Прескочи до съдържание

Шофиране от лявата страна на пътя с десен волан


Препоръчани мнения

Чудя се има ли хора, които ги притеснява шофирането в държави, където движението е обърнато? И ако има такива, може би пък може да им разсеем притесненията :) Аз се притеснявах в началото, нормално е, но се оказа доста приятно, забавно и хич не толкова трудно колкото изглежда отстрани. Пък и си е елемент на местна екзотика, както шофирането като цяло де. 

 

Ето малко практически съвети от скромния ми опит:

 

  • Ако ви е за първи път с кола под наем и се притеснявате, може да си доплатите за автоматик. Мисля, че най-големия проблем при карането от "грешната" страна на пътя е смяната на скорости
  • Ще се учудите колко бързо ще свикнете. Освен със чистачките и мигачите, единственото нещо, с което не свикнах съвсем и си ги бърках регулярно :)
  • Не е зле да имате спътник, който да дебне да не минете в другото платно. Но едва ли ще е проблем.
  • Предполага се, че в град е по-сложно, но всъщност на мен ми беше по-лесно след като само следваш потока. Но ми се случи извън града за кратко да тръгна в насрещното след като някакви кенгура ме разсеяха :)

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Елементаро е. Първият ден е проблемен, внимавайте повече да не влезете в насрещното на ляв завой :) от вторият ден натам е естествено. Интересното е, че като покарате така, дори след година да се качите пак, мозъкът си спомня моментално и нямате грижи - умение за цял живот :)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Мен ме напушваше смях на първото такова шофиране. Гледам как се разбързали от дясно :) Изобщо има известен комичен елемент. Прав е Kyuubi на ден втори си навикваш чудесно.

Връзка към коментар

При мен най якото беше, че винаги пусках чистачки като искам да завия. Това много разсмиваше спътниците ми. Иначе ако няма движение по пътя така неволно се изсулвам в дясно, особено на кръстовище. 
Но като се загледах доста народ върнеше чистачки преди кръстовище. По това се познава че съм "фърланг" (голям бял глупак на местен език). Естествено на втория третия ден нещата се автоматизират.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Правилно значи, че чистачките са основния проблем, не само при мен :)

 

Случи се и на един приятел в Ирландия да кривне в насрещното, бяхме в планините около Дъблин, общо взето от отсрещната кола получихме усмивка, явно бяха свикнали с туристите :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Много добре сте го описали.

Наистина чистачки са проблем, но не знам дали непремено е свързано с волана или и иначе някои марки също ги разменят.

И още едно нещо не споменато.

Случваше ми се няколко пъти с лява гума да стъпвам накрая на платното, където обикновено има плочки и нещо подобно и започва да се чува и така разбирам. После четох някъде, че било нормално и идвало от навика по-голямата част от колата да ти е от дясната страна и оттам по-трудно се цели стедата на платното.

Също на един път в Южна Африка с огромни дупки през нощта ми беше супер трудно да ги целя(или по-точно НЕуцеля) :)

Това беше и единствената отсечка с дупки в ЮАР.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

И аз ще добавя нещо което ми е било проблем . Внимавайте като влизате в кръгово кръстовище винаги влизайте в ляво  :) . За първи път когато се качих през цялото време си повтарях да държа в ляво да внимавам на левия завой и когато дойде първото кръгово кръстовище извън града влязох в него по нашенски в дясно . :)

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
  • 8 месеца по-късно ...

Наскоро покарах и аз от грешната страна на пътя и с волан от грешната страна на колата. Преди да взема колата под наем се притеснявах дали ще свикна, но като седнах общо взето свикнах веднаха. И смяната на скорости с лява ръка не се оказа такъв проблем, мигачи пусках когато трябва, само веднъж исках да светна дълги на един изпреварваш опасно пред мен, обаче си измих предното стъкло вместо това :D

 

Бях чувал много предупреждения за кръгови кръстовища - никакъв проблем, следвайте си трафика, изчаквайте си колите с предимство, бързо се свиква как е уредбата.

 

Бих казал че има голяма разлика обаче къде караш, в моя случай в Шотландия особено към планините всички пътища се оказаха отчайващо тесни, а голяма част от тях и само с едно платно, като колите спират да се разминат.. Не го препоръчвам на неопитни шофьори, или ако се наложи, спирайте и изчаквайте ако се чудите какво става в дадена ситуация :) Поне Местните карат забележително по внимателно от стандартния европейски шофьор, по същата причина - спират, изчакват се, подържат дистанция, намалят скорост за колездачи на пътя.

