Прескочи до съдържание

Сайт, който показва изгодните текущи дестинации


Препоръчани мнения

Публикувано:

Ееее без фабрики не може - :)

Иначе като гледам какви автобуси има ... самолетите ряпа да ядат , то въртящи се кресла , удобства , абе чудо .

Като каза за 'чудо' автобуси, за първи път се возих на автобус с индивидулни телевизорчета пред всеки (като в самолет) по линията София- Атина

Публикувано: (редактирано)

Монитори има и в турските "Метро" и "Has" до Истанбул .

 

Aз говоря за тези :

 

http://www.salaun-autocars.com/transport.autocar.notre.flotte.royal.class.irisar.pb-5-205.html

 

Тези също ги бива по редовните линии :

 

https://www.aeroline.com.sg/

Редактирано от stenk
  • Харесвам 1
Публикувано:

Няколко факта за туристическия бизнес в България:

 

Почваме от основното - Пазара в България е пренебрежимо малък и не е интересен за големите туроператори, хотелски вериги, авиокомпании; т.е. пътникопотока не е достатъчно голям за да получаваме добри цени. Няколко примера:

 

- излиза по-евтино да си купиш стая в последния момент през глобален сайт- expedia.com, booking.com; Не забравяйте винаги има вариант хотелиера да е разпродал от квотата на доставчика и да отидете и да нямате стая - пример го давам от опит. :lol:

- по-евтино е да си купуте почивка в България през някой от трите големи немски туроператори.

- винаги излиза по-евтино да си купите пакет от някой испански туроператор, да си направите полет до Мадрид - FB или WizzAir - пример Куба, Мексико и прочие ще Ви излезнат на половин цена дори сами да си го организирате, недай се боже да си го купите от агенция.

 

Относно мнението че дори за прости дестинации няма с какво да Ви помогне агент/агенция това не е точно така. Прилагам доказателство:

 

1. Казус - полет София-Виена

 

 1   FB 409  C8 I8 J4 DL ZL M9 H9 /SOF 2 VIE    1935    2005  E0/E90       1:30 
             K9 S9 N9 L9 R9 T9 B9 X9 O9 Q5 U3 AL V9 E6 G9  
 
Така изглежда един полетен сегмент в нашата система, буквичките са резервационните класи, тези до които има цифрички отбелязват свободните места, виждате на A-класа е последвана от L - това означава Waitlist, агента може да ви вземе Waitlist с малко писане на емейли и тел.разговори със Space Control-a на авиокомпанията и да ви даде мястото на цена под тази която Вие бихте си го купили дори от авиокомпанията.
 
Само трябва да си подпитате агента, големите агенции ги мързи да правят такива неща, ако ли го направят спесетеното от резервирането на по-ниска резервационна класа се трупа към service fee-то.
  • Харесвам 4
Публикувано:

Тоя казус до какво спестяване води, защото по-високата service fee със сигурност унищожава част от спестеното?  И колко от агентите биха си направили тоя зор като цяло? От твоя опит като цяло в бранша питам :)

 

Просто ми се струва малко прекалено тясно приложимо, само в случай когато на човек му трябва специален booking class, което е пренебрежимо рядко за leisure пътуване. Авиокомпаниите също предполагам, че ако са се изчерпили местата на цена от 100 евро, а следващия клас е на цена 150, няма да се навият лесно да отпуснат допълнителни места в 100 :)

 

Другото за тези waitlist-ове, поначало съществуват ли в най-ниските класове, които са non-refundable, респективно няма как да се освободи място, освен ако авиокомпанията не реши да отпусне допълнителни места в този клас?

 

Друг въпрос, че си ми на къс пас :) Т. нар. consolidator fares, срещам ги доста често като пример как офлайн агент може да спести пари, където се договаря пакет места с авиокомпанията, и после агента си ги препродава. Има ли такова чудо у нас, или въобще по света освен в много ограничени примери?

