Прескочи до съдържание

Дребни трикове и съвети за по-добри снимки


Препоръчани мнения

Публикувано: (редактирано)

През деня, при силно слънце  фотосветкавица се използва  за да се елиминира сянката която е около очите ,под веждите примерно.

Ако гледа срещу/към слънцето, снимания премигва и не става хубава снимка.

Редактирано от theo
  • Харесвам 1
Публикувано:

Светкавицата е ефективна до 2, 3м разстояние. За пейзаж не бих препоръчала да се ползва вградена светкавица, по-скоро при снимане на модел. В общият случай най-добри резултати се получават, когато има добре осветен /от слънцето или изкуствен източник/ заден план и не добре осветен модел на преден план. Използването на светкавицата коригира този проблем. Другият случай е описан от theo.

  • Харесвам 3
  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано:

Слагам го тук, че в другата тема нещо се посдърпахте  ;) надявам се да не стане повод за нови драми  :)

http://www.obekti.bg/zemia/10939-30-%D1%83%D0%B4%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%B8-%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BA%D0%B8,-%D0%BD%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%88%D0%BE%D0%BF

Публикувано:

Нещо за китове и морета ли става дума?  Тази снимка всъщност ми е донесла доста парички.  Сигурно защото тези, които са я купили, не са чували за правилото на третините.  Та мисълта ми е, че правилата освен да се цитират, трябва и да се асимилират и адаптират към конкретната ситуация.  Иначе става който го може - го прави, който не - учи другите.  Не става да се следват правила сляпо и не става да се обяснят с едно изречение или графика. 

 

 

Коя снимка ?

  • 1 месец по-късно ...
Публикувано:

 

В тази  тема не виждам нищо за "правилото на третините". Най-общо казано:

 

  • старайте се хоризонтът да разделя снимката в отношение 2:1 или 1:2, а не 1:1;
  • по-голямата част от снимката нека бъде за тази част, върху която искате да акцентирате - ако снимате кит в морето, нека морето заема 2/3. Ако снимате самолет - нека небето заема 2/3 от снимката;
  • старайте се обектите, върху които искате да акцентирате, да бъдат на мислените линии, които правят от снимката матрица 3х3 - с други думи не слагайте роднините и приятели в средата на кадъра, а на 1/3 от него
  • ако сложите акцента на пресечната точка на вертикална и хоризонтална линия от горната матрица, ефектът ще е още по-добър :)

Тук искам само да вметна нещо много важноо относно хоризонта...и то е старайте се ХОРИЗОНТА ВИНАГИ ДА Е ИЗПРАВЕН

  • Харесвам 1
Публикувано:

Относно горната снимка, най-добре бленда f22 и бял баланс на daylight.

За блендата съм  съгласен но може да я налаим на 20 да дигнем с една идея ИСО да не е 100 , но за баланса на бялото може да се помисли дали да е daylight

Публикувано:

Ако ще говорим за BSIC ето нещо от мен...макар , че повечето от точките бих ги оспорил , но така казват дебелите книги и споделям....

 

Композицията - как да направим перфектната снимка 

Композицията е всичко това, което прави една снимка да изглежда добре. Композицията не е приоритет само на фотографията. Всъшност тя е неразделна част от живописта. Има няколко основни правила, които ако бъдат спазени, ще направят вашите снимки приятни и забележими.

1. Разположение на хоризонта.
Когато снимате пейзажни снимки, правете кадъра така, че хоризонта да бъде или в горната или в долната част на кадъра, но не и в средата.



2. Задръжте погледа на хората в пределите на снимката.
Постарайте се да планирате композицията, така че погледа на хората да бъде насочен към обекти които са в самата снимка. Интересен е факта, че нечетния брой обекти и хорат в даден кадар, създават условия за по-доброто възприемане на кадъра.




3. Правило на третините
Едно от най-важните правила е това на третините, при което кадъра мислено се разделя на девет еднакви правоъгълника, както е показано на снимката по-долу. Най-силно ще се възприеме обекта, които попадне в зоната на пресичане на хоризонталните и вертикалните линии.



