Прескочи до съдържание

Срокове и процедури за оспорване на транзакции с кредитни и дебитни карти


Препоръчани мнения

Никога не съм оспорвал транзакция. Колко е срокът за оспорване в банка? 13 месеца?

 

Lufthansa/Seat24 - дават ваучер, за refund не споменават. Как бих могъл да оспоря транзакция, след като няма как да се сдобия с отказ. В автоматичен имейл, в който ми предлагат ваучер не пише, че отказват refund? Свързването с Луфтханза май е само по телефона, т.е. пак няма да е документирано. Идеи? Освен това нямам имейл, че е канселиран полета, виждам го само в сайта им и в CheckMyTrip.

Interjet/Bravofly - дават само ваучер, не ни търсете, ще стане автоматично, информация имам от сайта на Interjet, имейл до мен няма нито от Interjet, нито от Bravofly, нито за канселацията(която се вижда в CheckMyTrip), нито че не дават refund. Пак нямам идея как бих могъл да оспоря транзакцията.

И за двете плащания банката е ПИБ.

 

П.С.

Oбаче канселирах един хотел през сайта на Bravofly и получих мейл, че се обработва. След 3-4 дни получих, че парите ще ми бъдат върнато.

 

Връзка към коментар

Само да допълня за оспорване пре Curve - не съм оспорвала транзакция все още, но понеж имам платени самолетни билети с картата, се заинтересувах от условията за оспорване. Та накратко, срокът за оспорване пред Curve e 120 дни от транзакцията, но ако вече сте я оспорили перд банката на картата зад Curve, не можете да оспорвате и пред Curve. @Георги Матеев, по въпроса, който дискутирахме, явно оспорването може да се направи и през Curve, и през другата карта, но трябва да се избере,   

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 17 часа, Oshko каза:

Никога не съм оспорвал транзакция. Колко е срокът за оспорване в банка? 13 месеца?

 

Lufthansa/Seat24 - дават ваучер, за refund не споменават. Как бих могъл да оспоря транзакция, след като няма как да се сдобия с отказ. В автоматичен имейл, в който ми предлагат ваучер не пише, че отказват refund? Свързването с Луфтханза май е само по телефона, т.е. пак няма да е документирано. Идеи? Освен това нямам имейл, че е канселиран полета, виждам го само в сайта им и в CheckMyTrip.

Interjet/Bravofly - дават само ваучер, не ни търсете, ще стане автоматично, информация имам от сайта на Interjet, имейл до мен няма нито от Interjet, нито от Bravofly, нито за канселацията(която се вижда в CheckMyTrip), нито че не дават refund. Пак нямам идея как бих могъл да оспоря транзакцията.

И за двете плащания банката е ПИБ.

 

П.С.

Oбаче канселирах един хотел през сайта на Bravofly и получих мейл, че се обработва. След 3-4 дни получих, че парите ще ми бъдат върнато.

 

Може ли, някой, който е оспорвал транзакции да ме посъветва как да се сдобия с писмен отказ за refund от авиокомпанията. Задължително ли е за оспорването? Като гледам, всички се пазят да откажат директно в писмен вид...

Връзка към коментар
Георги Матеев
Преди 1 час, Oshko каза:

Може ли, някой, който е оспорвал транзакции да ме посъветва как да се сдобия с писмен отказ за refund от авиокомпанията. Задължително ли е за оспорването? Като гледам, всички се пазят да откажат директно в писмен вид...

Е те точно затова се пазят - нали се сещаш, че тая игра я играят много отпреди нас.

 

Срокът за оспорване е до 6 месеца от датата на транзакцията с картата (Visa/Mastercard).

 

Нямаш нужда от писмен отказ от авиокомпанията, а от посредника, тъй като си дал парите си на тях и оспорването ти ще бъде към Seat24 / Bravofly.

 

Тъй като е силно вероятно да не можеш да получиш отказ за рефънд в прав текст от посредника лично аз бих оспорил дори и само с това, което имам до момента. В най-лошия случай няма какво толкова да губиш освен (евентуално) някоя таксичка на банката ти за неоснована рекламация (ако имат такава). Аргументите ти за оспорване пред банката са: недоставена стока/услуга + практическа невъзможност за комуникация с посредника + предложения ти без право на избор ваучер (това го имаш в писмен вид), с който ти не си съгласен и настояваш за кеш рефънд, на който по евро регулацията имаш право при отмяна на полетите.

