Прескочи до съдържание

Thomas cook - финансовите им затруднения и евентуални последствия


Препоръчани мнения

“ Около 100 млн. лв. ще бъде загубата за българския туризъм след фалита на "Томас Кук" обяви пред Свободна Европа директорът на Института за анализ и оценки в туризма Румен Драганов. България представлява само около 2 процента от общия пазар на компанията. Това може и да не звучи стряскащо на фона на голямата картина, но за българския туризъм последствията могат да бъдат доста по-сериозни. “

http://news.bnt.bg/bg/a/ima-opasnost-da-falirat-khoteli-v-slnchev-bryag-zaradi-bankruta-na-tomas-kuk

Връзка към коментар

“Британският туроператор "Томас Кук" (Thomas Cook) стана жертва на няколко неблагоприятни стечения на обстоятелствата.

 

Сред тях са промяната в навиците за пътувания, възходът на сайтовете за онлайн резервации, рязкото поевтиняване на британската лира и дори необичайно топлото лято, което отказа от пътувания европейците от северните части на континента. Собствени проблеми като дълга от 1.6 милиарда британски лири попречиха на компанията да реагира на промените.“

https://www.dnevnik.bg/sviat/2019/09/26/3968059_brekzit_jegi_slaba_lira_zashto_falira_tomas_kuk/?ref=home_editorial

Връзка към коментар

В Гърция загубите ще бъдат между 250 и 500 милиона евро, като при някои острови делът на Томас Кук е над 70% от всички туристи. В Испания загубите ще бъдат около 200 милиона Евро, като около 5% от всички туристи в Испания са пътували с Томас Кук. При Канарските и Балеарските острови този дял е около 20%

 

Скоро според мен ще видим доста промоции на хотели останали без туристи...

Връзка към коментар
преди 18 минути , Topfly каза:

В Гърция загубите ще бъдат между 250 и 500 милиона евро, като при някои острови делът на Томас Кук е над 70% от всички туристи. В Испания загубите ще бъдат около 200 милиона Евро, като около 5% от всички туристи в Испания са пътували с Томас Кук. При Канарските и Балеарските острови този дял е около 20%

 

Скоро според мен ще видим доста промоции на хотели останали без туристи...

Тези числа включват дела на цялата група или само на английския клон? Малко е кашаво, но TC Scandinavia, TC Balearics, Condor и т.н. продължават да си летят и действат, а на много от пазарите подозирам че доминантната роля е тяхна. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
1 minute ago, Георги said:

Тези числа включват дела на цялата група или само на английския клон? Малко е кашаво, но TC Scandinavia, TC Balearics, Condor и т.н. продължават да си летят и действат, а на много от пазарите подозирам че доминантната роля е тяхна. 

Това са числа които се въртят в пресата за загуби които ще претърпят хотелите в дадените държави, подобно на 100-те милиона лева, които се тиражират за България... Condor могат да летят, но Nekermann Германия фалира..

Връзка към коментар
преди 3 минути , Topfly каза:

Това са числа които се въртят в пресата за загуби които ще претърпят хотелите в дадените държави, подобно на 100-те милиона лева, които се тиражират за България... Condor могат да летят, но Nekermann Германия фалира..

Мисля, че са малко изсмукани числата и трябва да мине време да се направи точната калкулация. Най-малкото да видим кой ще вземе активите, по какъв начин ще ги използва и т.н. Тия цитирани милиони, които хвърчат...за нищо ги нямат. 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
1 minute ago, Георги said:

Мисля, че са малко изсмукани числата и трябва да мине време да се направи точната калкулация. Най-малкото да видим кой ще вземе активите, по какъв начин ще ги използва и т.н. Тия цитирани милиони, които хвърчат...за нищо ги нямат. 

Министерствата по принцип доста бързо биха могат да съберат информацията кой има непокрити задължения, а и хотелите имат интерес да дават информация с надеждата, че държавата ще им помогне.. Що се отнася до активите не мисля, че има реален шанс хотелиерите да получат нещо. Нормалните кредитори обикновенно подписват такива договори с които те да са по напред от хотелиери и т.н. и при 1,7 милиарда паунда задължения не вярвам да остане някакъв актив за удовлетворяване на хотелиерите. Те ако имаха ликвидни активи отдавна щяха да направят от тях кеш. Най-вероятно е офисите да са им под наем, самолетите на лизинг, а хотелите ипотекирани...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

В Гърция Крит, Родос и Кос са най-засегнатите острови. Загубите на хотелите само на о-в Крит ще бъдат между 80 и 100 милиона евро. Там 70% от хотелите са имали договор с Томас кук.

