Прескочи до съдържание

Персийската приказка в Иран


Роси 777

Препоръчани мнения

Отварям тази тема за да  споделя моя план, подготовка, а надявам се и пътуване из Иран.

 

От дълго време ни е бръмнала в главата мухата „ Иран“ 😂

И така близо 4-5 месеца през свободното си време се занимавам с планиране, а в крайна сметка не зная дали изобщо ще се осъществи това пътуване. Защото най-голямата неизвестност е дали ще получим визи. Благодаря на всички, които споделяйки информация за там ми запалиха фитилчето 🤣🤣 и на тези, които ми отговаряха на въпросите, за да ми помогнат да направя нашия план-маршрут.     

И така плана е готов / трябваше  да знам колко дни ще са ни необходими / доста е амбициозен и стегнат както винаги, но ние така пътуваме. Иран е огромен, многолик и за малкото време искаме да видим много неща. Пътуването ще на есен с кемпер.

 

ПРОГРАМА ЗА  ИРАН  

 

……  2208 км  до границата Esendere-Serow

 

1 ДЕН….

 2 ДЕН…

 3 ДЕН…

4. ДЕН от Границата… 191км / 2:44 ч/ село КАНДОВАН  разглеждане  130 км /1:50 ч/ до Aladağlar of Tabriz  - Rainbow mountains of Tabriz нощувка

5.ДЕН   Rainbow mountains of Tabriz - КУМ  716 км /8 часа/   разглеждане Гробницата на Фатима Масуме (Hazrat-e Masoumeh) / нощувка

6. ДЕН  … 97 км / 1:10 ч/    КАШАН  разглеждане ……. 12км  Aran va Bidgol  -  Mohammed Helal Shrine разглеждане/  нощувка  

7. ДЕН  … 18,5 км / 0:27 ч/ по  Maranjab Road  тур в  пустинята …Ahmad Eco-Camp … нощувка

8. ДЕН103 км / 1:40 ч/ АБАЯНЕ разглеждане   … 52 км /1час/ Badroud -   Imamzadeh Agha Ali Abbas & Shahzadeh Mohammad разглеждане 172 км/ 2:13 ч/  ИСФАХАН разглеждане  нощувка

9. ДЕН   разглеждане ИСФАХАН …. 300 км /3:30 ч/ / Chak Chak Zorastrian Shrine   разглеждане нощувка  //може да включим Meybod на 50 км /1 час /  разглеждане…. нощувка   

10. ДЕН ….100км /1:20ч / ЯЗД    разглеждане… нощувка

 

11. ДЕН разглеждане    ЯЗД   380 км / 4:00 ч/ Naqsh-e Rustam разглеждане    …. 60 км /1:04 ч/    Persepolis   разглеждане нощувка

12. ДЕН 60 км /1:04 ч/   ШИРАЗ  разглеждане нощувка

13. ДЕН разглеждане  ШИРАЗ … 600 км БЕНДЕР – АББАС  нощувка

 

14. ДЕН    фери … ОСТРОВ  Hormuz разглеждане … 85 км /1  час /   към ферито  за   ОСТРОВ КЕШМ  нощувка

15. ДЕН целодневно разглеждане на   ОСТРОВ КЕШМ…  вечерта на  ферито и  85 км /1  час БЕНДЕР – АББАС  нощувка

16. ДЕН …. 500 км /6:30/    BAM разглеждане  …. 188 км /3 часа/  Keshit  Canyon /Кешит каньон/нощувка

17. ДЕН  разглеждане Keshit Canyon /Кешит каньон/….   ….  199 км / 3:23часа / Hormak /Цветните планини/… Golbāf… Sirch…. Shahdad  разглеждане… Shafiabad Castle ... пристигане в Shahdad Desert Camp    нощувка

 

18. ДЕН  тур в пустинята Kaluts  нощувка

19. ДЕН.…112 . км/ 1:30/ Керман разглеждане …310 км /3:30 ч/  Nayband нощувка

20. ДЕН  разглеждане Nayband … 166 км /1:44 ч/ Esfahak разглеждане ……49 км /0:35 ч/ Tabas - Hosein Ibn Mosa Alkazem Holy Shrine разглеждане  нощувка

21. ДЕН  Tabas 550 км /6:00ч/ Mashad  разглеждане нощувка

22. ДЕН  Mashad …   673км /8ч/     Badab-e Surt нощувка  

23. ДЕН Badab-e Surt  разглеждане  и към границата Границата Esendere-Serow…       1150 км /13:30 ч/ 

 

24. ДЕН … продължаваме към Границата Esendere-Serow

 

