Прескочи до съдържание

дневник Ела komşu седни, погледай как расте нара...


giafil

Препоръчани мнения

Пътуването Бодрум - Милас е около час и малко, маршрутките тръгват на всеки 30 мин. Еднопосочен билет 13 TL. Пристигнали на автогарата в Милас трябваше да хванем друга за  Соке (Soke), която спира в Бафа (Bafa).

Човека който държеше офиса по това направление разбра къде искаме да отидем и ни обясни, че до Бафа няма проблем , но после ще ни трябва такси да Голияка (Golyaka). Като там нямало две, три или пет таксита там имало само едно…

 

Оппа червената лампичка светна явно беше, че искат да ни намажат ските. Въпроса беше  каква ще е ваксата.

Благодарихме му и му отказахме с усмивка, въпреки че настоя да се обадил на човек да ни чакал.

 

Много бързо стигнахме във Бафа (Bafa), маршрутката спря пред чаения хоремаг накрая на селото в близост  до магистралата и още като слизахме ни стана ясно, че все пак е предупредено за нашето пристигане.

 

Човека с таксито противно на очакванията ни се оказа много мил и не натрапчив и знаеше доста добре какво искаме да видим и как да стане защото ние имахме план до отидем и до Хераклея (Heraclea ad Latmus) и връщането щеше да е проблем.

 

Искаше 50 TL  до Голияка селото от където започва пътеката за Манастира Йедилер (Yediler Monastery), 2.5 км трябваше да си ги извървим по стръмното, да се върнем на асфалта и после да отидем пеша до Капикири (Kapikiri) около 3.5 км и от там от едно заведение Пеликан , което незнайно защо аз кръстих Пингвин да му се обадим да дойде да ни прибере. За обратния курс искаше 100 TL . Видя ни се много обратния курс, но не го коментирахме защото първо не бяхме стигнали и видели опциите за връщане, че да хвърляме рибата в тигана. Сега като пиша това и смятам, че за 6 км ни е взел 50 TL  ще рече близо 2лв. на км той сериозно си ни е обръснал, но това са пари които дадохме с удоволствие, не се пазарихме, икономическата ситуацията в Турция не е добра и е ясно, че всеки търси начини да оцелее. Освен това беше добър човек.

 

Качи ни до възможно най-крайната точка на селото до където имаше настилка, сбогувахме се 

IMG_1035.thumb.JPG.470b9082c125d674d42119e060ee5617.JPG и ние поехме нагоре.

 

IMG_0618.thumb.JPG.a656bb9cb96ec4c07ecafe6dc37b35e3.JPG

 

IMG_0619.thumb.JPG.46b5bc64fd72a07cf8ab668e398dbc6b.JPG

 

IMG_0640.thumb.JPG.d74f349e17cda4e2a4deee9388e668ee.JPG

 

IMG_0641.thumb.JPG.667346e3f6b3145bcc8ff4826efdbb34.JPG

 

Гледките ставаха все по пленяващи колкото по нагоре се изкачвахме.

 

IMG_0645.thumb.JPG.d6047c77e67dffd912deeec2495cb197.JPG

 

IMG_0658.thumb.JPG.005fada09388450ada6f951bf76bf194.JPG

 

IMG_0664.thumb.JPG.21d2081a9207e422b73f592ff5f78cba.JPG

 

IMG_0665.thumb.JPG.a657f056ac28af95087a684f57de8d70.JPG

 

Пътеката на места доста стръмна, е отлично маркирана и обозначена.

 

IMG_0652.JPG.3d73e190c29abf4c7d33233a81b282be.JPG

 

IMG_0648.JPG.7c6e9394ff91f2e9812dc1aef50a4562.JPG

 

IMG_0650.JPG.852b966bb5337674e0aa773c27271ca9.JPG

 

IMG_0620.thumb.JPG.e2ffb4e2b503fc87bc757b9a0f7051d0.JPG

 

IMG_0623.JPG.193d4eb5805efce52f0edce754e13a7c.JPG

 

IMG_0636.thumb.JPG.9b6c98d9292f62142126325fec57ea92.JPG

 

Почти загубен в пейзажа манастирът се открива с цялата си прелест. 

 

IMG_0674.thumb.JPG.555a551cef7f5069246244ca08af7d06.JPG

 

IMG_0677.thumb.JPG.8fe20bcc12cff73065bda364938b3c14.JPG

 

IMG_0706.thumb.JPG.4bc245b6b8d2ffa25f9d3cd3ae678d61.JPG

 

IMG_0815.thumb.JPG.a1bf63b73e929065527d5730a69df31d.JPG

 

IMG_0820.thumb.JPG.f58d0c4ec84765b4e4352cfa34b10bd4.JPG

 

Предполага се, че комплекса е строен около 960 г. различни структури са добавяни по късно и като цяло е завършен някъде към 13 в. Изследователите са единодушни анализирайки емайла по стените и богата тухлена зидария, че принадлежи към късно византийския период.

 

IMG_0848.thumb.JPG.f69026780d0d00f53bb539c962128972.JPG

 

IMG_0833.JPG.d0475a570c153a834062028d5261e4b4.JPG

 

Монаси прогонени от Синай Египет са първите които се заселват по тези места още през 7 в. отчели защитната функция на планината, плодородието и наличието на питейна вода.

 

IMG_0830.JPG.a89221f4f8a4e84f557d7034e4c129d2.JPG

 

IMG_0799.JPG.dd2aa3c67046bb847ff29eb2399114b9.JPG

 

Построили са огромни резервоари за събиране на питейна вода които могат да се видят и днес.

Ние много внимавахме къде стъпвахме за да не се слезе някой от нас при Хадес без асансьор. 

 

2139902912_IMG_0810(2).thumb.JPG.96725ba779cfa7f67fe857711d465de3.JPG

 

Личат два реда защитни стени и кули построени върху камъните. Явно арабските нашествия са били много свирепи за да ги принудят да се укрепяват така сериозно. 

 

IMG_0877.thumb.JPG.3a70b1e05f6784fd83d7c0146718d24e.JPG

 

IMG_0908.thumb.JPG.4d8ec5d2645dc44d968aab36c4fe0dfc.JPG

 

IMG_0821.thumb.JPG.be54922f00ba5d42e2685a19047838ef.JPG

 

IMG_0850.thumb.JPG.ce4a6f1736efb4700ed84eeb2bbb9dae.JPG

 

Аз по едно време сериозно се притесних, че няма да намерим камъка със стенописа защото всички камъни наоколо са доста големи и в подобни форми, но турците дори бяха сложели описателна табела.

 

IMG_0749.thumb.JPG.d33f94e52be0c704aaece85aab38e483.JPG

 

IMG_0750.thumb.JPG.9913ec49f33a15eeada2f3cd90b7cf29.JPG

 

Притихнахме…на такива места думите са излишни,

 

IMG_0713.JPG.4c4848d9eb3f70cc470a9598401dfc8a.JPG

 

IMG_0714.thumb.JPG.2e271b9630253038cf6a34906b82cce6.JPG

 

IMG_0718.thumb.JPG.616a8a6d743936049427f41b5a37f210.JPG

 

IMG_0741.thumb.JPG.beaf93d49c5f829180bae71d357615da.JPG

 

IMG_0720.JPG.7c5474c31523ca6bc08c9bc4c786a87b.JPG

 

Възкресението на Лазар 

 

Красотата и мистичността те кара да не можеш да си тръгнеш. Прекарахме около два часа горе и беше време да поемаме на обратно защото искахме да видим и Хераклеа. 

