Прескочи до съдържание

Боравене с карти от страна на персонала


Препоръчани мнения

преди 2 часа, Ivan Hristov каза:

Давам аз картата на касиерката...

Може би мястото на въпроса ми не е точно тук, но все пак: считате ли, че е редно да даваме картите си на касиерките и другите служители по магазините? В Западна Европа винаги ми поднасят терминала и ме поканват аз собственоръчно да действам с картата си.

Намирам, че всъщност така е редно, но не виждам това да е обичайна практика в България.

А 4К камерите могат и да помагат, и да вредят...ако ме разбирате.

Връзка към коментар
преди 41 минути , Goal & Boss каза:

Може би мястото на въпроса ми не е точно тук, но все пак: считате ли, че е редно да даваме картите си на касиерките и другите служители по магазините? В Западна Европа винаги ми поднасят терминала и ме поканват аз собственоръчно да действам с картата си.

Намирам, че всъщност така е редно, но не виждам това да е обичайна практика в България.

А 4К камерите могат и да помагат, и да вредят...ако ме разбирате.

Практиката по света е различна. В много обекти съществува do-it-yourself, но в други не. Това е нормално защото на много места искат да се уверят в самоличността върху картата. Дори може да ви поискат и документ за самоличност, рядко. Искали са ми и да си положа подписа върху карта на която съм забравил.
Така, че писано правило няма.
А как бихте отговорили на въпроса Могат ли търговците да поискат да видят вашия ID номер. Е това наистина е по-сложен въпрос. Отговора е уклончив, но на практика могат. Но следва и друг отговор. Ако откажете да го покажете те нямат право да ви откажат плащането. Ха сега да ги видим. Както и различните собственици на карти обясняват по различен начин този момент, като го завоалират.
Използвам картите като за световно и мога да разкажа много случаи и по този въпрос.
Например са ми искали ID номер когато картата не е подписана. Беше ми казано, че картата е невалидна без подпис. Това са инструкции на MasterCard и Visa, което разбрах по-късно.

Ама аз какво ви обяснявам неща, които вие си знаете. Намирам си приказка. 

 

Е, идеята за тиксото върху символа е страхотна. Как не съм се сетил, правя го веднага докато Дайнърс не си решат проблемите. Мерси

Редактирано от Ivan Hristov
  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 1 час, Goal & Boss каза:

Може би мястото на въпроса ми не е точно тук, но все пак: считате ли, че е редно да даваме картите си на касиерките и другите служители по магазините? В Западна Европа винаги ми поднасят терминала и ме поканват аз собственоръчно да действам с картата си.

Намирам, че всъщност така е редно, но не виждам това да е обичайна практика в България.

А 4К камерите могат и да помагат, и да вредят...ако ме разбирате.

доколкото всичко става пред очите ти не мисля, че ще има проблем...

то ако се стигне дотам може да има камера някъде над главата ти насочена към касата, а не вярвам да си свикнал да си криеш номера на картата, като я слагаш в четеца.

иначе едно време в Англия се случваше в ресторанта да дам картата на келнера, той я носи някъде и после идва с бележката за подпис

Връзка към коментар
преди 2 часа, neuromancer каза:

 

иначе едно време в Англия се случваше в ресторанта да дам картата на келнера, той я носи някъде и после идва с бележката за подпис

Това все още се случва, и не само там. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 5 часа, neuromancer каза:

доколкото всичко става пред очите ти не мисля, че ще има проблем...

то ако се стигне дотам може да има камера някъде над главата ти насочена към касата, а не вярвам да си свикнал да си криеш номера на картата, като я слагаш в четеца.

иначе едно време в Англия се случваше в ресторанта да дам картата на келнера, той я носи някъде и после идва с бележката за подпис

Абе тук съм забелязал, че някой въртят картите като им я подадеш. Така може да си имат номерчето и от двете страни. Предполагам, че в повечето случаи е съвсем неумишлено и без задни помисли, в желанието си да залепят чипа за терминала, понеже толкова и разбират. Мен честно казано също ме кара да се чувствам некомфортно. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 7 часа, neuromancer каза:

иначе едно време в Англия се случваше в ресторанта да дам картата на келнера, той я носи някъде и после идва с бележката за подпис

Не само че се случва (без частта с подписа), ами как се случва 😁Вземали са ми карта още при поръчването (ако е на маси отвън) и после (ми обясниха) я оставяли на съхранение в някакъв си сейф, да не избягаш без да платиш. След шокираната ми физиономия и като натъртих, че не съм съгласна, как така ще ми задържат картата (бяха 3 маси заети общо вън и вътре), ми я върнаха, обаче недоумявам все още що за измислица беше това...

