Прескочи до съдържание

Препоръчани мнения

Публикувано:

Позиция на Френско-българската търговска и индустриална камара за концесията на Летище София

http://www.banker.bg/pari-i-pazari/read/poziciia-na-frensko-bulgarskata-turgovska-i-industrialna-kamara-za-koncesiiata-na-letishte-sofiia?fbclid=IwAR0BO8VD2o8lGB-_mlNdXk41nchp_WS6jEKSi4T3hZBvdeCVb-e-ckFJLmI

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 52 минути , Topfly каза:

Позиция на Френско-българската търговска и индустриална камара за концесията на Летище София

http://www.banker.bg/pari-i-pazari/read/poziciia-na-frensko-bulgarskata-turgovska-i-industrialna-kamara-za-koncesiiata-na-letishte-sofiia?fbclid=IwAR0BO8VD2o8lGB-_mlNdXk41nchp_WS6jEKSi4T3hZBvdeCVb-e-ckFJLmI

Френската държава всъщност продава мажоритарния дял от 50,6%, така че това изказване как Aéroports de Paris Group била изцяло френска компания  е вярно към днешната дата, но не и когато започнат да управляват летището. 

А "Експресбанк" си биха камшика от България, така че и второто им твърдение за нарастващия френски инвестиционен интерес е въздух под налягане.

  • Харесвам 1
Публикувано:
преди 1 час, tch каза:

"Експресбанк" си биха камшика от България

Експресбанк си е в България. Камшика от България си би Societe generale.

Публикувано:
преди 50 минути , Фичо каза:

Интервю с Греъм Фъргюсън от Manchester Airport Group (MAG) - цък

Ето тази част, по-конкретно, ми звучи добре:
 

image.png.49cb53e009903d7d0a52028c64b94222.png

Голям страх и необясним страх с тия летищни такси. Кой концесионер ще има изгода да ви вдигне толкова, че да загуби клиенти?

 

Между другото преди идването на Раън Т2 беше с доста по-високи такси (около 2 пъти) от Т1, нашите некадърници, разбира се, нямаха план как да развиват летището и се видяха принудени да ги преместят на Т2, но и да смъкнат летищните такси на нивото на Т1.

 

Та след смъкването на таксите на Т2 да не би да се привлякоха някакви нови компании?

 

Или миналата година Раън стартираха ударно в Бургас, където таксите са по-високи от СОфия, с 11-12 дестинации от април до октомври. Като видяха, че в Бургас освен 2 месеца в година е мъртвило си биха камшика и тази година имат 2-3 дестинации

 

Та толкова за това каква е ролята на таксите в привличането на нови компании 🙂

  • Харесвам 2
Публикувано:
3 minutes ago, tch said:

Голям страх и необясним страх с тия летищни такси. Кой концесионер ще има изгода да ви вдигне толкова, че да загуби клиенти?🙂

Страхът не е 100% необоснован. Интересът на летищния оператор не винаги съвпада с интереса на държавата и града. Летището е естествен монопол и определена част от трафика не можеш да го изгониш и с много високи такси. Ако концесионера не иска да инвестира много и иска да изтиска максималното от сегашната ситуация, той ще е по заинтересован да вдига таксите от колкото да увеличава трафика. Така с по малко пътници, проблеми и инвестиции ще има поголяма печалба.

 

Другият вариант е да намалиш летищните такси и да инвестираш много във всякакви съпътстващи бизнеси, като паркинг, хотел, търговски площи и т.н и да се надяваш, че увеличените приходи от наеми и увеличен пътникопоток ще компенсират по ниските летищни такси.

 

От такава гледна точка на мен доста симпатична ми е комуникацията по въпроса на Manchester Airports Group

https://m.24chasa.bg/novini/article/7455922?fbclid=IwAR2moX7paqQYUsgRtuNHFl9BakpUG4E_EFJj3_1J_onL0WxPzju7tXzmOn8

Публикувано:
преди 12 минути , Topfly каза:

Ако концесионера не иска да инвестира много и иска да изтиска максималното от сегашната ситуация, той ще е по заинтересован да вдига таксите от колкото да увеличава трафика. Така с по малко пътници, проблеми и инвестиции ще има поголяма печалба.

