Прескочи до съдържание

iaia_mama

Препоръчани мнения

Естествено, няма начин да стигна до Истанбул и да не му се насладя – две нощувки, за загрявка, в началото; три, за релакс, в края. Но сега не ми е цел и него няма да го разказвам.

Обаче, излезе, че не е вярна информацията в нет-а или поне до момента не беше обновена, че не 35 лири е билета за HAVIST-12 от Аксарай до летището, 52 е. А промяна в плащането няма – най-вече и най-лесно е с банкова карта. На спирката на Аксарай един чичо шари напред-назад и продава билетчета, на който не ще да плаща с карта. На летището, обаче, няма чичо. Там трябва да си намериш къде се продават някакви стикери с баркодове. Но аз винаги предпочитам плащане с карта, където може, така че кахър - йок.

С интерес разглеждам спътниците си пред гейта – честно, толкова много, гонещи 100-те, баби на едно място не съм виждала! Поне осем бяха със спешъл асистънс и два пъти повече с бастунчета на самоход – всичките, без изключение, омотани с черни бурки. Извинете за черния хумор, ама на летищната светлина ми приличат на големи лъскави черни врани, накацали в инвалидните колички... К'ъв чеп са дирили в Истанбул?... Сякаш съм статист във филм за Discovery – достолепни дедета с такета, потурки и дебели сака, и задължителната броеница шава в ръцете им; ханъми в дълги до земята шлифери, максимално забрадени физиономии. Поне половината самолет ще е с тези герои. Другата половина са общо взето по-млади персони, облечени по-европейски, но никакви съдрани дънки, деколтета, къси полички или впити клинове. Тъй като съм почитателка на здравите дънки, тази мода ми е приятно на окото.

Разгеле, дръпнаха шнура и една "стюардесса-как-принцесса" почна да проверява пасАпортите. Ама една такава блага, спокойно усмихната. И спрях да се тревожа, че закъсняваме.

Пуснаха първо спешъл асистънса по ръкава, после две кротки наглед бебета, ококорили очета, три инатещи се и ревящи за нещо дребосъка (3-4г), айде и наш ред дойде. Не обърнах внимание с какъв самолет ще летим, пък и не предполагам да засилят някой "уау" към тоя джендем. Ообаче... не само има и бизнес-класа, а и даже ни прекарват всички през нея. Вай бе!

Но и "редовите" ни места са си класа – много удобни, широоки седалки и толкова свободно място за краката имах на 25-ти ред, че даже ги кръстосах без никакво гърчене. Маалее, майтап, да сме объркали нещо самолета и да ни изтърси бог знае къде после! Е, няма лошо, то аз съм си отворена за всякакви гафове 🙂
Изчакваме търпеливо реда си на опашката излитащи самолети и с близо 30 минути закъснение се мушваме в облаците, разпълзели се към вътрешността на Турция. Красиви усмихнати стюардеси започват да ни раздават топли сандвичи и напитки по желание.

Час и половина напразно се взирам през илюминатора – над нас теменужено синьо небе със златно слънце насред, под нас - надиплени безкрайните бели къдели на облаците. Барем някое НЛО да беше се мернало, да разчупи малко гледката... Егати късмета, ако ни вали дъжд долу!...
Шеф-пилотът обявява, че кенефът е аут, всички да си седнат на дъ-тата, да се закопчаят за седалките, да си изключат електрониките, да вдигнат масичките, щоричките, почваме снижаване към Ерзурум, температура, вятър, еди-какво си (не разбрах).

И кацаме. Няма "ръкави", няма автобус – няколко крачки и си при лентата за багажа. Хош гельдиниз в Ерзурум!

 

20220603_143327.jpg.3fe43c142bf54fa2ca98fdd9e757a77b.jpg

 

Първи впечатления, около 15ч: надморска височина 1900м, наоколо тучни зелени ливади, а мааалко по-натам, по планините околовръст - сняг, над града слънцето се облещило, сипе огън.
Виждаме автобус на градския транспорт и му се мятаме. Един чичка ни грабва багажите от ръцете и ги реди при други такива в широката част в средата на автобуса. Оглеждам се – билети? Само любопитни погледи и мълчание. Тръгвам към шофьора да попитам и зад гърба ми някой казва "вар, вар" (има). А, добре. Сядам. Минута-две и автобусът тръгва, а чичото от багажите почва да продава билети - кондукторът бил.

Инфо: Летище – центъра на града =15лири.

Втори впечатления след 2-3-4-5 часа: жив град! Из центъра (и хотела ни е там) е бъкано с народ. Светофарите са за украса – никой не им обръща внимание, а шофьрите като видят пешеходец, дават газ. Ама, жертви – йок. И ние бързо влязохме в ритъм. Пък музика се лее от всякъде, сякаш е някакъв празник. Шумно, цветно, интересно. Мирише на скара, на цветя, на сладкиши, на печена царевица – да, пекат я на въглени и я продават - на улицата. И жега. Много жега.