 

IMG_0842.thumb.JPG.6ab677ab107400fba73103ea34881d4a.JPG

 

IMG_0839.thumb.JPG.29cb61eb55df8fb2f98311d9a51de252.JPG

 

Слизането беше бързо, в двора на първата къща в селото имаше деца които играеха и аз ги помолих да ни напълнят бутилките с вода. Жегата си беше казала думата.

Тръгнахме по пътя за Капикири мълчаливи. Всеки със своите мисли от видяното. Има едни такива моменти когато си мислиш, че ако кажеш нещо и ще развалиш магията. Мястото беше ни омагьосало.

 

 

  • Харесвам 27
  • Благодаря 3
  • Браво 10
Връзка към мнение
преди 2 часа, Стоянка каза:

Много ми хареса, много 🙂 кога да очакваме продължение?

ще го карам като турски сериал бавно 😉 но без губя нишката...

  • Харесвам 8
  • Благодаря 2
  • Смея се 4
Връзка към мнение

@giafil, благодаря много за увлекателния разказ. Районът на езерото Бафа навремето не можах да го видя и от много време ми е заседнал в дълбините на купичката с желанията. Благодаря ти, че ми я разбърка и го извади на повърхността! 🙂

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
На 5.11.2020 г. в 14:42, juriwaro каза:

Обзалагам се, че се нарича ракълъ дондурма!

Поздравления за описанията.

Ама турците казват "съкъз" на смолата на растението Мастика, та по-скоро ще е "сакъз дондурма"  🙂 

Връзка към мнение

Селджукската империя е тюрко-персийска сунитска мюсюлманска империя от рода Кънък на племето Оузи.

Тръгват от района на днешно Аралско море, бързо се разрастват и в периода на най-голям възход владеят

земи в Мала Азия и Леванта , стигат до Хиндокуш и Персийския залив.

 

През 1071 г при Манцикерт Армения печелят битка с Византийската империя в резултат на което завладяват Анадола. Това е и причината за започване на Първия Кръстоносен поход 1095-1099. По това време от Селджукската империя се отделя Иконийския султанат който на свой ред се разпада на отделни административно-териториални единици наречени бейлици. Бейлика се управлява от бей-управител на провинция.

 

Едно от тях е Ментеше. Като негова столица става Бечин (Becin) в турски източници се среща като Pecin. Крепостта строена върху висока скала изглежда абсолютно непревземаема.

 

IMG_1715.thumb.JPG.3381d931e003cfbf5c0c385e1a8139e7.JPG

 

IMG_1450.thumb.JPG.76db6b7890303b63e13e47770eb5ba3c.JPG

 

IMG_1624.thumb.JPG.4f2be0a3304ad556e6564e14b1196e6a.JPG

 

Бечин се на намира на 5 км от Милас. Маршрутката от автогарата на Милас струва 4 TL. и спира в подножието на крепостта. Има такса вход:10 TL .

 

IMG_1933.thumb.JPG.fc331fd1f55fee3a3c2f89493f0726fb.JPG

 

Разкопки през 2007 откриват гроб на дете от ранно бронзовата епоха. Археолозите датират обитаване на тези места от около 3000 пр. н. е. Има свидетелства от карийци, гърци, но най-много от селджукския период. Причината естествено плодородната земя и кръстопътя на който се намира Бечин. 

 

IMG_1568.thumb.JPG.d8399795558e33bb8dc91809c27b5870.JPG

 

IMG_1571.thumb.JPG.d3f882f3dfe8b6c56f0153097de218c3.JPG

 

Ние бяхме изненадани, че горе има не само крепост, а останки от цял град. Организиран по всички правила на селджукското градоустройство. Три зонен.  Първа зона цитаделата където живеят управителите, знатните граждани и военачалниците там е съсредоточен гарнизона. Втора зона самия крепостен град обграден с външна крепостна стена и третата зона предградията оставащи извън стените. 

 

IMG_1887.thumb.JPG.dbb79a3ecd22c97d638e2d5aad074a2d.JPG

 

През деня портите се отваряли и се водела търговията и други ежедневни дейности. 

 

IMG_1488.JPG.9911afdfec22485db4f1f1458bc96c96.JPG

 

IMG_1485.JPG.63c74a59c9d398893b8f50057fde79c6.JPG

 

IMG_1524.thumb.JPG.dcc874532376904fd83092e27bbf5412.JPG

 

IMG_1526.thumb.JPG.a5f85cda14ab27da74d03c2f64b4bd2e.JPG

 

На входа на цитаделата е имало чешма, останки от която още стояха

Kübbeli Çeşme това е бил основният им източник на вода.

 

IMG_1460.JPG.f5554a75e229479aea874bdb03bfa2df.JPG

 

Но явно с разрастването на града е имало нужда от още.

На мястото се виждаше постройка на още една, а до нея залепена съвременна от която капеше по малко, през това пътуване видяхме доста пресъхнали чешми.

 

IMG_1895.thumb.JPG.f14c9b9c26b4c9a96296180233d7a46b.JPG

 

 Над тях имаше дърво на чийто клони бяха окачени бели парцалчета.

 

IMG_1473.thumb.JPG.72307019a4bc6721eaf28bbc102ab754.JPG

 

 

Знаехме, че на Демир Баба Теке у нас връзват такива парцалчета, но май предимно червени и е свързано с езическите обичаи - отзвук от култа към богинята майка, но тук си нямахме представа защо.

 

Някой ако знае ще е хубаво да обясни?

 

Малко зад това дърво имаше останки от Византийска църква,

 

IMG_1617.thumb.JPG.fecabd55e71a084bf11c87e665338662.JPG

 

IMG_1619.thumb.JPG.4bc5cf3bd03942925b64cbbb9a2d7cb8.JPG

 

а в противоположната страна беше построен големия хамам Yelli Capez Hammam.

Тавана е паднал, но декорацията по стените е красива.

 

IMG_1627.thumb.JPG.068d323b62c0ca621d9eb5ac4446db47.JPG

 

IMG_1630.JPG.bb06b57aa1ee53687ba0d2d028fe5bfb.JPG

 

IMG_1636.JPG.15e0f038b66a215032b59e712f2d38c5.JPG

 

IMG_1638.JPG.a050c91cd30fb28b19b450b0a9cf33a2.JPG

 

IMG_1637.JPG.a786ff2e721920027bc12c75ef2d105c.JPG

 

IMG_1647.thumb.JPG.fe3b7d1b9195b36b4d119cadf421b367.JPG

 

IMG_1663.JPG.055e46c74115c80e9982ee7cfea48094.JPG

 

Намерени са останки от пет хамама. Един от които е в Kizil Hani – Чарвения хан. 

Хана е бил на два етажа с място за конете и животните на търговците, за стоката, и втори етаж за спане. 

 

IMG_1735.thumb.JPG.c1d9fc2587f82779d128882f5faef2f0.JPG

 

IMG_1737.thumb.JPG.e0d6d5d0ca5ac5fd3488c99d7f6a422d.JPG

 

IMG_1739.thumb.JPG.546e7702d288920894485ff9c343b553.JPG

 

IMG_1754.JPG.b12bec4b23759bce33a3251b52ca1465.JPG

 

IMG_1755.JPG.2f3ad821b39d2941dadac5d3535f0fc9.JPG  Овен за почивка е служил и за място за търговия. 

 

Имало е хамам

 

IMG_1657.thumb.JPG.c6dd09eb678298462ff87af0a42efb0d.JPG

 

и масджид-малко място за поклонение и молитва.

