Прескочи до съдържание

Размисли за новините и жажда за смислена информация.


Lindt

Препоръчани мнения

Публикувано:

по дискусията за това какво , как и кога учат децата по история или математика не мога да се включа . големият ми син е едва в първи клас и основният ми проблем сега е да му създам навици за учене .

 

но веднага след като завърших , се наложи да поработя година и половина като учител по Изобразително изкуство .

бъркате малко понятията . говорите за история на изкуството . не е отделен предмет , вплита се някак в програмата ,но не помня по мое време от кога се включваше .

само дето основното в обучението е ,общо погледнато , да добият представа за понятия като перспектива , техники на работа и най-важното - Композиция ! без тях не биха могли да оценят никое произведение на изкуството , пък било то  музика , балет , театър и т.н. , дори архитектура .

в рисуването има много правила , то си е почти математика и няма начин да пропуснат "таблицата за умножение " , а после да решават " задачи с корен квадратен" например . затова още от самото начало ако неглижират този предмет , няма как по-натам да научат нещо .

относно история на изкуството .... ако не се срещат с изкуство , ако не се говори в къщи ,  и изобщо в средата в която растат ,ако не се "консумира" изкуство ,  това че са учили за Рафаело в училище няма да им помогне много .

 

 

журналистиката !

новини не гледам . потрисат ме и после си губя нощите в мрачни мисли .

но статиите на Иво Иванов чета - освен че ми въздействат емоционално , поднасят и интересна информация за малките и големите неща от живота . Иво е приятел на мъжа ми , както е приятел на наистина много други хора . просто няма как да не го харесаш !

препоръчвам :

 

http://ivo.ucoz.com/

  • Харесвам 3
Публикувано:

Забелязвам, че с половината от участниците в темата, сме учили в едно и също училище средното си образование :) Та, по мое време в същото това училище, което смея да твърдя е от най-елитните в България,  изобщо не се учеше музика и рисуване. Явно затова свързвам Рафаело с "Костенурките нинджа" :)))

Публикувано:

Въпросното школо все още е на необходимото високо ниво. Някак там децата гледат другояче: открито, свободно и умно, Дай Боже навсякъде да има такива училища, защото в много други опростачването е пълно: не можеш разбра коя е чистачката и коя е директорката.

 

Дори и да искаме да си спретнем една артилерийска патаклама по оста "природни науки-хуманитаристика", това ще да е кауза пердута, защото хуманитарните и изобразителните изкуства са изтъкани от математика, докато, питам аз, какво щяхме да правим без онзи волен и самобитен глас Пенин, дошъл да възвести края на организирания туризъм в Родината и да помете авгиевите му обори, като ни осигури приветливо и хубаво местенце, в което свободно да говорим за пътя.

  • Харесвам 1
Публикувано:

...свързвам Рафаело с "Костенурките нинджа" :)))

 

Това не е повод за радост или гордост, ако питаш мен, но със сигурност има и по-тежки случаи. Емблематичен в това отношение е Каналето. Възпитаници на всякакви по вид и класа учебни заведения си въобразяват, че това е... Ако ти се занимава, направи едно мини-проучване и виж какъв резИлтат ще излезе :)

В по-голямата част от историята на човечеството хуманитарните и природните науки са вървели ръка за ръка, така да се каже, и са били изучавани и което е по-важното - развивани паралелно от едни и същи хора. Примери много - като започнем от Талес и Питагор и стигнем до Леонардо (не костенурката :) ) и Лайбниц.

  • Харесвам 2
Публикувано:

не съм завършила това елитно училище , даже не съм се усетила ,ако някой е намекнал че е учил там :biggrin: !

 

не знам доколко е определящо за нивото на обща култура кой е наясно с Рафаело и кой не . за Каналето знам и то не за онзи наследник на "Ку - Ку" , обаче не чак толкова ,че да се изказвам твърде компетентно .

учила съм невероятно готини предмети , като например "история на музиката" , за съжаление в момент на най-див пубертет .

в допълнение , дългосрочната ми памет е лоша . това с паметта си е Божи дар , не мисля ,че с тренировки може много да се подобри .

 

но все нещо ми е останало в главата , средата е била на ниво и ако сега  не мога да цитирам по дати и периоди творчеството на някое величие , то съм придобила най-важното - усет и правилна преценка !

хубавото ,като порастнем е че можем свободно да се насочим към нещата , които харесваме и обичаме и така един е на "Ти" с изкуството  , друг с Историята , трети със Спорта ит.н.   , други , особено талантливи може и с всичко на куп .

ама аз не съм от тия :biggrin: .

не ме питайте за Спорт , например . не се гордея с това , но и не мога да се накарам (въпреки че съм опитвала) да проявя интерес .

