Прескочи до съдържание

Да се кача ли на самолет отново или не?


rik4o

Препоръчани мнения

За съвременните авиационни технологии в самолета и един апокалиптичен и хиперболизиран (за целите на журналистиката, естествено!) поглед към тях

или

Да рискувам ли да се кача на самолет отново, ако нямам бърза работа?! :)

 

Източник: статията "Няколко изненадващи факта за съвременните самолети"

 

Автор: Стоян Тошев

 

http://hicomm.bg/lubopitno/njakolko-iznenadvashti-fakta-za-syvremennite-samoleti.html?read=1

 

Темата е провокирана от тази статия, която прочетох сутринта. В нея авторът е изложил интересни и непознати, поне за мен, факти от високите технологии, използвани в самолетостроенето, като например, че крилата са пълни с гориво. Поднесени са на популярен език и с известна, съзнателно търсена, но и премерена доза сензационност.

 

Ще цитирам само подзаглавията в статията:

  • Под всеки самолетен двигател има взривни устройства
  • Самолетът ви често е много по-неизправен, отколкото си мислите
  • Въздухът в салона идва от двигателите, а не от външната среда
  • Аварийната декомпресия е много по-лошо нещо, отколкото сте предполагали
  • Не разчитайте, че кислородните маски са идеални
  • Спасителните стълби не могат да се ползват като спасителни лодки
  • Вашият самолет е сертифициран като безопасен, благодарение на… подкуп
  • Джобната електроника не въздейства на електронните системи на самолета
  • Стрелката на горивото е почти на нула, но не се безпокойте

 

 

Доколко са истина, могат да коментират специалистите, а пък останалите да си кажат - дали ще се качат на самолет пак? :) Каква част от съзнанието на всеки от нас, когато се качва на борда, е заето от представата за летящ със зловещо свистене самолет към майката-земя?! (Виж илюстрацията към статията.)

Или то е заето да търси отговор на въпроса дали авиокомпанията е осигурила хартиени торбички за "знаете какво". :) Аз наскоро лично установих, че някои са предвидили такива в джоба на предната седалка, а други - не. Недоумявайки, първо изпаднах в лека паника, но после реших, че това вече не е модерно и е отживелица и ако се наложи, ще трябва да се оправям с подръчни лични средства. Така е с начинаещите летящи магеланци с полети, които се броят на едната ръка и два-три пръста отгоре, зад гърба си. Мислят за какви ли не глупости.  :)

 

Иначе статията завършва с познатото оптимистично твърдение за най-безопасния вид транспорт – въздушния.

 

Така че въпреки

  • взривните устройства;
  • пълните с леснозапалимо гориво крила, които през илюминатора изглеждат далеч по-романтично на фона на изгряващото слънце и въобще не будят подобни асоциации;
  • убийствено ниските температури зад същия тоя илюминатор;
  • въздухът от двигателите, който наистина понякога преди полет мирише на керосин, и досега съм се чудел как така въпросните високи технологии допускат подобна нелепа ситуация и
  • приземяването с полупразни резервоари...

...аз съм на борда! ;)

Защото летенето е неповторимо изживяване! Знаели са го още и Икар, и Леонардо да Винчи, сигурен съм!

 

Редактирано от rik4o
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

За мен летенето не е неповторимо изживяване, а неизбежна необходимост. Все пак благодаря за статията, така молитвите ми  преди полет ще са 2 пъти по-мотивирани.  :)

Естествено, че ще се кача, как иначе ще стигна до поредното забито място. към което съм тръгнала. Пътуване без самолет е опция за Европа, но не и за харесваните от мен дестинации... пък дори и да нямам бърза работа.  ;)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Рядко мисля за такива неща на борда. Не по-често от това например дали влакът ще дерайлира. То и да го мисли човек, няма голямо значение. За мен няма особена разлика между различните видове транспорт. В самолета просто се чувстваме най-безпомощни: все пак не е като някой да кара бързо кола и ти да го помолиш да намали или да настояваш да слезеш.

