Прескочи до съдържание

За рождените дни, за изненадите, за Лазурния бряг по това време и за още, разни други работи:)))


AlexandraKo

Препоръчани мнения

преди 9 минути , Dessislava каза:

Благодаря  @AlexandraKo за прекрасната разходка из Франция. Моят половин също бе рожденник през изминалия уикенд и аз му направих подобна изненада - не знаеше къде ще скиторим, но за съжаление доста наблизичко и доста кратичко - само 3 дни, че са ни блокирали отпуските 🙂 Но също бе доста приятно изненадан , човъркаше го отвътре къде отиваме през цялото време - а аз само давах кратички предварително написани бележки - карай към..., завий на ... и т.н. Доста добре се получи - пък и местенцето , което бях избрала и околностите му не бяха посещавани преди това от никой от нас - та стана интересно. Обещах си , че повече никога няма да се зачудя за подарък за него - реших си проблема до живот - почивка или екскурзия изненада 😉 Така поне се надявам да си заобича повече рожденния ден- явно е присъщо за мъжете..., или поне да го чака с нетърпение като мен 🙂 

Желая и на двама ви здраве и нови дестинации!

Благодаря ти!

Да бе, явно е обща мъжка черта. Пък, нататък, като годините станат повече, да видиш, какво е...

И на вас пожелавам много такива вълнуващи рождени дни!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...
На 8.03.2019 г. в 9:32, AlexandraKo каза:

Много ми се искаше да сложа малко от диалога в “Пир” на Платон. По- точно, речта на Аристофан, защо, човек ходи по света и търси своята половинка. 

И колко е щастлив, когато я намери.

Но от таблета не мога, ще бъде после:)))

 

После-то дойде😀

Не съм забравила, какво обещах.

 

Платон, " Пирът"

 

- извадки от речите на Сократ за платоническата любов и на Аристофан за човешката природа

 

Няколко цитата от речта на Сократ:

„Влюбените са събудени. Те не са съвършени мъдреци, но не са и напълно невежи - защото пълният невежа е човек заспал; той няма усещането, че може да получи през живота си нещо необикновено, че има нещо важно, към което да се стреми. А влюбеният, желаещият, е човек, който няма най-ценното, но знае, че го няма и поради това се стреми към него.”
„А любовта за какво е? Не е ли тя стремеж към красивото? Да, тя е това, но също е и желание да притежаваш красивото вечно, завинаги. Значи няма съмнение, че влюбеният желае и безсмъртие. Защото щом човекът желае да притежава нещо вечно, това просто значи, че той би желал да е безсмъртен. Това се проявява в поведението на всички живи същества – защото те се стремят към възпроизводство на самите себе си чрез телесно раждане. Също и на хората - както в това, че се обичат едни други телесно и се обезсмъртяват чрез своите потомци, така и в това, че непрестанно се занимават с дела, несвързани пряко с телесното. Това са дела държавнически, поетически или други, чрез които човек придобива слава. Тази слава продължава през поколенията; и така той се обезсмъртява чрез името си, сочещо към неговите дела.”
„А всъщност любовта не е ли, накрая, стремеж към истината? Когато мислим за влюбеност, си представяме, че някой се влюбва в лице, тяло. Но ако способният човек желае да напредне в любовта, той ще забележи, че между тези лица и тела, които пожелава, има нещо общо.
И тъй, той се влюбва в едно лице/тяло; но забелязва, че и в друго лице/тяло има нещо подобно; и узнава, че е влюбен в нещо, което се провижда през всяко отделно лице и тяло. А по-нататък проумява, че през тях е видял нещо, което трябва да се нарече душа – и че то е по-доброто.
Но и в душата не всичко е достойно за любов, не всичко е красиво. Красиви са някои неща - склонност към определени дела, към знания. И, напредвайки, влюбеният стига до това, което е общо за всички тях и ги надхвърля.   "

 

„Чрез причастността към това, което е красиво, всички неща са красиви. И човек, който е разбрал това, вече няма да се занимава с нищо просто така, поотделно: няма да има интерес към отделни, разхвърляни и несвързани неща, който всъщност е един робски интерес – били те тела или души, или отделни знания, или отделни занимания; а ще се интересува от всичкото. И този човек, който знае за красивото, и че нещата са красиви точно благодарение на причастността им към него, той, каквото и да прави, ще бъде красиво. Тъй като няма да следва сенки – отделни неща, несъвършено причастни към красивото - а самото красиво. Поради това всичко, което прави, ще бъде красиво - тъй като е имал пряка връзка с истината, а не с нейни отражения и неща, които може донякъде да са й причастни, но не са самата тя.”

