Прескочи до съдържание

Пътепис: Косово, Черна гора, Албания


Препоръчани мнения

Косово
май.2013
(ден 1ви по модела на Аерохрониките, някъде около 10 ч. сутринта)


Подготовката за пътуването до Албания предполагаше разузнаване на различни възможни маршрути.
Умуването доведе до следните изводи:
- През пътя по р.Лим май не е за препоръчване
- С оглед на желанието за Шкодренското езеро и съответно Черна гора, може би през Косово
- задължителната 50 еврова застраховка (понеже в целия район само те не са в Зелена карта) е отпаднала през 2012 г.
- имат новопостроени магистрали - значи поне за част от пътя е удобно за придвижване
- от границата с Албания до Тирана е почти само магистрала
Е да, ама не съвсем (по П.Бочаров): застраховката си я има, но е 30 евро за 15 дни, до магистралата при Прищина пътят е живописен и става.

 

За спора със сърбите:

Хората явно са горди с независимостта си призната от 90 държави, но не и от Сърбия.

kosovo1.JPG

В app-чето за телефона, имаше благодаря към всяка една от държавите на всевъзможни езици.

Само преди дни имаше споразумение какви права получават населените със сърби северни общини и съответно дали и как ще го признават сърбите Косово.
Не знам как, но дано нещата се нагласят, та всички да са доволни и един ден само за ущипците от къде са тръгнали да се надговарят.
А знаците за разминаването на танкове не бях виждал в Европско.

kosovo2.JPG

 

Иначе бензиностанции, кафенета, магазини - всичко си имат. И някакси е типично балканско.
Прави впечатление, че се строи. Голямата част от урбанизиращия се ладшафт е все с нови тухли, нови керемидки.
kosovo3.JPG

Та, стигнахме и магистралата.

. 120 км./час му било ограничението. А аз всеки път на чужд път се сещам за новото прието при нас 140. Може би само в Германия имат по-висок лимит.
Не че няма
, но като цяло си е спокойно.
 

Влизаме в Албания (което си е за друга тема, която пък ще драсна при първа възможност)

 

cck

 

kosovo4.JPG

  • Харесвам 4
Връзка към коментар

Ако си влязъл с паспорт в Косово, ти препоръчвам да се разходиш скоро до Сръбия и да си покажеш паспорта на граничарите :)

Удрят един симпатичен печат с надпис "понищено".  Не един познат му е хоби да събира такива печати ;)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Черна Гора
май.2013

Понеже сме с автомобил първо за пътя да подскажа:
Ами кофти е през Sukobin. Ремонти, тясно, Туарези разни :) и планината пълна със завои - няма време да се поогледаш.
Коренно различно е през Tuzi - от там си тръгнахме. И в двата случая все се обикаля Шкодренското езеро и все до замъка във Шкодер (Албания) се стига.

Аз понеже в пътесписването сам новак (и моля да ме извините за волни и неволни грешки) си се чудя за пропорционалността на текста.
Дали много да опиша или пък картинките са важни.
Гледам хрониките и се уча - видео да има и цитати не е лошо...
Трудна работа излиза пътеписа значи.
То за Montenegro, много има в нет-а.
Може би е редно само малко нещо, лично да да добавя


Та по съществото на нещата:
Bar-Petrovac- и Накрая Budva (ден 1ви, някъде около следобяд)
Местния Слънчев бряг (щото се строи по много, а още не са се сетили и че паркинги ще трябва).
Ама по-хубав. Имат си старини. Има и яхти, прекрасно крайбрежие, но пясък няма (то и не очакваме).

montenegro1.JPG
Едно малко отклонение за времето за посещение на Адриатика. Определено трябва да е топло.
Няма такъв кеф - да разглеждаш древните венециански, гръцки и т.н. крепости, запазени напълно и отвън и отвътре и съответно да се ползваш от услугите възникнали от туристическия бум - кафенета, ресторанти разположени на какви ли не романтично оформени кътчета.
Перлата в короната е може би Дубровник, но пък Будва и Котор не му отстъпват много.
Заслужава си и препоръчвам.