25. ДЕН ….487 км/ 7: 50 часа / Мардин Deyrulzafaran Monastery  нощувка

26. ДЕН разглеждане Deyrulzafaran Monastery….  Мардин   разглеждане …. 200 км /2:30 ч/ Шанлъурфа  нощувка

27. ДЕН разглеждане  Шанлъурфа ….50 км /0: 40 / Харан  разглеждане ……194 км /2:14ч/ Gaziantep  нощувка

28. ДЕН  разглеждане Gaziantep  ….700 км /7:30 ч /АНКАРА нощувка

29. ДЕН   763 км / 8:30ч / до дома

 

 

 

Това са основните места, които искаме да посетим, пътуването с кемпер ни дава голяма свобода, няма резервации и на момента решаваме къде ни харесва, за да останем повече, а където не  продължаваме по плана си.

Ако нещо изоставаме  набелязаните места в Турция ги отсвирвам, защото там ни е по-лесно да се върнем когато пожелаем. И ако се освободят ден-два имам подготовка да включа и Техеран.  

Това за мен е лесната част от подготовката, която ми доставя такова  удоволствие, че изобщо не смятам за загубено времето, което съм прекарала за планиране.  Въпросът дали ще получим  визи и неизвестността ме побърква 😂😂

 

  • Харесвам 8
  • Браво 2
Връзка към коментар

И защо да не получите? Мисля, че няма такава опасност. Аз имам приятели, които също обикаляха из цял Иран с кемпери, нямаха проблем с визите.

Отделно, дето разказват само суперлативи за местните хора. колко са гостоприемни и добре настроени.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 2.08.2019 г. в 9:59, AlexandraKo каза:

И защо да не получите? Мисля, че няма такава опасност. Аз имам приятели, които също обикаляха из цял Иран с кемпери, нямаха проблем с визите.

Отделно, дето разказват само суперлативи за местните хора. колко са гостоприемни и добре настроени.

В нашето обкръжение нямаме и не познаваме хора, които да са ходили по суша със собствен транспорт до Иран, информацията ми е доста оскъдна предимно от пътувания, които са се случили преди 4-5 години. Четейки тук във форума как отказват визи и как на летището се получават по-лесно, притесненията ми бяха големи. Иначе самото пътуване из Иран изобщо не ме притеснява, както и че през цялото време трябва да съм според техните изисквания за облекло 🙂 

Връзка към коментар

ЗА ВИЗАТА  За посещение през сухопътна граница, трябва да я вземем от посолството в София. Стандартната туристическа виза е 50 € , която се  плаща в левове в банка ОББ / близо до  консулството имат клон/ с продължителност до 3 месеца, започва да тече от датата на издаването и имаш 15 дни за пребиваване в Иран. Но нашия план е с 21-22 дни, страна с много интересни места, и трябва да молим посланика да ни разреши 30 дневен престой.

Необходими документи при кандидатстване : задграничен парпорт, 1 снимка / незабравяйте да си я вземете и на файл, защото ще ви е необходима за попълване на онлайн Visa Application /, копие на паспортите, разпечатани Visa Application и  CV на английски език свободен формат .

Готови с цялата тази бумащина и започва голямото чакане, ще дадат ли визи….. ще пътуваме ли в Иран?

Началото на юни месец имаме работа в София, вземаме документите и решаваме да отидем до посолството и да видим на място как стоят нещата. Работното му време е от понеделник до петък 9:00-12:30 ч, събота и неделя почиват. За посолството си спазих изискването за облеклото на жените, по принцип не е нужно, но сметнах  че така ще направя добро впечатление на посланика, нали ще го молим за виза и то за 30 дневна 😂 Още 8:45 часа бяхме пред железните порти на посолството, за да сме първи и някой да не ни изпревари 😂😂 Нямаше и минута и вратата се отвори и млад мъж ни покани да влезем и да седнем. Още от тук усетихме топлото посрещане и отношението на иранците, за което всеки посетил тази страна беше силно впечатлен. Коя институция ще направи това за клиента? Двете секретарки говорят български и благодарение на това комуникацията ни вървеше гладко. Посланика малко закъсня, пристигна в 9:30ч, но веднага ни покани. Показахме си документите, обяснихме му че искаме да пътуваме с кемпер из Иран на есен.  Знаем, че още е много рано за подаване на искане за виза, но дали не може да попълним нужните документи и аз да не идвам после в посолството, защото сме от Бургас / за да не си хабя дни от отпуската /  Хората са толкова добри и разбрани, дадоха ни формуляра, който трябва там да се попълни, даже ни и помогнаха. След това посланика каза, че имаме одобрението му  и 15 дни преди пътуването мъжът ми  да отиде, ще я издадът експресна за по75€ и ще ги вземе още същия ден , за да не се разхожда пак до София. Нужно е обаче да носи и служебни бележки на английски език от работодателя. Досега никой не е споменавал, че са му искали такава бележка, но може би като  видя в нашето CV, че работим по 20 и 25 години на едно и също място му стана интересно.    