 

IMG_1719.thumb.JPG.dab1fc1ab5aae0a754a39d3332d364ba.JPG

 

IMG_1727.thumb.JPG.844c6b3ae6e6ee66843a395dc5a6caea.JPG

 

IMG_1695.thumb.JPG.332e1a3d459da922ffd4434e317dc987.JPG

 

До него е къщата Мюлтезим, сградата е открита по време на разкопки през 2000 г. предполага се, че е къща на данъчен служител живял през османския период, в различни краища на къщата намират 3 кожени торбички с общо

 

33 кг. монети. IMG_1770.thumb.JPG.c7aaf9683582e797a5b3cdfae008b033.JPG

 

Това е най-голямо количество монети откривано на територията на днешна Турция, 8848 отомански и 848 европейски, основно сребърни и една единствена златна.

Овъглени дървени части и предмети са свидетелство за пожар в сградата.

 

В близост до нея е джамията Орхан Бей.

 

IMG_1698.thumb.JPG.ac4245fdfdc6ec44821c4c6691bdfc8f.JPG

 

Орхан бей е един от тези които участват в първите неуспешни кампании по превземането на остров Родос срещу рицарите хоспиталиери. Вратата и пода на джамията са покрит с мраморни плочи най-вероятно взети от гръцки храмове в околността.  

 

IMG_1702.thumb.JPG.46d09ebbe0b6d413fb6afcb89fb4da17.JPG

 

1220765428_IMG_1703(2).JPG.e86bda4a5562dc1931f08783bc562638.JPG

 

Срещу нея е медресето на Ахмед Гази. Погребан е в двора заедно с жена си.

 

IMG_1918.JPG.2a04159eba596850a9167092b961f8de.JPG

 

IMG_1923.thumb.JPG.31cd4f02766203effd8c3f05544a53f6.JPG

 

IMG_1905.thumb.JPG.49a756285d63961465ce2db16fe0071d.JPG

 

На стената има два лъва,

 

IMG_1919.thumb.JPG.705bac40ae7efd1b988b5867fd67d74e.JPG

 

IMG_1920.thumb.JPG.da8675916d9bb81b256c7bdb684c15b0.JPG

 

но за нас по-интересно беше ето това:

 

IMG_1915.thumb.JPG.edac9722b710ccd7d7891d55809f1361.JPG

 

Представихме се как във време на почивка от молитвите са играли на логически игри. 

 

IMG_1903.thumb.JPG.ba110a1f0ae722c61e578c65a4bda568.JPG

 

IMG_1907.thumb.JPG.9e2bb303a18ead890f13b3c1d1a6703b.JPG

 

IMG_1908.thumb.JPG.360910695e98f8a326c2c0e315d19519.JPG

 

IMG_1909.thumb.JPG.45246c51105b046510ca56f112e82bd1.JPG

 

Наоколо докъдето поглед стига имаше останки от постройки със различно предназначение, но погледа ни привлякоха едни кипариси в далечината. 

 

IMG_1795.thumb.JPG.d90e3a7a74d6d240e4d3372658929328.JPG

 

IMG_1820.JPG.af9bea57998018b701b2421d00321f29.JPG

 

Оказа се гробището. 

 

IMG_1839.JPG.08d69156f19875c8b4ae4cb84e5aae38.JPG

 

IMG_1847.thumb.JPG.49b167a61e74696af51ba9e7d17a9937.JPG

 

След гробището се намира Кара Паша Медресе. Там течеше доста сериозна реставрационна дейност.

 

IMG_1866.thumb.JPG.963ba4d5e08cfb8e35c18833aed5c0e8.JPG

 

 

 

IMG_1876.thumb.JPG.8aa2c4dc30f23aa3ee3e37df77e7c2e9.JPG

 

Мястото е наистина много голямо и интересно, свидетелство за ранното устройство

на селджукските поселища – бейлици. Археолози продължават да правят открития.

Включено е в UNECO Tentative списък от 2012г.

 

И накрая приятел който е и основния подстрекател да започна да пиша, ме упрекна,

че съм супер анонимна, та ето ме на входа на крепостта Бечин.  

 

IMG_1604.JPG.9529fc5dccbc7fdeeae02643f005e9a9.JPG

 

 

 

  • Харесвам 31
  • Благодаря 2
  • Браво 8
Връзка към мнение

Виждал съм подобни дървета с парцалчета на няколко места в Турция. Нещо като молитвено дърво за сбъдване на желания. Най-вече за здраве, собствено или на близък човек. У нас също, но не мисля, че цветът е от значение. А и съм бил в тази част на Турция преди доста години. Обясняваха ми, но вече съм позабравил.

В по-източни будистки страни съм виждал да обвързват съответен цвят с определен тип желание/молитва.

  • Харесвам 6
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
Преди 1 час, giafil каза:

Някой ако знае ще е хубаво да обясни?

Аз съм виждала такова дърво в Турция-Ефес.До къщата на Дева Мария.Обясниха ни,че трябва да откъснем конче или малка част от дрехата ни за здраве,щастие и късмет.

  • Харесвам 3
  • Благодаря 1
Връзка към мнение
преди 6 часа, giafil каза:

Знаехме, че на Демир Баба Теке у нас връзват такива парцалчета, но май предимно червени и е свързано с езическите обичаи - отзвук от култа към богинята майка, но тук си нямахме представа защо.

 

Някой ако знае ще е хубаво да обясни?

Имам допълнителен въпрос към Н.В. Знаещия, който обяснява Всичко - във връзка с изцяло жълтото колело на първа страница.

В момента съм на леко велосипедна вълна след ремонта на семейните три 25-годишни броя и искам да запитам следното:

Изцяло боядисано в бяло колело е символ и паметник на починалия колоездач - там където е починал.

Какво аджеба значи боядисаното в жълто колело из турските паралели?

Благодаря предварително.

  • Харесвам 1
Връзка към мнение

Колелото на първа страница вероятно е такова лимоненожълто като връзка с името на кафето.

Но иначе "жълтото колело" в Турция е проект за популяризиране на колоезденето в страната особено сред жените и децата. 🙂🚴

https://aktifyasam.org.tr/proje/eti-yellow-bike-project/?lang=en

 

  • Харесвам 11
Връзка към мнение
Преди 1 час, juriwaro каза:

Имам допълнителен въпрос към Н.В. Знаещия, който обяснява Всичко - във връзка с изцяло жълтото колело на първа страница.

В момента съм на леко велосипедна вълна след ремонта на семейните три 25-годишни броя и искам да запитам следното:

Изцяло боядисано в бяло колело е символ и паметник на починалия колоездач - там където е починал.

Какво аджеба значи боядисаното в жълто колело из турските паралели?

Благодаря предварително.

В турция, преди няколко години, създадоха  проект ETI “Yellow Bike “ - Социална отговорност, с инвестиране на много милиони TL.Дали не бяха 10.

Цел на проекта, който досега е обиколил шест пъти  света,  / като количество км. 250 000/ и  с цел да популяризира концепцията за „мобилност“, която е един, от най-важните елементи на здравословния живот, във всички сегменти на обществото, чрез колоездене, ETİ продължава да работи,  заедно  с „Асоциация за активен живот“. 

Както и в развитите страни, Турция се стреми да превърне физическата активност в ежедневие , използвайки проекта “ Жълто колело” и с мотото: „Движение за здраве, велосипеди за действие“ приканва обществото да се включи.