Зимата, очевидно, тук трае по-дълго, щом в началото на юни още има, ама доста попрецъфтели вече, лалета. Улиците ухаят на люляк, който е в апогея си, божурите са едва-едва напъпили. А хората усмихнати, щастливи - седят по пейките или направо в тревата на де що има парк/зелена площ и осъществяват социални контакти - смеят се, бъбрят си, ядат нещо, пият чай, люпят семки, деца търчат насам-натам.

 

20220603_165945.jpg.5a15cd19949d88cb9071ce763b8c2baf.jpg

 

Ерзурум е древен град на Пътя на коприната и с пребогата история. Бил е във владение на Арменското царство, Арабския халифат, Византия, Римската империя. Селджуките го правят център на анадолския си бейлик. При монголска обсада през 13 век градът е разграбен и опустошен, ама пак възкръсва. За кратко е и в империята на Тимур, а после и Персия, докато при Селим I влиза в пределите на Османската империя и става най-голямата военна база в района. През 1733г. иранският владетел Надер Шах го превзема, но след смъртта му Ерзурум отново става османски. По-късно Русия на три пъти го превзема, но и три пъти по силата на мирни договори го връща на Османската империя. Ерзурум е известен и като "Скалата" в кода на НАТО по време на Студената война от миналия век.

 

20220603_174800.jpg.21e14aa8f5da500df2eaaa9033b4c767.jpg

 

20220604_105925.jpg.dc805c88f6ee01700b8d9d9e4bbbca64.jpg

 

P1880499.JPG.b715363336eb0d8c45a35f1b8c4915b8.JPG

 

P1880412.JPG.822a61d7cbd9baadc282b33ae57df739.JPG

 

20220603_201517.jpg.e0b1d1899822a791af0da1dae8a55659.jpg

 

20220603_201736.jpg.caab6ab070290b16ab232bc387e2e6bb.jpg

 

Следва...

  • Харесвам 19
  • Браво 1
Връзка към коментар

Следващият ден го посвещаваме на забележителностите на Ерзурум. Установявам, че както в Сивас, Малатия или Кайзери, например, и тук историческите важни и известни места се броят на пръстите на ръцете, и фактически едва в последните години им е обърнато по-специално внимание. Определено турското правителство работи за развитието на туризма, науката и културата не само по всеизвестната турска Ривиера, но и във вътрешността на страната. Макар че впечатленията ми са, че от историята, местната култура и туризъм във вътрешността на страната, се интересуват най-вече местните хора, а чужденци - май или случайно попаднали там, най-често самотни пътешественици, или хора с конкретни интереси, които отиват на определени места и знаят какво точно искат да видят.

Преди време бях разглеждала снимки в нет-а от преди десет и повече години и почти всички днешни забележителности на Ерзурум, които са почти струпани една до друга, бяха в много... хм, да го наречем „неглижирано“ състояние. Самотно стърчащи върху едно обширно, празно, прашно, пустеещо място, по-нататък се виждаха някакви съборетини в стил "Факултето", в далечината – ръбестите чукари на околните планини. Сякаш всичко оставено на милостта на времето. Днес не е така. Районът и теренът около тях вече не е пустеещ. Има построени нови сгради наоколо, улиците са павирани/асфалтирани, направен е обширен площад, покрит с плочи, има фонтанчета и водни каскади, пейки. А многото алеи с цветя, храсти и млади все още дървета, в близко време ще го превърнат в приятен парк.
Тъй като „чичко Гугъл“ може да даде информация, от мен само някоя снимка с по няколко думи:


= Крепостта – на хълм, височина 2000м, е построена от Теодосий Велики през 5в. Имало е и средновековен замък вътре. В по-ново време там се е разполагала казарма, а в наши дни е превърната в Музей на модерното изкуство.

 

Ka_20220604_100259.jpg.7e6d47c71bd20ea055a964d2de10076d.jpg

 

Ka_20220604_101012.jpg.78dec680d5e2cb323b3c48da248975d3.jpg

 

Ka_20220604_101008.jpg.61e7cdc40e99f256580ec512d67be66f.jpg

 

Ka_20220604_101120.jpg.4036c49edc22466898f66a4f977d3c16.jpg

 

= Çifte Minareli Medrese – нарича се Медресето Хатуние или Медресето с двойното минаре – произведение на селджуките, построено през втората половина на 13 век. Смята се, че това е най-голямото медресе в Анадола. В Сивас има същото медресе с двойно минаре и то, фактически, е било моделът за това в Ерзурум. Днес е музей. В момента на нашето посещение вътре имаше изложба на картини и някаква „чаена“ сбирка на някаква фондация, но след като настоятелно се примолихме, ни пуснаха да разгледаме набързо. Картините бяха от турски художници и доста от тях ми харесаха.