Връзка към коментар
преди 18 часа, Topfly каза:

“Фалитът на британския туроператор "Томас Кук" е голямо и тежко събитие, което ще нанесе щета и на българския туризъм, тъй като авиокомпанията държи над 50 процента от полетите към летищата във Варна и Бургас. Така че ние имаме значителна щета в случая, каза за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. “

 

одишно компанията води между 150 и 200 хил. души на почивка в морските курорти, като през силната за целия бранш 2018 г. техният брой беше над 220 хил. За лято 2019 числото е доста по-ниско: за целия сезон вероятният брой туристи на Thomas Cook в България е около 164 хил., сочи неофициална информация на "Капитал".

Връзка към коментар
6 hours ago, tch said:

одишно компанията води между 150 и 200 хил. души на почивка в морските курорти, като през силната за целия бранш 2018 г. техният брой беше над 220 хил. За лято 2019 числото е доста по-ниско: за целия сезон вероятният брой туристи на Thomas Cook в България е около 164 хил., сочи неофициална информация на "Капитал".

От този цитат изобщо не става ясно как е правена сметката. За британската авиокомпания Томас Кук ли става дума, за британския туроператор Томас Кук ли става дума или за за цялата група Томас Кук, която включва туроператори в 17 държави и 5 различни авиокомпании?

Връзка към коментар

Пиршество по време на чума или как можеше да се спечели от фалита на Томас Кук 😉 Някои инвеститори направиха доста добри пари с купуване на CDS ( credit default swap )

 

Hedge Funds in Line for $250 Million on Thomas Cook CDS Payout

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-23/thomas-cook-collapse-sets-up-250-million-hedge-fund-windfall

Връзка към коментар
преди 4 часа, Topfly каза:

От този цитат изобщо не става ясно как е правена сметката. За британската авиокомпания Томас Кук ли става дума, за британския туроператор Томас Кук ли става дума или за за цялата група Томас Кук, която включва туроператори в 17 държави и 5 различни авиокомпании?

Толкова са им туристите от цялата група в България, може би без тези на Интурист, но и с тях няма как да достигнат 50%. За българския пазар така или иначе това е достатъчно много и ги прави един от водещите чужди туроператори за българския туризъм. Ето линк към цялата статия - https://capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2019/09/27/3968626_na_tomas-kukovo_liato. Доста сериозна статия на български относно фалита им, без да се търси сензацията и без думите "туроператор" и "авиокомпания" да се ползват взаимозаменяемо, както е в статията по-горе от Дневник, а и масово в българските медии.

И една статия от 2017 г. - https://offnews.bg/news/Turizam_75/Turoperatorat-Tomas-Kuk-otchete-25-rast-na-zapisvaniiata-za-pochivk_649363.html. За 2016 г. са имали около 200 000 туристи в България, от които 125 000 германци, останалите от другите страни.

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 4 часа, Topfly каза:

Пиршество по време на чума или как можеше да се спечели от фалита на Томас Кук 😉 Някои инвеститори направиха доста добри пари с купуване на CDS ( credit default swap )

 

Я дай малко разеснения как функционира това? 

преди 5 часа, Topfly каза:

От този цитат изобщо не става ясно как е правена сметката. За британската авиокомпания Томас Кук ли става дума, за британския туроператор Томас Кук ли става дума или за за цялата група Томас Кук, която включва туроператори в 17 държави и 5 различни авиокомпании?

Да не би да са фалирали всички туроператори и авиокомпании, че да правим такава апокалиптична сметка? Ако този фалит се отрази, то удара ще поеме основно Бургас, там 95% от пътниците им са по чартърни линии. Във Варна след пускането на новите линии на Уиз процента ще е около 55-60.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
50 minutes ago, tch said:

Я дай малко разеснения как функционира това?

Това е застраховка срещу фалит. Аз лично не съм търгувал с подобни инструменти, защото не обичам силно спекулативните инструменти, но горе долу съм запознат как работят. Ако пазарът смята, че има 5% вероятност дадена фирма или държава да фалира до 3 месеца, тогава можеш за 5 долара да купиш застраховака, която ще ти изплати 100 долара ако фирмата или държавата фалира до падежа на CDS.

 

Целата на CDS е двойна:

 

1) Спекулантите могат да спечелят с покупката или продажбата на CDS.

2) Фирмите които имат да взимат пари могат да си хеджират риска от фалит. Българските хотели например можеха в началото на годината да си купят за около 5 долара застраховка срещу фалит на Томас кук. Така срещу 50 000 долара можеха да застраховат вземане от 1 милион долара и в момента нямаше да не се притесняват, че Томас кук е фалирал. Разбира се тези 50 000 долара щяха да им намалят печалбата, но сигурността струва пари...

