Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

преди 6 минути , neuromancer каза:

че се върши някаква работа?

Тя се върши, в посока наддаване, но не в затворените пликове с оферти.

Редактирано от Емика
Връзка към коментар
3 minutes ago, Емика said:

Тя се върши, в посока наддаване, но не в затворените пликове с оферти.

Не е точно така, не случайно в Германия всички фирми за изграждане на 5G мрежата, предоставяха оферти в затворени пликове и при интересни условия:

Quote

Йохан Хоман, председател на Федералната мрежова агенция: Взели сме крути мерки по отношение на справедливото провеждане на търга. Участниците не могат да комуникират с външния свят, освен по факс или интернет с компаниите си. Прозорците са запечатани, така че да няма изтичане на информация.

На открити търгове с начална цена, много по-лесно се договарят помежду си участниците и тогава парите над началната цена отиват не в организатора на търга, а от спечелилия търга към другите участници 🙂 ...

Връзка към коментар
Преди 1 час, stanislavpp каза:

Новият концесионер ще е задължен да построи нова писта и терминал в рамките на 10 години: https://dnes.dir.bg/obshtestvo/do-10-godini-v-sofiya-shte-ima-nov-terminal-i-pista

Пътници и самолети няма, те ще строят нова писта с Терминал 4  :biggrin:

Редактирано от Hollywood
  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Връзка към коментар
преди 3 часа, georgebg каза:

Не ги разбирам много нещата, но всеки път като летя от Варна се чудя, защо им трябваше нов терминал (е ясно заради договора на концесията), а стария си стои като паметник .... не знам на какво -  но е просто ... грозно.

 

Защото старият терминал беше на нивото на варненската автогара. И освен това нямаше да се справи с пиковите натоварвания през лятото. А интересно ако бяха разрушили Т1 къде щяха да обслужват пътниците през това време.

 

Иначе нова писта на летище София е абсолно изхвърляне. По света обслужват в пъти повече от сегашните 7-милиона на летище София само с една писта. Даже в Бургас има повече самолетодвижения през лятото.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
преди 1 час, tch каза:

Иначе нова писта на летище София е абсолно изхвърляне. По света обслужват в пъти повече от сегашните 7-милиона на летище София само с една писта. Даже в Бургас има повече самолетодвижения през лятото.

Като Gatwick, например 🙂 Some 46 million passengers traveled through Gatwick Airport in the past 12 months...

Връзка към коментар
преди 11 часа, georgebg каза:

поне да се построи на мястото на Т1😁

 

преди 11 часа, neuromancer каза:

по някое време излязоха предложения новия терминал да се построи на мястото на Т1

 

Доколкото ми е известно, Т1 има архитектурна/културна/художествена стойност, така че разрушаването му и построяването на нова сграда среща силен отпор в определени среди. Преди години имаше „идея“ част от сградата да бъде запазена в автентичния си вид и да бъде „вградена“ в новата постройка. Това напоследък е основната схема, която се прилага в София - паметници на културата, „вградени“ в еталбондови грозилища.

  • Замислям се 1
Връзка към коментар
38 minutes ago, Goal & Boss said:

Доколкото ми е известно, Т1 има архитектурна/културна/художествена стойност, така че разрушаването му и построяването на нова сграда среща силен отпор в определени среди. Преди години имаше „идея“ част от сградата да бъде запазена в автентичния си вид и да бъде „вградена“ в новата постройка. Това напоследък е основната схема, която се прилага в София - паметници на културата, „вградени“ в еталбондови грозилища.

Да се събори Т1 би било кощунство, но няма нужда да бъде нормален терминал. Сградата може да придобие и друга функция. Много по добре и логично е Т2 да се разшири с Т3 и всички активни терминали да имат директна връзка с метрото, а пред тях да има един нов голям и многоетажен паркинг и транзитен хотел.

  • Харесвам 2
  • Браво 1
Връзка към коментар
преди 2 часа, Topfly каза:

и транзитен хотел.

Думата транзитен в конкретния пример е пресилена. За съжаление София не е транзитен град. От една страна липсва авиокомпания, която да предлага транзитни полети през София, от друга страна при самостоятелно планиране с отделни полети вариантите през София не са конкурентни спрямо вариантите през друг град.

  • Харесвам 2
  • Браво 1
Връзка към коментар
12 minutes ago, epetkov said:

Думата транзитен в конкретния пример е пресилена. За съжаление София не е транзитен град. От една страна липсва авиокомпания, която да предлага транзитни полети през София, от друга страна при самостоятелно планиране с отделни полети вариантите през София не са конкурентни спрямо вариантите през друг град.

Нужда от транзитен хотел има нужда не само при транзитни полети, а и при късно пристигане и ранно тръгване на хора от провинцията. От Пловдив не е много лесно с влак или автобус да хванеш самолета в 6 часа сутринта или да се прибереш ако си пристигнал в полунощ.

