Прескочи до съдържание

"Boarding completed" и други анонси на екипажа, както и малко за летателната етика...


Препоръчани мнения

Публикувано:

Откривам тази тема с идеята да си поговорим за анонсите на екипажа на борда на самолет, преди, по време и след кацане, както и да припомним най-важните елементи от неписаните правила относно летателната етика, която всеки би трябвало да спазва на борда. Бих се радвал в темата да се включи и @дядо Пепи с повече подробности около протокола от качването на борда на пътниците до тяхното напускане с отговори на евентуално възникнали въпроси, например, доколко бързият бординг предопределя спазване на отреденото време за излитане или пък наистина ли е вярно, че ако в пилотската кабина не бъде съобщено от старшия стюард, че всички в салона са подготвени за излитане същото не се разрешава от кулата. Освен това знам, че имаме и магеланец, който е член на кабинния екипаж и той също може да разкаже нещо интересно от кухнята в тази посока...

 

Иначе, моят любим анонс е "boarding completed" по минимум две причини. Естестевно, на първо място защото след този анонс става ясно, че няма закъснели пътници и всичко е готово за полет. Но, този анонс ми е далеч по-любим и по една друга причина, защото предполага, че средното място между нас ще остане незаето по време на целия полет. До преди една-две години това се случваше в 95% при полети с групата на Луфти, около 85% при полети с други традиционни и 75% при полети с нискотарифни авиокомпании. За жалост в последно време все по-често по време на полет затоварването е близко до 100% и мястото между нас е заето...

 

Относно летателната етика ми се иска веднага да обърна внимание на две важни условия, които според мен всеки трябва да спазва при качване на борда. На първо място по време на бординг е добре да следим анонсите от гишето и да внимаваме за поредността на качване на борда, съгласно отпечатана на бордната карта група. Така ще подпомогнем по-бързото качване на борда на самолета. Вече стъпили на борда е добре да не задръстваме пътеката, като например вместо да сваляме връхната дреха докато все още сме в средата на пътеката е по-добре да влезем между седалките на своя ред и там да сторим това, за да може да не пречим на останалите пътници да преминат по пътеката навътре в самолета. За навика да ставаме от място веднага щом самолета се позиционира на ръкав или стоянка след кацане, дори не искам да отварям дума, но явно все още има хора, които си мислят, че могат да напуснат самолета по едно и също време с всички останали още преди ръкава да се допрял до фюзелажа или пък подвижната стълба да се е появила в близост до машината...

 

Кажете сега кои са вашите любими анонси, добри практики и въпроси към екипажа, чиито отговори отдавна искате да научите...

 

 

  • Харесвам 16
  • Браво 1
Публикувано:
преди 5 минути , Duke каза:

Откривам тази тема с идеята да си поговорим за анонсите на екипажа на борда на самолет, преди, по време и след кацане, както и да припомним най-важните елементи от неписаните правила относно летателната етика, която всеки би трябвало да спазва на борда. Бих се радвал в темата да се включи и @дядо Пепи с повече подробности около протокола от качването на борда на пътниците до тяхното напускане с отговори на евентуално възникнали въпроси, например, доколко бързият бординг предопределя спазване на отреденото време за излитане или пък наистина ли е вярно, че ако в пилотската кабина не бъде съобщено от старшия стюард, че всички в салона са подготвени за излитане същото не се разрешава от кулата. Освен това знам, че имаме и магеланец, който е член на кабинния екипаж и той също може да разкаже нещо интересно от кухнята в тази посока...

 

Иначе, моят любим анонс е "boarding completed" по минимум две причини. Естестевно, на първо място защото след този анонс става ясно, че няма закъснели пътници и всичко е готово за полет. Но, този анонс ми е далеч по-любим и по една друга причина, защото предполага, че средното място между нас ще остане незаето по време на целия полет. До преди една-две години това се случваше в 95% при полети с групата на Луфти, около 85% при полети с други традиционни и 75% при полети с нискотарифни авиокомпании. За жалост в последно време все по-често по време на полет затоварването е близко до 100% и мястото между нас е заето...