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

Аз вярвам в предопределеността на нещата. Никога не се замислям над въпроси започващи с "ако". Обожавам всякакъв вид транспорт, защото обожавам да бъда в движение. Летенето е истинска наслада за мен, така както и шофирането ми доставя истинско удоволствие. Пътуването облагородява човек, а пътуване без помощта на техническо средство е равнозначно на пътуване от родното село до съседното... ;)

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Рядко мисля за такива неща на борда. Не по-често от това например дали влакът ще дерайлира. То и да го мисли човек, няма голямо значение. За мен няма особена разлика между различните видове транспорт. В самолета просто се чувстваме най-безпомощни: все пак не е като някой да кара бързо кола и ти да го помолиш да намали или да настояваш да слезеш.

Което е странно. Може да спре в близкото дърво - пак нищо не зависи от теб. Това е някакъв вроден страх, че летенето е опасно.

 

А бяха времена, когато летенето беше опасно, а сексът - безопасен.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

...В самолета просто се чувстваме най-безпомощни: все пак не е като някой да кара бързо кола и ти да го помолиш да намали или да настояваш да слезеш.

 

така си е... ей като тия тук, попаднали на пиян пилот :)

 

Пиян пилот шокира пътниците в полет по линията Москва - Ню Йорк

 

http://frognews.bg/news_10050/Piian_pilot_shokira_patnitsite_v_polet_po_liniiata_Moskva_-_Niu_Iork/

 

В подобна ситуация и високите технологии не помагат. :)

 

И да - няма слизане. ;)

Връзка към коментар

...А бяха времена, когато летенето беше опасно, а сексът - безопасен.

 

Те и сега и двете могат да бъдат безопасни, а понякога и да доставят удоволствие даже... Ако ги гледаш отстрани. ;)

Връзка към коментар

Ти си направил баш като статията, цитирал си сензационните заглавия, пък успокоителните обяснения си пропуснал :) Това за подкупите, взривните вещества си е чиста проба търсене на сензация.

 

Взривни вещества между другото има и в спасителните стълби, само така може да се надуят за секунди след активирането им, има мини ракетки, които ги надуват. Обърни внимание следващия път като летиш как екипажа си разменя "Slides armed, cross check and report". Това е точно зареждането на пързалките. А пък като кацне самолета служителя на летището отвън почуква и гледа да са деактивирани преди да отворят вратата, щото иначе с отварянето се активира пързалката и може да го отнесе. Та така.

 

И внимавай много като се возиш и в кола, защото същата е технологията във въздушните възглавници. И да не стане да не се качиш на кола повече, ако попрочетеш колко контузии причиняват тия въздушни възглавници :) Та така, в тона на статията да кажа, че като караш кола имаш взривно устройство баш под носа ти!

 

Колкото до въздуха, който минава през двигателите, то в днешно време не е задължително. Boeing 787 например не ползва въздух от двигателите, иначе да вкараш въздух от двигателите е супер елегантно и лесно решение на проблема с налягането в кабината и затоплянето и. Иначе трябва да правиш алтернативни инсталации като въпросния Боинг, които също може да са податливи на всякакви проблеми. А ако си мислиш, че миризмата на керосин е зле, изчакай някоя птица да мине през двигателя, тогава ще ти замирише на печено пиле :) И между другото, тая миризма на керосин най-вероятно не идва от двигателите на твоя самолет, а просто от околните изпарения на летището. 

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

Очаква се цяла поредица от такива статии - за автомобилите, за влаковете, за велосипедите... Съветвам те да прочетеш много внимателно и тях, после ще коментираме тук :)

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

В духа на темата, се сещам за един виц. 

 

Разговарят моряк и обикновен човек. Та вторият пита моряка: 

- Къде е починал баща ти?

- В морето, отговаря морякът. 

- А дядо ти?

- Също в морето, отговорил морякът. 

Човекът отново попитал: 

- Е добре, след като и баща ти и дядо ти са починали в морето, ти как се качваш на кораб?