Публикувано:

В туй наше забързано и преследващо търговски успех време няма как да искаме смислена информация, написана или произнесена на хубав български. Няма такъв филм. На езиково ниво нещата са още по-опростачени, защото въпросните журналисти не са изучавали родна граматика, а в областта на стилистиката (този езиков космос) са откровени головодници.

Понякога се опитвам да гледам някои вечерни новини, напусто, преглъщам тежко-тежко, тегля една майна на целия "журналистически екип", най-паче на майките им, че са ги родили такива смотани, па взема та си отворя сериозната журналистика: Ботев, Алеко, Симеон Радев, Увалиев, Марко Семов, Дърева и още десетки стойностни журналисти.

 

Лошото е друго, бидейки неспособни да "вдигнат самолета", тез импотенти променят книжовната норма, мамка им мръсна. Затова, ако не сте на кеф, изхвърлете телевизора, излезте на чист въздух и пишете в "магеланци.ком" положителните новини. Радвам ви се, братя и сестри!

  • Харесвам 2
Публикувано:

Понякога се опитвам да гледам някои вечерни новини, напусто, преглъщам тежко-тежко, тегля една майна на целия "журналистически екип", най-паче на майките им, че са ги родили такива смотани, па взема та си отворя сериозната журналистика: Ботев, Алеко, Симеон Радев, Увалиев, Марко Семов, Дърева и още десетки стойностни журналисти.

Дърева и стойностен журналист е някакво невъзможно съчетание, а пък Дърева и Ботев/Алеко/Симеон Радев на едно място вече става страшно ;)

  • Харесвам 2
Публикувано:

А, аз казвам , че могат да учат, не че учебниците са добре направени, далеч съм от подобни мисли.Но около мен има деца, които не могат да си решат текстовите задачи по математика втори и трети клас. Колкото пъти родител ми се оплаче, че материалът е сложен, се сещам за това и се питам колко да е лош един учебник по математика? 

Веднага ще ти отговоря колко е сложен учебника по математика :) Голяма част от текстовите задачи са поднесени толкова неграмотно и с неправилно формулирани изречения, че наистина трябва време за да се разберат. Давам ти и пример от задача за първи клас - нарисувани 6 снежни човека с малки разлики: без шапка, с шапка, с три копчета, с две и т.н. и условието на задача е - Пресметни!

  • Харесвам 2
Публикувано:

Веднага ще ти отговоря колко е сложен учебника по математика :) Голяма част от текстовите задачи са поднесени толкова неграмотно и с неправилно формулирани изречения, че наистина трябва време за да се разберат. Давам ти и пример от задача за първи клас - нарисувани 6 снежни човека с малки разлики: без шапка, с шапка, с три копчета, с две и т.н. и условието на задача е - Пресметни!

А детето обърка ли се или само ти се обърка? Все пак според мен децата обикновено мислят по доста по-праволинеен начин. Т.е. виждат 6 снежни човека и не ги интересува аутфита им.

Публикувано:

Ами стимулира се въображението така. Детето само си измисля какво се пита в задачата  :)

Аз като ходих на кандидатстудентски изпити бяха сбъркали условието на задачата. После след всеобщото възмущение обясниха, че за да се счита решена задачата е трябвало да се обясни защо е грешно. Т.е. по гръб не падат.

  • Харесвам 1
Публикувано:

А детето обърка ли се или само ти се обърка? Все пак според мен децата обикновено мислят по доста по-праволинеен начин. Т.е. виждат 6 снежни човека и не ги интересува аутфита им.

E, аз се обърках повече естествено, доста по-обременено ми е мисленето :) Той беше доста по-близо до верния отговор, а всъщност трябваше да се съберат само снежните човеци, чийто рисунки са през деня (щото имаше и такива през ноща ;) ).

Публикувано:

Според мен както Zaro има право да се възмущава от учебниците (почакай да видиш как е обяснен пубертета по Човек и природа), така и neuromanser, че прекалено се драматизира :) Да, пишат се глупости и важна информация се спестява, но все пак това е само основа на нещата. В по-горните класове по-подробно се изучава всеки аспект от историята ни. Дали ще се провокира интереса на детето към историята, изкуството, математиката или нещо друго (или всички вкупом) зависи както от учителя, така и от родителя. И мен ме хвана яд като прочетох, описано точно в две изречения управлението на Тодор Живков - хладно, апатично, все едно не е нещо важно - един вид за друга държава се отнася.

 

А по темата - това, че медиите спекулират с истината е едно на ръка. Но всеки, който се интересува достатъчно и е трезвомислещ ще потърси няколко източника и ще разбера за какво става въпрос без да се предоверява на всичко, сдъфкано и поднесено наготово :)

  • Харесвам 1
Публикувано:

. И мен ме хвана яд като прочетох, описано точно в две изречения управлението на Тодор Живков - хладно, апатично, все едно не е нещо важно - един вид за друга държава се отнася.

