Прескочи до съдържание

Thomas cook - финансовите им затруднения и евентуални последствия


Препоръчани мнения

13 minutes ago, stanislavpp said:

Не е липса на гъвкавост или липса на адаптация, а просто на китаеца собственик му писна да налива пари за стари грешки. Всяка година, продажбите на 3 милиона почивки отиваха само за погасяването на лихвите по безумният заем от 1 милиард , покрай още по-безумната покупка на my travel. Ярък пример как покупка на конкурент може да се окаже основна причина за фалит и унищожаване на най-старата травел агенция в света.

Последните 5-6 години лхвите по заемите са близки до нулата. Ако сега не можеш да обслужваш заем, то кога? Що се отнася кой, кого и какво обвинявя за фалита струва си да се види кой и какви решения е взимал в миналото. В такива случаи всеки се опитва да прехвърли отговорността на друг. Аз лично не мисля, че продажбата на тези 3 милиона почивки е бил много печеливш бизнес, защото днешно време конкуренцията с изцяло онлайн агенциите е много голяма и пътуващите резервират само ако цената е супер добра. Ако имаш обаче високи разходи (офлайн продажби) и ниски цени, фалитът рано или късно ти е вързан в кърпа...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
1 minute ago, Брани said:

Нека обобщим: частна некадърност в условия на държавна некадърност и на глобална несигурност 🙂

Не бих казал некадърност. Промяната изцяло на технологията и бизнес модела рядко може да се извърши в рамките на една фирма. По скоро е закономерно при толкова радикална промяна от нулата да израстнат нови играчи, а голяма част от старите играчи да фалират.

Колко от големите в печатните медии в миналото, са големи и днес в разпространението на информация интернет? Защо Тесла води хорото при електрическите коли, а трандиционните производителите само се оглеждат и се чудят как да се адаптират към новата обстановка? Как един малък стартъп Rivian за няколко години ще стане лидер в производството на електрически лекотоварни автомобили с поръчката от 100 000 бройки от Амазон? цък

Връзка към коментар
Преди 1 час, Георги каза:

Явно бизнес модела е фундаментално сбъркан, независимо колко си голям

Понякога точно това, че си голям, е сериозен проблем за ефективността.

( и не се разсейвай с обсъждане на разни фалити, ами тичай да подреждаш снимки за гласуването! :grin: ) 

  • Браво 1
  • Смея се 3
Връзка към коментар

11 милиона почивки са продали за миналата година, а всяка година марджина от 3 милиона почивки е отивал за лихва по дълга без главница. Едва ли е случайно, че китаеца дръпна шалтера, точно след като прибра свежата “парА” в края на летният сезон...

 

Амазон може и 100 милиарда камиончета да си поръчат , все пак са мажоритарен акционер на Ривиан.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Да де, тяхна работа е била да предвидят малко или много как ще се развият нещата в бъдеще. Не са успели - не са кадърни 🙂

 

Другото, което си мисля, е как и все по-достъпните като цени и информация пътувания са побутнали динозаврите да паднат.

Затова нека си поемем отговорността: ние самоорганизираните също им помогнахме да фалират! 🙂

  • Харесвам 3
  • Смея се 1
Връзка към коментар
3 minutes ago, stanislavpp said:

11 милиона почивки са продали за миналата година, а всяка година марджина от 3 милиона почивки е отивал за лихва по дълга без главница. Едва ли е случайно, че китаеца дръпна шалтера, точно след като прибра свежата “парА” в края на летният сезон...