4. Случайни предмети и светли петна.
Избягвайте заснемането на случайни обекти в кадъра. Те развалят композицията и водят до дисбаланс. Светлите петна действат по същия начин, създават хаус у неподреденост в снимката. Ако все пак се налага те да присъстват, не ги разполагайте по края на кадъра. Така те ще отвличат вниманието от акцента на фотографията.



5. Кадруване на снимката.
Цифровата фотография ни даде невероятни възможности за корекция на снимките. Промяната на цветовете или заличаване на видими дефекти - това са сред малкото неща, които може да бъдат променени. Чрез промяна размера на снимката, може да променим напълно композицията. 






6. Портретни снимки. Точка на заснемане и позициониране.
Бъдете внимателни с точката на снимане (ъгъл на снимане). В портретните снимки в пълен ръст, ниската точка на снимане прави краката по-дълги, а главата по-малка и обратното високата точка ще направи краката по-къси а главата по-голяма. Ако правите близък кадър (примерно паспортни снимки) то тогава главата не трябва да заема повече от 1/3 от кадъра. Мъжките портрети трябва да са максимално резки, докато женските по-меки. Линията на очите трябва да бъде леко наклонена, а не хоризонтална. Разположението не трябва да е в централната част на кадъра.



Понякога въпреки, че нарушаваме всички правила получената снимка е достатъчно привлекателна. Правилата са затова, за да бъдат нарушавани Не бъдете консервативни, направете си собствени правила, такива с които да правите вашите снимки уникални и различни.
  • Харесвам 3
Публикувано:

Какво е ISO?

В традиционните ISO (или ASA) е индикация за това колко един филм е чувствителен към светлината. Предполагам сте виждали върху кутийката на лентата пише - 100, 200, 400, 800 и т.н.). Колкото по-малко е числото, по-ниски е и чувствителността на филма към светлина и съответно към по фините детайли в кадъра.

В дигиталната фотография ISO отбелязва светлочувствителността на сензора към светлината. Тук мерните единици са същите като при традизионната фотография - колкото по ниска е настройката на ISO при снимане - толко по груби са детайлите. Големите ISO стойности обикновено се ползват при нощни снимки, където е нужна по бърза скорост на затвора - закрити спортни събития, където искате да уловите момента и снимате от тъмно място - осветен обект.
ето като пример малко по надолу - едната е снимана с настройки на камерата ISO 100 / Другата ISO 3200 


100 ISO е нещо като общоприет стандарт - предлага относително качество на снимките. Малко Blur i Nois

Повечето хора са склонни да подържат камерите си на авто режим на снимане, като ползват готовите предварително заложени профили във фотоапаратите. Така камерата сама избира каква скорост на затвора да определи и каква светлочувствителност да ползва.

Ако решите да избирате сами настройките на светлочувствителността при снимане - трябва да си зададете няколко въпроса:

Осветление - дали обекта или ситуацията която искате да запечатате е добре осветена
Зърно/Grain - дали искате снимката да е със "зрънца"
Ще използвам ли статив? - при дълги експонации - и бавна скорост на затвора - без статив е почти невъзможен добър фокус.
Ситуацията или обекта които ще снимате в движение ли са или в покой.

Ако има достатъчно светлина, искате ясен кадър имате статив и снимате неподвижен обект - по добре е да използвате ниски стойности на ISO

Ето няколко ситуации в които са препоръчителни по високи стойности на ISO

* Закрит спортни събития - когато обект ви се движи бързо на относително далечно разстояние и нямате достатъчно светлина
* Концерти - също така ниска осветеност
* Художествени галерии, църкви и др- много галерии имат правила срещу използването на светкавицата, и разбира се на закрито не са добре осветени.
* Рожден ден на като се духат свещите - загасят се светлините и ефекта на светкавицата разваля момента на самия акт на духането на свещите.

