Прескочи до съдържание

Споделени автомобили в Европа и САЩ (car sharing) - съвети за използването им


Препоръчани мнения

Виждам, че няма една обща тема, която да описва как се използват все по-масовите споделени коли, таксувани на минута, в големите градове на Европа и САЩ, т.нар. free-floating car sharing. Услугата е доста интуитивна за ползване и ще опиша типичния начин на функциониране при няколко оператора, които познавам. Разбира се, може да има изключения, така че ще опитам да обновявам и подобрявам описанието. Ще се радвам и ако успеем да попълним списък с операторите в различни страни.

Малко история: в края на 2000-те в Европа масово имаше една „по-дървена“ услуга за наем на коли на на час или ден и колите се вземаха и оставяха на специални пунктове, а регистрацията беше сложна и таксите - доста сериозни. Няма да говоря за тях; този модел все повече умира в полза на няколко големи фирми, подкрепяни от общините, големите автопроизводители и развитието на смартфоните.

В Европа и някои градове на САЩ са силни две компании: car2go (с коли на Даймлер – смартчета и Мерцедеси) и DriveNow (с Мини и БМВ). В София пък действа Spark с електрически коли от различни модели. Съветите ми са базирани на опит главно с тези компании, но виждам, че принципът на действие при техни по-малки конкуренти в различни страни е подобен.

 

Употреба

 

  1. Регистрация в сайт или мобилно приложение и плащане на регистрационна такса, в случай, че има такава (от порядъка на 10-20 евро). Изисква се кредитна карта, а някои оператори приемат и дебитна карта срещу малка еднократна допълнителна такса. Регистрацията в повечето платформи е валидна завинаги, обикновено без годишни и други такси. Когато фирмата е активна в много градове и държави, акаунтът е валиден навсякъде, като само цените за ползването ще се различавa
    • Понякога фирмите пускат промоции, когато регистрацията е с намалена цена или безплатнa

  2. Снимане на шофьорската книжка и документ за самоличност и ъплоудване, след което служител проверява документа. Възможно е да получиш някакъв вид видео обаждане за проверка на лицето ти, или пък да изискват и снимка, на която държиш документа до лицето си. В градовете, където се предлага услугата, обикновено има и офис на фирмата, в който одобряването на документа може да се извърши лично
    • Рядко някои национални оператори, например Enjoy в Италия, имат ограничения за държавите, чиито шофьорски книжки не приемат. Българските книжки обикновено изтеглят късата клечка
  3. Локализиране на свободните коли в района с приложение
    • Обикновено приложението показва модела кола, тарифата за използване и т.н.
    • Обикновено е показано нивото на гориво или електрически заряд. Добро неписано правило е да не се вземат коли с под 10-15% резерв, за да можеш да си стигнеш до дестинацията
    • Някои компании имат по-нестандартни модели или екстри в описанието на колата. Например DriveNow в страни като Германия често има малка детска седалка в багажника, а някои модели Мини са кабриолети
  4. Потвърждаване на избраната кола през приложението чрез „резервация“. Когато не си съвсем близо до колата, можеш да я резервираш за период от 15-20 минути, през които да стигнеш до нея и да започнеш да я ползваш. Резервациите са безплатни, но обикновено всяка кола може да се резервира само по веднъж, за да не се „блокира“ от един човек за дълго. Ако я използваш, не е проблем на слизане да резервираш отново същата кола за 15 мин за евентуалното ти връщане.
    • Някои оператори разрешават удължаване на резервацията срещу допълнително плащане. Понякога е полезно, когато в района ти има малко коли и искаш да се подсигуриш предварително, че няма да останеш без кола след 40 минути, да речем. Примерно... резервираш си кола близо до стадиона по средата на второто полувреме на мача и спокойно излизаш бавно от стадиона.
  5. Придвижване до колата, докато текат минутите на резервацията и стартиране на наема чрез приложението. Вратите се отключват и сядаш зад волана. Някои оператори изискват въвеждане на цифрен пин-код на телефона или на екранче в колата и други подобни методи за допълнително разпознаване. Някои коли имат малко екранче на предното стъкло, което подава уникален код на автомобила, който въвеждаш в приложението. За съжаление при отключването стандартизация все още няма
  6. Шофиране. Във всеки град има своите особености, които трудно могат да бъдат обхванати напълно
    • Позволено е да се пътува навсякъде, включително извън оперативната зона на услугата, важното е наемът да завърши в нея
    • Обикновено е забранено влизането в улици и ленти, достъпни само за градския транспорт или пък за жители на квартала (например zona traffico limitato в историческите центрове в Италия)
    • В градове с congestion charge като Милано (Area C), където влизането в центъра е платено, обикновено общините правят изключение за car sharing-a
  7. Паркиране. Задължително в оперативната зоната на услугата. Обикновено зоната е застроената територия на големия град, без предградията. В София пък Spark имат определени оперативни зони, които изключват по-неатрактивни или нежилищни квартали. Ако си извън обхвата на услугата, системата няма да позволи да завършиш наема. При паркиране почти винаги имаш предимства спрямо паркирането на личен автомобил