Дори втори пъти да го напишеш няма да го направи по вярно 🙂 Това че някой се опитва да отхвърли отговорност с измислени доводи, не означва, че трябва да ги приемеш. Корпоративните облигации на Несле още 2015 година се търгуваха на отрицателна доходност...цък При тези условия инвеститорите плащат на Несле за да им пази парите и обслужването“ на дълга колкото и абсурдно да звучи може да се изразява в получаване на лихви, а не в плащане на лихви 🙂 Thomas cook вероятно са били по рисков кредитополучател, но последните години поради поради поради политиката на централните банки вериятно и те са плащали символични лихви, които едва ли са представлявали сериозна тежест... Що се отнася до маржа“ на почивките не приемай за чиста монета всичко което се говори. При туроператори като Thomas cook рискът от продажба на пакети е изцяло за сметка на туроператора. В началото на сезона те резервират на фиксирана цена огромни контингенти и след това се опитват да ги подадат на печалба. Ако са си направили лошо сметката обаче може да се окаже, че 60-70% от контингента ще трябва да го продадат на ласт минит при цени в които има отрицателен марж... 

Връзка към коментар
26 minutes ago, stanislavpp said:

Амазон може и 100 милиарда камиончета да си поръчат , все пак са мажоритарен акционер на Ривиан.

Те могат да са собственик, но да си рискуваш доставките по основния бизнес с един нов производител изобщо не е лесно решение. Германските пощи също почнаха собствено производство на електрически ванове, защото нито един трандицинен производител не успя достатъчно гъвкаво да им отговори на изискванията..цък Колкото и да е странно те станаха най-големият производител на електрически мпс-та в Германия цък

Връзка към коментар
преди 19 минути , Topfly каза:

В началото на сезона те резервират на фиксирана цена огромни контингенти и след това се опитват да ги подадат на печалба

Да добавим и това, че плащането към хотелите е поне два месеца по-късно от приключването на престоя на техните клиенти. Въобще рискът от към хотелската база ми се струва минимален, дори при оптимизирани парични потоци биха извлекли добра печалба. Обаче авиокомпанията е друго нещо - има/няма пътници разходите си вървят. Предполагам това е обърнало каруцата.

Връзка към коментар
преди 6 минути , cck каза:

Да добавим и това, че плащането към хотелите е поне два месеца по-късно от приключването на престоя на техните клиенти. Въобще рискът от към хотелската база ми се струва минимален, дори при оптимизирани парични потоци биха извлекли добра печалба. Обаче авиокомпанията е друго нещо - има/няма пътници разходите си вървят. Предполагам това е обърнало каруцата.

Точно обратното май е станало, всеки може да погледне отчетите за миналата година https://www.thomascookgroup.com/investors/insight_external_assest/Thomas_Cook_AR_2018_web.pdf

  • Замислям се 1
Връзка към коментар
29 minutes ago, cck said:

Да добавим и това, че плащането към хотелите е поне два месеца по-късно от приключването на престоя на техните клиенти. Въобще рискът от към хотелската база ми се струва минимален, дори при оптимизирани парични потоци биха извлекли добра печалба. Обаче авиокомпанията е друго нещо - има/няма пътници разходите си вървят. Предполагам това е обърнало каруцата.

От гледна точка на риска няма никакво значение кога плащат, ако по договпор са длъжни да платят. Предварително платения хотел от оперататора от бизнес гледна точка действа точно като авиокомпанията. Разходите са ти предварително ясни, но приходите и положителния марж са ти под въпрос. Ако не си си направил добре сметката приходите след сезона могат да се окажат по ниски от разходите...Пътниците естествено се радват в такива моменти, защото евтино получават ласт минит предложения...

Връзка към коментар

След фалита на полския Neckermann в чужбина са останали само 3600 поляци. Това показва, че в Полша явно не са били много големи.

 

Унгарският Neckermann все още се държи, но пътниците имат все повече проблеми. Въпреки че са си платили почивката, много от хотелите искат пътниците да платят отново на място, защото ги е страх, че няма да си получат парите...

Връзка към коментар

Много интересно ще е какво ще стане следващото лято с летищата във Варна и Бургас. Ако е вярно, че Thomas Cook държи 50% от пътникопотока на двете летища, ще трябва да има драматични промени за да няма големи проблеми...Дано до следващото лято се реши проблемът с 737max и да се появи свободен капацитет на пазара...

