Прескочи до съдържание

Срокове и процедури за оспорване на транзакции с кредитни и дебитни карти


Препоръчани мнения

На 8.07.2019 г. в 16:50, Topfly каза:

Ако купуваш билетите с дебитна или кредитна карта по принцип си защитен, че при фалит на авиокомпанията и ще си получиш обратно парите от банката за сметка на банката...

Обаче правото на рекламация на транзакция важи най-много до 90 дни от покупката.

На 8.07.2019 г. в 16:50, Topfly каза:

Ако купуваш билетите с дебитна или кредитна карта по принцип си защитен, че при фалит на авиокомпанията и ще си получиш обратно парите от банката за сметка на банката...

Обаче правото на рекламация на транзакция важи най-много до 90 дни от момента на покупката.

Връзка към коментар
4 hours ago, Ilian359 said:

Обаче правото на рекламация на транзакция важи най-много до 90 дни от покупката.

Обаче правото на рекламация на транзакция важи най-много до 90 дни от момента на покупката.

Дори да го напишеш два пъти не го прави вярно твърдението 🙂 Доставката на стока и услуха може да стане и 2-3 месеца след извършване на плащането и поради обективни причини няма как да рекламираш недоставяне на стока или услуга, които още не трябва да доставени. При хотелите и самолетнтните билети доставката е типично след повече от 90 дни...В тези случаи ти не оспорваш транзакцията, а искаш възстановяване на парите поради неизпълнението на доставката от страна на търговеца.

 

Връзка към коментар

Вместо да редактирам, съм дублирал. Което не означава, че не е вярно.

 

P.S.: Сега чета условията на Уникредит, защото там бях срещал 90-дневен срок. В моментът срокът за завеждане на рекламация за неоторизирано плащане е 13 месеца.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
22 minutes ago, Ilian359 said:

Вместо да редактирам, съм дублирал. Което не означава, че не е вярно.

 

P.S.: Сега чета условията на Уникредит, защото там бях срещал 90-дневен срок. В моментът срокът за завеждане на рекламация за неоторизирано плащане е 13 месеца.

Неоторизираното плащане е съвсем друг казус, който не осбсъждаме в момента. Ние обсъждаме случаяна на напълно нормално извършено плащане при което обаче не сме получили желаната стока или услуга.

Това за което пишеш ти е до кога може да оспориш дублирани транзакции или такива които грешно са осчетоводени на твойта сметка.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

 Точно така. Хем процедурата е същата, хем банките нищо не пишат за конкретния казус. Като имам време, ще се разровя за подробности. 

Връзка към коментар
51 minutes ago, Ilian359 said:

 Точно така. Хем процедурата е същата, хем банките нищо не пишат за конкретния казус. Като имам време, ще се разровя за подробности. 

При казуса който обсъждаме общите условия на Уникредит не поставят никакви срокове:

 

Ако търговецът не ви изпрати

или предостави стоката или услугата в съответния й вид, то е необходимо да се свържете с него и да изясните въпроса. В случай че възникне спор, потърсете банката за съдействие.

https://www.unicreditbulbank.bg/bg/individualni-klienti/bankovi-karti/saveti-za-sigurnost/saveti-pri-plashtane-v-internet/

 

1.2.8.При възникване на спор относно конкретните условия на покупката на стоки и/или услуги, срокове за доставка, цени, гаранционни условия, застраховки, абонаментни плащания и др. 13Оправомощеният държател е длъжен да осъществи контакт с търговеца за разрешаването му преди да подаде формуляр за рекламация . 1.2.9.При невъзможност да бъде постигнато съгласие по спорове по горната алинея и депозиране на писмена рекламация на плащането при Банката, да я окомплектова с пълна информация и документи за доставената поръчка, действащите към момента на възлагане на поръчката общи условия на търговеца, пълната кореспонденция с търговеца във връзка с поръчката и последвалите опити за уреждане на спора между Оправомощения държател и търговеца. Документите, с които се окомплектова рекламацията, Оправомощеният държател е длъжен да представи с превод на български и/или английски език.

https://www.unicreditbulbank.bg/media/filer_public/96/55/96559923-476f-481c-9c46-6e28d60a945b/bg_gt_cards.pdf

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А да знаете дали има тема тук за оспорване/рекламация на плащане с карта, което е извършено от титуляра, но търговецът не е доставил стоката. Видях една тема, но тя е за измамно източване на кредитна карта.

