Прескочи до съдържание

Фен клуб - руска авиация


Duke

Препоръчани мнения

Тъй като не ми се иска да бъда краен и да кажа, че братушките "Всичко са изкопирали!" или "Всичко са измислили!", а и не съм чак такъв специалист в областта /колкото и да ми се иска/, тук ще пусна линк към една полемика, която е на подобна тема. Обърнете внимание на мненията на Скипаджията там - това е човекът-енциклопедия.

 

http://clubs.dir.bg/showflat.php?Board=avi&Number=1941638608&page=17&view=expanded&sb=5∂=1&vc=1

 

Ако трябва да го цитирам, може би накратко най-подходящото по темата за задноразположените двигатели, би било следното:

 

"Първият тридвигателен Т-опашен самолет -- de Havilland (после Hawker-Siddeley) Trident e е замислен през 50-те г. г., когато още не са известни и утвърдени кампановачните схеми.

То всички минуси на схемата са си били ясни още с появата на Caravelle през 1955 г., но успехът на френския самолет запушва устите на критично настроените. Идва модата на задните двигатели. Модата е мощно нещо -- лишена е от всякаква логика и рационалност, а въпреки това владее света по-здраво от всякакви научни идеи."

 

Та така - всяко нещо с времето си. Методът "проба - грешка" явно е спомогнал за появата на доста конструкции, докато се стигне до най-разпространената днес и сочена като най-рентабилна схема на разположение на двигателите под крилото.

 

Първо са англичаните и руснаците с "прибраната" компоновка - двигатели в основата на полукрилата, американците ги окачват под крилото още от времето на В-47, изведнъж франсетата решават, че искат да им е по-тихо и ги бодват отзад, и всички смятат, че май са уцелили ваксата. В резултат по това време се появяват една камара задномоторни /включително и 727 - за мен е странно, че Боинг отстъпват от концепцията си - ама какво да се прави - мода/. 10 години по-късно същите тези от Боинг решават, че YC-14 би скъсил разбега и пробега, ако двигателите му са над атакуващия ръб, а някак едновременно с тях братушките правят същото с Ан-72...

 

А "Конкорд" и Ту-144 - те пък са съвсем отделна тема... Жалко, че американците не са реализирали Боинг-2707 - тогава щеше да е интересно!

 

Лично мен много ме кефят тези различни конструкторски решения и търсения - едно време беше доста интересно и шарено по летищата - всеки самолет си имаше индивидуалност. А сега - ако не бях от по-запознатите с материята, всичките съвременни хвърчила щяха да са ми еднакви...

 

Това го пиша като отговор на цитирания въпрос в по-долното ми мнение, защото нещо не мога да се справя с триенето на излишните ми писаници.

Редактирано от Palio
  • Харесвам 2
Връзка към мнение

 

Мда – Ил-62. Леко необичайна по компоновка машина, затова ми е и доста интересна. Я да видим дали ще успея да се справя с представянето й…

 

И тъй – малко след като е готов Ту-114 и излиза на линиите, става ясно, че кусурите му са в повечко и ще остарее преждевременно. Затова братушките бързат да осигурят заместник. А бързането е доста условно в съветското самолетостроене – въпреки, че машините са граждански, се предвижда в случай на война да се ползват от армията. Затова трябва да минат и войскови изпитания /не се смейте, колкото и невероятно да звучи/. Всичките изпитания и подобрения проточват с години времето между първия полет на един самолет и началото на редовната му експлоатация. Нещо такова имаме и при Ил-62 – идеята за него назрява в началото на 60-те, през 1963-та вече прототипът е във въздуха. Доде туй-онуй… и чак 1967-ма се появява по линиите.

 

Понеже концепцията на Туполев за пътнически самолети не е от най-верните /Ту-104 и Ту-114 са фактически пътнически модификации на бомбардировачите Ту-16 и Ту-95/, решават проектът да бъде даден на бюрото на Илюшин, който вече се е доказал със много сполучливия и жилав Ил-18. Човекът си е проектирал чисто пътнически самолети, без военни аналози. Може би за това се считат като по-сполучливи от туполевските си съвременници. Туполев наваксва чак с Ту-154 /1968 година/, който е първата му пътническа машина, без военен аналог. Може да напиша някой ред и за него – той е достатъчно известен…

 