На снимката, жълтото колело е пред една култова кръчма, Limon Koyiçi, та може и по тоя повод да е жълто.

А иначе, по другите ширини, жълтият велосипед е символ на Тур дьо Франс.

Те и турците, вероятно, оттам са копнали идейката:)))))

С Мастера сме писали едновременно:)))))

  • Харесвам 9
  • Браво 1
Връзка към мнение

Време беше да се сбогуваме с Бодрум.

Минахме да видим хората в ресторанта и да си вземе довиждане и се запътихме към маршрутките.  


Плана:  Доста оптимистичен…Да вземем маршрутка до Милас. Да оставим багажа на автогарата. От там маршрутка до Iasos (Kiyikislacik) обратно в Милас, после маршрутка за Мугла, но слизане на Стратоникея. Маршрутка до Ятаган или Мугла автогара и от там автобус до Каш или Фетие евентуално.  


До като чакахме да тръгне маршрутката за Милас, аз си нямах друга работа ми питах шофьора как да стигнем до Iasos. Как го питах, като той говореше само турски е магия.

Така или иначе човека видя на Maps.Me  Kiyikislacik  (това име ми връзва не само езика, ми и връзките на обувките на панделка)  и каза нещо, отиде някъде, върна се говорещ по телефона и изобщо настъпи една такава суматоха…чудо.

Каза пак нещо на турски, натърти няколко пъти , но като не разбирам та не разбирам ама как да му кажеш като го гледаш, че с какъв ентусиазъм иска да ни помогне. Та казах  ок , таман и се засмяхме всички. 


Наближихме автогарата на Милас, в маршрутката бяхме останали ние и още две жени. Шофьора ги попита нещо, те му отговореха, за нас разговора terra incognita. Скоро разбрахме, че човека се беше отклонил от обичайния маршрут за да ни остави на спирка от където минава маршрутка за въпросното село и Iasos. Беше преценил, че ако ни закара до автогарата, ние ще изпуснем връзката и трябва да чакаме около 3 часа за другата.

Благодарихме му , той даде нареждане на една баба която седеше на пейката и хранеше котките да ни каже на коя да се качим и потегли. 

 

Плана за оставяне на багажа на автогарата отпадна. Докато се усетим, се зададе една малко автобусче и бабата даде сигнал, ясно беше него чакахме. Платихме на шофьора, и видяхме разписание  на стъклото,

 

IMG_20201008_130210.jpg.b4448d1dfa88b1a029ca7f96f3429c4c.jpg тогава ни стана ясно огромният жест който шофьора на първата

 

маршрутка беше направил за нас, той реално ни беше спасил целия ден. 

 

Iasos не е бил от големите градове в древността, но за сметка на това доста богат заради рибата в залива и специфичния мрамор в планината наблизо.

 

800px-Iasos_5471.jpg.31bd487ad1073a5581a79e8f41b0cd83.jpg

 

От тук са червените пана мрамор в църквата св. София в Истанбул

 

img_74951.png.7ff0a6005b0aba4d936b92a391b8a176.png
 

img_7513.png.8eefe05415de7bd9099ed4b91282a9fd.png

 

също мрамора за параклиса на Данте Алигиери в Равена. 

 

dante.jpg.80f77610b8b2e96dcc1535c0052ddc96.jpg

 

През цялото време е добивано и продавано мрамор на кой ли не, забогатели са и естествено заради това са били постоянно нападани.

 

Iasos е част от Делоската лига и участва в Пелопонеските войни. Атакуван от спартанците и разграбен. После става част от римските провинции в Азия.

 

Ние с всичкия багаж се изсипахме на входа. Имаше някаква зелена будка явно за билети, но вътре нямаше никой. Минахме през древната арка 1840058260_IMG_0093(2).JPG.3c65663baad38f904bed6a017d8ec8e3.JPG

 

и се отзовахме в центъра на агората.

 

IMG_0116.JPG.a9c27e388cc64d2ba9417d31991d2e95.JPG

 

Първото нещо,  което прави впечатление тръгвайки по нея е булефтериона от дясно. В него са се провеждали съвещанията на градския съвет. 

 

IMG_0118.thumb.JPG.e7fdd2d862c5407e2512ed194b562eb8.JPG

 

IMG_0108.thumb.JPG.5a1ef3e47c20566d9c448d3d6c7f3b6b.JPG

 

Лъвските лапи завършек на реда веднага приковат погледа.

 

IMG_0135.JPG.e7bfb7f5ec3cc7841b8ea3b45d08c223.JPG

 

Въпреки, че не са останали много неща до наши дни  

 

IMG_0260.thumb.JPG.33cd0a92033a105726c29f3d47e21317.JPG

 

богатството на детайла веднага прави впечатление. 

 

IMG_0190.thumb.JPG.1dc73d71a66410ed54dd4a2a0c9ec0f5.JPG

 

IMG_0156.JPG.9072a5852b8f9fa7488bf8e4acd61fcb.JPG

 

Естествено и тук имаме пълната палитра от гръцко, римско, византийско и османско наследство. 


На върха има византийска крепост и цистерна

 

1887747648_IMG_0256(2).JPG.cef758dd8d64236fced95b9886164da7.JPG

 

IMG_0264.thumb.JPG.a81efeda6b7ed885eeaef9afbd4b61a9.JPG

 

и невероятно гледки.

 

IMG_0258.thumb.JPG.cc57745c8ba7c3231614ccf422910c0c.JPG

 

IMG_0323.thumb.JPG.f0d5a71b597ed66d70ef0aee59c7739a.JPG

 

IMG_0245.thumb.JPG.acf13550c5e25c76f90f39ef73ae7331.JPG

 

Мястото пленява с красота и хармония. 

 

Долу е кулата чиято цел е била да регулира движението на корабите.

 

IMG_0295.thumb.JPG.d545e00cb2a9c1e070b5acba5159dfbf.JPG

 

Но и най-вероятно да помага в отбраната на града.

Археолозите още спорят през кой период е строена. Дали 12-13 в. от византийците, подобни контрафорси има на някои крепости в Кипър, от друга страна в османския портолан на Пири Реис се споменава “кулата” на Iasos  строена по времето на султан  Баязид II  да защити пристанището през 1481-1512 г. 

 

IMG_0345.thumb.JPG.a447f80fec140bcc292afd5d3fec9522.JPG

 

Има останки от жилищни сгради

 

IMG_0316.thumb.JPG.76880d3b3cff06b94103af8db540a1a1.JPG

 

и консервирани мозайки. 

 

the-house-of-the-mosaics-at-iasos.jpg.eeabd3aff8bb70009add6bb0c86996ba.jpg

 

/Снимката е от интернет, моята не успя да се получи заради лошото време и липсата на осветление/

 

По ценните находки са прибрани в музея който се помещава в реставрираната сграда на рибния пазар. 

 

IMG_0362.thumb.JPG.ef76b0fd0e42da73ef13f88b7c744da5.JPG

 

IMG_0360.thumb.JPG.39f82210b53187ea611859750575a699.JPG

 

IMG_0361.thumb.JPG.ee2a5c4b9a9a64dc20b8d87bdbd75153.JPG

 

IMG_0371.JPG.27beef896bab77156b89e6b5e3511119.JPG

 

IMG_0378.thumb.JPG.028d126848f087c827ba8128c42335b8.JPG

 

IMG_0381.thumb.JPG.15b186b0eacdd0d363e355a04c185ecb.JPG

 

Неусетно беше станало 13.15, започнахме дискусия дали да не хванем следващия автобус. Мястото толкова ни беше очаровало, че бяхме готови да останем още малко.

