Прескочи до съдържание

Размисли за новините и жажда за смислена информация.


Lindt

Препоръчани мнения

Зачетох се днес в една статия за успелите българи в чужбина. Не ме впечатли толкова това, че не съм чувала за тях, колкото че за пореден път се замислих за напълно безинтересните ни новини, от които не научавам нищо.

http://www.manager.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%83%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D0%B8-%D0%B2-%D1%87%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D0%B9-%D1%87%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BB-%D0%BB%D0%B8-%D0%B5-%D0%B7%D0%B0?fb_action_ids=10202205443471255&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B251311761711665%5D&action_type_map=%5B%22og.likes%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

И ако продължа да мисля, не само за постиженията на българи не знаем, миналата седмица си говорих с колежка, възмутена, че децата трябвало да учат по изобразително изкуство, по музика, а това са "предмети за почивка". Ядосах се, утре ще станат туристи, няма да знаят Йохан Щраус кой е, какво е тромпет също, техниките на рисуване, Рафаело, какви са архитектурните стилове и тн.

И реално пак се сещам за това, че искам децата ни някой ден да седят на вечеря с нас, да пускам новини и покрай разговорите ни да учат нещо, да си изграждат мнение, да трупат някакви впечатления. А май ще си говорим за катастрофи и некадърни политици. 

Та си отварям тема с цел да уча нещо ново и интересно, да се гордея, просто да има още един канал за информация. И да си кажа какво ми се върти из главата, разбира се. 

 

Връзка към коментар

За съжаление това се харчи, и не само в България, а по целия свят. Друг фактор е интернет, където новинарските сайтове обикновено се борят за количество, а не качество. Което е разбираемо - повече съдържание, повече прегледи, повече кликания по банери. Колко от българските сайтове имат истински авторски текстове, разследвания, коментари и колко просто бълват пресрелийзи на копи/пейст и текстове от евтини новинарски агенции? Съотношението сигурно е 95%-5%

 

Дано не ти отвличам темата в друга посока, искаш просто интересни, но непопулярни текстове и новини да пускаме тук или да коментираме като цяло нивото на информацията, която ни залива?

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Понапрегнах се, за да се сетя за някои умнотии от Балзак, Мопасан и Алеко. Та тези умни мъже пишат за журналистиката, цитирам по памет: "Журналистиката е огромно метателно оръдие, заредено с дребни омрази", "Журналистът трябва да е като проститутката - винаги на разположение на публиката", „Българската преса! Каква жалка ирония в тези две думи!...”

 

Тук, струва ми се, думите са излишни. Братя и сетри, грабвайте хубавите книжки, пресата и интернет не са всичко... и пътувайте, разбира се... :)

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

...миналата седмица си говорих с колежка, възмутена, че децата трябвало да учат по изобразително изкуство, по музика, а това са "предмети за почивка". Ядосах се, утре ще станат туристи, няма да знаят Йохан Щраус кой е, какво е тромпет също, техниките на рисуване, Рафаело, какви са архитектурните стилове и тн.

 

Хващам се само за това, щото имам преки наблюдения върху сина си, който е 4 клас. 

Да, смятам, че в тази възраст на децата им е твърде рано да учат за Щраус, Рафаело, да не говорим за архитектурни стилове. Те просто още не са узрели за това. Същевременно, в 4 клас получават оценки по тези предмети, което е още по-идиотско. До 4 клас, учителите имат указания за пишат поощрителни оценки на децата. Според мен няма грам логика децата от малко да се учат на бележкарство, защото от 5 клас идва класическото оценяване и шестицата изведнъж може да се окаже максимум петица, а често и четворка. 

 

Да се върнем на рисуването и музиката. Това, че според мен децата не трябва да учат за Рафаело и Щраус, не означава, че тези имена не трябва да се споменават. Точно така. Да се споменават, защото материята е доста специфична и усвояването и е силно субективно. И когато след година или две децата отново се сблъскат с познато име, и ако лампичката светне, това дете само ще потърси информацията. 

 

Не може да слагаме всички туристи под общ знаменател и че ако си турист, но не знаеш кой е Йохан Щраус, Рафаело, Ван Гог и т.н., значи не си истински турист. Все пак нещата опират до предпочитания. Може би ако не знаеш кой е някой от посочените, просто интересите не са ти в тази насока. Това е нещо в реда на нещата. Аз за себе си признавам, че не си падам по художествени галерии. За сметка на архитектура обаче, да огледам някоя сграда примерно от всички възможни ъгли, да я видя откъде се вижда най-добре, па да я щракна. 

