Прескочи до съдържание

Ограничения при пътувания, свързани с Covid-19


Препоръчани мнения

Ще фалират ли Wizz Air и Ryanair?

 

Макар и с доста непопулярни рестриктивни политики през последните години, двете нискотарифни авиолинии се превърнаха в едни най-предпочитаните превозвачи за пътешествениците в България, а и в цяла Европа. За това и много от нас сега се питат до колко е възможен фалит на тези две компании поради тоталната криза, която обхвана авио индустрията в следствие на епидемията от Коронавирус.

Ще разгледаме случая от няколко гледни точки, които включват последните новини около двете авиолинии, официалните позиции на двете компании, финансовият им модел, както и възможностите за държавно подпомагане.

Защо рискът за несъстоятелност при авиолиниите е толкова голям?

Темата за финансовия модел на авио превозвачите е изключително интересна и обширна. Ако се опитаме да обобщим всичките аспекти от нея, то можем да кажем, че авиолиниите работят в един изключително конкурентен пазар, в който се изисква много внимателен анализ на ред икономически, политически, миграционни и др. тип аспекти и правилни стратегически стъпки, за да бъде бизнесът на компаниите печеливш. Финансовият им модел е характеризиран с много високи фиксирани разходи свързани с изплащането на самолетите към производителите, заплати за наземен и опериращ персонал, летищни такси, поддръжка, офиси и мн др. Тоест, дори когато летят авиолиниите се борят за изключително малки маржове, а когато са спрени в случай като настоящия, то огромната част от разходите им си продължава и е въпрос на гъвкавост и финансов ресурс  колко време компанията може де продължи да изчаква.

Ще помогнат ли правителствата и ЕС на авиолиниите за да оцелеят?

Европейското законодателство позволява държавни помощи към авиолиниите само в ситуации на изключително големи икономически сътресения. Миналата седмица президентът на Европейската Комисия определи ситуацията с Коронавирус епидемията като точно такава. Това означава, че посредством различни инструменти държавите ще могат да подпомагат авиолиниите. Тъй като обаче необходимите суми ще бъдат доста големи, не е изключено и в определени случаи правителствата да преценят, че такова подпомагане за определена компания би било безпредметно и да не се възползват от тази възможност. (Напомняме Ви, че ред авиолинии бяха в изключително лошо финансово състояние и преди Коронавирус кризата).

Ще помогнат ли Ирландия на RyanAir и Унгария на Wizz Air?

Казусът с тези две авиолинии е доста интересен, но и доста сходен. Първо и двете не се водят за т.нар. национален превозвач на съответната държава, въпреки че Унгария няма такъв след фалита на MALEV през 2012. Второ, двете авиолинии са с изключително добре развити мрежи с много хъбове из цяла Европа и много голям брой самолети, което прави спасяването на компания от такъв калибър още по-трудно. Трето, Ирландия и Унгария не са държави с ресурсите на напр. Германия или Франция и в период на финансова криза със сигурност ще имат доста по-ограничени възможности. Така че, с голямо любопитство очакваме да видим развитието на ситуацията.

Какви са официалните позиции на Wizz Air и Ryanair?

Изпълнителният директор на Wizz Air – Жозеф Варади, заяви в интервю преди седмица, че неговата компания е изключително добре подготвена за ситуацията с много голям капиталов ресурс (1.5 милиарда Евро), с който може да продължи да съществува дори и ако ситуацията продължи 2-3 години. Изпълнителния директор на Ryanair също така обяви, че ще има неотложни мерки за съкращаване на разходите, които ще позволят на компанията да премине през тази криза, дори и ако тя продължи 12 месеца. Вижте по-долу части от техните изказвания (на английски).

