Прескочи до съдържание

Zaro

Препоръчани мнения

Публикувано:

През годините Берлин беше оставал някак си встрани от интереса ми, къде поради липсата на архитектура, къде по други причини. Но като човек, който се интересува от съвременна история, Хитлер, Втората световна война, Студената война, Берлинската стена, нямаше начин отагането да продължава още. Райън с билети по 9-12 евро, закупени с карти от колодата за специални сайтове. Хотел от Expedia през Topcashback.co.uk - всички гъдели на планирането бяха задоволени. Дългият уикенд около 22 септември рязко окъся.

 

Опитах се да държа очакванията си под контрол, за да не надхвърлят видяното. Три дни преди заминаването говорих с познат германец, който каза: просто се отпусни и се наслаждавай на града. Берлин не е място, което може да те грабне с архитектура.

 

Хотелчето беше на 150 бетра от ЦУМ-а на Западен Берлин, KDW, Kaufhaus des Westens, магазинът на западняците, Ку-дам, стъргалото на Западен Берлин с хотелите, казината. Висок стандарт и скъпи коли по улиците. Магазин за луксозни коли зад ъгъла. Тихо и спокойно вечер.

 

Обиколката ни започна от Потсдамерплац, едно време най-широката част от ивицата на смъртта, която става след 1989 година най-голямата строителна площадка в Европа - там ни стовари метрото, за да поемем към Бранденбургската врата, Ундер ден Линден, покра Берлинер дом, Шпрее...

 

IMGP1645.JPG.bd192bda4e5e04eb8ba7ee958ccb13b3.JPG

 

Трабантчетата, които впечатляваха хора, израснали от по-добрата страна на Желязната завеса, децата, но предизвикващи не чак толкова силен интерес у хора, при коиото са били част от ежедневието в продължение на десетилетия.

IMGP1651.JPG.d03b59689634f51d897149b8f5310139.JPG

 

Фестивал на творческата бюрокрация ... силно ме заинтригува, но някак си реших, че творчеството няма да е кой знае какво на фона на неизчерпаемия набор инструменти, които ползва всяка средностатистическа секретарка в община в България.

 

IMGP1652.JPG.f2d2abf7c145671328b853a04a3367c2.JPG

 

Тука има, тука нема. Сърби, както във всички подобни случаи, които съм срещал напоследък. Честно казано не знам как им се връзват хората още. Този беше нещастен азиатец, който не беше свикнал на подобна агресия. Олекна с около 150 евро. Сърбите бяха 5-6 човека, на челото им пишеше, че са мошеници и ... бях на ръба да се намеся.

 

IMGP1654.JPG.a76989fea5191a413d490fe5561018c2.JPG

 

Берлинер дом. Красива и отвътре, и отвън.

 

IMGP1656.JPG.feb99b61a1cc2e43c4ca28d31ca41a7c.JPG

 

Качването на купола си заслужава, макар че гледката отгоре не може да се сравнява с други градове. Историята е отредила друго.

 

IMGP1671.JPG.bf2f00c78b65a0c2e5dc74af2c8fc080.JPG

 

IMGP1677.JPG.f1dfba9d8c2f22a7c1959bd309dd57e6.JPG

 

Това беше лъскавият етикет на Берлин. Само че ние бяхме тук и заради мрачната му история. Непосредствено до Берлинер дом, на брега на Шпрее се намира музеят на ГДР. За мен не беше кой знае каква новост, защото съм израснал в такова време. Дори и стоките, които бяха изложени, сякаш оставяха впечатление, че хората тогава са били задоволени. И впечатленията в тетрадката, оставена за впечатления като че ли показваха, че някои от посетителите не са схванали същността. Но пък ако човек не е опитал поне малко от горчилката на онези години, няма как да проумее чудовищния характер на много от нещата.

IMGP1689.JPG.2b75f15c554926cb3a7e588bb44ff4d1.JPG

 

Отидохме там заради сина ми, който тази година е 10 клас и учат точно история на 20 век. 