А сега езика. Английския добре - човек ще се оправи. Но идеята за сръбско-българска мешавица някак интересна ни се стори.
Говори си чонека (сервитьор например) и няма как да не му прихванеш
- Добър дан - Добър дан
- Изволите (колко хубава думичка, звучи ми като - дайте волеизявлението си)
- И аз да пробвам - Иедно кафе, со млеко, Велико.
- Може (казва той).
Любимо. И тембъра и л-то дето го изрича е като на Мики Манойлович ("Светът е голям и спасение дебне отвсякъде"). Има особен чар.
И така си говорихме навсякъде - разбират ни прекрасно и ние тях.

Будва - nice, ами друго? Манастири много, и остров св. Стефан да не забравим, но той за следващия ден

---
Е то не е точно остров (има си цял мост) и както се оказа е затворен хотелски комплекс - но пък е красиво :)

montenegro2.JPG

Та напред към Котор.
Тук да! Има си отново всичко - Unesco го признал за ценен, круизно корабище на TUI се мъдри в залива которски.
Град средновековен пълен с красоти и история. Паркинг има баш където трябва. Хвала (благодаря) отново за прекрасните моменти.

montenegro3.JPG

montenegro4.JPG

montenegro5.JPG

montenegro6.JPG
Моткахме се цял ден, а за вечерта - back to Budva (овде на крепостта и пак хотела)

Супер, ама свърши. А утре - Албания.
 

cck

 

  • Харесвам 7
Връзка към коментар

Много бонус точки за писането на живо, на което съм фен :) Айде чакаме и Албания. 

 

Черна Гора между другото е място, за което до сега не съм чувал дори нотка негативизъм. 

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Преди две години бях по тези земи, влязох в Черна гора през КПП-то, което обикаля цялото Шкодренско езеро и по онова време пътят беше в ремонт. Според мен това е перманентен ремонт. Цялото трасе беше в чакъл, пътувах около един час разстояние от около 30 км. Колата изглеждаше като участник в ралито Париж-Дакар. Имам чувството, че албанците умишлено държат този участък в това лошо състояние, за да не се пътува в посока Черна гора. А, най-смешно беше, че периодично се мяркаше и по някой "лаваш" на пътя. Ходилите в Албания знаят за какво говоря - типичните самоделни автомивки, представляващи маркуч с постоянно течаща вода, който се държи от невръстно дете...

 

Черна гора е прекрасна! Лично за мен Будва е по-интересен град от Дубровник, а Котор и целият залив са без аналог...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Черна гора е прекрасна! Лично за мен Будва е по-интересен град от Дубровник, а Котор и целият залив са без аналог...

За сравнението Будва/Дубровник не бих се съгласил ;)

Иначе да - Котор и наоколо е много красиво ... обаче с това се изчерпва Църна гора, а пък Подгорица предполагам спокойно може да кандидатства за най-безлична и скучна европейска столица :rolleyes:

  • Шок 1
Връзка към коментар

Будва ме изуми с непринуденост и автентичност. Този град все още не е преминал във фазата на жестока експлоатация от гледна точка на задължителна туристическа дестинация. Дубровник се е превърнал в нещо като Венеция - красив и препълнен от народ. Подобни места ме отблъскват. Това е все едно да сравниш спокойствието и достолепието на Равена с площада на чудесата в Пиза. Иначе, най-хубавите ми спомени от Дубровник са от еднодневната екскурзия с корабче до островите...

Връзка към коментар

Когато преди две години пътувах по тези места, все още тази магистрала не беше готова и се наложи да "заобиколя" през Охрид. Явно вече пътят до адриатическото крайбрежие е достатъчно скъсен, за да направя нова обиколка на красивите Балкани. Наистина недоумявам на какво се дължи почти пълната липса на интерес на средностатистическия български пътешественик към земите около нашата страна, които смея да твърдя почти нямат аналог в света...

Връзка към коментар

Къде точно е магистралата, я кажете? Нещо по картите я няма още. 

Аз отдавна планирам една разходка до Албания и Черна гора, ама през Косово не съм мислил да минавам, не че нещо, ама не ми се плаща допълнителна застраховка за нищо.