Съжалявам, но от тук мнението ти става нерелевантно 🙂 Всички оферти са на масата  и всички са по 9 нули отзад. Така че откровенно ниски оферти няма, има по-малко добри.

А и кой ще е този, който с влизането си във владение ще даде поне 300 милиона евро (едно от условията от страана на държавата) и след това ще си гони клиентите?

  • Харесвам 2
Публикувано:

В интервюто на френския кандидат виждам само общи приказки тип "визитка".

При положение, че линията София-Париж крета половин година на 9-10 полета седмично (дори Белград е с повече полети, а за Букурещ и Атина да не говорим), София е само сезонна дестинация за Air France... а Уиз очевидно не могат да се задържат на повече от 3-4 честоти (зимата май са 2). То просто липсва пазар...

Публикувано:
1 hour ago, tch said:

Съжалявам, но от тук мнението ти става нерелевантно 🙂 Всички оферти са на масата  и всички са по 9 нули отзад. Така че откровенно ниски оферти няма, има по-малко добри.

А и кой ще е този, който с влизането си във владение ще даде поне 300 милиона евро (едно от условията от страана на държавата) и след това ще си гони клиентите?

Всичко зависи от това как ще изкара повече пари. Ето ти един пример, за да разбереш че нещата не са толкова прости:

 

Да приемем, че приходите на летището от летищни такси сега са 100 и пътникопотока също е 100. Пътникопотокът на летището по принцип е слабо еластичен спрямо летищните такси, защото малко хора ще си отложат пътуването или ще изберат алтернативно летище само защото самолетните билети са станали с 5-10 евро по скъпи и малко хора ще изберат да летят повече само защото самолетните билети са поветинели с 5 евро например...Да приемем , че при 50% увеличение на летищните такси, ще имаме 25% намаление на пътниците, а при 50 процента намаление на таксите, ще имаме 25% увеличение на пътникопотока. Какво ще се получи при двата сценария?

 

1. При първият сценарий ще имаме намаляване на пътниците до 75 и увеличение на приходите до 112,5 (75*1,5)

2. При вторият сценарий ще имаме увеличение на пътниците до 125 и намаляване на приходите от летищни такси до 62.5 (125*0,5)

 

Ти ако беше концесионер кой вариант би избрал? При първият вариант не само приходите ще се по високи, но и печалбата, защото обслужването на 75 пътници може да се направи с много по малко разходи и персонал от колкото обслужването на 125 пътници.

  • Харесвам 1
  • Смея се 1
Публикувано:
1 hour ago, pr284 said:

В интервюто на френския кандидат виждам само общи приказки тип "визитка".

При положение, че линията София-Париж крета половин година на 9-10 полета седмично (дори Белград е с повече полети, а за Букурещ и Атина да не говорим), София е само сезонна дестинация за Air France... а Уиз очевидно не могат да се задържат на повече от 3-4 честоти (зимата май са 2). То просто липсва пазар...

Френският кандидат не се нарича Air France...Какво общо има пазара между София и Париж с кандидата?

  • Харесвам 2
  • Браво 1
Публикувано:
10 minutes ago, Topfly said:

Да приемем, че приходите на летището от летищни такси сега са 100 и пътникопотока също е 100. Пътникопотокът на летището по принцип е слабо еластичен спрямо летищните такси, защото малко хора ще си отложат пътуването или ще изберат алтернативно летище само защото самолетните билети са станали с 5-10 евро по скъпи и малко хора ще изберат да летят повече само защото самолетните билети са поветинели с 5 евро например...Да приемем , че при 50% увеличение на летищните такси, ще имаме 25% намаление на пътниците, а при 50 процента намаление на таксите, ще имаме 25% увеличение на пътникопотока. Какво ще се получи при двата сценария?