От посолството ни дадоха този сайт  http://e_visa.mfa.gov.ir/en/  , на който да си попълним онлайн Visa Application, преди да отидем при тях. Казаха , попълвайте… разпечатвайте и идвайте, не чакайте отговор със статус. Там е упоменато, какви са изискванията за снимките. Където искат телефон в Иран написахме произволно избран телефонен номер на хотел в Табриз. А в графата адрес в Иран написахме We will travel with our own camper and will visit (Isfahan, Shiraz ......) изброихме всички градове, където ще ходим.

Такааа… обещание имаме, но обещаното не е като даденото. Докато не видя визата в паспорта не вярвам.  Голямото чакане пак продължава, до последно ще ме държат под напрежение 🤣

Преди няколко дни русата ми главица измисля гИнИален план, изготвям 20 дневен маршрут за пътуване из Турция, попълваме онлайн Visa Application и пращам мъжо с всички документи в посолството в София. Да им обясни,  че сме си отпуснали още отпуска и ще разглеждаме две седмици  Турция преди да влезем в Иран и трябва да вземем визите сега .

Иии…. плана ми проработи имаме визи, вече мога да спя спокойно 😂😂😂                                                                                                     Визата не се поставя в паспорта , а е разпечатана на лист,  имаме 3 месеца през които да решим кога да влезем в Иран и от денят на влизане имаме 30 дни за пребиваване на територията му.

За да влезем в Иран с личното си возило  е необходим и т. нар. Carnet de passage. Карнетът е документ, чрез който се декларира, че ще изнесете от страната возилото, което внасяте. Той се издава само от СБА София, площад „ Позитано“ № 3. За кемпер цената му е  224 лв. / 5 страници/. Освен таксата се внася на място и депозит в размер на 1000 лв. като гаранция, че няма да продаваме кепера там и ще го върнем. И депозита ще се възстанови в момента, в който върнем карнета с необходимите печати в офиса. Документите се подават лично на място, карнета може да се изготви и за един ден, ако не може да го изпратят и по Спиди.                                     

МЕЖДУНАРОДНА ШОФЬОРСКА КНИЖКА. Не зная дали се изисква, но решихме за всеки случай да си извадим. Издадоха ни я в  КАТ. Цената и е 5 лева и беше готова за половин час. Нужна е само една снимка в паспортен формат. Валидността и е три години от датата на издаване.

  • Харесвам 10
  • Браво 5
Връзка към коментар
преди 7 часа, Роси 777 каза:

Докато не видя визата в паспорта не вярвам.  

А реално визата в паспорта ли я поставят?

Защото мен само това ме спира за да не си я извадя от посолството.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 7 часа, Роси 777 каза:

Визата не се поставя в паспорта , а е разпечатана на лист,  имаме 3 месеца през които да решим кога да влезем в Иран и от денят на влизане имаме 30 дни за пребиваване на територията му.

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Mary каза:

А реално визата в паспорта ли я поставят?

Защото мен само това ме спира за да не си я извадя от посолството.

В паспортите нямаме абсолютно нищо . Това представляват визите, два листа хартия. Също така още същия ден,  ги получихме и на мейл в пощите си за всеки случай, ако трябва да си разпечатваме още екземпляри.

 

 

67915434_2872608969479129_7405283415198531584_n.jpg.244effd125c83e685bfacd3d32cf10d0-1.jpg

 

преди 3 часа, AlexandraKo каза:

Хайде, честито!

Пожелавам ви безаварийно и безпроблемно пътешествие!

И чакаме снимки и сводки.

Благодаря, дано всичко да мине така както съм го планирала и да се приберем живи и здрави.  Дрон, камера , апарати…  😂😂тръгваме с цялата налична техника, обещавам като се върнем да разкажа.  Смятам, че това е интересна дестинация и много хора ще искат да отидат и да видят, няма значение как дали със собствен транспорт или със самолет.  Всяка информация ще им е нужна, както и на мен сега.    

Редактирано от Mary
  • Харесвам 10
Връзка към коментар

Чудесно. 👍

Преди няколко месеца разглеждах картата на света на изток и си мислех за едно пътешествие с кола до Грузия и Азербайджан, когато осъзнах, че на същите километри е Иран. 

Ще чакаме с нетърпение споделения ви опит.