    • Общините обикновено позволяват паркиране на платените места по улицата
    • Електрическите автомобили могат да паркират и на специалните места за електромобили
    • В някои градове е разрешено и паркирането на местата за жители на квартала (в Италия), но другаде това е забранено (Берлин)

    • Винаги е забранено паркирането в частни паркинги, супермаркети, затворени имоти, дворове и т.н., за да не се ограничава достъпът на другите клиенти
    • Все едно не съм го казал! 🙂 Паркирането в нарушение „като местните“ носи изключително малък риск, защото ако си принуден да паркираш в нарушение, значи си в натоварен район в пиков час и скоро след като си тръгнеш, някой ще вземе колата и вече няма да си в нарушение. За съжаление, грозното паркиране в нарушение е сред неприятни негативни ефекти от популярността на тези коли. А таксуването на минута потиска желанието на шофьорите да търсят правилно място за паркиране
  8. Приключване на наема. В огромната си част колите са с автоматични скорости, така че оставяш лоста на положение P (Park), изключваш фарове, затварящ прозорци и т.н. След това затваряш наема чрез приложението

8.       Плащане. На базата на изминатите минути (плюс евентуални добавки) парите се начисляват веднага на картата и ги виждаш веднага в приложението, а малко след това и по имейл.

 

Ценообразуване

  1. Основният принцип е плащането на минута, в зависимост от модела кола. Напоследък цените започват да варират и според това колко коли има в даден район и дали компанията иска да ги „премести“ оттам. В Западна Европа цените са около 25-35 евроцента на минута, като няма първоначална такса или минимална цена
  2. Някои оператори имат по-ниска тарифа „паркинг“, ако си спрял и заключил колата за няколко минути, за да свършиш нещо
  3. Някои оператори предлагат месечни и годишни абонаменти, при които се плаща периодична такса, а минутните тарифи са малко по-ниски
  4. Понякога в големи градове може да има две зони – по-централна зона, в която тарифирането е на минута, и по-широка зона, в която освен минутната тарифа, паркирането на колата струва допълнителна фиксирана сума (например в Милано се добавят 5 евро, ако се паркира в много крайните квартали), докато наем, започващ в широката зона и влизане в центъра не таксува допълнителна сума
  5. Често летищата, разположени близо до града, влизат в оперативната зона, но също често изискват плащане на допълнителна такса и при отиване и при оставяне на колите там. Цените на Милано Линате и Берлин Шьонефелд например са от порядъка на 5-7 евро.
  6. При наем на кола с ниско ниво на гориво, да кажем под 20%, можеш да заредиш колата от името на фирмата и да им спестиш време и труд. В колата има карта за гориво за определени вериги бензиностанции, с която се плаща. Усилието се възнаграждава с безплатни 15-30 минути за следващо ползване, но според мен е прекалено голяма разправия за туристи
  7. Освен тарифите на минута, могат да се купят часови, многочасови, дневни и многодневни пакети, които се виждат в описанието на всяка кола. Цените им са сериозни спрямо традиционна кола под наем, освен това имат ограничения в пробега на ден и рядко могат да се окажат удобни за туристи
  8. Стандартната употреба на услугата не би трябвало да доведе до други разходи, но все пак има немалко наказателни такси, за които е добре да се знае
    • При извършване на нарушения, тези коли се санкционират както всички други, включително и за неправилно паркиране. Според часа на глобата и местоположението на колата, глобата отива при точния шофьор, а компанията начислява такса „предаване на информация“ от порядъка на няколко десетки евро, подобно на традиционните коли под наем
    • При щети на колата, обикновено има малък excise, тоест самоучастие, от порядъка на няколкостотин евро. Доколкото ми е известно, няма напълно пълни застраховки. Тук ситуацията е малко като руска рулетка – колите непрекъснато сменят притежателя си, а на началния въпрос „всичко ли е наред с колата“, предполагам повечето хора отговарят „да“, за да не описват повреди и да не губят време. Така ако не декларираш твоята щета и следващият шофьор я пропусне, проблемът вече не е твой. Въпреки това, колите не изглеждат очукани и си мисля, че компаниите сменят и поправят части и на своя отговорност – ако начисляваха често таксата самоучастие, щеше да е доста по-обсъждан проблем
    • Същото се отнася и за чистотата в колата – ако оставиш кочина и следващият шофьор я декларира, плащаш ти