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)
Баланс на бялото и има ли то почва у нас :) ахахаха това вече е малко за по разширени настройки...ако наистина не знаете какво да изберете горещо ви препоръчвам да поставите баланса на бяло на AWB.
 
 
Източници на светлина Цветова температура в К
Ясни синьо небе 10000 до 15000
Ясно небе 6000 до 8000
Точно по пладне Слънцето 6,500
Слънчевата светлина Средна 5400 до 6000
Електронна светкавица 5400 до 6000
Домакински осветление 2500 до 3000
200-watt Bulb 200-ватова крушка 2,980
100-ватова крушка 2,900
-ватова крушка 2,820
60-ватова крушка 2,800
40-ватова крушка 2,650
Пламъка на свещ 1200 до 1500
 
Относно блендата:
 
Бленда - Във фотографията бленда (може да с е ползва диафрагма и апертура) на фотоапарат, се нарича приспособлението определящо количеството светлина, която ще попадне върху светочувствителния слой на фотографската лента. Изразява се с диафрагмено число, което е отношение от фокусното разстояние на обектива и диаметъра на отвора на блендата. Колкото това число е по-голямо, толкова блендата е по-затворена и е с по-малък диаметър и обратно. Например при една и съща експонация (скорост) при слънчево време ще поставим бленда 11 или 16, а при мрачно 4 или 5,6. Точното съотношение бленда/скорост определя добра експонация и качествена снимка. Блендата влияе и върху рязкостта, като колкото диафрагменото число е по-голямо, толкова дълбочината на рязкостта е по-голяма, т.е нашата грешка при фокусирането е по-малка. Когато използвате голяма стойност за отвор на блендата, имайте предвид, че при ниска осветеност може да има размазване на снимката , поради заклащане на фитиаоарата. При това положение стойността на скорост на затвора ще е по-ниска- трябва да увеличите ISO или да използвате статив. Също така , колкото по-близо е обектът, толкова по-малка е дълбочината на рязкост - обратното. В примера със снимката вдясно е използван твърд обектив 50 mm / 1.8 , с максимално отворена бленда и близо до обекта на снимане за постигане на "размазан" (дефокусиран ) фон.
 
 
Фокус - обикновенно има два вида фокус - авто фокус и ръчен фокус. Самият авто фокус има няколко варианта - единичен фокус ( One shot focus ) , когато фокусирате и снимате веднага след това, и фукус ( AI Servo ) , при който апарата прави изчисленията вместо Вас. Този фокус се използва, когато снимате движещ се обект, който в момета, в който сте фокусирали вече се е премести и е извън фокус. Това, което прави AI Servo фокус е да преизчисли изключително бързо изминатото от обекта разстояние и да го фокусира, преди да натиснете спусъка. Има още един вариант на фокусиране - AI Focus Auto focus - това екомбинация от горните два видове фокус, т. е. фотоапарата преценява кой от двата вида фокус да избере, в зависимост от конкретната ситуация.

Съвременните цифрови фотоапарати имат няколко точки на фокусиране, които се виждат, когато погледнете във визьора (най -често 9 на брой ). Обикновенно може да зададете на всяка едно от тези точки да бъде фокусирана(това може да прочетете в инструкциите на Вашия апарат), но най-прецизно е фокусирането в центъра на визьора. Ако искате да фокусирате обект, който не се намира в центъра на кадъра Ви, фокусирайте го в центъра, и след това, с полу натиснат спусък, направете желата от Вас композиция.

В много случаи при опита си да използвате авто фокус, това просто няма да се получи. В тези моменти трябва да използвате ръчен фокус. Някои от тези ситуации са например когато искате да фокусирате огледални или стъклени повърхности; когато снимате през ограда и искате тя да не е на фокус; ситуации с малко кнтраст в кадъра- бяла стена, синьо небе; както и в ситуации с недостатъчно светлина- клубове, сенчести места, сумрак. В всеки от тези случаи просто превключвате на ръчен фокус и преценявате кога да натиснете спусъка. Ще си спестите доста нерви ако разучите ръчния фокус smile.png.