Интервю с Жосеф Варади пред унгарския информационен портал Index:

„The good news is that when crisis started, we had € 1.5 billion. According to industry studies, Wiz Air is one of the strongest airlines in the world in terms of liquidity and solvency. So when the crisis really hits, it will hurt others much more than us. If we wouldn’t fly a single flight, we could still finance ourselves for about three years. Many of our competitors have only 1-2 months of liquidity, many are already trying to get loans or negotiating with governments for financial aid, otherwise they will not be able to survive. And even if they get that help, their plans will change dramatically because the money will need to be repaid. We expect that weaker airlines will disappear or continue to weaken, while stronger ones will be able to run into significantly better market positions after the crisis.

We do not think about state aid. But it’s interesting what will happen to those who do. On the one hand, that money usually has to be repaid, these companies will not be able to develop as much as before, because they’ll need to make structural changes. On the other hand, there is also the legal side of such aid.

Several airlines have serious liquidity problems, the credit market has crashed, so they won’t be able to raise money there. If someone wants to borrow today, it costs considerably more than two months ago. On the other hand, banks aren’t sure if they should even lend money to airlines at this point. This is a basic problem, but it is currently difficult to predict what will happen to these companies.

We have always lived by “cash is king” principle, leaving a big reserve. The aviation industry is susceptible to numerous shock situations, just to mention epidemics, conflict in Ukraine or the current crisis. We may call it Wizz Air’s management philosophy, but I think this industry should operate with significantly more cash than would normally seem reasonable. On one hand, it makes us more resilient in times of crisis or even in a weaker economic environment. On the other hand, we can act immediately if a strategic opportunity opens up.“

Части от интервюто на Financial Times с Майкъл О’Лиъри, RyanAir

„The priority here for us as a company is how do we preserve as much cash so that if we have to operate for three, six, nine, maybe even 12 months, with no flights and no revenues how do we survive that, do we have the cash to survive that and we believe we do,“

Заключителни думи

Със сигурност всички ние се надяваме тези две авиолинии да продължат да оперират пълноценно от България и след кризата. Ситуацията обаче е много критична за авио индустрията, така че въпреки положителния тон на директорите на двете компании, предизвикателствата пред тях са с невиждан до сега размер и те определено ще срещнат ред трудности. Предстои да видим как те ще се справят с тях.

 

Информацияа е взета от този сайт.

  • Харесвам 3
  • Замислям се 1
Връзка към коментар
Мирослав Василев

@antony2001 @mitaka бях писал по-назад в темата, че звънях по телефона на Sembo. Но си нямам на идея, дали ще ви помогне в този случай, но нищо не пречи да се пробва и това.

 

 

 

  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Thai airways приземяват всички самолети до 31 май. Щом националният превозвач на непукисткия по принцип Тайланд е с такъв драстичен ход, значи лятото го отписваме за ходене натам. 

 

До тук всичко свързано с Тайланд  е доволно в полза на клиента. Успях да взема пълен рефънд за всички билети и нон рефъндъбъл резервации за тайландски хотели за май.

  • Харесвам 9
Връзка към коментар
преди 11 минути , T.E.Lawrence каза:

Thai airways приземяват всички самолети до 31 май. Щом националният превозвач на непукисткия по принцип Тайланд е с такъв драстичен ход, значи лятото го отписваме за ходене натам. 

 

До тук всичко свързано с Тайланд  е доволно в полза на клиента. Успях да взема пълен рефънд за всички билети и нон рефъндъбъл резервации за тайландски хотели за май.

Аз пак досаждам с моите билети за Юли за Тайланд, чудя се дали от сега да ги сменим за ноември 🤷‍♀️ 

Връзка към коментар
1 hour ago, T.E.Lawrence said:

Thai airways приземяват всички самолети до 31 май. Щом националният превозвач на непукисткия по принцип Тайланд е с такъв драстичен ход, значи лятото го отписваме за ходене натам. 

 

До тук всичко свързано с Тайланд  е доволно в полза на клиента. Успях да взема пълен рефънд за всички билети и нон рефъндъбъл резервации за тайландски хотели за май.

Успя да вземеш означавали , че вече са ти в картата? Защото аз от 21,03 си чакам парите от Хотел в Тайланд (дръпнаха си ги сами и после  успях да го отменя през Букинг) , а и пуснах cancellation refund към airasia на 29,03 , но в картата нищо не е постъпило....