кой ще посмее да пише - темата е много хлъзгава !

каквото и да се напише все ще има несъгласни . много от нас помнят това време , преживели са го и всеки дава различна оценка .

  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

!

каквото и да се напише все ще има несъгласни . много от нас помнят това време , преживели са го и всеки дава различна оценка .

Затова по тия въпроси трябва да се дават повече документи и факти и по-малко интерпретации!

 

Аз така много се нервех навремето, когато ни се обясняваше, например,  колко лоши неща бил казал президентът Х на "вражеската" държава  Y в някаква си реч пред ООН.... А бе дай ми текста да прочета самата реч, не ми интерпретирай какво бил казал!

Да, ама не!

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Публикувано: (редактирано)

Според мен както Zaro има право да се възмущава от учебниците (почакай да видиш как е обяснен пубертета по Човек и природа), така и neuromanser, че прекалено се драматизира :) Да, пишат се глупости и важна информация се спестява, но все пак това е само основа на нещата. В по-горните класове по-подробно се изучава всеки аспект от историята ни. Дали ще се провокира интереса на детето към историята, изкуството, математиката или нещо друго (или всички вкупом) зависи както от учителя, така и от родителя.

 

Аз запалих фитила, защото усетих подценяване и недооценяване на един пропуск, който можеше да се избегне точно с едно подчинено изречение от 4 думи. Не се изисква кой знае колко. Да не говорим, че в доста училища се организират екскурзии до Копривщица. 

Хайде, синът ми е случил на учител, с ръка на сърцето си признавам, че този човек си обича работата, както никой друг в началния курс на неговото училище. На доста места обаче нещата не са така. И ако и вкъщи средата не предполага провокиране на интерес, максималната реализация на дете е твърде ниска (наричам го чалга ниво), но не поради стечение на обстоятелствата, ами щото няма да става за друго. 

Дете, при което не е имало провокиране на интереса от учител или родител, ще открие Рафаело, ама от костенурките нинджа. Затова казах, че за да има Рафаело, трябва да има първо Копривщица. 

 

Сега някой почитател на Рафаело, който не знае, че мостът на първата пушка се казва Калъчевия мост, да не вземе да се обиди ...  :P

 

Ето възможен краен резултат: http://offnews.bg/news/%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE_4/90-%D0%BE%D1%82-%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D0%BE-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%B5%D0%B7%D0%B8%D0%BA-%D0%B2-%D0%9F%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B4%D0%B8%D0%B2-%D0%BD%D0%B5-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D1%82-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D1%87%D1%82%D0%B0_304526.html

Редактирано от Zaro
  • Харесвам 2
Публикувано:

Копривщица...

 

Интересното при Копривщица е следното: наскоро имаше ремонт на ВиК мрежата в градчето. Той толкова дълго продължаваше, та чак обидно беше безумното състояние на Калъчевия мост. На общината ИЧ не й дремеше за този мост - тази родна Голгота... по-важен бе "брабоя" ("картофите"), а копривщени са доста мързеливи...

 

Що се отнася до Пловдивския университет, той има силен филологически факултет, обучаващ добри учители по български. В статията става въпрос за първокурсниците, които са по-близо до средното училище, което също има вината си и скатава от отговорност. Но каквото и да прави училището, то не може да замени родителя от най-важната му роля - да насърчава, па ако би щяло и да юрка хайванчето да учи и да заляга над книжиците... :)

  • Харесвам 2
Публикувано:

Но каквото и да прави училището, то не може да замени родителя от най-важната му роля - да насърчава, па ако би щяло и да юрка хайванчето да учи и да заляга над книжиците...  :)

 

Аз мисля да си избера това изречение и да паркирам тук :) Учебниците и учителите могат да дадат относителен начален тласък в общата култура, но няма как с 20-ина часа на седмица, в които в голям процент детето се разсейва да го научиш и на математика, история, български и първообразите на костенурките нинджа :) В голям процент зависи от родители, съученици (косвено пак свързано с училището), приятели и т.н. 

 

Между другото, имам приятел завършил История в софийския. Той ми е споменавал, че учебниците не се пишат от историци, а от културолози. И причината, е че голяма част от целите на предмета История в училище е не да те научат на фактите, а да възпитат някакво национално самосъзнание. 

  • Харесвам 2
Публикувано: (редактирано)

Не са само и родителите, Основател. Цялата среда има пръст в тая работа - и телевизия, и радио („Дела и документи“ например), и литература, и кино... всичко! Не става по телевизията да върви сериал за някакъв султан, а за Капитан Петко войвода - не. А родителите да разполагат с надчовешки възможности и да генерират най-голям информационен поток към децата си. Не може.