Морякът се почесал и на свой ред попитал

- А твоят баща как почина?

- По време на сън.

- А дядо ти?

- И той в леглото, в съня си. 

Тогава морякът тържествуващо попитал:

- Е добре де, ти как си лягаш вечер в леглото?

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

И аз винаги се качвам с най-голямо удоволствие на следващия ми полет. Признавам си понякога си мисля за тези неща, но до известна степен мога да твърдя, че съм запознат с мерките за безопасност.

За горивото в крилата ми е ясно и мисля, че е съвсем нормално това все пак двигателите за закачени за тях.

Че кацат без гориво нормално, ако са пълни с гориво( т.е. по тежки) вероятността да се разбиеш е по голяма.

Георги искам да каже дали е правилно да се казва "спасителни стълби" или "спасителни пързалки". И да те стават на лодки ако самолета се преводни. Гледал съм го на обучение на кабинни екипажи и на няколко спасителни акции.

Връзка към коментар

Георги искам да каже дали е правилно да се казва "спасителни стълби" или "спасителни пързалки". И да те стават на лодки ако самолета се преводни. Гледал съм го на обучение на кабинни екипажи и на няколко спасителни акции.

 

Нямам представа. Цялото ми обучение е на английски и точните термини на български са ми слабото място. Просто slide си е пързалка, не виждам как може да се преведа стълба. 

Връзка към коментар

Ако ще и за най-опасен транспорт да беше определен въздушния, пак щях да летя при всяка възможност! :) Защото ми харесва усещането във въздуха. За мой късмет, засега е точно обратното - класифициран е като най-безопасен :)

Чел съм, и съм чувал от познати и непознати и по-ужасяващи теории - къде верни, къде преувеличени. Това до момента не ме е спряло да летя, и даже да търся възможност да пробвам колкото може повече видове - витлови, двумоторни, тримоторни, четиримоторни, задно разположени двигатели...каквито и колкото има. Важното е да съм във въздуха!  :crazypilot:

  • Харесвам 12
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Не е много моя идея, но това опасен - безопасен е като с алкохолът, шоколадът, а ако се разтърси човек, кой знае и за какво още. Или просто всичко е реклама, интереси и нещо което чух наскоро - прайминг (ако правилно съм разбрала - да те накарат да мислиш по точно определен начин, но без да знаеш, че са те манипулирали :)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
  • 2 месеца по-късно ...

Аз съм от страхуващите се летящи. След толкова полети, половината от които през Атлантика, още се страхувам. Вчера се върнахме от Прага с България еър, самолетът кацна час и нещо преди бурята. Е, това беше най-ужасният ми полет досега. Малко след излитането ни предупредиха, че предстои турболенция и не може да ставаме и разкопчаваме коланите. През цялото време самолетът подскачаше като гумена топка. Тъкмо ни раздадоха сандвичи и напитки и самолетът подскочи много силно. Кафето ми се изля, както и на останалите пътници, разпищяха се хората, паднаха и се счупиха стъклените бутилки, отвориха се багажите. Голяма паника стана. Докато кацнахме в София имаше турболенция. Само дето не ревнах. Знам, че пак ще се кача  на самолет, и то скоро, но това не пречи да ми е неприятно. :) 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Аз си имам моя си шегичка, когато ме питат дали не се притеснявам, че самолетът ще падне. Казвам, че не се притеснявам, самолетът не е мой ;) ;) ;) ;)

  • Харесвам 8
Връзка към коментар

По тази логика можем да кажем, че в автомобила имаш взривни материали под носа си /въздушните възглавници/, бомба отзад /евентуалната газова бутилка/, резервоар с бензин и летящи камикадзета срещу теб, срещу които нищо не може да направиш. Това всичко само на първо четене, ако се замисля, и друго ще изскочи :P

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

За мен моята кола, която е с газова уредба и без предпазна клапа е много по-опасна лятото, отколкото пътуването със самолет.:) Така че нека да не се притесняваме и да си летим с кеф.