 

"Предмет за почивка" не е съвсем точна дефиниция. По принцип идеята на тези часове е детето да не бъде под такъв информационен водопад, защото материалът по другите е уникално зле структуриран. Не знам кой и как одобрява учебниците, но онзи ден по предметa с наименование "Човек и общество", който за по-голямата част от пишещите се казваше "Родинознание", синът ми имаше урок за Априлското въстание. На него бяха отделени 5 реда. Черешката на тортата беше, че не се споменаваше къде е започнало. 

 

За да има Рафаело, трябва да има първо Копривщица. 

 

Извадих една книга за историята на България, която съм купил на сина ми, и седнахме да си поприказваме. За 15 минути научи, разбра и запомни много повече. Даже започна и да задава въпроси. 

 

От друга страна, не трябва да получаваме всичко наготово, защото какъв ще ти бъде стимулът да търсиш информация? Да станеш сам изследовател. 

 

Интернет даде много, но и взе много. Цъкаш и всичко го получаваш наготово. Едно време всяка написана дума минаваше през редактор, това, което четяхме, беше грамотно написано и най-важното, граматически правилно. В наши дни всеки аналфабет има поле за изява и написаното от него се прочита от други. Статистически погледнато, неправилният език преобладава пред правилния. 

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 11
Връзка към коментар

Имам си една теория, леко иронична...Що да правим статистика на успелите българи на вън, ще вземат всички да разберат, че така става...А и нали и в БГ си трябват роби.

На мен пък ми е много интересно ако някой успее и се съобщава по новините. И ако не е политика - гледам. Иначе отдавна ходя почти в мъгла - спрях да гледам основните ни ТВ, а новини почти не пускам. Винаги се ядосвам след това с противоречието на вън.

А някога за журналистите бях чула: "да отразява информацията без да влага лично отношение"...За съжаление  това е май като онези понятия във физиката, започващи с "идеална(о, и)"

 

Сякаш всичко е насочено към една цел - опросяване на населението с цел по-лесно управление. И е приложимо според мен дори и в по-развитите страни. Само, че се чудя ако един ден ни отеснее тази планета съвсем как ще измислим нещо ново? Така "отгледана" маса, единственото, което може да роди е някакъв тип агресия ...Много се отклоних

Редактирано от Asterisk
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

...

Дано не ти отвличам темата в друга посока, искаш просто интересни, но непопулярни текстове и новини да пускаме тук или да коментираме като цяло нивото на информацията, която ни залива?

 

Има много мислещи хора из този форум, което предизвиква в мен желание да ги карам да пишат повече. Така че накъдето искате, натам се отвличайте, но по принцип нивото на заливащата ни информация е много ниско, предпочитам да вкараме и малко позитивна информация из темичката. 

 

Zaro, много ги жалим тези деца, а мозъкът им позволява да запаметяват, стига да им се поднася по интересен начин знанието. Аз обичах енциклопедии, и предмет, в който им показват великите постижения на човечеството  и дори природата не може да ми се стори излишен или сложен. Ако материалът в трети клас им е много, или не са научени да са любознателни, или просто трябва да се приеме, че са глупави. Извинявам се предварително, крайна съм в някои(доста) отношения, а човешката глупост е едно от тях.

Астериск, и аз я споделям тази теория, а понеже Ад на Дан Браун ми влезе под кожата, мисля, че освен затъпели, вече сме твърде много на тази планета.  

Редактирано от Lindt
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Рафаело е сложен, но Бенковски и Каблешков не са...не разбирам логиката, честно. И не е задължително да е Рафаело, може да е Майстора, например.

 

Иформацията не е равнозначна на знание. Не мисля, че нивото на информацията е ниско; всеки сам си подбира източниците.

 

Ако нещо ми липсва, това са аналитичните статии: по мое мнение преди като че ли имаше повече такива, сега медиите в БГ са разделени в зависимост от това кой е собственик и неговите партийно-бизнес интереси и анализите са доста едностранчиви.

 

Аз имам друг проблем: не мога да си задържа вниманието прекалено дълго върху едно нещо и често чета няколко едновременно (ADHD)  и ми е трудно да се задълбоча, както преди.