По същия начин може да бъде намерен/направен/casted/coined пример, който да доказва точно обратното 🙂

  • Харесвам 4
Публикувано:
17 minutes ago, akair said:

По същия начин може да бъде намерен/направен/casted/coined пример, който да доказва точно обратното 🙂

Може. Целта ми беше просто да покажа, че изобщо не е толкова еднозначно, че концесионерът може да има интерес само в посока намаляване на таксите и увеличаване на пътникопотока. Много зависи от това как е направен концесионният договор и какви планове има концесионера..

  • Харесвам 2
Публикувано:
9 minutes ago, Topfly said:

Може. Целта ми беше просто да покажа, че изобщо не е толкова еднозначно, че концесионерът може да има интерес само в посока намаляване на таксите и увеличаване на пътникопотока. Много зависи от това как е направен концесионният договор и какви планове има концесионера..

Това е нереалистичен контекст - виж по-назад в темата - държавата изисква поне 15 млн лв на година отчисления за нея. Можеш да видиш по техни отчети колко са им "твърдите" разходи - ток, застраховки, отчисления за сградите, ...  И чак след обогатяване на контекста с тези ограниичения можем да дебатираме дали съществува реална ситуация и при какъв модел за един концесионер би било изгодно да си гони клиентите...

Публикувано:
Преди 1 час, Topfly каза:

Всичко зависи от това как ще изкара повече пари. Ето ти един пример, за да разбереш че нещата не са толкова прости:

 

Да приемем, че приходите на летището от летищни такси сега са 100 и пътникопотока също е 100. Пътникопотокът на летището по принцип е слабо еластичен спрямо летищните такси, защото малко хора ще си отложат пътуването или ще изберат алтернативно летище само защото самолетните билети са станали с 5-10 евро по скъпи и малко хора ще изберат да летят повече само защото самолетните билети са поветинели с 5 евро например...Да приемем , че при 50% увеличение на летищните такси, ще имаме 25% намаление на пътниците, а при 50 процента намаление на таксите, ще имаме 25% увеличение на пътникопотока. Какво ще се получи при двата сценария?

 

1. При първият сценарий ще имаме намаляване на пътниците до 75 и увеличение на приходите до 112,5 (75*1,5)

2. При вторият сценарий ще имаме увеличение на пътниците до 125 и намаляване на приходите от летищни такси до 62.5 (125*0,5)

 

Ти ако беше концесионер кой вариант би избрал? При първият вариант не само приходите ще се по високи, но и печалбата, защото обслужването на 75 пътници може да се направи с много по малко разходи и персонал от колкото обслужването на 125 пътници.

Отново крайно нерелевантен пример. Сам казваш, с което съм съгласен, че пътникотопотокът е слабо еластичен спрямо летищните такси и след това в примера си казваш, че при при увеличение с 50%, което ще доведе до реално макс. 10-15% увеличение на билетите, пътниците ще спаднат с 25%.

 

А в действителност разпределението на печалбата на едно подобно предприятие е следното- 45% от приходите са от неавиционна дейност. Продажби, паркинг и т.н.

Примерът е от летище Мюнхен, един от кандидатите на софийското.

 

 

2.JPG

  • Харесвам 2
Публикувано:
15 minutes ago, tch said:

Отново крайно нерелевантен пример. Сам казваш, с което съм съгласен, че пътникотопотокът е слабо еластичен спрямо летищните такси и след това в примера си казваш, че при при увеличение с 50%, което ще доведе до реално макс. 10-15% увеличение на билетите, пътниците ще спаднат с 25%.

 

А в действителност разпределението на печалбата на едно подобно предприятие е следното- 45% от приходите са от неавиционна дейност. Продажби, паркинг и т.н.

Примерът е от летище Мюнхен, един от кандидатите на софийското.

 

2.JPG

Съзнателно дадох пример с по голяма еластичност при пътникотока. При по малка еластичност концесионера ще има мотивация за още по голямо надуване на летищните такси.