Връзка към коментар

Албания
Май.2013

Северна Албания
От границата до Шкодер (през Коплик)се движихме все по нови, прекрасни пътища. Вият се между селца и паланки.
Тихо, спокойно, на където и да се обърнеш само мъже. Жени няма или поне са се скрили.
Има обаче мерцедеси - всичката гама на компанията от 1950 до 2013. Определено в Германия няма такова насищане.
Само в музея в Щутгарт бихте видяли цялото разнообразиие, но пък тук е в действие.
Английския почти послужи. Където и да спряхме - хората приветливи, учтиви. Искаме кафе в пластмасово чашка, а те нямали - ето стъклена да си отнесете. А кафето - като в Италия (не открихме място дето да не е прекрасно).

albany5.jpg
Стигнахме Шкодер.
Тук е вече коренно различно и освен колите - коне, каруци, велосипеди и пешаци, изобщо всичко, което може да се движи е излязло днес. Задръстване. Май и някакъв панаир случихме. За крепостта Розафа за съжаление време не остана.

Тирана
Първо малко от историческата сводка.
Прочетох, че мюсюлмани били около 60 процента от тъдявашното население. Пък от тях 10 - 15 % обръщали значение на религията. Аз видях повече християнски църкви отколкото джамии. И хора със забрадки не видях.
Попрочетох, че по времето на Енвер Ходжа, религията била забранена, повечето хора били атеисти и едва в по-модерни времена (от около 15-тина години) религията имала някакво влияние.
По улиците хора много - предимно млади (средната възраст в държавата е под 30 г.)
"Нацъкани, натокани и облечени по последному"*, изобщо младежка работа. И тук Mercedes rulz, обаче може би са повече новичките.
Дойде време за "атракциите: пл. Скендербег (националния герой и легендарната фигура на албанското средновековие), сградата на Операта и Националната библиотека, часовниковата кула, джамията Етем бей, двореца на културата и бивш музей на Енвер Ходжа" и ла-ла-ла и бла-бла-бла. Интересно е.
А на главната, какво - офис на ПИБ и банкомати на ПИБ, български дух в албански одежди :)

albany1.jpg

Вечерта по съвет на милия Ergis от хай-тек хотела, в който попаднахме се настанихме в местен актуален ресторант-пицария (Era). Ех, тези хора могат да готвят. Може би с търкаляне ще се изнесем.
И за хотела да добавя. Все сме били в хотели - евтини, скъпи, но този беше изненада - дизайнерска ръчичка е пипнала здраво. Модернистично осветление (три четири режима на бутоните), автоматични ролетни щори, всичко в бяло и пипнато до най-малкия детайл - дори и телефона. Имахше си инструктаж. И като стана ясно, че дори AppleTV-то през Ipad-а, който ни чакаше до кревата ще управляваме, съвсем се потресох. Не така си представях албанската квартирка. Контрасти разни - аз брадясал вече, а Ergis костюмиран, лъщи до последното си копче.

albany2.jpg

Дуръс
А аз си мислех, че застрояването по нашето черноморие е уникално, т.е. че само при нас е толкова нагъчкано с бетон.
Е тук е повече. Вярно с големи улици и още неутилизиран плаж, но с хиляди хотели. Като стане популярно и не само сред албанците, не ми се мисли това крайбрежие на какво ще заприлича.
Според Wiki-то да сме видели амфитеатъра им трябва. Да ама и той застроен и на сцената му къща се мъдри. А до него кравичка между водни колелета си почива. Идилична работа.

albany8.jpg

albany3.jpg

albany4.jpg

Бункерите
Те са почти навсякъде където има скали**. Видове много - големи, малки, кръгли, полувкопани и изобщо всякакви.
Един поляк започнал да ги описва преди няколко години. Не знам до къде ще го докара с над 700 000 бр. Местните не им обръщат внимание. Част от забравената история са може би.
Снимките на Oshko определено дават по-добра представа от моите