 

IMG_0334.thumb.JPG.85bc7e09c63d265831f266195e89c358.JPG

 

IMG_0355.thumb.JPG.a58c057b1ce9aff41fc8bfab42e8ee8a.JPG

 

IMG_0338.thumb.JPG.ff783d36dd4e073f1535b1b15ca86e19.JPG


И докато си говорихме, автобуса пристигна, разума надделя. 

 

Чакаше ни Стратоникея. 


Стратоникея се намира буквално на пътя между Милас и Ятаган, по близо до Ятаган (около 13 км).

 

Стратоникея – град на вечната любов и “пенсионираните” гладиатори. 

 

Основан е около 3 в. пр. н. е. от Антиох I Сотер

 

coin_antiochus_i.jpg.2bf26f11303c3ab5f7505e0e03724ad9.jpg

 

и кръстен на жената която безумно обичал Стратонике или Стратоника.

Тя е всъщност негова мащеха, втората жена на баща му Селевкт I Никатор.

 

800px-Seleucos_coin_MET.jpg.23aff74ab27c265163f3b9b96b2ab580.jpg

 

Бащата като разбрал за любовната болест на сина си преотстъпил жената, а след убийството му

през 281 г. пр. н. е.  в похода към Македония,  Антиох I наследява и огромна империя.

 

Истината е, че и двамата са били много уважавани, храбри и успешни в начинанията си мъже.

Синът задминава бащата, но все пак той стъпва на сериозно наследство.
Стратонике и Антиох I имат 5 деца. 

 

Историята на тая любов е интерпретирана от много художници.

Ето две наистина красиви картини. 

 

Жак-Луи Давид – Антиох и Стратоникея

 

David-Antiochus_et_Stratonice.jpg.0860d28fe0056c3fb975f67bf047961a.jpg

 

 

и Теодор ван Тилден – Антиох и Стратоникея

 

Theodoor_van_Thulden_Antiochus_and_Stratonice.jpg.7a42fe0aee0dd86a06e8918022d2bf6d.jpg



 

  • Харесвам 34
  • Благодаря 1
  • Браво 5
Връзка към мнение

Пенсионираните гладиатори ….

Калени в битките бойци, стигнали до истината, че живота може да е кратък, но много стойностен

ако запазиш достойнството си и презреш смъртта. 


Гладиатор победил в 40 схватки бил освобождаван и от роб ставал пълноправен гражданин.


Стратоникея е бил център където гладиаторите тренирали, правели демонстрации и прекарвали живота си след пенсионирането.


Спортът бил много важен за стратоникейците. Тук е открит най-големият гимназион  (gymnasium)  строен през античния период 105 м. широк и приблизително 267 м дълъг. 

 

IMG_0442.thumb.JPG.017271747e5c5046342be20e5e3f710f.JPG

 

IMG_0452.thumb.JPG.52f0f3a28f674d709075c5fafac26414.JPG

 

IMG_0458.thumb.JPG.5c9de1c599f6a9526cc8c609ee328600.JPG

 

Gmnasium е място за тренировка на атлети.

Gymnós  на старогръцки е “гол” , Gymnasia идва от там, че атлетите се събличали голи мажели телата си с и благовонни масла и така тренирали. 

 

14100eb98071eb04563aa70d67fe16ea.jpg.c06a139b7cb46a30a842fd9625150e06.jpg

 

wrestling_contest.jpg.de30ab35f54bba6d0bd7133a2a44eb61.jpg

 

В по-късния период били отредени специални места където философи и софисти разпространявали реториката. 

 

IMG_0464.thumb.JPG.9553a533a7082cd6e0eb0f4c2622ab08.JPG

 

IMG_0463.thumb.JPG.adfaea92f49e6e5a84da2d99e8cb831a.JPG

 

12 гроба на гладиатори са открити, знаят се имената им, саркофазите са поставени в началото на града.

За съжаление ние ги видяхме, но не обърнахме голямо внимание впоследствие прочетохме за тях

затова и снимката е от интернет. 

 

59c96b2145d2a027e83d62cc.jpg.285dbde5c86f014ab1b154ca08c34b13.jpg

 

Забележително място, обитавано непрекъснато още от късно бронзовия период 1500 г.пр. н. е.,

хетите са го наричали Атрия (Atriya). Един от най-важните градове на Кария  (Caria ).

През класическия период е носел името Крисаорис (Khysaoris)  и Идриас (Idrias) докато накрая стане Стратоникея.

 

Населявано през османския и турски период с името Ескихисар (Eskihisar).

Доскоро четири фамилии са живели тук, те са били последните преди да влезнат археолозите. 

 

3500 години история беше пред нас. В един момент не знаехме какво по-напред да гледаме дали

къщите от турското село Ескихисар (Eskihisar),

 

2054718302_IMG_0547(2).JPG.9d157b7d555b601314cf111cc49ded2d.JPG

 

IMG_0842.thumb.JPG.1daa1fcef01056f7406cd11d7cd8e9de.JPG

 

IMG_0455.thumb.JPG.37b6b19ab4811d68f2dab94bf09098b5.JPG

 

Хамама

 

IMG_0419.thumb.JPG.aab3a46b31a727cec43eb789e1386e13.JPG

 

IMG_0411.JPG.9680d0c9f94440871b94c6b6733dd248.JPG

 

и джамията Шабан Ага (Şaban Ağa Camisi)

 

IMG_0427.thumb.JPG.b09ec8a058434fe58505bcb3250ae99b.JPG

 

20180612_2_30859604_34590238_Web.jpg.1af86b406601d84055beeea6944cd8e6.jpg

 

20180612_2_30859604_34590245_Web.jpg.f75c522ce34b6b866fcf9dcefd8c52e6.jpg

 

20180612_2_30859604_34590242_Web.jpg.7d12f495b9472133f950614433ce202c.jpg

 

20180612_2_30859604_34590239_Web.jpg.d5e3cbfab5479b8545b2974dae5b9357.jpg

 

/снимките вътре в джамията са от интернет, от респект не снимаме на такива места/

 

или гръко-римското наследство. IMG_0509.JPG.7693472dcca8af0c2586282d8a0dee60.JPG

 

В центъра се намира Булевтериона, мястото за заседание на градския съвет,

построен е през втората половина на 1 в. пр.н.е.

 

IMG_0682.thumb.JPG.6eb54de106ad4c5b69171ab2f1545d1c.JPG

 

IMG_0692.thumb.JPG.d70f391ab874144e194f5c66d4dc31cf.JPG

 

На външната му фасада се вижда една от най-пълните версии на Едикта на Диоклециан запазен до наши дни.

 

IMG_0666.thumb.JPG.26fee1c3c22cf76b556cbdc6e91bbafc.JPG

 

През 301 г.пр.н.е. Диоклециан издава едикт за твърдите цени на продаваните стоки и

твърдото заплащане на труда.

 

IMG_0670.JPG.0686f706baf649b82e06dd1ab66af448.JPG

 

Поради много и различни войни които се водели, разходите на империята се увеличили.

Данъците нараснали, цените на стоките също, това задвижило инфлацията. В опит да я задържи, да спре лихварството и спекулата Диоклециан издава този едикт. Имал е желание да облекчи положението на населението като пазарните цени да съответстват на заплащането.