 

Летище София е вероятно е много далече от Мюнхен по приходи от неавиационна дейност и без инвестиции, това така и ще си остане!. Да се надяваме, че концесионния договор да е направен така, че да мотивира концесионера да да инвестира в дейности, които ще му увеличат неавиационните приходи, като успоредно е мотивиран да намали летищните такси и да увеличи трафика.

 

Мноно по лесно и евтино е просто да вдигнеш летищните такси и да печелиш, от колкото да инвестираш големи суми и да се опиташ да печелиш от голям оборот...Ryanair преди няколко години предупредиха точно за тази опасност:

 

"Трето - факт е и първата критика от страна на авиокомпания, че залагането на твърде висока първоначална цена ще доведе до вдигане на летищните такси впоследствие, което от своя страна ще свие авиопазара. Това заяви пред журналисти търговският директор на нискотарифния авиопревозвач Ryanair Дейвид О'Брайън, който наскоро обяви мащабната си авиопрограма от и до летище София. "

 

" Според Дейвид О'Брайън от Ryanair много по-правилен подход от страна на държавата би бил концесията да бъде дадена на компанията, която би се ангажирала с това да се увеличи броят на пътниците, като според него летище София може да има 13.5 млн. пътници през 2026 г., а развитието на пътникопотока би имало по-голяма икономическа стойност за региона. Обратното - взимането накуп на голяма сума пари би довело до повишаване на таксите, отказване на някои от превозвачите, повишаване на цените на билетите и в крайна сметка всичко ще бъде платено от крайния потребител, като може да се стигне и до субсидиране от страна на държавата - т.е. държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летището. Той даде примери с летищата в Атина, Тбилиси и Ларнака. В Атина Ryanair се е отказала да увеличава полетите си, в Тбилиси ирландската авиокомпания не оперира, а от Ларнака лети само до една линия."

 

Държавата започна концесията на летище София

Заради високото плащане от 1.2 млрд. лв. Ryanair вижда риск от вдигане на таксите, а оттам и на билетите

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2016/05/17/2761663_durjavata_zapochna_koncesiiata_na_letishte_sofiia/

 

Добра новина в сегашната процедура е, че компании като Wiizz Air и Ryanair не критикуват публично концесията. Това означава, че вероятно условията са такива, че ще стимулират растежа на пътникопотока...

  • Харесвам 2
Публикувано:
20 minutes ago, Topfly said:

Летище София е вероятно е много далече от Мюнхен по приходи от неавиационна дейност

Това в относителни или абсолютни стойности?

Публикувано:
преди 1 час, Topfly каза:

Летище София е вероятно е много далече от Мюнхен по приходи от неавиационна дейност и без инвестиции, това така и ще си остане!.

Картите вече са хвърлени на масата защо продължаваш да твърдиш, че има риск от липса на инвестиции само ти си знаеш. А София изостава по множество покатезетели дори от Варна и Бургас, така че сегашното състояние не е може да е отправна точка.

 

А бръщолевенията на Раън са просто част от маркетинга им. Я ще изкажат някоя критика, я ще направят уж някакви скандално предложение да има правостоящи и хората лапват мухата. 

Как ще коментираш отлива на Раън при константи такси в Бургас?

Как ще коментираш запазването на всички честоти на Раън въпреки увеличаването на таксите в София?

https://www.sofia-airport.bg/sites/default/files/sofia_airport_charges_bg_2.pdf

https://www.sofia-airport.bg/sites/default/files/sof-airport-chargesincentives-2018_bg.pdf

  • Харесвам 2
Публикувано:
6 hours ago, tch said:

Картите вече са хвърлени на масата защо продължаваш да твърдиш, че има риск от липса на инвестиции само ти си знаеш.

Риск винаги има, докато не се изпълнят обещанията. Не казвам, че този риск за сега изглежда прекалено голям, но далече не е нула. Виждал съм не веднъж големи инвеститори да не си изпълняват обещанията само защото това не им съвпада с интересите,,,Пътят към отлагане, предоговаряне и т.н. на инвестиции винаги е отворен докато не се осъществят. Да не говорим, че и в самата концесия сроковете за изпълнение на инвестициите не са кратки...