 

Будапеща също не е типична транзитна дестинация, но концесионера на летището по собствена инициатива скоро построи един нов хотел на 100 метра от терминал 2 цък

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 2
Връзка към коментар

Той Т2 е мислен да има разширения - от страната на гейт А1, където вече е немислимо, заради кулата и от страната на гейт Ц1, където още е възможно. Затова  и гейтовете са Б1 до Б12. Не е ясно къде ще му разположат секюритито, за да поеме адекватно хората за 2 терминала, но това е друга тема.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
5 minutes ago, stanislavpp said:

https://m.dir.bg/life/comments/emo-cholakov-stava-meteorolog-na-letishteto

 

Друго си е Емо Чолаков да съобщава времето в слушалките на пилотите, сваля напрежението и вдига самолета 😉

Мился, че онази другата ... дълогкраката ще вдига по-добре самолета 🙂 ... но те пилотите най-добре си знаят, кое им вдига самолета ....все пак след толкова дълго излагане на радиация ...знае човек 😉 

Връзка към коментар
преди 15 часа, Rainy каза:

Като Gatwick, например 🙂 Some 46 million passengers traveled through Gatwick Airport in the past 12 months...

Например 🙂 Колко точно самолети могат да се обслужват с една писта зависи от много фактори, но щом в Мумбай успяват в екстремни случаи да обслужат близо 1000 самолета на ден с достатъчно пътеки за рулиране София може да поеме поне двоен на този трафик.

А една нова писта с всичките съоръжения за сигурност ще дойде поне 100млн. 

 

https://www.businesstraveller.com/business-travel/2018/02/05/mumbai-airport-breaks-record-busiest-single-runway-airport-world/

преди 5 часа, Topfly каза:

Нужда от транзитен хотел има нужда не само при транзитни полети, а и при късно пристигане и ранно тръгване на хора от провинцията. От Пловдив не е много лесно с влак или автобус да хванеш самолета в 6 часа сутринта или да се прибереш ако си пристигнал в полунощ.

 

Будапеща също не е типична транзитна дестинация, но концесионера на летището по собствена инициатива скоро построи един нов хотел на 100 метра от терминал 2 цък

С "малката" подробност, че Будапеща обслужва 2 пъти повече пътници и летището се намира на 25км. от центъра на града, а не на 10 както е при нашия случай

Редактирано от tch
  • Харесвам 3
Връзка към коментар

Аз мисля, че на по-малко от 5 минути с такси или метро от летището (около Цариградско шосе) вече има няколко хотела. В смисъл това му е много малък проблем засега. Както и втора писта. Има големи периоди почти без полети, както и такива с много полети, малко оптимизация трябва.

Връзка към коментар
1 hour ago, tch said:

С "малката" подробност, че Будапеща обслужва 2 пъти повече пътници и летището се намира на 25км. от центъра на града, а не на 10 както е при нашия случай

Преди 10 години летището в Будапеща обслужваше точно толкова пътници, колкото летище София. Темата все пак е за перспективите в следващите 10-15 години, а не за сегашното положение.

 

Що се отнася до хотел на летището за мен всичко е далече, което не е на пеша разстояние. Имал съм случай да чакам над 1 час за такси и това, че си “само“ на 5 километра в такъв случай не те грее много. Ако някой не познава града, градския транспорт и надежността на такситата, винаги ще му е по спокойно ако спи на пеша разстояние от летището. Да не говорим за възможността като провинциалист, чужденец и т.н. да се набуташ на копърка и т.н. Опитвал ли си се в София да вземеш такси на кратко разстояние? Мен не веднъж са ми отказвали курс, само защото искам да пътувам до цел под 5 километра...Много по лесно е да спиш в центъра и от там да си вземеш такси до летището от колкото от някой хотел близко до летището...

 

 

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 6
Връзка към коментар
43 minutes ago, neuromancer said:

малко оптимизация трябва.

А може би оптимизацията вече е направена 🙂

Много от полетите от/до София са до хъбове в Европа, които са на относително еднакво разстояние. А/к правят разписанията на т.нар. banks, когато за кратък период от време летището се пълни и изпразва - за да има полети с кратко прекачване за пътниците.

Ако гледаме нискотарифните - на много летища има curfew за полети вечер, което започва и завършва относително по едно и също време. И понеже НТА се опитват да максимизират полетното време на самолетите си, също е очаквано полетите сутрин да започват по едно и също време до дестинации на относително еднакво разстояние.

Разбираемо е защо има моменти, в които летището е почти празно. И докато не се зароди по-сериозен O&D пътникопоток до дестинации, които вече имат полети в предпочитаните времена, тази тенденция ще се запази.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар

Като говорим за перспективи, на летището му трябва и една добра автогара, където могат да спират повечето автобуси от провинцията. Летището във Виена от такава гледна точка е много удобно.

