Прескочи до съдържание

Използване на Zoom като зрител и презентатор


Препоръчани мнения

С увеличаване на виртуалните ни сбирки реших да напиша и една кратка тема за това как се използва основния ни инструмент за тях - Zoom. А темата е кратка, защото е наистина лесно. 

 

Когато наближи сбирката, в темата ще бъде публикувана връзка към zoom, чрез която ще можете да се включите в презентацията. Връзката прилича на нещо такова: https://zoom.us/j/xxxxxxxxx, където xxxxx е номерът на срещата. 

 

Zoom като зрител

 

Ако ви е за първи път, отидете малко по-рано на https://zoom.us/test - това ще ви даде възможност да видите как работи интерфейса. Не е задължително да инсталирате нищо, може да участвате и от браузера, но не забравяйте да дадете достъп до микрофон и камера след като ги поиска. Може да наблюдавате сбирките и без тях, но няма да имате възможност да говорите и задавате въпроси. През браузер може да гледате само ако имате регистрация, нерегистрирани не могат да гледат през браузер, а само чрез програмката. 

 

Силно препоръчително е да си инсталирате програмката, която отговаря на вашата операционна система от тук: https://zoom.us/download Макар и браузерът да е напълно достатъчен, програмката има допълнителни функционалности и екстри (например тестване на микрофон и звук), които не са налични през браузер. Ако имате програмката https://zoom.us/test още при влизането ви ще направи един тест на микрофона и говорителите, ще ви попита дали чувате нещо, ще ви накара да изговорите текст, който ще бъде повторен и т.н.

 

Да се опише е по-сложно, от колкото да се направи, наистина отворете тестовата страница и вижте сами как работи. 

 

Стъпки:

1. Кликате на връзката за срещата, тази която е от вида: https://zoom.us/j/xxxxxxxxx

2. Ако имате инсталирана програмката Zoom браузерът ще ви подкани да я отворите. Ако я нямате ще ви предложи да се присъедините само чрез браузер:

image.png

 

Забележка: ако ще ползвате програмката препоръчвам да е предварително инсталирана, а не да избирате download & run Zoom от този диалог. Имал съм проблеми с мрежовата връзка като ползвам този линк. 

 

3. Допускам че сте отворили чрез браузера, на следващия екран може да си изберете псевдонимът, с който ще се включите. Много силно препоръчваме това да е името, което ползвате във форума. 

 

image.png

 

4. На следващата страница изберете Join audio by computer. Ако сме си направили настройките на конференцията както трябва, не трябва да има опция за включване по телефона така и така. 

 

image.png

 

Ами това е. Вече сте вътре!

 

Вече веднъж след като сте във виртуалната стая като зрител са ви нужни основно три инструмента: микрофон, камера и чат. 

 

а) Микрофон

 

Както казах, не е задължително да си включвате микрофона, но ако имате желание да зададете въпрос на глас няма да има друг вариант. Можете да включвате и спирате микрофона си чрез иконката в долния ляв ъгъл:

 

image.png

 

Етикетът предполага, докато слушате микрофона ви винаги да е спрян. Ако имате да кажете нещо или да зададете въпрос, включвате микрофона, казвате го и пак го спирате.

 

Ако си оставите микрофона включен софтуерът започва да приоретизира спрямо звука от включените микрофони и може да се случи някакъв случаен шум (лаене на куче или подобни) да отнеме фокуса от презентатора, който в момента говори. По начало винаги правим първоначалните настройки в стаята да са с изключен микрофон, така че включването му да става само умишлено от ваша страна. 

 

Между иконката за микрофона и камерата има нещо като стрелка, която изважда менюто за аудио настройките:

 

image.png

 

Ако не чувате или пък не ви чуват, тук ще имате възможност да изберете кой микрофон да се ползва и от къде да идва звука. В повечето случаи "Same as system" е достатъчно. Ако сте си инсталирали програмката, менюто тук е малко по-богато:

 

image.png

 

б) Камера

 

Като цяло можете да си включите камерата за да ви видим мутрата, но не е задължително 🙂 Нищо сложно няма тук - кликане върху иконката за камерата я пуска и спира. Ако сте инсталирали програмката и тук ще има стрелка с допълнително меню, което ще ви даде възможност да настроите камерата и да сложите виртуален фон, ако желаете:

 

image.png

 

в) Чат

 

Чатът е доста базов и елементарен, но върши работа, ако не искате всички да ви чуват или да прекъсвате говорещия презентатор. 

 

Бутонът се намира долу по средата на интерфейса, а чат прозореца в повечето случаи е в дясно. Може да пращате съобщения както до всички, така и само до определени хора. 