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Zaro, много ги жалим тези деца, а мозъкът им позволява да запаметяват, стига да им се поднася по интересен начин знанието. Аз обичах енциклопедии, и предмет, в който им показват великите постижения на човечеството  и дори природата не може да ми се стори излишен или сложен. Ако материалът в трети клас им е много, или не са научени да са любознателни, или просто трябва да се приеме, че са глупави.  

 

Ще го кажа деликатно - говориш пълни глупости :) . За съжаление нямам скенер вкъщи да сканирам да видиш какво се учи, защото очевидно нямаш наблюдение. На това отдавам мнението ти. Отвори един учебник и виж по какъв интересен начин се поднася знанието. Аз ти цитирам, че в урока за Априлското въстание не се споменава Копривщица и цялото въстание заема 5 реда, ти ми говориш, че ги жалим децата, че не учели интересно поднесената информация. Всяко дете обича енциклопедии, но когато го омоташ във 2 клас с неща, които се учат в трети или четвърти, в трети или четвърти клас интересът се е превърнал в желание за избягване на материята. 

 

Децата буквално се изнасилват да учат неща, които не съответстват на тяхната възраст. 

 

Липсата на личен опит си казва думата. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ето една положителна история, скоро разбрах, че един от баш шефовете в skyscanner, която е от най-големите световни търсачки за билети е българин: http://filipfilipov.com/

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Ще го кажа деликатно - говориш пълни глупости :) . За съжаление нямам скенер вкъщи да сканирам да видиш какво се учи, защото очевидно нямаш наблюдение. На това отдавам мнението ти. Отвори един учебник и виж по какъв интересен начин се поднася знанието. Аз ти цитирам, че в урока за Априлското въстание не се споменава Копривщица и цялото въстание заема 5 реда, ти ми говориш, че ги жалим децата, че не учели интересно поднесената информация. Всяко дете обича енциклопедии, но когато го омоташ във 2 клас с неща, които се учат в трети или четвърти, в трети или четвърти клас интересът се е превърнал в желание за избягване на материята. 

 

Децата буквално се изнасилват да учат неща, които не съответстват на тяхната възраст. 

 

Липсата на личен опит си казва думата. 

 

Абсолютно, учебниците са такива, че и на най-любопитните деца много бързо им заминава мерака за учене. И такива откровени глупости има вътре, че...

Връзка към коментар

Рафаело е сложен, но Бенковски и Каблешков не са...не разбирам логиката, честно. И не е задължително да е Рафаело, може да е Майстора, например.

 

Ех, сравняваме круши и ябълки. 

 

Виж, Майстора е друга работа. Български, познат, достъпен, разбираем. Добра отправна точка за навлизане в тази част на изкуството. Контекстът на времето може да бъде лесно обяснен и разбран. Я обясни на децата контекста на времето, през което е творил Рафаело и защо неговите изображения са едни, а на Пикасо са такива, сякаш са от Чернобил....няма да те разберат. 

 

Материалът трябва да бъде на адекватно ниво - не може по рисуване да се учи за Рафаело, а по история на България да не се споменава за Копривщица. Щото ако цъкаш на Рафаело, но не знаеш за Калъчевия мост, това не те прави естет или ценител, а нещо друго. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Ще го кажа деликатно - говориш пълни глупости :) . За съжаление нямам скенер вкъщи да сканирам да видиш какво се учи, защото очевидно нямаш наблюдение. На това отдавам мнението ти. Отвори един учебник и виж по какъв интересен начин се поднася знанието. Аз ти цитирам, че в урока за Априлското въстание не се споменава Копривщица и цялото въстание заема 5 реда, ти ми говориш, че ги жалим децата, че не учели интересно поднесената информация. Всяко дете обича енциклопедии, но когато го омоташ във 2 клас с неща, които се учат в трети или четвърти, в трети или четвърти клас интересът се е превърнал в желание за избягване на материята. 

 

Децата буквално се изнасилват да учат неща, които не съответстват на тяхната възраст. 

 

Липсата на личен опит си казва думата. 

А, аз казвам , че могат да учат, не че учебниците са добре направени, далеч съм от подобни мисли.Но около мен има деца, които не могат да си решат текстовите задачи по математика втори и трети клас. Колкото пъти родител ми се оплаче, че материалът е сложен, се сещам за това и се питам колко да е лош един учебник по математика? 

