Прескочи до съдържание

За Белгия - лични впечатления с надеждата, че може да са от полза


Lyubina

Препоръчани мнения

На летище Шарлероа въртят едно рекламно филмче за красотите на Валония - доста интересни места показват. :)

Редактирано от Фичо
  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 1 месец по-късно ...

И за Валония: дойде й времето, да пиша и за нея.

 

Трудно е да се пише кратко за Валония. Въпреки че никак не е голяма като територия, има много неща да се видят, да се преживеят. Въпрос на предпочитания. Тъй като не съм фен на приключенските и екстремни преживявания, ще пропусна множеството adventure паркове, бивши каменовъглени мини, места за рафтинг и подобни. Няма да ви занимавам и с административното деление на провинцията, защото който се интересува, ще го намери навсякъде по сайтовете.

Съвсем схематично, писанията ми могат да се разделят на няколко подгрупички:

 

Градовете на Валония:

 

Намюр (Namur, Namen) – очарователен град, малки тесни улички, стари сгради, цитадела, усещане за уют, реките Маас и Саар, съботно-неделни пазарчета, часовниковата кула е част от историческото наследство на UNESCO, същевременно за който се интересува – добра shopping дестинация в сравнение с Брюксел. Стига се лесно, по магистралата е на няма и 60 км от Брюксел, няколко големи покрити паркинга в центъра на града. Единият е направо в сърцето на града. Винаги с удоволствие спирам в Намюр.

 

037.JPG

 

038.JPG

 

093.JPG

 

Лиеж (Liege, Luik или Luttich): голям град, пълна бъркотия. Тъй като не ми е „на сърце“, дирекно го пропускам. Може би, защото колкото пъти сме минали през Лиеж, винаги има безкрайни ремонти по улиците, затворени улици, картите на GPS ни очевидно не са читави. Малкото посещения на Лиеж винаги бяха свързани с генериране на излишни нерви. Нямам снимки от града (за съжаление). 

 

Монс (Mons, Bergen): европейска столица на културата за 2015 г. Там е и някаква голяма НАТО-вска база, известна като S.H.A.P.E. (не е конфиденциална информация, имат си указателни табели по магистралите). Не пускат! И не организират туристически обиколки ;)

 

048.JPG

 

057.JPG

 

Малко крепости (освен Намюр)

 

Динант (Dinant): уникален град и цитадела, кацнала на скалите на сериозна височина над града, разположен по течението на Maas/Mouse. Красив, очарователен, малък, сравнително стар град с прекрасна архитектура. Там е роден Adolph Sax, родната му къща е отворена за посещения, в негова чест на моста над реката, който е в центъра на града има постоянна „експозиция“ от саксофони. За желаещите да се качат до цитаделата има два варианта: с кола до горе, има малък паркинг (и мисля че е по-добрия вариант, защото в града местата за паркиране са силно ограничени). Другият вариант е от нивото на реката, точно зад църквата има нещо като лифтова кабина. Цената на входния билет за цитаделата включва и това транспортно средство, в двете посоки. Лятно време по реката предлагат разходки с водни колела, корабчета за разходка. Ако имате време, пътуването по реката си струва, дори и само заради околните гледки. Долината на река Маас в тази й част е прекрасна! И тук си имат пивоварна. J

 

003.JPG

 

 

090.JPG

 

Буйон (Bouillon): малко градче в Ардените, на река Semois, много близо до границата с Люксембург. Там е една от най-големите запазени средновековни крепости с едноименното название. Принадлежала на Godefroid de Bouillon, известен в България като Годфрид Булонски, рицар от първия кръстоносен поход и първи крал на Йерусалим. От височината на крепостта изгледът към градчето не се отличава много от Динант. Крепостта е доста голяма, лятно време имат демонстрации с ловни птици (соколи, бухали, сови, дори лешояд си имат и др., които не познавам), които са си част от турустическата програма и за тях не се заплаща допълнително. Пред крепостта има малък паркинг, иначе в подножието й, точно до реката има удобни места за паркиране. Но до горе си е вървене. Мястото е страхотно за хора с малки деца, които се вдъхновяват от крепости, рицари, средновековни оръжия и приключения. За интересуващите се – имат си пивоварна. Това е гледката от високото към града. 