Възстановка на килия на ЩАЗИ:

 

IMGP1690.JPG.89a09d24bdad10b8edbc3ea03bd06a78.JPG

 

Гедерейци все пак са ходили и на почивка:

 

IMGP1686.JPG.ea3863d534ba276bf6e7c83afe7979db.JPG

 

IMGP1687.JPG.69727aeb11b0df7d0200cadc49472931.JPG

 

В музея ба ГДР имаше интересно табло за партийния дом в Източен Берлин, при строежа на който са използвани 5000 тона азбест, въпреки предупрежденията на специалистите, че е канцерогенен. Безхаберие, което беше обичайно в онзи период. След падането на стената сградата е почти незабавно разрушена.

 

Берлински Младост/Люлин:

 

IMGP1696.JPG.b0d84be492f31db2febe185f9b0009ee.JPG

 

Сравнението с нашите блокове е неизбежно. Как пък не се намери някой серсемин да сложи розова изолация и да остъкли една тераса не знам... Как живеят тия хора. Ни един Булсатком. И ако се абстрахираме от глупостите, широки булеварди, по протежението на които са наредени огромни блокове, в които човек се чувства нищожен, маловажен, незначителен.

 

Привечер се озовахме в района на Tiergarten, а по улицата, която водеше към Бранденбургската врата имаше някакъв фестивал. Безброй камиони с хора по тях, различна музика, хора, освободени от задръжки (в рамките на допустимото за времето и мястото, да не си помислите друго), никой не се интересува какво мислят другите за него и си прави кефа:

 

IMGP1699.JPG.33b79a2df0c0d907e0294ae197371354.JPG

 

IMGP1700.JPG.5ec4aee6537ec650a73eb7eeecc34ddb.JPG

 

IMGP1701.JPG.ac11dd03fbab735d74436583500689ee.JPG

 

В Берлин днес свободата се усеща във въздуха. За разлика от преди 30 години.

 

Кайзер Вилхелм напомня за тежките дни на Берлин.

 

IMGP1705.JPG.2699f45546061bea09ed42dabb80bccc.JPG

 

На втория ден пак се озовахме до Бранденбургската врата, но откъм Западен Берлин. Там, където Кенеди казва знаметитите думи "Ich bin ein Berliner" - Аз съм един берлинчанин. Там, където в края на 80-те Рейгън приканва Горбачов да разруши стената.

 

Там, където Хитлер е минавал под овациите на екзалтираното население на Берлин.

 

IMGP1724.JPG.6e4b55aa668bb05a4c0ecee2cb815bc5.JPG

 

Влязохме в Райхстага, качихме се на купола, проектиран от Норман Фостър. Спираловидните пътеки за качване и слизане осигуряват едновременно наслаждаване на гледката отгоре от много хора.

IMGP1710.JPG.a696ba38d2620d7a882147f1bda2aaf1.JPG

 

След Райхстага се насочихме към района на Чекпойнт Чарли и интересните за гледане места наоколо.  А там с лопата да ги ринеш.

Бункерът на Хитлер се намира под паркинга на един жилищен блок. Говори се, че нарочно не са го разкрили, за разлика от някои други бункери, за да не се превърне в място за поклонение, но има указателна табела, където всички си е описано:

IMGP1735.JPG.d694ad7d899fa385b94cb15812c9d5a1.JPG

 

А тези какво търсеха там, не зная .... (ако не се вижда добре на снимата - евреи с кипчета на главите):

 

IMGP1736.JPG.689f25e7c4bb2419e840406cf64813e0.JPG

 

Малко по-надолу се намира експозицията на открито Топография на терора, която разглежда предимно напдението на Полша от страна на Германия, до която има запазен участък от стената, разделяла 30 години един народ, един град, семейства. Мнозина вероятно смятат, че стената не е трябвало да бъде разрушавана, защото би била голяма туристическа атракция. Но стената е причинила толкова болка, пропита е с толкова мъка, че нямаше как да остане и да продължи да разделя този град.