Та така – за началото на 60-те това си е една доста новаторска машина, но все пак не успяла да скъса с някои от закостенелите традиции, които са залегнали в тогавашните съветски конструкции – например управлението си остава безбустерно за сметка на увеличената площ на хоризонталния стабилизатор, а електрическата система - правотокова. Модерната по това време компоновка на задноразположените двигатели е в силата си – “Каравел”, ВАС-111, ДС-9, Ту-134… всичките са от едни години. Та затова може би Илюшин решава да закачи двигателите отзад – да е по-тихо в салона. Да, ама за хоризонталния стабилизатор единственото място остава на върха на кила. Обаче това разположение си има и кусури – при големи ъгли на атака е възможно хоризонталното кормило да попадне в смутения поток от крилото и двигателите и да доведе до срив в управлението и кофти финал… Отделно има много случаи на поглъщане на лед от двигателите, образуван по горните крилни повърхности, точно срещу тях – при излитане ледът се откъсва и влиза баш във въздухозаборниците… /справка – катастрофата на Ту-134А на летище Минск-2 през 1985 г./. Не на последно място Ил-ът има проблем с центровката – самолетът е тяснофюзелажен, съответно дълъг и основните стойки на колесника са пред центъра на тежестта, когато е празен, и може да си седне на опашката. Затова има още една стойка – отзад, която я вадят на стоянка и празна машина.

 

Напоследък не я ползват много тая компоновка – и с право, май.

 

За пръв път руснаците ползват и реверс – вярно, че само на външните двигатели, но все е нещо. Дотогава реактивните самолети на братушките спират само с парашути /неудобна работа е да скатаваш спирачен парашут, докато ти вървят летищните такси…/ - пак остатък от военното предназначение на туполевските тогавашни машини. Обаче се оказва, че двигателите НК-8-4 се оказват доста “лакоми” и самолетът с пълно натоварване не може да се добере до Япония, а трябва да каца нейде из Далечния изток за зареждане…

Та така – добър или лош, самолетът става водещ в превозите по дългите линии. За времето си е с най-голяма вместимост от реактивните соц. машини – 168 души в стандартно изпълнение, с възможност до 186 в туристически клас - без кухня, и гардероб. Даже някои братски авиокомпании се обзавеждат с него – “Интерфлуг”, “Кубана”, “Чосонмингхан”, ЧСА. Нас не ни е огряло…

 

През 1974 година излиза Ил-62М – с нови двигатели Д-30КУ, увеличен горивен запас с пет тона /за сметка на кухина във вертикалното оперение/, нова електрическа система, подобрено оборудване, възможност да вози 198 души… До появата на Ил-96/300 се счита за флагман по дългите линии /пропускам Ил-86, защото той лети само на 3500 км/. В правителствения авиоотряд на Русия още се числи един, ама дали го карат – не съм сигурен. Общо са произведени 289 самолета от всички модификации, което си е доста повече от 32 броя Ту-114.

 

Има дори проект Ил-62М-250 – удължена версия за 250 човека. Обаче времето на тяснофюзелажната компоновка вече е минало, и в конструкторското бюро залагат на новата концепция Ил-86.

 

И нещо интересно - самолетът поставя световен рекорд за далечина на полета на женски екипаж с командир И.Ф. Вертипрахова на 23.10.1977 г, от София до Владивосток -10 086,7 км за 13 часа и 1 минута със средна скорост 830 км/час. Ето, че и нас ни има отбелязани за историята на Ил-62.

 

След икономическите промени в началото на 90-те, източноевропейските авиокомпании “секвестираха” съветската техника, а многобройните руски оператори сметнаха, че им е по-изгодно да търкалят старите машини, вместо да инвестират в нови. Затова Ил-62 просъществува в редовна експлоатация до края на първото десетилетие на 21 век.

 

Малко по малко и тази машина си отива.. Няма как – остаряла концепция, нерентабилна в експлоатация, прекалено шумна за нормите на ИКАО. Севернокорейците са последните мохикани – доскоро летяха до Пекин и Владивосток на тях. Даже кубинците великодушно им подариха техните, за да си ги ползват за части. Братята китайци обаче забраниха достъпа на Ил-62 в тяхното пространство от началото на 2013 г.

 

Жалко, че вече го няма в небето – една по-различна, но все пак -  легендарна машина!

 

 

Я продължи темата с ТУ-154М,един доста добър за времето си самолет!!

Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.