 

преди 12 часа, chandni каза:

Само да допълня за оспорване пре Curve - не съм оспорвала транзакция все още, но понеж имам платени самолетни билети с картата, се заинтересувах от условията за оспорване. Та накратко, срокът за оспорване пред Curve e 120 дни от транзакцията, но ако вече сте я оспорили перд банката на картата зад Curve, не можете да оспорвате и пред Curve. @Георги Матеев, по въпроса, който дискутирахме, явно оспорването може да се направи и през Curve, и през другата карта, но трябва да се избере,   

Странно, че Curve дават само 4 месеца, докато с оригиналната карта срока е 6 месеца. Чудя се какво ли би станало, ако оспориш първо пред Curve и при евентуален отказ оспориш вече чрез банката? Би могло да има двоен шанс така.

  • Харесвам 7
Връзка към коментар
24 minutes ago, Георги Матеев said:

Срокът за оспорване е до 6 месеца от датата на транзакцията с картата (Visa/Mastercard).

 

Това ли е стандартният срок и при българските банки?

Връзка към коментар
Георги Матеев
преди 2 минути , Topfly каза:

Това ли е стандартният срок и при българските банки?

Да. Иначе вижте и този линк, че е по-темата - поредният отказ на Европа за даване на ваучери вместо кеш.

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
23 minutes ago, Георги Матеев said:

Ето Дайнърс бланката за оспорване на транзакции. Ако някой има допълнителни въпроси относно процедурата да пише на info@diners.bg.

New dispute.pdf 322.15 kB · 0 downloads

Хм, видях една подобна бланка на друга банка. Интересно, че и при двете няма основания, свързани с неполучаването на стоката или услугата. Основанията за оспорване са свързани по-скоро със самото плащане. 

Аз си подготвих документите, другата седмица ще се занеса до ДСК и ще докладвам. Няма вариант за подаване на оспорването по електронен път, отказаха ми и бланката да ми изпратят на мейла.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 5 часа, Георги Матеев каза:

Да. Иначе вижте и този линк, че е по-темата - поредният отказ на Европа за даване на ваучери вместо кеш.

Щом е 6 месеца съм го изпуснал, надявах се да е 13 месеца, някъде бях чел подобен срок. Моята карта е Виза на Пиб.

Връзка към коментар
преди 5 минути , Oshko каза:

надявах се да е 13 месеца, някъде бях чел подобен срок

Цитат

Докато законът в България позволява на клиентите да оспорват транзакции до 13 месеца след осъществяването им, картовите оператори ограничават този период до 45 - 120 дни.

От тук

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Да не намеся ни в клин, ни в ръкав. Гледам навсякъде пишете 6месеца за оспорване. Прочели ли сте това някъде или просто така.

Според мен сроковете са други и зависят какво точно е платено. Дали плащането е международно и други фактори. Но като цяло при международно плащане и последвало непредоставяне на услуга (полет в случая), периодът би трябвало да е 540 дни според правилата на Виза и Мастъркард.

Връзка към коментар
Георги Матеев
преди 31 минути , jorocontrola каза:

Да не намеся ни в клин, ни в ръкав. Гледам навсякъде пишете 6месеца за оспорване. Прочели ли сте това някъде или просто така.

Според мен сроковете са други и зависят какво точно е платено. Дали плащането е международно и други фактори. Но като цяло при международно плащане и последвало непредоставяне на услуга (полет в случая), периодът би трябвало да е 540 дни според правилата на Виза и Мастъркард.

Поне 4 различни банки са ми цитирали максимално 6 месеца за оспорване след транзакцията, и след като този срок винаги е съвпадал малко или много съм го приел за стандарт у нас.

 

Може ли линк към правилата на Visa/Mastercard с точните условия? Друг е въпроса дали всяка банка е строго задължена да спазва тези правила до последната запетая или те са просто препоръки...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Виждам , че има неразбиране по темата и оплитане в срокове, а сроковете се различават според причината на оспорването :

повечето от сроковете са по повод  измамни транзакции и не касаят случаи на липса на рефанд. Ще поровя по темата и ще потърся линк , но това което зная със сигурност - при травел  транзакции , срока тече от  последният ден на събитието ( хотел , самолетен билет , тоест от датата на ритърна) , а не от датата на транзакцията....