„И кой ще бъде достоен за безсмъртие? Няма ли точно този човек да бъде достоен? И то много повече от онези, които са се прославили, след като цял живот са били поклонници на някои отделни неща - но не на самата истина.”

Митът на Аристофан

Но преди всичко вие трябва да научите каква е човешката природа и през какво е минала. Едно време нашата природа не е била каквато е сега, а друга. Най-напред имало три човешки рода, а не само два, мъжки и женски, както е сега; имало е и трети, който съчетавал в себе си черти от другите два и от който сега е останало само името, а самият той е изченал; тогава именно е съществувал един мъжко-женски андрогинен род, който и по вид, и по име е имал общо и с двата други – и с мъжкия, и с женския; сега тази дума се употребява единствено в обиден смисъл. На второ място, всеки човек представлявал едно цяло – гърбът му бил объл, а страните му били извити в кръг; имал четири ръце и същия брой крака; и лицата му бил две, върху кръгъл врат, напълно еднакви, но тези две лица, разположени в противоположни посоки, принадлежали на една глава, ушите били също четири, половите им органи два и всичко друго човек би могъл да си го представи според вече казаното.Той вървял и изправен, както ние сега, в която от двете посоки искал, а когато се спуснел да тича бързо, правел като акробатите, които си вдигат краката и се премятат презглава в кръг; и понеже тогава се подпирали на осем члена, бързо се движели като колело. А тези три рода с тези особености съществували поради това, че мъжкият род имал произхода си то Слънцето, женският – от Земята, а този с общите черти на другите два рода – от Луната, понеже и Луната има общо и със Слънцето и със Земята; естествено, че били овални, и по външен вид и по начин на придвижване, поради това, че приличат на родителите си. Те били страшни по сила и храброст и имали големи стремежи – посегнали дори на боговете и което разказва Омир за Ефиалт и От, че се заловили да се качат на небето, се отнася за онези хора, които искали да нападнат боговете.

Зевс и останалите богове се събрали на съвет, какво трябва да ги правят и изпаднали в затруднение. Нямало как да ги убият и да заличат рода им с мълнии, както постъпили с гигантите – щели да изчезнат от даваните им от хората почести и жертвоприношения, – нито пък могли да ги оставят да безчинствуват. Зевс много се измъчил, докато измислил следното: “Струва ми се, рекъл той, че имам средство и хората да останат и безчинствата им да престанат – да станат по-слаби. Сега, рекъл той, ще разделя всеки един на две половини, като същевременно ще станат и по-слаби и по-полезни за нас, поради това, че ще бъдат повече на брой. Ще вървят изправени на два крака. А ако се окаже, че и занапред ще безчинствуват и не искат да стоят мирни, ще ги разделя още на две, така че ще ходят, куцукайки на един крак.” Така казал и разделил хората на две, както режат на две оскрушите, за да ги консервират, или пък както разрязват яйцата с косъм. И когото разрязвал, карал Аполон да му обръща лицето и половината от врата към разрязаната част, та като гледа разреза си, човек да се държи по-благопристойно. Накарал го да излекува и другите последици. Аполон обръщал лицето и като смъквал отвсякъде кожата по посока на това, което наричаме корем, както се стяга кесия, правел една уста и я връзвал по средата на корема, което именно наричаме пъп. Изглаждал многото други бръчки и оформял гърдите с един уред, подобен на този, с който кожарите заглаждат бръчките на кожата по калъпа; по няколко оставил, тия около самия корем и пъпа, за да напомнят за случилото се някога.