Редактирано от captain_oveur
  • Харесвам 2
Публикувано:

Признавам, че почвам да позабравям педагогиката, сигурно ще да изпляскам някоя глупост величайша, ама си спомням за педагогическия триъгълник: семейство, среда, училище, като, струва ми се, семейството е най-важното. Не може бащата да слуша "Пърпъл", "Флойд" и "Лед Цепелин", пък синът му да се гъне като смок под звуците на чужда интонационна среда. Знаете, в Р.Италия има жабари, дето са абонирани за родни чалга канали, защото според тях "проститутки пеят" и продуктът е интересен.

 

А-а-а, и да не забравяме една дреболия: абе на тия деца им дойде байгън от даскалици... мъже трябва в туй училище, мъже...

  • Харесвам 2
Публикувано:

Не са само и родителите, Основател. Цялата среда има пръст в тая работа - и телевизия, и радио („Дела и документи“ например), и литература, и кино... всичко! Не става по телевизията да върви сериал за някакъв султан, а за Капитан Петко войвода - не. А родителите да разполагат с надчовешки възможности и да генерират най-голям информационен поток към децата си. Не може.

 

В днешно време поне има всякаква информация навсякъде. Не ти трябва Капитан Петко Войвода да върви по телевизията, всички епизоди ги има в ютюб. Съвсем отделен е въпроса как да се запали интереса на детето по нещо такова, аз не съм родител и естествено си говоря наизуст. Но и тук има някакъв баланс, трябва да има по-леки забавления и те са предоставени от въпросния султан, масова музика и т.н., иначе подозирам детето ще изпуши. 

 

Камен Донев имаше в последната постановка силен монолог в началото точно по тая тема, с изпростяването на децата :) Та и като прасчо каза, че има нужда от мъже...

Публикувано:

Не може бащата да слуша "Пърпъл", "Флойд" и "Лед Цепелин", пък синът му да се гъне като смок под звуците на чужда интонационна среда.

 

Може, може. Питай Максим Горанов от „Диана експрес“, Бойко Петков от „Клас“ и пичовете от „Мъртви поети“. Щом това, дето те направиха, може, значи всичко може.

Питай и Кеворк Кеворкян за радио „Сигнал+“.

За парички всичко може, Прасчо.

  • Харесвам 2
Публикувано:

В Р.Италия винаги се желае първото дете да е мъжко.

 

А навремето какви учители имаше - хали. Завърших Н-ската гимназия в София и там имаше страхотна плеяда мъже-даскали, не хали, а змейове. Долните редове на един от тях, Даниел Авдала, за жалост вече покойник, ме връщат в една мила епоха от 80-те, цитирам го:

 

"В училището имаше още няколко по-млади учители, като мен, имаше и по-възрастни. Много скоро започнах да се разбирам прекрасно с учениците, защото им „уйдисвах на акъла” и „вървях по гайдата”, но някои направиха опит да ми се „качат на главата”. Естествено, за такива имаше контролни работи за назидание. Който не внимаваше в час, беше шумен или слушаше рап, диско и едновремешна чалга, получаваше тест. В най-лошия случай давах класна работа на литературно-музикални теми като „Сравнителна характеристика между образа на Колчо Слепеца в „Под игото” и образа на слепеца от „When The Blind Man Cries“ на „Deep Purple“ или „Каква е разликата в тематично-идейната насоченост между «Немили недраги» на Вазов и „Hush“ на „Deep Purple“. Често свирех на китара в клас или играех мач с учениците. Ходех с тях по терени (купони). Чиновете на класната ми стая бяха надраскани с надписи като „Led Zeppelin“, „Deep Purple“, „Uriah Heep“, „Black Sabbath“, „Foregner“, „Rainbow“ и т.н. Имаше и рисунки на китари, изображения на рок певци. За това директорката ме „гонеше като финикиец”, все аз бях „черната овца” в училище и поради това трябваше да чистя с класа си класната стая, но пък точно при такова чистене стаята приличаше на малка рок зала, звучеше само „як” рок от нечий касетофон и под неговите звуци, в унисон с ритъма, чистехме, бършехме и миехме с кеф. "

 

Източник: блогът на Даниел Авдала: http://danielavdala.blog.bg/izkustvo/2011/11/30/spomenite-na-quot-stariia-grupar-quot-iv-quot-vidni-quot-sto.859478

 

 

  • Харесвам 2
Публикувано:

А-а-а, и да не забравяме една дреболия: абе на тия деца им дойде байгън от даскалици... мъже трябва в туй училище, мъже...

Колко пъти го прочетох това изречение, ако знаеш...Реших, че има някакъв дълбоко скрит замисъл и нямаш в предвид съвсем сериозно, че учителите трябва да са мъже. Моля те, обясни ми какво имаш в предвид :)

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.