 

Общото ми впечатление от услугата е, че в комбинация с навигация шансът да сбъркаш нещо е минимален и си струва усилието. Особено полезна е вечер, когато градският транспорт се разрежда, а колите се движат бързо и сметката излиза тънка. В западноевропейски град цената на колата излиза средно (доколкото може да се осредни подобно нещо) 3 билета за градския транспорт. Спрямо такси в Италия струва 2-3 пъти по-малко, а на север от Алпите твърдо 3-4 пъти по-малко. Въпреки че колите са малки, дори и смартче за двама може да побере един голям куфар и 1-2 ранички, а някои от по-големите модели коли съм ги ползвал дори за сериозни багажи.

 

Важни оператори в Европа и САЩ (моля, помагайте да допълваме и обновяваме списъка)

 

Car2go: Германия (6 града), Италия (4 града), Париж, Мадрид, Амстердам, Виена, САЩ (7 града), Канада (3 града), Чонкин

DriveNow: Германия (5 града), Милано, Лондон, Брюксел, Копенхаген, Виена, Хелзинки, Лисабон

Скоро Car2go и DriveNow ще се слеят, но за момента изискват отделни регистрации, въпреки че показват като налични и колите на другата компания

Ubeeqo: Лондон, Париж, Берлин, Хамбург, Брюксел, Милано, Мадрид, Барселона. Разликата при тях е, че нямат минутни тарифи, а само часови, но цените също са много поносими

 

Освен тях, има много национални оператори.

 

Италия

Enjoy: 6 града. Не приема български шофьорски книжки, а само такива от основните западноевропейски страни, САЩ и Русия

ShareNgo: 4 града. Електрически коли с доста изгодни вечерни тарифи за жени-шофьори

 

България (София)

Spark: електрически коли, засега с ограничена оперативна зона, изключваща важни райони на града, например цяла Западна и Северна София

 

Унгария (Будапеща)

Mol Limo

Green Go: електрически коли

Освен споделени коли, в Европа има немалко модели за споделени превозни средства, които могат да са от интерес за туриста, като общински системи за велосипеди с дневни абонаменти (стил парижкия Velib), free-floating колела по китайска идея като Mobike, Ofo и Obike, free-floating тротинетки като Lime, скутери и какво ли още не. Може би ще дойде ред и на описанието за тях 🙂

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Явно общите черни в начина на организация са много, което е много добре, защото дори да попаднеш на непозната услуга в непозната държава знаеш горе-долу какво да очакваш като механизъм и начин на работа. Все пак от твоя личен опит, можеш ли да разкажеш случаи, при които си срещнал затруднения, от какъв тип са били, дали се касае за еднократно неудобство или общ хроничен недостатък?

 

Каква е гъстотата на автомобили на добре утвърдените марки в големите и популярни градове?

 

П.С. Нека видим как ще потръгнат двете текущи теми и ще видя как да ги организираме най-оптимално. 