След като четох това-онова по въпроса в различни теми и най-вече писанията на @Topfly в петък в 15.30 следобед реших да пробвам с оспорване на моя транзакция от януари 2018 г. - покупка в интернет, която е извършена от мен с дебитна карта на ОББ, но търговецът не ми достави стоката и вече не съществува. Оказа се измамник от Китай, използващ или имитиращ немски сайт.

Ще се радвам да споделя случая и развитието му, но в подходяща тема.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Аз съм имал само успешно оспорени транзакции срещу некоректни търговци, включително emag, но съм реагирал в доста по-кратки срокове.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
8 minutes ago, Ilian359 said:

Аз съм имал само успешно оспорени транзакции срещу некоректни търговци, включително emag, но съм реагирал в доста по-кратки срокове.

Ако се бях вписала във форума по-отдавна, може би и аз щях да реагирам в по-кратък срок, а не след година и девет месеца🙂. Научих доста тук и то не само за пътешествия. Нищо, аз тези загубени  стотина лева ги бях прежалила и каквото стане, ще го третирам като опит, без нерви и яд🙂

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Имам периоди, в които се увличам по онлайн пазаруване. Такъв беше есента на 2017 - с покупки в Алиекспрес и зимата на 2018 - в английския Амазон. Началото на януари 2018 в Амазон имаше намаления от 70% на някои неща и размери. Харесах си едно яке за ранна пролет на Гери Вебер. Ама то не е една беля, покрай якето харесах и дамска чанта, която да му пасва на цвета 😀. Само, че тази чанта Либескинд Берлин не беше намалена и струваше около 400 лв. Мислих, мислих, не ми се даваше такава сума за чанта, която даже не беше изцяло от кожа, а от канава с принт зебра и кожени кантове. Скъпичка, ама нищо друго не ми грабваше така окото. В крайна сметка направих поръчка в англ. Амазон на якето и чантата. До тук добре, само че тази чанта имаше доста оскъдно описание в Амазона, не бяха посочени размерите й. Тръгнах да търся по-подробно описание в други сайтове и попадам доста бързичко, тъй като бисквитките са си вършили работата, на един www.safevcart.eu, където тази чанта е с намаление 70% и излиза към 100 лв. Никога не съм проявявала такова безразсъдство, мнителен човек съм и проверявам къде си давам парите, но в онзи момент нещо ми е бил замъглен разума. На бърза ръка канселирах поръчката на чантата в Амазон и я поръчах от този сайт, който се оказа фалшив. Плащането извърших с Мастъркард дебит на ОББ. Веднага ми дръпнаха сумата, без да въвеждам cvv, кодове и т.н. Тогава ми светна лампичката, че има нещо нередно, но поне получих на имейла си подробно потвърждение за поръчката с продукт, сума, получател, адрес и още един документ - Internet Payment Transaction Declaration. Друго, което ме притесни беше, че получателят на плащането ми беше с китайско звучене YAXIAN TRADE CO., LTD. Това става на 08.01.2018. Няколко дни проверявах статуса на поръчката, не мърда, няма изпращане. Използвах формата им за контакт в сайта, нищо не ми отговаряха. На 14.01. им пратих имейл, отново не получих отговор. След дъжд качулка тръгнах да проверявам сигурността на сайта. Оказа се високорисков, с китайски собственик, използващ немско IP /нещо такова, не помня точно/. Попаднах и на един сайт - Signal Arnaques, където бяха споделени много случаи на измами като моя, с използване на различни немски и френски сайтове за онлайн продажби с един и същ имейл за контакт sales@customersupports.vip. Аз също подадох сигнал в смисъл на оповестяване. След моя пост 15 човека през различни месеци от 2018 г. бяха споделили за същата измама. Един германец беше написал, че банката му е върнала парите, но мислех, че това се случва само в "белите" държави, където и жалба в полицията да подадеш, няма да ти се смеят, а ще съдействат. И така, взех си поуките от случая, вкл. да не използвам сайтове за търговия с разширение eu.