  • Шок 2
Връзка към коментар
преди 10 часа, Goal & Boss каза:

Може би мястото на въпроса ми не е точно тук, но все пак: считате ли, че е редно да даваме картите си на касиерките и другите служители по магазините? В Западна Европа винаги ми поднасят терминала и ме поканват аз собственоръчно да действам с картата си.

Намирам, че всъщност така е редно, но не виждам това да е обичайна практика в България.

А 4К камерите могат и да помагат, и да вредят...ако ме разбирате.

Категорично НЕ, но навсякъде е различно. Аз като един Тома Неверник гледам по възможност картата никога да не напуска ръцете ми. В най-лошия случай - операцията задължително трябва да става пред очите ми.

 

Всичко различно от това го отказвам и просто плащам кеш. Тази практика явно е успешна за мен, тъй като за 20 години боравене с карти все още не са успели да ми откраднат нищо.

Редактирано от Георги Матеев
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Да чукна на дърво, но и аз досега нямам проблем с картите. Въпреки, че не спазвам толкова строги правила. И картите ги давам на всеки и навсякъде. Не обичам да нося кеш, а и ви казах, че имах проблеми точно с кеша. Където картите много не вървят. 

Пластмасата е средство за всякакви възможни проверки, следене и злоупотреби. Няма как да се предпазиш ако те набележат. 

Ползвам предимно кредитни карти. И всяка с по-голям лимит си има братче с ограничения. Да не могат да вземат повече. Основната не ползвам. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Обръщането на картите което някои търговци правят е по скоро навик от преди да влязат EMV чиповете на картите. Тогава само на лента подписа на бележката беше задължителен и трябва да съответства на подписа отзад на картата. А при по рискови транзакции ( за по големи суми трянва да се провери и лична карта). 

От като вкараха EMV чиповете, престанаха да искат да се подписва картата, защото ПИНът реално авторизира транзакцията а не подписът, затова и терминалите изписват на бележките че не се изисква подпис. 

Като търговец също проверявам отзад за подпис като минава примерно AMEX, те минават само с подпис. А дори клиентите сами си вадят и показват паспорт. 

 

Да и аз мисля че do it yourself системата е принципно по добра, но там клиента трябва да знае какво прави а има огромно количество които не знаят повярвайте ми. Но и този вариант няма да те спаси от камерите освен ако не правиш някакви сложни маневри, и планове и анализи на местоположението на камерите. 

 

Като цяло SMS или email за авторизациите е достатъчно, ако не е твое плащане веднага информираш банката издател, блокирате картата и оспорваш транзакцията. Попринцип банките автоматично преиздават картата с нови номера. Не е много лесна и бърза процедура, но нищо свързано с застрахователни дружества не е. 

 

Но за 10 години вече плащам навсякаде с карти не съм имал проблем. Да чукам на дърво.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

И аз не съм съгласна с попадане на картата в чужди ръце. Най-напред заради въртенето и от касиери и наличността на камери, второ заради мръсните им ръце, поради естеството на работата им-пипат пари, стоки, ленти и какво ли не. Гледах веднъж по ТV едни експерти, които едва ли не ни обучаваха как да ползваме картите си,  като казаха, че  картата не се дава дори и на полицаи или други власти.  Ако не се лъжа, има такива указания в плика с ПИН кода на всяка карта. В една бензиностанция, продавача взе картата,  сложи я в устройство, което се намираше някъде под щанда. И при въпрос, къде я разнася тази картата, той дори се учуди защо го питам. Сега с безконтактните е по-добре, сама се обслужвам където има специално поставени устройства, извън касите им.  Поне в Била има, магазинът от който пазарувам ежедневно. И все си мисля, че ги поставиха тези устройства, след като им написах писмо-оплакване от въртенето на картата на една касиерка. Наистина в чужбина е така, и много ми харесва техния опит. Винаги те подсещат да си вземеш картата и тогава ти подават касовия бон. Случайно да не я забравиш. Но все се чудя, защо от сутрин до вечер не напомнят за проблема, така както го правят за телефонните измамници, например. Дори и само от хигиенна гледна точка.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Полицай може да конфискува картата като доказателство за разследване, независимо какво пише в рекламната брошура на картата. Иначе няма какво да го интересува. 