Връзка към коментар

Хмм, интересен въпрос. Считам се за много любопитен на тема транспорт и скрити разходи, та нямам големи фалове, но от може би стотина ползвания в Милано, Рим, Берлин, Мюнхен и София има следните проблеми пред "новобранците" и не само
 

- в началото, въпреки че съм карал автоматик и преди, не винаги успявах да подкарам колата. И все още не съм 100% сигурен дали поредицата от действия е зададена само за споделените коли, или всички автоматици правят така: спирачката натисната до долу, старт с ключ или копче, преместване на лоста от P на R или D и изключване по същия начин в обратен ред

- колите на DriveNow се палят с копче до волана, а не с ключ

- въвеждането на пин-кода в DriveNow става с помощта на въртящо се колелце до скоростния лост, с което се местят числата и се натиска за ОК. Леко неинтуитивно е да го търсиш далече от екрана, където излизат числата

- при паркиране на самия ръб на оперативната зона, колата може да бъде възприета, че е извън нея. Случвало ми се е с car2go. Налагало ми се е да я преместа с 10-20 метра, за да ме приеме, че съм на правилно място

- мисля, че още веднъж по някаква причина не успях да затворя наема заради грешно позициониране в града. Преместих я с няколко метра и ГПС-ът я хвана

- въпреки забраната за паркиране в частен имот, веднъж колата очевидно беше вкарана във вътрешен двор на кооперация в Берлин. Вратите бяха отворени, влязох и си я наех без всякакви скрупули. Случвало ми се е и други пъти кола на картата да изглежда, че е във вътрешен двор и на улицата наистина да я няма, та очевидно някой е злоупотребил. Позиционирането е доста точно, така че ако колата изглежда далеч от улица сред сгради, възможно е някой да си я е прибрал "за малко"

- ако не можеш да си намериш колата сред гъсто паркирани коли, приложенията имат опция "включи аварийните". Премигват няколко пъти и особено в тъмно няма как да я изпуснеш

- 2 пъти в Милано съм се обърквал да мина през zona traffico limitato, в райони, които не познавах идеално. Камерите са денонощни и глобите стопроцентови. Ако бях с личен автомобил, сигурно нямаше да съм толкова припрян и щях да видя по-добре знаците

- в Мюнхен бяхме излезли с приятелка с малко дете и тя резервира кола, отбелязана с детско столче. Столчето обаче го нямаше и като видях по-късно колко е компактно, разбрах, че сигурно предното е било откраднато. Ако ползваш DriveNow и ти трябва столче за детето, а колата е на 10мин пеша, разделете се и един да докара колата, за да не карате детето да ходи напразно

- паркингите на летищата обикновено са в дъното на паркинга за коли под наем или на друго забутано място, често на най-трудно достъпен етаж

Броят коли в повечето градове е достатъчно голям, по-проблемен е фактът, че често са струпани. Например където живея в Милано е район с много заведения и нощен живот - в петък вечер или много ранна съботна сутрин за хващане на полет винаги има доста коли. Неделя в 11 сутринта, ако искам да ида на супермаркет с кола - трябва да походя 10-15 мин до най-близката.
Според Уикипедия по данни от края на 2018 (данните са директно от сайта на компанията, де), само car2go има в Берлин около 1200 коли, Хамбург 900, Ню Йорк над 500 и т.н. Това са страшно много коли, като се има предвид, че все още голяма част от хората не ги ползват.

 

  • Харесвам 2
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Малко набързо да питам, че не съм чел из сайтовете още. Тия услуги имат ли месечна такса, и може ли да се замразява ако няма да ползвам? Примерно да се запиша сега, че има някакъв бонус, а да почна да ползвам през юли?

Става дума за zipcar и car2go, че ще ми трябва за Чикаго.

Връзка към коментар
4 minutes ago, neuromancer said:

Малко набързо да питам, че не съм чел из сайтовете още. Тия услуги имат ли месечна такса, и може ли да се замразява ако няма да ползвам? Примерно да се запиша сега, че има някакъв бонус, а да почна да ползвам през юли?

Става дума за zipcar и car2go, че ще ми трябва за Чикаго.

В Европа car2go няма месечна такса, вероятно така е и в Щатите. Zipcar не ги познавам 😞
Очакват се поне минимални реорганизации на услугата след сливането с DriveNow, та... според мене няма закъде да бързаш с регистрацията. Възможно е като слеят двете компании да има период на безплатни регистрации с цел популяризиране на услугата. Също... винаги има риск да затворят някой американски град поради неефективност, макар че сигурно целта им е растеж

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Въпросът може да не е съвсем по темата, но беше споменато че такива автомобилчета има и в холандия - имате линк към сайта им и се интересувам дали е възможно да се вземе такова и да се отиде например от Айндховен - летище до Хага? 

Връзка към коментар
Преди 1 час, Dioni каза:

Въпросът може да не е съвсем по темата, но беше споменато че такива автомобилчета има и в холандия - имате линк към сайта им и се интересувам дали е възможно да се вземе такова и да се отиде например от Айндховен - летище до Хага? 