Застраховка можеше да се купи дори в началото на септември, но вече на цена 70 долара...

 

620x-1.png

 

50 minutes ago, tch said:

Да не би да са фалирали всички туроператори и авиокомпании, че да правим такава апокалиптична сметка? Ако този фалит се отрази, то удара ще поеме основно Бургас, там 95% от пътниците им са по чартърни линии. Във Варна след пускането на новите линии на Уиз процента ще е около 55-60.

Фалираха британския, австрийския, германския и полския туроператор, но останалите страдат от сериозен проблем с доверието, който може да доведе до скорошен фалит...Мислиш, ли че има много хора които са склонни сега да си платят почивката при нефалиралите дъщерни фирми? Ако се окаже, че няма да могат да си запълнят чартърите скоро може да се стигне до фалит и при тях.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 8 минути , Topfly каза:

Това е застраховка срещу фалит. Аз лично не съм търгувал с подобни инструменти, защото не обичам силно спекулативните инструменти, но горе долу съм запознат как работят. Ако пазарът смята, че има 5% вероятност дадена фирма или държава да фалира до 3 месеца, тогава можеш за 5 долара да купиш застраховака, която ще ти изплати 100 долара ако фирмата или държавата фалира до падежа на CDS.

 

Благодаря! Все пак предполагам, че сумите за сключване на застраховката и евентуалната застрахователна премия си ги избрал (леко) произволно? Има малко логика при 5% шанс от фалит застрахователната премия да изплаща точно 20 пъти повече от колкото си дал. В такъв случай продавачът на CDS няма да спечели нищо.

Връзка към коментар
5 minutes ago, tch said:

Благодаря! Все пак предполагам, че сумите за сключване на застраховката и евентуалната застрахователна премия си ги избрал (леко) произволно? Има малко логика при 5% шанс от фалит застрахователната премия да изплаща точно 20 пъти повече от колкото си дал. В такъв случай продавачът на CDS няма да спечели нищо.

Това е пазар където двете страни се споразумяват къде да сключат сделката. Продавачът вероятно се надява, че реалният шанс за фалит е под 5%, а купувача, че е по голям от 5 процента, но колкото по ефективен е пазара, толкова по малка възможност има да се спечели дългосрочно на този пазар. Аз лично точно поради това не търгувам с подобни инструменти...

Връзка към коментар

Германската държава помогна на Кондор, но помощта ще си има цена. Лихвата и таксите, които се очаква да плати Кондор за заема са между 9,5 и 19 милиона евро...

 

Скоро обаче Кондор може да бъде купен от Луфтханза...

 

O'Leary speculated that Germany's Lufthansa LHAG.DE might ultimately buy Condor, whose CEO on Tuesday said that there would eventually be a new owner of the airline, according to Die Zeit.

https://www.nasdaq.com/articles/ryanair-boss-slams-uk-aviation-regulator-after-thomas-cook-collapse-2019-10-01

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...
  • 2 седмици по-късно ...

И какво стана накрая? Китайчето собственик  на Томас Кук (миноритарен) финтира всички останали и си прибави Томас Кук към портфолиото за “жълти” стотинки : 

 

https://business.dir.bg/kompanii/kitayskata-grupa-fosun-kupi-markata-tomas-kuk . 

 

https://www.expressandstar.com/news/business/2019/11/01/thomas-cook-brand-name-bought-for-11m-by-wolves-owners-fosun/

  • Смея се 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
  • 1 година по-късно ...
На 2.10.2019 г. в 7:07, Topfly каза:

Германската държава помогна на Кондор, но помощта ще си има цена. Лихвата и таксите, които се очаква да плати Кондор за заема са между 9,5 и 19 милиона евро...

 

Скоро обаче Кондор може да бъде купен от Луфтханза...

 

O'Leary speculated that Germany's Lufthansa LHAG.DE might ultimately buy Condor

@Topfly липсват ми инвестиционните ни закачки! 🙂

 

Condor са се съвзели. Дори имат планове за лятото на следващата година.

https://condor-newsroom.condor.com/en/us/news-article/condor-terminates-protective-shield-proceedings-as-healthy-company-1/

 

Остава разбира се държавният заем. Не са купени от Луфтханза (въпреки прогнозата на МОЛ), дори ще трябва да си плащат на други цени довеждащите полети

https://loyaltylobby.com/2020/12/10/condor-exits-bankruptcy-protection-clear-of-most-debts-lufthansa-cancels-feeder-agreement/

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.