 

Относно летателната етика ми се иска веднага да обърна внимание на две важни условия, които според мен всеки трябва да спазва при качване на борда. На първо място по време на бординг е добре да следим анонсите от гишето и да внимаваме за поредността на качване на борда, съгласно отпечатана на бордната карта група. Така ще подпомогнем по-бързото качване на борда на самолета. Вече стъпили на борда е добре да не задръстваме пътеката, като например вместо да сваляме връхната дреха докато все още сме в средата на пътеката е по-добре да влезем между седалките на своя ред и там да сторим това, за да може да не пречим на останалите пътници да преминат по пътеката навътре в самолета. За навика да ставаме от място веднага щом самолета се позиционира на ръкав или стоянка след кацане, дори не искам да отварям дума, но явно все още има хора, които си мислят, че могат да напуснат самолета по едно и също време с всички останали още преди ръкава да се допрял до фюзелажа или пък подвижната стълба да се е появила в близост до машината...

 

Кажете сега кои са вашите любими анонси, добри практики и въпроси към екипажа, чиито отговори отдавна искате да научите...

 

 

Бурно ти ръкопляскам за идеята за тази тема!

 

🙂 

  • Харесвам 2
  • Смея се 13
Публикувано:
В момента, Брани каза:

Бурно ти ръкопляскам за идеята за тази тема!

 

🙂 

Да, това също е "тема" за тази тема. Интересно, но тенденцията продължава и в 90% от случаите на полети от/до София с нискотарифни се ръкопляска бурно в мига на допиране на самота на пистата при кацане, докато много рядко това се случва при полети от/до София с други компании. Така и не разбирам на какво се дължи този феномен, защото от години по тези маршрути пътуват и българи и чужденци и формално не би следвало да има някаква разлика...

  • Харесвам 4
Публикувано:

Доколкото знам, имаме (поне) двама представители на кабинен екипаж - с единия дори имам удоволствието да съм летял на полет 🙂

 

Добра практика при кацане би била първи да слизат винаги най-близките до вратите редове, след тях следващите и т.н., а другите да си чакат спокойно реда, но това никога не става ...

 

Иначе моите два любими анонса са "Cabin crew, prepare for departure", защото това е знак, че самолетът е на път да направи това, за което е създаден - да излети,

и "Cabin crew, prepare for landing" при завръщане в България, защото за мен лично прибирането у дома си е също хубава част от всяко пътуване. 

  • Харесвам 12
Публикувано:
преди 13 минути , Duke каза:

Да, това също е "тема" за тази тема. Интересно, но тенденцията продължава и в 90% от случаите на полети от/до София с нискотарифни се ръкопляска бурно в мига на допиране на самота на пистата при кацане, докато много рядко това се случва при полети от/до София с други компании. Така и не разбирам на какво се дължи този феномен, защото от години по тези маршрути пътуват и българи и чужденци и формално не би следвало да има някаква разлика...

 

Според мен е преобладаващо на полети до южни дестинации.

 

На този линк има обяснение на всяка звукова сигнализация в кабината преди и по време на полет, с възпроизвеждане на съответния звук. Доста ограмотяващо четиво, да не ходим, така де, да не летим прости.

  • Харесвам 6
Публикувано:
преди 5 минути , Zaro каза:

 

Според мен е преобладаващо на полети до южни дестинации.

Тц., преди две седмици на полет до Дортмунд се случи въпреки ранния час, както и на връщане от Кьолн вечерта - бурно ръкопляскане с възгласи "Айдеееее...." И двата полета с нискотарифни до дестинации далеч от определението южни. В петък до Франкфурт и вчера от Франкфурт с полети на Луфти - нула опити за каквато и да е било форма на аплаузи...

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 14 минути , Брани каза:

"Cabin crew, prepare for departure"

Доста съществен момент.

Не е като да не се е случвало, да се кисне в самолета над час след "Boarding completed" ... 😞

  • Харесвам 6
Публикувано:
преди 13 минути , Zaro каза:

На този линк има обяснение на всяка звукова сигнализация в кабината преди и по време на полет, с възпроизвеждане на съответния звук. Доста ограмотяващо четиво, да не ходим, така де, да не летим прости.

Да, с интерес съм чел тази подробна информация, но идеята е да опитаме под формата на дискусия да научим тези неща... 😉 

  • Харесвам 1
Публикувано:

Моят любим анонс: " Пътниците са разтоварени". Което означава, че полетът е завършил успешно и безопасно за всички, и пътниците вече на са отговорност на екипажа. . 