 

viennabus.JPG.5c04a5d6cd0a20746081e9e3f2758892.JPG

 

viennabus2.JPG.f74347edd00d8bb9f8f81f70d4836d6a.JPG

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
Преди 1 час, Topfly каза:

Като говорим за перспективи, на летището му трябва и една добра автогара, където могат да спират повечето автобуси от провинцията. Летището във Виена от такава гледна точка е много удобно.

 

Има си метро за 80 цента до автогарата, ние ще правим трета 

А особено международните автобуси спират на летището, защото там е имало евтин терен да се направи автогара. На летище Щутгарт също има голяма автогара, но малко хора се мятат след това на самолета.

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
10 hours ago, tch said:

Има си метро за 80 цента до автогарата, ние ще правим трета 

А особено международните автобуси спират на летището, защото там е имало евтин терен да се направи автогара. На летище Щутгарт също има голяма автогара, но малко хора се мятат след това на самолета.

Изобщо не става дума за 80 стотинки или за 1,6 лева! В пиков час ако от Пловдив пътуваш до Централна гара и от там се върнеш до летището може да загубиш 1-1,5 часа и трябва два пъти да се прекачваш с багаж. В много случаи това не е просто неудобство и допълнителни разходи, а невъзможност да стигнеш на време за полет излиташ преди обед. Същото се отнася и за пристигащите полети. В момента трябва да пристигнеш много по рано за да имаш шанс да хванеш от Централна гара последния автобус към Пловдив. Освен това за пътуващите от и до Пловдив също ще е по удобно автобусите да имат две спирки. За пътуващите към Младост или центъра ще е много по удобно да се качат на метрото на летище София от колкото да отидат до Центра гара и ит там да се връщат.

 

Въпросът да има добра автогара на летището много често не е въпрос само на “евтин терен“, а  на конкурентноспособност. Между Будапеща и летището във Виена в момента има около 15 автобуса на ден, като времето за трансфер е 2 часа и 40 минути. Най-ранният автобус пристига в 7 часа сутринта, а последният тръгва в 8 часа вечерта. Така реално полетите излитащи след 8 часа и пристигащи преди 19 часа са удобни за трансфер от и към Будапеща. Ако трябваше да се ходи до центъра на Виена и от там да се връщаш до летището времето за трансфер щеше да се увеличи до 4-4,5 часа,  а възможните полети щяха да намалеят значително. В обратна посока обаче летището в Будапеща или Братислава са много по трудно достижими с директен трансфер от Виена и региона. Така само заради едната си автогара летището във Виена е далече най-конкурентноспособното летище в региона.

Редактирано от Topfly
  • Харесвам 6
Връзка към коментар

Точно автобусите от Пловдив и всички използващи магистрала Тракия за вход, няма да ги мислим, защото имат спирка на метростанция "Цариградско шосе" и четири метроспирки до летището. Това, обаче на идване. На връщане става твърде лично, защото автобусните фирми нямат разрешение за извънредна спирка на същото място. С пускането на третия лъч на метрото, проблемът на всички други пътници, идващи от Северна България и Подбалканския път, пак няма да бъде решен.

Та в този ред на мисли хотел срещу входа на летището и промяна на маршрутите на междуградските автобуси си е на дневен ред, но ... едно по едно. Сега концесията, после нашето удобство, че всичко е пари. 

  • Харесвам 2
Връзка към коментар

София като концепция е много модерен град, но за съжаление много малко от даденоститите се ползват по предназначение 😞 Концепцията на централна гара, централна автогара е от 19-ти век. Модерната урбанистична концепция е да има няколко гари и автогари, като крайната спирка на влаковете и автобусите не е в големите градове, а те минават само транзит. Например влаковете и автобусите да се движат по маршрути Благоевград-Варна, Видин-Бургас, Перник-Русе, Париж-Истанбул, Ниш-Бургас и т.н. с три-четери спирки в София, като една от тях да е летище София. Важна част от модерната концепция е всички тези влакове и автобуси в района на града да могат да се ползват като експресен градски транспорт с нормална карта и билет за градски транспорт. Влаковете движещи се в София реално биха могли да създадат още една експресна линия на метрото, без да има нужда от някакви сериозни инвестиции.