Междувременно ми се случиха и печалби от онлайн покупките 😆-търговец от Алиекспрес забави поръчката ми, отворих диспут, върнаха ми парите около 50 лв., а след няколко дни дойде и стоката. Китаецът поиска да му я платя отново, но отнесе цялото ми недоволство към нацията му 😆. Отново в Амазон бях поръчала глави за електрическа четка за зъби на Филипс, позабавиха доставката, писах им и веднага ми върнаха парите, а след две седмици дойде стоката. На тях вече сама им писах, че съм получила четките, а те са ми върнали парите, какво да правя. Отговориха ми да ги задържа като подарък за закъснението им.  И така, 50+50=100 лв. напред и 100 лв. загубени от измамата, казах си има баланс не само в природата, но и в търговията - съмтаймс уин, съмтаймс люз 😁

Последните месеци от писаното тук по различни теми за резервация на самолетни билети и нощувки разбрах, че и банките в България имат процедура за оспорване на транзакция, която титулярът е извършил по своя воля, но насрещният търговец не е доставил стоката/услугата. Първоначално мислех, че важи само за кредитни карти, но от споделеното от @Topflyстигнах до два извода - че важи и за дебитните карти и че няма краен срок, до който можеш да направиш оспорването, а би трябвало да се прилагат общите давностни срокове. Изчетох Общите условия на ОББ за услугите за физически лица, но този случай на оспорване не е подробно разписан откъм документи и крайни срокове, за разлика от оспорването на плащане, което е извършено не от титуляра, т.е. неправомерно източване на карта.

В петък миналата седмица на работното ми място имаше профилактика на тока, която бяха съобщили, че ще продължи до 16.00 часа, но пуснаха тока към 13.00 часа. Свърших една от задачите си, прецених, че за следваща няма време да я подхващам и в 15.30 часа 😀 реших да посетя любимия ми офис на ОББ, където управителката и една служителка са млади жени, разбиращи от работата си и с добро отношение към клиентите. Разпечатах от имейла си всичко, с което разполагах за измамната поръчка - банково извлечение, потвърждение за покупката, тази декларация за интернет плащане и сигнала, който съм написала на сайта за оповестяване на измами, заедно с коментарите на още 15 човека със същия случай. В банката служителката първо ме попита каква е сумата, успокои се, че е малка, после защо идвам след повече от година и половина - отговорих, че не знаех за тази процедура. Дадоха ми да попълня три документа - бланката им за оспорване на транзакция, в която излагаш в свободен текст случая; обширен въпросник, свързан с поведението на клиента като картодържател и форма за обратна връзка. Казаха ми, че до 30 дни /май работни/ ще се свържат с мен за резултата и в 16.30 часа, след 40-50 мин. попълване на документи, излязох от банковия офис. 

Ще видим какво ще стане. На този етап не ме е яд за загубените пари и глупавото ми поведение. Напротив, доволна съм, че направих това оспорване, какъвто и да бъде резултата му. Вече не мисля като преди, че е загуба на време, а опит.

 

 

  • Харесвам 3
  • Браво 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Днес ми се обадиха от офиса на ОББ във връзка с горния случай. Получили отговор от колегите си в София, които разглеждали оспорванията. Според последните оспорването ми не можело да бъде уважено, тъй като срокът според Правилата на международните картови трансакции бил 45 дни. Поставих въпроси къде мога да се запозная с тези правила, от кога започват да текат 45-те дни, ще получа ли писмен отговор, в който мотивирано да се позоват на правилата. На първия отговорът беше май са на сайта ни, ако ги няма могат да проверят къде са публикувани и да ми се обадят пак; на втория - май от покупката, т.е. плащането, а за третия - ще изготвят писмен отговор и пак ще ми се обадят да го получа.

