Прескочи до съдържание

Ваучери вместо пари за отменени полети


Препоръчани мнения

преди 17 часа, Topfly каза:

12 държави (включително и България) искат от ЕС да разреши на авиокомпаниите да дават само ваучери вместо кеш.

 

Member+States+joint+statement+on+airline+vouchers+28-04-2020-geconverteerd.pdf 114 kB · 6 изтегляния

А тези държави ще се ангажират ли с отговорността ако авиокомпанията все пак фалира, да ми възстановят парите? А ако аз не желая да пътувам след 1 година...? Ако пътуването е било по работа или за събитие, което отдавна ще е отминало/неактуално и аз нямам планове да пътувам отново в близко бъдеще...? А ако нямам възможност да пътувам - било поради съкращение, било поради раждане на дете, било поради друга причина..? Тогава кой и как ще ме компенсира за това, че аз не съм получила това, за което съм платила сега? Ясно е, че не е вина на авиокомпаниите пандемията, но не става дума за обезщетение, което не дължат заради форсмажорността на ситуацията. Те просто не са предоставили услугата, съответно никой няма право да ме задължава да ползвам тази услуга в бъдещ момент! След като в настоящия момент не мога да получа от компанията това, за което съм ѝ платила, тя няма основание да задържа парите ми.

  • Харесвам 19
Връзка към коментар
преди 1 час, chandni каза:

А ако аз не желая да пътувам след 1 година...?

Мисля, че условията са по клмската линия - ако до една година не ползваш ваучера, са задължени да ти върнат кеш. 

 

С много наум, подобна схема ми се струва подходящ компромис. Като многото наум идва от това дали наистина компанията не може да върне пари в момента или просто се правят на утрепани. Както каза един приятел, който работи в Холандия - "преди бяхме неефективна фирма, сега сме неефективна фирма, на която държавата ще помогне заради кризата". Не се наемам да спекулирам коя от компаниите е в това състояние, де.

 

Но пред възможността компанията да фалира и да се наредиш в списъка на кредиторите и ваучер за някакъв срок, след който да се дължи кеш - определено второто ми се струва за предпочитане. При това положение само бих съкратил срока на ваучера - една година е много, да дадат ваучер и ако не го оползотвориш до 6 месеца, да ти върнат парите. 

  • Харесвам 6
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 6 минути , Георги каза:

Но пред възможността компанията да фалира и да се наредиш в списъка на кредиторите и ваучер за някакъв срок, след който да се дължи кеш - определено второто ми се струва за предпочитане.

То нищо не пречи да се случат и двете - хем да ти даде ваучер, хем да фалира после.

В случая явно държавите не искат да  им се налага да подпомагат с прекалено големи суми в условия на забавена икономика

Връзка към коментар
преди 22 минути , Георги каза:

Мисля, че условията са по клмската линия - ако до една година не ползваш ваучера, са задължени да ти върнат кеш. 

 

С много наум, подобна схема ми се струва подходящ компромис.

Аз пак да питам - в този случай

преди 2 часа, chandni каза:

тези държави ще се ангажират ли с отговорността ако авиокомпанията все пак фалира, да ми възстановят парите?

Защото ако в момента все още имам други механизми за реакция, като оспорване на транзакция пред КК компанията заради непредоставена услуга и отказ за връщане на пари, след 1 година ще имам... дръжки. Тогава тия "отворените" държави ще ми възстановят ли стойността на ваучера?

 

П.С. А и пак казвам, че аз не съм банка, за да кредитирам авиокомпанията с безлихвен заем за една година. И преди съм казвала - и аз искам някой да ме кредитира с безлихвен заем за 1 година, ама няма. 

Редактирано от chandni
  • Харесвам 9
Връзка към коментар
преди 11 минути , chandni каза:

Аз пак да питам - в този случай

Защото ако в момента все още имам други механизми за реакция, като оспорване на транзакция пред КК компанията заради непредоставена услуга и отказ за връщане на пари, след 1 година ще имам... дръжки. Тогава тия "отворените" държави ще ми възстановят ли стойността на ваучера?