Има и още един вариант на снимане в ситуация с недостатъчно осветление - напромер в клуб, дискотека, плаж през нощта wink.png... В тези случаи апарата, в режим на автофокус, не може да фокусира поради липсата на светлина. Може да използвате ръчен фокус, или функция, която се нарича AF Assist Beam - тъй като няма достатъчно светлина, апаратът изпраща много бързи светлинни импулси, преди стартирането на светкавицата, които помагат да авто фокуса да фукусира и да заснемете желания кадър.
Редактирано от Alesis
  • Харесвам 1
Публикувано:

КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПРАВИЛНИЯ ОГЛЕДАЛНО РЕФЛЕКСЕН ФОТОАПАРАТ

 

 

Преди закупуване на DSLR фотоапарат, трябва добре да прецените за какво ще го използвате и каква сума може да отделите за новата си придобивка. На пазара съществува голямо разнообразие от огледално-рефлексни модели, а в мрежата има достатъчно информация, която би могла да задоволи всеки любопитен потребител.

Най-често преди покупка на ново устройство, ние се съветваме с близки и приятели, които имат опит с тази технология. DSLR фотоапартите се различават съществено от обикновените компактни модели и преди покупка, трябва да прецените добре, кой модел ще ви свърши най-добра работа. Ето няколко съвета от Ivanistudio.com за това как да изберете подходящият огледално-рефлексен фотоапарат.

1. Избор на производител
Двете най-популярни марки на пазара на DSLR апарати са Nikon и Canon. Истина е, че напоследък почти всички производители на потребителска електроника предлагат свои модели. Сега, компании, които не са специализирани във фотографията, представят нови DSLR апарати. Sony, Samsung и Panasonic се конкурират с Pentax, Olympus, Sigma и Fujifilm. Sony и Olympus предлагат вграден стабилизатор в тялото на апарата, Canon наблягат на резолюцията, а Nikon предлагат високо качество с дългогодишен опит в тази сфера.

2. Цена
Важен фактор при избора на такъв фотоапарат е неговата цена. Добрите модели се продават средно за над $700 и трябва да спестите малко повече, ако искате да се сдобиете с един наистина добър DSLR апарат. Разбира се, умна тактика е, да си купите вече използван, стар модел с добро качество, който ще ви струва много по-малко. Тук отново трябва да разпитате ваши близки и познати с опит или просто да потърсите в специализираните магазини за фототехника.

3. Наличие на бутони по тялото
Колкото повече бутони са на разположение върху тялото на фотоапарата, толкова по-лесно ще боравите с него. Обикновено чрез тях се задават настройките за светочувствителност, режим на фокуса, режим на измерването на светлината, баланса на белия цвят, режим на качеството на файла и др. Ролерите са особено удобни за използване, като чрез тях обикновено се променят различни стойности в зависимост от режима. Те са по удобни, отколкото търсенето на конкретната функция в менюто.

4. Не се подлъгвайте с рекламни трикове
Рекламите обикновено представят резолюцията на фотоапарата, която ви е необходима само ако отпечатвате изображенията. С 3MP например, можете да отпечатате снимки с размер на формата А4, а 15MP до пет пъти по-големи изображения. Ако сте любител, вероятно, никога няма да отпечатате подобен плакат. Броят на пикселите не определя качеството на заснетите изображения.

Самите обективи са много по-важни за качеството на снимките. Тези, които се продават в комплект с тялото, обикновено не могат да се срещнат по магазините. Най-добре е първо да си закупите тялото отделно, а след това да изберете обектив, според вашите предпочитания. Вероятно ще предпочетете обектив за пейзажи и архитектура или за портрети.

  • Харесвам 1
  • 2 седмици по-късно ...
Публикувано:

А я кажете съвет, как се правят нощни(или почти) снимки с обикновена сапунерка, така, че да не е плачевен резултатът.