Според мен въпросните колеги от София формализирано са разгледали случая и гледат да им се махне от главите, без да са правили каквито и да било проверки или опити. 

Като получа писмения отговор, ще споделя. 

Връзка към коментар

Получих следния отговор по имейл от банката: 

В отговор на Ваше оплакване относно оспорванатранзакция (неполучена стока) с Ваша банкова карта, бихме искали да Ви уведомим, че срокът в който можете да заявите претенция за транзакцията по картата си е не по-късно от 13 месеца от датата на задължаване на сметката Ви ( според чл.77 ал.1 от Закона за платежните услуги и платежните системи ).

 

Във вашият случай при подаване на документите за оспорване на транзакцията в клона, срокът е бил изтекъл, съгласно което не бихме могли да предявим претенции за сумата на транзакцията към банката на търговеца.

 

Оставаме с надежда за добросътрудничество.

 

Ето и въпросния чл. 77, ал. 1: Доставчикът на платежни услуги коригира неразрешена или неточно изпълнена платежна операция само ако ползвателят на платежни услуги го е уведомил без неоснователно забавяне, след като е узнал за такава операция, която поражда възможност за предявяване на правата му, включително по смисъла на чл. 91, 92 и чл. 93, ал. 1, но не по-късно от 13 месеца от датата на задължаване на сметката му.

 

Отделих известно време да чета Закона за платежните услуги и платежните системи, но материята е специфична и за разбирането й се изискват познания в банковите дела. За това приемам, че 13 месеца е максималния срок за оспорване на трансакция. Разбира се, ако друг път имам подобен проблем, не бих чакала крайния срок.

След като счетох въпроса за разрешен, благодарих на ОББ за отговора и това е 😃 

  • Харесвам 6
  • Браво 2
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

До сега винаги съм си мислела, че щом пазарувам онлайн с кредитна карта, съм защитена, ако не получа пратката. Въпреки това никога не съм пазарувала в "съмнителни" сайтове. 

Оказва се, че не е точно така. Имам поръчка от сайт, платена с КК. Не съм я получила. Обадих се на доставчика, каза ми, че е пратена, че и получена, даде ми номер на товарителница на Спиди. С тях вече повече от седмица водя безрезултатна кореспонденция.

Днес се обадих в  @Банка ДСК да оспоря транзакцията. Изпратих по мейл кореспонденцията със Спиди. И преди малко получих обаждане, че оспорването ми е неоснователно, тъй като търговецът е изпратил поръчката. Щом не съм я получила, да се разправям със Спиди.

Та така, да знаете - не е важно дали сте получили пратката, а дали търговецът я е пратил...

Връзка към коментар
2 minutes ago, kali said:

До сега винаги съм си мислела, че щом пазарувам онлайн с кредитна карта, съм защитена, ако не получа пратката. Въпреки това никога не съм пазарувала в "съмнителни" сайтове. 

Оказва се, че не е точно така. Имам поръчка от сайт, платена с КК. Не съм я получила. Обадих се на доставчика, каза ми, че е пратена, че и получена, даде ми номер на товарителница на Спиди. С тях вече повече от седмица водя безрезултатна кореспонденция.

Днес се обадих в  @Банка ДСК да оспоря транзакцията. Изпратих по мейл кореспонденцията със Спиди. И преди малко получих обаждане, че оспорването ми е неоснователно, тъй като търговецът е изпратил поръчката. Щом не съм я получила, да се разправям със Спиди.

Та така, да знаете - не е важно дали сте получили пратката, а дали търговецът я е пратил...

Ако търговецът може да докаже с документи, че пратката е изпратена и получена, а Спиди не ти дадат информация която да оспорва този документ, банката нищо не може да направи освен да отхвърли рекламацията! В случая за съжаление трябва да се съдят Спиди, защото по документи си получила пратката. Банките работя с документи, а не с декларации от твоя страна!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Според Спиди пратката е получена от Димитров, който аз нямам представа кой е, също така твърдят, че са прослушали запис на разговор, че аз съм казала на доставчика да остави пратката при охраната. Аз такъв разговор не помня, затова си писахме няколко мейла  миналата седмица, а и стоката, която съм получила и фактурата са отделни пратки, та последно ме попитаха коя от двете пратки съм получила. Отговорих им, че съм получила фактурата.