  • Харесвам 2
Публикувано:

Тоя казус до какво спестяване води, защото по-високата service fee със сигурност унищожава част от спестеното?  И колко от агентите биха си направили тоя зор като цяло? От твоя опит като цяло в бранша питам :)

 

Просто ми се струва малко прекалено тясно приложимо, само в случай когато на човек му трябва специален booking class, което е пренебрежимо рядко за leisure пътуване. Авиокомпаниите също предполагам, че ако са се изчерпили местата на цена от 100 евро, а следващия клас е на цена 150, няма да се навият лесно да отпуснат допълнителни места в 100 :)

 

Другото за тези waitlist-ове, поначало съществуват ли в най-ниските класове, които са non-refundable, респективно няма как да се освободи място, освен ако авиокомпанията не реши да отпусне допълнителни места в този клас?

 

Друг въпрос, че си ми на къс пас :) Т. нар. consolidator fares, срещам ги доста често като пример как офлайн агент може да спести пари, където се договаря пакет места с авиокомпанията, и после агента си ги препродава. Има ли такова чудо у нас, или въобще по света освен в много ограничени примери?

 

Една част от клиентите си ровят за цени и ми казват този полет го виждам за x лв, в този случай или го правиш на 0лв такса или търсиш по-евтин вариант, който води до Waitlist, специално БГ Еър са ми давали от 9 пъти място на Waitlist от 10 случая, Lufthansa и Austrian 1 път от 10 случая; по-ниската резервационна класа ми спестява около 40лв, от които аз си задържам част от тях като такса, другата правя отстъпка от билета и клиента е доволен, защото го получава с 10-15лв по-евтино отколкото е в сайта, но принципно това упражнение се прави само при нужда и задължително е с издаване в рамките на 24 часа - процедурате е искане на място с команда + писмо до спейс контрола "Дайте ми място, моментално издаване  :lol:

 

Относно consilidator fares, може да ги изисква агент с огромен оборот към дадена авиокомпания, пример Work and Travel агенциите те договарят определен оборот за периода Май-Септ и получават по-ниски цени с по-хубави условия- безплатна смяна, безплатна анулация и т.н., агенциите които имат consolidator fares се броят на пръстите на едната ръка. Но тук говорим за заявени примерно 1000+ места по полети на определена авиокомпания.

  • Харесвам 3
Публикувано:

ОК, още един въпрос. Летищните такси в самолетните екскурзии, особено тези с редовните полети. Има ли някаква причина масово да не се включват в цената, освен маркетингов трик предварителната цена да изглежда по-примамлива?

 

Примери бол. Има екскурзии, които не включват самолетен билет - там си пише, че допълнително билета струва еди колко си, без шашмалогии. Има такива, които включват всичко, там също няма шашмалогии, макар че ми е смешно да гледам с голям шрифт и с удивителни написано "ЦЕНА С ВКЛЮЧЕНИ ЛЕТИЩНИ ТАКСИ!!!" все едно е някакво чудо. И най-масовият процент - летищни такси не са включени. 

 

За чартърите знам, че горивото се заплаща по цена на летището в деня на полета, от там идват някакви вариации, така ли е? Но тези цени варират минимално, в последно време цената на горивата е стабилна.  Но пък всички останали летищни такси са фиксирани, и като цяло не са чак хич променливи, че да е необходимо винаги да са отделени, прав ли съм? При редовните полети пък естествено е пълен абсурд цената на полета да не се знае преди заминаването, билета би трябвало да бъде издаден в момента на плащане и всичко да е гарантирано. 

 

Не съм и срещал пакет на западна агенция, в който таксите да не са включени - било то летищни, било горивни. Което като цяло ме навежда на мисълта, че е чисто български тарикатлък, който на тоя етап минава и за това се ползва масово. 

 

Друго ми е интересно, по фиксирани ли booking class пътуват групите в екскурзиите с редовни полети, примерно до Китай? Защото наличността в конкретен booking class може много повече да варира, от т.нар. летищни такси, а ироничното е, че според агенциите е точно обратното.

  • Харесвам 2
Публикувано:

Не съм и срещал пакет на западна агенция, в който таксите да не са включени - било то летищни, било горивни. Което като цяло ме навежда на мисълта, че е чисто български тарикатлък, който на тоя етап минава и за това се ползва масово. 

 

 

Това с отделените летищни такси е практика и  във Франция ( говоря за пакетите с редовни полети)

Публикувано:

ОК, още един въпрос. Летищните такси в самолетните екскурзии, особено тези с редовните полети. Има ли някаква причина масово да не се включват в цената, освен маркетингов трик предварителната цена да изглежда по-примамлива?