Връзка към коментар

Времена, нрави, ама и качеството на учителите главоломно пада и повечето от тях "си седят" на пакета социални придобивки. Не може едни лелки, "замръзнали" в лето господне, да кажем в 1974, да образоват. Аз добре познавам не лекия занаят на учителя, но гладният, страхлив, беден и болен учител е враг на себе си, децата и на цялата система.

 

Туй МОМН, Регионални инспекторати, издателства и прочее бастунджии (по Буров) произвеждат глупости, бумаги и откровени л..на. Към тях са закачени още един кашон правителствени и неправителствени лапачи.

 

Що се отнася до Копривщица, да идем в кой да е работен ден на паркинга в началото на градчето. Деца и автобуси няма...

Кой да чете "Записките"? Как да стане това? През интернет?!

 

И ето тук идва ролята на родителите, особено на бащата, да разкаже и научи децата си. Няма нещо по-сладко от това... :)

 

А ако жадуваме за смислена информация, по Оскар-Уайлдовски ние вече си я създаваме!

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

А, аз казвам , че могат да учат, не че учебниците са добре направени, далеч съм от подобни мисли.Но около мен има деца, които не могат да си решат текстовите задачи по математика втори и трети клас. Колкото пъти родител ми се оплаче, че материалът е сложен, се сещам за това и се питам колко да е лош един учебник по математика? 

 

А ти чела ли си задача за 2-3 клас?  :lol:

 

Ето, давам ти пример с Априлското въстание - Копривщица не се споменава. 

 

А после ще се чудиш толкова ли е трудно да запомниш, че е тръгнало от Копривщица - да, трудно е, ако никъде не е посочено. 

 

В такива случаи с удоволствие си припомням Бранислав Нушич с неговата "Автобиография". Урок по география:

 

Учителят: 

- Деца, виждали ли сте море?

Децата: 

- Не!

Учителят: 

- Добре тогава, представете си море и кораб, който още не се вижда. 

 

Ето това е нашето образование в момента. 

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Заро, нека да не бъдем крайни в оценките. Довечера ще попитам дали наистина в урока за Априлското въстание не се споменава Копривщица и ще пиша. Вярвам ти, не мисли, че не ти вярвам, но живея с начален педагог и малко съм увреден. По всяка вероятност подобна липса е предвидено да бъде наваксана от учителя пред дъската. Според мен нищо от тази гледна точка не се е променило. Когато бях ученик предпочитах часовете на определени учители, които успяваха да преподават интересно за мен. И сега е така, повярвай ми, човешкият фактор е изключително важен и ролята на учителя в този процес е огромна, ако не и решаваща. Давам ти пример с моя, почти осемнадесетгодишен син. Винаги е бил пълен отличник и откакто го помня получава стипендия за отличен успех. Това е важно за него, защото от малък започна да мисли самостоятелно. Ние, естествено, също му даваме пари, но той предпочита своите, които го карат да се чувства независим. Никога не съм се занимавал с него, жена ми свърши черната работа. Някъде до към шести клас вечерите в къщи бяха като войната в Сараево. В един момент тя спря да се занимава с него, съобщи ми, че той е готов да се справя сам оттук нататък. И действително се получи, но затова спомогнаха и добри учители, които посяха желанието за знание в съзнанието му и после стана лесно. Идеята ми е да не обобщаваме и да не прибързваме с изводите. Учебниците винаги са били критикувани и това е нещо съвсем нормално, както е нормално всяко по-старо поколение да счита себе си за по-добро от следващото...

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Ех, сравняваме круши и ябълки. 

 

Виж, Майстора е друга работа. Български, познат, достъпен, разбираем. Добра отправна точка за навлизане в тази част на изкуството. Контекстът на времето може да бъде лесно обяснен и разбран. Я обясни на децата контекста на времето, през което е творил Рафаело и защо неговите изображения са едни, а на Пикасо са такива, сякаш са от Чернобил....няма да те разберат. 

 

Материалът трябва да бъде на адекватно ниво - не може по рисуване да се учи за Рафаело, а по история на България да не се споменава за Копривщица. Щото ако цъкаш на Рафаело, но не знаеш за Калъчевия мост, това не те прави естет или ценител, а нещо друго. 