Интересното тук е, че моят спомен за случая е, че доставчикът ми се обади, аз слязох на партера на сградата, в която работя, и получих само фактурата, от доставчика, лично. А според проследяването на справки на Спиди, Димитров е получил и двете ми пратки. Обиколих всички етажи при нас, Димитров няма 🙂

  • Замислям се 1
Връзка към коментар

В случая явно пратката или е открадната или е объркана и някой по случайност я е получил, като сега си мълчи. Ако Спиди не иска да сътрудничи може да се обърнеш към полицията, че някой ти е откраднал пратката! Ако полицията установи, че някои е откраднал пратката и ти не си я получила, с този документ евентуално можеш да се опиташ да оспориш отново транзакцията. Възможно е да искаш обезщетение и от Спиди.. В крайна сметка те са виновни за ситуацията...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 8 часа, kali каза:

Според Спиди пратката е получена от Димитров, който аз нямам представа кой е, също така твърдят, че са прослушали запис на разговор, че аз съм казала на доставчика да остави пратката при охраната. Аз такъв разговор не помня, затова си писахме няколко мейла  миналата седмица, а и стоката, която съм получила и фактурата са отделни пратки, та последно ме попитаха коя от двете пратки съм получила. Отговорих им, че съм получила фактурата.

Интересното тук е, че моят спомен за случая е, че доставчикът ми се обади, аз слязох на партера на сградата, в която работя, и получих само фактурата, от доставчика, лично. А според проследяването на справки на Спиди, Димитров е получил и двете ми пратки. Обиколих всички етажи при нас, Димитров няма 🙂

Може би ако от „Спийди“ ти съдействат и ти уредят среща с куриера, който е доставил пратката, един разговор с него би внесъл известна яснота. Много неприятен случай!

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Имам направена поръчка в холадски сайт за плочи на 26-ти октомври, като се очакваше плочите да ги пуснат на 29-ти ноември/ датата на излизане/, но вчера се свързах случайно с тях да попитам кога точно ще ги пуснат и ми казаха,че няма да ги имат изобщо отменяли изданието за 2020 и от днес започвали канселиране на поръчките. В нета четох доста лоши коментари за тези иленно с онлайн покупки и връщане на парите и не случайно са махнали пейпал като средство в сайта. Платил съм с виза кредит и до колкото знам за визите срока вече е 30 дни от транзакцията за оспорване?! Аз не двуомявам как може някой да ти дърпа пари за нещо на pre order без да е сигурен,че ще го има физически. Ще изчакам няколко дена да видя дали ще получа имейл и съответно рефънд.

Връзка към коментар
48 minutes ago, Ivko said:

Аз не двуомявам как може някой да ти дърпа пари за нещо на pre order без да е сигурен,че ще го има физически. Ще изчакам няколко дена да видя дали ще получа имейл и съответно рефънд.

Класика в жанра е, да обявиш по ниски цени и да се финансираш бързо от предплащания на клиенти... От клиентска гледна точка най-важното правило в такива случаи е да плащаш с банкова карта, защото така може да се направи оспорване на транзакцията и банката да те обезщети. Ако преведеш пари или платиш с кеш, правата са ти много по ограничени...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Topfly каза:

Класика в жанра е, да обявиш по ниски цени и да се финансираш бързо от предплащания на клиенти... От клиентска гледна точка най-важното правило в такива случаи е да плащаш с банкова карта, защото така може да се направи оспорване на транзакцията и банката да те обезщети. Ако преведеш пари или платиш с кеш, правата са ти много по ограничени...

 Да но не си ли по-защитен с пейпал в случая...а и платих около 60 евро за две плочи, а има хора с по 6 не са малко пари,че така да ги загубя.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.