 

Примери бол. Има екскурзии, които не включват самолетен билет - там си пише, че допълнително билета струва еди колко си, без шашмалогии. Има такива, които включват всичко, там също няма шашмалогии, макар че ми е смешно да гледам с голям шрифт и с удивителни написано "ЦЕНА С ВКЛЮЧЕНИ ЛЕТИЩНИ ТАКСИ!!!" все едно е някакво чудо. И най-масовият процент - летищни такси не са включени. 

 

За чартърите знам, че горивото се заплаща по цена на летището в деня на полета, от там идват някакви вариации, така ли е? Но тези цени варират минимално, в последно време цената на горивата е стабилна.  Но пък всички останали летищни такси са фиксирани, и като цяло не са чак хич променливи, че да е необходимо винаги да са отделени, прав ли съм? При редовните полети пък естествено е пълен абсурд цената на полета да не се знае преди заминаването, билета би трябвало да бъде издаден в момента на плащане и всичко да е гарантирано. 

 

Не съм и срещал пакет на западна агенция, в който таксите да не са включени - било то летищни, било горивни. Което като цяло ме навежда на мисълта, че е чисто български тарикатлък, който на тоя етап минава и за това се ползва масово. 

 

Друго ми е интересно, по фиксирани ли booking class пътуват групите в екскурзиите с редовни полети, примерно до Китай? Защото наличността в конкретен booking class може много повече да варира, от т.нар. летищни такси, а ироничното е, че според агенциите е точно обратното.

 

Първо да почнем как се формира пакет - самолетен билет + хотел, самолетните билети се правят на база групови оферти от от определената авиокомпания, пакета се рекламира 3-4 месеца преди пътуването, при групова оферта самолетните билети се издават до 2 седмици преди пътуването - тук идва разликата от индивидуалните пътувания, летищните такси се заплащат към момента на издаване на билета - целия процес е следния запитване към авиокомпанията, авиокомпанията дава групова цена, агенцията запазва групова резервация чрез депозит на седалка 30-50евро, 1 месец преди полета се плаща нетната цена на билета(без летищните такси), 2 седмици пред пътуването се заплащат летищните такси и билетите се издават. 

 

Ето копие от общите условия за групи на една от авиокомпаниите:

 

  • 30 дни преди пътуването се фиксира  точният брой на пътниците;
  • 15 дни преди пътуването се доплаща остатъка до пълната нетна цена, като се приспада платеният депозит;
  • 7 дни преди пътуването се заплащат летищните такси, както и такса издаване група (service fee), след което се издават билетите;
  • Стойността на летищните такси се изчисляват в датата на издаване на билетите;

 

Летищните такси стоят отделно защото не се знае дали няма да се променят в този период, често се случва. Но си е маркетингов трик към клиентите за намаляване на цената. 

 

Груповата цена винаги е по-висока от най-ниската налична класа, при група между 10-15 пътници се прави така нареченото разбиване на група за намаляване на общата цена, всеки агент има право да издаде до 9 билета без да иска групова оферта, 10 и повече пътници трябва да се иска групова, в този случай примерно издавам 9 билета през моя профил останалите през колега в друга агенция, Пример София-Рига-София, цена за 9 билета - 300евро/билет, групова оферта за 20 пътници 450евро/билет от Луфтханза. Има и изключение - Ер Франс, София-Хавана-София дават с около 30% по-ниска цена от най-ниската налична.

 

При правене на пакет няма как да се мине без групова оферта - нямаш имена от там произтича нуждата. Иначе на въпроса групите не пътуват по определен букинг клас, така е било преди няколко години като агента е виждал групова цена, сега се изготвя индивидуално от авиокомпанията на принципа гледаме горе в тавана - ъъъъъъъ 500евро  :lol:  Това в кръга на шегата в зависимост от натовареността на полета се дава цената.

  • Харесвам 4
Публикувано:

Мерси, не знам за останалите, но на мен по гийковски са ми интересни тия детайли :)

 

Все пак да се фокусирам на летищните такси, че те са едно от основните неща, които ми бъркат в здравето в цялата индустрия. 