Може пък да прокарате цяла пътека натам😃

  • Харесвам 3
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
Преди 1 час, Роси 777 каза:

Благодаря, дано всичко да мине така както съм го планирала и да се приберем живи и здрави.  Дрон, камера , апарати…  тръгваме с цялата налична техника, обещавам като се върнем да разкажа.  Смятам, че това е интересна дестинация и много хора ще искат да отидат и да видят, няма значение как дали със собствен транспорт или със самолет.  Всяка информация ще им е нужна, както и на мен сега.    

Браво,Роси! Много се радвам,че всичко до тук върви по план! Ще се радвам да споделяш колкото се може повече информация,че не се знае какво,къде и в какъв обем от нея ще послужи.

И ние гледаме към Иран и то ще го посещаваме с автомобил/засега планувано за юни 2020 година,за около 20 дни/,но до тогава има доста време.Вашето посещение ни идва като шестица от тотото! Споделяй! Колкото повече-толкова по-добре!

  • Харесвам 2
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
преди 14 минути , Radnev каза:

Чудесно. 👍

Преди няколко месеца разглеждах картата на света на изток и си мислех за едно пътешествие с кола до Грузия и Азербайджан, когато осъзнах, че на същите километри е Иран. 

Ще чакаме с нетърпение споделения ви опит.

Може пък да прокарате цяла пътека натам😃

И аз така, от както подготвям Иран погледа ми е все на изток започна да гледа. В мечтите се наредиха Грузия...  Азербайджан... Узбекистан 🤣

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
преди 1 час, Роси 777 каза:

В паспортите нямаме абсолютно нищо . Това представляват визите, два листа хартия. Също така още същия ден,  ги получихме и на мейл в пощите си за всеки случай, ако трябва да си разпечатваме още екземпляри.

67915434_2872608969479129_7405283415198531584_n.jpg

Благодаря, дано всичко да мине така както съм го планирала и да се приберем живи и здрави.  Дрон, камера , апарати…  😂😂тръгваме с цялата налична техника, обещавам като се върнем да разкажа.  Смятам, че това е интересна дестинация и много хора ще искат да отидат и да видят, няма значение как дали със собствен транспорт или със самолет.  Всяка информация ще им е нужна, както и на мен сега.    

 

Мисля, че трябва да скриете и баркодовете.

Не се знае каква информация има там и как може да се използва.

Май ни докараха до параноя нашите институции.

  • Харесвам 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 5 минути , Дани Магелани каза:

Мисля, че трябва да скриете и баркодовете.

Не се знае каква информация има там и как може да се използва.

Май ни докараха до параноя нашите институции.

😮 нямам бутонче редакция вече 😮 администраторите дали ще могат да ми го скрият .

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 26 минути , Роси 777 каза:

😮 нямам бутонче редакция вече 😮 администраторите дали ще могат да ми го скрият .

Дано не те изплаших, но презастраховането не е излишно.

И аз съм правила грешки.

Браво на администраторите  за бързата реакция!

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 2 часа, Дани Магелани каза:

Дано не те изплаших, но презастраховането не е излишно.

И аз съм правила грешки.

Браво на администраторите  за бързата реакция!

Благодаря Ви на всички, за бързите реакции, наистина не бях се замисляла и е добре човек да е малко по-предпазлив 🙂

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Пропуснах да напиша, че към документите, които оставихме в посолството има и разпечатан  маршрут по дни за из Иран, както и този новия  за Турия. Не зная дали им е необходим, но сметнах че колкото повече информация им доставим ще имаме по- голям шанс за виза . 

Продължавам с моята подготовка : Имаме координати на иранец , който е популярен с помощта си сред хората, които ще влизат през сухопътна граница в Иран.  Момчето предлага всякаква помощ.

Facebook: Hossein Sheykhlou  има и страница  Hossein's Guest House

Уебсайт: www.overlandtoiran.com

Ние също смятаме да се възползваме от помощта му за преминаване на границата / времето ми е ценно и предпочитам да го прекарвам в разглеждане, а не в стоене на границата и да се чудим как да се оправяме с бумащината там, нито фарси говорим,  нито английския ни е силната страна  /,  правилно да ни попълнят карнета с необходимите печати / после да можем да си вземем депозита, който сме оставили в СБА/, да ни помогне да си купим карти с интернет и да си обменим парички.

