Прескочи до съдържание

Thomas cook - финансовите им затруднения и евентуални последствия


Препоръчани мнения

преди 6 часа, stanimir каза:

Великобритания ще си прибере хората и това ще е еднократен разход  макар и голям, вместо да наливат пари в пробитата каца. 

Има коментари, че компанията не е от възловите икономически играчи и спасяването й не е животоспасяващо за икономиката. Слушах разговорите в колата и не мога да дам линк.

 

Отговорът на Борис Джонсън срещу обвиненията защо правителството не е помогнало: 

 

„Ясно е, че това са много пари на данъкоплатците и създават, както хората ще оценят, морален риск в случай на бъдещи търговски затруднения, с които се сблъскват компаниите. Трябва да разгледаме начините, по които туроператорите, по един или друг начин, могат да се защитят от такива фалити в бъдеще." и т.н. 

 

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/thomas-cook-collapse-bailout-boris-johnson-150m-administration-passengers-a9116171.html

 

Нещо, което касае ATOL protection. Тази застраховка покрива пакетите с почивки. Полетите само не са застраховани. За да си получите парите при проблем, трябва да имате туристическа застраховка или да бъдат закупени с кредитна карта, 

 

If you’ve booked flights from Thomas Cook Airlines Ltd, these are not covered by ATOL or ABTA protection, so you will need to pursue a claim through your card issuer.

 

https://www.abta.com/news/thomas-cook-group

Връзка към коментар

Съжаление в случая може да предизвиква само фактът, че нещо с такава история, с което сме свикнали независимо колко сме го използвали, вече го няма, но не и това, че един изключително неефективен и сбъркан бизнес модел се е затрил.

 

Тази компания вървеше срещу останалия свят почти във всяко отношение и беше твърдо решила да бъде туроператорът-майка и то с пакетни почивки, множество офиси на скъпи улици, телефонно обслужване и собствени авиокомпании и хотели. Чудесно, но тези неща отдавна вече не сама не са актуални, а някои от тях, като това да си имаш авиокомпания за сезонни цели очевидно освен сериозни финансови проблеми друго няма какво да ти докара. Все пак живеем във времената на самоорганизираните и персонализираните приключения, както  и на успешните големи и малки онлайн платформи, които ги правят възможни.

 

По една или друга причина вероятно тези, които са управлявали тази компания са вярвали, че е "too big to fail", е оказа се, че е "too big to adapt and survive", а и честно казано втора национализация щеше да и дойде повече особено при сегашната политическа и икономическа ситуация на острова. Какво им е пречело да се преструктурират и модернизират само те си знаят, но това което стана е, че умря един динозавър, които отдавна беше надживял времето си и толкова.  

 

Айде от мен да мине да го направим малко по-драматично...

 

Time to say goodbye
to countries I never
saw and shared with you,
now, yes, I shall experience them.

 

 
 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Две птици феникс имат шанс - Кондор и Томас Кук Скандинавия - едните не са спирали да летят, но търсят мостово финансиране от федералното правителство и от правителството на провинция Хессе. Хессе са им обещали 100 млн евро, вървят преговори с федералното правителство за още толкова. ТСХ Скандинавия днес отнова са във въздуха.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Wizz air реагират доста бързо на събитията...

 

We’re saddened to hear the news about Thomas Cook, and we really feel for all those affected. We’d like to reach out to the pilot community at Thomas Cook to invite Captains and First Officers to our dedicated recruitment days at the end of this month in Budapest.


We are one of Europe’s fastest-growing and greenest airlines and the leading low-cost carrier in Central and Eastern Europe. We also have one of the world’s youngest fleet of Airbus A320 family aircraft with over 200 more on order.

 

What WIZZ can offer:
- Immediate entry due to your type-rating
- Young and modern fleet of Airbus A320 family
- Indefinite contract
- A selection of various roster patterns
- Fast career progression


If you’re interested, register for one of our dedicated information sessions and recruitment events for Thomas Cook pilots in Budapest


- First Officers: 30 September & 1 October 2019
- Captains: 30 September-1 October & 14-15 October 2019

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

И Бритиш са се наточили на служителите на ТСХ:

https://www.linkedin.com/posts/british-airways_we-are-incredibly-sad-to-hear-about-thomas-activity-6582230085833637888-QcNL

 

Но и там захаросаните послания не са минали между капките:

image.png.06ff6a1e014266ac1cc94dde70235c73.png

  • Смея се 1
Връзка към коментар

Кондор са спасени, засега. Федералното правителство им е отпуснало заем от 380 млн евро пари на данъкоплатците:

https://m.tagesspiegel.de/wirtschaft/380-millionen-im-gespraech-deutschland-gewaehrt-condor-einen-ueberbrueckungskredit/25051988.html

  • Харесвам 2
  • Шок 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, akair каза:

И Бритиш са се наточили на служителите на ТСХ:

https://www.linkedin.com/posts/british-airways_we-are-incredibly-sad-to-hear-about-thomas-activity-6582230085833637888-QcNL

 

Но и там захаросаните послания не са минали между капките:

image.png.06ff6a1e014266ac1cc94dde70235c73.png

Брансън е пич, Бритиш - у кофите! 🙂

  • Харесвам 3
  • Смея се 1
Връзка към коментар

Не се бях замислил, че и екипажите на самолетите може да са в позициите на пътниците си. Мислех си, че като спираш полетите по не си прибираш самолета в къщи, а не го зарязваш на което летище се е паднало да е.