 

П.С. А и пак казвам, че аз не съм банка, за да кредитирам авиокомпанията с безлихвен заем за една година. И преди съм казвала - и аз искам някой да ме кредитира с безлихвен заем за 1 година, ама няма. 

Ама не ме питай мен 🙂 Аз одобрявам грубия шаблон на схемата, ясно е че има гънки за изглаждане. Иначе купувайки услуга с отложена доставка, на практика винаги си кредитор на компанията. Независимо за каква услуга стане въпрос и държавата не гарантира нищо. В идеален случай ясно - всички си получаваме парите веднага и всичко е точно, компанията ако иска да умира.

 

Идеята тук е дали ти би предпочела да кредитираш безлихвено компанията за една година или да си вземеш процентно, това което ти се дължи при евентуална разпродажба на активите, това е изборът който трбва да направиш, защото всеки да си вземе парите и потоп очевидно не е приложимо, или поне не за тези компании които нямат сериозни кеш резерви. 

преди 20 минути , neuromancer каза:

То нищо не пречи да се случат и двете - хем да ти даде ваучер, хем да фалира после.

В случая явно държавите не искат да  им се налага да подпомагат с прекалено големи суми в условия на забавена икономика

Безспорно е така. В единия случай ще имаш ваучер и фалирала компания, в другия само фалирала компания. И в двата случая парите ще си ги търсиш през крив макарон. Така че схемата с ваучера не е ощетяваща клиента в случая. 

Редактирано от Георги
  • Харесвам 2
Връзка към коментар
3 hours ago, chandni said:

А тези държави ще се ангажират ли с отговорността ако авиокомпанията все пак фалира, да ми възстановят парите? А ако аз не желая да пътувам след 1 година...? Ако пътуването е било по работа или за събитие, което отдавна ще е отминало/неактуално и аз нямам планове да пътувам отново в близко бъдеще...? А ако нямам възможност да пътувам - било поради съкращение, било поради раждане на дете, било поради друга причина..? Тогава кой и как ще ме компенсира за това, че аз не съм получила това, за което съм платила сега? Ясно е, че не е вина на авиокомпаниите пандемията, но не става дума за обезщетение, което не дължат заради форсмажорността на ситуацията. Те просто не са предоставили услугата, съответно никой няма право да ме задължава да ползвам тази услуга в бъдещ момент! След като в настоящия момент не мога да получа от компанията това, за което съм ѝ платила, тя няма основание да задържа парите ми.

Има обаче и друга гледна точка. Значителна част от авиокомпаниите нямат възможност да върнат парите на всички и ще фалират преди да го направят. Луфтханза например в момента е в технически фалит и немската държава се готви да ги спаси с 10 милиарда евро (около 250 евро на данъкоплатец). Кой според теб е по логично да плати сметката за спасяването на авиокомпаниите? Пътниците, които са рискували и са си купили билет от дадена авиокомпания или данъкoплaтците от които голяма част дори не пътуват с дадената авиокомпания?

 

Има вариант разбира се и да не се спасяват авиокомпаниите, но тогава 80% от авикомпаниите в Европа ще фалират и пътниците пак няма да си получат парите...

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
39 minutes ago, chandni said:

Аз пак да питам - в този случай

Защото ако в момента все още имам други механизми за реакция, като оспорване на транзакция пред КК компанията заради непредоставена услуга и отказ за връщане на пари, след 1 година ще имам... дръжки. Тогава тия "отворените" държави ще ми възстановят ли стойността на ваучера?

 

Ако не направят умно регулацията този механизъм ще си остане, но това че ти може да си вземеш парите от банката е загуба за банка. Ако банките трябва да изплащат на пътници милиарди евро, които няма да ги получат, ще дойде момент за спасяване и на банки с пари на данъкоплатците, като през 2009-та година...