 

CF_20220604_103142.jpg.f38ae486dcbae1592749eb4b4ff6e065.jpg

 

CF_20220604_110013.jpg.e1718f38f26c8eb24d69c43c6ba6fce6.jpg

 

CF_20220604_110000.jpg.5c27880f59b729c681dcded32f63d7c2.jpg

 

CF_P1880514.JPG.d47025cb5ea32e301d3c444f41041f5b.JPG

 

CF_P1880518.JPG.3de259b0b69be62b0910e0bcd07a855a.JPG

 

= Üç kümbetler- Комплекс от три гробници. Предполага се, че най-голямата от тях е гробницата на Емир* Салтук от династията на Салтукидите, управлявал най-важния бейлик**, с център Ерзурум, през 11 век. Впрочем, за въпросната гробница се предполага чия е не по точни данни, а въз основа на архитектурния стил и запис от 1591г в кадастралния регистър, където е записана на Изедин Салтук, управлявал княжество Салтукид между 1132 и 1168г.

*„Емир“ означава владетел, управляващ, голям командир в ислямската армия.

**„Бейлик“ е турска дума, означаваща „територия под юрисдикцията на бей“ и може да се отнася до херцогство или княжество, обикновено в Близкия изток.

 

pa_108788617.jpg.2e7cac1b1914f2d3289b19de37a6d95a.jpg

 

= Улу джами – голямата историческа джамия на Ерзурум се нарича още и Джамията Атабей, тъй като салтукидите са били наричани и „атабей“. Построена е през 12в и може да побере до 10 хил поклонници. Във времето е била реставрирана пет пъти и всеки път е било променяно или добавяно по нещо и към момента представлява комбинация от различни архитектурни стилове. Единствено стената на Кибла и част от централната пътека стоят непроменени вече 800 години. Отвън, поне за мен, не прави никакво впечатление, може би и заради правоъгълната си и груба (каменна) форма, вместо обичайната кръгла, та направо си я подминах. Но и вътре, освен с каменните си сводове, не ме впечатли – няма красиви орнаменти, никакви украси. Аз харесвам да влизам и разглеждам храмове на различни религии, но тази хич не ме предразположи, излязох веднага. Даже не съм я снимала - виждам сега, че нямам нейни снимки.

 

= Джамията Лала паша – на централния площад. Това е първата джамия, построена в Ерзурум през Османския период. Построена е от командира на Сюлейман Великолепни и негов велик везир, който бил и завоевател на Кипър, Лала паша. Моделът на тази джамия е бил приложен и при истанбулските джамии Шехзаде, султан Ахмет и др. Тази джамия ми хареса – по-светла, с цветове. Като се омотах с шала, събух се и понечих да вляза, изведнъж се появиха трима мъже и почнаха да ми сочат встрани, друг вход, там било за „баян“(жените). Ама аз – коза. Обяснявам най-вече с жестове, че няма да се моля, само ще гледам и снимам. Довтаса и ходжата, предполагам, с бяла чалма беше, и той „бурда“(тук) не знам какво, „баян“(жените) – ей там. Аз му соча очите си и упорствам: Бен (аз) садедже (само) гьоз (очи) – чок гюзел джами (много хубава джамия), тамам (става ли)? Сонра (после) – правя жест, че снимам, садедже бир-ики (една-две) фото, тамам? Сонра – гид (тръгвам)!
Не знам турски, ама чат-пат гледам някой турски филм по интернет и държа да е със субтитри, за да чувам и оригиналната реч. Та от там знам малко думи и ги използвам, както го описах. И, факт - помага! - „Чалмата“ махна с ръка към главния вход: „Тамам.“

 

LaP_20220603_175218.jpg.a82533e2e979c991c53f45f1b2ab737c.jpg

 

LaP_20220603_175358.jpg.342ffa02851e44578a171ac120ff8406.jpg

 

= Yakutiye Medrese – Медресето Якутие, също на централния площад. Построено е в началото на 14 век от тогавашния управител на Ерзурум, Ходжа Якут. Днес е Етнографски музей. Вход 15 лири, може да се снима вътре. Имаше интересни неща, няколко восъчни фигури, мъжки и женски местни носии, също и колекция много красиви плетеници, изрисувани върху фаянс. С такива плетеници, пишеше в обяснението, украсявали джамиите, дворците и богатските конаци.