Връзка към коментар
Преди 1 час, ShaMan-H_Fel каза:

Не се бях замислил, че и екипажите на самолетите може да са в позициите на пътниците си. Мислех си, че като спираш полетите по не си прибираш самолета в къщи, а не го зарязваш на което летище се е паднало да е.

Логично е при ликвидация да нямат право да поемат повече задължения и да правят разходи. И все пак човек очаква една компания да има план за такива неща - примерно някакъв плик "да се отвори при имърджънси"  и поне да са предвидили някакви разходи за прибиране на персонала. А може би са предвидили плик и в него просто е имало листче с "Е, оправяйте се!" 🙂

 

  • Смея се 1
Връзка към коментар

Те ако можеха да приберат екипажа със самолета, спокойно щяха да натоварят и пътниците, вместо да чакат правителството да праща чартъри.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

И к'во? Зарязват си самолетите, където им падне и ликвидаторите се оправят, така ли? Какво става, ако е малко летище и няма възможност за "зимуване" на самолет?

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 5 минути , bulpa каза:

И к'во? Зарязват си самолетите, където им падне и ликвидаторите се оправят, така ли? Какво става, ако е малко летище и няма възможност за "зимуване" на самолет?

Идва паяк :)

  • Харесвам 1
  • Смея се 10
Връзка към коментар

За близките летища до Англия, най-вероятно самолетите са прибрани, тези които са нощували на летище извън базите си, не знам как и кога ги прибират, във всеки случай имат стоянка за нощуване.

Връзка към коментар

Фалитът на ТС със сигурност ще се отрази и в България, особено на хотелиерите, за които ТС е основен партньор. ТС имат доста ексклузивни хотели по Черноморието, които си чакат парите от изминалото лято. Обикновено големите ТО плащат месец и половина - два, след като туристите си заминат. Да не говорим за хотелите Сентидо, Cook's и т.н., които са собствена марка на ТС - те са брандирани, с дългосрочни договори, заеми и т.н. Отделен е въпросът със следващия сезон - договорите вече са подписани и едва ли друг голям ТО ще търси нови хотели в последния момент. Дори и да търси, ще изнудва бившите ТС-хотели за супер ниски цени. Добре поне, че Кондор продължава да лети, защото на кондорски полети летят почти всички други големи немски ТО - ТУИ, ITC, Alltours и др.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
3 hours ago, bulpa said:

И к'во? Зарязват си самолетите, където им падне и ликвидаторите се оправят, така ли? Какво става, ако е малко летище и няма възможност за "зимуване" на самолет?

Нещата в повечето случаи седят точно обратно. При проблемна авиокомпания обикновенно летищата задържат самолетите докато някой не плати горивото, летищните такси и т.н. Има примери на задържани с години самолети...При фалит има и друг проблем. Авиокомпанията в такива случаи почти автоматично губи разрешенията си да оперира и няма кой законно да придвижи самолета до базата.

 

При фалит възниква и казуса, чия собственост е самолета. Ако е на лизинг, лизингодателят обикновенно веднага нарежда самолета да се отнеме и да се заведе на базата на лизингодателя.

Дъщерните фирми на Thomas Cook в Германия, Австрия и Полша са обявили фалит, а унгарското дъщерно дружество за сега е спряло да приема резервации, но твърди, че няма ликвидни проблеми и без проблем ще върне всички пътуващи в Унгария.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

След толкова възможности за тестване на различни мерки и стратегии, опциите за действие вече са изчистени за повечето а/к - пускат билети на цени, от които хем да спечелят, хем да не са твърде високи за клиенти, които имат билети за фалиралата а/к, пускат захаросани съобщения колко са тъжни от случилото се и как в името на клиентите / колегите си правят <бла>, контактват лизингодатели за самолети, ако им е нужен допълнителен капацитет (като напр. Norwegian, LOT, Southwest, AirItaly, ...), летищата задържат самолети, ...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

С увисналите самолети вариантите са много, и да, могат да си отвисят на летището доста време. Ако са на лизинг, обикновено лизингодателя реагира много бързо и гледа да си го вземе обратно, след фалита на Малев имаше една снимка от flightradar как почти всичките им самолети в редичка летят към Шанън, ако не се лъжа. 

 

Мен друго ми е интересно, само в рамките на 2 години фалираха Monarch и Thomas Cook. След фалита на първите би се очаквало TC да поемат създадения вакуум и поне от липса на клиенти да не се оплакват. Биха могли да вдигнат и цените след като на теория изведнъж търсенето става повече от предлагането. Вместо това, 2 години по-късно и те в джаза. Явно бизнес модела е фундаментално сбъркан, независимо колко си голям и колко клиенти потенциални и настоящи имаш. Четох аргументите за падналия паунд, брекзит, че дори и жегите били виновни и т.н., но едва ли в дългата история на компанията не е имало икономически кризи с подобни размери, по-скоро е някаква пълна липса на гъвкавост и възможност за адаптация в днешно време. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 3
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Не е липса на гъвкавост или липса на адаптация, а просто на китаеца собственик му писна да налива пари за стари грешки. Всяка година, продажбите на 3 милиона почивки отиваха само за погасяването на лихвите по безумният заем от 1 милиард , покрай още по-безумната покупка на my travel. Ярък пример как покупка на конкурент може да се окаже основна причина за фалит и унищожаване на най-старата травел агенция в света.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.