Прескочи до съдържание

Пазарен дял на летище София


Препоръчани мнения

Ръст напук на таксите

Въпреки проблемите с таксите унгарският нискобюджетен превозвач Wizz air отчита ръст на броя на пътниците си от и за България с 43% за последните десет месеца, като очаква увеличение от 30% през идната година. Преди ден Wizz Air обяви, че са направили поръчка за 146 самолета Airbus, като в момента тя разполага с 87. От март авиокомпанията пуска 4 нови линии до Атина, Ница, Лисабон и Малага, като увеличава и броя на полетите си по 8 линии. От дружеството заявиха, че на база брой на превозените пътници те имат най-голям пазарен дял в България от 32.3%. Следва ги Ryanair с 18.2%. На трето място е "България ер" с 14%.

http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2017/11/16/3079528_wizz_air_sreshtu_letishte_sofiia/

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
преди 2 часа, Topfly каза:

От дружеството заявиха, че на база брой на превозените пътници те имат най-голям пазарен дял в България от 32.3%. Следва ги Ryanair с 18.2%. На трето място е "България ер" с 14%.

Удобно са забравили да споменат, че става въпрос за 32.3% от редовните полети, иначе няма как числата да се връзват :) А делото, което завежда Уиз е просто поредното доказателство, че час по-скоро трябва да се намери добър концесионер на софийското летище.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Въпреки, че говорим само за редовни полети, смазването на България Ер е невероятно. Само до преди година те бяха номер 1 превозвач, сега едва 14%. Вярно е, че Раянер изсипаха доста капацитет, но мисля, че въпреки това спада е огромен. Някой играе ли му се да изчисли стойности в абсолютен брой пътници? :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 9 минути , Георги каза:

Въпреки, че говорим само за редовни полети, смазването на България Ер е невероятно. Само до преди година те бяха номер 1 превозвач, сега едва 14%. Вярно е, че Раянер изсипаха доста капацитет, но мисля, че въпреки това спада е огромен. Някой играе ли му се да изчисли стойности в абсолютен брой пътници? :)

Те са статични като държавна институция. Инвазията на Райън беше обявена доста време предварително и имаха възможност да опитат да измислят нещо. При тях явно е проблем закостенялото мислене, което не позволява бърза реакция, когато обстоятелствата го налагат.  Или просто отчитат като печалба несъбраните вземания на Летище София и това ги задоволява. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 2 минути , Zaro каза:

несъбраните вземания на Летище София

Това е още един довод в полза на концесионирането на летище София. Не е нормално един кредитор с години да не си събира вземанията. Единствено ме притеснява, че ако го дадат на Фрапорт, тогава ще стане още по-зле. Просто парите ще се преместят от левия в десния джоб.

Връзка към коментар
преди 2 часа, Георги каза:

Въпреки, че говорим само за редовни полети, смазването на България Ер е невероятно. Само до преди година те бяха номер 1 превозвач, сега едва 14%. Вярно е, че Раянер изсипаха доста капацитет, но мисля, че въпреки това спада е огромен. Някой играе ли му се да изчисли стойности в абсолютен брой пътници? :)

За 2016 също не бяха най-големия превозвач. През 2016 са облсужили 1.08 милиона пътника от София, тази година ще са около 0.95 милиона. Изхождам от 14.5% краен дял на Бг еър(делът им ще се двигне леко, заради по-малкото дестинации през зимата на Уиз и Райън) и 6.5 милиона пътници обслужени от софийското летище. С други думи спад от около 12-15%.

Мениджънтът определено им куца, но от друга страна е много трудно да се бориш в компании, които имат напрактика безкрайно финансиране от инвеститори и борси.

https://www.sofia-airport.bg/sites/default/files/top_airlines_2016_en.pdf

преди 2 часа, vorbis каза:

Това е още един довод в полза на концесионирането на летище София. Не е нормално един кредитор с години да не си събира вземанията. Единствено ме притеснява, че ако го дадат на Фрапорт, тогава ще стане още по-зле. Просто парите ще се преместят от левия в десния джоб.

Това не го разбрах съвсем? Дълбоко ме съмнява, че Бг Еър не си плаща таксите към фрапортските летища

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 12 минути , tch каза:

В тази статистика Луфтханза и Аустриан са отделно. Ако ги смятаме заедно може да се окаже, че скоро България ер ще падне на 4-то място....

Връзка към коментар
преди 3 минути , Topfly каза:

В тази статистика Луфтханза и Аустриан са отделно. Ако ги смятаме заедно може да се окаже, че скоро България ер ще падне на 4-то място....

А Bul Air само от морксите летища ли лети или е добавено в тая статистика?! Иначе "нашите" са си зле, спор няма. Няма да се учудя ако приберат цирка след навлизането на концесионера.

Връзка към коментар
преди 55 минути , tch каза:

Мениджънтът определено им куца, но от друга страна е много трудно да се бориш в компании, които имат напрактика безкрайно финансиране от инвеститори и борси.

Тези компании, които имат достъп до безкрайно финансиране и борси, са си извоювали привилегията с това, че са изглеждали обещаващи, проявявали са гъвкавост и събразителност. Инвеститорите са оценили това и са вложили пари в тях, а не в БГ Еър.

 

Но и това не е целият проблем. Трудно е да се бориш с компании, които са си извоювали позицията благодарение на конкурентноспособност на един пазар, макар и доста свит в нашия случай, ако ти си компания, която е свикнала да бъде монополист, което е гарантирано по втория начин.

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 3 часа, tch каза:

от друга страна е много трудно да се бориш в компании, които имат напрактика безкрайно финансиране от инвеститори и борси.

