Прескочи до съдържание

Снимки от старите ленти


Препоръчани мнения

  • 2 седмици по-късно ...

1989-та година опашка за банани в Будапеща. В социалистическа Унгария по принцип нямаше много дефицитни стоки, но южните плодове не винаги ги имаше по магазините...Както казваше Тодор Колев: Дефицитна радост за народа 🙂

 

69223416_492729891538901_432393556621629

 

 

  • Харесвам 5
Връзка към коментар

1930-та година Верижният мост в Будапеща. За последен път през 1963-та година Дунав при Будапеща е замръзвал напълно между двата бряга. От тогава поради глобалното затопляне зимно време реката рядко замръзва частично около бреговете...

 

68960492_2780097298675579_23927210922811

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

В броя си от 28 октомври 1915 г. вестник "Нов век" пише:

 

„Вчера, около 10 ч. преди пладне, софийските граждани се любуваха на чудната гледка, която представляваше пристигането на първия германски цепелин. Приятният есенен ден даде възможност на въздушното чудовище да се извие няколко пъти над града. Столичани, излезли по улиците, наблюдаваха грамадната елипсовидна маса във въздуха, от предната лодка-вагон на която се развяваше българското знаме. Множество граждани го поздравляваха с махане на шапки и громко викане „Ура!“. Цепелинът, дълъг 174 м, летеше на една височина от около 150 метра. Към 12 ч. той трябваше да слезе на полето при Захарната фабрика.

 

Там още от 10 ч. се намираше Н.В. Царят, министрите, германският пълномощен министър Михаелес, подпредседателят на Камарата д-р Момчилов, началникът на тайния царски кабинет Добрович, хофмаршалът на двореца генерал Савов и много граждани. А около поставения войнишки кордон хилядно множество бе надошло да види чудната творба на германския гений.

 

Цепелинът взема направление към Люлин, намали хода си и след като се спусна ниско над земята, зави към приготвеното му за слизане място. Н.В. Царят, министрите и официалните лица се отправиха към слизащия цепелин, в който се намираше Мекленбургският херцог Йохан Албрехт. Цепелинът спусна въжетата, които бяха заловени от нашите войници, изви се и слезе на земята.

 

Царят и министър-председателят д-р Васил Радославов се качиха на цепелина. След като разгледаха вътрешността му, Негово Величество Царят, придружен от височайшия гост, слязоха от него и се оттеглиха в един царски автомобил, където продължително разговаряха.

 

След едно престояване от около два часа, цепелинът отново се дигна и замина за Темишвар (дн. град Тимишоара в Румъния), откъдето е и тръгнал. Войската и гражданите го съпроводиха с „Ура!“ и махане на шапки."

(В-к „Нов век“, 28 октомври 1915 г.)

http://www.glasove.com/categories/izgubenata-bylgariya/news/cepelin-nad-sofiq-prekysva-zasedanie-na-ministerskiq-syvet

 

1%20-%20340f%20-%20%D0%9A%D0%BE%D0%BF%D0

 

Цар Фердинанд разговаря с германските авиатори

4.jpg

 

%D0%93%D1%80%D0%B0%D1%84-%D0%A6%D0%B5%D0

 

1726.jpg

 

image.png.43ad040475dcbfa1816744da3b84d4a8.png

  • Харесвам 11
  • Браво 2
Връзка към коментар

За да може да си представим колко голям е бил “Граф Цепелин“ и по късния му брат “Хиндебург“ е интересно да ги сравним с модерните “гиганти“ Боинг 747 и А380. “Хиндебург е бил близо 4 пъти по дълъг и два пъти по широк от А380...

 

ea61099e8dd1d6854a7907beb013db3b.jpg

  • Харесвам 14
  • Замислям се 1
Връзка към коментар

Интересното е, че както се вижда и на горната снимка “Граф Цепелин“ и “Хиндебург“ са летяли дори трансатлантическите си полети с регистрация LZ 🙂

 

“Цепелините” (на немс. Zeppelin) — са дирижабли с твърда конструкция, строени от граф Цепелин и германската фирма «Лу?фтшиффбау Цепелин ГмбХ» ( Luftschiffbau Zeppelin GmbH). Те носят името на своя изобретател и създател Фердинанд Цепелин. Общо за периода на разцвета на дирижаблостроенето 1899—1938 г. са били построени 119 «цепелина», имащи съответното обозначение LZ, например, LZ 81 (съкращението LZ означавало «Luftschiff Zeppelin»). Като най-съвършени представители на дирижаблите с твърда конструкция, «цепелините», които се произвеждали за армията и флота на Германия (около 100 броя), получавали нови наименования, според това дали отива за нуждите на флота или на армията.

http://www.pan.bg/view_article-8-6401-vojnata-na-dirizhablite.html

 

Още по интересно е, че в Ямбол е имало база на цепелиние от където са извършвани трансконтинентални полети и въздушни военни действия:

 