Връзка към коментар

Сега да не стане, че съм мегафен на мярката с ваучерите. Определено има какво да и се изпипва. Например може ваучерите също да си имат лихва, всеки месец по Х%. Така компанията ще има стимул да кешира ваучера обратно колкото се може по-бързо. А не да ползва парите на клиентите за да хеджира петрол например, защото сега е евтин. 

 

При всички положения трябва и стриктен контрол на книжата им коя компания точно би имала нужда от подобна помощ. 

Връзка към коментар

Според мен генералният потребителски извод от ситуацията ще бъде, че всякакво предплащане е силно рисково.

Ако авиокомпаниите са достатъчно инициативни, оперативните пари биха могли да си ги набавят чрез заеми от борса, банки и т.н. а на потребителите да предложат дребна такса "резервация" като доплащането е на летището. При всички положения промени в сектора ще има много....

 

---

Прелагам да отцепим клонче за тази дискусия?

  • Харесвам 2
  • Браво 1
Връзка към коментар

Докато правих днес резервации на Уиз сайта,в един момент на екрана се появи информация,че зад АК стои холдинг,който е гарант при евентуален фалит.За съжаление,сега не мога да намеря конкретният текст.Но няма ли такава практика при авиокомпаниите,при фалит да имат фонд,от който да връщат парите за билетите?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Преди 1 час, Мари Николова каза:

Но няма ли такава практика при авиокомпаниите,при фалит да имат фонд,от който да връщат парите за билетите?

Не съм чувал да има и всъщност съм почти сигурен че няма, но и да би имало, средствата в такъв фонд пак биха дошли от парите на пътниците, които си купуват билети, през увеличена цена на билетите. 

Връзка към коментар
1 hour ago, Мари Николова said:

Докато правих днес резервации на Уиз сайта,в един момент на екрана се появи информация,че зад АК стои холдинг,който е гарант при евентуален фалит.За съжаление,сега не мога да намеря конкретният текст.Но няма ли такава практика при авиокомпаниите,при фалит да имат фонд,от който да връщат парите за билетите?

Реално такъв фонд има и той се нарича твоята банка 🙂 Ако плащаш с карта банката ти гарантира, че ще ти върне парите, ако търговецът не си изпълни задължението (включително и при фалит). Проблем идва когато дадена банка не си прецени риска и авиокомпания от ранга на Луфтханза и стовари задължения за милиарди...

Връзка към коментар
преди 17 часа, Topfly каза:

Луфтханза например в момента е в технически фалит и немската държава се готви да ги спаси с 10 милиарда

Да те попитам... Защо според теб ще ги спасява държавата...? Ами естествено защото фалитът би бил в ущърб на тази държава - губят голям данъкоплатец, хиляди служители/данъкоплатци остават безработни на борсата и почват да бъркат в джоба на същата тази държава, икономиката на същата тази държава също търпи щети, тъй като безработните си свиват потреблението, откъдето страдат и другите отрасли, та да ти отговоря на въпроса

 

преди 17 часа, Topfly каза:

Пътниците, които са рискували и са си купили билет от дадена авиокомпания или данъкoплaтците от които голяма част дори не пътуват с дадената авиокомпания?

Данъкоплатецът, който има интерес от стабилност на местните компании и икономика. 

Връзка към коментар
преди 2 часа, chandni каза:

Аз пак да питам - в този случай

Защото ако в момента все още имам други механизми за реакция, като оспорване на транзакция пред КК компанията заради непредоставена услуга и отказ за връщане на пари, след 1 година ще имам... дръжки. 

Ами, всичко е въпрос на гледна точка....

По дефиниция е налице неплатежоспособност, тогава когато липсват свободни парични средства за изпълнение на изискуемо парично задължение. Без значение е стойността на активите или бъдещите вземания, които дадена компания има. Та, ако поради обективни причини /наложени държавни забрани за полети или липса на пътуващи поради страх от зараза/,  авиокомпаниите не могат да върнат сумите поради липса на свободни парични средства и въпреки това са принудени правно да връщат суми, поради неизпълнени услуги, то те по закон трябва да поискат обявяване на несъстоятелност, като последица от възникнала неплатежоспособност. Тогава пак би имала на практика "дръжки". 😉. Връщането на ваучери вместо пари в настоящият момент дава възможност за глътка въздух и избягване на задължението авиокомпанията да поиска обявяване в несъстоятелност. Шансът на авиокомпаниите да оцелеят е значително по-голям, което увеличава и твоите шансове да си получиш парите в последващ период. 