 

Това, че фаворитът за концесия на летище София е в процес на приватизация също не е много добре. Това означава, че мениджмънтът, който е дал обещанията за сегашните инвестиции в София скоро може да бъде сменен или неговите решения да бъдат преразгледани...

 

 

 

 

  • Харесвам 3
Публикувано:
9 hours ago, akair said:

Това в относителни или абсолютни стойности?

В относителни стойности е коректно да се сравнява. Летище София видимо не си използва възможностите за реализиране на неавиационни приходи. Паркингите на двата терминала са значително по малки от търсенето, а търговските площи са малко и няма никакво разнообразие на предлаганите стоки и услуги. Да не говорим, че услугите биха могли да се разширят с хотел и т.н.

Във Виена и Будапеща например на летището има и голяма Billa и Spar. Когато се прибереш от чужбина и знаеш, че хладилникът ти ще е празен е много удобно да си купиш стоки от първа необходимост на летището.

  • Харесвам 3
Публикувано:
преди 7 часа, Topfly каза:

Това, че фаворитът за концесия на летище София е в процес на приватизация също не е много добре. Това означава, че мениджмънтът, който е дал обещанията за сегашните инвестиции в София скоро може да бъде сменен или неговите решения да бъдат преразгледани...

 

Един лаф като хората от цялата дискусия 🙂

 

Но щом част от офертите включват и инфлацията за следващите 35 години, а други не, според мен все още има доста висок шанс Манчесър да са победител. Ако нямаха реален шанс да спечелят нямаше да правят труда с тези интервюта, които да подготвят обществеността. Виж как от Франкфурт и от Мюнхен няма ни вопъл, ни стон, защото знаят, че шансът им е близко до 0, за жалост (особено за Мюнхен)

  • Харесвам 1
Публикувано:

Има някой особености, че "инвестиции" се зачитат и разни странни разходи. Например, няма да кажа концесия на кое летище става въпрос 😉 , купуваха всички служебни автомобили без лизинг, за да влезе разхода в инвестиционните такива, няма да разсъждавам още какви други врътки има за да се отчетат като суми т.нар. обещани инвестиции.

Също взависимост от нивата на пътникопотока,регулациите разрешават на дадено летище да навлязат и други оператори, като така с създава конкурентна среда, и в този смисъл концесионера не може да надува цените като монополист.

 

Публикувано:
Преди 1 час, georgebg каза:

Също взависимост от нивата на пътникопотока,регулациите разрешават на дадено летище да навлязат и други оператори, като така с създава конкурентна среда, и в този смисъл концесионера не може да надува цените като монополист.

 

Това важи за само за наземното обслужване. Такса "сигурност" и "кацане" ги прибира директно летището.

  • Харесвам 1
Публикувано:
Преди 1 час, georgebg каза:

Има някой особености, че "инвестиции" се зачитат и разни странни разходи. Например, няма да кажа концесия на кое летище става въпрос 😉 , купуваха всички служебни автомобили без лизинг, за да влезе разхода в инвестиционните такива, няма да разсъждавам още какви други врътки има за да се отчетат като суми т.нар. обещани инвестиции.

 

При положение, че са собственик на летището и тези коли им трябват какъв е проблемът. В графа поддръжка ли да ги пишат?

 

А как ще коментираш, че печалбата на летището е около 10млн. А който и да спечели концесията се е задължил да внася между 4 и 6 пъти повече 🙂

  • Смея се 1
Публикувано:

https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2019/05/17/3906871_aroport_de_sofia/

 

Малко по-подробна информация за ценовите оферти. С тия над 40% предвидени като концесионно плащане, парижани ми се вижда, че яко се изхвърлят.