Връзка към коментар
преди 9 часа, ivan69 каза:

пуснах cancellation refund към airasia

Как го пусна този рефънд? Аз намерих само опция за ваучер с валидност 1 година и отворих кейс, ама нямам отговор още.

Връзка към коментар

ръчно въвеждаш в AVA 

New refund request (ръчно)

flight reschedule refund

Yes

flight number

family

name

date of birth

email

Please selekt quess ( 3 е за всички)

original mode of payment (2)

 

Получава се мейл с номер , който може да се следи в AVA - case status in progress

Очаквам до 30 дни да ми върнат парите ако не фалират дотогава.....

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 13 часа, ivan69 каза:

Успя да вземеш означавали , че вече са ти в картата? Защото аз от 21,03 си чакам парите от Хотел в Тайланд (дръпнаха си ги сами и после  успях да го отменя през Букинг) , а и пуснах cancellation refund към airasia на 29,03 , но в картата нищо не е постъпило....

Аз ползвам агода за Азия. Централата им е в Тайланд. Като стане някъде нещо извънредно, статусът на резервацията от non refundable става free и не се занимавам с мейли и съпорти. За почти всички канселации  рефъндът дойде на другия ден, за една след седмица.

 

Букинг и airasia също  са сериозни  компании, вероятно трябва да почакаш повече заради наплива. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

http://glasove.com/categories/na-fokus/news/turizmyt-ostava-bez-zastrahovki-branshyt-e-izpraven-pred-zakrivane

 

Армеец прекратява застраховките си с някои туроператори едностранно и връща платената сума.

Позорно - като могат вземат, като дойде да дават бягат.

  • Харесвам 2
  • Шок 2
  • Смея се 1
Връзка към коментар
26 minutes ago, vinidj said:

http://glasove.com/categories/na-fokus/news/turizmyt-ostava-bez-zastrahovki-branshyt-e-izpraven-pred-zakrivane

 

Армеец прекратява застраховките си с някои туроператори едностранно и връща платената сума.

Позорно - като могат вземат, като дойде да дават бягат.

Смисълът на застраховките е да се направи застрахователен пул, където рискът от застраховките се разпределя. Когато обаче всички туроператори са заплашени от фалит не се осъществява основният принцип на застраховките.  Това е все едно да знаеш предварително, че почти всички от пътуващите ще се разболеят и въпреки това да сключиш с тях застраховка за пътуване. Не е случайно, че застрахователите изключват риска от разболяване при епидемия...Застрахователният пазар може да работи само когато се застраховат събития, които се случат с малка вероятност. Не е приятно да ти прекратят договора предварително, но в случая не става дума за отхвърляне на отговорност със задна дата. За стабилно работещите туроператори няма да е проблем да си намерят нов застраховател...

 

  • Харесвам 3
  • Браво 1
Връзка към коментар

Така само си мислиш. По принцип не е толкова лесно да си намериш застраховател по туристическите застраховки. Нито туроператорската, нито тази на хотелиера и ресторантьора. Условията по правило са крайно неизгодни.

Връзка към коментар

Американското транспортно министерство днес е публикувало становище относно връщането на пари в ситуацията с многото отменени/променени полети.

 

Според него, за полети в, от и до САЩ, авиокомпаниите са длъжни да връщат пари, а не ваучери при отменени/променени полети, независимо от обстоятелствата: https://www.transportation.gov/briefing-room/us-department-transportation-issues-enforcement-notice-clarifying-air-carrier-refund

  • Харесвам 6
Връзка към коментар
1 hour ago, santaclash sc said:

Така само си мислиш. По принцип не е толкова лесно да си намериш застраховател по туристическите застраховки. Нито туроператорската, нито тази на хотелиера и ресторантьора. Условията по правило са крайно неизгодни.

Условията са такива, какавато е пазарната обстановка. Всеки договор си има две страни и е нормално когато договорът стане много неизгоден за едната страна, тя да има право да го прекрати като изплати компенсациите полагащи се по договор. Нищо позорно или ненормално няма в такава практика.