Но понеже природата на тялото се оказал разсечена на две, половините й копнеели една по друга и се събирали. Те се обгръщали с ръце и се сплитали взаимно, стремейки се да се сраснат, и така загивали от глад и изобщо от бездействие, поради това, че нищо не искали да вършат една без друга. А някога, когато едната от двете половини умирала, а другата оставала, тя търсела друга половина и се сплитала с нея, независимо дали попада на половина от цяла жена – което сега наричаме жена, или на половина от мъж, и така загивали. Зевс се съжалил и намерил друго средство: преместил половите им части отпред; защото, докато били на външната им страна, те и създавали и раждали, но не един в друг, а в земята, като щурците. И така, той им ги преместил отпред и по този начин направил създаването да става един в друг, чрез мъжкия орган в женския. Намеренията му били следните: в това свързване, ако се срещне мъж с жена, те да създадат и да се продължи родът, а ако се срещне мъж с мъж, те да се наситят от общуването си и след като си отдъхнат, да се върнат към работите си и да се грижат за станалите си нужди в живота. Така че безсъмнено от това далечно време е внедрена у хората любовта един към друг – тя събира нашата първична природа, стремейки се да направи от две тела едно и да излекува човешката природа.

 

Митът и различните видове любов

 

Следователно всеки от нас е половина от човек, тъй като е бил разрязан като половина от едно цяло, както е калканът; така че всеки търси самостоятелно собствената си половина. Които от мъжете са отрязък от “общия” род, който тогава се е наричал андрогинен, те обичат жени и повечето от прелюбодейците произхождат от този род; от него произхождат също така онези жени, които обичат мъже, и прелюбодейките. Които от жените са отрязък от някогашна жена, те съвсем не обръщат внимание на мъжете, но не насочват повече към жените и от този род произхождат “приятелките” на жените. Които мъже пък са отрязък от някогашен мъж, те търсят мъжете и докато са още момчета, понеже са отрязък от мъж, обичат мъжете и обичат да лежат и да се прегръщат с тях. Между момчетата и юношите те са най-добрите, понеже са и най-мъжествени по природа. Наистина някои ги смятат за безсрамни, но това не е истина. Те вършат това не от безсрамие, но от дръзновение, храброст и мъжественост, привързвайки се към подобния им. Ето и едно голямо доказателство: вече оформени личности, единствено такива мъже са занимават с политическа дейност. Когато възмъжеят, те обичат момчета и по природа нямат склонност към брак и създаване на деца, но го правят, защото го изисква обичаят; иначе им е достатъчно да живеят взаимно и да останат ергени. Изобщо един такъв човек, привързвайки се винаги към сродния му, и момчета обича, и обича да го обичат мъже.

И така, попадне ли човек – бил той любител на момчета, било всеки друг – на собствената си половина, тогава и двамата ги обхваща светкавично някакво чудно приятелство, близост и любов, нежелаейки, така да се каже, да се разделят и за съвсем малко време. И те са хората, които преминават живота си заедно, в който не биха могли дори да кажат какво очакват един от друг. И никой не би помислил, че това е еротично общуване, че за това именно се радват един на друг и се стремят с такава голяма ревност да бъдат заедно. Ясно е, че друго нещо иска душата и на двамата, което тя не може да изрази, но го усеща и загатва неопределено. Така, както лежат заедно, да речем, че пред тях застане Хефест с инструментите си и ги попита: “Какво искате, хора, един от друг?” И ако те се затруднят и той продължи да ги пита: “Това ли жадува душата ви, да станете колкото е възможно една същност, така че да не се разделяте ни нощем, ни денем? Ако това жадувате, аз съм готов да ви претопя с духалата си в едно, така че от двама да станете един и докато сте живи, и двамата да живеете общо като един човек, а след смъртта ви ще бъдете и в подземното царство един вместо двама, ще бъдете заедно мъртви. Но вижте дали това искате и дали ви е достатъчно, ако го получите.” Ако чуе такива думи, сигурни сме, че няма да се намери човек да откаже и да изрази друго желание, но просто би сметнал, че е чул това, което отдавна именно желае – да се съедини и претопи с любимия си и от две тела да станат едно.Тази е причината за тези чувства- че нашата първична природа е била такава, каквато казвам, именно че сме били нещо цялостно. Жаждата и стремежът да се възстанови тази цялостност има названието любов. В началото, да повторя, ние сме били едно цяло, а сега, поради нашата несправедливост, богът ние е разделил, както лакедемонците разселили аркадците. Съществува, разбира се, опасност, ако не се държим прилично към боговете, да ни разрежат още веднъж на две и да се разхождаме с вида на релефите, представени в профил по паметниците, или станали като половин жетони. Поради това трябва да подканяме всеки един да бъде благочестив спрямо боговете, за да избегнем тази участ и да постигнем другата, имайки за предводител и вожд Ерос. Никой да не върши нищо, което му е противно (а противно върши, който е омразен на боговете), но станали негови приятели и помирени с него, ние ще открием и срещнем момчета, които са действително наши, нещо, което вършат малцина от съвременниците ни.