Вече от  1-2 месеца  си комуникираме с него по фейса, задаваме си нашите въпроси той ни отговаря , като за пари изобщо не говорим . Знам, че услугите му се заплащат и 2015 г са били около 40 лева, сега и 100 лв да са станали предпочитаме да ги дадем, за да ми е спокойно. Момчето е механик има сервиз за мотори , но имал контакти на сервизи в цял Иран.  Дано да не чува дявола  и да не ни се налага да прибягваме  и до тези услуги.😀

 

 

  • Харесвам 9
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Другото важно нещо, за което ще ни е нужна помощта му е  да се справим по-лесно и по-бързо евентуално със смяната на номерата на кемпи с ирански регистрационни табели.
Казвам евентуално защото тук нещата малко се разминават, хора които са ходили за по над 20 дни в Иран споменават, че се налага поставянето на ирански табели,  а други са си карали с българските номера. Преди няколко месеца "следихме" във фейсбук турски колега кемперист докато беше в Иран и той беше сложил снимки как му слагат ирански номера.
Питахме Хюсеин и той потвърди, че за този престой ще се наложи смяна... та всъщност не е много ясно, но в този случай помощта му ще ни е от голяма полза.
Предполагам, че разминаването ( дали е необходимо или не ) идва от това, че карнета може да се издаде и на самата граница, като депозита се внася там на място и може би в тоя случай се налага смяна на номерата, а когато карнета си го носиш от България си караш с БГ табели. Това предстои да го разберем на място.
Другото за което също би ни помогнал евентуално е картата за зареждане на гориво, за която ни казаха , че се издавала на границата, но си я спестяват и искат подкуп за да я дадат. Влезеш ли без карта, не може да ти бъде дадена повече. По принцип такива карти  имат "бензнджиите" ,  шофьорите на автобуси и камиони, които също можели да ни я преотстъпят на място, но по-добре да си я вземем от границата и да си имаме наша .

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Завърнахме се от едно приказно пътуване. Иран надмина очакванията ни, все едно бяхме попаднали на друга планета, а хората… те са най-голямото  богатство на тази страна. Ще разкажем подробно, сигурно ще ни е трудно да опишем цялата емоция от пътуването, но ще опитаме. Само имайте малко тъпрение 🙂

 

  • Харесвам 15
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Ами май е време да го подкарваме тоя разказ,  защото като се казваше в един виц : ....." тая работа нас чака...." и няма да ни се размине
Такаааа.... визите са в джоба, там уж вече няма какво да се обърка., Тъй като в Иран нашите карти (дебитни...кредитни....) не вървели, този път се налага да обърнем кредитните карти с хастара навън и парите за "спешни случаи" да са в кеш (евро).
Подготвили сме си и "пищови", защото иранските цифри са много странни за разбиране.

 

q5BBnZD.jpg

На кемпера са сменени масло и филтри, технически и той уж е готов за път. Дизела в Иран е много евтин , но пък за сметка на това не се слави с добро качество. То като се замисля и нашите горива колко са качествени ама .... това е друга тема , та затова сме се "оборудвали" с добавката Bardahl BDC както и с резервен горивен филтър. Абе дето се казва  "барут" сме и само кибрита ни трябва.🤣

Няколко дена преди старта и багажа е натоварен, остава само да отброяваме предстартово ....3....2....1.....
Най-накрая идва така чакания 11 септември и към 15:30 след работа тръгваме към границата на Малко Търново. Последен оглед да не забравим нещо....ние сме на линия...кемпи и той....взимаме голямата торба с късмет....апарати...камерката.....дрончо....
Еееей като казах дрочо, не знам изобщо дали е добра идея да го взимаме, че там почти на всякъде е забранено за него, но пък като знам какво ни предстои да видим.....как да се откажем от неговата компания. С уговорка, че ще слуша го оставяме "скрит" в кемпи и мнооооого се надяваме да не ни го "приберaт" на границата.
След около час сме на границата няма хора ,минаваме за отрицателно време и черта към Киркларели. Там допълваме резервоара с нафта, че уж по- хубава и малко по-евтина от нашата и отново по конете.
На "качванката" на магистралата след  Киркларели зареждаме 150 лири в стикера, защото плана ни е възможно най-бързо да стигнем до границата с Иран и няма да слизаме от магистралите. Маршрута до там ще е през Анкара (околовръст) - Кайсери - Малатия - Елязъг - Бингьол - Ван и Есендере.
Задали сме междинна точка на навигацията за новия мост над Босфора - Yavuz Sultan Selim, за да избегнем "лудницата" в Истанбул.
Пътя е нов, хубав и почти няма коли. Минаваме моста, дърпат ни 84 лири и продължаваме.
Крайната точка за днес е почивалище малко след Истанбул, но поради новостроящи се участъци по пътя пропускаме слизането от магистралата и тъй като вече е 22ч. решаваме да импровизираме и да нощуваме на следващото изпречило ни се на пътя удобно място. За наш късмет то се оказа съвсем близко и без да му мислим много кривваме на огромен паркинг към някаква бензиностанция и финишираме с 500км. за днес, лепим щорите иииии.... " do not disturb us"

 

 

 

  • Харесвам 15
  • Браво 3
Връзка към коментар

На сутринта кафета… мафета и газ към иранската граница, само дето тя е доооста далече и няма как днес да сме там. Задали сме си 900 км и това ще е за днес, утре пак .На слизането от магистралата при Анкара автоматите нещо не работеха и не ни таксуваха така,че от качването след Киркларели до Анкара плюс третия мост ни взеха общо 129 лири.Пътя продължава да хубав,въпреки че вече се появиха едни 6 -10% изкачвания и спускания .