 

 

Aéroports de Paris Group 
Концесионно плащане на година: 32.824 млн. евро, или 42.80% от приходите
Инвестици: 903 млн. евро 


От тях 469 млн. евро ще са в нова инфраструктура, а останалото в поддръжка на текуща и бъдеща инфраструктура. Друг разрез на инвестицията показва, че под 20%, или 168 млн. евро, ще са за подобряване на търговската инфраструктура на летището, а останалите в авиационната. Инвестициите ще са на три фази. Първоначално ще се разшири Терминал 2, като ще спре използването на Терминал 1 и авиокомпаниите ще се пренасочат към Терминал 2. До 2030 г. трябва да се изгради задължителният нов пътнически Терминал 3, като към края на концесията той ще бъде допълнително разширен.

Бизнес план: Да се реализира пълният потенциал на летище София. Изживяването на пътниците ще е основен приоритет. Всички авиокомпании ще получат по-голям капацитет за развиване на дейността си. Повече възможности за разходоефективна дейност за лоу кост авиокомпаниите.

Прогнози за пътници: 20.9 млн., или 3.1% среден годишен ръст, като 13.4 млн. от пътниците в края на периода ще са от нискотарифни компании.

План за финансиране: Ангажиментът е 100% обезпечен от финансови институции.

Кандидатът: Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища - Charles de Gaulle, Orly и Le Bourget. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV. Aéroport de Paris, която сега е водещ член на консорциума с дял от 75%, е базирана в Париж и се търгува на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50.6%), холандската група Dutch Royal Schiphol Group (8%), както и различни частни индустриални и финансови инвеститори. TAV е малкият партньор в този консорциум, с 25% дял. От юни 2017 г. 46.2% от акциите на TAV са собственост и се контролират от групата Aéroport de Paris. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, в момента управлява и други летища - в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. Приходите за 2018 г. са 4.48 млрд. евро, а служителите - над 25 хил.

Летище Копенхаген и Sauerwein & Schaefer Bau
Концесионно плащане на година: 26.5 млн. евро, или 30.97% 
Инвестиции: няма данни 

Инвестицията ще стане на 4 етапа. Предвижда се разширяване на Терминал 2, който ще прелива към новия Терминал 3. Той ще бъде изграден до 2024 г. с 61 хил. кв. метра допълнителна площ, като ще бъде изграден и многоетажен паркинг с 800 места. След 2024 г. ще се създадат конферентен център на летището, изложбени зали, офис комплекс, търговски обект и луксозен хотел. Разширение на перона на терминал 2 и допълнителни местостоянки. Модерни технологии за управление на паркинга и нов център за наемане на автомобили.

Бизнес план: Акцент върху ефективност и изживяване на пътниците, пазаруването и гастрономическото преживяване. Привличане на световен безмитен оператор. Откриване на маршрути. Намаляване на трафика с прекачвания, създаване на възможности за дълги маршрути, разработване на стратегия за САЩ.

Прогноза за пътници: няма данни

Финансиране: 
25% собствен капитал и 75% дълг от около 560 млн. евро. Осигурено е финансиране на Терминал 3 от самото начало.

Кандидатът: Обединението е с водещ партньор Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с турската група ERG. Летището в Копенхаген е собственост на Københavns Lufthavn. Компанията управлява и аерогарата в Малмьо.

Летище Мюнхен с фонда Meridiam 
Концесионно плащане на година: 24.542 млн. евро, или 32% 
Инвестиции: 608 млн. евро 

Инвестициите в летищна инфраструктура ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на Терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автимобили. През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради Терминал 3, който ще замени Терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in. През Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на Терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на Терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на Терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

Бизнес план: Акцент ще има върху рекламата на туризма в региона. Както и стимули за развиване на пътническия трафик към авиокомпаниите и фокус върху основните превозвачи на летището - Ryanair, Wizz Air и "България ер". Разширен ще бъде и асортиментът при магазините и заведенията за хранене.

Финансиране: 130 млн. собствени средства, 302 млн. евро от търговски банки, 300 млн. евро от международни финансови институции.