Редактирано от AlexandraKo
  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Ех, тази антична литература. Не ми е от най-четените, но не мога да подмина труда, който @AlexandraKo си е направила, за да сложи текста тук. 

Речите на петимата говорители преди Сократ са насочени към ползата от това да се почита Ерос и да се практикува любовта, като имат предвид благата, свързани с удоволствието. Не телесното, а удоволствието от допира на душите (приятелството). Считат, че е хубаво в държавата да има приятели, хората да общуват помежду си по възвишен начин, че любовта подтиква хората да създават красиви неща, напр. да пишат поезия. И сега пооделно: Федър говори колко прекрасно е да се съберат двама влюбени, като има предвид възрастен мъж и младеж, и да заживеят заедно. Дава идея да се създаде войска от влюбени, защото в нея никой не би посмял да не бъде храбър или да предаде някого. С две думи в една държава би било добре да имаме приятелства и влюбени един в друг мъже. Пазваний в речта си казва същото, като добавя, че някой човек се влюбва заради тялото, а друг заради душата и първото се случва на по-простите хора, а второто - на по-развитите и изтънчени. Ериксимах казва, че всичко чуто до тук е вярно, но е говорено много стеснено, само за отношения между индивиди. Той разширява любовта като отношение, което се наблюдава навсякъде в природата. Аристофан говори по-различно от това, което са казали другите преди него, и то не е само притчата за хората с 4 ръце....и т.н. С речта си той обръща внимание на това, че любовта не е просто отношение между елементи, но е също желание и копнеж. Агатон казва в речта си, че любовта е причина за големи културни блага и Ерос е бог, който трябва да бъде почитан. Накрая говори Сократ. Казва, че любовта преди всичко е недостиг, че е желание да притежаваш нещо вечно - това, което Аристофан преди него е загатнал. Следователно, според него, влюбеният е човек не много щастлив, той е човек на който нещо не му достига. Според Сократ човек не се нуждае да стои близо до някое красиво лице/тяло, вместо това може да съзерцава човешките същества, или музика, или образи. 

Гърците, по времето на Платон, вярват в своите божества дори да не са уверени, че те изглеждат така, както разказва за тях Омир. Но по-авторитетен източник за своята религия от Омировите поеми те нямат. Така че за тях Ерос е божество. Хората ще се стремят да се уподобят на него и ще смятат, че блажен е онзи, който е външно красив, почитан, властващ.

Павзаний казва, че атиняните са най-щастливи от вички хора, защото те са намерили най-възвишения начин да се обичат, като предпочитат да се сприятеляват с мъже и не просто да желаят взаимно телата си, а мъжествената душевно красота, и да се стараят да я култивират. И онзи, който е повече предразположен към такова усъвършенстване, е по-достоен да бъде пожелан като любимец и по-предпочитан. 

Сократ обаче не мисли така. Като за начало при противопоставянето си,  представя една жена-неатинянка  Диотима, като притежателка на съвършена човешка мъдрост. Той отрича задържането върху само един обект - красавец, поет, изкуство и игнорирането на всичко останало. Тогава, казва той, всяка душа ще се стреми да ражда, за да стане безсмъртна, тогава думите и делата на човека ще бъдат не подражания, а нови неща достойни за безсмъртие. 

 

Така, какво исках са кажа, отплеснах се. С две думи - хубаво е да имаш половинка, за да споделяш красивото, а ако нямаш, споделяй  красивото във всички обекти, с душата си. Нямам мъдростта на древните гърци, може и да не го казах точно. 

Абе, с две думи, да се обичаме и да пътуваме. Ако няма човек с когото да споделим красотата на това пътуване, важно е на душата да й е добре, човека да е в хармония. А стремежът към друго човешко същество винаги ще го има. Уффф, спирам,че стана много дълго. 

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Ех,античната литература в онези времена в била "колективна", устна/под формата на беседи/ и публична. Всеки е можел да слуша,не е било нужно,да може да чете.:)))

Но в наше време,си струва,човек да попрочете нещичко,поне за обща представа.

Аз имам няколко любими неща и Платоновият "Пир" е едното.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.