На следващия ден програмата пак същата, яко каране към Есендере, което е последното населено място преди границата. Разстоянието до там е почти 800км, но по Гугъл показва,че ще отнеме почти 10 часа шофиране. Явно днес няма да се минава граница и затова се свързваме с Хюсеин, помните го нали, нашия "приятел" с който трябва да се срещнем след като влезем в Иран за да се уточним, че ще се видим утре сутрин. Имахме уговорка когато наближим да му се обадим ( пишем на WhatsApp ) така, че..... и това е свършено. Изпращаме му снимка на кемпи за да може да се познаем и сме готови.
Пътя продължава да е хубав и с по две ленти в платно, спокойно се кара със 100-110, а гледките настрани са страхотни. Голи планини в цвят охра напомнящи Атласките в Мароко,красива пустош.
Последно след Başkale катерим един проход (2700м.н.в. ) и към 22ч. благополучно сме на крайна точка около 4-5км. преди границата.Спираме съвсем до пътя и по леглата. Имаме леки съмнения, че може да е шумно,но пък колко народ ще се юрне към Иран посред нощ, че да ни "притеснява".

И тук пак мога да кажа...."да, да....ама неее..." Още от 5 сутринта се юрнаха камиони...микробусиии... и карат като изтървани....
В 7
ч. вече сме изпили кафето и се "пускаме" към границата. Ехааааааа....ма то верно метални врати...решетки......
Прави впечатление, че микробусите стоварват много пешаци, с големи торби и куфари и се връщат, а автомобили няма никакви, сами сме пред портала.Тук "лейдито" трябва да мине по коридор за пешеходци, а на шофьора му отварят първата желязна врата за да вкара кемпера. След което и шофьора отива в сградата, на паспортния контрол слагат печати, че напускаме Турция и вече заедно се качваме в кемпера. Отварят втора желязна врата ,минаваме и след нас резето хлопва.

Оставяме кемпи и влизаме в сградата на иранския граничен пункт с документи в ръка/ паспорти, листа с визата и карнета / , поема ни един полицай, който ни води до някакво гише, където слагат печат на визите ( като ни слага най-отпред на опашката.... ха 😀 прередихме всички ) и ни предава на митничар. Водим го да огледа кемпера, където той се събува и се качва за огледа. Чакай да повторя пак, че може някой да не е чул....СЪБУВА СЕ и по чорапи влиза вътре. Връщам лентата назад и се опитвам да се сетя през годините някъде някой митничар или граничен полицай да го правил..... мммм.....не.....нямаме такъв спомен. Редовно постиламе вестници, когато дойде ред да се качват за проверка, защото се е случвало дори и в дъждовно време да се качват с обувките вътре.
Та да се върнем на иранския митничар, събу се човека и влезе, посочва ( не пипа ) да му отворим някоя друга вратичка да погледне и единственото нещо за което се поинтересува беше дали носим алкохол, защото тук е забранен. Отговаряме с "не" и се връщаме обратно в сградата където ни оставя при друг служител, който има компютър с принтер и казва да чакаме тук. Абсолютно никакви застраховки не ни искат, нито на нас нито за кемпера. Оня пише нещо ....чете карнета.....пак чука по клавиатурата, накрая разпечатва една бележка и обяснява, че с нея трябва да отидем в полицията на най-близкия град Urumia, за да ни сменят регистрационния номер на кемпера с ирански - ти да видиш 😀

Iku0vnHh.jpg

Сещаме се да попитаме за картата, с която зареждат гориво тук и служителя обяснява ,че ...no card...no problem... хм... и ко прайм ся..... явно остава варианта, за който четохме преди тръгването - ползваме картите на шофьорите на камиони и автобуси и на бензинджиите където имат такава.
Излизаме навън, а до кемпи седи някакъв човек и говори по телефона си. Виждайки ни да излизаме тръгва към нас и ни дава слушалката. Стъписан в първия момент казвам само едно "ало..."и отсреща се представя Хюсеин. Гледай ти
 Пита дали всичко е ОК, обяснява, че това е негов приятел и ако имаме нужда от нещо можем да му кажем ,както и че, ще се чуем отново когато сме готови.
Помощта на "приятеля" започва с показването на една бала ирански риали и ако искаме може да ни обмени. Позачудихме се малко дали тук да обменяме или не, и решаваме че сменяме 300Е и без време ставаме милионери....ама истински...с 30 000 000 риала в джоба, кой кЪт нас.😂