Картата (пластиката) е собственост на банката - не на клиента. Банката може да си я вземе по всяко време. На днешно време им е достатъчно да я блокират само което става електронно и не им трябва пластиката физически. Но ако сте в клон на банката ще я поискат защото все някъде по света още правят трансакции чрез импринтер. Импринтер за тези които не знаят прави копие на ембосираните данни на картата и го пращат по пощата, така ще им отнеме сигурно седмица да разберат че картата не е валидна, и де факто търговецът ще Ви е подарил стоката. 

Ако терминалът изпище pick-up търговецът може - ненасилствено- да задържи картата, попълвайки протокол във Ваше присъствие, и да я предаде на банката в последствие. Това в България няма да стане - първо защото търговците не са обучени и второ защото никой няма да се занимава да попълва протокол. Но в САЩ например могат да я срежат пред Вас. 

 

Търговеца винаги трябва да борави било то с пари или с пластики пред клиента, така че да се вижда какво се прави! Но това е по принцип е работа на банките да обучат търговците. А е очевидно, че такива обучения не се правят.

 

Била и преди това си имаха keypads пред касите. Сега просто смениха терминалите с безконтактни и при тях RFID (безконтактната функция) може да се използва на keypad-а. Проблема е, че в Фантастико например все нещо не работи. Там е много зле и че те са и с два терминала, единия с keypad отпред (може би), ама сега трябва да минават на другия че да правят оборот и там. 

 

Do it yourself варианта на трансакциите и според мен е много удобен, стига клиентите да могат да боравят с терминали. Колкото и да е просто реално, не всички знаят и не на всички им се занимава. Но тук идва и проблемът с измамите, търговецът трябва да проверява всяка карта която приема и може да я откаже ако има съмнение в автентичността и. Това няма как да стане когато картата е изцяло в клиента. Така нещата стават малко сложни за всички, с оспорени трансакции, кой носи вината: търговецът който няма как да провери картата, банката която няма как да знае че картата е открадната или копирана, клиента ли защото като си е само в него картата явно няма как да бъде копирана, значи той е направил транзакцията.

 

И ми е интересно, всички се хващате за търговците и как те ще Ви пипат картите. А замисляте ли се, че 99% от източванията стават като собственоръчно си вкарате данните на картите в интернет. Там няма търговец с мръсни ръце, нито камери ама от там крадат най-много!

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар

Мен банката накратко ме обучи при свързването на терминала и има някои особености. 

Ако терминалът изпише Pick up трябва да опитам да задържа картата, но не се изисква да пиша протокол, а просто незабавно да им се обадя.

Длъжен съм да искам документ за самоличност на клиента, за да сравня името, но няма сила, с която да накарам клиента да ми покаже/подаде безконтактна карта. Логика никаква. Да не говорим, че при плащане с телефон никъде това име не е изписано.

 

Що се отнася до Фантастико - там вече Дайнърс минават безконтактно на терминала на Уникредит с изнесена клавиатура и е досста по-удобно.

Връзка към коментар

В САЩ практиката по ресторантите е да си оставиш картата в сметката (може и няколко карти ако сте повече хора). После сервитьора си ги носи нанякъде и след време ти я връща. Картите там не искат ПИН, освен на банкомат.

Много беше плашеща тази система за мен в началото, но се свиква (то нямаш избор). На много места пък си правиш всичко сам - плащаш си бензина директно на колонката, self-check out касите в някои магазини, и т.н.

Често може да авторизирате плащане давайки си всички данни по картата на някой търговец чрез протокол (нещо като онлайн плащане ама без "онлайн"). 🙂

Разликата от спокойствието на боравене с карта специално в САЩ идва от това, че ако стане нещо, банката ви връща парите и почва да гони измамника. За вас ако сте отреагирали в срок няма опасност.

 

Но наистина всяка страна по света е различна.

Връзка към коментар
14 minutes ago, Ilian359 said:

Мен банката накратко ме обучи при свързването на терминала и има някои особености. 

Ако терминалът изпише Pick up трябва да опитам да задържа картата, но не се изисква да пиша протокол, а просто незабавно да им се обадя.

Длъжен съм да искам документ за самоличност на клиента, за да сравня името, но няма сила, с която да накарам клиента да ми покаже/подаде безконтактна карта. Логика никаква. Да не говорим, че при плащане с телефон никъде това име не е изписано.

 

Що се отнася до Фантастико - там вече Дайнърс минават безконтактно на терминала на Уникредит с изнесена клавиатура и е досста по-удобно.

 За Фантастико - да това е супер за Дайнърс.

