jul Публикувано: 7 март Публикувано: 7 март Споделям малко логистика и картинки от Шотландските острови, които силно надминаха очакванията ми. В случая целта на пътуването бяха островите Lewis и Harris, които на практика са свързани. Общото население на архипелага е около 26 000 души според последното преброяване, от което почти около 20 000 души са на тези два острова. Главен град Stornoway, население около 6 000 души. Решихме пътуването да е в края на февруари и началото на март. Вярно, че е доста студено, особено като задуха вятърът с хоризонталния дъжд. Но това пък води до други желани ефекти, като дъги и подобни, така че….. Другата причина беше, че все още можеше при добър късмет да се види Аурора, която бе така добра да ни се покаже в цялата си прелест. Третата причина беше, че в този сезон няма никакви туристи, което е просто прекрасно. Споделиха ни за какво прииждане на туристи с кемпери и каравани става въпрос и живо си представих с тесните еднопосочни пътища как става разминаването. И четвъртата, че денят и нощта са "нормални" и почти като тези, с които сме свикнали. За разлика от лятото, което е почти денонощно светло или зимата, когато пък е тъмно почти цялото време. Маршрутът ни беше: София-Единбург /нощувка в Мокси на летището-препоръчвам/. За нас имаше задължителна отбивка до Единбург и Инвърнес, така че от Мокси на следващата сутрин се придвижихме до центъра на Единбург с електрически автобус на цена 1,6 GBP, което е около 3 пъти по-евтино от другия транспорт. Освен това стига почти два пъти по-бързо. Резервира се и се плаща предварително, иначе не спира на спирката. https://www.ember.to/ Едибург не е като да не сте виждали, но все пак някоя снимка за разкош- Не е като да няма настанявания в Центъра 😊 Специално за нас имаше сватба. Всички гости бяха традиционно облечени. Улица на занаятите. Вътре имаше поне 12-13 човека да шият Нямаше да се сетя да посетя Парламента, ако @Яничка не беше дала жокер На това място се разправяли с вещиците /площада на замъка/ Явно не с всички, защото срещнахме една /почти/истинска Малко по-надолу пък беше надписът за последната екзекуция…. Интересни времена са били. Единбург – Инвърнес първоначално беше планирано с влак. Няколко дни преди това обаче получих съобщение, че поради стачки влаковете са отменени и ще върнат парите. Наложи се да пътуваме с автобус, което не се оказа особено добра алтернатива – закъсня, беше кучешки студ вътре, а оферираните зарядно и WiFi бяха силно неработещи. Инвърнес се оказа приятно градче с реката Нес, разбира се, Викториански пазар /в който има месарници, бижута, кафенета, ресторанти…/, а по върховете отсреща се виждаше доста сняг. Highlands. От Инвърнес пътят ни продължаваше към архипелага. До островите се стига с ферибот за 2,5 часа от Mainland. Обаче при бурно море фериботът спира, така че заложихме на по-сигурния /и по-скъп вариант/ вътрешните авиолинии Loganair. От центъра на Инвърнес до летището ни метна автобус /6 GBPна глава, купува се от шофьора/. За полет от 30 минути /от Инвърнес/ се изръсихме с билети за по 99 GBP на глава. Ама какво да направим, като нямаме номер на клан, та да излязат по-така като за магеланци 😉Връщането ни пък беше Сторноуей-Глазгоу срещу 112 GBP, ама поне се отсрамиха и дадоха чай и бисквитка 😊 Както писах, заложихме на по-сигурния вариант, защото самолетите спират по-нарядко от фериботите, но недостатъчно рядко. Така по обратния път /в който нямахме междинна нощувка/ отложиха полета от острова с около час. Настана напрежение при хората с опит, защото не било рядко да спират по разни причини, различни от метеорологичните условия. В началото лекичко отлагали, после още, накрая отменяли. Чакащите се успокоиха, когато все пак излетя от Глазгоу да ни вземе. Правилно бяха предположили – пилотът каза, че сме извадили късмет, защото сменяли някаква част…. На отиване пътувахме с витлово самолетче, разбира се в елегантно шотландско каре- На връщане с още по-малък джет, на който пишеше – Джетът на Джони от Клана Стюарт 😊 На летището сигурно ни посрещат с Добре дошли, ама и друго да пише, нямаше да разберем – Почти навсякъде движението е в една лента с места за разминаване. Тръгнахме за „малките“ камъни преди големите, но предвид водата до коляно, изобщо не стигнахме до тях. Уж непропускливи, но обувките ни бяха до глезена. Изобщо не ми дойде наум да вземем гумени ботуши. Не е пътека, вода е. И отстрани навсякъде в тревата е вода. Следваща спирка https://www.historicenvironment.scot/visit-a-place/places/calanais-standing-stones/ Тук вече стигнахме без проблем. Следващият ден беше подходящ да слезем до остров Харис. Той е доста слабонаселен, но пък има убийствени плажове. Добре е да се следят приливите и отливите, защото са огромни, и да се иде на плажа при отлив. Специално за нас преваля, за да излезе дъга 😊 https://www.visitscotland.com/info/see-do/luskentyre-sands-p2569901 Да отделя малко внимание на добитъка и другите животни 😊 Предвид климата, пасящите са порядъчно вълнисти. Обаче имаше и такива, които любопитстваха от пристанището на Сторноуей – И такива, които идваха на стада между къщите Най-северната точка на Люис. Ей тука сядам и пиша Брулени хълмове 2 😊 Човек е голям, колкото са големи мечтите му, и пътува до там, до където стигат краката му 😊 Това е спирка на транспорта. 