 

Летищните такси стоят отделно защото не се знае дали няма да се променят в този период, често се случва. Но си е маркетингов трик към клиентите за намаляване на цената. 

 

Колко често всъщност се случва? Защото има оферти, в които са включени, и както отбелязах се рекламира тоя факт в заглавието на офертата все едно е невиждано чудо, не обичам да линквам по български агенции, но търсене в гугъл на "цената включва летищни такси" изкарва доста резултати. 

 

Та щом едни могат, значи не би трябвало да е пречка за всички. Колко често се случва да се променят? Държавните такси едва ли се променят повече от веднъж годишно, при това със голямо предизвестие, за да могат авиокомпаниите да си планират правилно разходите и тарифите. Няма такова нещо като да се въведе такса шум от днес за утре да речем. Горивните такси на авиокомпаниите също не са чак толкова променливи, съвсем отделен проблем, защо и авиокомпаниите и агенциите държат да ги включват в графата за летищни такси...за това и имам нулев толеранс някоя авиокомпания като забрави тая такса и билетите станат на мега промоция. Друга тема. 

 

Та, според мен е много по-коректно спрямо клиентите цената да е ол-инклузив наистина, а да има нещо от рода на: "цената е базирана на летищни такси от еди колко си, възможни са малки промени (в рамките на до 2-3%) извън нашият контрол, за които ще бъдете известени преди да заплатите. "

 

Имам и големи резерви към начина, по който са отбелязани тия летищни такси, често в офертите сумата им май се посочва по същия начин, по който авиокомпаниите измислят груповата цена - с гледане в тавана :)

 

Иначе това за груповите оферти беше интересно, не съм предполагал, че пада такава сеч, мислех си че като купуваш много места е нормално да вземеш отстъпка. Но предполагам и условията по тези оферти са по-гъвкави, а и липсата на име е фактор, за това и има логика да са по-скъпи от най-ниските икономични. 

  • Харесвам 3
Публикувано:

Там където са включени летищните такси обикновнно са с индивидуална покупка не с групова оферта; Но иначе си е маркетингов трик.

  • Харесвам 1
Публикувано:

Един пример как не всичко излиза в сайта на БГ Еър - цена 688лв.

 

FB 17SEP SOF ZRH 0715 0830  

US 17SEP ZRH PHL 1030 1345  

US 17SEP PHL STL 1920 2058   

 

Който го намери има почерпка от мен:)

  • Харесвам 1
Публикувано:

Ами то може да се окаже че esky.bg продават много по-евтино отколкото trip.bg :)

 

6470956E.jpg

 

6470958u.jpg

 

Досега не бях виждал някой сайт да си позволи да сложи 46евро такса обслужване. Та не се доверявайте на един източник винаги си проверявайте цената.

Публикувано:

Ясно, е че търсачките чат-пат пропускат комбинации по трасето, за това и няма идеален сайт за резервиране, нещо което тук повтарям и аз и доста хора. 

 

Отиване: ENC10Z3S

Връщане: SNC10Z2S

 

В случая не е такса издаване от 43 евро, а просто връщането сайта не е успял да намери наличност по клас E, за това е пуснал клас S.Едва ли тая подробност ти е убягнала. 

Публикувано: (редактирано)

А и на esky това 168.32Е  е без таксата им от 25Е  ;)

да де пак си излиза по-евтино от прехваления сайт на гърците ;) най-вероятно са базирани на Sabre , авиокомпаниите които са с пълен достъп в този GDS се броят на пръстите на едната ръка, а са на Sabre защото Amadeus и Galileo ги charge на всяко търсене :lol: между 4-6 цента в зависимост от продажбите, затова сайтове като posoka.com и esky.bg имат по-високи такси, защото някой трябва да ги плати. И пак казвам перфектен сайт няма, най-добре от сайтовете на авиокомпаниите, винаги ама винаги е по-евтино

Редактирано от matanasov
Публикувано:

Ще те помоля да си изложиш всичко, което ти е на душата, за да не прескачаме между лични съобщения и публични и да се изясним пред всички. За да не ми набутваш думи в устата и да премълчаваш откровените неистини, които изказа.