Вльора и саранда
Ами пак така - красиви планини, бункери и после град. Тука магистрали много няма, но места за къмпинги - безкрай. А градът презастроен, отрупани с кафенета и ресторанти главни улици и цялата младеж на тях излязла.
1 кафе е 100 леке (абланско леке, какво поетично звучене има тяхната валута, а?)

albany6.jpg

Unesco
А пък според тях от Албаия, освен Берат и Джирокастра (запазени от гръцкото и отоманско време градчета) в Бутринт си заслужава. И на там ни тръгна пътя. А в Бутринт е интересно, ако гръцко-римски постройки човек не е виждал.

albany9.jpg

Е от тук насетне - пътя свърши. Трансферът е по дървено-варелова конструкция с кабелно задвижване - но пък ефективно.

albany7.jpg
А малко след това е Гърция.

cck

---
*любим варненски лаф
**StarCraft отклонение: ландшафта е като на Big Game Hunters с добър противник Terran, който е наблегнал на защита
 

 

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

По въпроса за бункерите бях чел, че след смъртта на Енвер Ходжа албанците обявили нещо като обществена поръчка за избор на изпълнител за премахване на съоръженията. Офертите доближавали суми равни на БВП на страната и това накарало правителството да се откаже от идеята. Предполагам, че съвсем не е далеч времето когато бункерите ще станат важна част от туристическата атракция Албания. Да, не се шегувам, предвиждам в следващите десетина години Албания да се превърне в туристическа атракция. Който е посетил страната в последните години ще ме разбере...

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

От всички gps-и, до които имам достъп май, най-точен към момента е maps.google.com за този регион. Картата е актуална за разлика от снимковата подложка отдолу (там още поля си стоят).

А иначе за застраховката - уж отпаднала, но за нас не е :)

Редактирано от cck
Връзка към коментар

От тези бункери с известна реформа става иделни underground барове, в буквалния смисъл  :D

И са си шумоизолирани при това.

По-големите стават и за клубове. В Добрич преди 6-7 години имаше една огромна дискотека в противобомбеното подземно убежище на една обществена сграда. Лудница беше. Може и в други градове в България да е имало подобни атракции, не знам.

 

П.П. сетих се, дискотеката май се казваше Амон Ра  B)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

В мен поназрява идеята за един роуд трип другото лято из Балканите, 3-4 седмици трябва да стигнат. 

Мисля, че да. И лятото е най-доброто време, пък и ще се отядеш с не low-fat храна, както стана ясно от сръбските съфорумски съвети. Макар, че баш на Великден в държавата с хиляди таверни, гладни щяхме да останем :) Гиросче едвам намерих.

Връзка към коментар

Мисля, че да. И лятото е най-доброто време, пък и ще се отядеш с не low-fat храна, както стана ясно от сръбските съфорумски съвети. Макар, че баш на Великден в държавата с хиляди таверни, гладни щяхме да останем :) Гиросче едвам намерих.

Сори, ама не питаш тука съфорумците да ти кажат. Отиваш в която и да е къща и ще те нагостят, и напоят, и ще ти се радват, навсякъде чевермета се въртят, вино се лее, а козунаците никой не ги яде, те са само за асорти на масата. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

О да и в къща бяхме - ама като агнешкото не долюбвам... Е като намеря време и едно гръцко пътеписче да спретна, ще разкажа и за случки разни, че може би вече 7-8 година все на там ни тегли :)

Връзка към коментар
  • 2 седмици по-късно ...

Будва ме изуми с непринуденост и автентичност. Този град все още не е преминал във фазата на жестока експлоатация от гледна точка на задължителна туристическа дестинация. 

Аз бих казала това за цялата Черна гора. Все едно гледам България в края на 80те и началото на 90те години, когато още всичко беше замряло.

В Дормитор бяхме впечатлени от планините, китните къщички и малки хотелчета. Завоите не са ни притеснявали. Дори си беше удоволствие. Е, до сръбската границата, където пък тогава имаше ремонт и трябваше да чакаме 4-5 часа докато я отворят. 

Не разбирам тези, които се качват на ферибота, за да слязат направо в Будва (чувам,че го правят организираните екскурзии), а пропускат красотата на Которския фиорд? 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
Гост
Тази тема е заключена за нови мнения.
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.