Прескочи до съдържание

ценова политика самолетни билети


Препоръчани мнения

Всъщност, няколко въпроса:

 

1) Планирам пътуване до дестинация Х, която се обслужва от Уиз Еър. Посещението ми е, изцяло за удоволствие, така че не съм вързан с конкретни дати. Каква е логиката, по която Уиз предлагат най-ниски цени, т.е. какви са бизнес правилата, които водят до ниската цена? Съответно, какъв е варианта, да издиря най-ниската предлагана цена в диапазон от 2 месеца? (с непрекъснато кликане по сърча всеки знае, интересувам се за по-елегантно решение, обосновано със знание за ценовата им политика)

 

До този момент, винаги съм успявал да намеря оптимални решения, които в общия случай, отиване-връщане са били базирани на полети от различни компании. Случайно, попаднах на това:

 

2) София - Брюксел, 22 Май - Уиз ми дават 80 лв. отиване, България Еър - почти 600 лв.!!! Гледам връщането на 25-ти - Уиз 120 лв., БГА - 650 лв. :) На какво се дължат тези високи цени на нашите хора?

 

 

Връзка към коментар

Със сигурност има и други с повече опит от мен,но: най-ниските цени са тогава, когато се пътува малко и се борят да напълнят самолета. Т.е. да пътуваш ноември-декември, без нова година и после януари до началото на март. Купува се късно през есента или непосредствено след нова година.

За други дати е както дойде, но ако няма важни събития (фестивали, великден, концерти, училищни ваканции) статистически се твърди, че най-ниските цени са 6-8 седмици преди полета.

Дебнеш някое от 20% намаления и действаш.

Добра идея е редовно да следиш цените, дори да не си решил да купуваш, за да знаеш как вървят и каква е реалистичната цена. Общо взето, ако видиш цена, която те устройва за удобни дати, взимай, без да се чудиш дали може да падне още малко, защото иначе после може да съжаляваш.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

По точка първа - това е дълга тема, в голяма степен е обсъждана тук по различни поводи и специалистите вероятно ще се включат да ти обяснят.

 

По точка втора - само да отбележа, че не e обективно да сравняваш различни неща, малко като ябълки и круши:

- в цената на БГеър е включен чекиран багаж, цената на Уиз е само със салонен багаж, при това малък салонен багаж

- БГеър каца на BRU - Zaventem , основното летище на Брюксел, на 15 мин. от центъра., а Уиз каца в Шарлероа, което се намира на 60-тина километра от Брюксел

 

и още нещо - къде ги видя тия цени по 600 лв. на БГеър???

 

post-139-0-09083400-1393150571_thumb.jpg

 

Ни най-малко нямам намерение да адвокатствам на БГеър, просто трябва да сме обективни

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

1) Многократно сме говорили, че правилата са само ориентировъчни, показани от neuromancer. Логиката е проста - празен самолет, ниски цени, пълен самолет - високи цени. Само че единствените, които знаят колко е пълен самолета са Уиз, останалите можем само да предполагаме с известна доза убеденост, че по средата на седмицата, през зимата, най-вероятно самолетите им са празни и цените ще са ниски. Ама гаранция няма, никога за нищо, и освен с постоянно ръчкане и стискане на палци не можеш да си гарантираш ниска цена никога. Даже и в тоя случай не може да си я гарантираш, защото както я гледаш ниска и чакаш да падне, ще вземе да скочи. 

 

2) Проблема с България Ер за да излезнат тия цени, е че най-вероятно търсиш еднопосочни билети. С нормални авиокомпании търси двупосочен. Макар, че точно България Ер са изключение в последно време по някои дестинации, явно Брюксел не е от тях.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Според мен е некоректно да се сравняват цени на нискотарифна и нормална авиокомпания. В общия случай, колкото повече наближава денят за пътуване, толкова повече се увеличава цената на билета при нискотарифните, докато при нормалните всичко е въпрос на налични бройки билети от различните класове. Естествено и това не е гаранция, че този принцип работи на 100%, но поне моите наблюдения са такива. От известно време се стремя да избирам нормални авиокомпании, защото през последните години моите наблюдения сочат, че полетите от и за България започват да стават неизгодни с нискотарифните. Говоря от свое име и не ангажирам никого с мнението си, а под "неизгодни" имам предвид съвкупност от фактори...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