Ябълките и крушите бяха започнати от теб и както виждам продължени: какво общо имат Рафаело, на когото 'цъкаме' с възхищение за майсторството му и Калъчевия мост, пред който може да ни накара да спрем и да се замислим за това кои сме, откъде идваме, за хората, които са дали живота си за България и свободата и т.н. Без митологията зад моста (използвам думата с точно определен смисъл), той е само един мост и това че не знам за него не означава, че не съм ценител на изкуството например.

Връзка към коментар

А ти чела ли си задача за 2-3 клас?  :lol:

Да, разбира се, пътувах 10 часа в кола с това дете до Румъния, даваш му задача:

"Баба пътува с асансьор, който тръгва от 3ти етаж и стига до 6ти етаж. Колко етажа е минала бабата?"

Умножава ги това дете, вади ги тези числа, стига случайно до отговор и и даваш същата задача:

"Баба пътува с асансьор, който тръгва от 4ти етаж и стига до 6ти етаж. Колко етажа е минала бабата?"

И почва по същия начин да налучква.  :rolleyes: Нищо не се е и опитало да разбере. 

 

П.С. Ама заведи ги на море тези деца, де....

Редактирано от Lindt
Връзка към коментар

Ябълките и крушите бяха започнати от теб и както виждам продължени: какво общо имат Рафаело, на когото 'цъкаме' с възхищение за майсторството му и Калъчевия мост, пред който може да ни накара да спрем и да се замислим за това кои сме, откъде идваме, за хората, които са дали живота си за България и свободата и т.н. Без митологията зад моста (използвам думата с точно определен смисъл), той е само един мост и това че не знам за него не означава, че не съм ценител на изкуството например.

 

Това дали искаш да знаеш или не е твой избор. Същественото е дали информацията трябва да присъства в учебника или не по в каква форма. 

Очевидно не разбра, че акцентът ми е върху друго. 

Редактирано от Zaro
Връзка към коментар

Как може да е 'мой избор'? Човек все пак не може да знае, че нещо не знае.

 

Ти си имаш някаква йерархия на информацията, която смяташ, че учебниците трябва да следват. Все пак четвърти клас не е единственото време в училище през което се учи история. Може да искат да въведат материала поетапно.

 

Снимай този урок с телефона да го видим най-после.

Връзка към коментар

Мдааааа гледам оформят се два лагера а хората с деца и хората без деца :)

 

Склонен съм да подкрепя Заро. И според мен материала се поднася по един отвратителен начин който кара децата да не се научат да мислят. 

 

Гледам бистрите хуманитарните науки ама на мен са ми интересни природните и ще дам пример с тях. Щерка ми е трети клас. И наскоро прави тест по човек и природа а.к.а. Природознзние. Въпроса беше кой от преходите при водата не е възможен:
- течно състояние в твърдо
- течно състояние в газообразно
- твърдо в газообразно

- газообразно в течно

 

Я познайте щерка ми кой отговор беше дала и дали даскалицата не го беше приела за верен. Последва обаждане по телефона от моя страна и получих разяснение :) Ами то сублимацията бил сложен процес и не бил като за трети клас. Брейййй и понеже им е трудно ся ги учим на глупости, а като станат пети клас ще почваме всеки урок с думите "забравете това дето сте учили в трети клас..."

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Урокът се казва Освобождението на България все пак. 1,2 и т.н. бележки под линия ли са? Има ли повече информация там? Имайки предвид темата на урока ми се струва нормално описанието.

Връзка към коментар

Не са бележки под линия. 1 и 2 са препратки към миниатюрна карта на съседната страница. И урокът все пак е за деца, а не за възрастни, които лесно могат да попълнят празнотите.

Връзка към коментар

Най-добре според мен е детето и за Калъчевия мост да знае, и за героите на Априлското въстание, и за великите ни царе, и за Майстора да знае . Да знае и за Рафаело, за Леонардо за великите световни умове. А на колко години и как ще научи тази информация това за мен е без значение, защото има деца на 8 знаещи  много повече от хора на 48. Що се отнася до това че, в учебниците пишат глупости съм напълно съгласен. Даже няма да се учудя ако за Трети март в някой от бъдещите учебници бъде написано че това е денят в който османските умиротворителни сили са се изтеглили окончателно от България...

Редактирано от Костов
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Все си мисля, че прекалено драматизирате. Това е само 4ти клас, след това има да учат история на България пак. И ние учихме "родинознание" набързо и после история отделно. Поне надявам се в учебниците не пише че "дружбата със Съветския съюз (или някой друг съюз) е необходима като слънцето и въздуха".

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.