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 3 минути , Topfly каза:

Много интересно ще е какво ще стане следващото лято с летищата във Варна и Бургас. Ако е вярно, че Thomas Cook държи 50% от пътникопотока на двете летища, ще трябва да има драматични промени за да няма големи проблеми...Дано до следващото лято се реши проблемът с 737max и да се появи свободен капацитет на пазара...

 

Остави ги летищата, колко много хотели са капо. С милиони им висят. Вместо да се разплатят с тях, а не само да пращат някакви самолетчета да прибират главите от населението, както и да наливат в пробойните на кацата Кодор.

  • Браво 1
Връзка към коментар
3 minutes ago, Hollywood said:

Остави ги летищата, колко много хотели са капо. С милиони им висят. Вместо да се разплатят с тях, а не само да пращат някакви самолетчета да прибират главите от населението, както и да наливат в пробойните на кацата Кодор.

От гледна точка на българската икономика положението на хотелите е от второстепенно значение. Някои хотели ще претърпят големи, загуби, други ще фалират и ще бъдат препродадени, но в крайна сметка всички хотели ще продължат да приемат туристи. Ако няма обаче достатъчен капацитет, който да докара туристите през следващия сезон, това ще е значително по голяма драма...

Връзка към коментар
17 minutes ago, Hollywood said:

да наливат в пробойните на кацата Кодор

"кацата Кодор" има печалба от 35 млн паунда  за миналата година 😉  Не е съвсем ясно дали има пробойни ...

  • Смея се 1
Връзка към коментар
преди 41 минути , Topfly каза:

Дано до следващото лято се реши проблемът с 737max и да се появи свободен капацитет на пазара...

 

E, те самолетите на TC няма да се изпарят, все някой ще ги вземе.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
Преди 1 час, Topfly каза:

Ако е вярно, че Thomas Cook държи 50% от пътникопотока на двете летища, ще трябва да има драматични промени за да няма големи проблеми..

Къде ги прочете тези спекулации, да не използвам по-силна дума? Миналата година Варна е обслужила най-много пърници от Германия, а Бургас от Русия. И на двата пазара ТС не са особено силни.

 

 Все пак със сигурност ще трябва да направя промени, тъй като тази година ще завършат със спад от около 10%. Но ако България е атрактивен пазар за туристите, които са пристигали с ТС, то има време да се отреагира.

Ако продължава недалновидната политика от страна на държава и бизнес в този бранш, то спадът ще продължи, но вината няма дае на Фрапорт.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
58 minutes ago, Topfly said:

От гледна точка на българската икономика положението на хотелите е от второстепенно значение. Някои хотели ще претърпят големи, загуби, други ще фалират и ще бъдат препродадени, но в крайна сметка всички хотели ще продължат да приемат туристи. Ако няма обаче достатъчен капацитет, който да докара туристите през следващия сезон, това ще е значително по голяма драма...

UK пазара беше единственият от по-големите с ръст тази година (само българите бяха с по-голям процент нагоре във високия сегмент). Ако не измислят нещо и при очертаващия се още по-голям спад от Русия и Скандинавия, догодина ще е тотална катастрофа с или без 737max. 🙂 Друг е въпросът, че въпреки обемите, дори и UK не може да компенсира споменатите два, по цена, продължителност на престоя, разходи за доп. услуги и т.н.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Естествено пак имаме някакви непроверени числа и проценти, съчетани с някакви апокалиптични картини. TCX тази година се отдръпнаха сериозно от морските ни летища за разлика от лятото на 2018 - та. Машините, които изпълняваха полетите бяха А320 и А321! Thomson Airways цяло лято пращаха машини като 787 - 8 и по - голямата версия 9, също така 767 - 300 и 757 - 200. Имаше дни, в които на Бургас имаше по 3 х 787 + 757. От Русия Iraero летяха със 777 - 200. Та да обобщим, в София зима 2018/19 TCX липсваха изцяло, а на морето лято 2019 полетите бяха значително намалени и се изпълняваха само с малки машини. Както на София се включиха други играчи, така и на морето ще се включи някой за да поеме не многото полети на TCX. И няма да има никакви драматични промени. 😉

  • Харесвам 1
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
преди 13 часа, Георги каза:

Явно бизнес модела е фундаментално сбъркан, независимо колко си голям и колко клиенти потенциални и настоящи имаш. Четох аргументите за падналия паунд, брекзит, че дори и жегите били виновни и т.н., но едва ли в дългата история на компанията не е имало икономически кризи с подобни размери, по-скоро е някаква пълна липса на гъвкавост и възможност за адаптация в днешно време. 