 Логиката е проста - празен самолет, ниски цени, пълен самолет - високи цени. Само че единствените, които знаят колко е пълен самолета

 

Това не важи за Раян. Високи цени и 50 % затоварване по вътрешните полети. :biggrin:  Как ще ги пуснат евтини. :biggrin:

Връзка към коментар

Това не важи за Раян. Високи цени и 50 % затоварване по вътрешните полети. :biggrin:  Как ще ги пуснат евтини. :biggrin:

 

Е средния им процент затоварване варира между 70% в най-ниския сезон, до 90% във високия. Разбира се, че не всички дестинации ще им работят по абсолютно еднакъв начин, но говоря по-скоро общата картинка каква е. 

Връзка към коментар

Ето въпросните цени. В случая, както Георги е казал, търсих еднопосочен билет. Причината да го правя е, че до момента, много пъти съм пътувал така - на отиване с една авиокомпания, на връщане с друга, постигал съм оптимални цени, наистина. Последният пример беше Берлин - на отиване с EasyJet, на връщане с България Ер - не е имало такива ценови абсурди (дори на БГ Еър ми излезе по-евтино прибирането, отколкото отиването с Изи). Иначе, колкото до сравнението - разбирам, че едните са нискобюджетни и т.н., но за такива пътувания, нося само една раница с мен и на практика, единственото, което има значение е, че да ме превозят евтино, за да не се изхвърляме със скъпи билети излишно.

 

3142n1v.jpg

Редактирано от Locke Lamora
Връзка към коментар

Явно нямат еднопосочни цени до Брюксел. Обикновено ако има нискотарифни по маршрута и традиционните минават на цени на отсечка, но ако няма нискотарифни са си стриктно отиване и връщане. Може нещо да не са догледали с Брюксел или да разчитат, че Шарлероа е друг град и може да им мине номера.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Причината с традиционните авикомпании двупосочен да излиза по-рентабилно от еднопосочен, е че те гледат да профилират пътниците си и по този начин да предлагат различни цени на различен тип пътуващи. Например - ако пътуваш сутрин и се връщаш вечер в делничен ден, това те прави бизнес пътник, това означава, че фирмата плаща, това означава че може билета да е по-скъп. Ако имаш престой в събота вечер, пък означава, че си турист, съответно сам си плащаш, по-чувствителен си на тема цена, за това ти пускат по-евтин билет. За това и практически 100% от евтините двупосочни билети на традиционни авиокомпании имат условието двупосочния билет да включва събота вечер. 

 

Нискотарифните разбиват тази стратегия, като продават само еднопосочни билети, за това и традиционните са принудени, когато усетят конкуренцията да пуснат също евтини еднопосочни, точно да привлекат този трафик, който на отиване би отишъл с изи, а на връщане с БГ Ер. 

 

А Брюксел си е стар бастион на България Ер, след като извозват много от еврочиновниците, билетите се плащат от данъкоплатците, монопол са по линията, съответно могат да си пуснат почти каквито си искат цени.

Връзка към коментар

Каква е логиката, по която Уиз предлагат най-ниски цени, т.е. какви са бизнес правилата, които водят до ниската цена? Съответно, какъв е варианта, да издиря най-ниската предлагана цена в диапазон от 2 месеца? (с непрекъснато кликане по сърча всеки знае, интересувам се за по-елегантно решение, обосновано със знание за ценовата им политика)

 

Е, без кликане не става. Обаче наскоро проведох едно следене на три дестинации в продължение на месец и половина и установих някаква последователност. 

 

1. Най-ниската цена е вторник, чат-пат и сряда. Логиката вероятно е това, че през уикенда човек е издумкал пара, понеделник се хвърля да работи, вторник е някак си в нищото от гледна точка на пътуванията. За да си купиш билет, той трябва да е на примамлива цена. 

 

2. Цените на Уиз следват логиката на синусиода, чиято най-ниска точка е около 6-8 седмици от настоящия момент, освен ако няма празници, когато знаем, че нещата стоят по друг начин. Актуализацията на цените /преместването на синусиодата напред става във вторник. По-рано от 6-8 седмици и по-малък срок преди търсената дата цените са нагоре. 

 

Разбира се, за някой това може да е отдавна известно, аз просто го установих наскоро. 