 

047.JPG

 

Абатства:

В Белгия има толкова много манастири (абатства), че направо на човек свят да му се извие. И всяко си има бира и сирене. По няколко. Някои са си отстъпили правата за производството на бира на големи пивоварни, други си ги варят сами. Имат си асоциация на трапистките абатства, от които 5 (или 6) са в Белгия. Бирите им са уникални, струва си дори и само заради тях човек да се разходи до такива места. Е, за сравнително краткото време, което имах тук в Белгия, пообиколих доста. Имат един сериозен проблем обаче – не допускат туристи вътре в абатствата. Най-много до църквата и до „музей“ и магазин или заведение, където да си купиш бира, сирене, да хапнеш..... Царе са на туризма, не може да им се отрече. От всяко нещичко малко, правят туристическа атракция. Не мога да пиша за всички абатства и бири, но ще спомена няколко:

 

Orval: мой фаворит, не заради качествата на бирата (че всяка си има фенове и както знаете по вкус и по цвят... ), нито по някакви религиозни причини, а заради местоположението. В сърцето на Ардените, наистина в позлатена от слънцето долина. Легендата твърди, че името произлиза точно от това val d’Or. С почти древна история. Първите данни за абатството са от 11 век. Разрушавали са го и са го строили няколко пъти. В момента е изцяло възстановено, огромно за тукашните мащаби, затворено в активната си част за посещения. Част от т.нар. Орден на цистерцианците (няма да се отклонявам, че ще стане много дълга темата ми) на строгото спазване. За туристите като мен е достъпна зоната на руините, в които е преплетена легенда и история. Има нещо мистично в тези руини. Някои (неофициално) твърдят, че този манастир има нещо общо с култа към Мария Магдалена и катарите, Матилда Тосканска и какво ли още не. Мястото е прекрасно, бирата също. Струва си пътуването, ако имате време да се помотаете из Белгия. На около 180 км от Брюксел по магистрала Е411 в посока Люксембург. Отклонявате се последните 15-на км.

 

024.JPG

 

043.JPG

 

Maredsous Abbaye: сравнително новопостроено. Ако не се лъжа някъде края на 18 век. Внушителна архитектура. Бирата им е доста специфична на вкус и аромат, доста мои познати от България не я одобряват. Богато разнообразие от сирена, някои от които доста ароматни ;)

 

034.JPG

 

035.JPG

 

 

Abbaye de Villiers (Villiers-la-Ville): за любителите на руини.

 

 

001.JPG

 

Rochefort: трапистко абатство, произвеждат сравнително малко количество бира. Градчето е отново в планинската част на Валония, поради което е живописно разположено по тесни виещи се пътчета и сред много зеленина.

 

046.JPG

 

 

Към манастирите ще причисля и град Турне (Tournai, Doornik): В западните покрайнини на Белгия, близо до френската граница и до границата с провинция Фландрия. Твърди се, че е единственият белгийски град, който за кратко е бил под английска власт. Видът и архитектурата му са с фламандски стил, и за него се казва, че е френско-говорящ фламандски град. Централният му площад изглежда почти като Grand Place на големите фламандски градове. Причислявам го към манастирите, защото катедралата в Турне е наистина уникална, древна и си струва да се види. Историята казва че основите й са от времето на меровингските крале. Часовниковата кула е най-старата в Белгия и също е част от наследството на UNESCO. Градът е в област, която е пострадала доста след затварянето на каменовъглените мини и въпреки усилията на правителствата, все още си личат икономическите проблеми. Същевременно е бил център на гобленарството, имат хубав музей на гоблените. Проблем с езиковата бариера. Никой тук не ни разбра на никакъв език. С триста зора успяхме да си купим по един сандвич.