преди 21 минути , Duke каза:

протокола от качването на борда на пътниците до тяхното напускане с отговори на евентуално възникнали въпроси, например, доколко бързият бординг предопределя спазване на отреденото време за излитане или пък наистина ли е вярно, че ако в пилотската кабина не бъде съобщено от старшия стюард, че всички в салона са подготвени за излитане същото не се разрешава от кулатадготвил салона за пътниците.

Бординг не се изпълнява без разрешение на КВС. А той го дава това разрешение, само когато старшата стюардеса каже, че кабинният състав е приел и подготвил салона за пътниците. Кетеринг, напитки, хигиенни материали, продажби. Всичко е на борда и е така, както е заявено за съответния полет. Преди всичко пътници да са на борда, както и задължителната полетна документация - passеnger list, load sheet& trim sheet разрешение за запуск не можа да искаш.  Така че екипажът е максимално зависим от земните служби за начало на запуск, рулиране и излитане.   

За ръкопляскането след кацане съм писал и друг път. Винаги съм гледал с лека насмешка. Всичко опира до манталитет. Все едно да ръкопляскам на лаборантката, че  ми е взела кръв, както трябва, или бензинджията ми е сипал гориво каквото и колко съм му казал. С някои колеги сме се шегували, да вземем да сложим една унифирмена шапка ( може би за това нямаше такива) и като излизат пътниците ... кой, колкото обича. Пък после екипажът ще направи делчев, както прецени. Шега, разбира се. По-важно е пътниците да не стават до спирането на стоянката и изгасване на сигнала за коланите. По перона се движат самолети, най-различна самолетообслужваща техника. И не се знае кой на какъв хал е и колко е в час. Спирачките на самолета са много ефективни и при рязко задействане могат да се получат нежелани и от двете страни ситуации.  А не като евреите при чартъри от Тел Авив. Още сме на рульожката, а та са се наредили до вратата с ръчния багаж и са готови да влязат в автобуса. И като скочихме на спирачките заради едно куче стана мазало. Една госпожа щеше да избуши вратата към пилотската кабина. За това е добре да се спазва това, което казва кабинният състав. Нека никога не забравяме, че те са в самолета не като сервитьорки, а като пресонал, който се грижи най-вече за нашето безопасност и после за приятното ни пътуване. 

  • Харесвам 26
  • Благодаря 2
Публикувано:
преди 45 минути , Duke каза:

Относно летателната етика ми се иска веднага да обърна внимание на две важни условия, които според мен всеки трябва да спазва при качване на борда. На първо място по време на бординг е добре да следим анонсите от гишето и да внимаваме за поредността на качване на борда, съгласно отпечатана на бордната карта група. Така ще подпомогнем по-бързото качване на борда на самолета. Вече стъпили на борда е добре да не задръстваме пътеката, като например вместо да сваляме връхната дреха докато все още сме в средата на пътеката е по-добре да влезем между седалките на своя ред и там да сторим това, за да може да не пречим на останалите пътници да преминат по пътеката навътре в самолета. За навика да ставаме от място веднага щом самолета се позиционира на ръкав или стоянка след кацане, дори не искам да отварям дума, но явно все още има хора, които си мислят, че могат да напуснат самолета по едно и също време с всички останали още преди ръкава да се допрял до фюзелажа или пък подвижната стълба да се е появила в близост до машината...

Според мен повечето магеланци спазват тези и други правила или поне така ми се иска.
Летателната етика се среща по-често в определени локации, отколкото в други. А в някои трети просто липсва. 😄
Примерно, летях от Кайро за Истанбул и поне 50% от хуните, влезли в самолета след юнашко блъскане, се бяха настанили кой където си иска, а не според бордна карта. 😄
Но турските стюардеси не бяха вчерашни и ги причакваха тук-там и бързо ги гонеха в правилна посока. 😄
Хуните донякъде могат да се оневинят, че информацията за място на бк е с познатите ни латински букви и арабски цифри, които на тях пък са им доста непознати.

А в самолетите от Кьолн знаете масово кой пътува, кой пляска и кой става прав секунди след кацане. Ама те тук не четат, ако изобщо четат.
 

  • Харесвам 14
Публикувано:
преди 29 минути , Argentique каза:

А в самолетите от Кьолн знаете масово кой пътува, кой пляска и кой става прав секунди след кацане. Ама те тук не четат, ако изобщо четат.
 

Съгласен 100%. 

  • Харесвам 4
Публикувано:
преди 50 минути , дядо Пепи каза:

Моят любим анонс: " Пътниците са разтоварени".

