Прескочи до съдържание

Слизане от самолет по време на технически стоп - теория и практика


Препоръчани мнения

Темата е загадъчна и с доста уловки, някой технически, други законови, трети финансови.

 

Ще ми се да разнищим какви са възможностите ако ни се налага да слезем по време на технически стоп, при условие, че билетът е до следващо летище.

 

Някои от вас са ставали свидетели на тази практика в Букурещ, когато Катарците летяха до София, със стоп там. Откакто полетите станаха директни до София, с продължение до Белград, същият феномен може да се наблюдава и тук.

 

Ясно е, че авиокомпанията извършва проверка на бордните карти. Вариантите за това са на борда, където е нейна територия, и важат нейните правила, в ръкава, където е спорна зона относно юрисдикцията, и на гейта на летището.

 

Нека за целите на дискусията приемем, че пътуваме само с ръчен багаж, защото наличието на чекиран багаж ще постави казуса в още по-сложна светлина.

 

Според вас, какво ще стане ако ви проверят още на борда и ви откажат да слезете, дори да сте граждани на държавата, в която е кацнал самолета ? Някой да знае правните норми в случая?

 

Ако ви проверят в ръкава, не могат да ви върнат насила, но и не сте стигнали още "на земята". Кой е в правото си - авиокомпанията или вие с конституционното си право да си влезете в държавата? Спорно е , безсъмнено..

 

Ако ви проверят на гейта, могат ли да ви кажат нещо изобщо, при условие, че вече не сте в тяхната юрисдикция?

 

Може би някоя от многоуважаваните ни стюардеси може да сподели какво им пише в наръчника?

 

Циркулират няколко основни тези, които звучат къде смешно, къде страшно, къде странно:

 

  • ако решите да слизате, ще извикат полиция, която ще ви арестува за "дребно/средно/едро хулиганство", защото екипажът е казал така.
  • самолетът "е сметнат" за точно толкова пътници, че ако един повече слезе, не може да излети, без да се прекалибрират данните
  • ако вашето слизане забави полета, ще бъдете съден от авиокомпанията за причинени вреди
  • авиокомпанията ще ви преизчисли билета все едно е бил до сегашното летище

 

Две неща са ясни - нарушавате правилата на авиокомпанията, и то немалко. От друга страна, никой не може да ви ограничи достъпа до собствената ви страна...

 

Мнения?

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 2
Връзка към коментар
Георги Матеев

Знам само едно - никой не може да ми забрани да сляза където и когато си поискам, а още по-малко насила да ме накара да остана на самолета, освен ако аз не пожелая. В правото си съм дори да не ползвам целия билет, а не само една отсечка от него, ако това ми харесва.

 

В крайна сметка пътуването е платена услуга, а не безплатен подарък.

 

Иначе съм летял на полет София-Доха (със спирка в Букурещ). Абсолютно никой не проверяваше бордните карти на слизащите.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Жоро в Букурещ на връщане от Доха при мой полет проверяваха всички на ръкава.

Аз бях до Букурещ заради един изгоден OJ тогава.

И аз съм се чудел какво може да направят законово и дали е само в услуга на заблудени пътници :)

Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

Точно това е и дискусията, могат ли, не могат ли, имат ли право, нямат ли .. защото, според информация от нашето летище, и могат, и го правят ..

 

Също така, терминът 'технически стоп" си има конкретни параметри, които се различават от обикновено кацане. Може би някой да хвърли яснота върху това?

 

Реално, насила не могат да те накарат, но отказът ти от доброволно оставане може да доведе до последици, които ми е интересно да дискутираме със запознати.

 

Бордните карти в Букурещ не ги проверяваха в самолета, или по целия път до митницата?

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

"Много ми е лошо" дали ще свърши работа?  :lol:

Предполагам, че е основен проблем за сигурността - може да си оставил бомбата във самолета и да се изнасяш и може да имаш неприятни обяснения със летищните власти.

Връзка към коментар
Георги Матеев

Гледах само в самолета, аз тогава не пътувах до Букурещ.

 

Давам реални причини за слизане.

 

При кацане си пуснал телефона и си получил обаждане за неотложен семеен проблем, което рязко ти променя плановете.

 

Станало ти е лошо и просто искаш да прекратиш пътуването.

 

Наистина не виждам с какъв аргумент могат да те заставят да останеш на борда, още повече че в момента се намираш в собствената ти страна.

 

Значи ако пропуснеш отсечка в началото могат да ти отменят целия билет, но иначе ще те карат насила да летиш докрай? Хм.

 

Предполагам, че е основен проблем за сигурността - може да си оставил бомбата във самолета и да се изнасяш и може да имаш неприятни обяснения със летищните власти.

А как въобще си вкарал бомбата на борда? :) Редактирано от Георги Матеев
Връзка към коментар

 

А как въобще си вкарал бомбата на борда? :)

 

Преди няколко години журналисти успяха да качат на борда на самолета на холандската кралица бутилка 1.5л, пълна с неясна течност. Това вдигна доста шум в холандските медии и дано са затегнали мерките за сигурност на Шитхол. А това бяха просто журналисти... Не бива да подценяваме лошите и тяхната изобретателност...