не съм сигурен за Холандия конкретно, но тези споделените са за почасов наем в рамките на един град обикновено

т.е. може да излезеш от града, но трябва да го върнеш в същия град

за теб най-добре виж рентакар, в Европа трябва да има и електрически, ако ти е мерак точно такава

Връзка към коментар

Благодаря, идеята ми беше че ми трябва кола от Айндховен до Хага и след това няма да ми трябва в Хага няколко дни, а след това от хага до Ефталинг и сафарито и след това евентуално пак до летище /но май до амстердам - още не съм запазила билетите за връщане/. Не ми се искаше да взимам кола за през цялото време и да и плащам наем, че и паркинг и застраховки и такса за drop-off. А понеже сме 3-ма възрастни с дете, а едното е наистина възрастен човек и не ми се иска да я мъча с рейсове и влакове. Иначе пътуването с рейс и влак там ми е познато - ходила съм 4-5 пъти, но тогава все още можеше да се пътува за 7 евро с влака ...... уж груповите пътувания, което независиха нито от час,нито беше задължително да е цялата група и т.н. 

Връзка към коментар
5 hours ago, Dioni said:

Въпросът може да не е съвсем по темата, но беше споменато че такива автомобилчета има и в холандия - имате линк към сайта им и се интересувам дали е възможно да се вземе такова и да се отиде например от Айндховен - летище до Хага? 

Всяка компания си има отделен сайт, за съжаление. Бързо търсене ми показва, че в Айндховен засега няма car sharing, а и да имаше, щеше да ми е странно, ако можеше да се оставят толкова далече от мястото на наемане, чак в Хага.
Възможно е да има BlaBlaCar от летището (споделено пътуване в същата посока) и част от групата ти да пътува с блаблакар, а, други да пътуват с влака.

Връзка към коментар
  • 2 месеца по-късно ...

Аз се разчетох из сайтовете и не мога да си избера

Zipcar няма еднопосочен наем, т.е. трябва да върна колата откъдето съм я взел, което означава, че наема си върви, докато съм на мястото, където искам да отида и си върша работата. Car2go мога да я оставя на място и да приключа наема, и после да се върна с друг наем... 

От друга страна Zipcar имат доста повече коли (има и на летището, но пък след като трябва да я върнеш там не си е работа), а Car2go половината са Смарт за двама, което в повечето случаи няма да ми свърши работа. 

Това поне в Чикаго.

Та май ще трябва да пробвам и двете...

Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Нещо май няма да се разберем с тия.

Пробвах да се запиша в Zipcar и ми дава, че не може да завърши регистрацията и дотам. Не пише защо, ама книжката българска, кредитната карта бразилска, а адреса в САЩ... (Револют не мина) Писах, ама кой знае какво ще стане...

В Car2go се записах, обаче искат освен да им снимам книжката, да пратя и копие от driving record, обаче преведено на английски. Та сега трябва да търся преводач за една страница, на която общо взето пише, че няма нищо на мое име...

Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Значи, аз се записах и ползвах Zipcar. Удобно е за задачи, дори може да излезе по-евтино от обикновена кола под наем за два дни извън града (при Zipcar не плащаш горивото), обаче е трудно да се намери свободна кола за по-дълъг период (хората си резервират предварително). Добре е, че може да се удължава времето в движение, защото като съм с жени и деца все се оказва, че се бавим повече, отколкото съм си мислил... Неудоството е, че трябва да върнеш колата на същото място и не става да отидеш на музей, да седиш 5 часа и да се върнеш, за целта по-добре с Uber.

Car2go може би е по-удобно когато примерно искаш да отидеш някъде, да оставиш колата, да седиш някакво време и да вземеш друга за връщане. Обаче така и не ми стана съвсем ясно къде мога да в паркирам в Чикаго, пише на public, non-metered място, ама тук целия център е с паркометри, които се плащат и нощем и в неделя... Аз не ги ползвах, защото ме домързя да правя превод на driving record.

Тъкмо като дойдох тук видях в новините, че car2go са затегнали много изискванията, защото са имали много откраднати коли от потребители в Чикаго, които ги закарват някъде в дивото и разкостват всичко и после по ГПС-а намират само купето...

  • Смея се 1
Връзка към коментар
  • 4 месеца по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.