Много скромничиш @Георги! Една от причините за фалита на не една туристическа агенция,включително и такива от България, са статии от типа "Туристически оферти: как да четем между редовете". С навлизането на ниско-тарифните авиокомпании и десетките хиляди туристически блогове,показващи ни предимството на самоорганизираното пътуване,то бизнес-модели като Томас Кук са обречени.Ако не тази година,то следващата или по-следващата.Каквото и да си говорим всеки турист търси максимален брой услуги и привилегии за минимален брой финикийски  знаци,а това е нерентабилно за туристическите агенции и те не могат да излязат на печалба.

 

 

преди 12 часа, Брани каза:

Затова нека си поемем отговорността: ние самоорганизираните също им помогнахме да фалират! 🙂

Оооо,да! Колко си прав,въпреки,че си от тъмната страна!😀

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 58 минути , Hollywood каза:

Повече клонят към 20% .

11.8% за периода януари-август

 

https://www.fraport.de/content/fraport/de/unternehmen/investoren/verkehrszahlen.html#id_tab__unternehmen_investoren_verkehrszahlen_konzern3__

Връзка към коментар
Преди 1 час, tch каза:

Къде ги прочете тези спекулации, да не използвам по-силна дума? Миналата година Варна е обслужила най-много пърници от Германия, а Бургас от Русия. И на двата пазара ТС не са особено силни.

Thomas Cook/Neckermann беше един от трите големи и основни туроператори, водещи германските туристи в България, независимо дали са били с полети на Bulgarian Air Charter, Sunexpress, Germania или Кондор.

Нямам представа колко % от пътникопотока към морето е генерирала TC групата като цяло, но колкото и да е (вероятно доста под 50%), той е на първо място от туроператорската им дейност, а не само от авиокомпаниите.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
9 hours ago, tch said:

Къде ги прочете тези спекулации, да не използвам по-силна дума? Миналата година Варна е обслужила най-много пърници от Германия, а Бургас от Русия. И на двата пазара ТС не са особено силни.

 

Цялата българска преса обиколи тази информация:

 

“Фалитът на британския туроператор "Томас Кук" е голямо и тежко събитие, което ще нанесе щета и на българския туризъм, тъй като авиокомпанията държи над 50 процента от полетите към летищата във Варна и Бургас. Така че ние имаме значителна щета в случая, каза за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. “

https://www.dnevnik.bg/biznes/turizam/2019/09/23/3966954_falitut_na_tomas_kuk_shte_nanese_shteta_i_na/

 

Авиокомпанията със сигурност не държи 50%, но туроператорът не се знае точно колко процента държи..

 

Томас Кук е собственик на един от най-големите туроператори в Русия Интурист, така че със сигурност са докарвали и руски туристи на българското черноморие, с някаква чартерна авиокомпания. Както писа @zzxxcc това може да са били Bulgarian Air Charter и т.н.

 

За разлика от НТА, които сами могат да си напълнят самолета и да докарат туристи, чартърите са зависими от туроператорите. Дори чартърните авиокомпании да имат свободен капацитет, трябва да има туроператор, който да ги наеме тези чартъри, а конкурентните туроператори изобщо не е сигурно, че имат толкова пари, рискова нагласа и т.н. да поемат значително увеличаване на чартърната си програма...

 

Като споменах Интурист, информацията която намирам е, че все още не са фалирали, а Томас кук е държал само 50,01% в компанията. Възможно е местните партньори да я спасят, ако има нужда, но и руската компания вероятно временно ще бъде управлявана от синдик...

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.