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Има разлика между технически стоп за зареждане и нормален стоп, където се качват и слизат пътници. При първият случай е вероятно да имаш проблем, но при втория случай по принцип не би трябвало да имаш проблем да слезеш в държава с безвизов режим.

Чекираният багаж не би трябвало да е сериозен проблем, но тогава би било коректно от твоя страна да уведомиш стюардесите, защото най-късно при излитане ще усетят, че липсва пътник и ще мине време докато разберат кой липсва и на кого багажа трябва да свалят, а това може да доведе до закъснение на полета. С багажа ти няма да отлетят, защо точно по същия начин либийците взривиха самолета на Panam над Локърби и от тогава практиката е да свалят багажа на непътуващи пътници.

 

В Индия обаче съм имал казус при който не ме пуснаха да влеза официално в държавата въпреки, че имах виза. Имах полет Париж -Делхи, но поради мъгла в Делхи кацнахме в Мумбай и там трябваше да изчакаме 24 часа докато мине почивката пилотите от Ер франс. Аз исках да си взема багажа и да се кача на първия полед до Делхи, но поради това, че оригиналния полет ми е бил до Делхи не ме пуснаха нито да влеза официално в Индия, нито да си взема багажа. Летищните власти ни взеха паспортите и ни пратиха с автобуси до един транзитен хотел до летището.

По същата логика не би трябвало да те пуснат в Индия дори да имаш виза, ако оригиналният ти билет не е до града в който влизаш.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

Причини за слизането ти може да има много, никой не отрича, че човек може да има сериозен мотив.

 

Въпросът е какви биха били последиците? И какво би ги обосновало ?

 

Установихме, че в Индия не може. Казусът е по-интересен когато става въпрос за "родната" държава на пътника, защото тогава законът и правилата на авиокомпанията са в конфликт.

 

Значи ако пропуснеш отсечка в началото могат да ти отменят целия билет, но иначе ще те карат насила да летиш докрай? Хм.
 

Реално, правилото е едно и също - билетът трябва да се ползва открай-докрай.

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Публикувано: (редактирано)

Из условията за превоз на споменатите Катарци:

 

 

 

ЧЛЕН 4  -  СТОПОВЕ ПО ВРЕМЕ НА ПЪТУВАНЕТО И ПЛАНИРАНИ СТОПОВЕ

1.  Разрешени стопове по време на пътуването
Стоп в различна от крайната дестинация точка по време на пътуването се разрешава само, ако е предварително организиран от нас и е посочен в Билета.

 

4.  Passenger Self-Offload Decision – Refusal of Further Transportation
If after check-in you and or any passengers travelling with you without valid reason evidenced in writing decide not to travel on the service in respect of which you hold a valid boarding pass so that the aircraft is delayed whilst you and or your baggage is removed from the aircraft, we reserve the right to recover from you any and all direct costs we reasonably incur in consequence of any such delay.
We reserve the right to apply towards such costs the value of any unused carriage on your ticket and or any of your funds in our possession.

 

Аз това веднага го разбирам като "Написваш на една салфетка, че е станало "еди кво си", и ето ти "valid reason evidenced in writing" ..

Редактирано от macf1an
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

В някои случаи поради регулации е възможно и да не ти разрешат да направиш официален стоп, дори да искаш предварително да го уредиш.

 

Egypt air имат полет Кайро - Мумбай -Куала Лумпур, но в Мумбай не можах да направя стоп, защото не продаваха билети Мумбай-Куала Лумпур. Опциите бяха или Кайро -Мумбай или Кайро -Куала Лумпур.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Принципно не могат да те задължат да летиш, ако не искаш. Какво ще те правят после е друг въпрос.

Тук имаше един такъв случай. Излитането се забавя поради технически проблем, когато накрая тръгват един от пътниците вдига паника, че самолета не бил поправен и той нямало да лети на него. Било му разяснено, че трябва да се връщат на гейта и да му свалят багажа, при което ще изтече работното време на екипажа и самолета въобще няма да излети днес, но той не иска и да чуе, така че наистина връщат самолета и го съдят за причинените вреди. 

Крайния резултат от процеса не ми е известен.

Връзка към коментар

Принципно не могат да те задължат да летиш, ако не искаш. Какво ще те правят после е друг въпрос.

Тук имаше един такъв случай. Излитането се забавя поради технически проблем, когато накрая тръгват един от пътниците вдига паника, че самолета не бил поправен и той нямало да лети на него. Било му разяснено, че трябва да се връщат на гейта и да му свалят багажа, при което ще изтече работното време на екипажа и самолета въобще няма да излети днес, но той не иска и да чуе, така че наистина връщат самолета и го съдят за причинените вреди. 

Крайния резултат от процеса не ми е известен.

 

Случаят която описваш е малко по различен, защото пътникът вече е на борда и вдига паника. Това е застрашаване на сигурността на полет и може да бъдеш вкаран и в затвор за подобно поведение. Едно е да слезеш предварително с други пътници от самолета или да не се върнеш в самолета при технически стоп, но съвсем друго е да застрашаваш полета или подготовката за полета.