 

 

@Георги Матеев За Виза намирам линк само за търговци , но за ето линк за Мастъркард :https://www.mastercard.us/content/dam/mccom/global/documents/chargeback-guide.pdf

(62 стр от документа )

 

48CC609F-7A4F-454C-8F0C-5686FA2E0A26.jpeg.84064e129c0ce9c3bc649fa50ae5143d.jpeg

 

Стандартно срокът е 150 дни след последната дата на пътуването , но в Полша е 540 дни , в Германия е 240 и т.н

 

Иначе за дублирани транзакции, измами и т.н е 30-60 дни от датата на транзакцията..

  • Харесвам 8
  • Браво 1
Връзка към коментар
Георги Матеев
преди 13 минути , stanislavpp каза:

Виждам , че има неразбиране по темата и оплитане в срокове, а сроковете се различават според причината на оспорването :

повечето от сроковете са по повод  измамни транзакции и не касаят случаи на липса на рефанд. Ще поровя по темата и ще потърся линк , но това което зная със сигурност - при травел  транзакции , срока тече от  последният ден на събитието ( хотел , самолетен билет , тоест от датата на ритърна) , а не от датата на транзакцията....

 

 

@Георги Матеев За Виза намирам линк само за търговци , но за ето линк за Мастъркард :https://www.mastercard.us/content/dam/mccom/global/documents/chargeback-guide.pdf

(62 стр от документа )

 

48CC609F-7A4F-454C-8F0C-5686FA2E0A26.jpeg.84064e129c0ce9c3bc649fa50ae5143d.jpeg

 

Стандартно срокът е 150 дни след последната дата на пътуването , но в Полша е 540 дни , в Германия е 240 и т.н

 

Иначе за дублирани транзакции, измами и т.н е 30-60 дни от датата на тарнзакцията..

Наистина много интересно, благодаря, че обърна внимание. Все пак да не изключваме възможността в България да се прилагат различни условия - иначе ми се струва невероятно служителите на 4 различни банки да са се наговаряли и всеки път да са цитирали точно 6-месечен срок от датата на транзакцията...

Ще опитам през уикенда да разровя въпроса доста по-подробно, тъй като този детайл е ужасно тънък и важен специално при травъл транзакции. Ако случайно ти попадне нещо и от Visa (особено условията им за Европа, а не САЩ) - пращай да четем.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Значи не мога да ви дам правилата, защото банковият служител е много стриктен, а пише конфиденциално.

Но в правилата на Виза е написано:

- до 120 след неполучаване на стоката или услугата - полета в нашият случай;

- но не повече от 540 дни от датата на транзакцията - ако приемем, че се купуват билети до 1 година напред, този срок е винаги по-голям от този в предната точка.

 

БГ банките може да ви кажат каквото си искат, защото не им се занивама. Но препоръчвам да си искате писмено становище за отказ. С него до КЗП, БНБ или Виза/Мастъркард ...

  • Харесвам 6
  • Браво 1
Връзка към коментар

Предполагам , че банкерите в БГ са имали предвид общият случай , а не нюанса при травел транзакции. Линка (въпреки.us домейна ) горе изрично дефинира срока при транзакции в Европа.

 

Но все си мисля , че одобрение или неодобрението идва от МС/VISA по каналният ред , затова банката и таксува за неодобрени чарджбекове, един вид за загубеното време на техните служители...

Връзка към коментар
Георги Матеев

@Oshko, в светлината на последните няколко мнения - опитай да оспориш твоята транзакция, която както разбрах е доста по-стара от 6 месеца. Тъкмо тея дни ще можеш да кажеш от първа ръка какво е отговорила банката и дали е приела въобще случая. Реално нямаш какво да губиш.

 

@jorocontrola все пак наистина би било чудесно, ако някак ги изровим тея Visa правила черно на бяло. Ще поразпитам Гугъл, дано помогне. А че банките не са цвете за мирисане и често правят каквото им е удобно на всички ни е ясно. То и Mastercard има някои много ясни правила за паричните трансфери, които всички български банки погазват без да им мигне окото, ама...