 

016.JPG

 

026.JPG

 

019.JPG

 

Близо до Турне е градчето Binche, известно с карнавала си, който се провежда всяка година по времето на „Сирни заговезни“. Настава голяма веселба, три денонощия безкраен празник, пиене на бира, музика, танци и шествия. Хиляди туристи, няма грам място за паркиране, градът е затворен за автомобили и желаещите да купонясват трябва да паркират по периферията и да се поразходят доста. Но си струва. Така започва парадът:

 

056.JPG

 

068.JPG

 

070.JPG

 

Там наблизо е и Ath, също си имат карнавал на великаните, но не успяхме да се доберем до свободно местенце, където да си оставим колата и пропуснахме веселбата и снимките. Т.е. нямам никакви преки впечатления, а за инфо от интернет всеки може да прочете.  

 

Замъци, дворци, шато-та ;)

 

Силно казано замъци и дворци, но са си някакви chateaux, затова така оставям:

Подобно на историята с абатствата – сигурно са поне 100-на. Пообиколих доста от едното любопитство. Не мога да кажа, че имам фаворити. Доста от тях са все още частна собственост, някои дори са обитаеми и са отворени за посещение само в определени дни и часове. Информацията на сайтовете им обикновено е актуална.

Ще пусна само няколко снимки, защото (да си призная) историята на всеки от тях е доста богата, а впечатленията ми са разнородни.

 

005.JPG

 

025.JPG

 

Engiem

 

006.JPG

 

012.JPG

 

Freyr и долината на Maas:

 

005.JPG

 

032.JPG

 

039.JPG

 

Modave Castle

 

006.JPG

 

Laveaux-St-Anne

 

011.JPG

 

Seneffe Castle

 

015.JPG

 

Durbuy - най-малкия град в Белгия, с уникална градина и замъче, река и място за рафтинг. Да попадне там човек е малко като пътуване назад във времето. Е, и поршета и ферарита насред средновековната атмосфера ;)

 

072.JPG

 

Jehay Castle

 

191.JPG

 

Май прекалих, дано не ви омръзне, докато стигнете до края. Дано не ви е станало скучно, че не всички снимки са добри. Като преровя архивите може да измъкна още нещо интересно. 

 

  • Харесвам 29
  • Браво 1
Връзка към коментар
  • 4 седмици по-късно ...

Връщайки се назад се сетих, че съм пропуснала важно инфо за пътешественици до 26 годишна възраст: ако желаете да ползвате жп транспорт в Белгия и все още не сте на пределната възраст от 26 години, възползвайте се от т.нар. Go pass. 10 пътувания из цялата страна, без ограничения във времето за 50 евро. Може да се сподели, т.е. не персонален. Може да се купи от билетните автомати на гарите срещу монети (леле, представяте ли си колко монети са ви необходими) и с банкова карта, може и на гишето.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

За да не разводнявам темата с пътеводителя, ще кажа само, че съм  тук още за сравнително кратко време. Ако някой има път по тукашните земи, ще се радвам да се обади, да пием по белгийска бира или да хапнем по една брюкселска или лиежка "вафла". Ако има желаещи за картички, продължавам инициативата на AlexandraKo и мога да изпратя на желаещите по една от Брюксел.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Малко актуална информация от Белгия: трети ден метрото и част от трамваите в Брюксел (т.нар. пре-метро линии) не се движат. Повечето магазини и ресторанти в централната част на града са затворени. Отмениха всякакви мероприятия. Училища и университети са затворени. Част от фирмите препоръчват на служителите си да не отиват днес на работа, а да работят "дистанционно".

Същевременно, днес в провинциите Намюр и Ено има обявена обща стачка. Градския транспорт в Шарлероа не работи. До колкото схващам, шатълите не са засегнати, но пристигайки в Брюксел, на гара Миди единствената възможност за придвижване из града е прекачване между автобуси или такси.

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
  • 3 седмици по-късно ...

Здравейте,

Престои ни пътуване до София с шест часов престой на летище Брюксел.Дали е възможно да се направи една малка разходка до Grand Place и околностите. Дали в момента всичко вече е спокойно и функционира ли нормално транспорта - например от Летище Брюксел до гара Централ?