 

1129364981_Berlinwall.jpg.02da5c4a94c285fdb344cba7a17055d1.jpg

 

Парадоксът в тази снимка е, че правена опт някогашната западна част към някогашната източна част. Исторически не е правилна, но пък ми пасна на идеята. А сградата отзад е Министерството на авиацията, Луфтвафе, по времето на Хитлер. По време на Втората световна война сградата не е бомбардирана, вероятно заради очакванията, че може да има ценна информация. Сградата е запазена и в наши дни не се радва на особена почит от берличани - там се намира Министерството на финансите 😄 .

 

IMGP1741.JPG.a234bfa2d3c3a34c4e4ca2256a59f60e.JPG

 

Чекпойнт Чарли е възстановка на мястото, където през 60-те  един момент танковете на СССР и САЩ са застинали едни срещу други с насочени дула, в очакване на заповед за огън ... историята трябва да се помни.

 

IMGP1764.JPG.4da8825037140a786aaeb7286e75d564.JPG

 

 

Наблизо се намира музеят на Трабантите, който беше интересен за сина ми. За мен ... аз съм се возил в Трабанк като малък, който даже имаше климатик - дупка на вратата. 🙂

 

IMGP1744.JPG.4dcd31ab4ce36d584fd655960f271905.JPG

 

По улиците на мястото, където е минавала стената, има оставена следа с паваж по земята. На места е интересно да се види архитектурата от двете страни - там, където е минавала ивицата на смъртта, днес има нови, модерни сгради, в които животът кипи.

 

IMGP1759.JPG.70c67f6667ffc4f7c2e0b441ed79fbb4.JPG

 

IMGP1740.JPG.7960005a37fa44890e0886cea5a8a606.JPG

 

В района обаче целта ми беше друга:

 

IMGP1769.JPG.00cab63ce33c0f40ac1b64901d297586.JPG

 

 

Това е мемориал в памет на първия човек, опитам за избяга през стената. Били са двама, другият е успял да я прескочи. Петер Фехтер обаче не успява, покосен от куршумите на граничарите. Пада в ивицата на смъртта, където никой не може да го спаси, а тези, които могат, не искат, и умира от раните си само на 18 години. "Той искаше само свободата."

 

Eastside gallery - мястото, където творците са дали воля на въображението си:

 

IMGP1777.JPG.ca031c0492c6b16c8a5fc30ca1e6d2d7.JPG

 

IMGP1779.JPG.794b04ce6ebc7183879d5f00e634ccdb.JPG

 

IMGP1780.JPG.3024f5b1084e5f593b58fd7271bcf361.JPG

 

IMGP1781.JPG.25d44b3933e812220e33f80936605ff2.JPG

 

IMGP1783.JPG.1bd1609e2889211d04dad6b587494e31.JPG

 

IMGP1784.JPG.8b634d5c1aa2611d627f5a0f9f5aa665.JPG

 

IMGP1789.JPG.7f8b7cb92d8be6aa4d315fd46714b23c.JPG

 

IMGP1791.JPG.16a7e2a6e04c4b306f7f443afefb2a34.JPG

 

IMGP1792.JPG.b3e32c6919026339962717f3b8f8955a.JPG

 

За да стигнем до най-известния графит - целувката на смъртта между Брежнев и Хонекер. Надписът не е излязъл целият, но е: "Господи, дай ми сили да оживея в тази смъртноносна любов".

 

IMGP1793.JPG.ad9bcbddb2baa27d97ec87bdd1c3c252.JPG

 

Трите дни в Берлин не ми стигнаха за много неща. Исках да отида в музея на ЩАЗИ, който се намира навътре в Източен Берлин. ЩАЗИ, чийто агенти са били толкова добри в безмилостността си, че КГБ са им възлагали най-тежките задачи.

Исках да отида до Темпелхоф, което е забележителна сграда от архитектурна гледна точка. Летището, построено по нареждане на Хитлер през 30-те. Служило на нацистите, но спасило Западен Берлин по време на Берлинската блокада през 1948 г. - 1949 г., когато СССР блокира достъпа до Западен Берлин.

Исках да разгледам повече от времето на режима на Хитлер, бункерите, подезмните тунели, и още, и още...