Ето един анонс, който по обясними причини никой от нас не е чувал. Как точно звучи на английски?

  • Харесвам 1
Публикувано:
Преди 1 час, Duke каза:

В петък до Франкфурт и вчера от Франкфурт с полети на Луфти - нула опити за каквато и да е било форма на аплаузи...

Ха, точно вчера с Луфти от София до Франкфурт яко пляскаха...

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 52 минути , Argentique каза:

Според мен повечето магеланци спазват тези и други правила или поне така ми се иска.

Никой не е написал, че това не е така, но целта е в крайна сметка да споделяме опит с оглед покачване на общата летателна култура, защото може би само на мен ми прави впечатление как протича бординг на вътрешен европейски полет и как това се случва с крайна или начална точка София...

 

преди 52 минути , Argentique каза:

А в самолетите от Кьолн знаете масово кой пътува, кой пляска и кой става прав секунди след кацане. Ама те тук не четат, ако изобщо четат.

Ами, не мога да се съглася на 100% с написаното от теб. Първо бих искал да подчертая, че през последните години наблюдавам рязка промяна в хигиената, маниерите и възпитанието на визираните от теб хора за разлика от някои други родни екземпляри. Така че не бих искал да сочим с пръст определена група от хора, защото не винаги совите са това което са... 

 

преди 8 минути , searus каза:

Ха, точно вчера с Луфти от София до Франкфурт яко пляскаха...

На връщане следобед нямаше ръкопляскане...

  • Харесвам 4
Публикувано:

Аз предполагам, че това ръкопляскане е някакъв стаден инстинкт и като почнат няколко човека - се разпространява... Ако не почнат - няма..

От много време не ми се е случвало обаче.

  • Харесвам 3
Публикувано:

Специално за ръкопляскането - аз лично не ръкопляскам, с едно-две изключения, като например, когато кацнахме аварийно на летище Пловдив в много лоши метеоусловия - силна турбуленция със сериозни пропадания, бурен вятър с променяща се сила и посока, плюс викове и писъци на стресирани пасажери в кабината. 
Но пък и не мога да кажа че чак ми пречат по някакъв начин тези ръкопляскания, или пък да определям пътниците, които го правят като наивни, или едва ли не глупави. В крайна сметка - ръкопляскането е израз на благодарност, не е мрънкане или псувня, че да е неприятно, звукът не е страшен и може да се изтърпи за 20-30 секунди. Има доста по-неприятни прояви на пътници в самолета, за които е ставало дума, отколкото това ръкопляскане.
Да, ясно е че екипажът просто си върши работата, но какво пък толкова ако някои изразяват благодарност по този начин? Аз на излизане от самолета винаги казвам "Благодаря, довиждане." на членовете на кабинния екипаж. ( Е, и от това има 2-3 изключения, когато екипажът се е държал по-грубо и неприветливо). На касиерката в супера също казвам "Благодаря, довиждане"след като си платя.  Струва ми се че това е част от нещата, които правят отношенията между хората малко по-приятни, въпреки че всеки  просто си върши работата. В Канада, например, ми направи добро впечатление, че когато слизат, пътниците в автобусите на градския транспорт също казват на шофьора "Благодаря, довиждане", или "Благодаря, хубав ден!."
 

  • Харесвам 23
  • Браво 3
Публикувано:

Моят любим анонс - "Start of descent". Най-вече след 10+ часов полет. Но като цяло означава последни ходения до тоалетна, допиване и дояждане на каквото има по таблите, последни размествания, затягане на коланите, за който ги е свалил, както и типичното заглъхване на ушите. А да - и изправяне на седалките. Също излизане от комфортната зона над 10000м и влизане в зоната с турболенция, облаци, дъжд и тн. Но няма как, трябва и да се кацне 🙂

  • Харесвам 7
Публикувано:
преди 6 минути , feel_the_rush каза:

Моят любим анонс - "Start of descent". Най-вече след 10+ часов полет. Но като цяло означава последни ходения до тоалетна, допиване и дояждане на каквото има по таблите, последни размествания, затягане на коланите, за който ги е свалил, както и типичното заглъхване на ушите. А да - и изправяне на седалките. Също излизане от комфортната зона над 10000м и влизане в зоната с турболенция, облаци, дъжд и тн. Но няма как, трябва и да се кацне 🙂

А да, това също ми е много важно, защото имам едно вече повредено от самолети ухо и това ми е сигнал да си извадя дъвки, за да се опитам да минимизирам неприятните ефекти, невинаги успешно 🙂 

  • Харесвам 3
  • Шок 1
  • Замислям се 1
Публикувано:

Най-много ми харесваше когато при ковида започнаха да управляват слизането и пускаха само 3-4 реда едновременно. За съжаление това вече отпадна.