Връзка към коментар

И аз ще споделя, че въпреки страстта ми към авиацията, преди известно време развих страх от летене със самолет. Нерационален страх при всичките обективни данни за безопасността на придвижването по въздух и въпреки, че не съм имала неприятни инциденти на борда. И все пак, при всеки полет в началото и в края имам неконтролируемо усещане, че ще ми е за последен път. Изпотяване на ръцете, сълзи и желание да сляза докато самолетът не е излетял са само част от емоциите. Въпреки това, засега, желанието ми да пътувам е все още по-силното. Нямам намерение да се предавам и затова постоянно търся рецепти за справяне с проблема - по-често летене със самолет, пиене на вино на борда и приятелска ръка, която да държа докато съм във въздуха   :lol: Все още не съм опитвала медикаменти освен мента, глог и валериан, но ако започне да се осъществява планираното ми пътуване до Канада, вероятно ще се приспя с нещо :lol:  

И един виц по темата: 

 
Математик летял с 6 часов полет до Виена. Малко след излитането пилотът се обадил:
- Скъпи пасажери, искам да Ви уведомя, че един от двигателите ще бъде спрян заради техническа повреда. Не се безпокойте – няма място за паника! Ние имаме още три двигателя и сме в пълна безопасност! Единствено това ще се отрази на дължината на пътуването – то ще бъде 7 часа вместо обещаните 6.
След половин час пилотът съобщил, че още един двигател е изгорял.
- Но не се безпокойте - добавил той – ние имаме още два двигателя и сме в пълна безопасност! Единствено трябва да знаете, че пътуването се удължава на общо 9 часа вместо 6…
След още половин час пилотът съобщил с леко разтреперан глас:
- Уважаеми пасажери, изгоря нашият трети двигател. Но няма място за безпокойствие – ние имаме още един двигател в изправност. Единствено това ще се отрази на времето на пътуването – просто общото време ще бъде 13 часа, вместо обещаните 6…
Математикът с огромно раздразнение промърморил:
- Направо чудесно… С тази тенденция като изгори следващият двигател ще стигнем чак на 19-ия час и ще си изпусна лекцията…

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Е , то и аз изпитвам ужас всеки полет да не ми е последен , но по съвсем други причини ;)

 

Много ми допада тази гледна точка  :) Ще я опитам като рецепта за справяне с проблема!

Връзка към коментар

Е , то и аз изпитвам ужас всеки полет да не ми е последен , но по съвсем други причини ;)

 

Страх от промяна в гражданското състояние? Няма страшно, проверено състояние. Важно условие е да случиш на читав контрагент, но при твоите интереси няма как да сгрешиш... :P

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Не само, че не ме е страх да летя, ами и последния път, полет до Бургас, се загледах в брошурката за кацане на вода с пързалката  и си помислих колко ще е готино да кацнем така, защото досега не ми се е случвало :)

Редактирано от kali
Връзка към коментар

Нямам никакви притеснения - макар че само глупаците не ги е страх. Но изпитвам невероятно удоволствие вече преди и по време на полета. Казвам вече, защото при първите полети ми се виеше главата при излитане. Същото чувство изпитваше и синът ми, докато жена ми между нас се смееше и се чудеше как така... При нея - нииищо! :) Дали е от привикване, дали е от пилота, който много рязко изкачва, дали е от нещо друго?

 

Но сега нищо ни няма - и на двамата!

 

Ще се лети! - това ще си казвам с огромно удоволствие пред всеки полет, когато закопчавам колана и поглеждам през илюминатора. :)

 

 

post-735-0-52153700-1408647949_thumb.jpg

 

 

А утре сутрин стягам колана на шофьорската седалка на Волвото и ....към Истанбул... на плаж!  :lol:

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Благородно завиждам на тези на които им е удоволствие да летят. За мен полет над три часа си е живо мъчение (отчасти защото съм пушач) но необходимо зло. Не ме е страх (освен при супер турболенция) и то е на психическа основа - знаеш че ако стане "нещо" си безсилен.

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.