Но те пак трябва да правят оборот и на двата терминала а само единия е с изнесена клавиатура. и то е при условието че всъчност клавиатурите работят - често ми се е случвало да не работят. Но не пазарувам толкова често там може това да ми е късметът. 

 

Незнам на коя банка си - попринцип всяка банка може да си има различни изисквания. Но аз като търговец имам на Пощенска и Булбанк и двете имат такива протоколи. а тези които уж провеждат обучението (идват да ти инсталират новия терминал) в повечето случаи знаят по малко от мен и ги забивам с въпросчета на които не знаят как да ми отговорят. 

 

При всяко положение законово няма как да вземеш каквото и да е било в такава среда без протокол, иначе би било реално кражба.

 

При плащане с телефон е различно и зависи и от методът защото има различни технологии. Но да телефонът не можеш да му го вземеш. 

 

Те вече особено на дебитните на Булбанк - не пишат имена на бележката които имена също принципно трябва да проверяваш. 

 

Безконтактните плащания не са направени за да си седи картата в картодържателя макар и това да рекламират - направени са за да ползват хората карти за плащане на ежедневни покупки на малка стойност. Така правят пари и банките и опериращите системи.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
7 minutes ago, rossi said:

В САЩ практиката по ресторантите е да си оставиш картата в сметката (може и няколко карти ако сте повече хора). После сервитьора си ги носи нанякъде и след време ти я връща. Картите там не искат ПИН, освен на банкомат.

Много беше плашеща тази система за мен в началото, но се свиква (то нямаш избор). На много места пък си правиш всичко сам - плащаш си бензина директно на колонката, self-check out касите в някои магазини, и т.н.

Често може да авторизирате плащане давайки си всички данни по картата на някой търговец чрез протокол (нещо като онлайн плащане ама без "онлайн"). 🙂

Разликата от спокойствието на боравене с карта специално в САЩ идва от това, че ако стане нещо, банката ви връща парите и почва да гони измамника. За вас ако сте отреагирали в срок няма опасност.

 

Но наистина всяка страна по света е различна.

Такава е практиката защото те работят само на swipe and sign тоест магнитна лента (понякога и с чип може зависи) и подпис. Ако не го подпишеш не е твоя транзакция и може да я оспориш. Затова искат да е подписана картата отзад и дори може да поискат документ за самоличност за по голяма сума. 

Да банкоматите са с ПИН ама не се и ползват кои знае колко - всичко плаща с карти там хаха

 

Да зашото незнаеш какви транзакции правят - затова SMS ili email за авторизация  и ще знаеш. Там законът е много специфичен по това отношение, ако трансакцията е нереална (все пак трябва да се докаже) сумата се възстановява на клиента. Плаща се от застраховка а не от банката, така е и тук, мен са ми възстаноовявали. Сега не съм на 100% запознат но мисля че тук възстановяват частично, има самоучастие от клиента във вината. Но нещата зависият от ситуацията и там и тук. Но като цяло незнам точния закон в България който урежда това. 

 

За техните банки и обороти не е голям проблем да възстановят особено малките суми директно.

Но дори и сега се опитват да променят нещата и да влязат ПИНовете, защото увеличата комисионните за swipe and sign  и отделно вината за такива трансакции се поема от търговеца следователно няма да си получи парите за стоката която е продал. 

 

Това е телефонна авторизация има я и тук. обикновенно се ползва от хотели примерно. Там е по развита заради търгуването по телефон (като телешоп) което е било доста развито преди интернета. Но и още си го ползвш. 

Това пазаруване както и по интернет са много рисковани както за търговците, така и за клиентите. При интернет плащанията сега има 3D което помага за сигурността, но пък ако нещо стане докажи че не си го купил ти, нали е въведен кодът който само ти имаш.

 

Протоколът който говорихме е за задържане на картата от търговец и връщане на банката издадет, това става ако банката издател е изискала връщането защото е надвишен лимит, обявена е за открадната или нещо такова. Като когато ATM (банкоматът) ти глътне картата.

 

Не е банката - но да. И ако се докаже че картодържателя всъщност е измамника - да не казвам какво ще му скъсат.

Т и тук го има това но е малко по различно и определено не го рекламират банките. 

 

И се връщаме имайте SMS и ако има нещо се обаждате в банката веднага д аблокират картата и оспорвате транзакцията. Също гледайте и месечните отчети, ако има нещо което не е ваше може да го успорите . Дори и с SMS пасивни авторизации няма да ви пратят съобщение!

  • Браво 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.