 

А на тях кой им пречи да излязат на борсата? 
Или не искат, защото тогава ще трябва да отворят по-широко счетоводните книги...
 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 1 час, Фичо каза:

А на тях кой им пречи да излязат на борсата? 
Или не искат, защото тогава ще трябва да отворят по-широко счетоводните книги...
 

Отлично разбирам каква ти е тезата, но тя е само от части правдива. Да, при Бг Еър я няма публичността която да спечели доверието на евентуални инвеститори, ако се листнат на борсата. Но от другата страна, малка компания (в световен мащаб), каквато е БГ Еър няма абсолютно никактв смисъл да излиза на борсата, защото ще я изкупят на безценица.  Уиз Еър излизат на борсата едва първата половина на 2015, като за 2014 година са имали близо 16 милиона превозени пътници. Разбира се, винаги може ме контрираш, като кажеш: "а защо за 10 години БГ Еър си останаха малка компания?" и ще имаш право. Но мисълта ми е, че не става излизането на борсата от днес за утре, на Уиз им е отнело 12 години, а на Райън 16.

Връзка към коментар
преди 17 часа, tch каза:

 Но мисълта ми е, че не става излизането на борсата от днес за утре, на Уиз им е отнело 12 години, а на Райън 16.

Eстествено, че не става от днес за утре... :)
 

Цитат

БГ Еър няма абсолютно никактв смисъл да излиза на борсата, защото ще я изкупят на безценица. 

Аз не се сещам за друго място, различно от борсата, където един актив може да получи по-обективна оценка за своята стойност/цена... 
Не разбирам какво значи да я изкупят "на безценица"? Че БГ Еър е много ценна? Или че по някаква причина някой ще купи акции на цена, различна от пазарната?  

Връзка към коментар
преди 23 часа, tch каза:

Това не го разбрах съвсем? Дълбоко ме съмнява, че Бг Еър не си плаща таксите към фрапортските летища

БГ Еър е собственост на ТИМ, така както и Фрапорт.  БГ Аър си плаща таксите към Фрапорт, защото парите всъщност си остават пак при тях. А за софийското летище не бързат да си плащат и си разиграват коня, защото така им изнася.

Връзка към коментар
преди 9 минути , vorbis каза:

БГ Еър е собственост на ТИМ, така както и Фрапорт.  

Струва ми се, че не е точно така - Фрапорт май беше 60% на германци и 40% на Химимпорт (ТИМ) 

Редактирано от Фичо
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 18 минути , vorbis каза:

БГ Еър е собственост на ТИМ, така както и Фрапорт

Фрапорт има дялови участия на около 30 летища на 3 континента. В дъщерното дружество Fraport Twin Star Bulgaria, Бг Еър имат едва 40% дялово участие.

преди 25 минути , Фичо каза:

Аз не се сещам за друго място, различно от борсата, където един актив може да получи по-обективна оценка за своята стойност/цена... 
Не разбирам какво значи да я изкупят "на безценица"? Че БГ Еър е много ценна?

Не означава, че финансовия дивидент, който ще извлечеш не си струва излизането на борсата за това и другите две НТА, които дадох за пример са изчакали 12-15 години.

Връзка към коментар

@Фичо @Zaro @tch Бих искал да ви обърна вниманието, че фирмата майка на България ер е публична компания с пазарна капитализация от около 420 милиона лева. цък 2009-та година Химимпорт привлече от борсата 199 милиона лева чрез емитиране на нови привилигировани акции цък

Сред по големите миноритарни акционери в дружеството са фондовете на Банка Дск, Райфайзен Централбанк Авсрия, Елана договорни фондове и т.н.

Освен Химимпорт публични компании са и други дружества от групата, които са привличали публично капитал.

 

Възможност за финансиране на България ер е имало, има и вероятно ще има. Проблемът на авиокомпанията не е с финансирането, а с бизнес модела.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
На 2017. 11. 17. в 20:47, tch каза:

Удобно са забравили да споменат, че става въпрос за 32.3% от редовните полети, иначе няма как числата да се връзват :) А делото, което завежда Уиз е просто поредното доказателство, че час по-скоро трябва да се намери добър концесионер на софийското летище.

Горният пазарен дял на Уиз ер се отнася за редовни полети и в цяла България, а не само в София.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 4 часа, Topfly каза:

Горният пазарен дял на Уиз ер се отнася за редовни полети и в цяла България, а не само в София.

Да, наясно с това, покрай чартърите се вдига рязко общото число на превозините пътници и те стават над 10 милиона за година за цяла България и за това казах, че няма как Уиз да превозват 3.5 милиона на година

Връзка към коментар
преди 9 часа, tch каза:

Да, наясно с това, покрай чартърите се вдига рязко общото число на превозините пътници и те стават над 10 милиона за година за цяла България и за това казах, че няма как Уиз да превозват 3.5 милиона на година

Малко спорно е до колко трябва да се включват пътниците на чартърните авиокомпании към пазарния дял на авиокомпаниите, защото тези пътници са основно пътници на туроператорите, а не на самите авиокомпании.

Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Излязла е статистиката за 2017 година.  Покрай разгорялата се полемика за БГ Ер, имат точно 1 милион превозени пътника, в сравнение с миналата година спада е 80-хиляди.

 

https://www.sofia-airport.bg/sites/default/files/top_airlines_2017_en.pdf

 

1. Wizz Air 31.5%
2. Ryanair 22.2%
3. Bulgaria Air 15.4%
4. Lufthansa 6.9%
5. Austrian 4.3%
6. easyJet 3.2%
7. Turkish 2.6%
8. British Airways 1.5%
9. LOT 1.3%
10. Qatar Airways 1.3%

Редактирано от tch
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.