 

IMG_0669.thumb.JPG.8884fba72e016bac13b578e5857c70b0.JPG

 

Такава по размерите си реформа не била прилагана. Едикта бил поставян на видно място в градовете на римската империята на латински и на гръцки. Големи наказания дори смърт заплашвали всеки, който дръзне да продава стока над установените цени. На някои пазари били поставяни дръвници с дежурещи до тях палачи за злоупотребилите.

Едикта нямал успех, няма как да регулираш човешката алчност.

Тоя социализъм някой от нас са го преживели много реално.

 

Ето някои цени за свършен труд:

 

Водач на магаре или камила за пълен работен ден – 25 денарий

Работник на полето на пълен работен ден-25 денарий

Професионален художник на пълен работен ден – 75 денарий

Работник за паваж с мрамор на пълен работен ден – 60 денарий

Адвокат за отваряне на случай-250 денарий

Съдия след произнасяне на присъда-1000 денарий

Нотариус за легализиране на документ – 10 денарий

Начален учител получавал за един ученик на месец - 50  денарий

Учител по гръцки, латински и геометрия за един ученик на месец-200 денарий.

 

Какво можело да се купи с тези пари:

 

Мерната единица е в либра 1 либра-328 грама

 

Говеждо – 8 денарий / 1 либра

Пилешко – 60 денарий / 1 либра

Речна риба – 12 денарий / 1 либра

Морска риба – 25 денарий / 1 либра

 

При варивата и житото – мерната единица е 1 модий = 8 литра суха маса

 

Боб – 60 денарий / 1 модий

Нахут – 100 денарий / 1 модий

Ориз почистен – 200 денарий / 1 модий

Сол -  100 денарий / 1 модий

Пшеница - 100 денарий / 1 модий

Праскова 1 бр. – от 1 до  2½  денарий

 

При течностите мерната единица е 1 секстариус = 0.546 литра

 

Зехтин – 40 денарий / 1 секстариус

Бира Келтска (Celtic) или Панонска (Pannonian) – 4 денарий / 1 секстариус

Египетска бира – 2 денарий / 1 секстариус

Местно вино – 30 денарий / 1 секстариус

 

Едикта съдържа над 1400 фиксирани пределни цени на заплащане на труд, стоки и услуги.

 

В Стратоникея той е гравиран от външната страна на булевтериона и е единствения намерен на такова място.

От вътрешната стена има календар като започва от месец октомври и е написан на гръцки,

 

IMG_0675.thumb.JPG.cccead30039ea699c8f7a882da42fcd8.JPG

 

завършва със стих от Менипос (Menippos) местен оратор.

 

IMG_0676.thumb.JPG.3cad0e3445e2fa96d25c9361da250bc3.JPG

 

От Стоата почти нищо не е останало. Колоните на една страна, покрива на друга.

 

IMG_0541.thumb.JPG.3081af252f0ddb1a3d0fa7e89663db97.JPG

 

IMG_0551.thumb.JPG.fcdc7d3a18bd06315279aaa47a93fdd9.JPG

 

В древногръцката архитектура Стоа е покритата колонада в общественото пространство,

най-често до агората и се използва като място за срещи.  

 

IMG_0549.thumb.JPG.3f5d4288ce370731fc49f0979a453000.JPG

 

За сметка на това стояха латрините  (градските  тоалетни) с целия воден комплекс.

Входът с нейно величество водата като декорация...

 

IMG_0558.thumb.JPG.e6cd129e0fe86123c6754ab571f26b4a.JPG

 

IMG_0550.JPG.68e38136420de10a3ec15efe1ee90c0d.JPG

 

IMG_0559.thumb.JPG.98f64afdb1de5608b2ddf270b9a1566a.JPG

 

IMG_0560.thumb.JPG.6cb9a026e06f7d754445f8c4c230716c.JPG

 

IMG_0554.thumb.JPG.27372a2ed0c0749277847926abf65c6d.JPG

 

IMG_0596.JPG.bc6bc5bb096acfc88a9cde05fb222b80.JPG

 

Елитът на града се събирал за общо облекчаване на естествените нужди. Първенците обсъждали големи дела, докато долната част на тялото им вършела други големи работи.

Използвали обща гъба закрепена на пръчка за измиване.

Търговците резервирали места защото там се въртяла търговията.

След толкова много интимност защо да не сключиш и добра сделка.

 

IMG_0565.thumb.JPG.ccab158a30cf4bea5688b9549186d14b.JPG

 

Пък и една баня можете да вземете заедно.

 

IMG_0548.thumb.JPG.20e5601dd12057d6871e58535484dd13.JPG

 

IMG_0581.thumb.JPG.d64148301ffcbed3f24eac9ef2ba7f2d.JPG

 

 

IMG_0662.JPG

  • Харесвам 27
  • Благодаря 2
  • Браво 3
Връзка към мнение

Точно до латрините беше поставен този саркофаг. Невероятно произведение на изкуството.

 

IMG_0588.thumb.JPG.cdd03240011558a8b1f59ea30250ff62.JPG

 

IMG_0589.thumb.JPG.02a6d09cb830057aceadcbe2bf38744e.JPG

 

IMG_0590.thumb.JPG.b1fd0a5616904c3274ecb784bf0e21a1.JPG

 

IMG_0601.JPG.e44e32ea86643aba6aba0e3f27892429.JPG

 

А до него останки от византийска базилика

 

IMG_0529.JPG.940fb3a6c94dd5b11f059a1850736279.JPG

 

IMG_0493.thumb.JPG.87fb7c16d8a811c1dbae685c671aac7d.JPG

 

 с некропол,IMG_0501.JPG.b58984bf8f2b8489e1b41daa6d1bfd1b.JPG

 

че дори и стенопис. IMG_0522.JPG.bd3cb9111a9599fab2c0c9015e2eaf13.JPG

 

Различните периоди в развитието на Стратоникея бяха оставили своя отпечатък.

 

IMG_0697.thumb.JPG.b8d9dcf17b579f392a317fc1e83aa83d.JPG

 

IMG_0701.thumb.JPG.a9dc384d69abb6b5571b6dd623dfea15.JPG

 

 

IMG_0506.thumb.JPG.6b6a604d78c28220c024680ac3188743.JPG

 

Не можа да им устои, а аз обещах да не кажа на никой…

 

IMG_0946.JPG.098d6796876b51d60e3e1c52ee6a4cc9.JPG

 

Между театъра и агората се е намирал стадиона, но от него почти нищо не беше разкопано

 

IMG_0720.thumb.JPG.b244424dacc3d2d0db27557de1c3f6b3.JPG

 

IMG_0721.thumb.JPG.e676d87a41786584683a4cc5327d198d.JPG

 

само част от канализационната система се виждаше на повърхността.

 

IMG_0727.thumb.JPG.296d9327c81ea596a287ad2770c85cfe.JPG

 

Театъра е прекрасен. Построен е на северната страна на южния хълм.

Побира 10 000 -12 000 хиляди човека. Построен е от гърците и обогатен от римляните.

 

IMG_0810.thumb.JPG.bc381aa82c7b37a441b57e4f499ba50c.JPG

 

IMG_0793.thumb.JPG.6a2dcf5c39dede5df65b1f7a1cf503a0.JPG

 

IMG_0785.thumb.JPG.990ef2f00776a8fd75ccde08e0c08370.JPG

 

IMG_0801.thumb.JPG.07d36c6906e18820b1961eaa6cf51f5a.JPGIMG_0809.thumb.JPG.9c42e70f42787e94d8a11b086dcd9d49.JPG

 

От гръцкия период е гравираният тирс (thyrsus) на една от колоните на сцената на театъра.