9Emg8esh.jpg

В този момент от сградата излиза един офицер и скастри нещо нашия човек, който сконфузен се отдалечи. Полицая ни дава знак да продължим напред до следващата бариера. Там отново с всички документи влизаме в една малка сграда, където ни канят да седнем и отново проверяват печати... мечати... карнети, като междувременно се интересуват къде ще ходим, какво работим в България....
Връщат бумагите и посочват да отидем с тях в будката отсреща. Тук се навъртат доста "помагачи" и служителя обяснява, че не трябва да даваме "пари на ръка" на никой. Буквално казаа : .....ако някой иска да ви "помогне" той го прави само защото иска да помогне, не трябва да му давате пари и натърти ..НА НИКОЙ"
В другата будка служителя проверява отново всички документи, взема бележката, с която трябва да сменим номера на кемпи ...гледа я...поглежда номера на кемпер, който е отвън и установява разминаване в номера. Връща документите без въпросната бележка и казва, че смяната на регистрационните табели отпада и можем да се наслаждаваме на престоя си в Иран.

 

 

KK9tvp5h.jpg

Мятаме се на коня и в този момент до прозореца идва помощника на Хюсеин и отново ми подава телефона си да говоря. Разбираме се ние да караме към Urumia, а той ще ни пресрещне по пътя. Последно поглеждаме служителя с въпросителен поглед "това ли е всичко" той кима одобрително и казва "Welcome to Iran" и вдига последната бариера.
Цялата "процедура" по преминаването на границите ни отне около 2,5 часа.
Минаваме бариерата иииии......вече сме в 1398 год. ( според иранския календар ) и нека персийската ни приказка започне сегаааааа......

 

 

 

 

  • Харесвам 19
  • Благодаря 1
  • Браво 5
Връзка към коментар

Не е нужно да знаеш езика, за да усетиш как те посрещат хората. Митовете и легендите, които се носят  за страшната ислямска държава Иран, че жената трябва да върви една крачка след мъжа, да не говори /особено с мъже/ да не се усмихва, да не си подава първо тя документите са пълна глупост. 

Още с отварянето на желязната врата виждаме граничар с калашник, но с усмивка. И в момента в който разбра, че сме от Булгаристан, усмивката му стигна до ушите. Това се повтаряше с всеки иранец , опитал се да комуникира с нас.  А към мен Роси, навсякъде се обръщаха с  „мадам“. На мадам и се предлагаше стол да седне, да пие чай докато чакаме да ни оправят документите на кемпера. И не си мислете, че това е заради сините ми очи, на такова уважение и внимание се ползваха и иранките, не само от служители, а и от собствените им мъже.

 

  • Харесвам 12
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Забравих да спомена, че влизаме в Иран с почти пълен резервоар тъй като сме чели, че нафтата не се намира на всяка бензиностанция.
Обикновено по магистралите (големите пътища) и в покрайнините на градовете. Освен това е възможно да няма кой да "услужи" с карта за зареждане и поради тия причини сме се запасили за по-сигурно.
Съвсем близо до границата е първия военен пост и естествено веднага ни спират за проверка. Даваме документите ...питат ни от къде идваме...къде ще ходим....(дежурните въпроси) след което връщат паспортите и визите и с усмивка до уши казват "Welcome to Iran". Продължаваме си по пътя и не след дълго ни изпреварва бяло Пежо 405, а от него ни маха Хюсеин.
Сега ще кажете, ти пък от де го позна че е той 😂 ами нали сме приятели във фейса виждали сме негови снимки. Та отбиваме, слизаме и вместо само ръкостискане следват едни прегръдки все едно е брат ми и не сме се виждали поне 2 години. Интересува се дали всичко е било ОК на границата и с какво би могъл да ни помогне. Ами да си купим СИМ карта.....започвам аз, а той ме прекъсва и пита дали имаме задължителната за Иран застраховка за колата. Мииии... нямаме я, казвам и се разбираме да свършим първо това, после СИМ картата и ако има и нещо друго.
Маха с ръка да караме след него и се мята в Пежото...