1.Никой вятър не може да я отнесе и 2. Пази от слънце, дъжд и вятър, като си избираш правилната /за момента/ посока Традиционните Black houses. За съжаление не успяхме да влезем, защото въпреки написаното работно време, на място се оказа, че отдавна пият уиски и не чакат нас. Все пак – преди са живеели в тези къщи, хора и животни заедно. Топлели се с торф /вижда се отстрани/, от който ставали черни, от това им е името. Доста са ниски – не само вратите, но изобщо, понеже се разходихме из една от неремонтираните. На лов за Аурора Изобщо, това място ме изненада много. В цифри: 1. Полет Райънеър София – Единбург/Глазгоу – има и по 40 евро двупосочно. 2. Нощувки – скъпи са, не по-малко от 80-90 евро за двойна стая. Към момента предвид полетните времена може само едната посока да се направи без нощувка. 3. Вътрешни полети с Логанеър – над 200 паунда двупосочно /с бисквитата 😉/ 4. Летище-център на град около 6 паунда 5. Храна – в супермаркета на аналогични за България цени, в заведение минимум 40-50 паунда за двама. Биричката почва от 5,5 паунда пинтата. 6. Местните са много приятелски настроени и силно се стараят да говорят разбираем /за нас/ език. Обаче предлагат всичко – природа, плажове, фауна, /флора в по-късните месеци/, Сияние…… 20 4 17
jul Публикувано: 8 март Автор Публикувано: 8 март Понеже не мога да редактирам, а искам да покажа местната храна в една чиния събрана 😀 1. Stornoway black pudding- нещо като кървавица, запича се на тиган 2. Haggis - нещо като бумбар, доста наситен овчи вкус 3. Haggis - същото, но вегетарианско Консумират се с пюрета - картоф, пащърнак и сладка ряпа. 12 1
Svetulche Публикувано: 8 март Публикувано: 8 март Благодаря за споделеното! А как се придвижвахте на самите острови? С обществен транспорт или с кола под наем? 2
Zaro Публикувано: 8 март Публикувано: 8 март На 7.03.2024 г. в 19:57, jul каза: силно се стараят да говорят разбираем /за нас/ език Най-сигурният начин да се влюбиш в шотландския диалект е на масата в кръчмата след второто питие. Тоава вече човек започва да хваща правилата. 1 2
jul Публикувано: 9 март Автор Публикувано: 9 март @Svetulche, с кола. Има някакъв обществен транспорт, но твърде недостатъчен. Само местните си го знаят кога и как работи. Така и не го срещнахме по пътищата. Колата беше на наши близки и не мога да дам отзиви за рентакар, но на летището имаше гише за коли под наем. Ако идем пак, може би бих помислила за кола от летище Единбург/Глазгоу и да си спестя вътрешните полети, макар да има шофиране 5-6 часа в повече. Тогава пък ще рискуваме спиране на ферибота, но какво да се прави 😏 1 1
neuromancer Публикувано: 11 март Публикувано: 11 март На 8.03.2024 г. в 15:57, Svetulche каза: Благодаря за споделеното! А как се придвижвахте на самите острови? С обществен транспорт или с кола под наем? от моите спомени преди 20тина години, автобуси има, и разписанието се спазва, дори да са нарядко. В неделя транспорт почти липсва. Аз тогава ползвах колело под наем и не беше зле, ако се умориш можеш да изчакаш автобуса и да качиш и колелото... Забележителност на тия острови (малко по-далече, но същата група) е летището в Barra, където самолетите кацат на плажа. 1
jul Публикувано: 14 март Автор Публикувано: 14 март Летището в Barra ми остана за следващия път, само на клип съм го виждала 🙂 С велосипед може би е вариант, но транспорът /поне в този сезон/ очевидно е толкова на рядко, че не бих разчитала. Особено като се намокриш до кости /буквално/, никак не би ти се чакало още 3-4 часа примерно, в които дори няма къде да седнеш един чай да изпиеш. Така че за мен не е опция.
neuromancer Публикувано: 14 март Публикувано: 14 март аз ходих лятото де февруари с велосипед... бррр, лятото беше супер а дните са дъъъългиии, бях решил да чакам залез да снимам камъните, ми то ми омръзна за цял живот 2
Препоръчани мнения
Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш
Трябва да си член за да оставиш коментар.
Създай профил
Регистрирай се при нас. Лесно е!
Регистрирай сеВлез
Имаш профил? Влез от тук.
Влез сега