Прогноза за пътници: 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст на трафика

Кандидатът: Летището в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт. Фондът Meridiam е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, и в българската кандидатура има водеща роля. Третият в обединението е строителят Strabag, който ще е с минимален дял.

Fraport 
Концесионно плащане на година: 21 млн. евро, или 27.39% 
Инвестиции: 616 млн. евро

От 2022 г. на стария Терминал 1 ще се извършват само вътрешни полети, като международните ще са на Терминал 2, където се предвижда разширяване, увеличаване на капацитета на багажната система и броя на ръкавите, както и закупуване и подмяна на техниката. Кандидатът предвижда изграждане на Терминал 3 до 2029 г., свързан с Терминал 2, на 300 метра от метростанцията и с възможност за разширение. Предвиждат се карго терминал и нов център за обучение на пилоти със симулатор. Предвижда се летището да има и енергиен и фотоволтаичен парк в зоната на летището, както и 15- метрова скулптура, вдъхновена от кирилицата.

Идеен план: Превръщане на летище София в най-доброто столично летище в региона. Кандидатът е подготвил уникална визия с изключителни архитектурни и дизайн елементи, представително и автентично излъчване, като в проекта беше спомената и българската шевица.

Бизнес план: Увеличаване на неавиационните приходи на летище София, удовлетвореността на пътниците и новите услуги. Предоставяне на търговските обекти на трети лица. Поетапно увеличаване на капацитета на паркингите. Изграждане на съвременен летищен бизнес парк, който ще приюти високотехнологични компании, хотел, бизнес центрове.

Прогноза за пътниците: 19 млн., или 2.8% среден растеж

План за финансиране: Групата има достъп до големи финансови ресурси от 1.2 млрд. евро и 330 млн. евро неизползвани финансови линии.

Кандидатът: Fraport вече има концесии в България, като оперира тези във Варна и Бургас. Там тя си партнира с компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, една аерогара в Китай, като дружеството продаде участието си в летището в Хановер. В обвързващото предложение на компанията беше обявено, че според анализа на оператора разрешение за концентрация ще бъде получено, тъй като летище София не се конкурира с Варна и Бургас и тези в Солун и Кавала.

Manchester Airports Group
Концесионно плащане на година: 19.948 млн. евро, или 26.1%
Инвестиции: 1.003 млрд. евро 


Около 460 млн. евро от инвестициите ще бъдат вложени през първите 10 години. Инвестицията включва задължителния нов пътнически Терминал 3 и реновирането на Терминали 1 и 2 до отварянето на Терминал 3. Новият терминал ще бъде достоен за награди и най-добър в категорията си. Вдъхновители са самият обект, историческото наследство и планините.

Обща стратегия: Летището да бъде двигател на икономически растеж и лидер в Югоизточна Европа. Създаване на устойчива авиационна свързаност, засилване на регионалната му конкурентоспособност чрез насърчителни схеми за привличане на нови авиокомпании и услуги. Отключване на капацитета на пистата. Прогнозите на кандидата са летището да предлага 150 международни дестинации. Възможност да се развива международна търговия и туризъм с дестинации като Торонто, Чикаго, Индия, Шанхай, Пекин.

Прогноза за пътниците: 22.1 млн. пътници, или 3.2% среден годишен ръст

План за финансиране: Около 390 млн. евро от инвестицията ще е собствен капитал, като над 1 млрд. евро ще бъдат осигурени от финансови институции.

Кандидатът: Операторът на летището в Манчестър притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. За концесията на летище София MAG участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

  • Харесвам 5

Искаш да споделиш мнението си? Създай профил или влез да коментираш

Трябва да си член за да оставиш коментар.

Създай профил

Регистрирай се при нас. Лесно е!

Регистрирай се

Влез

Имаш профил? Влез от тук.

Влез сега
  • Четящи темата   0 магеланци

    • Няма регистрирани потребители, разглеждащи тази страница.
×
×
  • Създай...

Важна информация

Поставихме бисквитки на устройството ти, за да улесним употребата на сайта. Можеш да прегледаш нашата политика за бисквитките.