 

IMG_0743.JPG.45c4761f06d6a9a28e33b098f1150760.JPG

 

Тирсът е религиозен инструмент свързван с култа към Дионис.

Състои се от дълга пръчка от гигантски копър, увита в бръшлян или лозови листа на чийто връх има шишарка.

 

Често самия бог е изобразяван с тирс в ръка.

 

tumblr_inline_o3x4xvIsHK1rqunt8_500.jpg.a0468b0c9b9d738f4ba4565423008f06.jpg

 

От ранно римския период е храма на Август който така майсторски е построен,

че създава илюзията, че е част от театър още от неговото създаване.

 

IMG_0813.JPG.fa5bc2773da85a88975930cd6a6b69e0.JPG

 

IMG_0776.thumb.JPG.3f8158e7930683d2467757ef4a2d384c.JPG

 

IMG_0767.thumb.JPG.6b983170d49d0a80cbaee76379e33b26.JPG

 

IMG_0763.JPG.cdf9f7ea1c56c04c55de5e3a56f52ce5.JPG

 

IMG_0754.thumb.JPG.c4fb2d4664254e47da854ccaa2df44fc.JPG

  • Харесвам 34
  • Благодаря 2
  • Браво 2
Връзка към мнение

Съм дълбоко респектирана от пътеписа!

И не мога да не попитам, тези така енциклопедични знания за местата там са професионално ориентирани

или просто така сте решили да протече пътуването ви?

Направо се замислих, как пътувам и колко от това (не)съм видяла, знаела и пропуснала мимоходом!

Благодаря за разказа и очаквам новите!

Пък и ако е възможно и една презентация....някоя дълга зимна, Ковид вечер

 

 

 

  • Харесвам 13
  • Благодаря 1
Връзка към мнение

Благодаря много, това е начина ни на пътуване...

Обичаме да четем и много близък приятел който е слушал историите ни, буквално ме принуди да почна да пиша... не сме професионално ориентирани изобщо по скоро е една много голяма любов към пътуването и света като цяло, макар че съпруга ми е завършил археология в Софийския Университет и е работил малко по разкопки в България, но преди 10 ноември 1989г.

Той ми обръща внимание на много детайли които аз може би бих пропуснала на пръв поглед. 

За Стратоникея пиша с много голяма любов и за това и толко разводних темата, но мястото е наистина място на вечната любов...

 

 

  

  • Харесвам 20
Връзка към мнение

Всички магеланци,които публикуват пътеписите си,са с различен стил и поглед към заобикалящата ги среда по време на пътуване.

@giafil,силно впечатлена съм от разказът ти.Пишеш чудесно,имаш всестранни интереси.И като прибавим към тях и така хубавото чувство за хумор,се получава пъстър калейдоскоп от емоции и знания,които ме обогатяват и ме радват много.

Благодаря ти.

 

  • Харесвам 11
  • Благодаря 1
Връзка към мнение

Отправихме се към противоположния край на града.

 

IMG_0825.JPG.9a368a80cb73bc748b7b838fde04f693.JPG

 

Там са съсредоточени по-голяма част от къщите на селото Ескихисар.

 

IMG_0839.thumb.JPG.d44cf5d4f9d947cacf5e119188c5399a.JPG

 

Хората векове наред бяха живели в съседство с древните останки. Обработвали земята и вършели ежедневни дейности без много да се впечатляват от мястото.

 

IMG_0843.thumb.JPG.ce05ab3a9d060f81e5fe12b724398730.JPG

 

На места в къщите имаше вградени елементи от античния град. Просто бяха оценили красивото.

 

IMG_0954.JPG.8fa774ed786939116c76a03ac2a9705f.JPG

 

Надничахме във всеки двор страхувайки се да не изпуснем нещо.

 

IMG_0836.thumb.JPG.015c6915d2b0a3d2904756ccb0caa75d.JPG

 

Минавайки през селския площад ми стана малко тъжно. Хората са се събирали тук на раздумка, чешмата още работеше, наровете стояха необрани…

 

IMG_0833.thumb.JPG.b2d88d32265ab3c2ff01109fe31a706d.JPG

 

IMG_0837.JPG.b52ff7337b79ca7eb963ddc2bbe3b545.JPG

 

IMG_0859.thumb.JPG.e829bc93e9988bbb6c1df115d2327aec.JPG

 

Ненадейно се откри гледка. Оказа се северната порта на града.

 

IMG_0862.thumb.JPG.bb5ec0bb083cfde9d9860c7e495b7db1.JPG

 

IMG_0864.thumb.JPG.780c930f14711c9daf1a9ccff3aad4df.JPG

 

От там е започвал свещения път, дълъг около 10 км и свързващ Стратоникея и

светилището на богинята Хекате в Лагина.(Lagina)

 

Богинята Хекате е свързана с лунната митология, тя нощем пътува с колесницата си и огрява целия космос.

От Зевс е получила власт над земята и морето, а от Уран скиптър с велика сила да държи връзките на Космоса и Земята неразрушими.

 

0c6795a074337cea6b364ddc44bd8690.jpg.82eaf393520236f0116c748651d88c65.jpg

 

Почитана е като богиня на подземния свят, държи ключа,  богиня на раждането, често е призовавана за да облекчи

 

родилните болки. 67adcc7c95d44b62c872b43f1f396774.jpg.2f0db55f55efd78cf265306881958b1c.jpg

 

В статуите е изобразявана с факел – символ на лунния огън, със змия олицетворение на безсмъртието и с нож – на акушерството. Почитана е и като богиня на нощта и кръстопътя, светилищата винаги са били строени на кръстопът. 

 

4046442f6c834c23f933064f32ce981b.jpg.47da6171bc55252ad55f7374fbebb9c4.jpg

 

Вярвало се, че изпраща тежки сънища на хората и трябва да бъде викана при правенето и развалянето на магии.  
Изобразявана е с три глави, понякога дори с три животински: една на куче, една на коза и една на кон. 

 

2055814623_800px-Hecate_statuette_in_triple_form_S_2173_Roman_1st_century_AD_gilt_bronze_-_Musei_Capitolini_-_Rome_Italy_-_DSC06175.jpg.3d89457390bc2d5f152eccb012602cd5.jpg

 

Приликата е поразяваща....330px-Hecate_Chiaramonti_Inv1922.jpg.a954f1343f18899eab7e30079bbeba54.jpg

 

1140x650.jpg.ace6d5675667ca159a1d5807b629e5e8.jpg

 

Извървявайки пътя от светилището на Хекате, жителите на Стратоникея са влизали в града през Северната порта, която всъщност е представлявала монументална арка с два входа и фонтан в полукръг между тях.

 

IMG_0891.JPG.25d213cf93f4bf7c20f98c32c4b8e113.JPG

 

Минавайки от там човек се е отзовавал на широка 8.70 м покрита с мраморни плочи улица,

 

IMG_0916.thumb.JPG.741351a5336d10df008c11339617a256.JPGоградена с колони и статуи

 

водеща към центъра на града. Отстрани е имало магазини чийто под с мозайки все още стоеше.

 

IMG_0927.thumb.JPG.eb1de1555c6e13341a2a4b3a1b0bee9f.JPG

 

IMG_0926.thumb.JPG.706bcfd9b22b2242800309953e721dec.JPG

 

Осем монументални колони поставени пред входната арка са очертавали началото на града. 42 м е отвореното пространство което ограждат.