  • Харесвам 1
Публикувано:

Слагаш на статив или подпираш на нещо неподвижно - кофа за боклук, ограда, на земята, върху камък или скала. Слагаш режим за нощни снимки, снимаш на самоснимачка и готово.

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

А я кажете съвет, как се правят нощни(или почти) снимки с обикновена сапунерка, така, че да не е плачевен резултатът.

 

Формула няма! :biggrin: Започваш да експериментираш с всяка нова сапунера. Много сапунери минаха, но доволно е и с финна центравка от телефон.

Редактирано от Hollywood
Публикувано:

Слагаш на статив или подпираш на нещо неподвижно - кофа за боклук, ограда, на земята, върху камък или скала. Слагаш режим за нощни снимки, снимаш на самоснимачка и готово.

Самоснимачката е за да не трепне при натискането на бутона, въпреки подпирането, нали?

Аз имам някои настройки на сапунерката, като пусна на нощни, например iso 80-1600 и скорост от 1 до15 секунди.

Доколкото разбрах от темите тук е по-добре по-висока скорост с по-малко iso да се комбинират?

Или тези 'тънкости' при сапунерките нямат голям смисъл?

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Да, самоснимачката е за да няма вибрации, които да размажат кадъра. Иначе си сложи на автоматичен режим и не мисли за настройките. Малкото Исо намалява шума, така е. Друг е въпросът, че при ниска осветеност е трудно да се постигне и ниско Исо, и висока скорост.  Ако апарата е неподвижен не би трябвало да имаш проблем и при по-ниска скорост. Аз така снимам.

Редактирано от Tedy
  • Харесвам 3
Публикувано:

Самоснимачката е за да не трепне при натискането на бутона, въпреки подпирането, нали?

Аз имам някои настройки на сапунерката, като пусна на нощни, например iso 80-1600 и скорост от 1 до15 секунди.

Доколкото разбрах от темите тук е по-добре по-висока скорост с по-малко iso да се комбинират?

Или тези 'тънкости' при сапунерките нямат голям смисъл?

При положение, че можеш да задаваш скорост (приоритет на скоростта - задаваш скорост, а апарата си наглася останалото), аз бих оставил ISO-то примерно на не повече от 200 и бих си играл със скоростта - пробваш с различни величини - 1,2,3,4 секунди (ако се налага и повече, пробваш и с по-малко). Това с уговорката, че си сложил апарата на триножник или си го оставил в-у нещо (има едни много малки и много евтини мини-триножничета за сапунерки, едно такова ще ти заспи).

 

Ако въпреки това не ти се струват достатъчно осветени снимките, виждаш дали имаш напълно ръчни настройки - да можеш да контролираш и блендата и скоростта - тогава слагаш на максимално отворена бленда (минимално число) и увеличаваш постепенно времето за експозиция (намаляваш скоростта на затвора) докато ти хареса резултата. Надявам се, да не звъча объркано, изобщо не е трудно, просто трябва да се пробваш преди да заминеш, за да видиш как става. ISO-то ако го вдигнеш много, ще ти даде шум. Аз си позволявам това, но с единственното тяло на DSLR, което може да прави подобни фокуси с много ниско ниво на шум (и с бърз обектив) - малко нощни снимки правени на ръка без триножник с много високо ISO.

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Не че аз съм най-подходящият човек да ти дава фотографски съвети при толкова спецове тук ;) , но все пак - за нощните снимки - при положение, че веднъж си осигурил неподвижност посредством тринога или поставяне апарата на стабилна основа - от там нататък търсиш по-малко ISO (защото особено при сапунерките шумът много лесно се появява) и търсиш по-затворена бленда за повече обекти на фокус (защото едва ли правиш портретни снимки през нощта , че да търсиш дълбочина на фокуса ;) ) .  А времето - колкото (го определи полуавтоматът) - толкова.

Редактирано от Фичо
Публикувано:

 

Самоснимачката е за да не трепне при натискането на бутона, въпреки подпирането, нали?

..................................................................................................................................