 

Отидохме на битака в Мауерпарк. Пътувахме около 30 минути с трамвай из бившия Източен Берлин - картинката лека полека се променяше, напомняше, че Източен Берлин все още е по-бедната част на града, колите бяха по-обикновени, като по нашите улици. Да, сградите, бяха по-поддържани, но се усещаше, че това не е онзи същият град от другата страна на Стената и на Желязната завеса. В Мауерпарк имаше сцени на окрито, всеки пее, танцува, не му пука как изглежда.

 

IMGP1812.JPG.c2e22ba80d1ad694c118d29a982fec69.JPG

 

Днес Берлин значи свобода и тя се усеща във въздуха.

 

  • Харесвам 26
  • Браво 6
Публикувано:

@Zaro, ми пиши по- често, бе майна!

Започнах да чета и въобще не рзбрах, , как стигнах до последното изречение...

Много, много ми хареса.:give_rose:

  • Харесвам 3
Публикувано:

И аз така ще кажа - хайде да пътепишеш по-честичко, моля! :smile3: 

 

Цитат

Трабантчетата, които впечатляваха хора, израснали от по-добрата страна на Желязната завеса, децата, но предизвикващи не чак толкова силен интерес у хора, при коиото са били част от ежедневието в продължение на десетилетия.

Освен ако не са някоя тунингована лимо-версия и пълни с подпийнали девойки   :grin:

 

DSC01242.thumb.JPG.f6c91d26c4f38c611c5b28c2c9019aeb.JPG







 

  • Смея се 1
Публикувано:
преди 5 часа, AlexandraKo каза:

@Zaro, ми пиши по- често, бе майна!

Започнах да чета и въобще не рзбрах, , как стигнах до последното изречение...

Много, много ми хареса.:give_rose:

 

преди 6 минути , Фичо каза:

И аз така ще кажа - хайде да пътепишеш по-честичко, моля! :smile3: 
 

 

Да видите, че филолозите не пишем само глупости, които другите не могат да измислят. 😄

 

Направи ми впечатление, че по магазините за сувенири се продаваха парченца от стената, с етикет, че са оригинални. Може би са. Взех едно да го огледам и усетих в този момент болката, с която е пропито. Нямаше как да взема нещо подобно, камо ли да подаря на някого.

 

Ако човек се интересува от съвременна история, Берлин е мястото. Щото освен с историята си преди и по време на Втората световна война, Берлин е и плацдарм на Студената война, за която в България се знае твърде, твърде малко. Там се прави много, за да не остане нищо скрито, всичко да излезе наяве, да се знае и да се направят изводите. Място на сблъсък на идеологии, маркиране на чужда територия, политика, която редуцира живота до просто съществуване - тези неща не трябва да останат затрупани, па макар и под отломките на Берлинската стена,

  • Харесвам 9
  • Браво 1
Публикувано:
преди 20 минути , Zaro каза:

Направи ми впечатление, че по магазините за сувенири се продаваха парченца от стената, с етикет, че са оригинални. Може би са. Взех едно да го огледам и усетих в този момент болката, с която е пропито. Нямаше как да взема нещо подобно, камо ли да подаря на някого.

По време на следването имахме в групата трима състуденти от ГДР.   Бях се посближил с тях и доста сме обсъждали процесите, които се случваха в онези бурни години наситени с много събития в Източна Европа. От тях за пръв път чух думата "щази" и въпреки че 88-89г. вече се усещаше вятъра на промяната, някак не смееха  да я произнасят на висок глас.  В момента, когато отвориха границата между двете части на Германия, те веднага заминаха натам и когато се върнаха след около седмица, разказаха как са посетили Западен Берлин и че ходили да разбиват оградата с чук и длето, а един от тях ми беше донесъл парче от стената, което собственоръчно е откъртил...
 

  • Харесвам 8
  • Браво 1
Публикувано:

И аз се присъединявам към другите с молба да пишеш по-често.

 

(В часовете по немски ни даваха за пример "Ich bin ein Berliner" за това, как една дребна грешка може да смени смисъла на казаното.)

  • Харесвам 2

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.