Иначе много мразя да се бутам и винаги слизам измежду последните.

  • Харесвам 6
Публикувано:
преди 23 минути , feel_the_rush каза:

Но като цяло означава последни ходения до тоалетна, допиване и дояждане на каквото има по таблите, последни размествания, затягане на коланите, за който ги е свалил, както и типичното заглъхване на ушите. А да - и изправяне на седалките.

+ вдигане на сенниците, а малко по-късно преди вечерно/нощно кацане и затъмняване на кабината, макар, че напоследък ми прави впечатление, че понякога липсва затъмнение, което на мен ми пречи защото обичам да зяпам през прозореца...

 

преди 13 минути , neuromancer каза:

Иначе много мразя да се бутам и винаги слизам измежду последните.

И аз предпочитам същото, но понякога при свързващ полет и закъснение се налага да изтърпявам този неорганизиран хаос...

  • Харесвам 2
Публикувано:

За ръкопляскането - знам, че е невъзможно, ама щеше да е забавно като почнат да ръкопляскат и пилотът да излети отново и да каже после, че е мислел, че го викат на бис заради мекото кацане. И така, докато не спрат да ръкопляскат. Даже старшата стюардеса може да надъхва: "И сега за всички вас, отново нашият прекрасен капитан Еди Кой Си и неговото световноизвестно приземяване"

  • Харесвам 1
  • Смея се 21
Публикувано:

Аз пък имам въпрос - при стандартните авиокомпании като че ли се държи на правилото сенниците да са дръпнати надолу при излитане и кацане. А при нискобюджетните е точно обратното - трябва да са вдигнати?! Защо има разминаване?

  • Замислям се 1
Публикувано:

Не мисля, че има такова нещо, по-скоро според часа на приземяване. Като е тъмно навън се вдигат и се гаси осветлението, за да се приспособят очите към светлината навън. Никога не са ми казвали да затваряме щорите, само да ги отворим. Ама може и да бъркам.

  • Харесвам 3
Публикувано:
преди 15 минути , saved_ каза:

Аз пък имам въпрос - при стандартните авиокомпании като че ли се държи на правилото сенниците да са дръпнати надолу при излитане и кацане. А при нискобюджетните е точно обратното - трябва да са вдигнати?! Защо има разминаване?

Никога не ми се е случвало по време на полет с независимо каква компания, сенниците да са били спуснати при излитане или кацане. Напротив, винаги по време на подготовка за излитане, стюардите проверяват за вдигнати сенници, което се случва и съответно преди кацане. Дори съм имал случай на възникнало напрежение между пътници и кабинен екипаж по този повод...

  • Харесвам 4
Публикувано:

При кацане и излитане задължително се вдигат сенниците, ако не са вдигнати е грубо недоглеждане на екипажа и няма общо с типа авиокомпания.

 

За всичките неща в темата няма общо типа авиокомпания, мислите си че сте летели 100 пъти и имате статистическа извадка, която да е достатъчно представителна, но не е така, вашият опит е капка в морето, и ако сте много уверени в някакъв установен от вас тренд е много по-вероятно да сте попаднали в самозаблуда, от тези които са много любими на психолозите. Специално ръкопляскането при кацане е многократно рециклирана тема по целия свят и то от издания и коментатори, които дори не са помирисвали София - Кьолн с Уиз.

 

Викам да назначим Георги Матеев, домосед, а може и цяла работна група от форума с един лист и химикал на всеки полет да попълва тип авиокомпания, изходна точка, крайна точка, дали дестинацията е "специфична" или "елитна" и да брои колко често се ръкопляска и да засича с хронометър колко наносекунди трае от опирането на колесника до ставането от седалката на първия пътник. Ама да води прилежен дневник, а не на база "имам чувството че...". Така ще стъпим на истинска научна основа. Форумът може да спечели Нобел от нивото на ония, които изследват колко могат да плуват умрелите пъстърви...примерно.

  • Харесвам 4
  • Браво 1
  • Смея се 13

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.