Връзка към коментар

Вие сте баси и царете. Аз луднах докато свикна бе! И като малоумна си повтарях все: Keep left, keep left... Keep left мa!!! :angry:  :angry:  :angry:

Иначе се буфкам като алтава в другото платно. Веднъж я свърших тази работа на едно доста сериозно крqстовище. Малей, събирах изпопадали очи после... Така елегантно се цопнах в другото платно на един светофар. Гррррр....

 

За мен свикването беше кошмарно. И не мога с ръчни скорости - както е препоръчал Основателя. Както и редовно качвах колата на тротоара. И сложих табела за нов водач, при положение, че имам 20+ години активен стаж. Бе за роман е ;) Вече бива де. След една година... 

Редактирано от Гост
Връзка към коментар

И аз не се престраших да карам в ЮАР, въпреки че много културни ми изглеждаха шофхорите. Аз и вдясно не бях карал от няколко години де, камо ли да се юрна наобратно. Возих се, но се роди и друг проблем в началото - като пешеходец ми се е случвало пресичайки, да се оглеждам от грешната страна, което си е доста рисковано.

Редактирано от Kaloyan89
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А за мен беше много по-трудно да свикна с габаритите на колата с десен волан, отколкото с лявото движение. И аз като Oshko настъпвах маркировки и банкети. Към самите правила на движение се адаптирах много бързо.

Връзка към коментар
  • 9 месеца по-късно ...

От доста време се опитвам да разбера в държавите където се движат в лявата част на пътя на нерегулирано кръстовище кой има предимство? Дясностоящият като в България или правилото се обръща?

 

В интернет информацията която намерих по този въпрос е противоречива. Питaл съм и хора които са карали кола във Великобритания и Ирландия, но за мое най-голямо учудване нито един от тях не успя със сигурност да ми каже как е правилото! Всеки правеше някакви предположения без да е сигурен. Как не са катастрофирали до сега не знам? :)

 

Възможно е да няма много нерегулирани кръстовища и затова хората да не знаят правилото...

 

Веднъж взех под наем АТВ в Кипър и питах човека от когото взех под наем АТВ-то как е правилото в Кипър. За мое най-голямо учудване той се оказа руснак и ми каза, че не знае как е правилото. :) Препоръча ми да минавам много внимателно кръстовищата и да пускам всички :)

 

Има ли някой във форума, който със 100% знае правилото? Домосед може да ни светне как са правилата за преминаване на нерегулирани кръстовища в ЮАР ;)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Във Великобритания няма дясностоящ (лявостоящ) правило: http://www.visitbritain.com/en/Transport/Getting-around-Britain/Driving-regulations-in-Britain.html

 

At a junction there's no general priority rule - priority is marked at most junctions.

 

Ето още малко от тук:

 

There’s no priority to the right (or left) on British roads (unlike, for example, the continental priority to the right). At all crossroads and junctions, there’s either an octagonal stop sign with a solid white line on road or a triangular give way sign (dotted white line on road), where a secondary road meets a major road. ‘Stop’ or ‘give way’ may also be painted on the road surface. You must stop completely at a stop sign (all four wheels must come to rest), before pulling out on to a major road, even if you can see that no traffic is approaching. At a give way sign, you aren’t required to stop, but must give priority to traffic already on the major road.

Редактирано от Мрън
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Явно има значение държавата, а за UK в ресурса, който е дала Мрън пише:

"When approaching a roundabout, give priority to traffic approaching from the right, unless otherwise indicated.", което аз го разбирам като предимство на десния?

 

Priority (right of way) секцията в статията на Wiki, казва че общият принцип е този за дясностоящия (той е с предимство) и при движение в лявата част на пътното платно. Това разбира се важи, ако със знаци не е указано друго.

Където имам наблюдения (Малта, UK, Кипър, Япония, Сингапур) това правило не е различно.

 

Това не изключва случаите с означения:

"At all crossroads and junctions, there’s either an octagonal stop sign with a solid white line on road or a triangular give way sign (dotted white line on road), where a secondary road meets a major road."

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

От доста време се опитвам да разбера в държавите където се движат в лявата част на пътя на нерегулирано кръстовище кой има предимство? Дясностоящият като в България или правилото се обръща?

 

Това правило не е много популярно извън континентална Европа, независимо дали се кара отляво или отдясно. В Америка на теория го има, но май не във всички щати, а на практика кръстовищата се регулурат така, че да не се стига до него.