Връзка към коментар

Пътуването от летището в Завентем до централната част на Брюксел отнема между 30 и 60 минути, в зависимост от избрания транспорт.

 

Най-бързо е да се ползва влак до централна гара (около 15 минути), но е сравнително по-скъпо (мисля че беше около 8€).

Друг вариант е да хванете автобус №12 до Schuman и след това, със същия билет се качвате на метрото от същата метростанция, линия № 1 или 5, посока респ. Gare de l'Ouest или.Erasme и слизате на Gare Centrale. Това е 4 спирка от Schuman. Отнема около 5-8 минути. Цена 4€. За билетите ви трябват монети или карта, защото много често шофьорът може да няма да ви продаде билети за автобуса, а билетните автомати не приемат банкноти. От там до Grand Place сте за отрицателно време пеш.  

 

В Брюксел всичко е наред, градския транспорт работи нормално, няма никакви проблеми и ограничения. В централната част на града си има разгърнат коледен базар, на Grand Place е издигната елха, Plaisir d'Hiver работи с пълна сила, само да имате време и желание. Всичко е съвсем наблизо до Grand Place. 

 

Е, не мога да не спомена че по улиците, метростанциите, летището и големите магазини се разхождат млади момчета с автомати в ръка, но това не би трябвало да ви притеснява. :)  Но, важното е, че в Белгия няма война, спокойно :)

 

ПП: В празнични дни и след 19ч автобус 12 не се движи. Вместо него можете да използвате автобусна линия № 21, която е по същия маршрут, но има доста повече спирки и на практика пътуването се удължава до близо час. Цената на билета отново е 4€. Това, за да си направите разчет на времето.

Редактирано от Lyubina
  • Харесвам 8
Връзка към коментар
  • 1 година по-късно ...
  • 2 месеца по-късно ...
  • 1 година по-късно ...
  • 8 месеца по-късно ...

Да споделя едно училище, което е недалече от Мехелен Mechelen и може да се посети в неделя следобед от 14:30 часа с тур с гид на английски и френски език. Предварителната резервация и потвърждение е задължително на място се плаща 12 евро на човек.

 

Instituut van de Ursulinen

Bosstraat 9, 2861 Sint-Katelijne-Waver

 

За резервации: tel 015 30 50 54  E-mail: toerisme@skw.be

 

Как се стига до там с автомобил и обществен транспорт: https://visit.mechelen.be/en/wintertuin

By public transport

Take to the train to Mechelen. At the station, switch to bus 510 (1.25 p.m.) or 511 (1.50 p.m.) from platform 11. Get off at the church of OLV-Waver, which is 200 metres from the entrance.

By car

Parking is free and nearby (P1 or P2). Not every sat-nav will take you right to the entrance. We recommend using no. 22 as a coordinate (opposite the entrance). 

 

Снимки: https://photos.app.goo.gl/Vu5iMcCLhucNU9Co7

 

Сградите в момента се ползват за средно училище, гимназия за младежи и девойки на възраст 12-18 години. Затова и посещенията са в неделя.

 

Комплексът от сгради е бил католическо училище пансион за момичета от заможни семейства, които са пращани там за да учат на френски език и са получавали академично образование с изучаване на латински език и подготовка за учене след това в университет. Една четвърт от госпожиците са идвали от чужбина, от цяла Европа, без Франция и също така от Южна Америка. След Октомврийската революция е имало бум на девойки от Русия.

 

Сградите са в няколко стила арт нуво, арт деко, ампир, нео готика и нео романтичен.

 

Зимната градина е топ атракция. Там родителите са се срещали с дъщерите си, когато са идвали на посещения да ги видят.