 

image.png

 

Еми...май е това. Няма нищо сложно 🙂 Ако имате въпроси, питайте смело, защото са възможни леки разминавания в интерфейса между всичките браузери, мобилни и десктоп устройства. 

 

В следващия пост ще напиша допълнителни инструкции за презентаторите. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 4
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Zoom като презентатор

 

Има няколко допълнителни инструмента, които ще трябва да използвате като презентатор. Добре е да се запознаете с базовите неща от предишния пост, защото те са абсолютно задължителни, описаните тук ще надградят над тях. Отново силно препоръчвам да минете през zoom.us/test за да тествате как работят бутончетата и джвъчките. 

 

Други задължителни неща:

 

- Ще е нужно да се регистрирате в Zoom и да ми изпратите имейлът, който е ползван за регистрацията. Само така ще мога да асоциирам профила ви с лиценз, така че сбирките да могат да продължават за повече от 40 минути и при нужда да присъстват повече от 100 човека. 

- Ще трябва да инсталирате програмката Zoom за вашата операционна система. Мисля, че конференции може да се хостват и без нея, но не мога да гарантирам кое работи и кое не през браузера. 

 

Освен гореспоменатите функции, като презентатор трябва да знаете и как да споделите екрана си. Става чрез ей този бутон:

 

image.png

 

Можете да споделите с нас всяка една отворена програма - може да е таб от браузер, може да е програма за преглед на снимки и т.н. На мен лично ми е най-удобно да сложа снимките (и евентуално видео клиповете) в Powerpoint презентация и да споделя директно нея, но няма ограничение какъв софтуер се ползва. 

 

Като натиснете бутона Share Screen ще ви се покаже следния прозорец да изберете какво точно искате да споделите:

 

image.png

 

Screen - ще сподели целия ви екран, останалите опции са за отворените програми, бяла дъска върху която да се драска и т.н. Предполагам, че вие ще изберете Powerpoint презентацията или който там софтуер си харесвате. 

 

Цъкалката долу вляво "Share computer sound" е много важна, ако имате вградени youtube клипове или други звукови файлове в презентацята. Ако не е цъкната, зрителите няма да имат възможност да чуят звука от тях. Цъкате бутона Share и магията започва. 

 

Веднъж като започне споделянето на екрана, лентичката с контролите става много тънка и се залепва за горната част на екрана.

 

image.png

 

Трябва да минете с мишката върху нея, ако искате да ви се отвори по-пълната версия: 

 

image.png

 

Общо взето това е основното и най-важното. Като хост имате и други права, които по начало аз ще изпълнявам, но ако не мога да присъствам ще е добре и вие да знаете как да ги направите. 

 

Първото е контрол на участниците. В чатът вдясно ще имате възможност да спирате звука на всички микрофони (ако някой се е разсеял и е забравил), както и на основни настройки - да спирате и пускате микрофон поединично, да променяте името на участниците и т.н. Общо взето ей тези настройки са препоръчителни:

 

image.png

 

Другата опция е за запис. Пак отбелязвам, че като цяло аз ще се грижа за това, но ако ме няма, натиснете бутона за запис и изберете да е To the cloud. Нищо друго няма да се изисква от вас на този етап за запис. Може да го спрете в края след като приключи задаването на въпросите. 

 

image.png

 

Последното важно нещо е като си тръгвате в края на срещата и дадете End meeting в долния десен край на екрана:

 

image.png

 

Избирайте само Leave meeting, че останалите може да искат да си довършат лафа без вас, End Meeting for All ще изхвърли всички 🙂

 

Аз със сигурност ще се свържа с вас в удобен момент преди официалното начало, така че да направим една суха тренировка и да изгладим всякакви дребни неразбирателства. 

  • Харесвам 3
  • Благодаря 1
Връзка към коментар

Само да вметна нещо, което мисля, че не видях по-горе - когато си участник, и си излючил микрофона, може само с натискане на SPACE BAR да го включиш, да кажеш каквото искаш (въпрос, наздраве, ала-бала) и като пуснеш клавиша пак се изключва. Няма нужда да се търси с мишка, къде е копчето за включване и после да забравяме да го изключваме 🙂

 

  • Харесвам 5
  • Благодаря 1
Връзка към коментар
  • 2 месеца по-късно ...
На 26.06.2020 г. в 13:22, bulpa каза:

На снощната сбирка, след като влезнах в зуум през линка с паролата, ми даде един екран да чакам, хоста да ме покани. Това нещо ново ли е?

Не, има подобна настройка, един вид да не си говорите преди хоста да е дошъл. На предишни сбирки също съм я пускал, с нея, без нея, не е кой знае каква разлика 🙂 Пусках я най-вече заради някой, който бърка час и ден и после се чуди защо няма никой, пък като видиш този екран си сверяваш часовника два пъти 🙂

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 6 месеца по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.