 

Y_P1880412.JPG.021518a3319b1b8e63a141a58a293b38.JPG

 

Y_P1880414.JPG.cdefb1351e029819c72b025acf5bb51b.JPG

 

= Кервансарай на Рустем паша, известен и като Ташхан, е на 200м от там. Построен е от великия везир Рустем паша, който бил много важна личност при Сюлейман Великолепни. Както казах по-рано, Ерзурум е на Пътя на коприната и този Кервансарай е обслужвал нуждите на пътниците, минаващи оттам. Бил е цял комплекс. Имало е също хоспис, малка джамия, магазини, обори за камили и магарета, конюшни, спални помещения, стаи за почивка, заведение за хранене. Тази сграда се смята за един от шедьоврите на османската архитектура, но аз съм лаик и не ме впечатли. Пишеше, че поради неколкократни реконструкции във времето, някои от оригиналните части на Ташхан не са оцелели до наши дни. Последната му реставрация е била през 1965г. Понастоящем голяма част от Ташхан е зает от магазини за бижутерия и сувенири.

 

T_20220603_182403.jpg.bd7fcc07979266e0020af58a4fce3120.jpg

 

T_20220603_182617.jpg.c6dc41ac6ac82e45dfe94690c2fe370d.jpg

 

T_20220604_111706.jpg.37061dbf219e7ff5b53c8be5d9ba103f.jpg

 

T_20220603_182730.jpg.671561bcee34cc27c7460d78344fe7df.jpg

 

Външният двор или прилежащото място до Ташхан е превърнат в не особено добре гледана градина с места за хранене. Има беседка, постлана с възглавници и ниска масичка саралия, където който иска и може, да се храни по „от време оно“, седнал на пода с кръстосани крака (видяхме едно семейство, вечерящо така там), сепарета, нескопосан изкуствен поток с водопадче, под чадъри маси със столове или пейки, поизоставени цветя и храсти.
Та, там, в Ташхан-а, вечеряхме тази вечер. Първо един по-възрастен сервитьор ни награби още от стълбите: „буюрум“, та „буюурм“ – какви ли не чупки направи човекът, да ни кани да седнем там. Ама дотам, с турския не можахме да се разберем повече. Извика един по-млад, той почна на немски - пак не се разбрахме. Извикаха един друг - ооп, и той почна „вилкомен“, ала-бала... пак немски. Пък, ние, немски – ич хабер си найн - няколко думи, но не вършат работа. Накрая обсъдиха бързо нещо помежду си и решиха, че сме ингилизче-ябанджилар (чужденци-англичани. Евет(да)? Кимам: Евет. И сега? Едно момче: „кош, кош! (бягай!) - изфърча нанякъде, другите трима не ни пускат току-така: „Отур, отур, буюрум“ (седнете, заповядайте). Сядаме таман и те ти го един млад симпатяга, иде запъхтян - той, значи, дето спийк инглиш. Разгеле, разбрахме се спокойно – коя манджа каква е, що е...
И се почна: разядки фърчат към масата ни, салати 1-2-3, студен айрян, щот „Бира? Оо, бира йок, форбиден!“ Десерт нещо? Татлъ? Дайте нещо местно, типично за Ерзурум. Веднага, мадам, кюнефе вар, сърма-кадаиф с шам фъстък вар... Преядохме! Накрая и чай носят – икрам било (почерпка) Платихме по има-няма стотина лири на калпак, пък бакшиш не щат – връщат до стотинка, нищо че махваш с ръка „тенкю“. На изпроводяк шпалир от 3-4 сервитьора: Бай-баай! Гьорушурус! - 🙂 Всички доволни.

 

В следващите часове съм снимала само клипове – вечерни светлини и цветове, шумотевица, много народ, най-вече млади хора, и музика отвсякъде.
Вървим към хотела по главната улица, наядени и подути като бременни хлебарки. А народ като на митинг, върви напред-назад, 22ч е вече! Магазини, заведения - още работят. Хората, 9 от 10 - усмихнати. Щастливи хора. Събота вечер е, дискотеките, оказва се, са в разгара си. Установихме, в рамките на 150м имаше: една дискотека на покрива на МОЛ-а, друга на една огромна тераса на някаква административна сграда на кръстовището 50-60м по-натам, трета дискотека над 3-етажния фитнес салон до хотела ни. И така, иху до 1:30 през нощта. В този час изведнъж всичко утихна, всички се изпариха, даже коли не минават - стана страшно тихо, светят звезди, дочуват се щурци...
5ч сутринта... сещате ли се кой ме събуди?

Правилно: Ааааллаааах... аааккбаааар... - хорът на минаретата, стерео. Затваряш прозореца. Тапи в ушите. Йок! – Пет минути Аллах е велик... Точка.

Следва...

 

 

 

 

 

 

 

 

CF_P1880530.JPG

  • Харесвам 9
  • Благодаря 2
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.