 

Като говорим за технически стопове може да ги разделим и на още две части. на такива при които задължително се слиза от самолета и на такива при които не се слиза. Моите наблюдения са, че при много дългите полети често задължително се слиза от самолета при стоп. Например при полета на Лан Чиле от Сантиаго до Таити, който прави стоп на Великденския остров задължително се слиза от самолета за около 1 час за да могат да го почистят, но при два полета от 5-6 часа дори е препоръчително човек да се разходи малко по средата. Да не говорим, че на летището може да се снимаш с една от статуите на Великденския остров :)

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Доколкото разполагам с информация, ако стопът е над 1 час - трябва да се изведат пътниците. Ако се зарежда с гориво, също.

Връзка към коментар

Доколкото разполагам с информация, ако стопът е над 1 час - трябва да се изведат пътниците. Ако се зарежда с гориво, също.

 

Имал съм не един случай когато съм седял в самолета, когато са го зареждали и съм седял 3 часа на “любимото“ ми летище в Мумбай в самолета докато оправят някакъв технически проблем на Egypt air....

 

За регулацииите обаче нямам информация и до колко са ги спазвали в тези случаи..

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Абе, тая Индия ще се окаже голяма греда за такива работи .. а за летищата им какви са им безумни политиките.. bronco ни фрапира веднъж ..

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

А как въобще си вкарал бомбата на борда? :)

 

AF406(10.5.61), CP21(8.7.65), SR330(21.2.70), TW840(2.4.86),  PA103 (21.12.88), PR434(11.12.94) - след всяка избухнала бомба разследващите се питат същото и затягат правилата, и след време пак взривяват...

 

При PA103 (Локърби) пътниците слизат в Лондон, за да сменят самолета, но бомбата е в багажа. Тогава се въвежда правилото багаж без пътник да не пътува. 6 години без 10 дни по късно при PR434 историята е  - атентаторът си внасч бомбата на части като ръчен багаж, сглобява я в тоалетната, слиза на междинно летище (Cebu), а има билет за последното (Токио).

  • Харесвам 4
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

Прясна информация по темата. Онзи ден бях на полета Доха-София-Белград, където София се явява само "технически стоп" и после самолета продължава за Белград.

 

При излизане от самолета, веднага след ръкава, чакаха 2 служителки + полицай, които много обстойно проверяваха бордните карти на всички слизащи пътници. Имаха и точен списък, по който гледаха и отмятаха.

 

На практика изглежда невъзможно да се слезне в София, ако имаш билет Доха-Белград.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

 

На практика изглежда невъзможно да се слезне в София, ако имаш билет Доха-Белград.

 

Не вярвам, че има сила, която би могла да те спре да слезеш. Дори багажа ще ти свалят :) Единствената последица може да бъде, Катар да ти откаже да те превозва за в бъдеще, ако решат, че прегрешението ти е прекалено голямо ;)

 

Според мен смисълът на проверката е да не слезе от самолета човек, чийто багаж все още е на борда. Така взривиха полета на Панам над Локърби и от тогава принципът е да не допускат пътник съзнателно да може да си остави багаж на борда.

Връзка към коментар

Не вярвам, че има сила, която би могла да те спре да слезеш. Дори багажа ще ти свалят :) Единствената последица може да бъде, Катар да ти откаже да те превозва за в бъдеще, ако решат, че прегрешението ти е прекалено голямо ;)

 

Според мен смисълът на проверката е да не слезе от самолета човек, чийто багаж все още е на борда. Така взривиха полета на Панам над Локърби и от тогава принципът е да не допускат пътник съзнателно да може да си остави багаж на борда.

 

Материята продължава да е леко неясна. Октомври като се прибирам от Сеул (и тогава имам билет до Белград) със сигурност ще тествам да слезна в София, да видим какви са реалните опции :)

  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Материята продължава да е леко неясна. Октомври като се прибирам от Сеул (и тогава имам билет до Белград) със сигурност ще тествам да слезна в София, да видим какви са реалните опции :)

 

Измисли си някаква уважително изглеждаща причина  ;)  Например роднина приет в болница. Ако имаш чекиран багаж, ще създадеш лека суматоха, но не мисля, че ще е голям проблем. Според мен единствено в държави с визов режим би могъл да имаш непреодолима пречка да слезеш от самолета.

Връзка към коментар

Последиците са разписани:

http://magelanci.com/topic/4649-слизане-от-самолет-по-време-на-технически-стоп-т/?p=95741

Въпросът е до каква степен са сериозни и как да се избегнат максимално.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Материята продължава да е леко неясна. Октомври като се прибирам от Сеул (и тогава имам билет до Белград) със сигурност ще тествам да слезна в София, да видим какви са реалните опции :)

Не съм наясно с тази материя, но може би усилието трябва да е насочено още при чекирането - да се направи опит с някакви аргументи да те чекират само до желаната отсечка?

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.