Не знам как е по света, но предполагам, че е подобно на уредбите тук. Трябва да се има предвид, че има и привилегировани вземания като работни заплати, данъци, публични задължения и чак след това идват обикновените кредитори, каквито са закупилите, но не получили услуги. Не знам какви са схемите на разпределение на парите на авиокомпаниите, но е видно че те нямат свободни парични средства, поради което ако не се възприемат законодателни решения, би следвало компаниите отдавна да са поискали обявяване в неплатежоспособност. Та ситуацията в която закупилите билети се намират в момента, не е по различна от тази, в която ще бъдат, ако след време дадена авиокомпания изпадне в несъстоятелност. 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар
1 minute ago, chandni said:

Да те попитам... Защо според теб ще ги спасява държавата...? Ами естествено защото фалитът би бил в ущърб на тази държава - губят голям данъкоплатец, хиляди служители/данъкоплатци остават безработни на борсата и почват да бъркат в джоба на същата тази държава, икономиката на същата тази държава също търпи щети, та да ти отговоря на въпроса

Има вариант да създадат нова авикомпания и да не признаят старите билети и задължения и пак да си развиват икономиката 🙂 Защо трябва да спасяват акционери (срам ме е да го напиша като акционер 🙂 ), кредитори, купувачи на билети и т.н.? Който е бил глупав да си купи акции, самолетни билети и т.н. при фалираща компания, не е ли добре да си плати сметката? 🙂  Смяташ ли, че някой е длъжен да те спасява? 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Вариант с ваучер не е зле, ако има опция за кеш след Х месеца. В противен случай е изнудване и съм уверен, че ако раздадат ваучери за милиони без право да се осребрят някой ден, цените на бъдещите билети няма да са каквито бяха в никакъв случай.

 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

последният клон на дискусията тук иде да покаже кристално ясно колко жестоко сбъркана е съвременната икономика, и колко дълбоко са задлъжнели всякакви гиганти, но не точно на гърба на банки, ами на този на редовия си потребител

 

сега, да, знам, че наличните кешови пари уж се влагат в инвестиции, защото това движело света, но простата логика, в моменти като този, сочи, че  инвестиции е редно да се правят от натрупани печалби - което значи вече изкарани пари, а не прибрани авансово, за да може да поддържаш достатъчно наличен паричен поток и да си плащаш задълженията - авансите от клиенти са точно задължение на фирмата към тях... и сега изведнъж осъзнаваме ,че редица бизнеси изобщо нямат такава способност

 

съвсем отделен въпрос е доколко изобщо с тези авансови плащания се финансират инвестиции и колко са  отивали за дивиденти и непропорционални възнаграждения на висшия персонал...

  • Харесвам 5
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 21 минути , antea каза:

съвсем отделен въпрос е доколко изобщо с тези авансови плащания се финансират инвестиции и колко са  отивали за дивиденти и непропорционални възнаграждения на висшия персонал

Какви ли не машинации се правят

https://www.headforpoints.com/2020/04/17/hilton-sells-1-billion-of-hilton-honors-points-to-american-express/

 

Хилтън, в началото на годината вземат заем и го раздават като дивиденти, защото печалбата е в кърпа вързана. Да, ама удря вируса и изведнъж печалба няма...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Отделих дискусията за ваучер с/у кеш в отделна тема. Само да помоля да я държим колкото се може по на фокус, че фундаменталните проблеми на световната икономика много ще я отвлекат 🙂

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Има и друг момент покрай тия компании...и той ще се види много скоро. Някои пазари са твърде конкурентни, за да се спасяват компании на тях. Не винаги има смисъл. Така навремето нямаше никакъв смисъл корейците да спасяват ДЕУ, след като можеха ефективно да го преструктурират. Някои поделения фалираха и дори там това стана така, че почти никой не разбра. САЩ си спасиха някои автомобилопроизводители 2008-а, но то беше защото зад тях имаше навързани банки и пенсионни фондове и рискът ставаше много голям.