 

 

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
1 hour ago, Topfly said:

София като концепция е много модерен град, но за съжаление много малко от даденоститите се ползват по предназначение 😞 Концепцията на централна гара, централна автогара е от 19-ти век. Модерната урбанистична концепция е да има няколко гари и автогари, като крайната спирка на влаковете и автобусите не е в големите градове, а те минават само транзит. Например влаковете и автобусите да се движат по маршрути Благоевград-Варна, Видин-Бургас, Перник-Русе, Париж-Истанбул, Ниш-Бургас и т.н. с три-четери спирки в София, като една от тях да е летище София. Важна част от модерната концепция е всички тези влакове и автобуси в района на града да могат да се ползват като експресен градски транспорт с нормална карта и билет за градски транспорт. Влаковете движещи се в София реално биха могли да създадат още една експресна линия на метрото, без да има нужда от някакви сериозни инвестиции.

 

 

Не знам какво е това модерна урбанистична концепция, но е факт, че трудно може да се изгради където и да било, защото влияят много фактори, един от които е, че никъде не тръгват от нулата, а навсякъде концепцията се "надгражда". София да е модерен град, но с какво. Каква е концепцията за транспорт и има ли изобщо такава. Например ако вземем в Мюнхен има 3-4 гари, поне 2 от които са крайни т..е не минават транзит. Летището не е в града (както е в София), но въпреки това е в топ класациите за най-добре организиран транспорт.  Москва пък има 330 км линни на метрото, като концепцията за избягване от "центъра" включва 3 кръгови линии. Като бях там никога не попаднах на задръстване, а пък тя даже не е топ класациите по организация на транспорта. Много градове имат интаун магистрали, които съществено облекчават транспорта. Какво има София - никаква организация на транспорта, даже е смешно че в 21 век, в най-централната част по граф Игнатиев запазиха трамвайната линия, което създава всичко друго, но не и качество на живот не само на живеещите, но и на посетителите на града. Как ще ползваш влаковете в града, като реално има 3-4 спирки и до тях няма друга транспортна инфраструктура, освен при ЦГ.

Единствено остава предимството че летището е в града и има добре организиран транспорт до него. Това че можеш да загубиш час,не знам каква роля играе  - например да го сравним с новото летище в Истанбул - първо колко трябва да пътуваш до там ако пристигаш с влак или автобус , а и тук как се вписва модерната урбанистична концепция след  като  само времето за рулиране на всеки полет е над половин час - това не е ли загуба на време ? 

Редактирано от Гост 23*6
Връзка към коментар
преди 8 часа, Topfly каза:

Изобщо не става дума за 80 стотинки или за 1,6 лева! В пиков час ако от Пловдив пътуваш до Централна гара и от там се върнеш до летището може да загубиш 1-1,5 часа и трябва два пъти да се прекачваш с багаж. В много случаи това не е просто неудобство и допълнителни разходи, а невъзможност да стигнеш на време за полет излиташ преди обед. Същото се отнася и за пристигащите полети. В момента трябва да пристигнеш много по рано за да имаш шанс да хванеш от Централна гара последния автобус към Пловдив. Освен това за пътуващите от и до Пловдив също ще е по удобно автобусите да имат две спирки. За пътуващите към Младост или центъра ще е много по удобно да се качат на метрото на летище София от колкото да отидат до Центра гара и ит там да се връщат.

 

Освен автобуси си има и влакове до 23 часа вечерта, първият автобус е в 7 сутринта, съвсем нормални часове. Основният пътникопоток не е към летището, а просто от хора, които имат работа в София. Ако толкова някой мислеше за хората от Пловдив, трябваше просто да намерят концесионер първо на тяхното летище, което при нормален собственик ще обслужва поне 1 милион пътници на година.

  • Харесвам 3
Връзка към коментар
16 minutes ago, tch said:

Освен автобуси си има и влакове до 23 часа вечерта, първият автобус е в 7 сутринта, съвсем нормални часове. Основният пътникопоток не е към летището, а просто от хора, които имат работа в София.

Ако е нормално за теб хвани си полета в 6 часа сутринта с автобуса пристигащ на Центална гара в 7 часа 😀 Не искам да се повтарям, но София не е само Централна гара, а и Младост, Дружба и т.н. Не мисля, че някой пловдивчанин ще се обиди ако има 2-3 опции къде да слезе от автобуса и не трябва допълнително да пътува часове до мястото където се е запътил!

  • Харесвам 1
Връзка към коментар
34 minutes ago, Topfly said:

Ако е нормално за теб хвани си полета в 6 часа сутринта с автобуса пристигащ на Центална гара в 7 часа 😀 Не искам да се повтарям, но София не е само Централна гара, а и Младост, Дружба и т.н. Не мисля, че някой пловдивчанин ще се обиди ако има 2-3 опции къде да слезе от автобуса и не трябва допълнително да пътува часове до мястото където се е запътил!

Това е политика на превозвачите, а не липса на авторара или други наземни транспортни хъбове :). Например от Добрич и Варна има превозвачи, които имат спирка и на двата терминала на летище София, а отскоро и само на единия 😄 .

Връзка към коментар

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.