 

 

UAihTO8h.jpg

До като стигнем до града не беше никакъв проблем да го следваме, обаче след като влязохме нещата станаха малко поооо......"серт" да ги наречем. Напомниха ни за Маракеш.
На всичкото отгоре 80 на 100 от колите които се движат всъщност са познайте какви .....ми Пежо 405 миии.... и за да е още по-гадно естествено са и бели.За капак и номерата им нищо не ни говорят защото са на фарси и дори и цифрите им са неразбираеми. Впрягаме цялото си внимание за да не го изпуснем някъде из трафика.
Спираме пред някакъв офис и влизаме. Поясняват ни, че застраховката струва 80Е и е за два месеца,  и докато момичетата оформят документите питам Хюсеин дали е възможно да оставим кемпи тук пред офиса и да си джиткаме из града с неговата кола вместо да го преследваме в трафикка. Усмихва се и казва, това е добра идея.

 

EKJ2tXDh.jpg

Такаааа готови сме със застраховката и се мятаме на "пежака" за да отидем до офис на мобилен оператор за СИМ карта. Навираме се по в центъра на града и гледайки трафика докато се возим разбираме, че идеята ни не е била просто добра........неее.....гениална еее.... 🤣  Ако в покрайнините на града все пак успяхме да го следваме то сега просто беше изключено това да се случи...........
Лудницата е тотална, значи ако трябва да опиша движението с две думи .....ами може би някаква смесица от азиатско плюс африканско шофиране с елементи на радикален джихад. Страхотия
🤣🤣

Сред целия този хаос той през 90% от времето е във фейсбук и отговаря на месинджър ....търси за да ни покаже дадена снимка я в галерията на телефона си я в профила си....абе почти не е зад волана...

HOtTKL8h.jpg

  • Харесвам 15
  • Браво 1
Връзка към коментар

Докато се провираме из между колите в трафика хвърлям по един поглед навън и виждам, че половината от останалите участници в движението всъщност са ангажирани със същото. Пешеходци пресичат където им дойде на ум... моторетки пъркат на всякъде...
Убеден съм, че ако попитам първия шофьор който хвана и няма да може са ми обясни за какво всъщност са тия бели черти по шосето (маркировката) ще си глътне граматиката и ще гледа тъпо.
Нарисувани са 3 ленти, а върху тях са се наредили 5 коли и някой си се опитва да се намуши от страната на тротоара и да станат 6.....
Всеки се натиска и ако си толерантен ще си отвисиш да чакаш да ти дадат път.
Пристигаме пред офис на мобилен оператор ( Irancell ) и тъй като няма място за паркиране се изплющяваме на втори ред в едната лента за движение , удряме аварийни и Хюсейн ни подканя да слизаме. Явно съм направил доста учуден поглед, защото с усмивка ми казва "всичко е наред....няма проблем" ....що ли се учудвам де. Разбира се, че е наред... оглеждам се наоколо,  ми не сме само ние дето сме се изтрещели по средата на шосето и да ни заобикалят.
Влизаме вътре и си спазаряваме SIM карта за 15Е с 24ГБ интернет , такава беше молбата ни да има повечe интернет, за да можем спокойно ,ако се налага да ползваме гугъл мапс вместо гарминката, на която бях инсталирал стара карта за Иран /само такава намерих /  и незнаех дали ще ни води правилно. Искат паспорта ми ...попълват формуляри.... аз само се подписвам и плащам останалото го свърши Хюсеин.

JMWSnuPh.jpg

За тази карта си носим трети (резервен) телефон, в който да я сложим и после да го ползваме като рутер така, че всеки да си има интернет на неговия си телефон.
Готови сме, мятаме се отново в " пежака" и потегляме към някакъв магазин за GSM-и за да инсталират на "иранския" телефон VPN, за да може да се влиза във фейсбук , че тук е забранен и се налага да правят магарии за да го ползват. Това е програмка която генерира IP адрес извън Иран. Разбира се в гугъл плей магазина има доста такива приложения, но дето ще сваляме... инсталираме и да пробваме кое ще проработи направо помолихме Хюсеин да ни инсталират това което ползват те и "работи" със сигурност.
В магазина младо момче свършва и тая работа, Next VPN е работещата програмкa...

Mg30Drjh.png.jpg

... тества ме го ...всичко е ОК.... иииии май сме готови.
Качваме се в колата и домакина ни пита има ли още нещо, което трябва да свършим, ако сме готови с всичко значи отиваме у нас на гости - предлага Хюсеин. Тактично се измъкваме от "гостито" като обясняваме ,че имаме план да следваме и този следобед трябва да сме при Rainbow mountains. Той прави физиономия, която може би изразяваше нещо като ...еееее стига де..... Тогава отиваме да черпя фреш на едно чудесно място и не приемам отказ.
Преглеждаме менюто...

6hJCFIlh.jpg

  • Харесвам 21
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.