесните, безрискови и удобни“ професии. Никой не иска провал за детето си и професия в която може да умре. Според мен пилоти стават или деца на пилоти или такива, които никакъв родителски съвет не може да ги спре да осъществят детската си мечта. Това обаче не означава, че сред неориентираните и по малко мотивираните младежи няма достатъчна бройка от които да станат добри професионалисти. Ако има достатъчна мотивация в родителите и младежите пари ще се намерят.

До колко не са проблем парите добър пример е платеното медицинското образование. В Източна Европа местни и чужденци масово плащат такси по 50-100 000 евро за 5 години плюс разходи за живот и т.н. за да получат медицинско образование, като в други части на света тези такси са още по високи.

В същото време за пилот се учи около 1,5-2 години и рискът на професията днешно време е по малък от този в лекарската професия. Това разбира се статистиката, но хората не вярват на статистиката, а на собствените си вярвания. Ако ги е страх от летенето, значи това е нещо много рисково и опасно :)

 

 

  • Браво 1
Връзка към мнение

 

Пилоти на Ryanair:От умора спим в кабината по време на полет.:OЕ това вече е прекалено.....

http://glasove.com/categories/intervyuta/news/piloti-na-rajyneyr-ot-umora-spim-v-kabinata-po-vreme-na-polet

Връзка към мнение
преди 5 минути , Иван Попов каза:

 

Пилоти на Ryanair:От умора спим в кабината по време на полет.:OЕ това вече е прекалено.....

http://glasove.com/categories/intervyuta/news/piloti-na-rajyneyr-ot-umora-spim-v-kabinata-po-vreme-na-polet

Това са пълни измислици и медийни сензации! 900 часа на година са максимум 4 часа средно на ден летене. Няма как от средно 4 часа активна работа на ден да се преуморяваш, че чак да спиш в пилотската кабина. Да не говорим, че от 4 часа летене максимум 1 час изисква много силно концентриране.

При заплата от 50 до 140 000 евро на година да се оплакваш, че не ти плащат баджове, дрехи или медицински прегледи е по скоро мрънкане от колкото реален проблем.

 

Ако някой се преуморява това са автобусните шофьори, които карат нон-стоп от България до Испания два дена и половина и спат в автобуса. При тях дремване дори за секунда може да е фатално, докато пилотите могат да си поспят дори и един час във въдуха без проблем.

 

 

 

 

  • Замислям се 1
Връзка към мнение
преди 2 минути , Topfly каза:

Това са пълни измислици и медийни сензации! 900 часа на година са максимум 4 часа средно на ден летене. Няма как от средно 4 часа активна работа на ден да се преуморяваш, че чак да спиш в пилотската кабина. Да не говорим, че от 4 часа летене максимум 1 час изисква много силно концентриране.

При заплата от 50 до 140 000 евро на година да се оплакваш, че не ти плащат баджове, дрехи или медицински прегледи е по скоро мрънкане от колкото реален проблем.

 

Ако някой се преуморява това са автобусните шофьори, които карат нон-стоп от България до Испания два дена и половина и спат в автобуса. При тях дремване дори за секунда може да е фатално, докато пилотите могат да си поспят дори и един час във въдуха без проблем.

 

 

 

 

И аз много много не вярвам,но така  пишат.Имам чувството ,че това с цел го правят.Нали знаеш, истината е някъде по средата.:)

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.