На 26 юни 1916 година над Ямбол за първи път прелита цепелин.
През 1915 г. Министерството на войната разрешава край града да бъде открита дирижабълна станция и строителство на хангар дълъг 240 м, широк 70 и висок 52 м - за цепелин. Целта е дирижаблите да действуват заедно с германските подводни лодки срещу корабите от руския черноморски флот.
В близост били изградени жилища за обслужващия персонал, складове, работилница, метеорологична, помпена станция, газодобивно отделение, електроцентрала - всичко в района на днешното военно поделение край с.Кабиле. Пристига германско дерижабълно отделение - 180 германски и над 400 български военнослужещи от Балонната рота обслужват хангара и първия цепелин - L 57, долетял през 1916 г.. Замества го цепелин L 59, дълъг 226 м с обем 86 945 куб.м - изпълнява първия междуконтинентален полет до Судан. После излита от Ямбол за унищожаване на британска военноморска база на остров Малта - злополучен последен полет. Гибелта на L 59 е още една тайна. Той загива заедно с целия си екипаж, превърнал се в легенда, на 7 април. Версиите за катастрофата са различни, нормално за толкова прочут екипаж и кораб. Според някои данни той е загинал от светкавица, толкова пъти преодолявано препятствие, според други е ударен от
приятелски огън, от подводницата UB 53, действала в Отрантския пролив, между Ботушът и Албания. Истината не се знае и до днес. Както и за повечето първенци във въздушните завоевания и рекорди!

http://yambol-life.com/news.php?id=1043

 

0412.jpg

48_big.jpg

 

69_big.jpg

  • Харесвам 11
Връзка към коментар

Мисля, че и @akair ще признае, че цепелинът с произведените 119 бройки и скорост достигаща до 180 км/ч е бил истински гейм чейнджър за времето си 😉 Цената от 65 милиона лева обаче вероятно не е била малка...

 

1430218782_2_559x*.jpg

 

Първото околосветско пътешествие на “Граф Цепелин“ е било през 1929-та година и е траело 20 дни 4 часа и 20 минути...

 

1430218981_7_559x*.jpg

https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Parviiat-polet-na-Graf-Tcepelin-se-sastoia-na-2-iuli-1900-g_9556.html

 

За времето си е бил такова чудо, че е бил възпят дори и в стари градските песни:

 

Ах, цепелина, над нас премина,
какъв голям е, о, Боже мой!

Какъв голям е, крещи Ирина,
как се издигна, о, Боже мой.
Без виза, без формалност – това е нахалност,
премина цепелина над нашта родина.

Граф Цепелина от тука мина
и си замина, ах, Боже мой!

 

 

 

  • Харесвам 3
  • Браво 1
  • Смея се 3
Връзка към коментар

За въпроси и коментари относно въздухоплавателни средства толкова назад във времето си има експерт. Виж в темата за Балкан кой е летял толкова отдавна....

 

  • Харесвам 1
  • Смея се 4
Връзка към коментар

Глоба за бански костюм - Римини, Италия - 1957 година...

 

69848143_911872932511476_320490377164147

 

Имало е забрана да се носят бански от две парчета.При аналогична ситуация във Френската ривиера дамата съвсем делово попитала полицая: "кое парче да сваля?" 😄

  • Харесвам 2
  • Смея се 7
Връзка към коментар
  • 4 седмици по-късно ...
  • 2 седмици по-късно ...
  • 4 седмици по-късно ...
  • 1 месец по-късно ...
На 20.10.2019 г. в 11:56, Topfly каза:

72844571_10220859155731455_3606031954488

 

На 17.11.2019 г. в 16:35, Zaro каза:

От семейните архиви - паспортът на един магеланец преди 100 години.

Тези дни нали празници и аз също нещо се зарових да си подреждам семейните архиви, та ето още един паспорт на магеланец, обаче преди 90 години, вече е друг царят. :smile3: 

1.thumb.jpg.d3d9e48ce8ce61637f353e523de3879d.jpg

А подписът на директора на полицията е впечатляващ :grin:



2.thumb.jpg.774df19a2a699ba2f98cc8d32aa211f9.jpg


маджарска и немска визи

 

4.thumb.jpg.2e31b1db05bcad7476a094aefb9f0c01.jpg

 

и нещо любопитно - в паспорта е регистрирано преименуването на една съседна държава - юни месец 1929г. дядо ми е преминал през Кралството на сърби, хървати и словенци


image.png.d1e0ca6e8a4c66e7b610407005179761.png

 

а няколко месеца по-късно, декември 1929г., когато се е връщал, е преминал през Кралство Югославия

image.png.dfe5d01a5245ad2e0931f5fc80a7f731.png



И един пасаван от 1926г.

20191228_173200.jpg.9e07924304288618d200074b1776f430.jpg

 

 

20191228_173214.jpg.e1e5bce5d7bbc3520fce6a0e0bcc776c.jpg

 

  • Харесвам 17
  • Браво 5
Връзка към коментар

Попаднах също на една картичка на LOT , няма дата, предполагам е някъде от  50-те на миналия век, изобразената машина е Ту-134 

20191225_114519.thumb.jpg.87c2834024daf77c16309ce52bd2d152.jpg

Миналата година LOT са пуснали един Ембраер в ретро -ливрея,  подобна на тази на картичката

Намерих също една брошура на авиолиниите на бившата ГДР - Interflug, самолетът е Ил-18

20191228_091043.jpg.9b7a38802ac1951c03b4ac6ad32e08e6.jpg


И последно - една снимка-загадка, за съжаление няма дата, но предполагам, че е правена някъде края на 20-те и началото на 30-те г. на миналия век, да видим кой ще познае пръв откъде е :smile3:


20191225_114158.thumb.jpg.1b74db67a8f48c651c1df2deba09d2d3.jpg

  • Харесвам 7
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 16 часа, Фичо каза:


И последно - една снимка-загадка, за съжаление няма дата, но предполагам, че е правена някъде края на 20-те и началото на 30-те г. на миналия век, да видим кой ще познае пръв откъде е :smile3:


20191225_114158.thumb.jpg.1b74db67a8f48c651c1df2deba09d2d3.jpg

Несебърската снимка трябва а е около 1930-та. В една фото на ул. Иван Асен II има снимка на същото място, но в строеж, от малко по-рано.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.