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Нали има някаква програма, която изкарва цените за минали периоди, включително ден за ден. Например, решаваш да летиш до Мадрид през септември и съответно виждаш как са вървяли цените за същата дата и дестинация през предходните години. Ако има статистически съвпадения за най-ниска цена относно времеви период, аз лично бих се доверил. Споделям тактика, която може и да върши работа. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Нали има някаква програма, която изкарва цените за минали периоди, включително ден за ден. Например, решаваш да летиш до Мадрид през септември и съответно виждаш как са вървяли цените за същата дата и дестинация през предходните години. Ако има статистически съвпадения за най-ниска цена относно времеви период, аз лично бих се доверил. Споделям тактика, която може и да върши работа. 

 

Има такива бази данни, но нито една компания или сайт не ги пускат публично, защото струват доста пари. Има и сайтове, които се опитват да правят прогнози на база на тяхната информация, http://kayak.com е пример, където по време на търсенето ти казва дали според тях цената ще се качи или ще пада.

 

Но и това не е перфектно решение, защото информацията е много динамична. Берлин е типичен пример. Дълги години само България Ер летяха до там и цените бяха над 200 евро, сега са по 70-80 след като навлезе конкуренция. Алгоритъм базиран на предишни години може да ти предложи веднага да купуваш на цена от 150 евро, и да те подлъже.  Естествено, алгоритъма може да взима предвид нови авиокомпании и как присъствието им се отразява на цените, но едва ли подобна услуга някога ще бъде безплатна. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Споменах го, защото бях видял тема във форума за не помня кой град и беше приложена диаграма как са се движили цените в минал период. Има ли нещо такова или нещо съм се объркал?  

Връзка към коментар

Споменах го, защото бях видял тема във форума за не помня кой град и беше приложена диаграма как са се движили цените в минал период. Има ли нещо такова или нещо съм се объркал?  

 

Аз бях пускал нещо такова, скрийншот от Azuon. Сигурно говориш за нещо такова:

 

2014-02-23_21-46-47.png

 

Графиката показва грубата идея, в началото цената е "номинална" и почва да варира едва като наближи полета, дъното е около 2 месеца преди полета, и почва да расте рязко няколко дни преди него. Но точно това е, груба идея, има много проблеми с тази информация, ако трябва да се анализира математически. Няколко от тях:

 

  • това е информация само от един източник, на база на търсенията в източника. Ако няма търсения по маршрута няма и информация, програмката не тегли автоматично тарифите, а чака да и кажеш какво да търси, което тя ще си го запамети. 
  • вижда се, че отвъд грубата идея нещата са динамични. Между 03/01 и 21/01 цената минава през 90 до 141 евро, до към 120, пак 141 за да стигне до 89 в началото на февруари. С такива вариации много трудно може да направиш твърда препоръка. 
  • Говорим за конкретен полет на уиз, на конкретна дата. Ето я графиката пък на изи:

2014-02-23_21-55-49.png

 

Тотално различна и като цена и като поведение. Грубо пак е същото - най-ниската точка е 2 месеца преди полета, но пък за разлика от уиз след това расте нонстоп. Но пък, ако погледнем графиката на уиз за полет ден по-късно...много повече прилича на тази на изи, отколкото на първата на уиз. Нямаме втори спад в цената, а след дъното кажи речи расте постоянно:

 

2014-02-23_21-58-16.png

 

Вижда се, огромни вариации и то при положение, че говорим за полети на точно определени дати с едва две нискотарифни авиокомпании. Какво става ако вкараме в хаоса уикенди, традиционни авиокомпании, сезонност, събития покачващи интереса като ваканции, концерти, спортни събития, цената на горивото, политическа обстановка (някой да се изненадва, че в момента има евтини билети до Киев?) и става...абе огромен миш-маш. Със сигурност не бих използвал тези графики догодина да препоръчам на някой, който иска да лети на 24 февруари да чака точно до 8 януари и нито ден повече. А някой софтуер сигурно ще направи точно това. 

 

Тая игра е малко като борсовата. И до колкото знам там оперират много компютърни модели и се справят добре, може би теоретично може да се направи такъв сложен модел и за самолетните билети. Само че там играят с милиони и си заслужава инвестицията. А дали си заслужава за да може ние да преценим как да спестим 5-10 евро? :) Дали ако се появи такъв точен модел авиокомпаниите няма да си коригират ценообразуването спрямо него? Винаги може да са една крачка напред. 

 

Отплеснах се яко :)

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.