 

 

Също и за да имаш време да се присъединиш към казващите : зелеее .

 

;)

  • 4 месеца по-късно ...
Публикувано:

Айде, една по-лекичка тема, че като се разпрострях с ония ми ти фермани :) Дайте тук да съберем основни и лесни за прилагане, дори от аматьор трикове, които могат да направят фотографиите ни по-качествени. 

 

Ще започна с най-основното, което всеки го знае: Не снимайте срещу слънцето

 

Когато снимаме срещу слънцето обекта, който заснемаме излиза тъмен, просто като контур. Сенника на обектива и светкавицата могат да помогнат в много редки случаи, но като цяло е загубена кауза. 

 

Ще допълвам...

 

Въпросът е съвсем сериозен :lol: А ако искам да снимам слънцето, как се е сгушило в облаците или нещо подобно, в което Слънцето е участник :rolleyes:

  • Харесвам 1
Публикувано:

Въпросът е съвсем сериозен :lol: А ако искам да снимам слънцето, как се е сгушило в облаците или нещо подобно, в което Слънцето е участник :rolleyes:

Аз редовно снимам слънцето. Просто не трябва да е директно, а да е закрито от облак или някакъв друг обект. Иначе при изгрев и залез може и директно.

  • Харесвам 1
Публикувано:

Аз редовно снимам слънцето. Просто не трябва да е директно, а да е закрито от облак или някакъв друг обект. Иначе при изгрев и залез може и директно.

mersi :)

  • Харесвам 1
Публикувано:

Въпросът е съвсем сериозен :lol: А ако искам да снимам слънцето, как се е сгушило в облаците или нещо подобно, в което Слънцето е участник :rolleyes:

 

По-добрите камери имат exposure compensation, т.е. един вид с настройката лъжеш камерата, че е по-тъмно от колкото тя мери. Така слънцето ще излезе добре, а всичко останало ще е затъмнено.

 

Вече ако искаш и слънцето да се вижда добре и околната обстановка ще са необходими техники за по-напреднали, като се надявам някой от про-тата във форума да помогне. Това, което се сещам на първо време е да ползваш светкавица ако снимаш близък обект, като така ще осветиш ярко обекта ще се изравни с яркостта на слънцето и ще е по-балансирана снимката. Друг метод е HDR, при който снимаш 2 или повече отделни снимки - една настроена спрямо яркостта на слънцето, още една спрямо околните обекти, накрая двете ги комбинираш на компютър. 

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

По-добрите камери имат exposure compensation, т.е. един вид с настройката лъжеш камерата, че е по-тъмно от колкото тя мери. Така слънцето ще излезе добре, а всичко останало ще е затъмнено.

 

А, не само по-добрите, и повечето обикновени сапунери си имат exposure compensation, то не е нещо много специално.

И принципно е така с корекцията, само че неволно си написал обратното ;)  - ако "лъжеш" апарата, че е по-тъмно, той ще увеличи експозицията и слънцето ще излезе още по-ярко. ;)

Предполагам си искал да кажеш, че трябва да "излъжеш" апарата че е по-светло, за да намали експозицията. :)

 

Друг метод е HDR, при който снимаш 2 или повече отделни снимки - една настроена спрямо яркостта на слънцето, още една спрямо околните обекти, накрая двете ги комбинираш на компютър.

За целта доста апарати (включително стари турбосапунерки като моята) имат функцията bracketing, при която апаратът прави автоматично клин от  снимки - една с основната експозиция, една недоекспонирана и една преекспонирлана, като съответната стъпка може да се настройва.

За HDR апаратът е добре да е на статив, а иначе bracketing  може да се използва и просто ако не сме много сигурни за експозицията.

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Публикувано:

Предполагам си искал да кажеш, че трябва да "излъжеш" апарата че е по-светло, за да намали експозицията. :)

 

точно, мерси за уточнението :) Малко като оф, но в тая фотография още не мога да свикна кое е увеличение, кое е намаление с тия му там параметри :)

  • Харесвам 1

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.