 

IMG_0880.thumb.JPG.199fc69953ea64d8fd7188c6cc95b888.JPG

 

Мястото се е ползвало за срещи. Хората са се наслаждавали на фонтана,

 

IMG_0902.thumb.JPG.03808d599019a67823f0a1f3c2000e61.JPG

 

от който беше останала някаква част от

 

мраморната основа IMG_0894.thumb.JPG.2c81dc8fabd41233c85a363fc4529050.JPG

 

и част от мозайката.  IMG_0903.thumb.JPG.2c8911c5ad6d9ad75ad2f875f04f641f.JPG

 

Погледа ми привлече една свастика

 

IMG_0904.thumb.JPG.43923b342bd59a1df8c0368f0423c97d.JPG

 

и отидох да е снимам по-отблизо. Имаше две момчета на възраст 30-35 г. които нещо вършеха наоколо, при което единият видял интереса ми ме попита дали съм изненадана.

 

Не изобщо не бях изненадана, по-скоро впечатлена защото свастиката е древен символ на просперитета, богатството, здравето, добрия късмет, т.е Стратоникея беше орисана с благополучие

и пожелания за божествена закрила. 
Отговорих му, че не съм защото в България си ги имаме много и то по-стари от тази. 

 

При което явно събудих интереса им, но и недоверие се четеше в погледа им.

 

 Нефритена свастика открита в праисторическо селище под центъра на Кърджали, датирана около 8 хил. г. пр. н. е

 

17741d61e2bd7f6e0693a3c0cea09255.jpg.564cc961664d73e8f4bf5884278b8f72.jpg

 

 

Глинен съд от врачанското село Алтимир датировка около 5 хил. пр. н. е.

 

640-420-svastikata-najstariia-simvol-po-vrachanskite-zemi.jpg.0fab65f0fc93819e7cd16516b9981e4b.jpg

 

 В мозайките от II – III в. на вила Армира близо до Ивайловград я имаш под каквито форми искаш.

 

647277130_(1).jpg.35988043673768dc3203165a0cf65e2e.jpg

 

845820414_(2).jpg.c931022c1b8fc57813a6a1c75fe1494f.jpg

 

 

2146039429_.jpg.1297f0fa0e16566bf74995e81d4e5d15.jpg

 

Несебър църквата св. Христос Пантократор 13- 14в. на фасадата.

 

pantokrator_z1.jpg.02dd892c2decd2f11a8fadb4e3394802.jpg

 

pantokrator_z2.jpg.86b8db23eba6a9a8cd34cd7c2a1521ca.jpg

 

В антична сграда Ейрене (Eirene) във Филипополис от 3 в.

 

Eirene_mosaics4.jpg.c49432df81c6604c48f7aeec8fe88ae8.jpg

 

Тук вече мъжа ми не издържа и почна да се хили с глас.

Все пак беше  включена тежката артилерия Филипополис- родния ми град.

Обяснихме им защо се смее момчетата и те почнаха да се смеят.

Оказа се, че са археолози от университета в Коня които вече 7г работят тук.

Естествено целия разговор разчупи много атмосферата и те ни разказаха доста неща за Стратоникея.

Показаха ни гравирана игра от османския период на една от централните колони. Явно при някое от многото земетръсния беше паднала и хората са е вкарали в употреба. 

 

IMG_0912.JPG.8324b5161a3e90d60a20c31552a0ced0.JPG

 

IMG_0918.JPG.5f348f2c7899fde3a9e422e226884f79.JPG

 

Имаше и още знаци и кръстове от византийския период. 

 

IMG_0910.thumb.JPG.d18ddb3130b8d1b08caf6804562c344e.JPG

 

IMG_0892.JPG.0f906c52d4a523ec5b9cc4997ae1f196.JPG

 

IMG_0893.JPG.945c98cb5920af0e656b8a34b74f97bd.JPG

 

IMG_0908.thumb.JPG.e6cca0b1cbd8f7329c5e969a29c318f9.JPG

 

Те бяха много учудени, че изобщо знаехме за този град, тъй като самия археологически обект не е отворен все още като туристически обект. Няма вход и няма кой знае колко посетители пък за чужденци изобщо да не говорим.


Но е в UNESCO Tentativ списък от 2015 г. и те се надяват скоро да стане сериозна туристическа дестинация, естествено с вход защото финансирането от държавата не стига, а искат и да реставрират 30 къщи от турския период. 
Личеше си, че го подготвят защото бяха поставили табели по целият археологически обект, на входа имаше будки за продажба на билети и тоалетни, имаше прясно асфалтирана отсечката - отбивка от магистралата Милас - Мугла. 


Беше станало време да си вървим. Благодарихме и се сбогувахме с археолозите. Бяхме си оставели багажа в единственото отворено кафене до джамията. Благодарихме и на тях единствено съжалихме, че нямахме достатъчно време да седнем да пием чай с тях, но минутите летяха, а път ни чакаше. 


Стоварили багажа, стояхме на кръстопът който свързваше Стратоникея и основния път за Мугла. Чакахме маршрутката която тръгва от Милас за Мугла на всеки час.


Единствено се притеснявахме да не ни затрещи някой дъжд защото цял ден времето беше на ръба. На два пъти дребни капки ни накапаха, но нищо сериозно, но сега просто го усещахме във въздуха. 
Казах на мъжа ми да вади от раницата нара дето го набра от градините на хората и да го слага на кръстопът за да омилостивим богинята Хекате, обаче той беше категоричен, по-добре да съм и дала някоя от моите рокли и обеци нали била жена. 
Можело към тия дарове и коланче да приеме таман и раницата ще олекне. 


Докато се занасяхме и изведнъж зад нас спря кола. Идваше от археологическия обект.
За къде сте? 
За Мугла? 
Айде качвайте се, че идва дъжд. Натоварихме багажа и се наместихме. Три момчета, две братчета и техен приятел, бяха дошли да разгледат Стратоникея и се прибираха в Мугла.

Аз не издържах и ги попитах вие в тая държава всички ли сте такива или

господ заради някакви неясни наши заслуги ни праща възможно най-добрите хора. 
Трябва да кажа, че момчетата бяха много внимателни, уважителни и добре възпитани. Удоволствие беше да ги слушаме как се изразяват, как говорят за родителите си, за държавата си за нещата от живота. 
Оставиха ни на автогарата в Мугла, но се погрижиха да ни придружат до автобуса за Фетие.

 

Последно селфи , размяна на координати и уговорка за гостуване в София. 

 

IMG-20201012-WA0000.jpg.69fec494b441d7256be6c5eb5bd68069.jpg
 

  • Харесвам 36
  • Благодаря 1
  • Браво 4
Връзка към мнение
На 10.11.2020 г. в 12:44, giafil каза:

Така или иначе човека видя на Maps.Me  Kiyikislacik  (това име ми връзва не само езика, ми и връзките на обувките на панделка)  и каза нещо, отиде някъде, върна се говорещ по телефона и изобщо настъпи една такава суматоха…чудо.

 

В пъти по-беден би бил светът, ако от време на време не връзвахме езика в комплект с връзките на обувките си.
Около 3 месеца постоянно слушане на турска реч ми бяха нужни, за да наместя звуците към азбуката.
Но след прощъпулника, хармонията и правилата на тази (неясно защо) толкова трудна за ушите ни реч стават все по-разбираеми и близки.

Което само по себе си си е достатъчен повод за чанч.
Къйъ - бряг, къшлачък - поселище (кишлак идва от там предполагам).

 

  • Харесвам 4
Връзка към мнение

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.

×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.