Публикувано:

Копирам от твоя профил - "Trip.bg е най-добрият и евтин сайт за резервиране на самолетни билети в България" - това е тотално невярно по оферти на Austrian не съм проверявал на други авиокомпании,  не могат да хванат ниските класи; Austrian.com ти дава с около 46евро по-ниска оферта; има доста сайтове БЪЛГАРСКИ които дават 4евро такса резервация; 

Публикувано:

Специално за австрийците, таксата на trip.bg е 1 евро! На всяка търсачка и се случва да пропусне неща между капките. Има билети, които биха излезли в трип.бг, а не биха излезли в esky. Игнорирайки високата им такса издаване. 

 

Я кажи пак, къде са най-евтини билетите на Turkish, в сайта на авиокомпанията ли? Я кажи за Air Berlin, в сайта на компанията ли са най-евтини? Я кажи за BG Air по европейските им линии? Същевременно се хващаш за някакво скрийншотче на единичен пример, което на всичкото отгоре удобно си избрал часовете, така че цените да се различават, за същите дати trip.bg хваща най-ниската цена на австрийците, просто в други часове. 

 

Кои са тия сайтове. Изброй ми ги и обещавам да сменя трип.бг като препоръчан сайт, ако консистентно дават по-добри резултати. 

  • Харесвам 3
Публикувано:

Ето го случая, в който сайта на Австрийците искаше допълнително плащане: http://magelanci.com/topic/765-%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B8%D0%BD-%D0%B2%D0%B8%D0%B5%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-267-%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE/ което го нямаше в expedia. 

 

Както ти казах и в личните съобщения, преди да пусна оферта или да препоръчам цена, проверявай трип.бг, сайта на авиокомпанията, и експедиа.ком. Което е най-евтино от трите, това пускам. 

 

Пускал съм оферти и към сайта на луфтханза, и към трип.бг и към експедиа. Единствената ми движеща сила е най-ниската цена от трите. 

 

Същевременно нямам физическите и психически възможности да проверя абсолютно всички сайтове в Европа и света, ако някой иска да ощави още 1-2 евро от цената, сигурно е възможно, ако прецени че си заслужава времето. Нямам намерение със всяка оферта да пиша подробни инструкции как да се постигне цената през скайсканер, ако случайно е по-ниска в някой сайт базиран в джигитай, пълен с йероглифи. Това, което правя е предостатъчно за мен. Искрено се съмнявам в твоята агенция някой като ти се обади да му проверяваш сайта в цената и да му казваш: проверих ти го в сайта на австрийците, там е по-евтин, не си купувай от мен. 

  • Харесвам 3
Публикувано:

За Туркиш не споря за Еър Берлин тотално невярно, пример 10.09-15.09 в сайта на Еър Берлин - 234.96евро в трип.бг 240,86евро, 6 евра са си 6 евра; 

 

В сайта на КЛМ, София -Вашингтон-София, 11.10-02.11, 628евро в трип.бг 651евра; и тук имаме 25евра отгоре; мога да пусна скрийшот или сам да си ги видиш; абсолютно съм сигурен че ситуацията е същата с целия алианс - Airfrance,KLM,AlItalia.

 

Може да препоръчаш да се ползва trip.bg за полети на Туркиш - там е на далавера, другото си е яка нашивка; да си правиш всичко сам и да цъкаш между 25-40евра отгоре няма по какъв друг начин да се определи.

Публикувано: (редактирано)

И пак казвам перфектен сайт няма, най-добре от сайтовете на авиокомпаниите, винаги ама винаги е по-евтино

По думите в това твърдение, човек ще рече, че днес за първи път си получил достъп до интернет, и първото нещо, което си решил да направиш онлайн, е било да си купиш билет. Без никакъв предишен опит, и представа от цена на билети.

Но при положение, че с това си изкарваш хляба, да твърдиш подобно безумие, е или нелепа шега, или си го написал абсолютно тенденциозно. :)

Хубавото в случая е, че точно в този форум трудно ще се намери човек, който да се върже на написаното. А ако все пак има такъв, ще му бъде обяснено и предложено поне още едно алтернативно решение. ;)

 

Генерално Ttip.bg намира и дава оптималната цена от България по европейските дестинации. В частни случаи има разминавания, но те са относително прекалено малко, за да игнорираме този сайт.

