Прескочи до съдържание

Перу - Чачапояс


Препоръчани мнения

Публикувано:

Чачапояс - Област и едноименен град в северно Перу. Поточета, врязали по километър дълбоки ждрела из склонове като надиплени дрехи.

 

post-3441-0-23849000-1433324785_thumb.jpg

Големият плюс или минус - местността е пресечена, летището - късо, полетите - нередовни. Алтернативите - 10 часа бус от Чиклайо, Тарапото или Кахамарка. 2 буса дневно от Лима - 24 часа. Тълпи липсват - място за по-дълбок поглед към страната след задължителната програма от примерно Куско, Титикака, Арекипа, Наска, Кордилерите и т.н. - но местните туристи по празниците не са малко. Нетипична за Перу криминална престъпност в зародиш.

Прозрения - Самонатрапва се многонационалността на държавата, погрешната асоциация на Перу (само) с инките избледнява, засилват се колониалните паралели между инки и испанци. Стигнахме в Леймебамба няколко дни след двудневна акция по спасяването на испански спелеолог, заклещен в дупка след каменопад. Темата на седмицата бе - колко злато намерил в пещерата испанецът, как викнал хеликоптерите - да извозят златото, колко платил на кмета и на военните и как перуанското злато изчезнало... пак. Историческата травма е очевидна (все пак историята със златната стая на Атахуалпа се развива недалеч), а като доказателство, че конспирациите са независими от интернет - чухме теорията, че белите прилъгвали местните, изсмуквали със спринцовка мазнините им и... отново ги преработвали в злато.

Инфраструктура - изобилие от хотелчета, ресторанти и магазини по главните градове, добри пътища, сравнително уреден и редовен транспорт. За 10 евро - стая 30 квадрата с плазма, хладилник и изобилие от ненужната топла вода - при Едуардо на Пласа де Армас. Банкомати, тур агенции и интернет в Чача. Интернет също в Леймебамба. Град Педро Руис на периферията също предлага доста екстри. Единствената ни мъка с микробусите бе около изборите - в Чача нямало нито един желаещ към периферията, където стотици чакахме обратен превоз. Надвечер цените на такситата скочиха петорно - като по чудо ни спря неинформиран за ситуацията шофьор и спазарихме цена преди той да бъде щурмуван от навалицата.

 

post-3441-0-88643200-1433324838_thumb.jpg

Основни забележителности:

Куелап - Билна крепост и античен град на 3000 м.н.в., в който чачапойци се барикадират от инките. Местните са на мнение, че е изградена с повече камък от хеопсовата пирамида... с 3 пъти повече камък. Спахме на верандата при собственичката-феодал. Парчето на крепостта й е отчуждено едва преди 15-ина години (когато идват първите туристи). Бабата от скука продава напитки на тълпите, но заедно със семейството си все още притежава 90 км2 наоколо, зет й бе преизбран за кмет на Луя. Вариантите до Куелап са 4-5 часа пеш нагоре от долината на Уткубамба (над Тинго бахо), някакви среднощни нередовни микробуси от Чача, най-разумно е чрез тур агенция. Плановете за лифт до горе хич няма да се осъществят при размерите на сегашното летище. Из небесата - кондори.

 

post-3441-0-38447200-1433324855_thumb.jpg

Карахия - 6 статуи-саркофази в отвесна скална ниша. Редовен транспорт Чача-Луя и колективно такси Луя-Круспата или тур агенция.

 

post-3441-0-12019700-1433324870_thumb.jpg

Водопад Гокта - Не е чудно, че в страната с най-дълбоките каньони са и 2 от най-високите водопади на света. Като по-известен и по-архивен (открит за външния свят от немски археолог през далечната 2006 г.) 700+ метровия Гокта пада на 2 каскади към ниското. Има варианти за придвижване до долния/горния край на всяка каскада. По-голямата навалица е по левия бряг на реката през село Кокачимба (само до долния скок) - иначе през село Сан Пабло (и до двата скока). 2 хотелчета в Сан Пабло, пътеката е ясна и маркирана, даже с беседка.

 

post-3441-0-91365900-1433324883_thumb.jpg

Водопад Юмбиля - Изходна точка е село Cuispes, на 10 км асфалт от Педро Руиз. Пак 2 хотела в селото; на площада луд пияница целодневно крещи "фелисидад", но иначе и възрастните и децата и кучетата свалят шапка и поздравяват. Освен третия по височина (в света) водопад, наоколо са още няколко 300-400 метрови. В края на единствения път над селото, трябва да се прескочи ограда и да се повърви още 40-50 минути по поддържана из гъсталака пътечка. Оглеждайте се за маймунки с жълто-вълнени опашки. Посещението идва с гаранция, че поне още няколко години ще сте сами на този 800+ м. водопад.

 

post-3441-0-75424200-1433324902_thumb.jpg

Леймебамба - Обширен музей с есенцията на чачапойската култура. Мумиите и трапанираните черепи се запомнят. Възможностите в околностите са еднодневни походи до кални селца, прединкски постройки и пещери, както и поне 3 дневна екскурзия пеш/на кон до Лагуна де лос Кондорес - планинско езеро и първоизточник на експонатите в музея. Гумените ботуши са повече от препоръчителни, дори през сухия сезон.

 

post-3441-0-46827200-1433324913_thumb.jpg

Поради разнообразието на областта слагам горното в отделна тема.
 

  • Харесвам 16

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.