 

Друга топ атракция е известната галерия коридор със стаички с пиана за уроци по музика. Стаичките са някъде към 40 на брой. Всяка е отделена с дървени врати със стъкло. Когато всички са заети да свирят на пиано и човек върви в коридора между стаичките и пълна какафония. В същото време тези, които са стаичките не чуват останалите, които свирят на пиано в другите стаички. Това се е постигнала със специална конструкция, при която подът на стаичките на опира в стените, освен това подът е и дървен. Над вратите на всяка стаичка стои името на известен композитор.

 

Салоните за срещи, официални вечери и залите за хранене също са впечатляващи. Те са тематични и със съответните фрески и декорации: легендата за живота на Света Урсула, Швейцарският салон, Конгоанският салон, стола за хранене с басните на Лафонтен.

 

Комплексът освен Капела има и голяма църква в нео готически стил.

 

 

 

Sint-Katelijne_Warve_1.jpg

Sint-Katelijne_Waver_2.jpg

Sint-Katelijne_Waver_3.jpg

Sint-Katelijne_Waver_4.jpg

Sint-Katelijne_Waver_5.jpg

Sint-Katelijne_Waver_6.jpg

  • Харесвам 10
Връзка към коментар

Как съм я пропуснала тази тема?

@Lyubina и @zon,благодаря, много хубави места сте показали!Тъкмо вчера взех билети за седмицата преди Коледа, по тези земи:))))Та ще си копна идейка:))))

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

@AlexandraKo, с удоволствие ще помагаме.

 

И тъй като наскоро се поразходих пак из Брюксел, да кажа че има лека промяна в цените на билетите и маршрута на автобус 12, който свързва летище Завентем с центъра на града. Маршрутът вече не свършва до Шуман-площад Люксембург, а се движи до метро станция Трон. Това си е вид удобство, особено за хората които по някаква причина са около гара Миди. Така се осъществява доста по-лесно връзка между гарата, резп. пристигащите с влак или от Шарлероа със шатъла и международното летище. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар
преди 1 час, Lyubina каза:

@AlexandraKo, с удоволствие ще помагаме.

 

И тъй като наскоро се поразходих пак из Брюксел, да кажа че има лека промяна в цените на билетите и маршрута на автобус 12, който свързва летище Завентем с центъра на града. Маршрутът вече не свършва до Шуман-площад Люксембург, а се движи до метро станция Трон. Това си е вид удобство, особено за хората които по някаква причина са около гара Миди. Така се осъществява доста по-лесно връзка между гарата, резп. пристигащите с влак или от Шарлероа със шатъла и международното летище. 

Благодаря ти! Ние ще летим до Шарлероа и оттам, с рентакар.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
  • 3 месеца по-късно ...

Къде е най-голяма концентрация от Арт нуво в Антверпен? : в квартала Zurenborg и по-специално в така нареченият "златен триъгълник", на улиците Cogels Osylei, Waterloostraat and Transvaalstraat.

 

Освен в арт нуво, има къщи и в неоготически стил, нео ренесанс, нео гръцки стил, неокласически стил, нео тюдор стил и еклектика.

Кварталът Zurenborg възниква в края на 19 век върху земите на барон Osy de Wichem и получава името си от фермата Zurenborg, чиито земи са били разположени между Berchem и  Антверпенският квартал Haringrode.

 

Кварталът е планиран и повечето от къщите са построени от една строителна компания. Къщите са били електрифицирани, с водопровод, газ и централно отопление.

Повечето от тях са били предназначени за средната буржоазна класа, но на улицата Cogels Osylei, сградите са по луксозни, за по горната буржоазна класа.

 

Има групи от къщи с еднаква тематика и взаимно допълващи се: De Tijd  (времето), сезоните, цветя (ирис, лале, роза, слънчоглед), на историческа тематика.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Zurenborg

 

Как се стига до там:

От централната гара на Антверпен с влак до гарата Beregem (бързо е и влаковете в посока Мехелен и Брюксел спират там) или с трамвай 11, пак от централната гара в Антверпен.

От Брюксел с влак с посока Антверпен, като се слезе на гара Beregem, която е преди Централната гара в Антверпен.

 

Снимки: https://photos.app.goo.gl/h57WKZGNQsuXG3uJA

  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.