Писал съм го и преди - аз ползвам основно трип, скенера и щатската експидия. До момента нямам абсолютно никакви оплаквания (разбирай набутвания).

За бюджетните е друга история. Ако твърдението ти се отнася за техните билети, тогава е  напълно вярно! И това няма да го оспори никой, ама никой тук. За купуване на билети на нискотарифни авиокомпании, ползването директно на техните сайтове е препоръчително, даже задължително. :)

 

П.П. Сега виждам, че си дал примери с авиокомпаниите от Skyteam. С тях не съм летял много, но от скромния ми опит, последния път като летях с AF, най-добрата цена ми даде  expedia.com.

Ако ти се занимава, провери тези примери горе през американската търсачка, да видиш какви цени ще ти изкара в долари, след това в евро (като прекараш по днешния курс на USD към EUR).

Редактирано от wilks
  • Харесвам 2
Публикувано:

По думите в това твърдение, човек ще рече, че днес за първи път си получил достъп до интернет, и първото нещо, което си решил да направиш онлайн, е било да си купиш билет. Без никакъв предишен опит, и представа от цена на билети.

Но при положение, че с това си изкарваш хляба, да твърдиш подобно безумие, е или нелепа шега, или си го написал абсолютно тенденциозно. :)

Хубавото в случая е, че точно в този форум трудно ще се намери човек, който да се върже на написаното. А ако все пак има такъв, ще му бъде обяснено и предложено поне още едно алтернативно решение. ;)

 

Генерално Ttip.bg намира и дава оптималната цена от България. В частни случаи има разминавания, но те са относително прекалено малко, за да игнорираме този сайт.

Писал съм го и преди - аз ползвам основно трип, скенера и щатската експидия. До момента нямам абсолютно никакви оплаквания (разбирай набутвания).

За бюджетните е друга история. Ако твърдението ти се отнася за техните билети, тогава е  напълно вярно! И това няма да го оспори никой, ама никой тук. За купуване на билети на нискотарифни авиокомпании, ползването директно на техните сайтове е препоръчително, даже задължително. :)

 

Ами показал съм за 3 авиокомпании - Austrian, KLM,AirBerlin че по-изгодно да се купува от сайтовете им; няма какво някой да се връзва или не, то е кристално ясно че е така; отвори,сравни,провери; 

Публикувано:

За Туркиш не споря за Еър Берлин тотално невярно, пример 10.09-15.09 в сайта на Еър Берлин - 234.96евро в трип.бг 240,86евро, 6 евра са си 6 евра; 

 

В сайта на КЛМ, София -Вашингтон-София, 11.10-02.11, 628евро в трип.бг 651евра; и тук имаме 25евра отгоре; мога да пусна скрийшот или сам да си ги видиш; абсолютно съм сигурен че ситуацията е същата с целия алианс - Airfrance,KLM,AlItalia.

 

Може да препоръчаш да се ползва trip.bg за полети на Туркиш - там е на далавера, другото си е яка нашивка; да си правиш всичко сам и да цъкаш между 25-40евра отгоре няма по какъв друг начин да се определи.

 

За airberlin видя ли, че тая цена е само за плащане с direct debit, т.е. ако имаш банкова сметка в Германия, Холандия и Австрия??? В противен случай плащаш 244, което е 4 евро отгоре. Как беше: 4 евра са си 4 евра, нали?

 

2013-08-21_20-38-07.png

 

 

 

Ето ги и еър франс:

2013-08-21_20-48-56.png

 

2013-08-21_20-49-24.png

 

За пореден път ти казвам, не твърдя, че трип.бг е идеален във всички ситуации, и съм писал многократно из форума и из блога, ма до посиняване съм писал, че идеален сайт няма! Абсолютно всички препоръки, които съм писал са се съобразявали с тоя факт и съм препоръчвал сайта на компанията, където е било по-евтино. Същевременно, ако трябва да кажа един единствен сайт, който ще проработи в огромен процент от случаите за масовите полети от София, това е точно трип.бг!

 

Кажи си всичко обаче, цялата тая атака срещу трип.бг ли е или срещу нещо друго? 

  • Харесвам 1
Гост
Тази тема е заключена за нови мнения.
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.