 

В Южна Африка го няма. Вездесъщо е правилото на четворния стоп. Споменато беше по-нагоре. Имаш стоп с малка цифричка 4 под него. Означава, че от четирите посоки го имат, вскички спират и първият спрял тръгва първи. На Т-образни кръстовища цифричката е 3 и означава същото. Стоп без цифричка важи само за тебе - всички останали са с предимство. Нерегулирани кръстовища почти не се срещат и са много опасни (освен ако разликата в категорията пътища не е огромна), защото, ако няма стоп, никой не спира. 

 

Другото много важно правило е правилото на умрелия светофар. Ако има светофар, който мига жълто, или мига червено или - най-важното - изобщо не работи, автоматично се превръща в четворен стоп. Даже ако е тъмна нощ, си длъжен да забележиш умрелия светофар и да набиеш спирачки. Оттук следва, че южноафриканците сме опасни шофьори в Европа, защото сме добили инстинкт да го правим.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Имаш стоп с малка цифричка 4 под него. Означава, че от четирите посоки го имат, вскички спират и първият спрял тръгва първи.

 

От само себе си възниква въпрос кой тръгва втори? Или там вече в сила влиза правилото за петицата и седмицата..........пардон, единицата и двойката в южноафриканския случай... :P

Редактирано от Duke
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Явно има значение държавата, а за UK в ресурса, който е дала Мрън пише:

"When approaching a roundabout, give priority to traffic approaching from the right, unless otherwise indicated.", което аз го разбирам като предимство на десния?

 

Priority (right of way) секцията в статията на Wiki, казва че общият принцип е този за дясностоящия (той е с предимство) и при движение в лявата част на пътното платно. Това разбира се важи, ако със знаци не е указано друго.

Където имам наблюдения (Малта, UK, Кипър, Япония, Сингапур) това правило не е различно.

 

Това не изключва случаите с означения:

"At all crossroads and junctions, there’s either an octagonal stop sign with a solid white line on road or a triangular give way sign (dotted white line on road), where a secondary road meets a major road."

Това е за кръгово, мисля, че въпросът беше за кръстовище (правилата са отделни, ето ги в самия highway code)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

От само себе си възниква въпрос кой тръгва втори? Или там вече в сила влиза правилото за петицата и седмицата... :P

 

По реда в който са спрели. Който е спрял втори тръгва втори и т.н. Виж ако 3-ма спрат едновременно тогава явно се разбират с ръкомахане.

 

На мен нашето правило със знак "път с предимство" ми се струва доста по-лесно.

Редактирано от П.Кръстев
Връзка към коментар

Това е за кръгово, мисля, че въпросът беше за кръстовище (правилата са отделни, ето ги в самия highway code)

 

За магистралата е ясно - просто "по-бързата лента" е отдясно и заради това е така.

Мъдруването е за нерегулирано кръстовище. Т.е. няма светофари и знаци указващи предимство, пътят е равностоен (няма главен/по-голям). В този ресурс не е указано.  Доколкото разбирам това са редки случаи в UK.

Връзка към коментар

Мъдруването е за нерегулирано кръстовище. Т.е. няма светофари и знаци указващи предимство, пътят е равностоен (няма главен/по-голям). В този ресурс не е указано.  Доколкото разбирам това са редки случаи в UK.

 

По мои наблюдения в UK не съществува подобен род кръстовище...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

On an uncontrolled junction, where there are no signs or markings indicating priority all vehicles have equal priority. If you encounter an uncontrolled junction you should slow down, look for traffic in all directions and be prepared to stop and give way if necessary.

 

Т.е. на нерегулирано кръстовище всички са равнопоставени.

Редактирано от Мрън
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

По мои наблюдения в UK не съществува подобен род кръстовище...

 

Особено в малките градове има. Ето пример от Плимут в maps.

Намерих и като картинка нещо:

picture-5.png

 

On an uncontrolled junction, where there are no signs or markings indicating priority all vehicles have equal priority. If you encounter an uncontrolled junction you should slow down, look for traffic in all directions and be prepared to stop and give way if necessary.

 

Благодаря! За това именно ми беше чуденето.

Връзка към коментар

А пък незнайно защо, в България шофьорите масово не спазват правилото на десностоящия при нерегулирани т-образни кръстовища, когато се движат по пътя/улицата която продължава направо... :wacko:

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.