 

Съчувствам на туроператорите, които вероятно ще трябва да прекратят дейност поради липса на застраховател, но и много други бизнеси в момента са принудени да спрат...

  • Харесвам 1
  • Шок 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, santaclash sc каза:

Така само си мислиш. По принцип не е толкова лесно да си намериш застраховател по туристическите застраховки. Нито туроператорската, нито тази на хотелиера и ресторантьора. Условията по правило са крайно неизгодни.

Вие откъде мислите че са парите, изплащани от застрахователните компании при събитие. От самите застраховани посредством едно просто правило за солидарност, което се основава на статистически и вероятностен модел.

В случая статистиката все още е в граници, но вероятността от повишаване на процента застрахователни събития скача извън предвидените норми и е съвсем нормално да се прекратяват договори или да се предоговарят.

Но ако примено досега общия процент на риск е бил 0.1% примерно и застрахователната премия  е била 2-3% , то в сегашния модел може да се окаже, че модела води до застрахователни премии от порядъка на десетки проценти, което е ясно че е неприемливо за застрахования и е по-добре изобщо да не предлагат такива застраховки.

Вие бихте ли се съгласили да си застраховате колата, като платите примерно 70% от стойността и ?

И тук е момента да се намеси държавата, ако разбира се за нея е важен дадения сектор ...

  • Харесвам 1
  • Браво 1
Връзка към коментар

Туроператорската дейност е относително дългосрочна. Месеци напред. Т.е. ако това лято останем без туроператори, ефектът ще се усети в зимните и летните резервации на следващата година. Нещата не са месец напред за съжаление, а често за по-екзотичните дестинации отиват и за година напред. У нас нямаме оператор от ранга на Томас Кук примерно, та да има чак такъв риск. Отделно тази година, заради карантината и липсата на застрахователни събития покрай ГО и КАСКО, застрахователите вероятно ще излязат доста напред с печалбите.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Дани Магелани

Delta удължава срока на електронните ваучери:


All applicable eCredits will be automatically extended for travel to be completed through May 31, 2022, so there’s no action needed on your part. Delta is working on a solution to display the new expiration dates on Delta.com, so even if your eCredit for canceled travel has not yet been processed or extended, rest assured that your flight value is secure. If you are ready to book your new trip now and don’t yet see your eCredit or have an issue booking via delta.com, please have your old ticket number ready when you call our Reservations team.

Your eCredit can be applied toward a new flight, and in some instances a fare difference will apply. If the new fare is lower, you’ll retain the balance on your eCredit. If the new fare is higher, the difference will be collected.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
На 3.04.2020 г. в 23:48, Щастливеца каза:

Застрахователни компании, като Армеец не трябва никога да са сред избора Ви не зависимо какви цени предлагат.

 

Не съм съгласен. Армеец винаги са били коректни с "Отмяна на пътуване", а пандемията е ясно разписана в условията им като изключение. 

Също така те май са единствените, които отказават да застраховат проблемни клиенти, вместо да им вземат парите и после да ги разиграват.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 8 часа, Ilian359 каза:

Армеец винаги са били коректни с "Отмяна на пътуване"

Напротив, аз съм живото изключение -отказаха ми изплащане на щети по застраховка към кредитна карта Отмяна на пътуване. За същото събитие , същата застраховка, но към друга кредитна карта, Дженерали ми изплатиха всичко до лимита. Понеже разходите ми надхвърляха лимита с 30долара, от Дженерали се свързаха с Армеец  да им предложат да доплатят разликата, категорично отказаха.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 9 часа, Ilian359 каза:

Не съм съгласен. Армеец винаги са били коректни с "Отмяна на пътуване", а пандемията е ясно разписана в условията им като изключение. 

Също така те май са единствените, които отказават да застраховат проблемни клиенти, вместо да им вземат парите и после да ги разиграват.

Има ли сте късмет. 

Там работата е мутренска. 

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.