 

P.S. Моля модератор да премести последните няколко мнения в темата за Оспорвания, там ще са доста по-полезни.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 10 минути , jorocontrola каза:

 

Но в правилата на Виза е написано:

- до 120 след неполучаване на стоката или услугата - полета в нашият случай;

- но не повече от 540 дни от датата на транзакцията - ако приемем, че се купуват билети до 1 година напред, този срок е винаги по-голям от този с предната точка.

 

Точно това намирам и аз като информация за Виза , но инфото е от блог , а не официален източник:

 

Some codes have shorter timeframes. For the codes Card Recover Bulletin or Exception File, Declined Authorization, and No Authorization, cardholders have only 75 days to file disputes.

Other codes may have longer timeframes. For the Services Not Provided or Goods Not Received code and the Not as Described or Defective Merchandise code, disputes must be processed either within 120 days of the date the customer expected to receive the goods/services, or within 120 days of the date the customer was notified the goods/services wouldn’t be provided. In either case, the dispute must be processed within 540 days of the original transaction.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Определено е така - това е правилото. Аз го видях, жената не иска да го дава - няма проблем. 

И без това си имаме изолация, не ми трябват другите поводи за семейни кавги. Но щом е от потвърдено и от @stanislavpp значи наистина е така (не че аз съм имал съмнение де) ...

Лека вечер от мен!

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Четейки официалният бюлетин на Виза за търговците, какво трябва да направи търговеца при оспорване от страна на клиента , ми се струва че всеки чарджбек ( рифънд) за недоставена услуга ( анулиран полет) ще е 100% успешен.

 

Section 13.1 , 44 стр.

https://usa.visa.com/dam/VCOM/download/merchants/chargeback-management-guidelines-for-visa-merchants.pdf

 

 

Аналогично е на пейпал , при всяко оспорване от клиент , търговецът трябва да отговори в рамките на 30 дни , и то с доказателства , в противен случай , иска на клиента е успешен ...

 

 

https://chargeback.com/visa-chargeback-time-limits/
 

 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Георги Матеев
преди 8 минути , stanislavpp каза:

Аналогично е на пейпал , при всяко оспорване от клиент , търговецът трябва да отговори в рамките на 30 дни , и то с доказателства , в противен случай , иска на клиента е успешен ...

Само и процесът на оспорване чрез банка да беше толкова простичък колкото този в Пейпал...

 

Виза са доста ларж с тея 30 дни, Пейпал дава едва 10 дни на търговеца и ако не последва отговор клиента директно печели иска.

 

Тука иначе тънкия момент е, че четох за вече няколко отказани оспорвания, тъй като банката (или картовия оператор, не съм сигурен кой точно) е счел, че даването на ваучер е напълно достатъчна компенсация на клиента.

Връзка към коментар

От прочетеното досега, повечето случаи на откази са при разговор с кол центрове на различни банки. Възможно да е от незнание или просто от липса на желание да се занимават. 

 

Препоръчва се клиентите винаги да правят официално оспорване в писмена форма, при което банката ще е длъжна да ескалира случая и да се съобрази с политиката на картовия оператор. 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Споменах го и преди. Писмено становище от банката за отказ или каквото е там. Може да се пише до КЗП или БНБ след това - и на двете места има специални комисии за картови разплащания, които са доста стриктни, макар и БГ закона да не е много ясен. Оплакване от банката може да се подаде до Виза/МК, но не до БГ представителствата, които са реално търговски представители. Трябва да се намери отдела в самата международна организация, който се грижи за това. При тях прошка няма, всяка банка се е подписала, че следва правилата. Ако се окаже, че не е така ще им излезе солено. Като цяло при отказ в срок, бих препоръчал да се спомене ескалация към Виза/МК и предполагам, че ще има рязка смяна в нагласата... 

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Има следният въпрос, писаха ми от хотел в който имам резервация че поради covi19 се налага да го затворят и ми предложиха друг да си избера,  пари на искат да им върнат понеже не съм бил с безплатни анулация, мога ли да оспорвам транзакцията в моят случай? 

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.