За съжаление, няма как вече инвестициите да са само от печалби. Всичко е със заеми. А заеми се взимат от там, където е най-евтино. В строителството е пак така-банката участва в началния етап, после се заема от потребителите с продажби на зелено. В авиокомпаниите-с предварителните продажби на билети. Хотели по морето масово продават пакети предварително, за да си финансират ремонта. Хотелът продаден за половината лято, а на място три седмици преди сезона тъкмо сменят дограмите.

И примерите са безкрай.

Връзка към коментар

Днес поисках да ми възстановят парите от отменен полет на Иберия . Взеха ми всички данни и ми казаха , че в срок от 40 дни ще ми възстановят парите . Това , обаче са бели кахъри . Защото това ми са най - евтините билети . Сега главната битка предстои с Air Transat ,Ryanair  и с Bulgaria Air , която е кауза пердута . Та ще падне борба . Защото не искам ваучери . Те поискаха пари , та мисля , че е редно да върнат същите тези пари . 

  • Харесвам 2
  • Шок 1
Връзка към коментар
преди 4 часа, neuromancer каза:

Хилтън, в началото на годината вземат заем и го раздават като дивиденти, защото печалбата е в кърпа вързана. Да, ама удря вируса и изведнъж печалба няма...


 Малко погрешно си го разбрал  - Хилтън дори не са собственици на повечето хотели , и не чакат печалба от тях. Те прибират единствено франчазьорска такса от собственика на хотела , която авансово са я раздали като дивидент на акционерите. При новите условия , явно имат забавяне / липса на плащания - но бързо са си решили ликвидният дискомфорт с продажбата на точки с отстъпка на АМЕКС...

 

А иначе,  нищо вече не може да ме учуди , щом са въвлечени китайци и в частност - китайската комунистическа партия (ККП) , собственици вероятно вече на  най-голямата фирма в света с активи за 1 трилиона $ , и горди собственици на тлъсти дялове в Хилтън  - HNA . Същите комунисти , които закупиха преди време за 3 милиарда $  Суиспорт и швейцарското правителство вкупом щеше да получи инфаркт..., а  съдебните разследвания по тъмният капитал не доведоха до нищо съществено !

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
На 29.04.2020 г. в 20:22, Topfly каза:

12 държави (включително и България) искат от ЕС да разреши на авиокомпаниите да дават само ваучери вместо кеш.

 

Member+States+joint+statement+on+airline+vouchers+28-04-2020-geconverteerd.pdf 114 kB · 15 изтегляния

В крайна сметка не разбрах - Има ли официален документ от ЕС, който да разрешава даване само на ваучери?

Връзка към коментар
преди 3 часа, Василена каза:

Днес поисках да ми възстановят парите от отменен полет на Иберия . Взеха ми всички данни и ми казаха , че в срок от 40 дни ще ми възстановят парите . Това , обаче са бели кахъри . Защото това ми са най - евтините билети . Сега главната битка предстои с Air Transat ,Ryanair  и с Bulgaria Air , която е кауза пердута . Та ще падне борба . Защото не искам ваучери . Те поискаха пари , та мисля , че е редно да върнат същите тези пари . 

 LOT ми анулираха полет и, както напоследък е модерно, ми предлагат ваучер с не знам си какви опции за близката една година. Но аз не искам ваучер, искам си парите. Мнооооого ми станаха тези ваучери, от ryan air чакам вече повече от месец да ми възстановят паричките за 3 анулирани полетd, но и те ваучери предлагат.

  • Харесвам 2
  • Смея се 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.